Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland. Uit Het woofrD 39e Jaargang. Vrijdag 23 October 1925. No. 43. Redacteuren: Ds. P. VAN DIJK te Zaamslag en Ds. A. C. HEIJ te Koudekerke. Persvereeniging Zeeuwsche Kerkbode. LOSKOOPING. Verlossing in onzen tekst beteekent loskooping. Een kenmerkend woord. Loskoopen doet ge iemand die slaaf is of die gevangen zit, iemand die zijn vrijheid kwijt is. Hij kan niet gaan waar hij wilniet doen, wat hij wilzelfs is zijn woord aan banden gelegd. Hij is het eigendom van zijn heer, of hij is in de volkomen macht van zijn rechter. Koopt ge hem los, dan gaat hij vrij uit zijn gevangenis, dan houdt zijn slavernij ophij is vrij. Op die vrijheid valt bij loskoopen nadruk. Dit ligt in het woord „los"; Christus kocht zijn gemeente los Zijn uitverkorenen waren slaven, gevangenen der zonde. Dat was bij die eerste zonde van den eersten mensch niet bedacht. God had het echter gezegd, want slavernij zit in het den dood sterven wel opgesloten. Maar het leek zoo anders Hield dat geen vrijheid in Gij zult als God zijn De vrucht der zonde was echter slavernij. Zonde scheidt ons niet slechts van God, doch in Hem ook van de ware vrijheid. Wie de zonde doet is haar dienstknecht. Hoe gebonden aan Satan heel het menschdom was, getuigt het kruis. Waar het menschdom, door den dui vel gedwongen, den Zoon des menschen hangt. Het Jodendom den waren Koning der Joden hangtPilatus, de waarheidzoeker de waarheid kruisigt. Allen in dienst staan van hem, die de verzenen vermorzelen zou Dien band van zonde en satansmacht maakte Jezus aan dat zelfde kruis los Loskooping wijst ook op het recht om uit slaafsche banden uit te voeren. Wat ik koop is rechtens mijn eigen dom. Wat ik van den wettigen eigenaar door een losprijs verkregen heb, kan nooit als mijn bezit worden betwist. Christus is in het volle, rechtmatige bezit van zijn volk. Niemand kan de geloovigen uit zijne hand rukken. Er is voor hen betaald. Zij zijn duur gekocht. Door koop van de slavernij overgegaan in de hand van Hem, die zich niet schaamt hen broeders te noemen. Van slavernij tot vrijheid. Want hun verordineering was er eene van aan neming tot zonen. Wat was de koopsom, het losgeld „Zijn bloed", zegt de tekst. Naar Gods wet is er slechts levens behoud voor schuldigen door het offer van het leven eens onschuldigen. Die wet valt buiten onze beoordeeling. Zijn barmhartigheid is het, die het middel der plaatsvervanging heeft gegeven. In Israël had ze haar type in het bloed van het offerdier. Ook in het leven der natuur en het leven van den staat zijn er voorbeelden. Duitschland's grootste dichter zeide „Alle menschelijke fouten worden door reine menschelijkheid verzoend". Gijzelaars, die gevangen zitten of gedood worden voor een schuldig volk, kent iedere historie. In het rijk der natuur leeft alles van elkanders dood. Die plaatsvervanging vindt haar volle werkelijkheid in het bloed van het ééne, genoegzame offer, Christus. Er is geen ander middel. Maar nu ook door die voldoening aan Gods recht, is het losgeld betaald en de verlossing voor wie in dien Borg gelooft een heerlijk feit. Zie dan echter ook in dit lijden niet in de eerste plaats het passievehet willoos of zich niet verzettend onder gaan van den dood. Zoo was het bij het dieroffer in Israël. Doch in het loskoopen zit het actieve. Niet een ondergaan; doch een ingaan geen dulden slechts, maar een doen. Macht om leven af te leggen. Augustinus drukt dit kernachtig uit „De Heiland is niet uit zwakheid ge storven maar uit kracht De kracht zijner Borgliefde. „Man van Smarten" is hij daardoor niet minder. Zijn bloed, dat het Zijne is, daarin ligt de oneindige waardij. Met ééne ofterande heeft Hij op éénen dag de ongerechtigheid van Zijn volk wegge nomen. Met wien zijn zij dan verzoend Aan wien is die losprijs betaald Niet aan Satan. Satan is