Afrekening Zendingsboekje.
Brieven uit Z.-VIaanderen.
UIT DE PERS.
Kerkelijk en godsdienstig leven
in Amerika.
KERKNIEUWS.
gandamiddel. Een middel om de menschen
daarheen te lokken is ook, het bij die gelegen
heid uitdeelen van kleine geschenken. Daar
voor is eenig geld noodig. Zoo verzocht dus
het zuster-comité daarvoor wat te mogen ont
vangen.
Het schijnt echter, dat het verzoek in die
rubriek aan veler aandacht is ontgaan. Wie
leest ook alles! En wie leest ook alles wat
met zoo'n kleine letter gedrukt is! Er kwam
althans nog niet zooveel voor dat doel in als
zij gedacht hadden te mogen verwachten.
We willen daarom gaarne voldoen aan de
tot ons gerichte vraag in deze rubriek daarop
nog eens de aandacht te vestigen.
Het zou onzen trouwen en ijverigen broe
der in Magelang goed doen, wanneer hij
weer velen, ouden en jongen mocht brengen
het Evangeliewoord en daarbij voegen een
klein geschenk. En wie wat voor dat doel
zoekt vindt ook wel wat.
Dezer dagen trof ons bij een wandeling op
nieuw het eigenaardig gezicht op een stuk
aardappelland onderscheiden koolplanten te zien
staan. Midden tusschen de kleine afgestorven
aardappelstengels prijkten de nog groene kool-
planten. Men had blijkbaar gezocht naar alle
plekken, waar de aardappels niet opgekomen
waren om daar op dan nog kool te winnen.
Het is voortreffelijk zoo te woekeren met alle
mogelijkheden om wat te winnen. Wanneer
er zoo ook gewoekerd wordt met alle goede
gelegenheden om met het verworvene vrucht
te zoeken voor Gods koninkrijk, dan geven we,
naast onze gewone bijdrage voor de Zending,
ook nog een kleine gave voor het Kerstfeest.
En wie daartoe besluit, zende dan dat geld
s.v.p. spoedig; in elk geval vóór 15 October.
Het adres isMevr. C. Fanoy—van Riet,
Lange Burg, Middelburg.
Indertijd werd aan eiken Kerkeraad één
exemplaar gezonden van het Zendingsboekje
van den heer Lok. Dat exemplaar diende tot
kennismaking. Er werd bij vermeld, dat het
niet een presentexemplaar was, maar moest
betaald worden of dat anders verwacht werd,
dat men het terug zou zenden. Het kon niet
een present-exemplaar zijn, want de heele op
brengst van den verkoop dier Zendingsboekjes
zou zijn voor den arbeid op ons Zendings
terrein, bijzonder voor het armenhuis te Blondo.
Gehoopt werd, dat de Kerkeraden iemand
zouden zoeken en vinden bereid om met dat
boekje de broeders en zusters langs te gaan en
te bewegen tot koopen daarvan. In onder
scheiden kerken, waar deze zaak werd aange
pakt, had de verkoop dan ook een gewenscht
verloop. In de Kerkbode van 1 Mei gaven we
daarvan een uitvoerig verslag.
Nu zijn er echter ook nog enkele kerken
waar blijkbaar nog niet één exemplaar verkocht
werd. Dan berust echter bij den Kerkeraad
nog dat ééne exemplaar dat gezonden werd.
En dan mag toch worden verwacht, dat men
dit exemplaar betaalt. Het is maar een bedrag
van 60 cent, plus porti-kosten 68 ct.
Mogen we dan die Kerkeraden, die dat nog
niet deden, vriendelijk verzoeken, nog 68 cent
te sturen aan het adres van de Firma Littooij
en Olthoff? Heij.
LXXXV.
Amice.
De naam van wijlen docent Steketee is in
Zeeland nog niet vergeten.
