Godsdienstoefeningen
Heeft men in den oorlogstijd niet in allen
ernst het voorstel gedaan de veelwijverij weer
te wettigen, omdat er na den oorlog op een
overgroote veelheid van vrouwen wezen zou
een zeer belangrijk tekort aan mannen? Reeds
in gewone tijden zijn er meer vrouwen dan
mannen, maar hoe zou het straks zijn, vraagde
men, wanneer de vrede zou zijn wedergekeerd,
waar millioenen jonge krachtige mannen niet
zouden wederkeeren, omdat ze gevallen waren
in den strijd en op het slagveld waren be
graven
Geve bijzonder de christelijke vrouw en maagd
toch acht op Gods Woord. Wel voert op de
christelijke erve de modezucht niet zoo mach
tige heerschappij als in wereldsche kringen
maar het kan toch niet worden ontkend, dat
ook hier geen onvoorwaardelijke onderwerping
geweest is aan de tucht van Gods Woord. De
volkszonden kankeren ook door in de gemeente
des Heeren, en het oordeel gaat ook over het
huis Gods. Zij er maar een opmerken met
wederkeering tot den Heere en zijn getuigenis
H. W. Laman.
Geref. Kerbode Overysel en Drenthe.
KERKNIEUWS.
van r\jst met kip.
De tocht naar den waterval werd zonder
ongelukken volbracht. En daar aangekomen
gingen we eerst samen eten en toen heerlijk
klimmen en klauteren over de rotsen, die in
den wildbruischenden bergstroom lagen, 'n Hoe
ratje ging op als er eens een van zoo'n grooten
steen afgleed en een paar natte beenen kreeg.
Maar de meesten hadden al spoedig schoenen
en kousen uit en plasten naar hartelust in het
heldere water. Ja enkelen sprongen al rpoedig
in de kom vlak voor den waterval en zwommen
als vissch^n heen en weer. Er waren goede
zwemmers onder, die probeerden heel dicht by
het vallend water te komen. Maar de kracht
van den stroom was te sterk. Het water valt
ook van een 20 M. hoogte in twee gedeelten
naar beneden.
Sekar Langit, zoo heet die val. En met recht.
Sekar Langit isBloem des hemels. Als men
er onder staat dan lykt het water wel zoo uit
den hemel te komen.
Heerlyk hebben we daar in de buurt ge
speeld. Yau steen op steen springen, door
dringen in het dichte woud, waden door den
stroom.
Er liggen daar steenen, waar by vergeleken
de Amerfoortsche kei en de steen in Hilversum
aan den Craailooschen weg maar Liliputten
zijn. Harde rotsen in vroeger tyd meegevoerd
door sterke bandjirs of met reuzenkracht ge
slingerd uit den gapenden krater van een
vulkaan.
De natuur in Indië is zoo grootsch, zoo ge
weldig. In Indië kan een hoogmoedig mensch
zyn hoogmoed wel afleeren. Wat begint de
mensch tegen de krachten, die God in de natuur
gelegd heeft.
Hoe groot zyn Heer, Uw werken.
De terugtocht werd aanvaard. Eerst weer
klimmen en klauteren om de kloof uit te komen
en toen het bergpad op naar de dessa Pagger-
goenoeng. 't Was een heele tippel hoor. Van
de vier koelies, die in Grabak gehuurd waren,
hadden er drie 't al opgegeven. Gelukkig ston
den dadelijk drie anderen gereed en kon de
tocht ongestoord voortgaan. Zoo hier en daar
eens rusten, pisangs en djeroeks koopen en
opeten natuurlek, zoo ging het maar door, tot
we eindelijk de pasangrahan zagen. Nu waren
we dicht bij het doel.
Onderweg had Soedjak nog een groote doeri
(doorn) in den voet gekregen. De arme jongen
hield zich goed, hoewel hy haast niet loopen
kon. We hebben hem „geopereerd". De doorn
zat erg diep, maar toen we den wond wat
grooter hadden gemaakt, konden we die doorn
pikken en er uittrekken. Javaansche jongens
zy'n niet erg kleinzeerig en Soedjak liep dan
ook weer ferm voort. Gelukkig waren we nu
spoedig by onzen gastheer. Ily had een groot
bamboehuis met een pendoppo er voor (een
open voorgalerij). De pendoppo werd het eet-
en slaapvertrek voor onze club.
