Predikantenconferentie. Gereformeerd Plaatsingbureau. Voor de Kinderen. LIEF en LEED. DADERS DES WOORDS. Christelijk Sociaal Congres. Thuiskomst van Ds.- Merkelijn. KERKNIEUWS, het einde is, dat wij ze opgeven en dat wij alleen waarde hechten aan wat Hij' zegt. Hij werpt tenslotte ook in ons neder alle hoogj- ten, die zich tegen Hem verheffen en wijl ko men er toe ,om al het onze oip te geven eini i ons enkel te verlaten op Zijln woord alleen en zoo komt meer en meer de bede tot haar rechtZeg gij tot mijn ziel Ik ben uw heil en 'de verhooring daarvan geeft ons zekerheid en doet alle donkerheid opklaren en wijl on dervinden de waarheid Wat uit den Geest geboren is, dat is Geest. O, het is een zalige verandering geweest voor Nikodemus, dat zijn eere niet is geweest een peeraar Israëls te zijn, maar een leerling van Jezus. In den grond der zaak is het waar, dat Hijl al de zijnen leidt zooals Hij Nikodemus geleid heeft. Het moge ons toeschijnen, dat Hij verkeerd handelt, maar het blijkt steeds weer, dat Hij is een Leeraar van God gekomen. Zit ge reeds ,aan Zijn voeten BOUMA. Behoudens een enkele uitzondering waren al onze Zeeuwsche predikanten in Goes op de Conferentie verschenen. Wat een heerlijke dag was het Men ge niet van eikaars vriendschap'men maakte kennis met nieuw aangekomen dominees men vernam het rake overzicht van het Ker kelijk leven uit den mond van den voorzit ter. Hoe kostelijk en juist was o.a. zijn op merking, dat onze Cnr. Geref. broeders hun beschuldigingen schrijven opi papier, waar voor zij steeds als onderligger gebruiken de gesloten Acta van Utrecht 1905. En dan niet het minst hebben den dag doen slagen de speech van Ds. Sietsma over Otto, Söderblom en Van der Leeuw. Een doorwrocht stuk over het relativisme. 's Middags hield Ds. Douma een eveneens door allen geprezen lezing over De Theo dicee, d.i. de poging om het Albestuur Gods te rechtvaardigen. Beide onderwerpen gaven aanleiding tot een opgewekte gedachteriwisseling. Wij; ge- lopven dat zulke conferenties tot rijk nut Zijn voor onze Kerken. Ze bevestigen niet alleen den onderlingen vriendschapsband' tusschen de predikanten, wat ontzaglijk veel waard js i ook voor de goede betrekkingen tusschen de gemeenten zelf. Maar ze dwingen, tot ernstiger bestudeering van de verschijnselen en stroomingen in het religieuse leven en zijn mede daardoor voor den dienst des Woords van zoo groot belang, Wijl referaten en bespreking altoos noodwendig brengen tot dieper bezinning over dat wat wie van God in eigen Gereformeerde belijdenis ont vingen. We troffen in een onzer Kerkbodes de :volgende redactioneelê mededeeling Even attentie. Kerken uit onze Zuidelijke provinciën, die voor de e.k. maanden misschien, vyat preekbeurt of iets dgl., zich in verbin ding mochten gesteld hebben of stellen met den predikant der Geref. Kerk te Wateringen, gelieven van te voren even met mij daarover te korrespondee- ren. Ik laat de slordigheid van stijl in dit be richt maar rusten en ook de onderteekening laat ik weg. Wat een vreemde eend is echter dit be richt in onzen kerkdijken vijver Krijgen we dus voortaan ook een Gere formeerd informatiebureau over dominees Een soort plaatsing-kantoor waar je inlichtin gen kunt krijgen of er aan dezen of genen in zijn kerk of classis niet een steekje los is Kan dan voortaan ook de approbatie (goed keuring) van een beroep door de classis ver vallen, omdat zich al uit zich zelf een