Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland. r en i Tweede Blad. Pijn in rug en lendenen Kloosterbalsem Huishoudelijke Artikelen 42e Jaargang. Vrijdag 18 Mei 1928. No. 20. RedactearenDs. P. VAN DIJK te Serooskerke (W.) en Ds. A. C. HEIJ te Koadekerke. Vaste medewerkers D.D. L. BOUMA, P. J. v. d. ENDE, B. MEIJER, P. STAAL Pin., en R. J. v. d. VEEN. Persvereeniging Zeeawsche Kerkbode. MIDDELBURG. Groot® uitbreiding Emaille $n Aiumlnium Pannen - Ketels Emmers Frituurijzers Boterspuiten „Geen goud zoo goed" ZEEUWSCHE KERKBODE Abonnementsprijs! per kwartaal bjj vooruitbetaling f 1, Afzonderlijke nummers 8 oent. Advertentleprljsi 15 oent per regelbjj jaarabonnement van minstens 500 regels belangrgke reduotie. UITGAVE VAN DE Adres van de Administratie: Firma LITTOOiJ OLTHOFF, Middelburg. Beriohten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdag morgen 9 uur te zenden aan de Drukker» LITTOOIJ Sc. OLTHOFF Spanjaardstraat, Middelburg. TELEPOON 2 3 8. GIRONUMMER 42 2 8 0. ZENDING. Amice, Magelang', 17 Maart '28. In mijn vorigen brief sprak ik van zegen op 't werk, o,ok van teleurstellingdaarover hoop ik echter meer te vertellen als ik in Uw midden ben. Ik wil U nu graag rondleiden over ons Zendingsterrein en van eiken post iets ver tellen. Djioema. Ik begin maar bij! Djoema, de meest afgelegen post van het Zendingster rein voor twee jaar zijn we daar begonnen met een schooltje, dat de Regeering tot hier toe nog niet wou subsidieeren j de Regee ring vond het volgens advies barer ambtena ren te klein wellicht, dat het leerlingental dit jaar toeneemt en het gelukken zal om dit jaar subsidie te krijigen. Vroeger ging het heel wat gemakkelijker om steun te ver krijgen als er 12 leerlingen waren op deze eenvoudige schooltjes, was de Regeering reeds bereid subsidie te verteenen nu echter bedraagt het aantal leerlingen in deze twee- klassige school 25 echter wordt dit onvol* doende geacht om voor zoo 'n school sub sidie te verleenen de maatstaf, die daarbij aangelegd werd, was deze „hoeveel leer lingen zou een school tellen als die door 't Gouvernement was opgericht" nu als 't Gouvernement daar een school oplichtte, zou het leerlingental ongetwijf eld grooter zijn, in 't begin is de naam Zending en Christen aan den bloei van zoo'n school niet bevorder lijk, maar als deze maatstaf altijd wordt aan gelegd, zou dit voor de Zending in het Ma- gelangsche beteekenen geen nieuwe scholen meer dan alleen in die streken, waar vele Christenen wonen. Voor de school als Zen dingsmiddel zou voortaan weinig plaats meer zijn daarom doe ik m'n uiterste best om die school erkend te krijgen. Dit temeer omdat we in den tijid, dat we die school daar in Djoema hadden, een klei ne samenkomst hebben gekregen 10 a 12 wonen die samenkomsten bijl, althans als ze 's avonds gehouden wordt en het niet ge zien wordt wie door de duisternis van den avond zich heenspoedt naar deze samenkomst. PARAKAN. Op deze plaats zij'n werkzaam: een goeroe indjil, Lewi geheeten de col porteur Soleman, Karsoen het hoofd van ons hulpziekenhuisje, en enkele leerling-verple gers. Naar het oordeel van den dokter uit het Petronella-Hospitaal, die daar telkens heengaat om den arbeid te controleeren, gaat het goed met dit hospitaal. Het aantal patiën ten, dat daar hulp kwam zoeken, bedroeg gemiddeld 40 per dag het gemiddeld aan tal patiënten, dat iederen dag in het hospi taal verpleegd werd bedroeg 44 indien de finantiën het toelieten zouden we meerdere patiënten kunnen opnemen, maar we moe ten den toevoer een beetje remmen om de onkosten te kunnen betalen. Zeer dankbaar zijn we voor den groot-en steun van het dames-comité, door wier zeer gewaardeerde hulp we ook in '27* de lin nenkast konden vullen en op de Kerstdagen feest- konden vieren met de patiënten en ge- noodigden. Een 200 Javanen en Chineezen vulden de zaal waar we feest vierden en met opgewektheid mochten we daar de Kerstge schiedenis vertellen. Voor ik begon kwam de goeroe indjil naar me toe om me in allen ernst een verzoek over te brengen van sommige aanwezigen om eens