Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland.
Tweede Blad.
41e Jaargang.
Vrijdag 23 December 1927.
No. 51.
RedacteurenDs. P. VAN DIJK te Serooskerke (W,) en Ds. A. C. HEIJ te Koudekerke.
Persvereeniging Zeeuwsche Kerkbode.
Kerkelijk en Geestelijk Leuen.
Het naderend Kerstfeest.
Offlciëele Berichten.
BOEKAANKONDIGING.
ZEEUW
KBODE
Vaste medewerkers D.D. L. BOUMA, F. J. v. d. ENDE, B. MEIJER, F. STAAL Pzn., en R. J. v. d. VEEN.
Abonnementsprijs! per kwartaal bjj vooruitbetaling f 1,—
Afzonderlijke nummers 8 oent.
Advertentieprijs! 15 oent per regelbij jaarabonnement van
minstens 500 rsgels belangrijke reduotie.
UITGAVE VAN DE
Adres van de Administratie:
Pirma LITTOOU OLTHOFP, Middelburg.
Beriohten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdag
morgen 9 uur te zonden aan de Drukkers LITTOOU Sc OLTHOFF
Spanjaardatraat, Middelburg.
TELEFOON 2 3 5. GIRONUMMER 42280.
Waaraan het ligt, zou ik niet precies kun
nen zeggen, maar ik kan niet vervolgen,
waaraan ik pas voor een paar wieken begon
nen ben. Een der oorzaken is misschien)
wel, dat ik nagedacht heb over de eerste
vraag en het antwoord van den veertienden
Zondag, want dit vestigde van zelf mijn
oog op de gebeurtenis, welke wi| in dieze
dagen gedlenken. Eerst dacht ik, dat het beter
ware geweest om na het Kerstfeest daaraan
de aandacht te wijden, maar we hebben wei
nige dingen in onze hand om ze te regelen,
zooals we dit verkiezen. Hoe menigmaal is
ons dit reeds gebleken en we doen wel,
indien we er rekening mee houdien en er
winste mee doen. Later zag ik het weer
anders, want nu leek het me een goeidje
voorbereiding voor de gedachtenisviering.
Altijd heb ik geweten, dat die dagen groote
aantrekkelijkheid hebben voor jongen en
ouden. De korste dag is dan voorbij; de zon
evenwel heeft slechts enkele uren voor haar
licht te geven, 't welk bovendien nog hinder
nissen ontmoet, omdat de lucht niet altijd
helder is, maar vaak bewolkt. De twaalfdie
maand van 't jaar telt slechts enkele dagen
meer. Doch vóór we ons overgeven aan den
weemoed voor het wegvluchtende leven, ver
schijnt daar nog een feest als een licht te
midden van de donkerheid, dat onwillekeurig
vroolijkheid brengt in veler woning en in
veler hart. Huisgenooten, die eenigen tijd1
om de een of andere reden elders waren,
komen en brengen vaak afwisseling in het
anders eentonige leven. Familie-banden wor
den versterkt en juist die korte en koude
dagen zijn zoo uitermate geschikt om aan
het gezinsleven nieuwe warmte bij te bren
gen, omdat er bekoring in ligt in den klei
nen kring te blijven.
Er kwam ook wellicht nog bij, dat er
ieenjge sneeuw gevallen is. De witte vel
den, welke dlaar zoo stil voor ons liggen,
zijn in overeenstemming met den tijd, waar
in we leven. Dit behoef ik ook niet te be
wijzen dunkt me, want we kunnen toch niet
veronderstellen, dat al die schrijvers en schrijf
sters van Kerstboekjes zich vergissen, welke
gewoonlijk ge'wiag maken van besneeuwde hui
zen en kerken. Blijkbaar gaan zij uit van
't denkbeeld, dat de sneeuw past in dezen
tijd in onze omgeving. Daarover zou ik niet
willen disputeeren met koele verstand!s-men-
schen, wijl het naar mijn gedachte een kwes
tie van 't gevoel is. Hoewel ik naar men
zegt behoor tot een nuchter volk, toch
hecht ik nog al waarde aan 't gevoel en
zou het mij niet laten ontnemen. Maar hoe
dit ook zij, ik moet, als het sneeuwt, haast
altijd denker, aan de graven, welke nog niet
al te lang geleden gedolven zijn. Zulk een
lijkwade spreekt tot ons, althans tot mij.