In Heinkenszand bracht hij zijn stille laatste
levensjaren door. Zijn ijver voor de studie
slechts onderbroken door zijn ijver voor de
schilderkunst. De produkten van beiden waren
slechts bekend aan hen die wat meer intiem
dien eenzamen geleerde bestonden.
In de plaats van waaruit ik je meestal deze
brieven schrijf, hangt in de Consistoriekamer
tusschen de portretten dergenen, die de kerk
van Zaamslag dienden, ook dat van den docent
ook een niet-Lavater wordt het meest door
dien intelligenten kop geboeid.
Ouden van dagen hier en in Neuzen, waar
hij woonde, hebben nog heugenis van hem.
Een sympathieke daad was het, toen zuster-
kinderen na den dood van hun oom iets uit
den rijken schat zijner nagelaten geschriften
openbaar maakten.
„Veel te veel gedachten en veel te weinig
beschoten", heeft Steketee dikwijls gezegd aan
het eind van zijn leven. Een kind des Heeren,
al is hij knap en geleerd, kan met zichzelf wel
eens in een wondere tegenspraak vervallen,
Amice. Op het sterfbed, waarop hij dit sprak,
getuigde hij ook van wat hij wel „beschoten"
had immers ook zaligheid moet uitgewerkt
worden, in vreeze en beventot den genees
heer zeide hij: „Houd mij maar niet langer op,
want ik wensch ontbonden te zijn en met
Christus te wezen8.
Door de uitgave van zijn twee bekende en
bij zeer velen geliefde boekjes hebben de beide
neven hun oom na zijn dood nog iets doen
„beschieten" waar velen hun dankbaar voor zijn.
Het boekje, dat ik vooral gaarne lees, Amice,
is: Gedachten over onzen diepen val en de ver
lossing die in Christus Jezus is".
Ik zal u er geen uit overschrijvenhet was
mijn bedoeling niet. Doch ik werd dezer dagen
sterk herinnerd aan een opmerking die de ge
leerde denker ergens in een aanteekening maakt
het is 't verhaal van een bezoek dat een zekere
dokter Subtilis bij hem maakt. Misschien bevat
het ook een vingerwijzing voor ons. Ge weet
Subtilis beteekent: scherpzinnig.
Doktor Subtilis is een lastig man (zoo begint
't verhaal) en ik ben blijde, dat hij niet zoo
dikwijls meer aan mijn deur komt, als toen ik
in de theologie studeerdewant de dorre man,
de man zonder hart is er geheel toe in staat
eens anders gevoel te smoren. Welk nut hij
ooit aan de menschen gedaan heeft, behalve
zijdelings of zonder zijn bedoeling, weet ik
niet; maar wel weet ik dat er velen door zijn
ijdele bespiegelingen bedorven zijn, en dat zijn
invloed het leven des eenvoudigen geloofs zeer
heeft gekrenkt. Lag het aan mij, ik zou daarom
den onpraktischen man, die van onze goede
zede zooveel misbruik maakt de eereplaats
willen geven, die Aristophanes ten onrechte
aan Sokrates toekent, in een mand hoog aan
de balken opdat hij in de lucht spreke en
speculeere.
Doch hij wandelt rond en van tijd tot tijd
sta ik hem te woord.
Zoo kwam hij onlangs met een foliant onder
den arm en stelde mij zijn geliefkoosde vraag
voorVerklaar mij den oorsprong der zonde.
Uit niets wordt niets zoo moet er een
oorsprong zijn van Adams zonde en die moet
liggen óf in God óf in Adam. Maar de zonde
kan niet uit God wezen, want zij is tegen Zijn
natuurook niet uit Adam, want hij was heilig
ergo, de zonde heeft een ontbrekende oorzaak.
Hij wilde al verder ergo zeggen een woord
zonder hetwelk gij den Doctor niet denken
kunt en de gevolgtrekking maken, dat wij
geen schuld hadden, al waren wij zondaars,
toen ik hem in de rede viel en zeidedat geef
ik u niet toe, dat de zonde geen oorzaak heeft.
