Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland.
Uit Het woofrD
39e Jaargang.
Vrijdag 23 October 1925.
No. 43.
Redacteuren: Ds. P. VAN DIJK te Zaamslag en Ds. A. C. HEIJ te Koudekerke.
Persvereeniging Zeeuwsche Kerkbode.
LOSKOOPING.
Verlossing in onzen tekst beteekent
loskooping. Een kenmerkend woord.
Loskoopen doet ge iemand die slaaf
is of die gevangen zit, iemand die zijn
vrijheid kwijt is. Hij kan niet gaan waar
hij wilniet doen, wat hij wilzelfs is
zijn woord aan banden gelegd.
Hij is het eigendom van zijn heer,
of hij is in de volkomen macht van
zijn rechter.
Koopt ge hem los, dan gaat hij vrij
uit zijn gevangenis, dan houdt zijn
slavernij ophij is vrij.
Op die vrijheid valt bij loskoopen
nadruk. Dit ligt in het woord „los";
Christus kocht zijn gemeente los Zijn
uitverkorenen waren slaven, gevangenen
der zonde.
Dat was bij die eerste zonde van den
eersten mensch niet bedacht. God had
het echter gezegd, want slavernij zit in
het den dood sterven wel opgesloten.
Maar het leek zoo anders Hield dat
geen vrijheid in Gij zult als God zijn
De vrucht der zonde was echter slavernij.
Zonde scheidt ons niet slechts van
God, doch in Hem ook van de ware
vrijheid. Wie de zonde doet is haar
dienstknecht. Hoe gebonden aan Satan
heel het menschdom was, getuigt het
kruis.
Waar het menschdom, door den dui
vel gedwongen, den Zoon des menschen
hangt.
Het Jodendom den waren Koning der
Joden hangtPilatus, de waarheidzoeker
de waarheid kruisigt.
Allen in dienst staan van hem, die
de verzenen vermorzelen zou
Dien band van zonde en satansmacht
maakte Jezus aan dat zelfde kruis los
Loskooping wijst ook op het recht
om uit slaafsche banden uit te voeren.
Wat ik koop is rechtens mijn eigen
dom. Wat ik van den wettigen eigenaar
door een losprijs verkregen heb, kan
nooit als mijn bezit worden betwist.
Christus is in het volle, rechtmatige
bezit van zijn volk.
Niemand kan de geloovigen uit zijne
hand rukken.
Er is voor hen betaald. Zij zijn duur
gekocht. Door koop van de slavernij
overgegaan in de hand van Hem, die
zich niet schaamt hen broeders te
noemen.
Van slavernij tot vrijheid. Want hun
verordineering was er eene van aan
neming tot zonen.
Wat was de koopsom, het losgeld
„Zijn bloed", zegt de tekst.
Naar Gods wet is er slechts levens
behoud voor schuldigen door het offer
van het leven eens onschuldigen. Die
wet valt buiten onze beoordeeling. Zijn
barmhartigheid is het, die het middel
der plaatsvervanging heeft gegeven.
In Israël had ze haar type in het bloed
van het offerdier.
Ook in het leven der natuur en het
leven van den staat zijn er voorbeelden.
Duitschland's grootste dichter zeide
„Alle menschelijke fouten worden door
reine menschelijkheid verzoend".
Gijzelaars, die gevangen zitten of
gedood worden voor een schuldig volk,
kent iedere historie.
In het rijk der natuur leeft alles van
elkanders dood.
Die plaatsvervanging vindt haar volle
werkelijkheid in het bloed van het ééne,
genoegzame offer, Christus.
Er is geen ander middel. Maar nu ook
door die voldoening aan Gods recht,
is het losgeld betaald en de verlossing
voor wie in dien Borg gelooft een
heerlijk feit.
Zie dan echter ook in dit lijden niet
in de eerste plaats het passievehet
willoos of zich niet verzettend onder
gaan van den dood.
Zoo was het bij het dieroffer in Israël.
Doch in het loskoopen zit het actieve.
Niet een ondergaan; doch een ingaan
geen dulden slechts, maar een doen.
Macht om leven af te leggen.
Augustinus drukt dit kernachtig uit
„De Heiland is niet uit zwakheid ge
storven maar uit kracht
De kracht zijner Borgliefde.
„Man van Smarten" is hij daardoor
niet minder.
Zijn bloed, dat het Zijne is, daarin
ligt de oneindige waardij. Met ééne
ofterande heeft Hij op éénen dag de
ongerechtigheid van Zijn volk wegge
nomen.