consul- gerféraal voor een paar particuliere synodes opgeworpen heeft ter approbatie van p'r e ek v e r zoeken Laat ik „de Kerken uit onze Zuidelijke provinciën" er aan mogen herinneren, dat als er wat over een< dominé te waarschuwen valt, de betrokken classis waar die dominé thuis hoort, gewoonlijk een „vertrouwelijk" bericht stuurt aan alle Kerken in Nederland; in gesloten couvert. L. De familie Ribbens zat nog aan 't ont bijt, ,toen de post een brief bracht. „Hé, van mijnheer Mulder", zei hij, ter wijl hij het adres bekeek. „Wat zou er nu aan de hand zijn Haastig opende hij den brief en toen hij hem gelezen had, drukte z'n gezicht groote spijt uit. „Dat is jammer, verbazend jamlmer", zei hij. „Maar wat dan toch, man informeerde z'n vrouw een beetje ongerust. En .toen las hij een gedeelte van het epis tel voor „Toen onze Herman in de vijfde klasse zat, ben ik gaan solliciteeren naar plaatsen in de nabijheid van Amsterdam, want U be grijpt wel, dat het voor ons erg prettig zou zijn in of nabij de stad te wonen, w'aar onze jongen \gaat studeeren. Dat zou tweeërlei voordeel geven: ten eerste behoefden we hem dan niet aan vreemden af te staan en ten tweede zou het finantieel voordeeliger Zijln. De studie is toch al duur. Er moet veel collegegeld worden betaald en veel boeken moeten worden aangeschaft en w'aar m'n inkomen niet groot is, zou ik niet dan met groote opoffering het kostgeld bij elkaar kun nen brengen. En na veel vergeefsche pogingen heb ik Een „censor" over onze Gereformeerde predikantenwereld die „het toezicht op de zeden" heeft zooals vroeger in Rome, hoort in ons Gereformeerd Kerkrecht niet thuis. Bovendien werden ze in Rome, a 1 s ze er waren, uit degenen aangesteld, die al een heelen staat van dienst als consul ach ter den rug hadden. Enzij wérden aangesteld v. D. Het is al weer ruim' zes jaar geleden dat we, onder het motto „Gaat er een' onrecht gebeuren Gaat er een onheil komen een zestal artikelen schreven over „Het loon der arbeiders". Dat we dat destijds deden wlas gelijk we toen schreven niet omdat wie de be zwaren niet zagen, die aan het schrijVen van die artikelen verbonden waren, maar omdat onze consciëntie ons daartoe onweerstandelijk drong en zwijgen ons tot zonde zou gewor den zijn. We gaven toen aan het einde van onze breede beschouwing een serie stellingen, die, naar we meenen, ook voor dezen tijd nog beteekenis hebben en die we daarom ge heel onveranderd hieronder nog eens laten afdrukken1. 1. Bij de bepaling van het loon van den (land)arbeider worde, naar Gods ordinantie, erkend het recht van den werkgever en evenzioo dat van den werknemer. 2. Bij erkenning van beider recht a. is uitgesloten, dat de werkgevers eenzijdig onder elkaar het loon bepalen, naar den regel bij u, over u, zonder u b. is niet genoeg, dat de werkne mers worden gehoor d aangaande hun ver langen maar c. is noodig, dat ze worden gekend, in de bepaalde qualiteit, waarin God ze stelt tegenover de werkgevers, en dus niet als rechtlooze slaven, maar als vrije mannen, die naar Gods ordinanties ook rechten hebben. 3. Die erkenning van beider recht vordert, dat bij de bepaling van het loon gerekenjdi wiorde beide met wiat het bedrijf dragen' kan en met wat de werknemer behoeft om z;ij!n gezin met God en met eere te k'unln'öh onderhouden. 