Het zuivere wit op een kerkhof treft mij
altijd weer. De dlood heeft veel, dat ons te
genstaat en het graf is een teeken, dat al
wat leeft verwelkt en de verderfelijkheid on
derworpen is. Ook op deze akkers spruit
het gras uit en de kleurige bloem vertoont
er zich. Ook daarop kan mijn oog zondler
moeite rusten, want het spreekt, gelijk elke
plant, welke zich uit de donkere aarde voort
komt van leven, maar ik zie liever, dat zulk
een plek met een zuiver wit kleed gedekt
is. Op die wijze verdwijnt al wat afzichtelijk
is. Hoewel sneeuw uitteraard koud is, toch
heeft het iets warms en geeft eenige beschut
ting. Misschien is het dit laatste ook wel,
dat mij ontroert. Het is als een kleed, 't
welk ons dekt. Naarmate onze naastbestaan-
den, onze vrienden en onze kennissen heen
gaan, naar die mate vertoeven we met onze
gedachten meer bij onze d'ooden. Het stemt
tot droefheid dit is waar maar wij be
hoeven niet te treuren als zij, die geen hoop
hebben, nu wij Wieten, dat Hij tot ons geko
men is in onze menschelijke natuur, die zeg
gen kon Ik ben de Opstanding en het Le
ven. Welk een bron van vertroosting is er
geopend in ?t Kind van Bethlehems stal, dat
het vleesch en het bloed van ons deelachtig
is geworden, op|d!at Hij door den dood ver
nietigen zou dengene, die het geweld des
dooGS had. Hij is giekomen in deze wereld
Oan zonde cn ellende, van pijn en smart, van
rouw en van treurigheid, van nood en dood,
opdat Hij den weg zou banen, waarlangs wij
ontkomen kunnen aan al, wat ons drukt en
kwelt.
Hoe donker zou het er voor ons uitzien,
wanneer Hij zich niet over ons ontfermd
had. Dit kunnen we nog zien in d'e heidenen,
die heel hun leven in vreeze zijn voor de
boozc machten, welke hen steeds bedreigen.
Overal waar zij zijn en gaan, vreezen zij,
zonder dat zij uitkomst zien. Dit zou ook
ons lot zijn geweest. Met schuld beladen, in
nerlijk verdorven, met snelle schreden voort
gaande naar den rechtvaardigen Rechter, die
den schuldige geenszins onschuldig zal hou
den, ziedaar de toestand, waarin ieder zich
bevindt, die geen Borg heeft voor zijn schuld
en geen Zaligmaker voor zijn zonde. Neen,
wij kunnen ons geen voorstelling maken en
wij kunnen niet beschrijven, aan welk een
ellende we ter prooi zouden geweest ïijn
Zonder d'en eenigen Naam, die onder den
hemel gegeven is, door welken wij alleen za
lig kunnen worden. Wat heeft Hem bewogen
om zich zoo diep te vèrned'eren. Hij was in
de gestaltenis en Hij behoefde het geen
rooi te achten God gelijk te zijn, maar Hij
heeft zich zelf ontledigd en is ons verschenen
in de gestalte van een hulpeloos kind, ja in de
gestalte van een dienstknecht zonder gedaante
of heeflijkheid. Wie meet den afstand, welke
den troon des Vaders scheidt van de krib. Was
er dan iets in ons, wat Hem kon aantrekken,
was er iets aan ons, dat Hem kon bewegen,
om den hemel der heerlijkheid te verlaten
en neer te dalen tot dieze aarde vol donker
heid en verwarring, en te komen tot ons, die
in diepten van ellende verzonken lagen Wie
zijt gij en wat is uw afkomst, dat Hij u
wilde redden Wel mogen we in heilige ver
wondering vragen Zijt Gij, o mijn Heiland
tot mij gekomen, tot mij, die geringer ben
dan al Uwe weldaden? Gij-weet geen ant
woord te geven. Wij raken er nooit over uit
gedacht. Wij kunnen niet anders dan de
Engelen nastamelen God heeft in menschen
een welbehagen. Niets buiten Hem heeft
Hem' bewogen. In Hem ligt de oorzaak,
waarom Hij kWam. Zoo blijft er niets over
dan ons te verwonderen en met den Apostel
te juichen De verborgenheid der Godzalig
heid is grootGod is geopenbaard in het
vleesch.
