Repatriate Ds. Merkelijn. De V. U.-dag. Voor de Kinderen. LIEF en LEED. Walchersche Brieven. Zendingsfilm voor Midden-Java enSoemba Gaan de oogen open? Deze week is onze missionaire dienaar Ds. Merkelijin met zij'n gezin in goeden welstand in het vaderland teruggekeerd. De zoo noo- dige en door hem, den ijVerigen Zendeling, zoo welverdiende rust hoopt hij in den kring zijner familie en in ons midden door te brengen. Wij heeten hem ook in ons blad van harte iwelkom, en hopen, dat dit jaar voor hem' een jaar van rijke genieting en weldoende rust moge zijn. Al kan zich Ds. Merkelijn niet voor elke gemeente disponibel stellen, onze Zeeuiwsche Kerken zullen toch gelegenheid hebben, onzen geachten Missionairis te hooren spreken op de Zendingsbijeenkomsten, die iri somlmige classes nog staan gehouden te worden. We onderstrepen gaarne de waarschuwing van Deputaten voor de Zending en van de Zendende Kerk van Middelburg om de rust van Ds. Merkelijn zooveel mogelijk te eer biedigen. v. D. Met grooten dank aan God zien wiij terug op den schoonen dag in deze wieek waarop in Middelburg de vergadering plaats vond van de Ver. voor Ho'oger Onderwijs. Zagen velen wel eenige vrees in 't hart dezen dag tegemoet, het verloop en de uit slag er van zal in breede kringen van ons Gereformeerde volk voldoening wekken. Ds. Ferwerda heeft deze vergadering, die zeer druk bezocht Was uitnemend geleid. Prof. Ridderbos bleek de rechte man te Zijin voor de verdediging van het rapport. De toon van de debaters liet nooit iets te wen schen over, en de verdediger die in ons vader land zoo groot vertrouwen heeft, wist door de minzame, glasheldere en dikwijls geestige antwoorden het hart te vinden van allen en het verstand van de overgroote meer derheid der vergadering. Een motie die bedoelde bij: de 2e conclusie een toevoegsel te zetten waarbij rechtstreeks de Synode van Assen genoemd werd, werd ingetrokken. En met slechts twee steimimen van leden tegen, werd een door Ds. Schou ten voorgestelde motie aangenomen, waarbij uitgesproken werd dat de vereeniging met de conclusies accoord ging. Door dit verloop' en dezen uitslag was "yoorkomen in de eerste plaats, dat de Ver eeniging voor H. O. een Kerkelijke Vereeni ging werd, wat met den geest der .oprich ters in strijd zou gekomen Zijin. Maar anderzijds werd door deze aanvaar ding der conclusies de weg geopend om (wanneer zich een concreet geval zou voor doen van afwijking in het onderwijs door hoogleeraren gegeven, artikel 2 toe te pas sen in de interpretatie, die aan duidelijkheid niets te wenschen overlaat, dat al wat de Heilige Schrift leert onvoor- !w' a a r d e l ij k wordt aanvaard met uit sluiting van elke willekeurige handeling met de H. Schrift of met haar uitspraken en der halve ook met uitsluiting van het in twijfel trekken van den letterlijken zin van bestand- deelen van het heilige gescheidverhaal, zon der het aanvoeren van deugdelijke, met het Schriftgezag bestaanbare gronden. Voor elk die nog lezen kan, heeft dus hier de Vereeniging uitgesproken dezelf de opvatting van Schriftgezag te huldigen, als in het bijzondere geval van D r. Geelkerken door de Asser Synode is toegepast. GELIJK de Asser Synode een haar voor gelegd concreet geval naar dien maatstaf beoordeeld heeft, zal de Vereeniging met deze haar uitdrukkelijke verklaring concrete gevallen indien die bij het onderwijs der Hoogleeraren onverhoopt mochten voorko men beoordeelen. Zoo is in Middelburg der halve uitgesproken dat de V. U. naar inter-kerkelijk karakter hoopt te bewaren. En tegelijk dat ze volledig handhaaft het al (oude standpunt dat omtrent het Schriftgezag onder Gereformeerden tot dus ver heeft gegolden. Wij Zijn dankbaar voor dezen uitslag der moeilijke en toch zoo vlot verloopende ver gadering. Ook dankbaar dat een professor van Kami- pen met zoo groote kennis van zaken, en zoo veel warme liefde voor de Kerken en LIII. In z'n eerste kosthuis was hij altijd ge hoon 's Zondags vroeg opi te staan, want er 