nooit macht naast God, maar onder God. De losprijs werd aan God, den recht vaardigen Rechter betaald. Gelijk Ps. 49 zegt, dat niemand den prijs der ziele aan God in eeuwigheid kan voldoen. Het offer is er nooit een aan den duivel, maar altijd aan den Heere. Die de sleutels heeft van hel en dood. Wie aan de zonde ten prooi valt, wordt niet door Satans beschikking maar naar de beschikking van den Hoogsten Rech ter in slavernij gezet. En opdat die sleutels van hel en dood door den rechtvaardigen God zouden gelegd worden in de handen van den barmhartigen Hoogepriester, bracht die Hoogepriester zijn duren losprijs in het Heilige der heiligen van den Vader. Naar Gods recht, maar even zeker naar Gods gunst. Want die rantsoen betaling is de zalige vervulling van het centrale woordAlzoo lief heeft God de wereld gehad. Het wonder der genadeOp Gol gotha wordt uit het lijden het licht, uit den dood van éénen het leven voor velen geboren. Zoo is er zaligheid. Vrijheid. Losge kocht zijn Doch alleen in Hem. Dat is zoowel door Hem, als ook het inge lijfd zijn in dien Borg door een waar achtig geloof. En de geloofszekerheid aanvaardt van die weldaad het bezit, den eigen dom In welken wij hebben, zegt de Apostel Dit hebben ligt vast in de uitverkiezende liefde Gods, waarvan vers 4 spreekthet is feit geworden in het offer; en wordt eens in volle zaligheid genoten in den dag der open baring Zijner heerlijkheid. Van dit hebben dier loskooping moet ge nu ook de bewustheid hebben, om het reeds hier te genieten Wat ge hebt moet ge ook bezitten. Hoe kan dat Daartoe ga uw schuld bewust hart in het geloof naar het kruis uitdaartoe ga uw biddend hart tot dien Borg uitdaartoe grijpe uw geloof den rijken inhoud dier lossing aan. Wie zijn slavernij beweent, de oor zaak van zijn banden in zijn hart ont dekt en haat, den prijs der ziele alleen in dat bloed begeert, den Borg en zijn God van die lietde aanbidt en zoekt, zou voor die de loskooping niet zijn. Niet reeds geschied zijn Z. v. D. Kerkelijk en Geestelijk Leuen. Moeilijke beslissing. DADERS DES WOORDS. Actie voor de V.U. ZEEUW E KERKBODE Vaste medewerkers D.D. L. BOUMA, F. J. v. d. ENDE, B. MEIJER, F. STAAL Pzn., en R. J. v. d. VEEN. Abonnementsprijs: Advertentieprijs: per kwartaal bjj vooruitbetaling f 1, Afzonderlijke nummers 8 oent. 15 oent per regel bij jaarabonnement van minstens 500 regels belangrijke reduotie. UITGAVE VAN DE Adres van de Administratie Firma LITTOOU OLTHOFF, Middelburg. Beriohten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdag morgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOU OLTHOFF Spanjaardstraat, Middelburg. TELEFOON 2 3 8. GIRONUMMER 422 80. „In welken wij hebben de verlossing door Zijn bloed". Ef. 1 7. Volgens het oordeel van prof. H. H. Kuyper in De Heraut staat de Synode, die over de zaak-Geelkerken zal hebben te beslissen, voor een moeilijke taak. Zoo ernstig naar zijn mee ning als nog geen Generale Synode onder ons heeft gehad. We staan z. i. voor een beslissend keerpunt in ons kerkelijk leven, want aan de eene zijde mag de vrijheid van het exegetisch onderzoek der H. Schrift niet aan banden gelegd worden, wat nooit onze Gereformeerde Kerken hebben gewild. Maar aan de andere zijde heeft de kerk te waken, dat niet onder den schijn van een nieuwe exegese de waarachtige en betrouw baarheid van Gods Woord wordt aangetast. Het is zoo deerlijk te bejammeren, dat deze geheele zaak van den beginne aan vertroebeld is door zeer persoonlijke geprikkeldheden, en voortijdige publicaties. We gelooven daarom ook, dat alleen de Generale Synode in staat is een rechtvaardig oordeel uit te spreken. De Heraut geeft als reden bij die cursief gedrukte meening, waarin de woorden alleen en rechtvaardigu sterk opvallen „Zij toch is bevoegd van alle actestuk- „ken kennis te nemen, de beide partijen „te hooren en aldus tot een