Daarmede is de ontzachlijke tegenstelling
weergegeven God geopenbaard in het
vleesch. Doorgronden kunnen we het niet.
De minst begaafde niet, maar ook de stoutste
denker niet. Wij staan hier voor een diepte,
waarvan we den bodem nimmer bereiken zul
len voor een hoogte, welke we nooit be
klimmen zullen. De wijsheid der wijzen is
beschaamd. Wij staan hier voor een probleem,
dat geen Engel noch mensch oplossen kan.
Jezus dankte eens den Vader, dat Hij deze
dingen voor de wijzen en verstandigen ver
borgen had, terwijl Hij er bij voeglde gij
hebt het den kinderkens geopenbaard. Hoe
zalig is het, als we ons van onze geringheid
bewust eenvoudig mogen gelooven, Wat d'e
Kerstboodschap ons zegt. Wij zien dan, dat
Hij, hoewel rijk, arm is geworden, opfdat
wij door Zijn armoede rijk zouden worden.
Het is noodig, dat we ons wachten voor den
waan, alsof we iets moeten meebrengen om
geholpen te worden, want rijken zendt Hij
ledig heen. Gemakkelijk gaat het niet, om
alles op te geven en toch is dit noqdig.
Groot zal het getal zijn, dat ook nu weer
staat rondom de krib en het is een ver
heffend gezicht maar hoe velen zullen er
zijn, die terugkeeren zonder iets te ontvan
gen en dit komt, omjdlat zjj zoovele andere
bronnen hebben, waaruit zij hun vreugde put
ten, maar de armen van geest zullen niet
heengaan, alvorens uit Zijn volheid te heb
ben verkregen genade voor genade. Hun
gaat het licht op in al hun donkerheid', zij
ontvangen sterkte in hun zwakte, troost in
hun drocvenis, schatten in al hun armoede.
Er is veel, dat ons oog kan bekoren en
onze zinnen streelen en het zij verre van
ons te minachten, wat Wij aan aardsche vreug
de kunnen genieten wij willen het gaarne
waardeeren cn wij zeggen ook alle schep
sel Gods is goeid' cn wij kunnen er voor
(dlanken maar wij merken, hoe langer
zoo meer, dat veel ons ontvalt en dat het
ons niet bevredigt, maar de onuitsprekelijke
gave in het Kind van Maria rijst steeds hoo
ger in onze schatting, w-ordt steeds onmis
baarder voor ons en schenkt ons een blijd
schap, welke niet afneemt en ons nooit ont
valt. Wij begroeten dan ook steejds weer het
Kerstfeest in de korte en donkere dagen met
vreugde en wij willen ook nu gaarne luiste
ren naar wat de Engelen zongen in Ephra-
ta's velden naar wat de herders vertelden
en naar wat de profeten hebben voorspelid'
en naar wat de Apostelen hebben getuigd'.
En we verheugen er ions over, dat er uit
Israël ook nu weer zijn, die in dat Kind zien
den beloofden Messias en dat er een grooote
beweging onder de heidenen is, welke velen
brengt naar den Mensch aller volkeren. Bid
den wij, dlat de Kerstboodschap weerklank
vinden moge in veler hart en dat Jezus weer
een gestalte krijge in alien, die Zijn ver
schijning liefhebben.
BOUMA.
Middelburg. Vergadering van de Commissie
van Beheer Donderdag 29 December a s.
Het Bestuur.
Oost- en West-Souburg. Met groote dank
baarheid kunnen wij melden, dat we van de Jonge-
dochtersvereeniging „Persis" 88 stuks onderkleeding
ontvingen, waarmede we de behoeftige broeders en
zusters in onze gemeente mogen verblijden.
