Godsdienstoefeningen UIT DE PERS. Hij begon aan zijn zonden te denken. ZENDING. KERKNIEUWS. Officiëele Berichten. Verantwoording uan Liefdegauen. Vereenigingsleuen. in de Gereformeerde Kerken in Zeeland op ZONDAG 4 JULI 1926. Classe Middelburg Classe Zierikzee Classe Tholen Classe Goes Classe Axel lingen, zwervers, loopers had je nooit In de kerk, tenzij familie van de leden Jen die za ten in de familie-bank). De bankopsluiter was toen een bekend' figuur, op diens gelaat ston den wijl hij in de kerk atmosfeer was groot gebracht zelfs de meest duistere leer stukken te lezen. In een kerk zonder familie- banken zal een looper zich vrijer gevoelen, maar de gemeente zal nooit zulk een gewel dige indruk maken gegrond als zij is op het huisgezin dan daar waar in de banken moeder aan het hoofd van de bank, vader aan het achtereind en de jongelingen en jon- gedochters tusschen die beiden in. De kwestie zelve blijve onbeslist, het was nu om het beeld te doen in den kring van onze menschen zou Patrimonium ook wel gaarne aanspraak willen maken op een vaste bank. Een bank waar de familie „Patrimoni um" in gehoorzaamheid aan het woord, jong en oud zou kunnen vereenigen om, zij! het in eigen toon, mee te zingen het loflied ter eere van Hem, die ons kocht, opdat Zijne deugden worden verkondigd. Voor velen is „Patrimonium" een gast, die eens een keer in verband inct bijz. omstandig heden een plaats vraagt. Maar we hadden dat graag anders. In de Christelijke gemeen schap heeft zij recht op een vaste plaats, en goede en ruime plaats evengoed als de fami lie „Evangelisatie, Christel, school, Jeugd organisatie, Ziekenzorg, Middernachtzending, enz. Het is van belang ook voor de Christe lijke- de zich voor Gods Woord buigende gezindheid zooals ik aantoonde. Op alle plaatsen moet zij die vaste plaats zierl te verwerven, in ons goed land. Wij zijn aan het einde van onze stukjes gekomen. We zijn dankbaar voor de zoo groote gastvrijheid1. We mochten spreken over het feit dat de Kerk de moeder is van alle Christelijke actiën dus ook van Patrimonium. We wezen er op dat in de brandpunten van den strijd de steden zoowel als op de dorpen waar de kerkklok liefelijk noodt het werk van Patrimonium niet kan gemist, om dat de strijd op het sociale erf beslist zal worden. Dat wij de zang van ons bondslied moeilijk kunnen volhouden, tenzij het orgel van den financieelen en moreelen steun ons be geleidt. En in de volgende artikeltjes mochten we er op zinspelen dat we een werklieden verbond zijn, dat naar wezen, werken en wil len recht heeft op meeleven, ook van onze vrouwen. In het najaar hopen we door vergaderingen en anderzins de zaak van het naderend gou den feest, de zaak Patrimonium, te dienen doch nu roepen we reeds toe Geef ons een vaste plaats, een eigen bank. In den kring van uwe belangstelling, uw lieftie, uw gebed. „Voor ons volk om Christus wil." W. HEIJNS, Heilbronstraat 42, Gironummer 61600, Den Haag. „Einde December 1914, zoo verhaalt To- kishi Ishii, de bekeerde Japansche boosdoe ner, bracht men mij over naar de gevangenis te Tokio. Op een nacht, toen iedereen in slaap was en er stilte in de gevangenis heerschte, werd ik plotseling wakker en begon te den ken