Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland. Tweede Blad. 41e Jaargang. Vrijdag 23 December 1927. No. 51. RedacteurenDs. P. VAN DIJK te Serooskerke (W,) en Ds. A. C. HEIJ te Koudekerke. Persvereeniging Zeeuwsche Kerkbode. Kerkelijk en Geestelijk Leuen. Het naderend Kerstfeest. Offlciëele Berichten. BOEKAANKONDIGING. ZEEUW KBODE Vaste medewerkers D.D. L. BOUMA, F. J. v. d. ENDE, B. MEIJER, F. STAAL Pzn., en R. J. v. d. VEEN. Abonnementsprijs! per kwartaal bjj vooruitbetaling f 1,— Afzonderlijke nummers 8 oent. Advertentieprijs! 15 oent per regelbij jaarabonnement van minstens 500 rsgels belangrijke reduotie. UITGAVE VAN DE Adres van de Administratie: Pirma LITTOOU OLTHOFP, Middelburg. Beriohten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdag morgen 9 uur te zonden aan de Drukkers LITTOOU Sc OLTHOFF Spanjaardatraat, Middelburg. TELEFOON 2 3 5. GIRONUMMER 42280. Waaraan het ligt, zou ik niet precies kun nen zeggen, maar ik kan niet vervolgen, waaraan ik pas voor een paar wieken begon nen ben. Een der oorzaken is misschien) wel, dat ik nagedacht heb over de eerste vraag en het antwoord van den veertienden Zondag, want dit vestigde van zelf mijn oog op de gebeurtenis, welke wi| in dieze dagen gedlenken. Eerst dacht ik, dat het beter ware geweest om na het Kerstfeest daaraan de aandacht te wijden, maar we hebben wei nige dingen in onze hand om ze te regelen, zooals we dit verkiezen. Hoe menigmaal is ons dit reeds gebleken en we doen wel, indien we er rekening mee houdien en er winste mee doen. Later zag ik het weer anders, want nu leek het me een goeidje voorbereiding voor de gedachtenisviering. Altijd heb ik geweten, dat die dagen groote aantrekkelijkheid hebben voor jongen en ouden. De korste dag is dan voorbij; de zon evenwel heeft slechts enkele uren voor haar licht te geven, 't welk bovendien nog hinder nissen ontmoet, omdat de lucht niet altijd helder is, maar vaak bewolkt. De twaalfdie maand van 't jaar telt slechts enkele dagen meer. Doch vóór we ons overgeven aan den weemoed voor het wegvluchtende leven, ver schijnt daar nog een feest als een licht te midden van de donkerheid, dat onwillekeurig vroolijkheid brengt in veler woning en in veler hart. Huisgenooten, die eenigen tijd1 om de een of andere reden elders waren, komen en brengen vaak afwisseling in het anders eentonige leven. Familie-banden wor den versterkt en juist die korte en koude dagen zijn zoo uitermate geschikt om aan het gezinsleven nieuwe warmte bij te bren gen, omdat er bekoring in ligt in den klei nen kring te blijven. Er kwam ook wellicht nog bij, dat er ieenjge sneeuw gevallen is. De witte vel den, welke dlaar zoo stil voor ons liggen, zijn in overeenstemming met den tijd, waar in we leven. Dit behoef ik ook niet te be wijzen dunkt me, want we kunnen toch niet veronderstellen, dat al die schrijvers en schrijf sters van Kerstboekjes zich vergissen, welke gewoonlijk ge'wiag maken van besneeuwde hui zen en kerken. Blijkbaar gaan zij uit van 't denkbeeld, dat de sneeuw past in dezen tijd in onze omgeving. Daarover zou ik niet willen disputeeren met koele verstand!s-men- schen, wijl het naar mijn gedachte een kwes tie van 't gevoel is. Hoewel ik naar men zegt behoor tot een nuchter volk, toch hecht ik nog al waarde