Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland. 42e Jaargang. Vrijdag 27 Januari 1928. No. 4. RedactearenDs. P. VAN DIJK te Serooskerke (W.) en Ds. A. C. HEIJ te Koadekerke. Persvereeniging Zeeuwsche Kerkbode. UIT HET WOORD. EEN STRENGE EISCH. Grepen uit het Overzicht in 't Kerkelijk Jaarboek. Jaarboek Geref. Kerken 1928. Orgelspel van dhr. Kruithof. Murmureerders en tegensprekers. ZEEUWSCHE KERKBODE Vaste medewerkersD.D. L. BOUMA, P. J. v. d. ENDE, B. MEIJER, P. STAAL Pzn., en R. J. v. d. VEEN. Abonnementsprijs! per kwartaal bjj vooruitbetaling f 1, Afzonderlijke nummers 8 oent. AdvertentleprIJsi 15 oent per regel J bij jaarabonnement van minstens 500 regels belangrijke reduotie. UITGAVE VAN DE Adres van de Administratie: Firma LITTQOIJ OLTHQFF, Middelburg. Beriohten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdag morgen 9 uur te zenden aan de Drukkera LITTOOIJ OLTHOFF Spanjaardetraat, Middelburg. TELEFOON 2 3 8. GIRONUMMER 4 22 80. Verkoop alles, wat gij hebt. Markus 10 21m'. Meestal maken wij ons Wél wat al te gemakkelijk van dit buitengemeen strenge bevel van Jezus af. We zoeken ons al te spoedig aan de klem van dit veeleischend ge bod te ontworstelen, door direkt te zeggen Jezus vordert hier iets buitengewoons, iets, dat slechts voor één: persoon geldt, hetgeen niet alle (menschen behoeven te doen. Zoo wordt dit „Verkoop alles" te veel als een zeer, zeer bizondere eisch beschouwd1, alleen! geldend voor dezen éénen persoon, in dien bepaalden tijd. En we denken er niet aan, ons de vraag te stellen, of er misschien heden nog zulke rijke jongelingen gevon den worden, voor wie deze eisch w e 1 geldt. En nog minder denken We er aan, of wijl zelf wellicht zulk een rijke jongeling zijn. Met volle instem'ming las ik eens bij een bekend en vroom schrijver „Wanneer Chris tus onder ons predikte, zou Hijl niet in 't algemeen allen toeroepen „Geef alles weg", maar tot duizenden onder ons zou hij' zoo spreken, en dat er nauwelijks één is, die meent deze eisch van het Evangelie op zich te moeten toepassen, komt ons zeer be denkelijk voor." "Eigenlijk zouden we deze geschiedenis van den rijken jongen m'an 't liefst lezen als toe passing, als verbizondering van een eisch, die Jezus ons allen stelt. Die eisch leest ge in het voorafgaande hoofdstuk, Markus 9 „En indien uwi hand u ergert, houw ze af. Het is u béter, verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, henen te gaan in de hel, in het oniiitblpstséhellijik1 vuur. En indien uw oog u ergert, werpt het uit. Het is u beter, miaar één oog hebbende, in het Koninkrijk Gods in te gaan, dan, twee oogen hebbende, in het helsché vuur gewor pen te worden." Uit deze wioorden van Christus blijkt, dat niet ieder zich een hand, een voet behoeft af te houwén, dat niet ieder één zijher oogen behoeft Weg te werpen. Alleen dan, als de hand of de voet of het oog u ergert. Daarom, neen, niet alle rijken behoeven alles te verkoopen. Waarom niet Omdat rijkdom niet altijd de hand is, die ergert en daarom moet wlorden afgehou wen- Maar is de rijkdom, voor u of voor mij, de hand, die tot zonde verlokt, wlelnu, dan hebben iwliji, willen wij het Koninkrijk Gods binnengaan, die hand onverbiddelijk af te houwen, dan moeten ook wij alles verkoo pen. Daar is een kunstenaar, die als Christen wil leven. Zijn kunst is echter de voet, die hem er gert. De plaats, die Christus in zijn hart moet innemen, 'wordt door zijn kunst betwist haar beoefening trekt zijn hart van Christus af. Het gevaar dreigt, dat het leven hem niet meer Christus is, maar dat het leven hem de kunst is. Eindelijk, na zw'aren strijd, laat hij de kunst varen, om Christus niet te verliezen, om Hem te behouden. Doch hoor nu die stemmen rond hem „Wat een verminken