Godsdienstoefeningen
UIT DE PERS.
Hij begon aan zijn zonden te denken.
ZENDING.
KERKNIEUWS.
Officiëele Berichten.
Verantwoording uan Liefdegauen.
Vereenigingsleuen.
in de Gereformeerde Kerken in Zeeland
op ZONDAG 4 JULI 1926.
Classe Middelburg
Classe Zierikzee
Classe Tholen
Classe Goes
Classe Axel
lingen, zwervers, loopers had je nooit In de
kerk, tenzij familie van de leden Jen die za
ten in de familie-bank). De bankopsluiter was
toen een bekend' figuur, op diens gelaat ston
den wijl hij in de kerk atmosfeer was
groot gebracht zelfs de meest duistere leer
stukken te lezen. In een kerk zonder familie-
banken zal een looper zich vrijer gevoelen,
maar de gemeente zal nooit zulk een gewel
dige indruk maken gegrond als zij is op
het huisgezin dan daar waar in de banken
moeder aan het hoofd van de bank, vader
aan het achtereind en de jongelingen en jon-
gedochters tusschen die beiden in.
De kwestie zelve blijve onbeslist, het was
nu om het beeld te doen in den kring
van onze menschen zou Patrimonium ook wel
gaarne aanspraak willen maken op een vaste
bank. Een bank waar de familie „Patrimoni
um" in gehoorzaamheid aan het woord, jong
en oud zou kunnen vereenigen om, zij! het
in eigen toon, mee te zingen het loflied ter
eere van Hem, die ons kocht, opdat Zijne
deugden worden verkondigd.
Voor velen is „Patrimonium" een gast, die
eens een keer in verband inct bijz. omstandig
heden een plaats vraagt. Maar we hadden
dat graag anders. In de Christelijke gemeen
schap heeft zij recht op een vaste plaats, en
goede en ruime plaats evengoed als de fami
lie „Evangelisatie, Christel, school, Jeugd
organisatie, Ziekenzorg, Middernachtzending,
enz. Het is van belang ook voor de Christe
lijke- de zich voor Gods Woord buigende
gezindheid zooals ik aantoonde.
Op alle plaatsen moet zij die vaste plaats
zierl te verwerven, in ons goed land.
Wij zijn aan het einde van onze stukjes
gekomen. We zijn dankbaar voor de zoo
groote gastvrijheid1. We mochten spreken over
het feit dat de Kerk de moeder is van alle
Christelijke actiën dus ook van Patrimonium.
We wezen er op dat in de brandpunten van
den strijd de steden zoowel als op de
dorpen waar de kerkklok liefelijk noodt het
werk van Patrimonium niet kan gemist, om
dat de strijd op het sociale erf beslist zal
worden. Dat wij de zang van ons bondslied
moeilijk kunnen volhouden, tenzij het orgel
van den financieelen en moreelen steun ons be
geleidt. En in de volgende artikeltjes mochten
we er op zinspelen dat we een werklieden
verbond zijn, dat naar wezen, werken en wil
len recht heeft op meeleven, ook van onze
vrouwen.
In het najaar hopen we door vergaderingen
en anderzins de zaak van het naderend gou
den feest, de zaak Patrimonium, te dienen
doch nu roepen we reeds toe Geef ons een
vaste plaats, een eigen bank. In den kring
van uwe belangstelling, uw lieftie, uw gebed.
„Voor ons volk om Christus wil."
W. HEIJNS,
Heilbronstraat 42, Gironummer 61600,
Den Haag.
„Einde December 1914, zoo verhaalt To-
kishi Ishii, de bekeerde Japansche boosdoe
ner, bracht men mij over naar de gevangenis
te Tokio. Op een nacht, toen iedereen in slaap
was en er stilte in de gevangenis heerschte,
werd ik plotseling wakker en begon te den
ken aan het onnoembaar getal zonden, die
ik bedreven had. Zonder twijfel had ik mij
zelf ter dood overgegeven, toen ik mijn zon
den beleed (n.l. voor den aardschen rechter),
maar nu in de duisternis begon ik er aan te
denken, wat er zou gebeuren, als ik moest
sterven, gelijk ik was.