aan het onnoembaar getal zonden, die ik bedreven had. Zonder twijfel had ik mij zelf ter dood overgegeven, toen ik mijn zon den beleed (n.l. voor den aardschen rechter), maar nu in de duisternis begon ik er aan te denken, wat er zou gebeuren, als ik moest sterven, gelijk ik was. Waar zou ik heengaan? Was er iets als een ziel? Ik wist het niet, maar als er een was, ging dan mijn ziel naar de hel? Dit was zekerer een donkere toekomst voor mij1, en als ik er aan dacht, overviel mij een angst, dien ik haast niet dragen kon. In de dagen van mijn kracht, toen ik alleen aan de bevrediging van mijn lusten en aan geld dacht, kwamen zulke gedachten nooit in mij op; maar nu een wisse dood mij in het aangezicht zag, werd mijn angst heviger dan ik kon dragen. Ik verzeker plechtig, dat ik, als ik dit zeg, de waarheid spreek". Toen dit met Tokishi Ishii gebeurde, was hij nog een heiden, onbekend met het Evan gelie. Daarom temeer is, hetgeen hij hier schrijft, zoo merkwaardig. Zijn zonden be gonnen hem te verschrikken. De gedachte aan den dood ving aan hem te benauwen. Daarom kon het Evangelie, de genade-bood schap, toen het nog ter elfder ure hem be kend gemaakt werd, voor hem worden een reuk des levens ten leven. Hij begon aan zijn zonden te denken. Hij had er zoovele bedreven. Men behoeft evenwel niet een boosdoener te zijn als Ishii om het te kwaad over zijn zonden te hebben. Want ook wie het voor- beeldigst geleefd heeft, heeft, wanneer hij er maar gezicht voor mag hebben, aanleiding genoeg om te spreken van „zijn boos en schuldig hart". Waar dit ontbreekt, blijft er een deksel voor de heerlijkheid van Christus als Ver losser. „De grootheid van Christus' verdienste, zoo hebben we onlangs nog gelezen, wordt nimmermeer van iemand gekend, dan van een arme ziel in haar grootste verlegenheid. Wie van zijn verderf niet dan een flauwe overtuiging heeft, die zal ook op het bloed en de verdienste van Christus een lagen prijs stellen." Jezus Christus spreekt van gezonden, die den medicijnmeester niet van noode hebben. Deze gezonden zijn zij, die er geen gebruik van hebben, hoe groot hun zonde en ellende is. Onze vele zonden houden ons niet buiten den hemel. Dat zouden zij doen, indien er op Golgo tha niets gebeurd was. Wanneer echter iets de menschen buiten den hemel zal houden, dan is dit het zeer verontrustende feit, dat ze weinig of geen besef hebben van hun zonden en van hun zondigen aard. Daar moet men soms met angst op zien, dat de menschen zoo weinig aan hun zonden denken en aan de heiligheid Gods, die een verterend vuur is, voor hetwelk geen zon daar kan bestaan, tenzij dan door het bloed en de verdienste van Christus. Luther bezocht eens iemand, die bedenke lijk ziek was. Hij richtte tot den lijder de ernstige vraag „Hoe zult gij als zondaar voor den driemaal heiligen God kunnen bestaan?" Het antwoord1 was „Heer doctor ik weet Hem niets an ders mee te deelen, dan wat het versje zegt: Een door berouw verscheurd gemoed, Besprengd met Christus' dierbaar bloed, Dat enkel door 't geloof den schat Der liefde Gods in liefde omvat". „O, riep Luther uit, als ge zóó toegerust zijt, ga dan gerust huiswaarts, mijn zoon! Gij zult bij den Heere een welkome gast