duidelijk te maken het onderscheid dat er is tusschen het Sinterklaasfeest en het Kerstfeestze zagen dat het met Sinterklaas feest voornamelijk ging om de kinderen en zij meenden, dat het met Kerstfeest weer zoo was en wilden nu wel graag eens hooren wat het onderscheid tusschen die twee feesten was. Uit zoo'n verzoek kunt ge merken hoe de verschillende geruchten en berichten, die de Inlandsche wereld over het Christendom opvangt, met elkaar worden verward en in zoo'n verzoek, betrapt ge de menschen op zoo'n verwarring, en kreeg ik gelegenheid om duidelijk te maken waarom we Kerst feest vieren. In '27 werden er 7 in Parakan gedoopt. In Temanggoeng bedroeg de aanwas der gemeente 18 het totaal aantal leden is daar 52 Temanggoeng is de plaats waar br. Horst man altijld gewerkt heeftdie daar ook een kleine gemeente heeft mogen verzamelen na zijn dood werd die inlandsche gemeente door zijn zoon en enkele anderen "geleid en onderwezen naar de opvatting van de Pink stergemeente en werd het spreken in „vreem de talen" ook als een zeer voorname gave beschouwd als ik het goed begrijp', werkt men nu voornamelijk onder de Chineezen niet alleen in Temanggoeng maar ook' van Temanggoeng uit op andere plaatsen van Javaer is tusschen die Pinkstergemeente en de Zending geen contactvroeger heb ik getracht den arbeid van Ds. Horstman over te nemen dat is echter mislukt en se dert dien wordt er van beide kanten geen aanraking meer gezocht. Voor een goede ontwikkeling van het werk aldaar ook wel het meest gewenscht. De „eigenaardigheden;" van de Pinkstergemeente, om geen ander woord te gebruiken zijn niet bevorderlijk aan de komst van Gods Koninkrijk. Wij heb ben in Raden Stefauves, ciie daar werkt een goeden goeroe indjil, die daar ijverig werkt. De colporteur Silas gaat er daar iederen dag op uit om zijn boeken te plaatsen. Meer Zuidelijk volgt de desa Setjang deze gemeente is de kleinste van het Zendingster rein hier gaat niet veel om in '27 werd hier niemand gedooptvroeger dacht ik dat de goeroe indjil die daar werkte weinig uit voerde maar ook nadat ik er een anderen goeroe geplaatst had bleef de toestand on veranderd. Onzen weg vervolgend naar het Zuiden komen we in Magelang. Op den weg naar Magelang passeeren we Kramat, een groot Krankzinnigengesticht, waar plm. 1200 inlandsche krankzinnigen wor den verpleegd en waar onder het verplegend personeel belangstelling is vioor het Chris tendom. In Magelang zelf hebben we de grootste gemeente van het Zendingsterrein het aan tal leden bedraagt er 168 in '27 werden hier 36 gedooptwel een sterke aanwas voor een stadsgemeente in den regel is in de ste den de arbeid het moeilijkstde Javaansche gemeente bloeit hier en als de weg gebaand wordt, hoopt deze gemeente weldra haar eigen Javaanschen Dominé te hebben. De Zendende Kerk zegde haar steun toeeen commissie uit de bijzondere vergadering van missionaire predikanten heeft den toestand der gemeente onderzocht en alles zoo bevon den, dat er geen bezwaren bestaan tegen de instelling van het ambt van pandita djawa inlandsch-prèdikant. Het is een groote zegen, dat het zoover mocht komen. De Javaansche kerkeraad is eenstemmig in de begeerte om te beroepien Idres, een helper op het terrein van Ds. v. Dijk te Keboemen 't Was prettig geweest als we op eigen terrein een helper hadden gehad die tot predikant be roepen had kunnen worden vmaar zoo rijk waren we niet en nu dient de rijkdom van anderen om ons gebrek te vervullen. Ik hoop te zeer, dat nog voor mijn verlof de inland sche dominé in het ambt bevestigd kon wor den maar die wensch zal waarschijnlijk' wel niet vervuld kunnen worden en moet dit aan andere broeders worden overgelaten. In '27 werd door de inl. gemeente ruim f 555 bijeengebracht voor de kerk en f62.98 voor de armen. Dit bedrag is niet voldoende om een Javaanschen dominé te onderhouden. De kosten daaraan verbonden bedragen: f25 per maand voor een woningf 60 salaris plus f 5 voor ieder kind en f 5 gastengeld (om de onkosten eenigszins te vergoeden, die aan het ontvangen van de gasten verbonden zijn