van het gezonde, rijke, volle leven is datChristendom en cultuur behoeven toch niet een tegenstelling te zijn Er is toch ook een Christelijke kunst, en er zijn toch ook Christelijke kunstenaars Wordt God Zelf niet kunstenaar en bouWimeester ge noemd van de stad, die fundamenten heeft Zeker, toegestemd het W'as verminken. Maar het is beter kreupel en verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen, de twee voeten hebbende, in het helsché vuur géwOrpen te Worden. Daar is een dronkaard. Hiji kan het drin ken maar niet nalaten en geen dronkaard zal het Koninkrijk der hemelen ingaan. Hij zal de hand, die hem ergert, moeten afhouwen. Eindelijk, na lange Worsteling, doet hij het. Hij breekt radicaal met den drank. Hij Wordt geheelonthouder. En hoor nu de menschen, die hem eerst zoo hard vielen „Dat is nu een vallen van 't ééne uiterste in 't andere De Schrift zegt toch Er is niets verwerpelijk, met dank zegging genomen zijnde En de wijn ver heugt het hart des menschen 't Is waar, maar diezelfde Schrift zegt ook Indien uw oog u ergert, werp het uit. Op zich zelf goede dingen kunnen de hand, de voet zijn, die ons tot zonde verlokt, die Wij moeten afhouwen. Daar zijn eischen Gods, die voor allen gelden, maar daar zijn ook eischen, die God aan b i z o n d er e personen stelt, aan den één deze, aan den ander gene. Wat u geoorloofd is, kan God mij ver boden hebben wat m ij vrijstaat voor u ongeoorloofd wézen. Een dokter kan zelf tegen 't rooken geen bezwaar hebben, en toch 't rooken aan een bepaald patiënt verbieden, omdat 't voor hem schadelijk zou Wézen. En wat dat verminken betreft zie eens wélk beeld Jezus gebruikt het beeld van een lichaam. Een lichaam zonder gebreken, een lichaam met twee oogen en twee handen en twee voeten is dat niet een heerlijke gave Gods? Zullen we dat gave kunstwerk gaan schen den, dat schoonc rechter Oog, die mo|oi- gevormde hand zoo maar wegwerpen 't Is immers een jammerlijke verminking Ja, zegt Jezus, houw: af, werp weg een hoogst w'aardevol, maar u tot zonde ver leidend, u ten verderve strekkend lichaams deel. De schijnbare levensverminking geeft een groot gewin, want beter nu één levensorgaan verloren, dan straks het gansche leven ver loren. 't Kan zijn 't wegwerpen van een oog, maar om één oog hebbende, in te gaan in het Koninkrijk Gods. Zaamslag. KOK. Kerkelijk en Geestelijk Leuen. Omtrent de scheuring (aangehaald uit He raut) zegt Ds. Rullmann „De zonde van scheurmaking, die onze kerkenordening terecht een grove zoude noemt, bestaat juist daarin, dat men zich opmaakt om deze eenheid der Kerk te verbreken, niet omdat de Kerk van Gods Woord is afgeweken, maar om bijkom stige redenen, zooals omdat men een af- zettings- of schorsingsvounis niet recht vaardig acht. Niet alleen dat men dan zijin eigen subjectief oordeel stelt boven het oordeel der Kerk, maar men offert de eenheid der Kerk op aan persoioulijike belangen. Toen de Overheid te Genève Calvijn als predikant had afgezet en verbannen, wat zeker onrecht w'as, en in Zijn plaats an dere predikanten had aangesteld w'as er een sterke neiging bij een deel der ge meente, om zich aan deze predikanten te onttrekken. Calvijn in plaats van dit goed te keuren of aan te moedigen, heeft toen juist met allen ernst de geloovigen hier tegen gewaarschuwd." Omtrent de liturgie zegt hij „De deputaten voor de liturgie zijn gecontinueerd en hun rapporten wlorden zoo spoedig mogelijk bij de Kerken inge- W'acht. Het verzoek inzake het N. Test. lied Wérd afgewezen. Jammer, dat in de conclusies niet één enkele motiveering van het besluit is opgenomen. Er zijn toch velen in onze Kerken, die wél gaarne zouden Wéten, waarom de Synode geen uitbreiding van de gezangen Wil. Want steeds breeder wordt de groep