Godsdienstoefeningen
KERKNIEUWS.
INGEZONDEN STUKKEN.
Verantwoording uan Liefdegauen.
Vereenigingsleuen.
in de Gereformeerde Kerken in Zeeland
op ZONDAG 22 JULI 1928.
Classe Middelburg
Classe Zierikzee
Classe Tholen
Classe Goes
Classe flxel
zichzelven ziedaar die weekVerdeeling.
Maar kan dat*?
Dat mag nieten het kan! ook niet.
In kantoor ie]n in winkel in de werkplaats
en op den akker te allen tijld!?, en in allen'
arbeid, moet openbaar worden, dat men
christen is.
Hij1 is tot uitmunten geroepen.
Een voorbeeld in eerlijkheid1, en trouw, en
ijver betrachtende, wat Waarlijk' goed is.
Het leven kan niet gedeeld.
Als één geheel, ons van God geschonken
worde het, als zoodanig beschouwd en ge
leefd.
Het christen-zijn is niet voor een tijd, naar
welgevallen, aan te nemen of af te leggen
neen, het gansche leven moet daarvan een
'getuigenis wezen.
Christen, des Zondags in de kerk'maar
dan ook de andere dagen, in den gewonen
arbeid.
God vraagt Voor zijden dienst dein gehee-
len mensch en dat voor altijd.
Dit nu wordt door Zondags-christenen ver
geten he.t grootste deel van hun leven
houden ze voor zich, e|en heel klein deeltje
is dan genoeg voor God.
En zoo- blijkt, dat, eigenlijk, God in he.t
geheeil niet gediend wordt, en het hart, waar
uit des levens uitgangen zijln, er buiten
blijft. Want, indien liet hart met liefde tot
God vervuld is, kan men met „Zionidags-
dienst" niet tevreden zijln doch wenscht
men, dagelijks, den Heere welbehagelijk te
wandelen, en spreekt dit begeeren in be
hoeftig dringend bidden zich uit.
Voor eiken dag geldt hetzelfde gebod
„heb God lief boven alles, met .al wat in
u is dien Hem mlet standvastige gehoorzaamr
heid. i
Dit gebod weet van geen verandering. Het
is alles of niets God dienen of niet dienen
van „nu en dan" kan onmogelijk sprake zijn.
Laat ons de noodzakelijkheid erkennen van
een oprecht christenleven dag aan dag.
Een „uitmunten" zij1 er niet opi den Zon
dag alleen, wat niet kenmerk is van het
ware, miaar het streven Zij! „alle de dagen
ionizes levens van onze booze werken te
rustende behoefte worde opienbaarden
Heere door zijlnen Geest in ons te laten wer
ken, en alzoo den eeuwigen sabbat in dit
leven aan te vangen.
Dan valt in zekeren zin, hét onderscheid
der dagen voor ons weg wie wenschen, ze
alle Gode te wijlden, hetzij1 rustend, hetzij
arbeidend.
Met een deel weten wie niet te kunnen
volstaan, en wiji willen het ook niet, geheel
en altijd God dienen is het eenige, dat vol
doet.
De Zondags-christenen zijln diepi te bekla
gen, de echte Zondagsrust en Zondagsdienst
kennen ze nietzichzelven behagen ze, en
niet Gode, met hun eigenwilligen godsdienst
wat kunnen ze verwachten
Niets goeds.
Dat wijl de genade Gods, de Werking des
Heiligen Geestes, onmisbaar en dierbaar ach
ten, om christen te zijln, en altijld mleer te
worden in openbaring, alle dagen, Gode tot
eere, anderen ten zegen, onszelven tot blijd
schap', verzekerd van de zalige genieting van
den eeuwigen sabbat, die met zijln arbeid en
ruste er overblijft voor het volk Gods.
W. BOSCH.
DRIETAL TE
LutjegastW. J. Baan te Winsumi (Fr.).
H. A. Kievits te 't Zandt (Gr.).
A. H. Piersma te Sleen.
TWEETAL TE
Sappenneer W. J. Sinidt te Dwingeloo.