4. Zou het bedrijf niet toelaten den werk nemer een behoorlijk Joon uit te keeren, zoo mag de oplossing van deze moeilijkheid niet daarin worden gezocht, dat alleen de wlerkne- mer zich dan zou moeten bekrimpen in de uitgaven voor zijn gezin, maar mag dit met evenveel recht gevraagd van den werkgever. 5. Daarop lettende, dat de loonen der land arbeiders (behoudens hooge uitzonderingen) in den duren tijd niet op1 peil werden ge bracht, is als een Oi-nrechlt te beschouwen, dat die nu zouden worden verlaagd, in even redigheid met het dalen van den levensstanjdt- aard. 6. Onrecht bij het Joon der arbeiders, zou leiden tot het onheil van stoffe- 1 ij' k nadeel, het schaden van den s i> cialen vrede, het missen van den vrede met God en moet 09k1 daarom' gevreesd en gemeden worden. 7. Onrecht kan er ook zijn bij1 een gerust geweten, omdat het gewleten d w1 alen kan. 8. Omdat niet het geweten maar God de hoogste Rechter is, moet bijl het licht van Gods Woord, een antwoord gezocht op de vraag, of ons handelen kan doorstaan den toets van Gods recht. 9. Een geweten, dat beschuldigt van af wijking van Gods recht moet wl akker bi ïjL v e n en dringen tot rechtvaardig handelen, ook bij het loon der arbeiders, allereerst in het persoonlijk leven, maar ook in de maatsch appiiji. 10. Gewenscht is de samen 'wl e r k i n g en het overleg van twee soorten van organisaties, die van werkgevers en van werknemers. Maar dan met dien verstande, dat deze organisaties, naar eisch van Gods ordinantie, niet e e n z :iji d i g beoogen eigen belang. De organisatie der werkgevers beooge dan het belang van de werkgevers, van het b e d r ijl f n dat van de werknemers. De organisatie van de werknemers beooge dan het be lang van de w e r k n e m' e r s n van het eindelijk succes gehad nog geen uur geleden kreeg ik bericht, dat ik benoemd ben te IJ. onder den rook van Amsterdam. Zoo heeft de Heere dus alweer onzen wieg Voorspoedig gemaakt. Eén ding vinden m'n vrouw en) ik echter erg jammer en dat is, dat we nu Jan niet langer bij ons kunnen hebben. Dat spijt ons erg. Het is een schat van een jongen, één en al hartelijkheid. We hopen, dat U er in slagen mag een goed tehuis voor hem te vinden Vader, moeder en Jan keken elkaar aan, alsof een groote ramp' hen getroffen had. Moeder kreeg zelfs de tranen in de oogen. Eindelijk verbrak vader de stilte „Nu zullen we w'at anders voor Jan inbe ten zoeken. Maar, hoe komen we er aan „Leefde meester nog maar", meende z'n vrouw, „die zou ons wel weer willen helpen." En opnieuw betreurden ze het alle drie, dat de Heerc in Zijn wonderlijken' wieg, dezen betrekkelijk nog jongen man nu reeds tot Zich genomen had. „Het beste zal zijn een advertentie te plaat sen", opperde vader na een korte pauze. „Ja, maar dan toch in een Christelijk blad", stelde moeder tot voorwaarde. „Dat spreekt vanzelf", gaf vader dadelijk toe. f r r Meer dan veertig brieven kwamen er op de .advertentie, waarin een „zit- en slaapka mer" werden gevraagd met degelijk pension." Vader en moeder zochten er eenige uit en toen trok Ribbens met z'n zoon naar de b e d r ij: f n van de w e r kg evers. 