Waar zou ik heengaan? Was er iets als een
ziel?
Ik wist het niet, maar als er een was, ging
dan mijn ziel naar de hel?
Dit was zekerer een donkere toekomst voor
mij1, en als ik er aan dacht, overviel mij een
angst, dien ik haast niet dragen kon.
In de dagen van mijn kracht, toen ik alleen
aan de bevrediging van mijn lusten en aan
geld dacht, kwamen zulke gedachten nooit
in mij op; maar nu een wisse dood mij in
het aangezicht zag, werd mijn angst heviger
dan ik kon dragen. Ik verzeker plechtig, dat
ik, als ik dit zeg, de waarheid spreek".
Toen dit met Tokishi Ishii gebeurde, was
hij nog een heiden, onbekend met het Evan
gelie. Daarom temeer is, hetgeen hij hier
schrijft, zoo merkwaardig. Zijn zonden be
gonnen hem te verschrikken. De gedachte
aan den dood ving aan hem te benauwen.
Daarom kon het Evangelie, de genade-bood
schap, toen het nog ter elfder ure hem be
kend gemaakt werd, voor hem worden een
reuk des levens ten leven.
Hij begon aan zijn zonden te denken.
Hij had er zoovele bedreven.
Men behoeft evenwel niet een boosdoener
te zijn als Ishii om het te kwaad over zijn
zonden te hebben. Want ook wie het voor-
beeldigst geleefd heeft, heeft, wanneer hij
er maar gezicht voor mag hebben, aanleiding
genoeg om te spreken van „zijn boos en
schuldig hart".
Waar dit ontbreekt, blijft er een deksel
voor de heerlijkheid van Christus als Ver
losser.
„De grootheid van Christus' verdienste,
zoo hebben we onlangs nog gelezen, wordt
nimmermeer van iemand gekend, dan van
een arme ziel in haar grootste verlegenheid.
Wie van zijn verderf niet dan een flauwe
overtuiging heeft, die zal ook op het bloed
en de verdienste van Christus een lagen prijs
stellen."
Jezus Christus spreekt van gezonden, die
den medicijnmeester niet van noode hebben.
Deze gezonden zijn zij, die er geen gebruik
van hebben, hoe groot hun zonde en ellende
is.
Onze vele zonden houden ons niet buiten
den hemel.
Dat zouden zij doen, indien er op Golgo
tha niets gebeurd was.
Wanneer echter iets de menschen buiten
den hemel zal houden, dan is dit het zeer
verontrustende feit, dat ze weinig of geen
besef hebben van hun zonden en van hun
zondigen aard.
Daar moet men soms met angst op zien,
dat de menschen zoo weinig aan hun zonden
denken en aan de heiligheid Gods, die een
verterend vuur is, voor hetwelk geen zon
daar kan bestaan, tenzij dan door het bloed
en de verdienste van Christus.
Luther bezocht eens iemand, die bedenke
lijk ziek was.
Hij richtte tot den lijder de ernstige vraag
„Hoe zult gij als zondaar voor den driemaal
heiligen God kunnen bestaan?" Het antwoord1
was „Heer doctor ik weet Hem niets an
ders mee te deelen, dan wat het versje
zegt:
Een door berouw verscheurd gemoed,
Besprengd met Christus' dierbaar bloed,
Dat enkel door 't geloof den schat
Der liefde Gods in liefde omvat".
„O, riep Luther uit, als ge zóó toegerust
zijt, ga dan gerust huiswaarts, mijn zoon!
Gij zult bij den Heere een welkome gast zijn".
Maar het kan ook wel anders zijn.
In een zijner predikingen zeide Luther
Velen wenschen met Bileam, dat hun ster
ven zij als dat van den oprechte. Maar zoo
lang zij leven, willen zij gaarne op hun eigen
ezel hun eigen weg naar het verbodëne vol
gen.
In de zonde voort te varen en er geen af
stand van te willen doen, schuld te hebben
en geen schuld te gevoelen, en dan toch om
vergeving bidden is met den Heere spotten.