J. A. Verhoog te Nieuwe Dordrecht.
BEROEPEN TE
St. Anna-Parochie J. H. Kroeze te Reitsum.
Scharend!jke A. v. d'. W%g, cand. te
Dordrecht.
Warffuni en Anna-JacobapolderA. Dragt,
cand. te Rotterdam.
Lioessens B. Bouma te Dirkshorn.
Heinkenszand, 's Gravcmoer en Drachtster-
Compagnie G. Bouwmeester, cand. te
Schoonhoven.
AANGENOMEN NAAR
Helmond J. Wusters, cand. te Utrecht.
trotsch opi te zijn. Gewoonlijk ging de jon
gen alleen om met oudere leerlingen van di
H.B.S. of met studenten.
Jan ging dus graag mee, voelde zich wat
verheerlijkt, naast Charles te m'ogcn loopen,
en wou wel graag, dat hij nu alle leerlingen
zijner klasse tegenkwam1, opdat zij' getuige
mochten zijn van de eer heml te beurt ge
vallen.
De kamer van Charles Brisbé was zeer
Weelderig ingericht, wel wat al te vol m'et
groote fauteuils en een reusachtige canapé
aan den muur hingen platen, zooals Jan ze
nog nooit gezien had en waarvan hij! bijl in
stinct voelde, dat moeder ze nooit in huis
zou willen hebben.
„Ga zitten", noodigde Charles, terwijl hij1
hem een gemakkelijk fauteuil wees.
„Ziezoo, nu zullen we eens thee bestel
len", ging de gastheer voort, terwijl hij een
flinken ruk gaf aan de tafelbel. En toen er
niet onmiddellijk iemand verscheen om te
vragen, wat de jongen wilde, belde hijl op
nieuw, nu langdurig. Daar werd1 op de deur
geklopt en toen „Wat blieft mijnheer
„Thee voor twee personen", antwoordde
Charles norsch, zonder de oude dienstbode
Imiet een blik te verwaardigen. Jan Ribbens
was één en al verwondering. Dat wias nu
nog eens optreden Z'n vriend' was zeker
gewend op' z'n wenken te worden bediend,
dat hij zoo kort pchter elkaar beldeEn
dan zoo maar twee thee commandeeren En
dan „Imjij'nheer" te worden genoemd.
(Wordt vervolgd)
BEDANKT VOOR
Arum J. Los te Oudega (W.).
Scheveningen D. v. Dijk te Groningen.
Delft J. H. Bavinck te Heemstede.
Kamierik J. Wuster, cand. te Utrecht.
Afscheid' en Intrede.
Schoondijke. Ds. K. Sietsmia hoopt D.V.
zijn afscheidsrede te houden op' Zondag 26
Aug. a.s.
Almelo. Ds. J. J. Bouwiman, overgekomen
Van Urk, werd Zondagmorgen door z'ijn
ambtgenoot, Ds.* W. L. Milo bevestigd als
tweede Dienaar des Woords bij de Kerk van
Almelo. De bevestiger had tot tekst voor
zijn predikatie 1 Petrus 4 vs. 10 en 11. Spre
kende over „de uitdeelcrs der menigerlei ge
nade Gods", doet Gods Woord dezen zien
le. als zelf met gaven toegerust, 2e. als
geroepen om de genade Gods uit te deelen
en 3c. als beoogende de glorie des Hecren.
In den imiddagdienst verbond Ds. Bouw
man zich aan de gemeente, het Woord be
dienende naar aanleiding van Gal. 6 4 han
delende over „Paulus' roem ten eerste in
het Kruis van Christus ten tweede in het
kruis der wereld en ten derde in het kruis
van den Christen.
Slikkerveer. Zondag heeft cand. G. Mul
der intrede gepreekt in de Kerk aan de Wil-
lemistraat. Na in den morgendienst bevestigd
te zijln door Prof. H. BouWmian van Kami-
pen, die tot tekst had' Openbaringen 2 vers
17 (2e gedeelte), ging 's avonds de nieuwie
leeraar voor met het Schriftgedeelte Efez'e
3 vers 14 tot en met 16, verdeelende deze stof
in de punten het voorwerp, het onderwerp
en de uitkomst des gebeds.