Met wien zijn zij dan verzoend
Aan wien is die losprijs betaald Niet
aan Satan. Satan is nooit macht naast
God, maar onder God.
De losprijs werd aan God, den recht
vaardigen Rechter betaald. Gelijk Ps.
49 zegt, dat niemand den prijs der ziele
aan God in eeuwigheid kan voldoen.
Het offer is er nooit een aan den
duivel, maar altijd aan den Heere. Die
de sleutels heeft van hel en dood. Wie
aan de zonde ten prooi valt, wordt niet
door Satans beschikking maar naar de
beschikking van den Hoogsten Rech
ter in slavernij gezet.
En opdat die sleutels van hel en dood
door den rechtvaardigen God zouden
gelegd worden in de handen van den
barmhartigen Hoogepriester, bracht die
Hoogepriester zijn duren losprijs in het
Heilige der heiligen van den Vader.
Naar Gods recht, maar even zeker
naar Gods gunst. Want die rantsoen
betaling is de zalige vervulling van het
centrale woordAlzoo lief heeft God
de wereld gehad.
Het wonder der genadeOp Gol
gotha wordt uit het lijden het licht, uit
den dood van éénen het leven voor
velen geboren.
Zoo is er zaligheid. Vrijheid. Losge
kocht zijn Doch alleen in Hem. Dat
is zoowel door Hem, als ook het inge
lijfd zijn in dien Borg door een waar
achtig geloof.
En de geloofszekerheid aanvaardt
van die weldaad het bezit, den eigen
dom In welken wij hebben, zegt de
Apostel Dit hebben ligt vast in de
uitverkiezende liefde Gods, waarvan
vers 4 spreekthet is feit geworden
in het offer; en wordt eens in volle
zaligheid genoten in den dag der open
baring Zijner heerlijkheid.
Van dit hebben dier loskooping moet
ge nu ook de bewustheid hebben, om
het reeds hier te genieten
Wat ge hebt moet ge ook bezitten.
Hoe kan dat Daartoe ga uw schuld
bewust hart in het geloof naar het kruis
uitdaartoe ga uw biddend hart tot
dien Borg uitdaartoe grijpe uw geloof
den rijken inhoud dier lossing aan.
Wie zijn slavernij beweent, de oor
zaak van zijn banden in zijn hart ont
dekt en haat, den prijs der ziele alleen
in dat bloed begeert, den Borg en zijn
God van die lietde aanbidt en zoekt,
zou voor die de loskooping niet zijn.
Niet reeds geschied zijn
Z. v. D.
Kerkelijk en Geestelijk Leuen.
Moeilijke beslissing.
DADERS DES WOORDS.
Actie voor de V.U.
ZEEUW
E KERKBODE
Vaste medewerkers D.D. L. BOUMA, F. J. v. d. ENDE, B. MEIJER, F. STAAL Pzn., en R. J. v. d. VEEN.
Abonnementsprijs:
Advertentieprijs:
per kwartaal bjj vooruitbetaling f 1,
Afzonderlijke nummers 8 oent.
15 oent per regel bij jaarabonnement van
minstens 500 regels belangrijke reduotie.
UITGAVE VAN DE
Adres van de Administratie
Firma LITTOOU OLTHOFF, Middelburg.
Beriohten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdag
morgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOU OLTHOFF
Spanjaardstraat, Middelburg.
TELEFOON 2 3 8. GIRONUMMER 422 80.
„In welken wij hebben de verlossing
door Zijn bloed". Ef. 1 7.
Volgens het oordeel van prof. H. H. Kuyper
in De Heraut staat de Synode, die over de
zaak-Geelkerken zal hebben te beslissen, voor
een moeilijke taak. Zoo ernstig naar zijn mee
ning als nog geen Generale Synode onder ons
heeft gehad.
We staan z. i. voor een beslissend keerpunt
in ons kerkelijk leven, want aan de eene zijde
mag de vrijheid van het exegetisch onderzoek
der H. Schrift niet aan banden gelegd worden,
wat nooit onze Gereformeerde Kerken hebben
gewild. Maar aan de andere zijde heeft de kerk
te waken, dat niet onder den schijn van een
nieuwe exegese de waarachtige en betrouw
baarheid van Gods Woord wordt aangetast.
Het is zoo deerlijk te bejammeren, dat deze
geheele zaak van den beginne aan vertroebeld
is door zeer persoonlijke geprikkeldheden, en
voortijdige publicaties.
We gelooven daarom ook, dat alleen de
Generale Synode in staat is een rechtvaardig
oordeel uit te spreken.
