Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland. Tweede Blad. 41e Jaargang. Vrijdag 11 November 1927. No. 45. RedactearenDs. P. VAN DIJK te Serooskerke (W.) en Ds. A. C. HEIJ te Koadekerke. Vaste medewerkers D.D. L. BOUMA, F. J. v. d. ENDE, B. MEIJER, F. STAAL Pin., en R. J. v. d. VEEN. Nu de winter aanstaande is BOEKAANKONDIGING ZEEUWSCHE KERKBODE. Ab'o II n e m n t S p rJJ S1 per kwartaal bjj vooruitbetaling f 1,UITGAVE VAN DE Beriohten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdag- Afzonderlijke nummers 8 oent. Persvereeniging Zeeuwsche Kerkbode. morgen 9 uur te zenden aan da Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF Advertentieprijs! 15 oent per regelbjj jaarabonnement van Adree van de Administratie: Spanjaardetraat, Middelburg. minstens 500 r>gele belangrijke reduotie. pjrma LITTOOIJ OLTHOFP, Middelburg TELEFOON 2 3 8. 6IRONUMMER 4 2 2 8 0. Kerkelijk en Geestelijk Leuen. Oetobermaand bracht ons verschillende mooie dagen, welke ons zeer te stadie kwa men. Het scheen wel, dat het vee heel vroeg naar de stallen moest, doch dit is niet het geval geweest. Nog loopt het jongvee hier en daar buiten en de weiden hebben nog altijd een groene kleur. Behalve de made liefjes, welke het altijd lang vol hou,dien, trekken hier en daar de gele paardebloemen en de rooide klavers de aandacht. De maat schappelijke toestand in de greidstreken is echter niet al te rooskleurig^ De melkprij zen waren niet hoog en de lammeren en de kalveren niet duur. Menige jonge boer, die in de laatste jaren begonnen is, heeft zorg, wijl de uitgaven meer zijn dan de inkom sten. De tijd, waarin er winsten gemaakt zijn, behoort tot het verleden. Ook voor den land bouw was deze zomer niet voordeelig. De aardappelen, hoewel de prijs behoorlijk is, hebben hier en daar veel geleden aan öe bekende ziekte. De suikerwortelen, welke van droogte en warmte houden, hebben een schrale oogst opgeleverd, terwijl die overige vruchten ook niet een overvloedige opbrengst gaven. De hooip des lanldm'ans is wel niet beschaamd, doch zijn berekeningen hebben gefaald. Er ligt een druk op heel het maat schappelijk leven in deze streken, welke me nigeen met zorg vervult. Het is hier dan ook in de lanidarbeiderswereld' nog al rus tig. Na de woelige en onrustige jaren was het dezen zo'mCr merkwaardig stil. De loo- nen bleven, wat zij: waren, m'aar gingen niet naar boven. Als we houden kunnen, wat we hebben, moeten we ons bij de bestaande toe standen maar neerleggen. Zoo gaan we den herfst uit en den winter in. De dankldag is hier vrijKvel onbekend. Er wordt alleen 's avonds in de week een dank- uur gehouden. Wie jaren lang dien dankdag in Zeeland meegemaakt heeft, raakt er niet duidelijk aan gewend. Hoewel ik niet gaarne zeggen zou, dat de menschen hier minder dankbaar zijn dan in Zeeland, toch is er wei nig drang om het in 't publiek te toonen. Het lijkt me toe, dat als de kerken besloten olm! het dankuur af te schaffen, er weinigen ziijln zouden, dïe er tegen zouden p.otestee- ren. Wij houden het hier Woensjaagavond, omdat het dan lichte maan is, maar of dit invloed op die opkomst zal hebben, moet nog (blijken. Ieder heeft heel den dag gewerkt en als hij dan 's avondis in een goed ver lichte en verwarmde kamer zit, ziet hij er licht tegenop om te gaan naar een kerkge bouw. De menschen ziijln hier, gelijk overal elders zij werken ijverig voor hun dagie- lijkseh broodzij pogen hun landerijen te ver beteren en hun vee te veredelen. Opmerke lijk is de energie, welke zij aan den dag leggen. Maar of het besef recht levenjdig is, dat de miensch bij brood niet alleen leeft, maar bij het woord, dat uit Gods mond uit gaat, waag ik te betwijfelen. Velen belijden nog wel, dat aan 's Heeren zegen alles ge legen is, Imjaar of dit voortkomt uit het ge loof, dat ons er steeds weer toebrengt omi ons aan onze diepe afhankelijkheid1 bewust te doen Zijn, is een andere vraag. Velen zijn hier, die nooit naar eenige Kerk gaan en als zti| nog eenige godsdienst hebben, dan komt het in elk geval bijna niet uit. Naar het schijnt verwachten zij hun welvaart van óve rigen arbeid, van verbeterde landbouwwerk tuigen en