van hen, die het Nieuwi-Testamentisch lied een onmisbaar element van de li turgie achten Oude, vrome Professor Linde boom, w'anneer zal uw lievelingswen'sch in vervulling gaan v. D. Met bekwamen spoed is het bekende Jaar boek der Geref. Kerken dit jaar wéér ver schenen en Wlij1 zelf willen ons haasten om het bij onze lezers aan te bevelen. Het is wel bijna in elk gezin te vinden. Het belangrijkste is uit den aard der zaak de opgaaf der gemeenten, Wiaarvan tal van bijzonderheden Wlorden genoemd. Neem als voorbeeld Middelburg. Ge ziet hoeveel zielen de burgerlijke gemeente telt welke dc datums zijn van de kerkelijke ge meenten. Het getal 2878 noemt haar ledental; 1637 het aantal belijdende leden. Van haar pas gekomen dominé leest u den geboorte dag wanneer hij candidaat werd de plaat sen, de intree. 'En dan komt er nog meer dan een halve bladzij aanteekeningeni over vroegere predikanten. Het is voor ons heele vaderland op die manier een goudmijn. Maar laat ik niet doorgaan met maar even aan te geven Wat de inhoud is opdat dit stuk niet te breed Worde. Vergelijking met de Statistiek van het vo rige jaar brengt tot de conclusie, dat er nog van geen achteruitgang in ledental iets te bespeuren valt. Dat er thans 720 en 't vorig jaar 721 ker ken genoemd wlorden, is door de vereeniging van twee naburige kerken tot één. Het aantal predikanten steeg van '578 tot 581 het aantal vacaturen daalde van 225 tot 221. In 1926 stonden ingeschreven 541349 zielen in 1927 Waren er 545218. Men vindt in het Jaarboek ook de opgave van de verschillende vereenigingen, die op allerlei terrein in onze Geref. Kerken arbei den. Het bericht over de Rudolphstichting die in de plaats kwtam van de Glindhorst, is zeker niet tijdig ter drukkerij of ten redactie- bureele bekend geWéest We hebben het uitnemend kerkelijk over zicht van Ds. Rullmann met grooter instem ming gelezen dan het vorig jaar. We zouden er graag enkele stukken van over schrijven, doch dit is niet doenlijk. We raden alle koopers van het Jaarboek aan, dit vooral niet -over te slaan. Hij resumeert Wat de Synode te Groningen beslooten oefent een o.i. zeer billijke kri tiek. Misschien komen We als plaatsruimte het toelaat hier nog even op terug. Het „In Memoriam" ondervond een ver betering, doordat thans de portretten der overleden predikanten tusschen den tekst ge voegd zijn. Voor velen zijn die levensbeschrijf vingen een niet geringe aantrekkelijkheid van het Jaarboek. Men zou de vraag kunnen stel len zouden ze het er zelf mee eens geWéest zijn, als ze zich tijdens hun leven zoo hadden zien uitgebeeld. Intusschen doet het toch goed het leven, ook van meer eenvoudige dienaren des Woords, nog eens in vogelvlucht te mogen overzien. Het zal met dit Jaarboekje wiel gaan, zoo als alle jaren binnen korten tijd uitverkocht. Wat het ten volle verdient. v. D. De Kerkeraad van Souburg verzocht ons de aandacht te vestigen op de uitvoering, die de heer Kruithof aldaar hoopt te geven op 3 Febr. te half acht uur. Daar deze bekwame organist ook op andere plaatsen in Zeeland althans op Walcheren een uitvoering in deze dagen zal geven, wil len wij het verzoek van Souburg beschouwen als gedaan te zijn voor al die plaatsen, en volstaan wé met dit ééne stukje er over te schrijven. Gelijk wé reeds onlangs schreven bij zijn optreden te Middelburg' is de wijze waarop deze blinde organist uit Kampen allerlei lie deren, psalmen en muziekstukken weet te spelen, bijzonder schoon. Wc vernamen dat bij zijn jongste uitvoe ring in Middelburg, het talrijk gehoor zeer .voldaan w'as over het geleverde. Wij bevelen die avonden te Souburg en elders hartelijk in de belangstelling van onze menschen aan. v. D. DADERS DES WOORDS. De omschrijving der wereld, die de1 apos tel in