Utrecht. De Oosterkerk was verleden week
gevuld miet een aandachtig luisterende schare,
ter bijWoning van het afscheid van Ds. J.
C. Rullmiann, den toekomstigen pastor van
de Kerk van Wassenaar.
Na het uitspreken van het votum en het
Zingen van Ps. 27 7 liet Ds. Rullmann lezen
Prediker 3 18 en had als afscheidswoord
den klassieken afscheidstekst gekozen uit
Hebr. 13:8: Jezus Christus is gisteren en
heden dezelfde en in de eeuwigheid.
In Zij'n inleiding zei Spr., dat hij niet zon
der weemoed' in zijn ziel, „deze ure van af
scheid heeft voelen naderen. En hoe nader ze
kkvami, des te meer heeft hij! de plijln van 'i
scheiden gevoeld. Niet, alsof hij splijt zou
hebben over de aanneming van z'ijn beroep'
n&ar Wassenaar. Allerminst, want ik weet
zoo sprak hij! dat mijn God' mij thans
daarheen roept.
Nooit heb ik mijzelf, maar altijld den Chris
tus gepredikt. Moge dan ook deze laatste
prediking, mleer dan ooit ,een Christuspredi
king zijn. Spr. bepaalt de gemeente bij1 liet
altoos dezelfde zij'n van Jezus Christus. De
zelfde lo. in ons verleden 20'. in ons heden
3o. in onze toekomist.
Spr. begon miet in herinnering te brengen,
hoe hij1 bij1 zijin intrede opi 8 Mei 1913, de
(woorden van Zij'n tekst uit Opienb. 3 23
Wie ooren heeft, die hoore wat de Geest tot
de gemeente zegt, toen noemde het woord
voor onzen tijd. Die ooren 'heeft, die hoore
de kloppingen van 's Heeren vingeren, de
waarneembare geluiden van zijin aanstaande
Wederkomst.
In het kort releveert Spr. dan het begin
van den wereldoorlog en zegt, dat hijl in
dien tijd, toen velen meenden, dat Gods
Woord en Gods Kerk niets met het wereld
leven der volken en de taak der Overheid
te maken hadden niet mocht nalaten voor
te houden, dat ook in de politiek naar Gods
Woord moet worden gevraagd'.
Dat hij Jezus Christus piet slechts voor
het gemoedsleven buiten verband' met het
Wereldleven, maar als den Christus Gods pre
dikte, wiens erkenning ook voor de verhou
ding der volken beslissend is.
Tijdens dien ontzettenden volkerenkrijlg Van
1914'18 geleek onze aarde een reuzenschip,
dat wel is waar Zijn tocht over den Oceaan
voortzette, maar aan alle kanten in vlammen
stond. De beschaving der wereld zonder God,
die weigerde naar Hem1 te vragen, werd door
God ten gerichte geroepien en het was een
ontzettende .afrekening die gehouden werd.
God, met wien de wereld gespiot had, spotte
nu miet haar. De gansche wereld stortte in
een en de beteekenis van het heden is daar
om, het staan op de p uin ho op en van een
oude wiereld. Wij, Gereformeerden, leven
misschien wel eens al te éénzijdig in het
verleden. En zeker, het is goed en noodig
te weten wat God in het verleden heeft ge-
Wrocht, maar het is vergeefsche moeite om
bij het oude te willen volharden, alleen om
dat het oud is. God slaat soms oude vormen
stuk, olm1 nieuwe te scheppen, maar nooit
Imag de inhoud veranderen of schade lijden.
Wat ook moge veranderen, Jezus Christus is
de Onveranderlijke, altoos Dezelfde, gisteren
en heden en in der eeuwigheid.
Mochten wij' dan als Kerk van Christus
onze roeping verstaan en Zij'n Evangelie
brengen als een tijdwoord, als een antwoord
op de wisselende vragen van den dag.