De Heraut geeft als reden bij die cursief
gedrukte meening, waarin de woorden alleen
en rechtvaardigu sterk opvallen
„Zij toch is bevoegd van alle actestuk-
„ken kennis te nemen, de beide partijen
„te hooren en aldus tot een objectief oor-
„deel te komen. Een beroep op de pu
blieke opinie, die slechts van ééne zijde
„wordt ingelicht, moet wel op een dwaal
spoor leiden".
Wij voor ons betreuren het, dat niet de zaak
als zaak want waarom zouden dan een
classis en een Partic. Synode eventueel bijge
staan door adviseurs geen rechtvaardig oordeel
kunnen uitspreken waarvan door den betrok
kene zelf immers beroep op een Gener. Synode
open staat maar dat de breede onheilige
entourage van de zaak, de persoonlijkheden en
de vinnigheden, den last en de hooge kosten
van een Gener. Synode noodzakelijk maakten.
Met bezorgdheid vragen we voor de toe
komst af: Waar moet dat op den duur heen?
Want een algemeene regel is toch niet te stel
len na dit ééne geval van leergeschil, (het
tweede in zes jaar) kan er zich spoedig elders
een kwestie-X voordoen, die ook door inter
views, brochures, briefjes, enz. buiten proportie
wordt opgeblazen, en ter plaatse niet meer
objectief is te beoordeelen.
Doch we nemen gaarne aan, dat de kwestie
in 't hart van Holland zoo brandend is, dat
spoedige afdoening noodzakelijk is. En geloo
ven dat deze vervroegde Synode uitzonderings
geval zal blijken.
Intusschen zijn de te benoemen leden niet
te benijden.
En we mogen als Kerken in onze provincie
en in ons Vaderland wel ernstig den Heere
bidden, dat hij wijsheid en licht schenke, opdat
er een oordeel geveld worde, waarbij men met
de twee zoo pas genoemde beginselen vrijheid
van exegetisch onderzoek der H. S. en onaan
tastbaarheid van de waarachtigheid en betrouw-
heid van 's Heeren Woord, afdoende rekening
houdt.
Zou het met het oog op de noodzakelijke
nuchterheid en onbevangenheid van blik in
deze vertroebelde tuchtkwestie niet zeer ge-
wenscht zijn, dat de raad van de classis door
prof. H. H. K. onderstreept, algemeen opgevolgd
werdNiet door verdere publicaties de zaak
nog meer te beïnvloeden.
Een intervieuw als er nu deze week in De
Courant stond met het portret er bij, stemt
treurig elk die niet bij heilige huisjes
zweert maar wien het om het waarachtig
heil van onze Geref. Kerken te doen is.
Als de dikke aanlading straks van de oor
spronkelijke kern is weggeschrabd, zou 't mis
schien niet onmogelijk kunnen zijn, elkaar weer
te vinden.
Maar daarmee is de smaad der opspraak
niet aanstonds weg. Laten wij ons toch voor
die opspraak wachten.
Geve de Heere onder ons volk veel gebeds
voor Zijn Kerk en al hare dienaren.
v. D.
Vrijdag 9 October j.l. vergaderde te Goes
het Provinciaal Comité voor de Vrije Univer
siteit tot bespreking en nadere voorbereiding
der propaganda in den aanstaanden winter.
De noodzakelijkheid van die propaganda kan
blijken uit onderstaand staatje, dat doet zien
hoe in menige plaats bij lange na nog niet is
bereikt de uiterste grens van de offervaardigheid.
Laten we de kerkcollecten buiten rekening
en letten we alleen op wat aan contributie in
Zeeland voor de V.U. wordt bijgedragen dan
is de toestand als volgt
In 4 gemeenten wordt niets bijgedragen,
23 minder dan f 0,25 per be
lijdend lid der Geref. Kerk,
13 van f 0,25 tot f 0,50,
5 f 0,50 f 0,75,
3 f 0,75 f 1,-,
1 f 1,- f 1,25,
1 meer dan f 1,50 n.l. f 1,53.
Ieder zal toestemmen dat er om dien term
eens te gebruiken dus nog wel vischwater
is, dat behoorlijk afgevischt nog een goede buit
kan opleveren.
Allereerst in die vier gemeenten, waar nog
niet één contribuant is. Zou daar nu werkelijk
niemand te vinden zijn, die bereid gevonden
werd om een bijdrage te offeren voor die
stichting die voor ons volk al van zoo groote
beteekenis was en die we, bij het feller worden
van den aanval des ongeloofs, al minder ont
beren kunnen
En dan volgen die 23 (zegge 23) gemeenten,
waar per belijdend lid der Geref. Kerk nog niet
f 0,25 wordt bijgedragen. Zou daar al het
uiterste van de offervaardigheid zijn bereikt?