aan 't gevoel en zou het mij niet laten ontnemen. Maar hoe dit ook zij, ik moet, als het sneeuwt, haast altijd denker, aan de graven, welke nog niet al te lang geleden gedolven zijn. Zulk een lijkwade spreekt tot ons, althans tot mij. Het zuivere wit op een kerkhof treft mij altijd weer. De dlood heeft veel, dat ons te genstaat en het graf is een teeken, dat al wat leeft verwelkt en de verderfelijkheid on derworpen is. Ook op deze akkers spruit het gras uit en de kleurige bloem vertoont er zich. Ook daarop kan mijn oog zondler moeite rusten, want het spreekt, gelijk elke plant, welke zich uit de donkere aarde voort komt van leven, maar ik zie liever, dat zulk een plek met een zuiver wit kleed gedekt is. Op die wijze verdwijnt al wat afzichtelijk is. Hoewel sneeuw uitteraard koud is, toch heeft het iets warms en geeft eenige beschut ting. Misschien is het dit laatste ook wel, dat mij ontroert. Het is als een kleed, 't welk ons dekt. Naarmate onze naastbestaan- den, onze vrienden en onze kennissen heen gaan, naar die mate vertoeven we met onze gedachten meer bij onze d'ooden. Het stemt tot droefheid dit is waar maar wij be hoeven niet te treuren als zij, die geen hoop hebben, nu wij Wieten, dat Hij tot ons geko men is in onze menschelijke natuur, die zeg gen kon Ik ben de Opstanding en het Le ven. Welk een bron van vertroosting is er geopend in ?t Kind van Bethlehems stal, dat het vleesch en het bloed van ons deelachtig is geworden, op|d!at Hij door den dood ver nietigen zou dengene, die het geweld des dooGS had. Hij is giekomen in deze wereld Oan zonde cn ellende, van pijn en smart, van rouw en van treurigheid, van nood en dood, opdat Hij den weg zou banen, waarlangs wij ontkomen kunnen aan al, wat ons drukt en kwelt. Hoe donker zou het er voor ons uitzien, wanneer Hij zich niet over ons ontfermd had. Dit kunnen we nog zien in d'e heidenen, die heel hun leven in vreeze zijn voor de boozc machten, welke hen steeds bedreigen. Overal waar zij zijn en gaan, vreezen zij, zonder dat zij uitkomst zien. Dit zou ook ons lot zijn geweest. Met schuld beladen, in nerlijk verdorven, met snelle schreden voort gaande naar den rechtvaardigen Rechter, die den schuldige geenszins onschuldig zal hou den, ziedaar de toestand, waarin ieder zich bevindt, die geen Borg heeft voor zijn schuld en geen Zaligmaker voor zijn zonde. Neen, wij kunnen ons geen voorstelling maken en wij kunnen niet beschrijven, aan welk een ellende we ter prooi zouden geweest ïijn Zonder d'en eenigen Naam, die onder den hemel gegeven is, door welken wij alleen za lig kunnen worden. Wat heeft Hem bewogen om zich zoo diep te vèrned'eren. Hij was in de gestaltenis en Hij behoefde het geen rooi te achten God gelijk te zijn, maar Hij heeft zich zelf ontledigd en is ons verschenen in de gestalte van een hulpeloos kind, ja in de gestalte van een dienstknecht zonder gedaante of heeflijkheid. Wie meet den afstand, welke den troon des Vaders scheidt van de krib. Was er dan iets in ons, wat Hem kon aantrekken, was er iets aan ons, dat Hem kon bewegen, om den hemel der heerlijkheid te verlaten en neer te dalen tot dieze aarde vol donker heid en verwarring, en te komen tot ons, die in diepten van ellende verzonken lagen Wie zijt gij en wat is uw afkomst, dat Hij