Jezus Christus altoos dezelfde, ook in onze
toekomst, want de toekomst is aan Christus,
aan Hem, die gisteren en heden dezelfde is
ien tot in eeuwigheid. Het einde dezer we
reld komt nabij', het js nabij! gekomen en
het nadert imlmer meer. Laten wij dan ge-
loovig onze oogen opwaarts heffen, omdat
dan onze verlossing nabij' is. Want zalig, wie
den hemélschen Bruidegom' tegemoet treedt
miet de brandende lampen van het lichtend
geloof.
Men zendt aan De Standaard het vol
gende besluit
De Kerkeraden der Gereformeerde Kerken
van Zweel OO' en Gees, in gecombineerde ver
gadering bijeen te Zwecloo op Vrijldag den
13en Juli 1928,
miet droefheid kennis genomen hebbende
van een schrijven van Ds. G. Ubbink aan
den Kerkeraad van Zw'eeloo, waarin hij' ver
klaart een door een der „Gereformeerde
Kerken in Hersteld Verband'" op' hem uifgé- i
brachte- beroeping tot den dienst des Woords
miet volle vrijmoedigheid te hebben aange
nomen
overwegende, dat hij door die daad zich
heeft losgemaakt uit het verband der Gere
formeerde Kerken in Nederland en heeft
opgehouden Dienaar des Woords te zijn van
de Gereformeerde Kerk te Zweeloo
constateercn, dat. hij tengevolge van zfijm
breken miet het kerkverband niet meer ge
rechtigd is tot de bediening des Woords in
de Gereformeerde Kerken
en besluiten hiervan kennis te geven aan
Ds. G. Ubbink, -en aan alle Geref. Kerken in
Nederland', Oost-Friesland, de graafschap
Benthcim, België, Rijn-Pruisen, Ned. O.-Indië
en Zuid-Amerika.
Namiens genoemde vergadering,
P. MELLES, Praeses.
R. KREMERS, Scriba.
Zwieeloo, 13 Juli 1928.
Deze week vierde Ds. G. de Jager,
pred. te Putten, zij'n zilveren ambtsjubileum.
De jubilaris werd in 1876 geboren en stu
deerde aan de Theol. School te Kamlpien. Hij
aanvaardde het predikambt te Bruinisse en
diende de Kerken van Wolphaartsdijk, Grijlps-
kerke, Doornspijk en sinds 1 Juli j.l. die van
Putten.
Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.
GEMIS EN WAARDIJ.
De volledige Waardij' van vele zegeningen,
die uilen van jongsaf geniet en die als het
Ware behooren tot de vanzelfheden van ons
bestaan, wordt vaak niet eerder beseft dan
Wanneer mien die weldaden mioet missen.
Gezondheid', ons dagelij'ksch brood, temo
gen leven temidden van de ons met zorg
omringende ouders en familieleden, het zij'n
even zooveel voorrechten, die niet zelden
worden aanvaard als zaken, welke eigenlijk
vanzelfsprekend zijn en nu een'm'aal bij' het le
ven behooren.
Zoodra w|ij' .of een onzer naaste familie
leden door een ernstige ziekte worden ge
troffen, door werkloosheid of een dergelijke
omstandigheid Voor de harde broodvraag
Wiorden gesteld, of onze levensweg ons voert
naar een oord, ver van familieleden en vrien
denkring verwijderd, dan komt het gemis
aan den dag en begint men pas de nu te
ontberen, doch vroeger doodgewone zaken
in een nieuw: licht te bezien.
Wat kan dan teruggekeerde gezondheid,
Verkregen betaalde arbeid en de nieuwe ont
moeting met hen, die ons lief en dierbaar
zijn, ons hart niet tot vreugde stelmlmlen en
onzen mond niet doen pverloopien van lof
en dankbaarheid
Die gewone dingen blijken dan niets min
der te Zijn dan groote schatten!
Zoo en niet anders staat liet o,oik met de
rust op den dag des Heeren.
Een waarheid, die allereerst geldt voor den
christen
Maar mén behoeft niet eens persoonlijk'
den Zondag als dag des Heeren te beschou
wen, om te ervaren, dat gemis aan geregelde
Zondagsrust een groote leemte in ons leven
brengt.