zijn". Maar het kan ook wel anders zijn. In een zijner predikingen zeide Luther Velen wenschen met Bileam, dat hun ster ven zij als dat van den oprechte. Maar zoo lang zij leven, willen zij gaarne op hun eigen ezel hun eigen weg naar het verbodëne vol gen. In de zonde voort te varen en er geen af stand van te willen doen, schuld te hebben en geen schuld te gevoelen, en dan toch om vergeving bidden is met den Heere spotten. Drie stukken zijVi noodig te weten om in den eenigen troost te leven en te sterven. Ten eerste hoe groot mijn zonde en ellende is. En dit geldt niet alleen van boosdoeners als Ishii. Maar ook voor goed-Gereformeerde menschen. Zouden die allen dat wel weten? H. W. LAMAN. (Geref. Kerkblad voor Drente en Overijsel.) L. S. 't Zal onze Zendingsvrienden zeker aangenaam zijn iets te vernemen uit een brief van ds. Merkelijn waarin bij schreef over de ontvangst der kisten met genaaide goederen voor Parakan en Blondo. Alles was mooi op tijd in Magelangen op het Kerstfeest, kon aan de verpleegden te Blondo de zoo noodige kleedingstukken worden gegeven en de kinderen wor den verrast niet het speelgoed dat er bij verzonden was. De jongens waren erg blij met de ballen, die zij heel ver over het erf konden laten rollen en de meisjes met de kraaltjes, waaraan zij kettingkjes konden maken en ook het andere speelgoed was zeer welkom. Die Javaansche kleinen hebben zoo weinig. Hun jeugd is zoo armoedig. Daarom was het zoo aardig hen te verblijden. Ook het Kerstfeest te Parakan had veel belang stelling. Er waren wel 300 gasten, die de groote zie kenzaal, die er voor was ingericht, geheel vulden. Onder de gasten waren o.a. ook de Wedana, het In- landsche Hoofd en vele Prijaji's. 't Was een heele drukte Het personeel had gezorgd dat alle gasten thee of chocolade kregen. Doch zoo'n gelegenheid is vooral zoo geschikt om het Evangelie te brengen. En men doet het zoo'n dag met nog meer drang en met de bede in 't, hart: „Heere, geef dat ze het mogen verstaan, dat ze het begrijpen". Over de genaaide goederen schreef ds. M.,,'t Was een prachtzending Wij zijn heel dankbaar voor den arbeid door het Comité verricht. Uit hetgeen wordt gegeven meen ik te mogen afleiden dat al meer plaatsen aan dit werk mee gaan doen en de liefde tot de medische Zending groeit. Steeds meer gevoel ik de noodzakelijkheid van een goed ingericliten medischen Dienst; en het is onze bede dat de Heere ons een „hospitaal" schenken mag. Ik ben daarom ook zoo dankbaar voor den steun uit Holland. Met de overname van het ziekenhuis te Temang- goeng ben ik nog niet geslaagd. Over eenige maanden wil ik weer een poging wagen bij de Regeering". Uit bovenstaande zien wij dat de Medische Dienst noodzakelijk is en de arbeid daarvoor gewaardeerd wordt. Laten daarom alle Kerken financieelen steun bieden. Met vereende kracht kan er onder Gods zegen zooveel gedaan worden. En veel moet er nog gedaan worden op Java, want duizenden hoorden nog nooit den klank van het Evangelie. Over eenige weken hopen de Dames der knipkrans weer een paar kisten met goederen te verzenden. Gaarne ontvangen zij weer verrassingen, evenals ver leden jaar, voor grooten en kleinen om mede te verzenden. Mevr. Van Noppende