'werd op tijd ontbeten. De Hieer des huizes hield trouwens heel veel van orde en regel maat en in de week vond hij het al niet prettig, (wanneer ze 's morgens wat laat waren en er haastig moest wiorden ontbeten. Maar 's Zondags vooral moest er tijd zijn voor een rustig ontbijt en het lezen van eenige verzen uit Gods Woord, 't Prettig ste vond hij dan nog, dat er voor kerktijd een vers kon worden gezongen, d'an kwam de rechte kerkstemming er in, meende hij. Altijd ging men tegelijk naar de kerk en Mijnheer Mulder vond' het altijd een scha duwzijde van zijn anders zoo heerlijk ambt van ouderling, dat hij niet naast de zijden in de kerk kon zitten. Maar daar was nu niets aan te doen. Ook op den eersten Zondagmorgen, dat Jan bij de familie Stevens was, was hij op tijd opgestaan. Toen hij gereed was verwonderde hij zich, dat z'n ontbijt nog niet gereed stond (hij at hier altijd alleen op z'n eigen kamer) en begaf zich naar de huiskamer om een onderzoek in te stellen. Daar vond hij echter alleen den Heer Ste vens, die, in ae eene hand een boterham en in de andere een scheerkwast, aanstalten voor de Vereeniging van Hooger Onderwijl de zaak der V. U. heeft verdedigd. Dat is een blijk van een broederschap' tus- schen Kampen en Amsterdam, die ons Ge reformeerde leven niet anders dan ten zegen kan zijn. Dat is toch ook voor allen, die vroegere dagen hebben gekend, waarin deze eendracht sioms zeer te wenschen overliet, ook een 'gunste Gods, die ons tot nadenken mag stemmen over de vraag Zien wie niet te veel voorbij het goede dat er dank' Zijl Zijn genade nog heden ten dage op> onze erve is. v. D. Amice, Ik ontving van een jongeling uit een on zer Walchersche dorpen het volgende schrijt- ven Waarde Dominé, Mijzelven wat bezwaard gevoelend, dacht ik aan U, als redacteur van onze Kerkbode, Wel eens iets te mogen vragen. Wijl beleven opi het oogenblik een tijd, dat het eene dorp na het andere, de ringrijderij te paard weer invoert. Dit is voor ons als Geref. Jongelin gen iets waar veel over gesproken wordt. De een keurt het af, en aaar zijn er ook nog wel, die het goed durven keuren, en beweren dat het sport is maar laat het sport wezen, ik geloof dat wij met de be oelening der sport, toch wel mogen beden ken, dat de wereld bij zou een gelegenheid hoogtij viert. Het verloop der ringrijderijl is gewoonlijk Gods Naam onteerend. Zulks heb ben wij toch als Geref. Jongelingen te vlie den. Heb de wereld niet lief noch hetgeen in de wereld' isa zoo iemand de wereld lief heeft, de liefde des Vaders is niet in Hem. Ik geloot toch, dat het als jongelingen onze roeping is, het in onze medevrienden, ten sterkste at te keuren het kan imimiers nooit in overeenstemming zijn met onze Geref. beginselen. Ik dacht zoo, dat het misschien wel goed was, als U in de Kerkbode over de ringrij derij en het God onteerende gejoel en ver loop-, een klein artikeltje in deze week in onze Kerkbode schreef. Hoogachtend, M. EEN JONGELING. Daar stond nog iets in dien brief, dat ik kieschheidshalve weggelaten heb. Er werd door den pro-ringrijaer n.l. beweerd, dat er een Gereformeerd predikant was ergens in het centrum van Walcheren, die een prijs voor dit volksfeest beschikbaar had gesteld. Mij dunkt, dat de argumenten van den ver dediger zwakker waren dan die van den be strijder. Het wordt altoos bedenkelijk, wanneer men zijn toevlucht gaat zoeken achter een schild. De 0,pro" heeft zulk een dekking gezocht achter de bewering, dat er een Gereformeerd Dominé volbloed voorstander van de ringste ken j zou zijn. Ik geloof niet, dat er vele zulke Gerefor meerde ot andere dorniné's op- Walcheren Zijin. Maar al was dit zoo, dan was dit nog vol strekt ,geen bewijs, dat ringrijlderij aanbe- VelOnlslwaardig is. Mij zijn uit de Heilige Schrift mannen be kend met veel grooter authoriteit dan een Gereformeerd dominé, die ook wel eens iets gedaan hebben, wat van achter bleek heele- maal verkeerd geweest te zijin. Daarom hoop ik dat mijn briefschrijver zijin opponent