Daarom mag zelfs de gedachte aan de
ontheiliging van Gods dag, zooials deze he
laas op velerlei wijze uitkomt, ons niet blind
doen zijin voor het feit, dat ons volk a 1 s
natie den Zondag nog viert als rustdag
en dat het gemis van dien rustdag bij! velen,
die Zondagsarbeid moeten verrichten, het
njog overgebleven wijdingsgevoel van den
Zondag geheel ontneemt.
Zeker, onze strijd Voor Zondagsrust, ze
vloeit allereerst voort uit de behoefte, olm'
de heiliging van Gods Naam' op' dien dag in
het bij'zonder te bewerkstelligen en aldus
zij'n heerlijk gebod te eerbiedigen.
Maar de bevordering van Zondagsrust
houdt ook een tweeden rijken zegen in, n.l.
dat w'ij', door mede te werken en er voor te
zorgen, dat zooveel mogelijk alle staatsbur
gers den Zondag als rustdag kunnen benut
ten, het karakter van 's Heeren dag helpen
bewaren en daarmlede een christelijke volks
traditie in eere houden, welke niet anders
dan ons volksleven ten goede koimit.
Ook daarom blijve onze Zondag een rust
dag voor zoover mogelijkvoor heel
ons N e d e r 1 a n d s c h e volk.
Ook daartoe blijVe onze strijd een vol
hard e n b ij' ons ideaal: RUST OP
DEN ZONDAG
Namens het Comité voor Zondagsrust,
de Secretaris,
TH. H. VAN OOST Sr.
ZENDING.
Middelburg. In dank ontvangen, 30 halve
centen van Keetje Marijs uit Grijpskerke. En uit het
busje van Mej. Jonkman f 14,44.
Namens de Commissie,
L. A. Tange, Penningm.
Met vriendelijkcn dank ontvangen van de kin
deren der 3e klas school Heerengracht een doos
zilverpapier. Mej. C. Littooij,
Molstr. F 90.
V1 i s s i n g e n. Met hartelijken dank is ontvangen
Van de le klasse der Chr. school Kasteelstraat twee
doozen zilverpapier en capsules, van Jantje Bakker-
een zakje zilverpapier en capsules, van het vijftal van
D. Holtkamp een pakje zilverpapier en van broeder
B vijftig cents.
Namens de Zendingscommissie,
W. Karreman, Penningm.
PARAKAN.
Met vriendelijken dank ontvangen van Vlissingen,
door Mej. De Kam f 32,50van Sprang (Meisjesvereen
f 10.van N. N. door Mej. V. S f 2,50 van Mej.
d. H. (busje) f 5,van de Zendingsnaaikrans te
Klundert f 50.
Mevr. Huizenga,
Middelburg.
Middelburg. Met dank vermelden we als ge
vonden in collectef 25,(dankoffer voor kerk en
armen)f 1,— (voor V. UDiakenen.
RUSTHUIS MIDDELBURG.
Met vriendelijken dank ontvangen 2 tulbanden en
4 kisten aardappelen.
De huisvader, J. Belksma.
Geref. Jongelingsver. Dr.Lützen Wagenaar, Middelburg
O. T. Schets 72. Nebucadnezars vernedering.
vr. P. Sanderse.
M. 0. Schets 13. Werkl. in openb. dienst en amb
tenaren. vr. M C. Roose.
Geref. Jongelingsver. „Herman Faukeel", Middelburg
A.s. Zondag geen vergadering. Het Bestuur.
Geref. Knapenvergadering „Samuel" Afd. II, Middelburg
Agenda
Bijbelsche Gesch. W. Kingmans. „Ezechiël".
Vaderl. Gesch. door dhr. de Bruin.
MIDDELBURG.
Bediening van den II. Doop in de Gasthuiskerk.
Heidelb. Catech. Zondag 24.
Collecte voor de Theol. Fac. der V. U.