objectief oor- „deel te komen. Een beroep op de pu blieke opinie, die slechts van ééne zijde „wordt ingelicht, moet wel op een dwaal spoor leiden". Wij voor ons betreuren het, dat niet de zaak als zaak want waarom zouden dan een classis en een Partic. Synode eventueel bijge staan door adviseurs geen rechtvaardig oordeel kunnen uitspreken waarvan door den betrok kene zelf immers beroep op een Gener. Synode open staat maar dat de breede onheilige entourage van de zaak, de persoonlijkheden en de vinnigheden, den last en de hooge kosten van een Gener. Synode noodzakelijk maakten. Met bezorgdheid vragen we voor de toe komst af: Waar moet dat op den duur heen? Want een algemeene regel is toch niet te stel len na dit ééne geval van leergeschil, (het tweede in zes jaar) kan er zich spoedig elders een kwestie-X voordoen, die ook door inter views, brochures, briefjes, enz. buiten proportie wordt opgeblazen, en ter plaatse niet meer objectief is te beoordeelen. Doch we nemen gaarne aan, dat de kwestie in 't hart van Holland zoo brandend is, dat spoedige afdoening noodzakelijk is. En geloo ven dat deze vervroegde Synode uitzonderings geval zal blijken. Intusschen zijn de te benoemen leden niet te benijden. En we mogen als Kerken in onze provincie en in ons Vaderland wel ernstig den Heere bidden, dat hij wijsheid en licht schenke, opdat er een oordeel geveld worde, waarbij men met de twee zoo pas genoemde beginselen vrijheid van exegetisch onderzoek der H. S. en onaan tastbaarheid van de waarachtigheid en betrouw- heid van 's Heeren Woord, afdoende rekening houdt. Zou het met het oog op de noodzakelijke nuchterheid en onbevangenheid van blik in deze vertroebelde tuchtkwestie niet zeer ge- wenscht zijn, dat de raad van de classis door prof. H. H. K. onderstreept, algemeen opgevolgd werdNiet door verdere publicaties de zaak nog meer te beïnvloeden. Een intervieuw als er nu deze week in De Courant stond met het portret er bij, stemt treurig elk die niet bij heilige huisjes zweert maar wien het om het waarachtig heil van onze Geref. Kerken te doen is. Als de dikke aanlading straks van de oor spronkelijke kern is weggeschrabd, zou 't mis schien niet onmogelijk kunnen zijn, elkaar weer te vinden. Maar daarmee is de smaad der opspraak niet aanstonds weg. Laten wij ons toch voor die opspraak wachten. Geve de Heere onder ons volk veel gebeds voor Zijn Kerk en al hare dienaren. v. D. Vrijdag 9 October j.l. vergaderde te Goes het Provinciaal Comité voor de Vrije Univer siteit tot bespreking en nadere voorbereiding der propaganda in den aanstaanden winter. De noodzakelijkheid van die propaganda kan blijken uit onderstaand staatje, dat doet zien hoe in menige plaats bij lange na nog niet is bereikt de uiterste grens van de offervaardigheid. Laten we de kerkcollecten buiten rekening en letten we alleen op wat aan contributie in Zeeland voor de V.U. wordt bijgedragen dan is de toestand als volgt In 4 gemeenten wordt niets bijgedragen, 23 minder dan f 0,25 per be lijdend lid der Geref. Kerk, 13 van f 0,25 tot f 0,50, 5 f 0,50 f 0,75, 3 f 0,75 f 1,-, 1 f 1,- f 1,25, 1 meer dan f 1,50 n.l. f 1,53. Ieder zal toestemmen dat er om dien term eens te gebruiken dus nog wel vischwater is, dat behoorlijk afgevischt nog een goede buit kan opleveren. Allereerst in die vier gemeenten, waar nog niet één contribuant is. Zou daar nu werkelijk niemand te vinden zijn, die bereid gevonden werd om een bijdrage te offeren voor die stichting die voor ons volk al van zoo groote beteekenis was en die we, bij het feller worden van den aanval des ongeloofs, al minder ont beren kunnen En dan volgen die 23 (zegge 23) gemeenten, waar per belijdend lid der Geref. Kerk nog niet f 0,25 wordt bijgedragen. Zou daar al het uiterste van de offervaardigheid zijn bereikt? De andere, wier aantal helaas echter klein is, waar bijgedragen