deze wioorden geeft, mag nu ooik Weer niet worden misverstaan en wlorden misbruikt voor zelfzuchtige doeleinden. Dat misverstand zou er zijn, wianneer men de wioorden vaji den apostel zóó ging ver staan alsof alle tegenspreken en alle protest (ongeoorloofd zou zijn en m&n altijd zou moeten goedvinden w'at menschen ons aan doen. En dat misbruik zou er zijn, wknneer men schen, die ons onrecht wlilden aandoen', met een beroep op Paulus' wioord, zouden zeg gen murmureert niet en WOest tevreden. En dat misbruik is er wel. Van een actie, die hun niet aangenaam is, omdat die in strijd komt met hun zelfzucht, zeggen velen al gauw dat komt allemaal uit ontevreden heid. Ze zeggen dan het „volk" wiordt zoo ontevreden. Dat beroep op zijn woord zou Paulus ech ter ongetwijfeld afwijzen. Wanneer hijl het bedoeld had als een vrijbrief om ons onrecht aan te doen, zou hij zelf met zijn eigen wloprd in strijd gekomen zijn. Murmureeren is w'at anders dan het be hoorlijk inbrengen van een gerechtvaardigde klacht En het door hem veroordeelde tegen spraken is W'at anders ook dan het protestee ren tegen onrecht. Wanneer de overheid in Filippi hem en Silas onverhoord heeft veroordeeld en in 'de gevangenis gewlorpen, protesteert Paulus daar tegen. Als de gemeente van Corinthe hem dag cn inacht heeft laten werken zonder hem te verzorgen, Iaat hij hen wel gevoelen, dat zij in hun roeping tekort schoten. Dan schrijft hij in 2 Cor. 11:8 vlg. Ik heb andere ge meenten beroofd bezoldiging van haar ne mende om U te bedienen en als ik b'ij U tegenwoordig was en gebrek had, ben ik niemand lastig gevallen w'ant mijn gebrek hebben de broeders vervuld die van Mace donië kwamen en ik heb mijlzelven in alles gehouden zonder u te bezwaren en zal mij nog alzoo houden. In hoofdstuk 12 13 komt de apostel daarop nog weer terug, en maakt hij zelfs de ietw'at sarcastische opmerking Want W'at is er waarin gij minder geweest zijt, dan dc andere gemeenten anders dan dat ik zelf U niet lastig beii geWeest Ver geeft m ij dit ongel ij k. Wanneer er ook nu nog onrecht gebeurt mag daartegen geprotesteerd wOrden. En als er grond is voor rechtmatige klacht mag die klacht wlorden geuit en dan moet aan die klacht worden gehoor gegeven. Er daar is ook vaak grond Voor ontevre denheid, voor een niet-vrede hebben met een toestand, die niet is naar den eisch van het recht en van Gods Woord. Dat alles is echter wlat anders dan een voortdurend gemurmureer en tegenspreken, dat het goede miskent en een welbehagen heeft aan het murmureeren en tegenspreken. Dat alles is Wiat anders dan liet hart ver vuld te laten worden met het denken alleen aan gepleegd onrecht en het zien alleen op onvervulde iwenschen, zelfs wenschen, die on redelijk waren. Wat anders ook dan het al leen er maar op uit zijin om ten allen tijde tegen te spreken. Ziet het in Paulus. Onrecht doet men hem in Filippi en hij protesteert daartegen, maar het belet hem niet om in blijmoedigheid daar het Evange lie te prediken. Hij vertrekt uit die stad niet met een vloek maar met een zegen'wlensch en komt er later terug. De gemeente van Corinthe geeft hem aan leiding tot rechtmatige klacht, toch blijft hij die gemeente liefhebben en zoekt hij dag en nacht haar welzijn. Deze man kon dan ook komen met de roe ping doet alle dingen zonder murmureeren en tegenspreken. Verre moet de geloovige blijven van dat gemurmureer dat een ziekte Wiordtvan dat tegenspreken, dat een onhebbelijke hebbe lijkheid wiordt. Zelfs wanneer hij reden heeft tot klacht en tegenspraak moet hij toezien dat zijn leven daarin niet opgaat. In alles heeft hij immers ook de hand Gods te zien, die allo dingen bestuurt. Het onrecht moet hij dan

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1928 | | pagina 1