geantwoord zal hebben Welnu, al had die dominé dien prijs beschikbaar gesteld, dan was daarmee de ringrijderijl nog niet geoorloofd. Ik wil daarmee niet zeggen, dat verkeerde voorbeelden niet slecht kunnen werken. Vooral js dit 't geval bij menschen, die anderen Jeiding hebben te geven. Je moet daar Romi. 2, aan het einde, maar eens op na lezen. Maar jk wil dit maar aan die beide over de ringrijderij debatteerende jongelui zeggen: Het geweten „zelfs" van een dominé kan nooit ^maatstaf zij'n voor uw: eigen geweten. Mijn ^briefschrijver heeft in het gedeelte dat Jk wegliet, die beschuldiging „laster" igenjoemd. ,Dat behoeft het toch nog niet te (wezen. Laster is opzettelijk. Laster, dat is de poging om den goeden maakten om zich te scheren. Hij verzocht Jan zelfs maar een kopje thee in te schenken en z'n eigen brood klaar te maken, ,,'s Zondags, zie je", voegde hij er aan toe, „is 't hier altijd wat een on geregelde boel. Als je d'e heele week hard werkt en laat naar bed gaat, heb je op den rustdag wel eens behoefte wat langer te blijven liggen. Daarom wordt dan ook nooit de tafel gedekt. Ik zet thee en voor de rest moet ieder maar voor zich zelf zorgen." Op de vraag van den jongen, of ze dan niet gezamenlijk naar de kerk gingen, luidde het antwoord „Och neen, waarom Ik ben ouderling en kan toch niet naast jullie zitten. Ieder gaat maar op z'n eigen houtje, alleen m'n vrouw neemt de kinderen mee." Zoo ging Jan dan op: z'n eentje naar de kerk. Hij vond dat niets leuk in zoo'n groot gebouw, onder al die menschen alleen te zitten, zonder één enkele kennis naast zich, was niets prettig. Bij de kerk gekomen, bemerkte hij, dat hij al laat was alle plaatsen waren (dan bijna ook al bezetalleen op de voorste zijbank kon hij nog een plaatsje veroveren. Toen werden er stoelen aangesleept dooi den koster. Die werden onder den preek stoel gezet, en waren bestemd voor de jte- jaatkomers. Onder deze laatsten behoorde ook Me vrouw Stevens met haar kroost. De voor lezer had reeds een gedeelte uit de Heilige Schrift voorgelezen, toen ze binnenkwam, hij gend ,en blazend van jiet harde loopen. De naam, dien iemand heeft in discrediet te brengen, door uitspraken waarvan men weet, dat ,ze valsch zijin. Maar het kan best wezen, dat zoo'n praatje zich yerbreidt, zonder dat er een direct op zet ,is omi te liegen. Dat gaat zonder opzet w-el eens op de ma nier Nals in onze spreektaal. Daar doet zich een eigenaardig verschijnsel voor, dat geleerde menschen Contam'ina- t i e noemen. Een stuk van het eene spreekwoord wordt dan verbonden met een deel van een andere spreekwijze. .Zoo kun je soms een driftigen vader tot zijin, jongen hooren zeggen Schiet toch wat door Hij wou zeggen Schiet wat op En tegelijk denkt hijl aan Zet toch wat door Vooral bij kinderen heb je daar heel grap pige ^staaltjes van. Ik denk dat zoo ook wel eens onopzettelijk lasterpraatjes ontstaan. Neem aan, dat die dominé b.v1. opi een jaarfeest yan de Jongelings Vereeniging b'ij een wedstrijd in het voordragen een boek werk disponibel stelt. Dezelfde dominé wordt een paar weken later om1 een geldelijke büjf- drage aangezocht voor het ringsteken, die hij na informatie wat voor spel dit is, weigert. Nu gaat van die beide voorvallen het ver haal van uit de pastorie op stap. Heb je dan een kinderlijk lichtgeloovig of ook w'el een wat driftig ïnensch, dan worden die twee pastorale gebeurtenissen met el kaar vermengd. Van de vraag om geld voor de Ringstekerij neemt men het ééne stuk van de beschik baarstelling van een prijs voor het jaarfeest neemt men het andere stuk en de conta minatie .heeft zich voltrokken: De Do miné gaf een prijs voor de Ringrijlderij In huis kunnen die kleine1 krompratertjes heel wat pleizier geven aan de grootere men schen. Aardige .voorbeelden vindt ge in het boek van prof. v. Ginneken. Wie een beetje met de Gereformeerde do minéés op: de hoogte is, hóórt in' zulk een uitspraak wel de contaminatie. En de Walchersche menschen die het hoo