van een verstandige aanwending der meststoffen. Maar dat de Vader, die in de hemelen is, de zon eiken morgen doet op gaan en dat Hij het is, die den regen geeft, daar hebben zij weinig oog voor. Nu de dagen steeds korter worden, krijlgt de landbewoner het gemakkelijker. Er is nog wel werk en dit is ook zeer gelukkig maar de arbeiid vraagt niet meer de lang durige inspanning. Het is echter niet meer, wat |het vroeger was, de arbeid in den land bouw begint men des morgens zes uur en eindigt des avoinds om zes uur. Doch er zjijliï velen, die daarvoor en daarna voor zich zelf werken en dan is een dag, zooals ze het hier zeggen, van zon tot zon, m'idlden in den zomer lang. Doch dit is gedurende den win ter niet mogelijk en dit is maar goed ook. Niet allen besteden hun vrijen tijd op een goede en nuttige wij'ze. Zelfs hier op zulk een klein dorp gaan er nog al wat uren ver loren aan dans en allerlei anldier verimlaak. daar staat tegenover, d'at het verenigings leven bloeit. Niet alleen in de kringen van de moderne vakbeweging wordt er veel en aanhoudend- gewerkt, maar ook onder ons, die tegenover het ongeloof plaatsen het evangelie, als een licht op alle terrein. De ouderen lezen hier nog niet veel. Enkele bla den en soms ook wel een of ander boek, maai de jongeren gevoelen behoefte aan alge'mCene ontwikkeling. Er wordt dan ook veel meer gelezen dan voor een twintig jaar. Daarbij blijft het nog niet. De verenigingen van Christelijken aard dingen onwillekeurig tot een mieer bepaald onderzoek van een of ander onderwerp en dit leidt er weer toe, dat er meer belangstelling komt voor de voorlichting, welke onze vooraanstaande mlan- nen geven. De ouders klagen dan wel, dat hun zonen en zelfs dochters mieer van huis zijn dan voorheen, maar die schaduwzijde is lang zoo groot niet als de lichtzijde. Het is nu eenmaal noodig, want wie het leven kent, weet, dat onze jonge menschen schier eiken dag in aanraking komen met andieren, die propaganda trachten te maken voor het socialisme. Het is mij in dezen korten tijd reeds gebleken, dat zij, die vadzig van aard alleen toegeven aan gemakzucht, geen weer stand kunnen bieden aan hen, die met warme overtuiging opkomen voor allerlei anti-chris- teliike beginselen. Zij worden niet voor een andere levensbeschouwing gewonnen daar toe rijn zij te traag miaar zij geven toe, rij hebben geen wapenen, zij drijven als een stoppel op de wateren. Wel zegt: deze tot gene is het waar, dat die man ook al rood is en het antwoord luidt ja, is er daar althans in de buurt gezien. Het kan best zijn, dat hij over eenige dagen weer onzen kring nadert, maar ge moet het niet te hoog aanslaan, want straks is hij! weer in een andere richting gedreven. Daarom is het noodig, dat aan alle jonge mienschen ruimschoots de gelegenheid ge gund wordt om zich toe te rusten. Ér zijn er overal, die gaarne iets verder willen ko men en die lust hebben tot onderzoek. Wij moeten zorgen, dat zij den weg leeren ken nen, waarlangs zij moeten gaan in onze on rustige en in imenig opzicht verwarde maat schappij. Voorlichting, uitnemende voorlich ting is er gegeven en neergelegd1 in menig voortreffelijk werk. Het spreekt van zelf, dat zulke boeken geld kosten en nu moeten de kassen van de vereenigingen in staat ge steld' worden om voor de leden het noodige aan te schaffen. Er zijn menschen, die er over klagen, dat de jeugd geen degelijke boe ken wil lezen en dat zij heele lichte roman netjes als haar lectuur kiest. Dat dit kwaad in onzen tijd voorkomt, zou ik niet graag willen tegenspreken en wij moeten daartegen getuigen rniet al onze kracht, maar er staat gelukkig tegenover, dat er nog tal van jon gelui zijn, die gaarne op de hoogte willen komen met wat er in onzen tijd omgaat en die er moeite en kosten voorover hebben om het doel te bereiken. Hen mOeten we steu nen, door allereerst te verstaan, welke oor zaken tegenwoordig aan het werk zijn, waar van we de verschijnselen eiken dag kunnen aanschouwen en tevens moeten we inzien, (wat ons opkomend geslacht noojdiig1 heeft olml straks hun plaats met deze te kunnen in nemen Als we ouder wonden, dan is het leven voor ons een school