bij elkaar ongeveer f 120 per maand). Voorts is de salarisregeling zoo vastgesteld, dat er eens om de drie jaar f 5 bijkomt bij het salaris tot het maximum van f 75 is be reikt (zonder kindergelden). Er is in de ge meente veel belangstelling voor de instel ling van dit ambt het wordt inderdaad be geerd ook in verband met de nationale op leving voelen de broeders ook den indruk, die het hebben van een eigen dominé op de 'buitenwereld maken zal. Het is prettig in onze Javaansche gemeen te te verkeeren met de broeders de gemeen te leeft de verhoudingen zijn mooi en de broederlijke gezindheid verkwikt. Het is heer lijk om te zien hoe het werk des Geestes opbloeit. Van de Javaansche gemeente gaan we naar de Chineesche gemeente van Magelang de aanwas van deze gemeente was niet zoo gro.ot in '27 slechts 4 werden door de H. Do,op aan haar toegevoegd 't werken onder de Chineezen is ook niet zoo makkelijk het vereischt een aparte man ik tracht iets onder hen te doen, maar ik ben erg doordrongen van het gebrekkige in dit werk er is geen tijd om de Chineezen op 'te zoeken er is geen tijd om voldoende het Maleisch te be- studeeren en in die Chineesche gemeente voor te gaan. Het werk, dat onder de Chineezen ge schiedt bestaat in het houden van een samen komst waar Maleisch gesproken wordt door een Javaanschen goeroe en een waar Chi- neesch gesproken wordt door den Chinee- schen goeroe nu pas is er een begin ge maakt van organisatie de broeders hebben een comité gekozen, dat nu eens in de maand vergadert onder mijn leiding en waar ver schillende belangen besproken worden een van de comitéleden heeft tot taak om den goeroe indjil bijl te staan in zijn werk en mee uit te gaan om het Evangelie te prediken. Een van de laatste besluiten is om een bedrag van f 10.000 bijeen te brengen, daarvoor een kerkje plus woning voor den goeroe te bou wen de Chineesche gemeente voelt zich fi- nantieel in staat om rente en aflossing van dit kapitaaltje te betalen. Een ander meldenswaardig feit is, dat er bij de Hollandsche gemeente een streven is om den arbeid onder de Chineezen voor haar rekening te nemen. Finantieel is ze daartoe nog niet in staatmaar wel werd besloten, dat zij het salaris van den Chineeschen goeroe zou betalen en onder goedkeuring van de Zendende Kerk er naar streven zal om heel dien arbeid onder de Chineezen te bekostigen. Een voorname tak van ons werk is de oolportagearbeid ik spreek daar nu maar over nu ik van Magelang vertel omdat we in Magelang onzen colpiortage-boekhandel heb ben en bij de broeders, die dezen arbeid pro deo verrichten, n.l. de broeders v. Eer den en Sok, heel de administratie en het gel delijk beheer van den colportage-arbeid be rustten. In den colportage-arbeid, waarbij! 6 colpor teurs betrokken zijn, werden in '27 2018 Biif- bels en Bijbelgedeelten verkocht en 2270 Christelijke boeken in de Javaansche, Ma- leische en Chineesche taal bovendien werden nog do;or den Colp. Boekhandel 5832 Hol landsche Bijbels en boeken geplaatst. Uit dc winst van dezen boekhandel werden de sa larissen dezer colporteurs betaald als U weet, dat aan salarissen der colporteurs enz. iedere maand f 200 betaald wordt, dan Voelt U wel welke betcekenis deze arbeid voor 't Zendingswerk heeften U voelt hier ook .iets van de beteekenis der Hollandsche gemeente voor 't Zendingswerk behalve dat de Hol landsche Kerk er naar streeft om' de kosten van de Zending onder de Chineezen Voor hare rekening te nemen, zij'n er tal van broe ders die hun tijd geven voor 't Zendings werk de Zendingscommissie behartigt de zaken van de Zending onder de Chineezen' boven sprak ik reeds over den colportageboek- handel dan is er het werk, het vela werk, dat vastzit aan de verzorging van Blondo' voorts is er de arbeid onder de rijpere jeugd, de vereeniging voor Javaansche en Chinee sche jongens, een dito voor meisjes dan is er administratief werk verbonden aan de dis tributie van de Mardi-Rahardjo, die in een oplaag van 60.000 exemplaren, en van de Tenaboer, die in een oplaag van 8030 exem plaren werd gedruktvoor al dit werk Wer den gewillige broeders en zusters gevonden in de" Hollandsche gemeente en we zijn dank baar, dat dit werk, dat ook vaak teleurstel ling brengt, met volharding wordt verricht. Een volgende keer over de andere posten. Met hartelijke groeten als steeds de Uwe A. MERKELIJN. Blijf daarmee toch niet loopen. Akker's Kloosterbalsem zal Uw pijn onmiddellijk tot bedaren brengen, U snel behaaglijke ver lichting, kalmte en rust bezorgen. m Voor iedere beurs een keus. LIEFDEGAVEN. Middelburg In dank ontvangen van N. N. f 10.