Spoedig werden koffers en tasschen uitgepakt
en zocht ieder een hem gevallig plekje op.
Dekens en kussens lagen al spoedig op de
baleh-baleh en sommige jongens gingen wat
uitrusten moe van den zwaren tocht.
Officiëele Berichten.
Verantwoording uan Liefdegauen.
BOEKAANKONDIGING.
Vereenigingsleuen.
Maar andere waren al spoedig aan het voet
ballen of liepen het groote erf eens op en neer
en nog weer anderen vonden al spoedig een
prachtige gelegenheid om zich te wasschen.
Nu, ook de leiders lieten zich niet wachten en
wilden van die gelegenheid graag gebruik
maken, 't Was er heerlyk. Zoo maar op het
erf stond een klein bamboehokje. Aan den
eenen kant stak er een dikke bamboe door,
waaruit een stroom van helder frisch bergwater
vloeide. Heerlijk daar onder te staan na zoo'n
warmen dag en vermoeienden tocht op stoffige
wegen. En daarna 'n schoon pak aan en zoo
een praatje maken met den vriendelyken loe-
rah, die intusschen voor een lekker kopje thee
had gezorgd. Ook de jongens konden thee
drinken naar hartelust en met z'n dertigen
hebben we minstens 15 potten thee opgedronken.
Niet lang daarna zouden we eten. Vooraf
had de loerah ons zyn Javaansche muziekin
strumenten gewezen. Hy had nl. een volledige
gamelan. En omdat de jongens ook zoo graag
wilden, hebben we de gamelanspelers laten
roepen, die tydens ons maal wat zouden musi-
ceeren. Voor het eten ging mynheer Hagen
voor in gebed. De jongens konden toen aan
vallen. Voor elk stond klaar een groot bord
ryst met sajoeran en gebraden kippenboutjes.
Of ze smulden Hoe harder de gamelan speelde,
hoe vlugger de jongens aten. Zoo maar pakken
ze de ryst tusschen de vingers en ze zorgen
wel, dat hun maag vol wordt.
in de Gereformeerde Kerken in Zeeland
op ZONDAG 16 AUGUSTUS 1925.
Classe Middelburg
Classe Zierikzee
Classe Tholen
Classe Goes
Classe Axel
(Wordt vervolgd).
Advertentiën.
Voor de vele blyken van deelneming,
zoo van hier als elders betoond, tydens
de ziekte en na het overlyden van onzen
geliefden Echtgenoot, Vader, Behuwd-
en Grootvader, den Heer
KLORIS WIELEMAKER
zeggen wy allen hartelijk dank, inzon
derheid aan Zuster Allaart voor de
liefderijke verpleging hem bewezen.
Uit aller naam,
Wed. F. WIELEMAKER.
Koudekerke, 13 Aug. 1925.
TWEETAL TE
Hilversum Dr. J. Hoek te Soest.
J. v. d. Meulen te Den Bosch.
Veiseroord: E. Beukema te Nijawier.
H. Knoop te Kooten.
BEROEPEN TE
Driesum J. H. Kroeze te Leidschendam.
Haamstede E. J. van Voorst te Kootwijk.
Zuidwolde D. B. J. v. d. Meulen te Oostermeer.
AANGENOMEN NAAR
Oosthem (Fr.)C. J. Sikkel, cand. te Oegstgeest.
BEDANKT VOOR
Bierum, Oudega en Rottevalle H. Steen te Zoutkamp.
NiezijlW. Oosterheert te Ter Apel.
Serooskerke C. J. Wielenga te Zierikzee.
Westzaan, Marken, Hijlaard en Wons C. J. Sikkel,
cand. te Oegstgeest.
ZwolleJ. Ubels te Varsseveld.
AFSCHEID VAN
Gerkesklooster-StroobosDs. A. Dekkers met een
predikatie over Hand. 20 32.
NieuwdorpDs. G. Doekes. Tekst Job 1 21b.
INTREDE TE
VianenCand. B. Telder, met. eene leerrede over
Jesaja 40 68. Bevestiger was Ds. J. J. Buskes,
van Oosterend; die tot tekst, had Joh. 10 79.
Ds. J. Krüger, predikant van Delden (Ov.), die
sinds geruimen tijd met verlof van den Kerkeraad in
het buitenland vertoeft, hoopt tegen 1 Dec. a.s. in
ziju Gemeente terug te keeren en zijn ambtelijken
arbeid te hervatten.