geweest en indien We winst verkregen hebben, dan zien we de waarheid van het woord, dat in het ver leden het heden ligt en in 't tegenwoordige wat er komen zal, maar dan is het ook de dure roeping om mee te werken, dat onze jongeren straks weibeslagen op het ijs koimien. De vereenigingen moeten hun vergaderen aantrekkelijk en vruchtbaar maken, opdat de lust tot nauwkeurig onderzoek aanwakkere en de ijver om in zich op te nemen, wat later te pas kan komen aangevuurd worde. Wie in den herfst oogsten wil, zorge, dat de akker in tdie lente bezaaid worde. BOUMA. Bijbel sc he Geïll. Kalen der naar Rembrandt. Uitg. Weenenk en Snel, 's-Gravenhage. Dit is een pracht van een Week-Kalender. Elke van de 52 bladen biedt een b eeld door Rembrandt geteekend en betrekking hebbend op een Bijbelsch onderwerp. In kleine letters staat er een onderschrift bij dat de geschiedenis in 't kort vertelt, maar waarin ook met enkele woorden op de treffende gedeelten der teekening wordt gewezen. Ds. Dcddens heeft aan die onderschriften medegewerkt en we geven hem de eer dat ze heel onderhoudend zijn. Deze kalender is op twee wijze nuttig. Men wordt er door onderwezen in de Bijb. historie, en m:en krijgt er van bijzondere schoonheid te genieten. Verschillende afbeel dingen in dezen kalender grepen ons aan door haar ontroerende weergave van een Ibi jib e 1 sc he gebeu rten i s We bevelen deze kostelijke uitgave van de Fa. Weenenk en Snel ten zeerste aan. Het is ook heel goed gezien omi een portefeuille verkrijgbaar te stellen voor het bewaren van de 52 afbeeldingen, want wel niemand werpt zoo iets schoons in zijn papiermand. v. D. Maranath a-K alender 192 8. Uitgave J. H. Kok, Kampen. Het schild van dezen kalender kondigden we reeds aan. We kunnen het nu den ge- heelen kalender doen. En die aankondiging kan dan een aanbeveling zijn. „Maranatha" is de boodschap, die ook nu, en zeker wel nu, bij den voortdfuur moet uitgaan. Aan het doen hooren van d'ie boodschap wil deze ka lender zich dienstbaar maken en Ds. Knap heeft de gave hier het Woord Gods te doen spreken. De d o c h t e r van jdi e n A1- fy e n g i d s, een verhaal uit Zwitser and door Johannes uitgave J. H. Kok, Kampen. Dit verhaal van 144 bladzijden is de z.g.n. premie bij den Maranatha-Kalendier. Natuur lijk is het ook los daarvan verkrijgbaar. Het is een heel eenvoudig verhaal, dat tot hoofd persoon heeft de dochter van een Alpengids, die een jongen Engelschen toerist, door naar leven doet zien de heerlijkheid van een le vend geloof in den Heere Jezus Christus en zoo het middel wordt tot zijn bekeering. De „samenloopen van omstandigheden" in dit verhaal zijn we zeggen niet „gezocht" •miaar eerder wat al te gemakkelijk gevon den. De taal miunt niet uit door gloed van frischheid. Maar het is een goed boek, dat fwe olm zijn strekking en om de warmte, waar mee het het Evangelie der genade aanprijst, met genoegen lazen. Honderd vertellingen voor 't jonge volkje, verzameld door J. Schouten, met gekleurde platen, uit gave J. H. Kok, Kampen. Wie het jonge volkje een dienst wil be wijzen mloet aan 't vertellen gaan. Het moet al een heel woelig kind zijn, dat onder het vertellen niet stil wordt. De jeugd; kan nu ook al heel gauw lezen en een boek miet vertellingen bewijst hun dan eveneens een goeden dienst. Dit boek zal hun welkom zijn. Het bevat alleen korte vertellingen. Ook dat heeft wat voor. Niet ten onrechte zegt de verzamelaar, dat een lang verhaal voor jon gens en meisjes óók een bezwaar heeft, om dat ze niet rusten voor het „uit" is, en ze dan wel eens al te lang lezen, wat vermoei ing des vleesches is en ook wel een onge zonden leeshonger opwekt. Daar is in deze vertellingen groote verscheidenheid. En de gekleurde platen zijn prachtig. Zondagsschool - uitgaven van N. V. H. ten Brink's Uitgevers- Mij, Arnhem. We kondigen hier aan de titels van enkele Zonidagsschoolboekjes van bovengenoemde firmia. A s s c h e p o e s door W. BlombergZee man, 82 bladzijden. Gelukkige men schen; door J. B 99 bladrijden. De verlaten tooien drie verhalen door H. Gordeau, 62 bladzijden. A d r i a a n door A. L. Gerritsen, 49 bladz. Het brandende K e r s