Gasthuiskerk 9.30 uur ds. D. Scheele
2 uur
Ilofpleinkerk 9.30 uur
6 uur
Noorderkerk 9.30 uur
6 uur
Arnemuiden 9.30 en 2 uur
Domburg 9.30 uur
2 uur
Gapinge 9.30 uur
2 uur
Grijpskerke 9 uur
2 uur
Koudekerke 9 en 2 uur
St. Laurens 9.30 uur
2 uur
Meliskerke 9 en 2 uur
Oostkapelle 9 en 2 uur
7 uur
ds. E. Prinsen
ds. E. Prinsen
te Enschede,
ds. D. Ringnalda
ds. D. Ringnalda
ds. D. Scheele
ds. J. Runia
ds. J. E. Visser
ds. P. Deddens
ds. P. J. 0. de Bruijne
Lezen eener Leerr.
Lezen eener Leerr.
ds. P. N. Kruyswijk
ds. A. C. Heij
Lezen eener Leerr.
ds. D. Ringnalda
ds. M. Vreugdenhil
ds. D. Douma
ds. P. Deddens
Rede voor de Jong. Ver.
Serooskerke 9.30 en 2 uur ds. P. van Dijk
Souburg 9.30 en 2 uur dr. G. B. Wurth
Voorber. H. Av.
Veere 9.30 en 2 uur ds. P. van Strien
Vlissingen 9.30 en 5.30 uur ds. P. N. Kruyswijk
Vrouwepolder 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur ds. P. J. O. de Bruijne
Westkapelle 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur ds. J. E. Visser
Brouwershaven 9.30 en 2 uur ds. Joh. de Boer
Bruinisse 10 en 5 uur ds. D. Bremmer
Colijn plaat 9.30 en 5.30 uur ds. F. Staal
Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Lezen eener Leerr.
Haamstede 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Kampeiland 9, 2 en 6 uur Lezen eener Leerr.
Nieuwerkerk 9.30, 2 en 6 uur Cand. de Winter
te Amsterdam.
Oosterlanl 10.30 uur Lezen eener Leeir.
3 uur ds. D. Bremmer
Scharendijke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Wissekerke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Zierikzee 9 30 en 5.30 uur ds. Telders
te Vianen.
Zonnemaire 9.30 en 2 uur ds. Z. Hoek
Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur ds. W. M. le Cointre
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 u. ds. C. von Meijenfeldt
te Feijenoord.
Krabbendijke 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Poortvliet 10.30, en 3 en 7 uur dhr. K. de Vries
Billand-Bath 10 en 2 30 uur Cand. E. Brunsting
te Pernis.
Tholen 9.30 en 2 uur dr. C. Veltenaar
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 uur ds. Van Goor
te Zuidhorn.
Baarland 9.30 en 2 uur Cand. Schippers
te IJselmonde.
Borssele 9 en 2 uur ds. C. van Schie
vm. Bed. H. Av. nm. Dankz.
Driewegen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur ds. A. Scheele
Goes 9.30 en 6 uur ds. L. Horvath
Hongaarsch predikant,
's Gravenpolder 10.30 en 2.30 uur Lezen eener Leerr.
Heinkenszand 10 en 2.30 uur Cand. Boesemkool
te Dedemsvaart.
lerseke 9.30 en 2 uur ds. B. Meijer
Wemeldinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Kruiningen 9.30 en 2 uur ds. J. Koolstra
Nieuwdorp 9.30 en 2 uur ds. E. Beukema
Wolphaartsdijk 9.30 en 2 uur ds. A. P. Lanting
Axel 9.30 en 2.30 uur
Hoek 9.30 en 2 uur
Oostburg 10 en 230 uur
Oostburg (dienst Aardenburg)
9.30 en 6.30 uur
Schoondijke 10 en 3 uur
Terneuzen 9.30 en 2.30 uur
Zaamslag 9 en 2 uur
ds. IJ. K. Vellinga
te Meppel.
ds. J. B. Vanhaelen
ds. M. van Wijk
Lezen eener Leerr.
ds. K. Sietsma
ds. S. Groeneveld
ds. A. B. W. M. Kok