11. Wanneer, om te ontgaan de moeilijk heden van de vele vragen van dezen tijd, ook op dit terrein, deze taak niet met kracht en ernst zou Worden aanvaard', zou zich dat wreken in de gevolgen. Een .oplossing moet er komen en komt er. En komt er dan niet in den goeden weg, een goede, dan komt er in een ver- k e e r d e n weg, een ver k' e e rde oplos sing. 12. En zoo ligt hier een, wel moeilijke maar ook heerlijke taak voor de ouderen, de jongeren en de vrouwen, die be lijden te willen wandelen bij het licht van Gods Woord. Het onderwerp, dat in deze stellingen be handeld wordt, kW'am in de laatste weken in de pers weer bijzonder naarvoren, in artike len van „De Zeeuw" en van „Patrimonium". En dan bleek wel dat daarover nog niet het laatste wioord is gezegd, maar dat deze zaak nog de volle belangstelling verdient. Daarin vonden we dan ook aanleiding onze stellingen van 1922 nog eens in herinnering te brengen. We gelooven dat „De Zeeuw" een heel Waar Iwloord schreef als daar gezegd werd dat deze zaak belangrijk' genoeg is om' eens ernstig onder de oogen te worden gezien. Niet alleen, omdat thans het socialistische hoofdorgaan juicht dat vele boeren door hun tegenstelling tusschen leer en leven, den bo dem' rijipi en vruchtbaar maken voor de Soc. Democratische propaganda, maar veelmeer omdat het hier glaat om de toepassing van de Goddelijke ordinantiën ook voor het maat schappelijk leven". Op dit terrein liggen ontzaggelijk veel moeilijkheden. Mocht aan het moeilijke van een taak de vrijheid ontleend worden die taak maar te laten liggen, dan zou hier zeker die vrijheid zij'n. Maar als Christenen weten wij' Wel dat het zoo niet gaat. Een bezwiaar wordt nooit wleggenomen door er het oog voor te sluiten en te doen alsof het er niet is. De moeilijkheden, die hier Zijn' moeten ernstig en eerlijk onder 't oog genomen wor den en de poging moet gedaan worden die uit den weg te ruimen. Daarom' willen (wie ook herinneren aan den w'ensch, dien (wie voor zes jaar al uitspraken, dat de bestaande organisatie van den Chr. Boeren- en Tuindersbond deze zaak eens krachtig zou aanvatten. En we herhalen die vraag hier met hadruk: kan van deze organisatie niet de stoot uit gaan tot het saamroepen van een Christelijk Sociaal Congres voor onze provincie, waai de velerlei vragen, die hier te stellen zijn, grondig en broederlijk worden besproken bij' het licht van Gods Woord Het zou o.i. onverantwoordelijk zijn deze zaak maar te laten voortsleuren, om dezelfde reden, die we aangaven in stelling 11 Wan neer, om te ontgaan de moeilijkheden van de vele vragen van dezen tijd, ook op dit terrein, deze taak niet met kracht en ernst zou worden aanvaard, zou zich dat wreken in de gevolgen. Een oplossing moet er ko men en komt er. En komt er dan niet in den goeden weg een goede, dan komt er, in een verkeerden weg, een verkeerde oplos sing. Als alles mocht gaan gelijk het voornemen was, dan is Ds. Merkelijn deze week, Woens dag 6 Juni, met zijn gezin scheepi gegaan op de Indrapoera voor de thuisreis. En als alles mag gaan, gelijk gehoopt wordt, dan kan hij Vrijdag 29 Juni in Den Haag aan komen bij zijn familie, waar zijn dochtertje reeds vertoeft. Zij er, ook in onze kerkelijke saamkom sten, de bede, dat God hem en de zijnen een voorspoedige reis geve en dat straks Zijln verblijf in het vaderland hun geven moge vernieuwing van levenskracht. Moge dat ver blijf dan ook kunnen' dienen tot Zijn geeste!