Drie stukken zijVi noodig te weten om in
den eenigen troost te leven en te sterven.
Ten eerste hoe groot mijn zonde en ellende
is. En dit geldt niet alleen van boosdoeners
als Ishii. Maar ook voor goed-Gereformeerde
menschen. Zouden die allen dat wel weten?
H. W. LAMAN.
(Geref. Kerkblad voor Drente en Overijsel.)
L. S.
't Zal onze Zendingsvrienden zeker aangenaam zijn
iets te vernemen uit een brief van ds. Merkelijn
waarin bij schreef over de ontvangst der kisten met
genaaide goederen voor Parakan en Blondo. Alles
was mooi op tijd in Magelangen op het Kerstfeest,
kon aan de verpleegden te Blondo de zoo noodige
kleedingstukken worden gegeven en de kinderen wor
den verrast niet het speelgoed dat er bij verzonden
was.
De jongens waren erg blij met de ballen, die zij
heel ver over het erf konden laten rollen en de
meisjes met de kraaltjes, waaraan zij kettingkjes
konden maken en ook het andere speelgoed was zeer
welkom. Die Javaansche kleinen hebben zoo weinig.
Hun jeugd is zoo armoedig. Daarom was het zoo
aardig hen te verblijden.
Ook het Kerstfeest te Parakan had veel belang
stelling. Er waren wel 300 gasten, die de groote zie
kenzaal, die er voor was ingericht, geheel vulden.
Onder de gasten waren o.a. ook de Wedana, het In-
landsche Hoofd en vele Prijaji's. 't Was een heele
drukte Het personeel had gezorgd dat alle gasten
thee of chocolade kregen. Doch zoo'n gelegenheid
is vooral zoo geschikt om het Evangelie te brengen.
En men doet het zoo'n dag met nog meer drang en
met de bede in 't, hart: „Heere, geef dat ze het
mogen verstaan, dat ze het begrijpen".
Over de genaaide goederen schreef ds. M.,,'t Was
een prachtzending Wij zijn heel dankbaar voor den
arbeid door het Comité verricht. Uit hetgeen wordt
gegeven meen ik te mogen afleiden dat al meer
plaatsen aan dit werk mee gaan doen en de liefde
tot de medische Zending groeit.
Steeds meer gevoel ik de noodzakelijkheid van een
goed ingericliten medischen Dienst; en het is onze
bede dat de Heere ons een „hospitaal" schenken mag.
Ik ben daarom ook zoo dankbaar voor den steun uit
Holland.
Met de overname van het ziekenhuis te Temang-
goeng ben ik nog niet geslaagd. Over eenige maanden
wil ik weer een poging wagen bij de Regeering".
Uit bovenstaande zien wij dat de Medische Dienst
noodzakelijk is en de arbeid daarvoor gewaardeerd
wordt. Laten daarom alle Kerken financieelen steun
bieden. Met vereende kracht kan er onder Gods zegen
zooveel gedaan worden. En veel moet er nog gedaan
worden op Java, want duizenden hoorden nog nooit
den klank van het Evangelie.
Over eenige weken hopen de Dames der knipkrans
weer een paar kisten met goederen te verzenden.
Gaarne ontvangen zij weer verrassingen, evenals ver
leden jaar, voor grooten en kleinen om mede te
verzenden.
Mevr. Van Noppende Kam, Bogardstraat, 34, wil
alles gaarne in ontvangst nemen. Zooals medegedeeld
werd is dit voortaan het adres voor het naaiwerk.
Bij den voortduur wordt de arbeid voor den me
dischen Dienst bij allen aanbevolen, opdat ook daar
door Gods Koninkrijk kome.
Namens het Comité,
De Secretaresse.
P.S. Bij de opgaven in Mei werden de bijdragen
uit Domburg f 36 niet gemeld, wel opgeteld. Gaarne
herstellen wij deze fout.
behandelen Schriftgedeelte genomen „de gelijkenis
van het zaad in den akker" uit Marcus 4 2629.