(f 5,voor de kerk en f 5,voor de Diaconie.) Ds. D. Scheele. Manke Murk door Idsardi. J. H. Kok. Kampen Idsardi is in onze Christelijke gezinnen de bekende schiijver van verbalen uit het Friesche volksleven. Het jongste boek Manke Murk is de geschiedenis van een gebrekkigen jongen, die eerst boerenknecht is, en dan met aardewerk in dorp en omgeving vent. Op een boerenerf maakt hij kennis met een meisje, dat bij na eerst nog een poos ernstig ziek geweest te zijn. trouwt. De boerderij die hem zijn meisje bezorgd heeft, waar ze diende, had hem ook ingespannen toen hij ging venten, en bezorgt hem ook aan 't slot een mooi winkelhuis. Dat is zoowat de draad van de historie, die 327 bladzijden duurt. Wat zal ik van dit boek zeggen Misschien ware het tweemaal zoo interessant als het half zoo dik was geworden. Idsardi kan goed genoeg schrijven, maar hij moet zich wachten voor „rekken en trekken". Neem b.v. het verhaal van den dominé die in zijn bloembedden dood wordt gevonden blz. 157 „Over zijn blank gelaat liep een spin, maar hij merkte het niet. Ge zondt denken dat is nog al duidelijk. Maar we zijn er nog niet „Rondom hem zoemden de nijvere bijen, doch het deerde hem niet. Deden ze waarschijnlijk in zijn leven ook niet „Naast hem knielde de dokter het ging hem alles niet meer aan Daar sommige lezers mogelijk nog niet weten dat een dood mensch niets meer voelt, wordt op blz. 158 nog verder betoogd „Daarop werd het lijk voorzichtig opgebeurd. En de dominé merkte ook nu niet, wat er met hem gebeurde, en bij hoorde niet. bet klagend geschrei van zijn trouwe dienstbode en hij zag niet hoe zij een kussen van den divan nam. Hoe Idsardi tegenover de Reformatie van 1834 en 1886 staat, is wel heel duidelijk uit den draai, dien Murk neemt na de vergadering waarin tegen den modernen predikant geprotesteerd wordt. Murk, die door het Heilsleger bekeerd is en bij een weduwe inwoont, die ook bekeerd raakt maar aan de kerk in geen jaren behoefte toont, vindt de oplossing in den tekst: „Niet door kracht noch door geweld" enz. Hij wordt op een gelukkig moment doodziek dominé wordt aan dat ziekbed van modern orthodox en dan is even gelukkig de Doleantie niet meer noodig. "Want die kerkstrijd ziet u Op b'z. 315 zag ik staan „Friesland waar meer dan ergens de kerkelijke en godsdienstige vraagstuk ken scherp belijnd worden. Ja, ja, maar er zijn ook Friezen bij wie we die scherpe belijning maar al te zeer missen. Idsardi b.v. in zijn boek Manke Mark Dc kerk staat ook in dit boek weer als een soort tegenstelling met persoonlijke vroomheid. 't Is hetzelfde bezwaar als wij noemden bij Gretske de Freule. Dit doet me er toe neigen het boek niet aan te bevelen. Wanneer krijgen we van Idsardi, die hier en daar boeien kan, ook eens een verhaal, waarin een gezond, kerkelijk-levend geloovige Fries de hoofdpersoon is. Liefst een Gereformeerde! Zulke Friezen zijn er toch ook nog wel in de omgeving van Idsardi Het verhaal mag dan gerust de helft kleiner zijn v. D. Het Hooglied. Proeve eener nieuwe ver klaring, door Seerp Anema. J. H. Kok, Kampen. De heer Seerp Anema heeft ons in dit boekje voor een moeilijkheid geplaatst. Hijzelf noemt in zijn voor rede zijn beschouwing over het Hooglied „een nieuwe hypothese". Er zijn over het Hooglied al heel wat hypothesen opgesteld. Anema noemt er enkele. Wat zijn eigen hypothese aangaat, zegt hij op blz. 21De hypothese van het ongeloof, als zouden we in dit Lied te doen hebben met aaneengeregen Syro-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1928 | | pagina 5