Kam, Bogardstraat, 34, wil alles gaarne in ontvangst nemen. Zooals medegedeeld werd is dit voortaan het adres voor het naaiwerk. Bij den voortduur wordt de arbeid voor den me dischen Dienst bij allen aanbevolen, opdat ook daar door Gods Koninkrijk kome. Namens het Comité, De Secretaresse. P.S. Bij de opgaven in Mei werden de bijdragen uit Domburg f 36 niet gemeld, wel opgeteld. Gaarne herstellen wij deze fout. behandelen Schriftgedeelte genomen „de gelijkenis van het zaad in den akker" uit Marcus 4 2629. Hierna werd overgegaan tot de bevestiging. Door handoplegging werd aan de bevestiging deelgenomen door ds. Brink van Onderdendam. In den namiddagdienst deed ds. Schelhaas intrede met een predicatie over Joh. 1 29 „Des anderen daags zag Johannes Jezus tot Zich komen, en zeide Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld weg neemt". Bij de kerk te Stadskanaal bestaan plannen om bij den tweeden Afdraai een evangelisatiegebouw te krijgen. Voor de verschillende vereenigingen zal dat gebouw zeer zeker in een groote behoefte voorzien. De heer E. de Jong, te Rotterdam, die geslaagd is voor het doctoraal examen theologie aan de V. U., kan, wegens voortzetting van studiën, nog geen be roep in overweging nemen. Naar wij vernemen is ds. H. W. Felderkoff, predikant te Zevenhuizen, voornemens eerlang eervol emeritaat te vragen. Ds. Felderhoff, die bijkans 32 dienstjaren heeft, werd 21 Jan. 1866 geboren en in 1894 candidaat, om 16 Sept. van dat jaar te Jutrijp-Hommerts in het predikambt te worden bevestigd. Hij diende vervol gens de Kerken van Doesburg, Rozenburg en sinds 9 Jan. 1921 die van Zevenhuizen. Afd. Dr. Lützen Wagenaar. O. T. Schets 51a Absalom. 2 Sam. 13 tot 15 12. Jong.bl. 3, Jaarg. 36. A. Joosse. O. P. art.. 152. Lijkbezorging enz. M. Maas. KERKERAAD (breed), M'burg, l-7-'26. Begin, notulen, Woensdagav.-comm. als gewoonlijk. Absent 9 oud., 12 diak. Ingek. st. Br. van Sluijs neemt zijn benoeming tot ouderling aan. Bespreking regelingen. Verschillende bedragen worden toegewezen voor onderscheiden doeleinden, o.a. Bond van Mil. Tehuizen, Diaconale kas in Z.O. Drente, Zondagsscholen in Z O. Drente, Geref. Weesinr. (Geuzenstichting) te Briel, Veenstreken in classis Stadskanaal, Bond van Chr. Marinepersoneel, Geref. Mil. Tehuis te Den Haag, Rijn-Pruisen en Westfalen, Hong. Studenten, Vrienden der Waarheid. Volgende week smal. A.s. Zondag sectiewisseling. Dankzegging sluiting. VI i ss in gen. Overleden: M. D. de Putter, 75 jaar oud. Met attestatie naar SouburgN. J. Vader en ge zin en P. Lootsmanaar Oostburg A. Mijttenaere en gezin. Toegang tot het H. Avondmaal gevraagd door Jacob Schout. Kruyswijk. R i 11 a n d-B a t h 29 Juni 1926. Vergadering der Classe Tholen op Woensdag 4 Augustus a. s. in de Geref Kerk te Bergen op Zoom. Stukken in te zen den vóór 20 Juli a.s. bij ondergeteekende. E. Tange, Scriba. AGENDUM voor de Classicale Vergadering op Donderdag 15 Juli a.s., in de Geref. Kerk te Schoondijke. Opening. Nazien en rapport credentialen. Lezing en vaststelling der notulen. Behandeling der ingekomen stukken. Rondvraag naar art. 41 D. K O. In verband daarmede behandeling der voorstellen en instruction der kerken. Rapport der