Hierna werd overgegaan tot de bevestiging. Door
handoplegging werd aan de bevestiging deelgenomen
door ds. Brink van Onderdendam.
In den namiddagdienst deed ds. Schelhaas intrede
met een predicatie over Joh. 1 29 „Des anderen
daags zag Johannes Jezus tot Zich komen, en zeide
Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld weg
neemt".
Bij de kerk te Stadskanaal bestaan plannen om
bij den tweeden Afdraai een evangelisatiegebouw te
krijgen. Voor de verschillende vereenigingen zal dat
gebouw zeer zeker in een groote behoefte voorzien.
De heer E. de Jong, te Rotterdam, die geslaagd
is voor het doctoraal examen theologie aan de V. U.,
kan, wegens voortzetting van studiën, nog geen be
roep in overweging nemen.
Naar wij vernemen is ds. H. W. Felderkoff,
predikant te Zevenhuizen, voornemens eerlang eervol
emeritaat te vragen.
Ds. Felderhoff, die bijkans 32 dienstjaren heeft,
werd 21 Jan. 1866 geboren en in 1894 candidaat, om
16 Sept. van dat jaar te Jutrijp-Hommerts in het
predikambt te worden bevestigd. Hij diende vervol
gens de Kerken van Doesburg, Rozenburg en sinds
9 Jan. 1921 die van Zevenhuizen.
Afd. Dr. Lützen Wagenaar.
O. T. Schets 51a Absalom. 2 Sam. 13 tot 15 12.
Jong.bl. 3, Jaarg. 36. A. Joosse.
O. P. art.. 152. Lijkbezorging enz. M. Maas.
KERKERAAD (breed), M'burg, l-7-'26.
Begin, notulen, Woensdagav.-comm. als gewoonlijk.
Absent 9 oud., 12 diak.
Ingek. st. Br. van Sluijs neemt zijn benoeming tot
ouderling aan.
Bespreking regelingen.
Verschillende bedragen worden toegewezen voor
onderscheiden doeleinden, o.a. Bond van Mil. Tehuizen,
Diaconale kas in Z.O. Drente, Zondagsscholen in Z O.
Drente, Geref. Weesinr. (Geuzenstichting) te Briel,
Veenstreken in classis Stadskanaal, Bond van Chr.
Marinepersoneel, Geref. Mil. Tehuis te Den Haag,
Rijn-Pruisen en Westfalen, Hong. Studenten, Vrienden
der Waarheid.
Volgende week smal.
A.s. Zondag sectiewisseling.
Dankzegging sluiting.
VI i ss in gen. Overleden: M. D. de Putter, 75
jaar oud.
Met attestatie naar SouburgN. J. Vader en ge
zin en P. Lootsmanaar Oostburg A. Mijttenaere
en gezin.
Toegang tot het H. Avondmaal gevraagd door
Jacob Schout. Kruyswijk.
R i 11 a n d-B a t h 29 Juni 1926. Vergadering der
Classe Tholen op Woensdag 4 Augustus a. s. in de
Geref Kerk te Bergen op Zoom. Stukken in te zen
den vóór 20 Juli a.s. bij ondergeteekende.
E. Tange, Scriba.
AGENDUM voor de Classicale Vergadering op
Donderdag 15 Juli a.s., in de Geref. Kerk
te Schoondijke.
Opening.
Nazien en rapport credentialen.
Lezing en vaststelling der notulen.
Behandeling der ingekomen stukken.
Rondvraag naar art. 41 D. K O.
In verband daarmede behandeling der voorstellen
en instruction der kerken.
Rapport der verschillende Deputaten.
Afdoening van geldelijke zaken.
Benoemingen Deputaten enz.
Aanwijzing roepende Kerk. Vaststelling van datum.
Sluiting.
Namens de roepende Kerk van Zaamslag,
P. van Dijk, Praeses.
J. Kosten, Scriba.
Zaamslag, 30 Juni 1926.