De classis Klundert heeft 29 Juli praeparatoir
geëxamineerd en toegelaten tot den dienst des Woords
en der Sacramenten cand. H. Versluys te Klundert,
die zich echter nog niet beroepbaar stelt.
Beroepbaar. De heer A. Koning, Theol. cand.
te Nieuwerbrug a. d. Rijn zal eind Augustus gaarne
een eventueel beroep in overweging nemen.
Een consciëntiekreet. De Raad der Geref. Kerk
van Vorden heeft voor eenigen tijd, de volgende
vermaning van den kansel doen voorlezen
„De Kerkeraad, het betreurend, dat nog steeds
in sommige huisgezinnen onzer gemeente z.g.n.
neutrale dagblad-lectuur wordt aangetroffen
bij vernieuwing voor eenige dagen geleden kennis
genomen hebbend van de voor onze Christelijke
beginselen zeer verderfelijke strekking, die uitgaat
van hetgeen telkens te lezen staat in de Courant,
die den naam van onze burgerlijke gemeente draagt,
in welk blad ook de advertentien voorkomen, te
schandelijk om van deze plaats noemen, ten aanzien
van de zonde tegen het 7e gebod, heeft in zijn ver
gadering van 6 Maart j.l. met algemeene stemmen
besloten, de leden der gemeente ten ernstigste op
het hart en geweten te binden de noodzakelijkheid
om dergelijke, de goede leer en de goede zeden
ondermijnende lectuur, volstrekt uit de huizen te
weren en geweerd te houden, en bidt de gemeente
de genade Gods toe, om rekening houdend met den
consciëntiekreet van den kerkeraad, met een gerust
hart, te kunnen bidden, voor zich zelf en voor hare
kinderen„Heere, leid ons niet in verzoeking, maar
verlos ons van den booze".
Tot, zoover de vermaning van den kerkeraad.
Er zijn nog wel meer Gemeenten, waar deze ver
maning wel mag worden gehoord en ter harte genomen
Ds. Schilder schreef in „De Bazuin":
Christel ij k Gereformeerde Kerk en
Gereformeerde Gemeenten. Over de po
gingen tot vereeniging tusschen de Chr. Geref. Kerk
en de „Gereformeerde Gemeenten", (in de wandeling
geheeten „Oud Geref. Gemeenten", enz.) gaven we
reeds mededeelingen, ook al na de min of meer
officieuse besprekingen tusschen afgevaardigden, al
thans vertegenwoordigers, van beide groepen. Thans
lezen we in het verslag der Chr. Geref. Synode
Onderscheidene leden voerden over deze teere
aangelegenheid het woord, maar de bespreking
stond in een goeden toon en getuigde van wel
willendheid. Het gold in hoofdzaak de vraag
„zal de Kerk haar pogingen om tot saamleving
te komen voortzetten, ja of neen?" Bezwaren
werden naar voren gebracht, maar kunnen eerst
dan behandeld worden als van de zijde der Gere
formeerde Gemeenten ook de hand wordt uitge
stoken. Voorshands moet onderzocht worden of
in de Gereformeerde Gemeenten ook de gezind
heid tot toenadering heerscht. Om de weder-
zijdsche verhouding te verhelderen is zeer bevor
derlijk de onderlinge waardeering. Een voorstel,
dat de predikanten over en weer zullen optreden,
vond geen bijval, omdat dit mogelijk den voort
gang der zaak kon belemmeren.
De Synode besloot „de poging om tot veree
niging met. de Gereformeerde Gemeenten te komen
voort te zetten, en deelt deswege de Synode dei-
Gereformeerde Gemeenten mede, dat vereeniging,
volgens haar, mogelijk is op den grondslag, waarop
in 1869 de Kruiskerken met de Afgescheiden her-
eenigd zijn".
Aan Deputaten, in 1919 daartoe benoemd, wordt
deze zaak weer toevertrouwd. Zij hebben zich in
verbinding te stellen met de Deputaten der Gere
formeerde Gemeenten, en indien hun dat wordt
vergund, persoonlijk op de Synode der Ger. Ge
meente, deze zaak nader uiteen te zetten.
Tot zoover het verslag.