ren zijin er nog wel gerust opi. Over het ringrij'den zelf, hoopi ik een vol gend keer wat te zeggen. v. D. Het Comité voor bovengenoemide film meldt met dankbaarheid, dat uit grootere en kleinere plaatsen talrijke aanvragen om een vertooning reeds ontvangen werden. Alle antwoorden op- de gezonden vragen lijsten zijn nog niet binnen spoedige beant woording is noodig, om nog in het herfst- of winterseizoen een voorstelling te kunnen verkrijgen. Ter toelichting van sommige punten moge medegedeeld worden Voor de aparte voor stelling voor kinderen, tot den leeftijd van 16 jaar, (te geven van plm. 5—7 uur) stelde het Comité de entree op>één dubbel tje; dat moge een schadepost geven, de poging, om alle kinderen, knapen en mieis- jes de Zendingsfilm te laten zien, en voor de Zending te winnen, mocht daarom niet nagelaten worden zouden de schoolhoofden een handje meehelpen willen De (entreeprijzen voor de tweede, pp. die voor de kinderen volgende vertooning, uit sluitend voor volwassenen bestemd, werden gesteld op 60 ct., en voor wie het betalen kunnen op f 1.f 1.25 en f 1.50. Doch dat mag geen verschil in de plaatsen maken. Geen rangen Zouden onze meisjesvereenigïngen met den verkoop1 der spoedig te verzenden kaarten zich zoo spoedig mogelijk belasten willen Met zoo'n vóór-verkoop zouden zij een uit nemend werk doen. Immers al wat inkomt boven de waarborg som van f 150.(óók voor een kleine plaats toch niet te hoog b.v. 150 kinderkaarten a 10 et., 150 kaarten a 60 ct., 40 kaarten a f 1.en 10 a f 1.50 geeft al een bedrag van f 160.—) is geheel ten bate van de Zending. Met dat laatste is niet bedoeld de p 1 a a t- selijke Zendingskas, doch een bijdrage voor de Zending in haar geheel, welke zoo billijk mogelijk zal verdeeld worden, ter be slissing van de onderscheidene Zendingsdepu- taten. koster wees allen een stoel aan,, maar Dirk verkoos daarvan geen gebruik te maken. Toen had een erg storend' gefluister plaats tusschen moeder en zoon, tot groote erger nis van de gemeente en van den predikant, die wel moest wiachten voor hij! miet z'n hoorders in 't gebed kon gaan. Moeder trok Dirk plat op een stoel, maar deze veerde energiek weer overeind, al mopperend1, dat hij niet onder den preekstoel wou zitten, maar dat hij' achter in d'e kerk wou blijven staan. Niettegenstaande het protest van d'e moe der, wist haar zoon z'n zin door te zetten en stapte weer de heele kerk door. Bij' den uitgang bleef hij staan. Na het gebed zocht Jan hem echter tevergeefs met z'n oogen en had voor zichzelf de zekerheid, dat de jonge Stevens de vrije natuur verkozen had boven het kerkgebouw. 's Avonds ging Jan weer naar d'e kerk, maar de rest van den dag! was hij' moeder ziel alleen. En voor het eerst voelde hij zich in de stad niet gelukkig, drukte de eenzaam heid hem neer, wenschte hij m(et sterk ver langen thuis te zij'n biji vader en moeder en Karei. Toen welden er tranen op in z'n oogen .en het volgend oogenblik snikte onze vijftienjarige student als een klein kind. De volgende Zaterdagen en Zondagen was Jan Ribbens veel op straat. Mijnheer Stevens had gezegd, dat hij eens naar de Jongelingsvereeniging moest gaan. Voor lid was hij' nog te jong, maar als Aan commissies op kleine plaatsen, die niet bij machte zijin om voor de gevraagde waarborgsom in te staan, wordt geraden, om met omliggende gemeenten overleg te plegen en samenwerking te zoeken tot een 2 a 300 kaarten kunnen zij 't immers allicht brengen. De kerkeraden willen allicht voor de film- vertooning het kerkgebouw wel gratis be schikbaar stellen. De Zendingsfilm belooft een prachtstuk te worden. Laat er dan een ernstige bespre king over dit voor d'e Zending uitnemende propaganda middel alom gevoerd worden, met het vaste voornemen om wat te doe n. Namens het Comité Zendings-film voor Midden-Java en Soemba, D. POL, Voorzitter. SecretariaatO. v. Leersum, Heereweg 29, Groningen. UIT DE PERS. Gaan de oogen opien f Er is reden voor die vraag, als we lezen wat De S ip o r t k