Laat mij, Doctor, u ook een vraag doen. Zeg
mij of twee dingen ook iets kunnen voort
brengen, dat tegen de natuur van beide of van
één van beide is Kunnen (b.v.) de zon en de
maan te zamen geen duistere vlek voortbren
gen? Deze schaduw, zeide ik, wijzend op die
van den Doctor, van wien is zij, van de zon
of van u. Van mij, en niet van de zon, sprak
de Doctor: de omtrek duidt het genoeg aan;
doch als er geen zon was, zou er geen scha
duw zijn. Dat is waar, zeide ik: maar niet
minder zeker is het, dat de zon het niet helpen
kan, dat gij zwartheid maakt.
Het is niet ongerijmd God te vergelijken bij
de zon, daar Hij een licht is, in hetwelk geen
duisternis is, evenmin den mensch als een wezen
voor te stellen, dat zijn licht ontleent aan
de zon.
Maar zeg nu eens, wanneer gij, Doktor Sub
tilis, midden in de zon stondt, zoudt gij dan
zwartheid afgeven Voorzeker niet, antwoordde
hij, maar zoodra ik van positie veranderend,
buiten de zon ging, zou ik mijn schaduw geven.
Zoo is het, zeide ik, juist met den mensch
en Godzoolang Adam niet stond buiten God,
zoolang hij niets wilde zijn buiten God, had
hij geen zonde. Maar hij veranderde moed
willig van positie. God ontdeed zich niet van
Adam, maar Adam verliet Godwie heeft dan
de schuld aan de zwartheid der zonde?
Maar wilt gij dan ook, vroeg de Doctor, dat
de zwartheid der zonde de schaduw is van de
schuld Ja, zeide ik, gelijk de schaduw nood
wendig volgen moet op de verandering van
positie van binnen naar buiten de zon, zoo
volgt de zwartheid der zonde de schuld.
Hoewel ik gulhartig (den Doctor) moest be
kennen dat ik niet wist hoe de schaduw eigen
lijk ontstaat en de wil tot zonde ontstond,
meende ik genoeg aangetoond te hebben, dat
gelijk in het rijk der stof de verandering van
positie van licht schaduw voortbrengt, zoo ook
in het andere rijk de verandering van positie
van heiligheid zonde kan voortbrengen.
Maar, o Doctor, zoo besloot ik, dat wij
zoomin gij als ik, alles niet begrijpen kunnen
is mij duidelijk genoegVooreerst wij zijn God
niet, en dan uw schaduw zoowel als de
mijne is veel te groot en te zwart.
Doch hoe geraken wij onze schaduw kwijt
is dat in uw hart opgekomen? Er staat in de
Schrift, zeide de Doctor „die in Christus is, is
een nieuw schepsel".
Maar hoe wil iemand in Christus komen?
„Als God iemand trekt komt de getrokkene
tot Christus8 zeide hij. God maakt iemand
gewillig.
Maar hoe kan dat zijn, dat iemand gewillig
wordt? Zie, dat weet ge niet, zoomin als gij
het waaien van den wind verstaat en den lust
onzer voorouders om te zondigen. Zoo gij dan
het aardsche niet verstaat, vraag dan niet naar
wat God verborgen heeftdoch vraag of gij
in Christus zijt. Doctor Subtilis ging heen en
wij hadden genoeg van elkander.
Het is onder die hem kende voor niemand
een vraag, Amice, of Steketee was een geleerde,
een wijsgeer en een Christen, 't Blijkt ook uit
deze „Noot". v. D.
Voor onderstaand verslag verleenen we hier
op verzoek gaarne eenige plaatsruimte:
L. S.
Terecht is er opgericht een Zeeuwsche Bond
van afdeelingen der Geref. Ver. voor Drank
bestrijding, die alle pogingen in het werk stelt
om ons Zeeuwsche Gereformeerde volk, hoe
wel laat, z'n achterstand te doen inhalen in
den strijd tegen het alcoholisme, dat onze
dagen kenmerkt.