verschillende Deputaten. Afdoening van geldelijke zaken. Benoemingen Deputaten enz. Aanwijzing roepende Kerk. Vaststelling van datum. Sluiting. Namens de roepende Kerk van Zaamslag, P. van Dijk, Praeses. J. Kosten, Scriba. Zaamslag, 30 Juni 1926. B ij 1 a g e n De Kerkeraad van Zaamslag stelt voor de verga deringen der classis niet meer op een Donderdag maar op een anderen dag b.v. Dinsdag te houden, daar althans in een deel van de kerken der classis de huwelijksbevestigingen steeds op Donderdagen plaats hebben. De navolgende collecten dienen te worden verant woord op genoemde vergadering, en te storten en te vermelden op den lastbriefZending, Theol. School en Theol. Fac. V. U. Ontvangen collecten voor de Kas van Hulpbe hoevende Studenten van de Kerken in de Classis Middelburg. Arnemuiden f16.225; Domburg f9.91'; Gapinge f 7.07 Grijpskerke f 23.04 Koudekerke f 20.85 St. Laurens f 12.25; Meliskerke f 20.53; Middelburg f 128.32; Oostkapelle f 11.55 Serooskerke f 27.06 Souburg f 23.70Veere f14 726; Vlissingen f64.24 Vrouwepolder f 11.90 en Westkapelle vroeger gestort. De Classicale correspondent, S. den Hartigh. Middelburg, 2 Juli 1926. RUSTHUIS - MIDDELBURG. Met vriendelijken dank ontvangen een kist bloem kool, 30 kroppen sla en 75 bolussen. De huisvader, J. Belksma. TWEETAL TE Hilversum A. M. Boeijinga te Sassenheim, P. Nomes te Delfsliaven Zeist: J. Gillebaard te Noord-Scharwoude, J. van Herksen te Hillegom. BEROEPEN TE Kollum D J. B. Allaart, cand. te Oegstgeest SellingenJoh. de Boer, cand. te Zwartsluis HouwerzijlJ. Smelik, cand. te Hillegom Tholen C. Veltenaar te 's Gravenhage WestzaanD. J. B. Allaart, cand. te Oegstgeest Bierum (Gr.)S. P. Vermeer te Oudemirdum. BEDANKT VOOR FranekerK. J. Kremer te Gees Zaamslag W. H. v. d. Vegt te Drachtster-Compagnie WoerdenB. van Halsema te Ermelo. Ds. D. G. A. Brouwer te Paesens-Moddergat hoopt 1 Augustus afscheid te nemen en 15 Augustus d.a.v. zich te verbinden aan de Kerk van Rozenburg. Zondag werd te Tzummarum cand. J. Schel haas Hzn. tot zijn dienstwerk ingeleid en bevestigd door Prof. Dr. G. Ch. Aalders, van Hilversum. De bevestiger had voor deze gelegenheid als te 's HEEREN LOO. Ontvangen het busje van Willem Hendrikse, Bogard straat, inhoudende f7,05, waarvoor vriendelijk dank. Middelburg. J. Corré. Middelburg. Gecollecteerd in de maand Juni 1926, voor: Hulpbeh. Stud, f 128.32; Emeritifonds f 126.73; Hnwel. coll. f4.39; Kerkbussen f89.20. I. van Noppen. „PARAKA N". Met. dank ontvangen van de Zendingsnaaikrans te Klundert f 50door tusschenkomst van den heer de Meij te Borselen, gift voor Parakan f2.50. C. Hondius. Geref. Jongelingsvereen. Middelburg. Afd. „Herman Faukeel". O. T. Schets 51a Absalom. 2 Sam. 13 tot 15 12. Jong.bl. 3, Jaarg. 36. P. Jobse. M. O. Schets 15. De strijdmiddelen der vakorga nisatie I. (Vreedzame middelen.) Geref. Knapenvergadering „Samuel", Middelburg. Vergadering op Zaterdag 3 Juli. Agenda le Afdeeling Bijb. Gesch.J. Wattel Genesis 32 en 33 116. Bespreking Kerkgesch. door den leider. 2e Afdeeling. De eerste tijd in Kanaiin Gen. 33 vers 17 t.m. 37 vers 1 door A. Antheunissen. De Kerk ten tijde van de Fransche omwenteling en het Reveil door v. Aartsen. MIDDELBURG. Bediening van den H. Doop in de Gasthuiskerk. Heidelb. Catech. Zondag 34. Collecte Theol. Fac. V. U. Gasthuiskerk 9.30 uur ds. C. Stam te Alteveer. 