roni e k, het officieel mededeelingsorgaan van den Nederlandschen Voetbalbond, schrijft naar aanleiding van een tijdrede, door Ds. G. Wisse gehouden over de Olympische Spelen. Aan het verslag van die rede werd het volgende ontleend „Spreker wil de Olympische Spelen niet veroordeelen wat betreft de persoonlijke pre staties van de deelnemers, miaar hij veroor deelt het raam, waarin deze dingen verschij nen. De Olympische Spelen zijn voor herni de trotscbe verleidelijke uitbeelding van de moderne oppervlakkigheid, welke den miensch voor het heden, voor en naar de stof doet leven. Ze zij'n omzoomd door zinnelijkheid en zedeloosheid, want zulke zaken gaan on vermijdelijk gepaard miet uitspattingen van het vleesch. Men tracht de diepste levens vragen weg te roeien, wieg te draven, weg te sporten. In plaats van den God der Open baring .heeft men den miensch in het mid delpunt gezet en wel naar den lichamelfjken kant. Artikel één uit den catechismus van de nieuwe levensbeschouwing luidt „Ik ben een heiden naar de ziel en een athleet naar het lichaam." De moderne miensch heeft ge broken met den ouderwetschen godsdienst. „Den vaalbleeken Christus kunt ge houden", zegt hij. Als surrogaat van den godsdienst openbaart zich de manie omi in de sport een soort religie van het lichaam te zien. Men leeft zich uit in dansen, springen en overdre ven sport. Deze levensuitspatting gaat tot in het oneerbare .toe het is, of de mensch zijn lichaam uit wil. Hij! W|il opklimlmen jtot Uebermensch. Aan het eind der negentiende eeuw heeft hij de Olympische Spelen wleer in hun twijfelachtige eer hersteld en daar mee den gang van de volken van Golgotha naar de Olympiade gedemonstreerd. Armiland. waar men hulde brengt aan zulke zaken Want onder de Olympiade begraaft men de ziel, den godsdienst, maar ook de zOnde." Hierbij teekent De Sportkroniek' het volgende aan „En wij Zullen wij over die woorden van Ds. Wisse spotten en verder onzen weg gaan Neen Spot met het ernstige en mfet het heilige is goedkoop, en wat deze man zegt, mieent hij heilig en ernstig. Zijin overtuiging ver dient te worden aangehoord en te wlorden geëerbiedigd. Niet alleen om zichzelf maar om twee andere overwlegingen, die ik' niet zonder ernstig nadenken neerschrijf. Deze le. er zit in die beschouwing van Ds. Wisse een kern van waarheid en 2e. indien ,er een antithese bestaat tus schen Godsdienst en sport, dan is dat voor een deel ook onze schuld. Onder orthodox-protestanten is de sport beoefening gering en daar vind't men zelfs een vijandigen geest tegenover de sport. In beginsel is dit absoluut verkeerd', maar niet tegen te spreken valt, naar mijn vaste overtuiging, dit Bij de organisatie van de sport en van de gast zou hij zeker ook welkom Zijin. Hij, Stevens, zou hem eens introduceeren. Maar aan dat goede voornemen gaf hij nooit uit voering hij had het ook zoo- druk met z'n vele vergaderingen Jan Ribbens, die vroeger thuis bijna nooit 's avonds op- straat kwam, die ook bij' de familie Mulder de avonduren binnen door bracht, zag men thans geregeld nog laat op straat. Vooral 's Zaterdags- en 's Zondags avonds. Weer was het Zaterdagavond. De jongen heeft z'n werk af, voelde niet veel voor uitgaan (en zocht daarom nog eens de huis kamer in z'n kosthuis op. Mevrouw Stevens was nu echter aan 't strijken, de kinderen aan 't kibbelen. Vader als regel niet thuis. Hier was het niet gezellig en, waar hij toch geen zin had den heelen avond alleen te blijven, ging hij de straat op-, slenterde wel dra tdoelloos rond. Misschien wel vooir den hondersten keer bleef hij stilstaan voor een boekwinkel, bekeek ai de platen, die voor 't raam hingen en die hij reeds talloos an|a- len met aandacht had bestudeerd las de titels der boeken in de etalage, zonder dat hij er eigenlijk eenige interesse voor had. Plotseling voelt hij een hand op' z'n schou der en een heldere stem klinkt „Wat doe jij hier zoo in je eentje (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1928 | | pagina 2