Er zijn stemmen opgegaan, die in deze dingen
een bewijs van vooruitgang zien, allereerst voor de
Christelijk Gereformeerde Kerk en in wijderen zin
voor de Gereformeerden in den lande. Persoonlijk
kan ik deze zienswijze nog niet, deelen. En het is
wel zeer opmerkelijk, dat de Chr. Geref. kerk, die
in 1892 zoo bizonder scherpe ooren wilde hebben
om de ketterijen te onderscheiden bij de thans be
staande Gereformeerde kerken, niet allereerst thans
een onderzoek instelt naar de zuiverheid of
onzuiverheid der Gereformeerde Gemeenten,
die wel den naam „gereformeerd" dragen, maar
het in vele opzichten allerminst z ij n en vaak a f-
k e e r i g van de gereformeerde belijdenis zich tooneu.
Het wordt voor alle gereformeerden in den lande
een vraagstuk van beteekeniskan de christelijk
gereformeerde groep, voorzoover zij in haar leiders
althans vertegenwoordigd wordt, de gereformeerde
gemeenten beheerscken en haar eenzijdigheid en on-
gereformeerde neiging wegwerken, dan zal de ver
eeniging het gereformeerde denken ten zegen zijn.
Maar als het. omgekeerde plaats vindt, dan beteekent
vereeniging een verlies voor al wat waarlijk gerefor
meerd leven wil zien bloeien in ons landeen ach
teruitgang, allereerst voor de gereformeei-de, en
straks ook voor de christelijk-gereformeerde bewe
ging. Ja, een verslapping van het, christelijk reli
gieus besef in het algemeen. Het betreft hier niet
een uitlating van een bepaald mensch of een gees
tesgesteldheid van een klein groepje, maar wel degelijk
een nog steeds bovendrijvende strooming in de Geref.
gemeenten, waarin de gereformeerde gedachte niet
verdragen wordt en als ketterij wordt weggescholden.
Een vooropstelling aldaar van bepaalde gedachten
ook, waarin alle lust ontbreekt tot, dieper d o o rden-
ken van de gereformeerde gedachte en niet de min
ste lust of bekwaamheid blijkt, om wat men zegt te
gelooven, rustig i n te denken. Dat geldt zelfs met
name van het geestelijk leven. Niet alleen weet ds.
Kersten niets anders te doen dan te repeteeren, wat
anderen van de leer hem zeiden, maar ook doet
de opsteller van de over het geestelijk leven
handelende samenspraken tnsschen Bart en Kees niet
veel anders dan overschrijven uit. de werken van
anderen. Zoo heeft hij b.v. weken lang niet anders
gedaan dan plagiaat plegen uit„Reizen der kin
deren Israels door de woestijn, voorstellende het
groote en trapsgewijze werk der wedergeboorte,"
door Thomas Bromley. Dit plagiaat heet dan een
zuiverhouding van de leer der vaderen tegenover de
ontrouwe leer van dr. Kuyper etc. Maar het is niets
anders dan een machteloos stelen van dwergen
uit den inboedel der vaderen, om den zwoegenden
reus te kunnen beschimpen. En de groote achter
grond van dit alles is onwil tot waarachtig gere
formeerden arbeid. Als die strooming. zonder radi-
kale voortgaande bekeering, met de Christelijk Ge-
reformeei'den, gelijk zij thans zijn, zich vereenigt,
dan zijn de gevolgen vooreerst niet te ovei'zien.
Beroepbaar. De heer C. Stam, theol. cand. te
IJsselstein verzoekt ons mede te deelen, dat hij gaarne
een eventueel beroep bij de Geref. Kei-ken in over
weging zal nemen.
De kerkeraden der Geref. Kerken van Gerkes
klooster-Stroobos A. en Gerkesklooster-Stroobos B
zijn ten opzichte van de ineensmelting tot overeen-
stemming gekomen.
Afscheid en Intrede. Stroobos. Ds. A. Dekkers
nam Zondag afscheid van zijn gemeente met een
predikatie over Hand. 20 32. De scheidende leeraar
werd toegesproken door den heer P. Pel, namens
den kerkeraad, door den heer H. Westra namens den
kerkeraad van GerkeskloosterStroobos en door ds.
v. d. Vegt.e namens de Classis.
Haamstede. De Geref. Kerk, alhier, beriep
tot haar Herder en Leeraar ds. E. J. van Voorst,
te Kootwijk.