2 uur ds. J. H. Kroeze Hofpleinkerk 9.30 uur ds. J. H. Kroeze te Reitsum. 6 uur ds. R. Hamming Noorderkerk 9.30 uur ds. R. Hamming 6 uur ds. C. Stam Arnemuiden 9.30 en 2 uur ds. J. Runia Domburg 9.30 uur ds. J. E. Visser 2 uur ds. Deddens Gapinge 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur ds. C. von Meijenfeldt Grijpskerke 9 en 2 uur ds. J. Dijkstra Koudekerke 9 en 2 uur ds. A. C. Heij St. Laurens 9.30 en 2 uur ds. A. Koning Meliskerke 9 uur Lezen eener Leerr. 2 uur ds. C. Stam te Alteveer. Oostkapelle 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. 7 uur ds. J. E. Visser Zendingsrede. Serooskerke 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur ds. R. Hamming Souburg 9.30 en 2 uur ds. G. B. Wurth Veere 9.30 en 2 uur ds. I. K. Wessels Voorber. H. Av. Vlissingen 9.30 en 5.30 uur ds. P. N. Kruyswijk Vrouwepolder 9.30 uur ds. C. von Meijenfeldt 2 uur Lezen eener Leerr. Westkapelle 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur ds. J. E. Visser Brouwershaven 9.30 en 2 uur Bruinisse 10 uur 5 uur Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Geersdijk 9.30, 2 en 5.30 uur Haamstede 9.30 en 2 uur Kamperland 9 en 2 uur 6 uur Nieuwerkerk 9.30, 2 en 6 uur Oosterland 10.30 uur 3 uur Scharendijke 9.30 en 2 uur Wissekerke 9.30 en 2 uur Zierikzee 10 en 6 uur Zonnemaire 9.30 en 2 uur Cand. Wiersema te Zandeweer. ds. D. Bremmer Lezen eener Leerr. ds. F. Staal Lezen eener Leerr. Lezen eener Leerr. ds. F. J. v. d. Ende Lezen eener Leerr. Lezen eener Leerr. Lezen eener Leerr. ds. D. Bremmer ds. J. W. van Tol Lezen eener Leerr. ds. C. J. Wielenga ds. Z. Hoek Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 uur Cand. Polman te Groningen. Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 u. ds. W. M. le Cointre Krabbendijke 9 en 2 uur ds. A Andree Poortvliet 10.30, 3 en 7 uur Lezen eener Leerr. Rilland-Bath 10 en 3 uur Cand. J. C. Haartsen te Souburg. Tholen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Oud-Vosmeer 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Baarland 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2.30 uur ds. R. J. v. d. Veen Driewegen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur ds. A Scheele Borsele 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Goes 9.30 en 6 uur ds. R. J. v. d. Veen 's Gravenpolder 10.30 en 3 uur Lezen eener Leerr. Heinkenszand 9.30 en 2 uur ds. C. W. Keur lerseke 9.30 en 2 uur ds. B. Meijer Wemeldinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Kruiningen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Nieuwdorp 9.30 en 2 uur ds. A. Wijngaarden Wolphaartsdijk 9.30 en 2 uur ds. A. P. Lanting Axel 9.30 en 2.30 uur Hoek 10 en 3 uur Oostburg 10 en 2.30 uur Oostburg (dienst Aardenburg) 10 en 3 uur Schoondijke 10 en 3 uur Terneuzen 9.30 uur 2.30 uur Zaamslag 9.30 uur 2.30 uur ds. C. Post ds. J. B. Vanhaelen ds. M. van Wijk Lezen eener Leerr. ds. K. Sietsma ds. P. van Dijk Lezen eener Leerr. Lezen eener Leerr. ds. P. van Dijk

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1926 | | pagina 3