Ze hield Zaterdag 1.1. een goed bezochte ver
gadering in de Bogardzaal te Middelburg. Uit
7 verschillende plaatsen (veel te weinig o.i.)
waren de Geref. Drankbestrijders opgekomen
om zich te sterken in hun saamhoorigheid.
Het meest kenmerkende van deze vergadering
was de saamwerking, waartoe besloten werd.
Vlissingen—Middelburg voor Walcheren, Goes
Krabbendijke voor Zuid-Beveland, Terneu-
zen—Axel—Zaamslag voor Oostelijk Zeeuwsch-
Vlaanderen en Oostburg—Schoondijke voor
W. Z. V.
Practische mogelijkheden werden geopend
ook door de Prov. subsidie die met 1 Jan. '26
wordt verleend.
Met vreugde werd geconstateerd dat reeds
een 80-tal Geref. predikanten in Nederland lid
der vereeniging is waarvan Zeeland helaas niet
het leeuwendeel heeft n.l. 3. We zijn overtuigd,
wanneer onze predikanten kennis nemen van
onze beginselen, allereerst de onthouders onder
hen, zullen besluiten het ledental-predikanten
te vergrooten, door zich aan te sluiten bij onze
vereeniging die hun gewaardeerden steun zoo
zeer behoeft.
De voorzitter kon aan het eind der verga
dering als tolk uitspreken van ons allen dat
saamhoorigheid was gezocht en verkregen en
de onderlinge band daardoor was versterkt;
de aangename geest en de ernst waarmede de
zaken werden behandeld, gaven ons moed voor
gegronde verwachtingen voor de toekomst die I
we met Gods hulp tegemoet gaan.
G. M. Feij, Voorz.
P. Loof, Secr.
Middelburg.
In de „Kralingsche Kerkbode8 vinden we
een uittreksel van een particulieren brief uit
Grand Rapids (Michigan), waarin een eigen
aardige schets van het kerkeljjk en godsdienstig
leven der Gereformeerden in de plaats zjjner
inwoning gegeven wordt. We lezen daar:
Er zjjn drie diensten op den Zondag, van
9.3011 uur, van 2.30—4 uur en om 7 uur
een korte Engelsche dienst, die voornamelijk
wordt gehouden voor het opkomend geslacht,
dat beter Engelsch dan Hollandsch verstaat.
Eigenaardig is het verschil, wat eerbied
betreft, met Holland. Niemand komt hier in
de kerk om eerst eens een praatje te maken
vóór de dienst begint. Allen gaan stil op hun
plaatsen zitten, die vrjj zjjn en wachten tot de
predikant op het platvorm staat en als deze
voor zich zelf een gebed doet, is het zóó stil,
dat ge wel een speld kunt hooren vallen.
Dan laat de predikant zingen, want een voor
lezer houden ze er hier niet op na. Nadat er
gezongen is, wordt de Wet gelezen, niet alleen
zooals die in Exodus 20 staat, maar ook uit
Deuternomium 5. Dat klinkt zeer eigenaardig en
maakt een goeden indruk. Dan wordt er weer
gezongen en daarna gaat de predikant voor in
gebed. Na het bidden wordt er gecollecteerd
en dan speelt het orgel in dien tjjd. Na de
collecte wordt er gezongen en leest de dominé
zjjn tekst voor, begint dien te verklaren zonder
tusschenzang, dan volgt het dankgebed.
Des middags eveneens, maar dan wordt de
Catechismus verklaard, hoewel dit ook wel
eens in de morgenbeurt geschiedt.
Bij het zingen van het laatste vers staat
geheel de Gemeente op. Bjj het uitgaan van
den avonddienst wordt den Dienaar des Woords
altjjd een zegenwensch toegezongen uit het
Psalterboek. De zangwjjzen zjjn mooi, alles is
op kwartnoten gezet, zoodat er nog al vlug
wordt gezongen.