t b o o mi p j e door W. BlombergZeeman, 44 bladzijden. De weerwolf, naar het Engelsch door Catharina Bronsveld, 21 bladzijden. Al deze boekjes zijn keurig geïllustreerd1 door Jeane Faure. Zij geeft inderdaad treffende teekeningen. Eindelijk nog Zonneglans in schaduwland, ver tellingen van de Zending in Nederl. Gost Indië door P. de Zeeuw J.Gz. Een brecdc en beredeneerde bespreking van al deze boekjes kunnen we hier niet geven. Daarvoor verwijzen we naar Jachins-boekbe- loprdeeling. We kunnen er alleen in 't al gemeen van zeggen, dat hier veel goeds ge boden wordt. De Waldenze n, hun oor sprong en geschiedenis door Ernesto Coimba, uitgave van J. H. Kok, Kam pen. De geschiedenis van de Waldenzen is al een heel belangwekkende geschiedenis en heeft bij ons volk ook altijd veel belangstel ling gevonden. Ernesto Comba, een professor aan de Waldenzen Theol. Faculteit te Rolmie schreef nu een boek over hun oorsprong en geschiedenis, dat uit het Italiaansch werd vertaald door W. F. E. Smelik. We kunnen dus vertrouwen, dat we hier juist worden in gelicht. Vooral interessant zijti de laatste hoofdstukken, waarin gehandeld wordt over de laatste eeuw. Aangaande hun tegenwoor dig streven wordt daar gezegd dat zij1, zoo veel in hun vermogen is, aansturen op het geestelijk ontwaken van het Italiaansche volk en op zijn zedelijke opvoeding, door middel van de verspreiding der evangelieboodschap. En in welken geest zij dit willen, zegt de professor in dezen zin „Hun propaganda wil niets te miaken hebben met proselietenmakerij en stelt zich niet tevreden miet het doen van buiten leeren van een arm zalige confes- s i e. Neen, het is de edele worsteling van ideeën en principes, die leidt tot het nastre ven van hooge idealen". We onderstreepten een paar woorden. Als deze professor gesproken had van een „armzalig van buiten leeren van een confessie", zou men hem kunnen bijval- eln, maar liet spreken van een armzalige confessie doet onaangenaam1 aan. Trou- wens misten wc in dit boek den heiligen gloed van overtuiging, waardoor de Waldenzen in vroeger ecuwen uitblonken. Als gij in uw huis zit, door Dr. A. Kuyper. Meditatiën voor het huislijk samenleven. Derde druk. Uit gave J. H. Kok, Rampen. Een bock als het bovenstaande aan te be velen, is overbodig. Men kan er alleen zijln groote blijdschap over uitspreken, dat deze derde druk noodig werd. En men zou daar aan een klacht kunnen toevoegen, dat aeze derde druk niet reeds veel eerder noodig bleek. Dr. Kuyper spreekt een woord ook voor dezen tij'd. Voor dezen tijd, niet minder, maar nog veel meer dan voor den tijd, waarin hij in zijn kracht was. De veLe gevaren, waar tegen hij waarschuwde komen nu pas duide lijk aan den dag. En een bedenkelijk teeken des tijds is juist, dat sommige „jongeren" in eigen wijsheid meenen hem eens te moeten corrigeeren. Deze meditaties bevatten een schat van leering voor het huiselijk samen leven. Ze leenen er zich uitnemend voor om in het gezin te worden voorgelezen. Het gezin, waarin dat geschiedt kan er een groote zegen uit ontvangen. In de worsteling van de wereld (Batak-Zending) door Wil helm Schreiner, uitgave van J. H. Kok te Kamipen. Na de uitvoerige bespreking, die Ds. Bouma aan dit boek wijdde in de Kerkbode van 21 October j.l. kunnen we miet een kort woord volstaan. Dit boek geeft een beschrijving van het werken van den Duitschen Zendeling Lud- wig Ingmer Nommensen, den grooten eenvou- digen man, door wiens arbeid de Batakker gewonnen werd voor Christus. Men leest daarin van de onbeschrijfelijke ellende, waarin het heidenleven daar verzonken was, van de bergen van bezwaren, waarvoor deze dienaar van Christus zich geplaatst zag, maar ook van rijn geloof, waardoor hij tot die bergen zeide wordt opgenomen en in de zee ge worpen. Hier was het bouwen aan het Huis des Heeren, ofschoon alles scheen te zeggen, dat het daarvoor niet de tijd was. Laat dit boek lezen wie nog niet veel voor de Zending voelt en doet en hij moet dan wel moedwillig rijn hart gesloten willen houden of anders gaat voor dit werk zijn hart en rijn beurs open. HEIJ.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1927 | | pagina 5