Namens den Kerkeraad,
H. S. van Waveren, Scriba.
KERKERAAD (smal), M'burg 13-8-'25.
1. Begin, notulen, Woendagavondcomm. als ge
woonlijk.
2. Afwezig 9 leden met kennisgeving.
3. Ingekomen stukkena. Van een gemeentelid
over de wijze van Avondmaalsvieringde predikanten
zullen advies uitbrengen.
b. Bazar der orgelcomm. zal plaats hebben 812
Sept.de comm. zal gevraagd worden alle kansspel
te vermijdende kerkeraad beveelt den bazar aan.
4. Rapporten a. Van radio-comm.behandeling
uitgesteld om het belang der zaak (in verband met
absentie van leden).
b. Over een attestatie-kwestieten gunste dei-
betrokken zuster geregeld.
5. 20 en 27 Aug. geen vergadering.
6. Dankzegging, sluiting.
De Kerkeraad.
ZENDING.
V1 i s s i n g e n. Met hartelijken dank ontvangen
van Rienus Ova en Piet van Dijk, van de kinderen
der le klasse der Chr. school Kasteelstraat een doos
zilverpapier met eenig theelood en een paar capsules
van Jaap Huibregtse een en dertig halve centen en
een pakje capsules, zilverpapier en postzegels van
Jan Lavooy een mooi pakje theelood en van br. B.
een kwartje, twee dubbeltjes en een nikkeltje.
Namens de Zendingscommissie,
W. Karreman, penningm.
Middelburg. In dank ontvangen uit het busje
van Tinic Lodewijk f 3,635, uit het. busje van Ko
Tazelaar f 3,84 en een pak zilverpapier opgespaard
door de kinderen der Geref. School te 't Zand bij
Middelburg.
Namens de Commissie,
L. A. Tange, penningm.
Met vriendelijken dank ontvangen van de kinderen
der Chr. School te Hoek f 1,99, een pak zilverpapier
en capsules en 160 h.c. en een pakje zilverpapier van
Anton v. d. Linden.
Mej. C. Littooij,
Molstraat, M'burg.
Met vriendelijken dank ontvangen door tusschen-
komst, van mejuffrouw Maria de Feijter Jd. f 45,
als jaarlijksche bijdrage der gemeente Zaamslag.
Ontvangen Collecten voor de Ilulpbeh. Kerken in
de Provincie van de Geref. Kerken uit Classis Axel
Axel f 62,28Hoek f 21,85 Oostburg f 18,51
Terneuzen f 52,40 Schoondijke f 28,20.
Voor de Theologische School
Schoondijke f 34,62; Zaamslag f 61,82.
M. Riemens.
Terneuzen, 13 Augustus 1925.
Als God spreekt door Paula Uitgeversmaat
schappij E. J. Bosch Jbzn., Baarn.
De bekende ds. J. J. Knap van Groningen schreef
voor dit, boek een aanbevelende inleiding. Met zijn
aanbeveling kunnen we ons wel vereenigen. Hoofd
persoon hier is een begaafde boerenzoon, die een
godvruchtige opvoeding genoot van zijn moeder,
zendeling wil worden, aan de academiie in kennis
komt met een wereldsche jonge dame, mede onder
haar invloed van het geloof afdwaalt, daardoor zijn
verloofde, die geen ander juk wilde aanti-ekken met.
een ongeloovige, van zich vervreemdt,, van studie
verandert en medicus wordt, een zgn. vrij huwelijk
aangaat met dat wereldsche meisje, maar in een weg
van lijden tot verootmoediging komt. Het is een
eenvoudig, maar ook leerzaam verhaal, en dat wel
boeit. Hier en daar zetten we, bij lezing, een vraag-
teeken, zoo als we die moeder hooren praten over
monisme en Nietszche en von Hartman. Dat, is zelfs
voor een ontwikkelde boerenvrouw, die er gelukkig
heel wat zijn, toch wel wat onwaarschijnlijk.
Heij.
J.V. op G.G. Afd. „Herman Faukeel".
S. S. Schets 25 a en b. J. Baan.
Letterkunde A. v. Scheltema. G. de Wolff.
Aanvulling. M. C. Annot.
BONDSRING MIDDELBURG van J.V. op G.G.
Vergadei-ing op D.V. Donderdag 27 Augustus a.s.
in het Vereenigingsgebouw te Koudekerke. Aanvang
acht uur.