De doop wordt bediend evenals in Holland.
Zoowel in de Hollandsehe als in de Engelsche
diensten. Alleen wordt het kind steeds door den
vader ten doop gehouden.
Het Avondmaal geschiedt op andere wjjze,
want de Avondmaalgaugers bljjven allen op
hun plaats zitten, hoewel er vooraan een ruimte
is afgezonderd, kenbaar door koorden, die aan
de banken hangen. Na het lezen van het For
mulier breekt de predikant het brood op zil
veren schalen, die dan door de ouderlingen
rond worden gedragen en zoo gaat het ook met
den wjjn. Er is zoodoende in het geheel geen
rumoer, doordat er geen geloop is. Des middags
is er weder Avondmaal en Dankzegging. Na
afloop van de bediening des Avondmaals gaan
de ouderlingen rond met de collectebakjes om
een dankoffer te ontvangen van hen, die Avond
maal vierden.
Bjj het begin van den dienst komt de pre
dikant altjjd het eerst uit de consistorie, dan
volgen de diakenen en daar achter de ouder
lingen. De organist zit ook op het platvorm
achter den predikant, met den rug naar de
Gemeente, maar hjj kan toch in de kerk zien,
omdat hjj een spiegel voor zich heeft. Dat is
noodig, want hjj moet na het collecteeren direct
ophouden met spelen.
Er wordt hier alleen voor de armen gecol
lecteerd, want het overige wordt door vrjjwillige
bjjdragen samengebracht. Ieder weet volgens
een vasten regel, hoeveel hjj bjj dient te dragen
en dit wordt in een gesloten enveloppe op een
collectebak gedaan bjj het uitgaan van de kerk.
Zoo gaat het ook voor de Zending, enz.
De kerken zjjn hier alle electrisch verlicht
en centraal verwarmd, zoodat ge geen gevaar
loopt half te bevriezen bjj hevige koude. Ook
behoeven de menschen bjj regen en sneeuw het
kerkgebouw niet vuil te maken, want dan staan
er bjj iedere kerkdeur twee bezems om met
schoone laarzen binnen te komen. Zoodra de
mannen de kerk binnentreden, zetten zjj hun
hoed af en zetten dien niet eerder op, dan
wanneer ze vlak bjj den uitgang zjjn, wat zeer
eerbiedig is.
Het is hier des zomers soms ondragelijk heet,
dan trekken de mannen de jassen uit en zitten
in hun overhemd te luisteren. De vrouwen
komen dan zonder hoed en mantel naar de kerk.
Om de twee jaren heeft hier de aftreding
van ouderlingen en diakenen plaats en wel
verplicht, dan treden weder andere ambtsdra
gers op, die op een Gemeentevergadering worden
gekozen.
Eiken Zondag zjjn er in de kerk „bulletins8
voorhanden, waarop alle kerkeljjk nieuws van
de vorige week en voor de volgende week voor
komt, en die voor elk verkrjjgbaar zjjn uit
bakjes, die bjj de uitgangen hangen.
De huweljjken worden hier gemakkeljjk en
zonder kosten gesloten. Nadat ge op het stad
huis de papieren hebt laten gereed maken, gaat
ge naar den predikant en zegt, dat ge wilt
trouwen. Dan'bepaalt ge zelf een dag, het geeft
niet welke. Op dien dag gaat ge samen naar
het huis van den predikant, daar wordt het
formulier voorgelezen en daarbjj treden de
vrouw van den predikant en de dienstbode als
getuigen op.
In een enkel geval wordt het huweljjk in
de kerk bevestigd, maar dan altjjd op een
Zondagavond.
De begrafenissen zjjn hier geheel anders dan
in Nederland. Als hier iemand is overleden,
wordt eerst in het huis een korte lijkdienst
gehouden door den leeraar, dan wordt de kist
met het ljjk in de begrafenis-auto voorop, naai
de kerk, waar de kist in den ingang der kerk
wordt gezet. Als de predikant den Ijjkdienst
heeft gehouden, kan ieder het ljjk nog voor
het laatst zien en dan wordt de kist eerst voor
goed gesloten.