- lijke verkwikking doordat hij1 overal mag op merken een groeiende belangstelling en liefde voor Zijn werk. HEIJ. BEROEPEN TE St. Anna-Parochie W. E. Gerritsma te Oudega (Sm Brielle"'en TinteW. A. Zwaan, cand. te Den Helder; De Heij-Tuindorp (Rotterdam)H. D. Drenth te "Wolf hezen stad om een geschikt verblijf voor den jon gen uit te zoeken. Dat viel echter niet mee. Sommige kamlers waren 'heel erg klein, in andere gezinnen w'as het niet zindelijk. Eenmaal waren ze zoo goed als klaar. Het was bij menschen, die op een aardi- gen, rustigen stand woonden. Een vriende lijke zitkamer en een keurig net slaapkamer tje waren disponibel. De meid, die de be zoekers rondleidde, (Mevrouw wias nog niet gekleed) vertelde één en ander van het eten, dat dagelijks werd opgediend' en ook dat scheen in orde. Toen kwam Mevrouw. „En of er eenig toezicht op z'n jongen zou zijn informeerde Ribbens, „want hij' was nog wiel wat jong om' nu al oipi eigen1 beenen ,te staan." „Neen, maar daar kon mijnheer op aan. Ze zou flink op hem letten." En reeds was de zaak zöo goed als be klonken, toen Ribbens de veronderstelling uit te, dat het gezin natuurlijk ook wel kerksch zou zijn. Hij had hierover tot nog toe niet gespro ken. Hij vond het als vanzelfsprekend, dat hij bij Christelijke menschen terecht .gekomen was. Anders zouden ze immers niet schrijiven1 op een advertentie in een Christelijk blad Dat sprak toch van zelf. Toen Ribbens het over het kerkgaan kreeg, bloosde Mevrouw hevig, toen trachtte ze zich er uit te redden Oja, mijnheer. Oudejaarsavond en Goede Vrijdag gaan we altijd en anders ook MedemblikS. de Vries te Ambt-Vollenhove MidwoldaR. J. v. d. Weerd, cand. te Kampen Eindhoven: IC. Sietsma te Schoondijke. AANGENOMEN NAAR HaarlemA. M. Boeienga te Sassenheim. BEDANKT VOOR UtrechtA. M. Boeienga te Sassenheim BredaB. Telder te Vianen MakkumJ. van Loo te Zwagerveen Schoonrewoerd W. Fokkens te Hollandscheveld SurhuisterveenW. J. Smidt te Dwingeloo Niawier-Metslawier J. W. Eggink te Willemstad Warffum C. Stam te Alteveer Goënga-Sybrand.iburenA. J. Noordewier te Westerbork AntwerpenJ. Smelik te Zevenbergen. Zilveren jubilea. Hun zilveren jubileum vieren dezer dagenDs. E. A. Groenewegen te Halfwegds. F. W. Geerds te Hallum en ds. W. L. Milo te Almelo. Afscheid en Intrede. Gouda. Zondagavond nam ds. H. Knoop wegens vertrek naar Rotterdam—Delfsbaven na een 2-jarig verblijf afscheid met een predikatie over 2 Cor. 1 18—20 en sprekende overde verantwoording van den Dienaar des Woords aan zijne gemeente, werd achtereenvolgens stilgestaan bij le. gelijk die verantwoording door Paulus gedaan werd aanCorinthe, 2de en gelijk wij die verantwoording doen aan u. Boornbergum. Na Zondagmorgen in het ambt be vestigd te zijn door ds. B. v. d. Werff van Amster dam met een predikatie over Jac. 1 18, deed cand. P. v. d Wei ff des ramiddags zijn intrede met een predikatie over Ezech. 33 7—9. Scbarendijke. Zondag nam ds. J. W. van Tol voor een stampvolle kerk afscheid van zijn gemeente, naar aanleiding van Hand. 20 32, om Zondag 17 Juni intrede te doen bij de Kerk te Dalfsen. Meerkerk. Ds. S. Kamper, gekomen van Oldebroek werd Zondag j 1. bevestigd bij de Kerk van Meerkerk door ds J. Dekker van Lexmond, als consulent, met een predikatie over Job. 1 43a. Des avonds verbond deze zich aan zijne gemeente met een prediking over Ezecb. 