Ruste Gods zegen ook op den verderen arbeid van
„Persis".
De Diaconie.
Gereformeerde Kerk, Middelburg.
Ingekomen met attestatie vanArne-
muiden, Tannetje Kosterde Nooijer, N. Oost straat
N 91Arnhem, Elsiena T. Groeneveld, Molenwater
M 257; Bergen op Zoom, Pieter Tilroe en echtge-
noote, Koudek. weg D 44 Grijpskerke, Frans Joziasse,
Breeweg; Scharendijke, Pieter Jongepier, Werfstraat
P 160; Souburg, Johauues Zwartepoorte en 2 kin
deren, Gravenstraat I 1%; Utrecht, Abraham Wage
naar, Markt K 4.
Ingekomen met docpattest van Char-
lois, Jannetje Baris, Nieuwstraat G 23Rilland-Bath,
Leuntje Tange, Latijnsche Schoolstraat C 49Seroos
kerke, Anna J. van Winkelen, Rouaansche kade G
159; Vrouwepolder, Leintje Caljouw, Gortstr. K 23.
Gedoopt: Theresia C. Kögeler, Bellinkstraat G
168Janna Pouwer, Seisweg R 130
Gehuwd: Jacob C. Geervliet en Jannetje P. de
Plaa, Seisweg R 89Jacob Huser en Catharina de
Rijke, Gravenstraat I 256; Jacobus A. de Priester en
Leuntje 't Gilde, K. Delft G. 13; Aart Slagboom en
Elizabeth J. Florusse, Segeerstraat H 9Johannes
Vermeulen en Johanna de Lange, Schip „Risico'-.
Zich onder het opzicht gesteld: Jo
hanna A. Bos -de Wagter, Rozenstraat W 238; Ja-
comina Berveld—Melse, Kalvermarkt K 299.
Vertrokken met a 11 e s t a t i e naar Axel,
Maria H. J Dregmans, Gasthuis Bergen op Zoom.
Leuntje Mesu, Bierkade ,G 207; Suzanna Mesu, K.
Deltt A. 86 Bilthoven, W. A. de Rijcke en echtge-
noote, Kromraeweele K 107Kampen, Willem B.
Kroeze en echtgenoote, Koudek weg D 44 Melis-
kerke, Maria Midavaine, Molenwater N 41 Seroos
kerke, Gerrit Cbristiaanse, echtgenoote en 3 kinderen,
Veersche weg B 69 Utrecht, Jacoba Kielen, Gasthuis
Jan H. Telkamp, Dam G 28 Vlissingen, Catharina
Huserde Rijke, Gravenstraat I 256 Elizabeth, J.
Slagboom—Florusse, Segeerstraat H 9.
Vertrokken met doopattest naarEr-
melo, Sara de Rijke, Vlasmarkt" K 154 Serooskerke,
Daniël Abrahamse, Veersche weg B 151 Leintje de
Groot, Veersche weg B 57Oostkapelle, Elizabeth
Vader, Gortstraat K 24.
Zich aan het opzicht onttrokken:
Cornelis E. Helder en 1 kind, L. Delft I 34 Elisa
Scheps en Echtgenoote, Rotterd. kade O 241 Krijn
Schout, echtgenoote en 1 kind, Houtkade H 112;
Nicolaas J G. Sikkel en echtgenoote, Balans A 59
Abraham J. Vader, Noordweg R 36Catharina
Vleugel—Florusse, K. Burg D 12.
Overleden: Wed. M. MarinissenLabruijére,
Nadorst S 250aAdriaan Geldof, Schoorsteenvegers-
singel.
Verhuisd: J. de Buck, van Seisplein Q 285 naar
Noordweg S 219P. J. de Buck, van Seislaagte M
71 naai Seisplein Q 285P. Dekker, van Koudek.
weg 1) 11 naar D 60Wed. G. de Rijke, van Juliana-
straat W 5 naar Bastion N 70Mej. M. S. Zwemer,
van K. Noordstraat L 83 naar Markt C 9.
Het werk van den Heiligen Geest, door
dr. A. Kuyper. 2e druk 1927. J. H. Kok,
Kampen.