u wilde redden Wel mogen we in heilige ver wondering vragen Zijt Gij, o mijn Heiland tot mij gekomen, tot mij, die geringer ben dan al Uwe weldaden? Gij-weet geen ant woord te geven. Wij raken er nooit over uit gedacht. Wij kunnen niet anders dan de Engelen nastamelen God heeft in menschen een welbehagen. Niets buiten Hem heeft Hem' bewogen. In Hem ligt de oorzaak, waarom Hij kWam. Zoo blijft er niets over dan ons te verwonderen en met den Apostel te juichen De verborgenheid der Godzalig heid is grootGod is geopenbaard in het vleesch. Daarmede is de ontzachlijke tegenstelling weergegeven God geopenbaard in het vleesch. Doorgronden kunnen we het niet. De minst begaafde niet, maar ook de stoutste denker niet. Wij staan hier voor een diepte, waarvan we den bodem nimmer bereiken zul len voor een hoogte, welke we nooit be klimmen zullen. De wijsheid der wijzen is beschaamd. Wij staan hier voor een probleem, dat geen Engel noch mensch oplossen kan. Jezus dankte eens den Vader, dat Hij deze dingen voor de wijzen en verstandigen ver borgen had, terwijl Hij er bij voeglde gij hebt het den kinderkens geopenbaard. Hoe zalig is het, als we ons van onze geringheid bewust eenvoudig mogen gelooven, Wat d'e Kerstboodschap ons zegt. Wij zien dan, dat Hij, hoewel rijk, arm is geworden, opfdat wij door Zijn armoede rijk zouden worden. Het is noodig, dat we ons wachten voor den waan, alsof we iets moeten meebrengen om geholpen te worden, want rijken zendt Hij ledig heen. Gemakkelijk gaat het niet, om alles op te geven en toch is dit noqdig. Groot zal het getal zijn, dat ook nu weer staat rondom de krib en het is een ver heffend gezicht maar hoe velen zullen er zijn, die terugkeeren zonder iets te ontvan gen en dit komt, omjdlat zjj zoovele andere bronnen hebben, waaruit zij hun vreugde put ten, maar de armen van geest zullen niet heengaan, alvorens uit Zijn volheid te heb ben verkregen genade voor genade. Hun gaat het licht op in al hun donkerheid', zij ontvangen sterkte in hun zwakte, troost in hun drocvenis, schatten in al hun armoede. Er is veel, dat ons oog kan bekoren en onze zinnen streelen en het zij verre van ons te minachten, wat Wij aan aardsche vreug de kunnen genieten wij willen het gaarne waardeeren cn wij zeggen ook alle schep sel Gods is goeid' cn wij kunnen er voor (dlanken maar wij merken, hoe langer zoo meer, dat veel ons ontvalt en dat het ons niet bevredigt, maar de onuitsprekelijke gave in het Kind van Maria rijst steeds hoo ger in onze schatting, w-ordt steeds onmis baarder voor ons en schenkt ons een blijd schap, welke niet afneemt en ons nooit ont valt. Wij begroeten dan ook steejds weer het Kerstfeest in de korte en donkere dagen met vreugde en wij willen ook nu gaarne luiste ren naar wat de Engelen zongen in Ephra- ta's velden naar wat de herders vertelden en naar wat de profeten hebben voorspelid' en naar wat de Apostelen hebben getuigd'. En we verheugen er ions over, dat er uit Israël ook nu weer zijn, die in dat Kind zien den beloofden Messias en dat er een grooote beweging onder de heidenen is, welke velen brengt naar den Mensch aller volkeren. Bid den wij, dlat de Kerstboodschap weerklank vinden moge in veler hart en dat Jezus weer een gestalte krijge in alien, die Zijn ver schijning