B ij 1 a g e n
De Kerkeraad van Zaamslag stelt voor de verga
deringen der classis niet meer op een Donderdag
maar op een anderen dag b.v. Dinsdag te houden,
daar althans in een deel van de kerken der classis
de huwelijksbevestigingen steeds op Donderdagen
plaats hebben.
De navolgende collecten dienen te worden verant
woord op genoemde vergadering, en te storten en te
vermelden op den lastbriefZending, Theol. School
en Theol. Fac. V. U.
Ontvangen collecten voor de Kas van Hulpbe
hoevende Studenten van de Kerken in de Classis
Middelburg.
Arnemuiden f16.225; Domburg f9.91'; Gapinge
f 7.07 Grijpskerke f 23.04 Koudekerke f 20.85 St.
Laurens f 12.25; Meliskerke f 20.53; Middelburg
f 128.32; Oostkapelle f 11.55 Serooskerke f 27.06
Souburg f 23.70Veere f14 726; Vlissingen f64.24
Vrouwepolder f 11.90 en Westkapelle vroeger gestort.
De Classicale correspondent,
S. den Hartigh.
Middelburg, 2 Juli 1926.
RUSTHUIS - MIDDELBURG.
Met vriendelijken dank ontvangen een kist bloem
kool, 30 kroppen sla en 75 bolussen.
De huisvader,
J. Belksma.
TWEETAL TE
Hilversum A. M. Boeijinga te Sassenheim,
P. Nomes te Delfsliaven
Zeist: J. Gillebaard te Noord-Scharwoude,
J. van Herksen te Hillegom.
BEROEPEN TE
Kollum D J. B. Allaart, cand. te Oegstgeest
SellingenJoh. de Boer, cand. te Zwartsluis
HouwerzijlJ. Smelik, cand. te Hillegom
Tholen C. Veltenaar te 's Gravenhage
WestzaanD. J. B. Allaart, cand. te Oegstgeest
Bierum (Gr.)S. P. Vermeer te Oudemirdum.
BEDANKT VOOR
FranekerK. J. Kremer te Gees
Zaamslag W. H. v. d. Vegt te Drachtster-Compagnie
WoerdenB. van Halsema te Ermelo.
Ds. D. G. A. Brouwer te Paesens-Moddergat
hoopt 1 Augustus afscheid te nemen en 15 Augustus
d.a.v. zich te verbinden aan de Kerk van Rozenburg.
Zondag werd te Tzummarum cand. J. Schel
haas Hzn. tot zijn dienstwerk ingeleid en bevestigd
door Prof. Dr. G. Ch. Aalders, van Hilversum.
De bevestiger had voor deze gelegenheid als te
's HEEREN LOO.
Ontvangen het busje van Willem Hendrikse, Bogard
straat, inhoudende f7,05, waarvoor vriendelijk dank.
Middelburg. J. Corré.
Middelburg. Gecollecteerd in de maand Juni
1926, voor: Hulpbeh. Stud, f 128.32; Emeritifonds
f 126.73; Hnwel. coll. f4.39; Kerkbussen f89.20.
I. van Noppen.
„PARAKA N".
Met. dank ontvangen van de Zendingsnaaikrans te
Klundert f 50door tusschenkomst van den heer de
Meij te Borselen, gift voor Parakan f2.50.
C. Hondius.
Geref. Jongelingsvereen. Middelburg.
Afd. „Herman Faukeel".
O. T. Schets 51a Absalom. 2 Sam. 13 tot 15 12.
Jong.bl. 3, Jaarg. 36. P. Jobse.
M. O. Schets 15. De strijdmiddelen der vakorga
nisatie I. (Vreedzame middelen.)
Geref. Knapenvergadering „Samuel", Middelburg.
Vergadering op Zaterdag 3 Juli.
Agenda le Afdeeling
Bijb. Gesch.J. Wattel Genesis 32 en 33 116.
Bespreking Kerkgesch. door den leider.
2e Afdeeling.
De eerste tijd in Kanaiin Gen. 33 vers 17 t.m. 37
vers 1 door A. Antheunissen.
De Kerk ten tijde van de Fransche omwenteling en
het Reveil door v. Aartsen.
MIDDELBURG.