Daar het niet aan roekeloosheid kan toegeschreven
worden, dat de heer Kok zulke machtige en betrekke
lijk kostbare werken ook nog thans in tweeden druk
laat verschijnen, kan de conclusie geen andere zijn
dan deze, dat er in onze Geref. kringen nog behoef
te en last bestaat in de lezing van boeken, die over
onderwerpen handelen als het bovengenoemde.
Wij verblijden ^ons daarover zeer.
Het werk van den Heiligen Geest is één van de
meest bekende en gewaardeerde boeken van dr. A.
Kuyper.
Over een teeder maar ook tevens ontzaglijk diep
en rijk onderwerp geeft de geleerde schrijver aan de
band van Schriftgegeveus zijn beschouwingen. Het
werk is in den gewonen helderen trant van Kuyper
geschreven en daarom onder het bereik van ook niet
geschoolde lezers.
De prijs van tien gulden waarvoor het schoon inge
bonden boek verkrijgbaar is, mag geen bezwaar zijn
voor onze vereenigingen zulke boeken aan te schaffen.
En al is het mogelijk wat duur voor soramiger
beurs, het is beter voor zulk een leerzaam en nuttig
hoek op eenmaal eens flink in die beurs te grijpen,
dan voor veel wat waardeloos is telkens een kleiner
bedrag uit te geven.
Werken als dit van Kuyper kunnen niet dan tot
groote schade voor ons Geref. kerkelijk leven in de
vergetelheid geraken.
Menigerlei Genade, No 21— 30. J. H.
Kok Kampen.
Ook deze tien nummers van Menigerlei Genade
waren ons hartelijk welkem. De preeken verspreiden
veel zegen in de huizen onzer zieken en ouden van
dagen.
Welk een schat van leering, vermaning en vertroos
ting, komt er op die wijze in de huizen en harten
van hen, die van den Dienst des Woords soms jaren
aaneen zijn verstoken.
Nachtlicht. Verzen van Greta Hooykaas.
J. H. Kok, Kampen.
Dit kenrig uitgegeven verzenboekje is van Greta
Hooykaas, wier portret men maar aan te zien heeft
om haar diepe lijdensweg te leereu kennen. Want
deze eenvoudige schrijfster is blind. Haar verzen zijn
zonder eenige pretentie.
„Ik wil probeeren, groot en klein,
ze in simple woorden neer te leggen.
Om U tot hulp en steun te zijn",
zegt ze van haar „gedachten".
We hebben onder den indruk van het portret van
dit jonge meisje deze verzen met aandacht gelezen.
We hevelen dit boekske aan. Er staan heel teedere
en heel vrome verzen in. We geven hier een voorbeeld
„Heer, dood in mij 't hartstochtelijk verlangen
Naar 't geen Uw liefde mij ontnomen heeft,
En laat mijn ziel toch nieuwe kracht ont
vangen Die mij weer lust tot kloeke daden
geeft. Breng Gij in mij tot zwijgen alle
vragen, Waarop 't verstand toch nooit
een antwoord vindt. Leer mg U volgen,
zonder ooit te klagen, Gij immers weet,
wat goed is voor Uw kind
Van Ridder tot kluizenaar, door
Kiithe Papke. Vertaling H. Kuyper-Storm v.
Leeuwen. J. H. Kok, Kampen.
Dit hoekje geeft ons het onderhoudend verhaal van
een ridder, die na veel avonturen, na genezen te zijn
van zijn wraakzucht, en na diepe teleurstelling in zijn
liefde tot een jonkvrouw kluizenaar wordt.
Men krijgt er een beeld in van de dagen der laat
ste kruistochten, waarin ook hier en daar enkele voor
beelden optreden van een Godvruchtig leven naar de
Schrift. Wat in dit boekje, dat een boeiend verhaal
geeft, misschien door dezen of genen zal opgemerkt
worden, dat is het droeve feit dat de meeste, zoo
niet alle belden van 't verhaal achtereenvolgens kluize
naar worden of in 't klooster gaan. We hadden gaarne
een meer blij slot vernomen.
v. D.