liefhebben. BOUMA. Middelburg. Vergadering van de Commissie van Beheer Donderdag 29 December a s. Het Bestuur. Oost- en West-Souburg. Met groote dank baarheid kunnen wij melden, dat we van de Jonge- dochtersvereeniging „Persis" 88 stuks onderkleeding ontvingen, waarmede we de behoeftige broeders en zusters in onze gemeente mogen verblijden. Ruste Gods zegen ook op den verderen arbeid van „Persis". De Diaconie. Gereformeerde Kerk, Middelburg. Ingekomen met attestatie vanArne- muiden, Tannetje Kosterde Nooijer, N. Oost straat N 91Arnhem, Elsiena T. Groeneveld, Molenwater M 257; Bergen op Zoom, Pieter Tilroe en echtge- noote, Koudek. weg D 44 Grijpskerke, Frans Joziasse, Breeweg; Scharendijke, Pieter Jongepier, Werfstraat P 160; Souburg, Johauues Zwartepoorte en 2 kin deren, Gravenstraat I 1%; Utrecht, Abraham Wage naar, Markt K 4. Ingekomen met docpattest van Char- lois, Jannetje Baris, Nieuwstraat G 23Rilland-Bath, Leuntje Tange, Latijnsche Schoolstraat C 49Seroos kerke, Anna J. van Winkelen, Rouaansche kade G 159; Vrouwepolder, Leintje Caljouw, Gortstr. K 23. Gedoopt: Theresia C. Kögeler, Bellinkstraat G 168Janna Pouwer, Seisweg R 130 Gehuwd: Jacob C. Geervliet en Jannetje P. de Plaa, Seisweg R 89Jacob Huser en Catharina de Rijke, Gravenstraat I 256; Jacobus A. de Priester en Leuntje 't Gilde, K. Delft G. 13; Aart Slagboom en Elizabeth J. Florusse, Segeerstraat H 9Johannes Vermeulen en Johanna de Lange, Schip „Risico'-. Zich onder het opzicht gesteld: Jo hanna A. Bos -de Wagter, Rozenstraat W 238; Ja- comina Berveld—Melse, Kalvermarkt K 299. Vertrokken met a 11 e s t a t i e naar Axel, Maria H. J Dregmans, Gasthuis Bergen op Zoom. Leuntje Mesu, Bierkade ,G 207; Suzanna Mesu, K. Deltt A. 86 Bilthoven, W. A. de Rijcke en echtge- noote, Kromraeweele K 107Kampen, Willem B. Kroeze en echtgenoote, Koudek weg D 44 Melis- kerke, Maria Midavaine, Molenwater N 41 Seroos kerke, Gerrit Cbristiaanse, echtgenoote en 3 kinderen, Veersche weg B 69 Utrecht, Jacoba Kielen, Gasthuis Jan H. Telkamp, Dam G 28 Vlissingen, Catharina Huserde Rijke, Gravenstraat I 256 Elizabeth, J. Slagboom—Florusse, Segeerstraat H 9. Vertrokken met doopattest naarEr- melo, Sara de Rijke, Vlasmarkt" K 154 Serooskerke, Daniël Abrahamse, Veersche weg B 151 Leintje de Groot, Veersche weg B 57Oostkapelle, Elizabeth Vader, Gortstraat K 24. Zich aan het opzicht onttrokken: Cornelis E. Helder en 1 kind, L. Delft I 34 Elisa Scheps en Echtgenoote, Rotterd. kade O 241 Krijn Schout, echtgenoote en 1 kind, Houtkade H 112; Nicolaas J G. Sikkel en echtgenoote, Balans A 59 Abraham J. Vader, Noordweg R 36Catharina Vleugel—Florusse, K. Burg D 12. Overleden: Wed. M. MarinissenLabruijére, Nadorst S 250aAdriaan Geldof, Schoorsteenvegers- singel. Verhuisd: J. de Buck, van Seisplein Q 285 naar Noordweg S 219P. J. de Buck, van Seislaagte M 71 naai Seisplein Q 285P. Dekker, van Koudek. weg 1) 11 naar D 60Wed. G. de Rijke, van Juliana- straat W 5 naar Bastion N 70Mej. M. S. Zwemer, van K. Noordstraat L 83 naar Markt C 9. Het werk van den Heiligen Geest, door dr. A. Kuyper. 