wordt boven de f 0,50 en boven de f0,75 zelfs boven de f 1,50 doen ver moeden, dat wanneer in die 23 gemeenten, die het nog niet brachten tot een kwartje en die andere 13, waar de halve gulden nog niet werd bereikt, eens flink wordt gewerkt, ook daar de contributie belangrijk omhoog kan worden gezet. We hopen daarom dat de actie met ijver, bezieling en beleid zal worden aangevat en vertrouwen dat we dan door den uitslag zullen verblijd worden. Een andere zaak, waarop in dit verband ook wel eens mag worden gewezen, is deze dat er nog zoo weinig broeders en zusters toetraden als lid en zich natuurlijk tot wederopzeggens toe verbonden voor een jaarlijksche bijdrage van f 25, Zeeland telt ruim 12.500 belijdende leden der Geref. Kerk en tot voor kort waren er maar 29 leden der V.U. of 1 lid op de 440 belijdende leden. Toch zijn er wel streken en plaatsen waar dit veel anders en veel beter is. Het is ons zeer aangenaam te kunnen wijzen op een gemeente in Zeeland, n.l. Goes, waar de ver houding al heel gunstig is, daar heeft men op de ruim 50 belijdende leden één lid. In Gronin gen (de stad) is dat één lid der V.U. op 65 belijdende leden der Geref. Kerk. In de stad Utrecht één lid der V.U. op de 100 belijdende leden. Vooral het voorbeeld van de Zeeuwsche stad Goes, toont dat het ook in Zeeland anders zou kunnen zijn. Nu weten we zeer goed, dat maar een klein aantal onder ons er aan kan denken jaarlijks f 25,voor de V. U. bij te dragen. Zou de liefde voor die stichting dat gaarne willen doen, de beurs laat het niet toe. Maar laten die broeders en zusters onder ons, die met aardsche goederen meer gezegend zijn eens ernstig de vraag onder de oogen zien of het niet op hun weg ligt, door een ruime bijdrage de V.U. te sterken. Met blijdschap mogen we hieraan toevoegen, dat er moedgevende teekenen beginnen te komen. We vernamen dat ergens tijdens een vergadering voor de V.U. drie der aanwezigen zich bereid verklaarden als lid der Vereeniging toe te treden. Ook enkele kerken gaven reeds gehoor aan het tot haar gerichte verzoek cn besloten tot een jaarlijksche con tributie van f 25,—. Van andere kerken werd ons gezegd, dat binnenkort daar een dergelijk besluit te verwachten is. Zoo gaat het den goeden kant uit. Wanneer straks aan de kerken, die nog niet alzoo deden nog eens een circu laire zal gezonden worden, die daartoe opwekt, hopen we dat dit goede voorbeeld nog door menige andere kerk zal worden gevolgd. Uit de rapporten door de onderscheiden ringen uitgebracht op de vergadering van het Provin ciaal Comité bleek, dat men daar overal reeds plannen gemaakt had voor de wintercampagne. Jammer dat één ring nog niet vertegenwoordigd was en een andere ring nog niet kon worden gevormd. Maar ook daar zal de actie wel weer opbloeien of komen. Bij de bespreking, hoe de propaganda te voeren, werd uitgesproken dat dit op verschil lende manieren goed geschieden kan. Vooral aanbevelenswaardig echter werd geoordeeld om op een Zondagavond een rede te doen houden voor deV.U. zooals dat op menige plaats geschiedt voor de stichting „Vrederust". Evenals voor „Vrederust" kan zoo 'n uur dan het karakter dragen van een biduur. Het werven van con tribuanten is vanzelf dan op die vergadering uitgesloten. Wanneer dan echter daarna de broeders en zusters, van wie men meent, dat zij in aanmerking komen voor contributie of verhooging daarvan, worden bezocht kan de propagandist zich aansluiten aan de gehouden rede. Dat werk wordt dan niet afgesteld, maar alleen wat uitgesteld. Ook zal het doorgaans niet wenschelijk zijn op zulk een vergadering de gelegenheid te geven tot het stellen van vragen. Maar die vragen, die de een of ander graag zou willen doen, kan hij stellen aan den propagandist, die hem in zijn huis bezoekt en rustig kunnen ze daar

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1925 | | pagina 1