Bediening van den H. Doop in de Gasthuiskerk.
Heidelb. Catech. Zondag 34.
Collecte Theol. Fac. V. U.
Gasthuiskerk 9.30 uur ds. C. Stam
te Alteveer.
2 uur ds. J. H. Kroeze
Hofpleinkerk 9.30 uur ds. J. H. Kroeze
te Reitsum.
6 uur ds. R. Hamming
Noorderkerk 9.30 uur ds. R. Hamming
6 uur ds. C. Stam
Arnemuiden 9.30 en 2 uur ds. J. Runia
Domburg 9.30 uur ds. J. E. Visser
2 uur ds. Deddens
Gapinge 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur ds. C. von Meijenfeldt
Grijpskerke 9 en 2 uur ds. J. Dijkstra
Koudekerke 9 en 2 uur ds. A. C. Heij
St. Laurens 9.30 en 2 uur ds. A. Koning
Meliskerke 9 uur Lezen eener Leerr.
2 uur ds. C. Stam
te Alteveer.
Oostkapelle 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
7 uur ds. J. E. Visser
Zendingsrede.
Serooskerke 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur ds. R. Hamming
Souburg 9.30 en 2 uur ds. G. B. Wurth
Veere 9.30 en 2 uur ds. I. K. Wessels
Voorber. H. Av.
Vlissingen 9.30 en 5.30 uur ds. P. N. Kruyswijk
Vrouwepolder 9.30 uur ds. C. von Meijenfeldt
2 uur Lezen eener Leerr.
Westkapelle 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur ds. J. E. Visser
Brouwershaven 9.30 en 2 uur
Bruinisse 10 uur
5 uur
Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur
Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur
Haamstede 9.30 en 2 uur
Kamperland 9 en 2 uur
6 uur
Nieuwerkerk 9.30, 2 en 6 uur
Oosterland 10.30 uur
3 uur
Scharendijke 9.30 en 2 uur
Wissekerke 9.30 en 2 uur
Zierikzee 10 en 6 uur
Zonnemaire 9.30 en 2 uur
Cand. Wiersema
te Zandeweer.
ds. D. Bremmer
Lezen eener Leerr.
ds. F. Staal
Lezen eener Leerr.
Lezen eener Leerr.
ds. F. J. v. d. Ende
Lezen eener Leerr.
Lezen eener Leerr.
Lezen eener Leerr.
ds. D. Bremmer
ds. J. W. van Tol
Lezen eener Leerr.
ds. C. J. Wielenga
ds. Z. Hoek
Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur Cand. Polman
te Groningen.
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 u. ds. W. M. le Cointre
Krabbendijke 9 en 2 uur ds. A Andree
Poortvliet 10.30, 3 en 7 uur Lezen eener Leerr.
Rilland-Bath 10 en 3 uur Cand. J. C. Haartsen
te Souburg.
Tholen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Baarland 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2.30 uur ds. R. J. v. d. Veen
Driewegen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur ds. A Scheele
Borsele 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Goes 9.30 en 6 uur ds. R. J. v. d. Veen
's Gravenpolder 10.30 en 3 uur Lezen eener Leerr.
Heinkenszand 9.30 en 2 uur ds. C. W. Keur
lerseke 9.30 en 2 uur ds. B. Meijer
Wemeldinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Kruiningen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Nieuwdorp 9.30 en 2 uur ds. A. Wijngaarden
Wolphaartsdijk 9.30 en 2 uur ds. A. P. Lanting
Axel 9.30 en 2.30 uur
Hoek 10 en 3 uur
Oostburg 10 en 2.30 uur
Oostburg (dienst Aardenburg)
10 en 3 uur
Schoondijke 10 en 3 uur
Terneuzen 9.30 uur
2.30 uur
Zaamslag 9.30 uur
2.30 uur
ds. C. Post
ds. J. B. Vanhaelen
ds. M. van Wijk
Lezen eener Leerr.
ds. K. Sietsma
ds. P. van Dijk
Lezen eener Leerr.
Lezen eener Leerr.
ds. P. van Dijk