2e druk 1927. J. H. Kok, Kampen. Daar het niet aan roekeloosheid kan toegeschreven worden, dat de heer Kok zulke machtige en betrekke lijk kostbare werken ook nog thans in tweeden druk laat verschijnen, kan de conclusie geen andere zijn dan deze, dat er in onze Geref. kringen nog behoef te en last bestaat in de lezing van boeken, die over onderwerpen handelen als het bovengenoemde. Wij verblijden ^ons daarover zeer. Het werk van den Heiligen Geest is één van de meest bekende en gewaardeerde boeken van dr. A. Kuyper. Over een teeder maar ook tevens ontzaglijk diep en rijk onderwerp geeft de geleerde schrijver aan de band van Schriftgegeveus zijn beschouwingen. Het werk is in den gewonen helderen trant van Kuyper geschreven en daarom onder het bereik van ook niet geschoolde lezers. De prijs van tien gulden waarvoor het schoon inge bonden boek verkrijgbaar is, mag geen bezwaar zijn voor onze vereenigingen zulke boeken aan te schaffen. En al is het mogelijk wat duur voor soramiger beurs, het is beter voor zulk een leerzaam en nuttig hoek op eenmaal eens flink in die beurs te grijpen, dan voor veel wat waardeloos is telkens een kleiner bedrag uit te geven. Werken als dit van Kuyper kunnen niet dan tot groote schade voor ons Geref. kerkelijk leven in de vergetelheid geraken. Menigerlei Genade, No 21— 30. J. H. Kok Kampen. Ook deze tien nummers van Menigerlei Genade waren ons hartelijk welkem. De preeken verspreiden veel zegen in de huizen onzer zieken en ouden van dagen. Welk een schat van leering, vermaning en vertroos ting, komt er op die wijze in de huizen en harten van hen, die van den Dienst des Woords soms jaren aaneen zijn verstoken. Nachtlicht. Verzen van Greta Hooykaas. J. H. Kok, Kampen. Dit kenrig uitgegeven verzenboekje is van Greta Hooykaas, wier portret men maar aan te zien heeft om haar diepe lijdensweg te leereu kennen. Want deze eenvoudige schrijfster is blind. Haar verzen zijn zonder eenige pretentie. „Ik wil probeeren, groot en klein, ze in simple woorden neer te leggen. Om U tot hulp en steun te zijn", zegt ze van haar „gedachten". We hebben onder den indruk van het portret van dit jonge meisje deze verzen met aandacht gelezen. We hevelen dit boekske aan. Er staan heel teedere en heel vrome verzen in. We geven hier een voorbeeld „Heer, dood in mij 't hartstochtelijk verlangen Naar 't geen Uw liefde mij ontnomen heeft, En laat mijn ziel toch nieuwe kracht ont vangen Die mij weer lust tot kloeke daden geeft. Breng Gij in mij tot zwijgen alle vragen, Waarop 't verstand toch nooit een antwoord vindt. Leer mg U volgen, zonder ooit te klagen, Gij immers weet, wat goed is voor Uw kind Van Ridder tot kluizenaar, door Kiithe Papke. Vertaling H. Kuyper-Storm v. Leeuwen. J. H. Kok, Kampen. Dit hoekje geeft ons het onderhoudend verhaal van een ridder, die na veel avonturen, na genezen te zijn van zijn wraakzucht, en na diepe teleurstelling in zijn liefde tot een jonkvrouw kluizenaar wordt. Men krijgt er een beeld in van de dagen der laat ste kruistochten, waarin ook hier en daar enkele voor beelden optreden van een Godvruchtig leven naar de Schrift. Wat in dit boekje, dat een boeiend verhaal geeft, misschien door dezen of genen zal opgemerkt worden, dat is het droeve feit dat de meeste, zoo niet alle belden van 't verhaal achtereenvolgens kluize naar worden of in 't klooster gaan. We hadden gaarne een meer blij slot vernomen. v. D.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1927 | | pagina 5