36 26 en 27. De Kerkeraad van Middelburg beeft in zijn laatste vergadering met 39 tegen 4 stemmen aan vaard de conclussies van een rapport door een uit zijn midden benoemde commissie aan hem uitgebracht, hierop neerkomende, dat de vacante derde predikants plaats niet zal worden vervuld en het aantal kerk gebouwen van drie op twee zal worden teruggebracht, n.l. de Noorderkerk en de te vergrooten Hofplein- kerk, terwijl de Gastbuiskerk voor vergadergebouw zal worden ingericht. De beide bestaande kerkgebouwen zullen dan resp. 950 en ruim 800 zitplaatsen tellen. De heer W. A. Zwaan, theol. cand., Dijkje 15, Helder, zal gaarne een eventueel beroep uit een dei- kerken in overweging nemen. De heer D. J. de Groot, theologisch doctorandus, Vondelkerkstraat 5, te Amsterdam, zal gaarne een eventueel beroep uit een der kerken in overweging nemen. De Classis Schiedam heeft praeparatoir geëxa mineerd en beroepbaar gesteld den heer J. van der Kooij, te Maasland (Z-H.), Theol. candidaat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. De Classis Dordrecht beeft praeparatoir onder zocht den beer A. v. d. Weg, theol. cand. aan de Theol. School te Kampen'en hem beroepbaar gesteld. Cand. A. v. d. Weg zal gaarne een eventueel be roep overwegen. Zijn adres is Wijnstraat 94, Dordt. De Kerk van Lutjegast beeft van wijlen den beer F. Meedstra ontvangen een legaat, groot f5000, vrij van successierechten. Dr. H. A. v. Andel is vorige week met zijn echtgenoote naar Marseille vertrokken, om van daar met de „Sibajak" verder naar Indië te reizen. Zijn kort bezoek aan bet vaderland zal, naar ds. van Anken in de „Delftsche Kerkbode" verzekert, niet zonder vrucht blijven. „Onze menschen zullen nieuwe prikkels hebben gekregen tot het groote werk, dat in Gods 'naam wordt verricht in Solo". Tijdens zijn veiblijf ontving dr. Van Andel bijna f 6000 aan giften voor de 2de pastorie te Solo, terwijl hem f 10,000 werd toegezegd voor de oprichting van een bepaalde soort school, gelijk er van Christelijke zijde op Java nog nieUbesiaat. Een eigenaardig verzoek. Bij den Kerkeraad te Delft kwam een verzoek in van een portretten- verzamelaar om de portretten van de vroegere pre dikanten van Delft. De Kerkeraad besloot zoo mo gelijk hieraan te voldoen en tevens die portretten te plaatsen in de Consistorie der Oosterkerk, en zou dus gaarne in het bezit komen van de portretten vanOefenaar J. van Oei, en de predikantenH. A. de Vos, L. Tobi, L. van der Valk, A. H. Gezelle Meerburg, C. W. J. van Lummel, G. Wielenga, L. Netelenbos, L. Kuiper, C. W. E. Ploos van Amstel, K. Schilder. Zendingsscholen. De missionaire predikant dr. Van Andel wees te Leiden in de Hooigrachtkerk, toen hij van den arbeid te Solo verhaalde bijzonder op de noodzakelijkheid om toch aan de kinderen te denken. nog 'wel af en toe een keer. E11 .achter het woordje „O" liet ze den naam' van het Opperwezen volgen als een stopwoord, zooals sommige menschen en vooral zoogenaamde beschaafde menschen, maar al te veel de gewoonte hebben. Ribbens schrok er van. Het woord God werd thuis nooit anders uitgesproken dan met den hoogsten eerbied. En dan1 „af en toe wiel eens naar de kerk", terwijl hij en z'n vrouiw en Jan ook, eiken Zondag altijd tweemaal gingen Tot groote verbazing der Mevrouw keerde hij zich met een ruk om, terwijl hij! verklaar de, dat hij' eerst nog eens ergens anders wiou gaan zien, Na nog verschillende andere adressen af- geloopen te hebben, kwamen ze ten: slotte klaar bij een zekeren Stevens. Het gezin bestond uit man, vrouw en zes kinderen, iwlaar- van de oudste, Dirk gebeeten, twaalf jaar was. Toen Ribbens en z'n zoon hier aanbelden, vonden ze alleen Mevrouw thuis. Mijnheer was nog op1 z'n kantoor en de kinderen allen naar de school of een Fröbelinrichting. „Of 'het gezin geregeld naar de kerk ging?" was nu één van de eerste vragert, die Rib bens stelde. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1928 | | pagina 2