De andere, wier aantal helaas echter klein is,
waar bijgedragen wordt boven de f 0,50 en
boven de f0,75 zelfs boven de f 1,50 doen ver
moeden, dat wanneer in die 23 gemeenten, die
het nog niet brachten tot een kwartje en die
andere 13, waar de halve gulden nog niet werd
bereikt, eens flink wordt gewerkt, ook daar
de contributie belangrijk omhoog kan worden
gezet.
We hopen daarom dat de actie met ijver,
bezieling en beleid zal worden aangevat en
vertrouwen dat we dan door den uitslag zullen
verblijd worden.
Een andere zaak, waarop in dit verband ook
wel eens mag worden gewezen, is deze dat
er nog zoo weinig broeders en zusters toetraden
als lid en zich natuurlijk tot wederopzeggens
toe verbonden voor een jaarlijksche bijdrage
van f 25,
Zeeland telt ruim 12.500 belijdende leden der
Geref. Kerk en tot voor kort waren er maar
29 leden der V.U. of 1 lid op de 440 belijdende
leden. Toch zijn er wel streken en plaatsen
waar dit veel anders en veel beter is. Het is
ons zeer aangenaam te kunnen wijzen op een
gemeente in Zeeland, n.l. Goes, waar de ver
houding al heel gunstig is, daar heeft men op
de ruim 50 belijdende leden één lid. In Gronin
gen (de stad) is dat één lid der V.U. op 65
belijdende leden der Geref. Kerk. In de stad
Utrecht één lid der V.U. op de 100 belijdende
leden. Vooral het voorbeeld van de Zeeuwsche
stad Goes, toont dat het ook in Zeeland anders
zou kunnen zijn. Nu weten we zeer goed, dat
maar een klein aantal onder ons er aan kan
denken jaarlijks f 25,voor de V. U. bij te
dragen. Zou de liefde voor die stichting dat gaarne
willen doen, de beurs laat het niet toe. Maar
laten die broeders en zusters onder ons, die
met aardsche goederen meer gezegend zijn eens
ernstig de vraag onder de oogen zien of het
niet op hun weg ligt, door een ruime bijdrage
de V.U. te sterken. Met blijdschap mogen we
hieraan toevoegen, dat er moedgevende teekenen
beginnen te komen. We vernamen dat ergens
tijdens een vergadering voor de V.U. drie der
aanwezigen zich bereid verklaarden als lid der
Vereeniging toe te treden. Ook enkele kerken
gaven reeds gehoor aan het tot haar gerichte
verzoek cn besloten tot een jaarlijksche con
tributie van f 25,—. Van andere kerken werd
ons gezegd, dat binnenkort daar een dergelijk
besluit te verwachten is. Zoo gaat het den
goeden kant uit. Wanneer straks aan de kerken,
die nog niet alzoo deden nog eens een circu
laire zal gezonden worden, die daartoe opwekt,
hopen we dat dit goede voorbeeld nog door
menige andere kerk zal worden gevolgd.
Uit de rapporten door de onderscheiden ringen
uitgebracht op de vergadering van het Provin
ciaal Comité bleek, dat men daar overal reeds
plannen gemaakt had voor de wintercampagne.
Jammer dat één ring nog niet vertegenwoordigd
was en een andere ring nog niet kon worden
gevormd. Maar ook daar zal de actie wel weer
opbloeien of komen.
Bij de bespreking, hoe de propaganda te
voeren, werd uitgesproken dat dit op verschil
lende manieren goed geschieden kan. Vooral
aanbevelenswaardig echter werd geoordeeld om
op een Zondagavond een rede te doen houden
voor deV.U. zooals dat op menige plaats geschiedt
voor de stichting „Vrederust". Evenals voor
„Vrederust" kan zoo 'n uur dan het karakter
dragen van een biduur. Het werven van con
tribuanten is vanzelf dan op die vergadering
uitgesloten. Wanneer dan echter daarna de
broeders en zusters, van wie men meent, dat
zij in aanmerking komen voor contributie of
verhooging daarvan, worden bezocht kan de
propagandist zich aansluiten aan de gehouden
rede. Dat werk wordt dan niet afgesteld, maar
alleen wat uitgesteld.
Ook zal het doorgaans niet wenschelijk zijn
op zulk een vergadering de gelegenheid te geven
tot het stellen van vragen. Maar die vragen,
die de een of ander graag zou willen doen,
kan hij stellen aan den propagandist, die hem
in zijn huis bezoekt en rustig kunnen ze daar