Ook worden de ljjken hier allen gezalfd
De doode wordt niet, zooals in Holland, in een
apart doodskleed gekleed, maar krjjgt zijn beste
kleederen aan, soms met de ringen aan den
vinger en het horloge op zak en de vrouwen
hun broche op de japon gespeld, al zit er ook
een diamant in.
Aan het sterfhuis zelf kunt ge niet zien, dat
er een doode is, want de gordjjnen bljjven op
gehaald, alles zooals voorheen. Alleen wordt
er een bloemruiker of een bloemkrans bjj de
buitendeur opgehangen, waaraan ge kunt zien,
dat er een doode in huis is.
Er zjjn hier ook allerlei dwalingen in de
leer. Zoo is hier ds. Hoeksema, een bekwaam
prediker en uitnemend kanselredenaar afgezet,
omdat hjj niet aan de algemeene genade of de
gemeene gratie gelooft. Ds. Bultema wilde de
leer van het 1000-jarig rjjk invoeren en is ook
uit het ambt ontzet.
Professor Jansen van het Cal vin-college is
afgezet, omdat hjj niet al de wonderen geloofde,
die Jezus verricht had.
Wat het vereenigingsleven aangaat, is alles
tameljjk geljjk aan Holland, uitgezonderd werk-
lieden-vereenigingen, die zjjn hier niet, maar
wel bestaat hier de groote Union en die heeft
veel te zeggen ook de regeering houdt hier
rekening mede.
We hebben hier te Grand-Rapids een man
nen-, een vrouwen-, een meisjes-, een zang-
vereeniging en allerlei Zondagsscholen. Als
hier iemand ziek is en er moet bjj gewaakt
worden, dan treden de leden van de mannen-
en vrouwenvereeniging bjj beurten op om des
nachts te waken en ook soms op den dag, dat
is liefdewerk van de leden onderling.
TWEETAL TE
Middelburg: H. S. Bouma te Leeuwarden.
Th. Kuiper* te Beilen.
AugustinusgaH. Lanning te Siddeburen.
H. Steen te Zoutkamp.
Zwolle G. O. Donner te Emmen.
H. v. d. Elskamp te Koog-Zaandijk.
Gerkesklooster-StroobosG. Diemer te Roden,
T. Gerber te Assen.
BEROEPEN TE
Nieuwerkerk (Z.) en Dussen-MeeuwenA. Koning,
cand. te Nieuwerbrng a.d. Rijn.
GaastJ. Maaskant, cand. te Kijsoord.
Westmaas, Oldeboorn en Meliskerke Th. Delleman,
cand. te Den Bosch.
HilversumG. R. Kuijper te Haarlem.
DriesumI. K. Wessels te Veere.
Augustinusga H. Lanning te Siddeburen.
Domburg en Westkapelle J. E. Visser, cand. te
Koekengen.
RaardE. J. van Voorst te Kootwijk.
StrijenA. v. d. Vegt te Oldehove (Gr.).
AmersfoortC. v. d. Woude te Gorredijk.
AANGENOMEN NAAR
AlteveerC. Stam, cand. te IJsselsteijn.
De LierW. Moene te Oostburg.
St. Laurens A. Koning, cand. te Nieuwerbrng a.d. Rijn.
BEDANKT VOOR
Overschild en Schoonoord S. Oegema, cand. te
Grafhorst.
Aalsmeer, Helmond, Tzummarum enWoubrugge:
C. Stam, cand. te IJsselstein.
Werkendam P. v. d. Spek te Spijkenisse.
Nieuwerkerk (Z.), Zalk, Brouwershaven en Dussen-
Meeuwen A. Koning, cand. te Nieuwerbrng a.d. Rijn.
Afscheid en Intrede.