MIDDELBURG.
Bediening van den H. Doop in de Gast,huiskerk.
Heidelb. Cateck. Zondag 44.
Gasthuiskerk 9.30 uur ds. J. H. Telkamp
2 uur ds. J. L. v. d. Wolf
Hofpleinkerk 9.30 uur ds. P. van Dijk
te Zaamslag.
6 uur ds. J. H. Telkamp
Woensdag 2.30 uur Huwelijksbevestiging.
Noorderkerk 9.30 uur ds. J. L. v. d. Wolf
te Kralingen.
6 uur ds. P. van Dijk
Arnemniden 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Domburg 9.30 en 2 uur dr. Ruijs
te Lisse.
Voorber. H. Av.
Gapinge 9.30 uur Lezen eener Leerr.
6.30 urn- ds. I. K. Wessels
Grijpskerke 9 en 2 uur ds. J. Dijkstra
Koudekerke 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
St. Laurens 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Meliskerke 9 uur Lezen eener Leerr.
2 uur ds. P. van Dijk
Voorber. H. Av.
Oostkapelle in de Herv. Kerk 2 uur Cand. N. Willemse
6.30 uur ds. C. J. de Kruijter
te Hasselt.
Serooskerke 9.30 uur Cand. Willemse
2 uur Lezen eener Leerr.
Souburg 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur ds. P. Ck. v. d. Vliet
te Utrecht.
Veere 9.30 en 2 uur ds. I. K. Wessels
Vlissingen 9.30 en 5.30 uur ds. P. Ck. v. d. Vliet
te Utrecht.
Vrouwepolder 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur ds. J. H. Telkamp
Westkapclle 9.30 uur 2 uur Lezen eener Leerr.
Brouwershaven 10.30 en 3 uur Cand. Koning
te Nieuwerbrug a.d. Rijn.
Bruinisse 10 en 5 uur ds. D. Bremmer
Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Lezen eener Leerr.
Geex-sdijk 9.30 en 2 uur ds. F. J. v. d. Ende
Bed. H. Doop.
Haamstede 9.30 en 2 uur Cand. M. den Boer
te Amsterdam.
Kamperland 9, 2 en 6 uur ds. F. C. van Dorp
te Andijk.
Nieuwerkerk 9.30 en 2 uur ds. Prinsen
te Enschedé.
Oosterland 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Scharendijke 9.30 en 2 uur ds. J. W. van Tol
Wissekerke 9.30 en 2 uur ds F. Staal
Zierikzee 10 en 6 uur ds. C. J. Wielenga
Zonnemaire 9.30 en 2 uur ds. Z. Hoek
Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 u. ds. T. Bouma
Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur ds. W.M.leCointre
Krabbendijke 9 en 2 uur ds. A. Andree
Poortvliet 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
6 uur Lezen eener Leerr.
Rilland-Bath 10 en 2.30 uur ds. Allaart
te Roosenburg.
Tholen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leei-r.
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 uur ds. van Heiningen
te Ter Aar.
Baarland 9.30 en 2 uur ds. A. Wijngaarden
Driewegen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Borsele 9 en 2 uur ds. A. Scheele
Goes 9.30 en 6 uur ds. R. J. v. d. Veen
's Gravenpolder 10.30 uur Lezen eener Leerr.
2.30 uur ds. R. J. v. d. Veen
Heinkenszand 10 en 2.30 uur ds. C. W. Keur
Ierseke 9.30 en 2 uur ds. Willemse
te Poort ugaal.
Wemeldinge 9.30 en 2.30 uur Cand. de Jong
te Rotterdam.
Kruiningen 9.30 en 2 uur ds. F. A. den Boeft
Nieuwdorp 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Wolphaartsdijk 9.30 en 2 uur ds. A. P. Lanting
Axel 10 en 3 uur
Hoek 10 en 3 uur
Oostbui-g 10 en 2.30 uur
Oostburg (dienst Aardenburg)
9.30 en 3 uur
Schoondijke 10 en 3 uur
Terneuzen 9.30 en 2.30 uur
Zaamslag 10 en 3 uur ds.
ds. J. S. Post
ds. J. B. Vanhaelen
ds. W. Moene
Lezen eener Leerr.
ds. P. Sietsma
ds. S. Groeneveld
II. P. M. G. de Walle
te Oenkerk.