Langeslag. Zondagmiddag nam ds. W. v. Gelder
na een rijk gezegenden arbeid van 6 jaar en 2 maan
den afscheid van de kerk van Langeslag wegens ver
trek naar Tiel. Spr. bepaalde de in grooten getale
opgekomen gemeente en belangstellenden bij de woor
den van 1 Joh. 2 8, op den voorgrond stellende,
dat dit woord geen persoonlijk woord, maar 'n woord
van den Hemelschen Zender is en alzoo verkondiging
van het Evangelie, opdat de Koning der Kerk op
den voorgrond kotne en verheerlijkt worde. Aan het
einde sprak ds. v. Gelder woorden van dank en af
scheid tot den kerkeraad, catechisanten, jongel. ver.
en de geheele gemeente, tevens tot dr. C. Bouma als
afgev. van de Cl. Zwolle en de Kerk van Zwolle, en
dr. v. Ravestein als vriend en Hervormd collaga uit
het naburige Wintersheim. Oud. Kloosterziel sprak
woorden van dank en waardeering namens kerkeraad
en gemeente en verzocht den scheidenden leeraar toe
te zingen Ps. 121 4.
Dr. C. Bouma dankte ds. v. Gelder voor al den
arbeid in de Cl. Zwolle en voor hulp in het cate
chetisch onderwijs in de kerk van Zwolle. Ten slotte
sprak dr. Van Ravensteijn hartelijke woorden van
vriendschap en dank van samenwerking.
Voorschoten. Zondag werd de vacature weder ver
vuld door de intrede van dr. D. K. Wielenga. Na
des morgens bevestigd te zijn door dr. B. Wielenga
van Amsterdam, naar aanleiding van Joh. 1 16,
verbond de nieuwe leeraar zich des avonds aan zijn
gemeente met een predicatie over Joh. 14 6. Na
mens de gemeente werd dr. Wielenga toegesproken
door den heer Van der Hofstede, namens de classis
door ds. F. A. v. d. Heyden van Wassenaar.
Tiel. Na des morgens bevestigd te zijn door dr. G.
Keizer, van De Steeg, met een leerrede over Jer.
15 9b, verbond ds. W. v. Gelder, van Langeslag
overgekomen, zich in den namiddag aan de Kerk van
Tiel, predikende over 1 Cor. 12 56. Hij wees
daarbij op de verscheidenheid in de gemeente van
taak, gave en werkingen, terwijl de eenheid in den
drieëenigen God ligt. Na de predikatie richtte ds. v.
Gelder hartelijke woorden tot dr. Keizer, mede in
verband met zijn a.s. zilveren ambtsjubileum, terwijl
hij de gemeente verzocht dr. Keizer de zegenbede uit
Ps. 134 toe te zingen.
Vervolgens sprak hij den predikant der Ned. Herv.
Evang. ds. Haveman als collega toe en richtte zich
nog tot kerkeraad en gemeente. Genoemde predikan
ten en ouderling M. Bonthond namens de gemeente,
verwelkomden ds. van Gelder.
Genemuiden. Zondag nam ds. F. Bruinsma afscheid
van zijn gemeente met een predicatie over Galaten
111. Gebruikelijke toespraken volgden tot den ker
keraad, tot den afgevaardigde der classis Zwolle, tot
ds. Kuiper van Kampen, tot de afgevaardigden van
de Kerken van Hasselt en Zwartsluis, tot den con
sulent ds. de Kruyter, van Hasselt, tot den burge
meester van Genemuiden, enz. De scheidende leeraar
werd toegesproken door ds. Kuiper namens de Classis
Zwolle, door ds. de Kruyter namens de Kerk van
Hasselt en als consulent en door den scriba van den
Kerkeraad namens kerkeraad en gemeente. Toege
zongen werd Psalm 121 4.
Ds. A. van Andel, predikant der kerk van Hil
versum, heeft aan den Kerkeraad meegedeeld wegens
gezondheidsredenen tegen 1 Januari 1926 eervol eme-