Godsdienstoefeningen Heeft men in den oorlogstijd niet in allen ernst het voorstel gedaan de veelwijverij weer te wettigen, omdat er na den oorlog op een overgroote veelheid van vrouwen wezen zou een zeer belangrijk tekort aan mannen? Reeds in gewone tijden zijn er meer vrouwen dan mannen, maar hoe zou het straks zijn, vraagde men, wanneer de vrede zou zijn wedergekeerd, waar millioenen jonge krachtige mannen niet zouden wederkeeren, omdat ze gevallen waren in den strijd en op het slagveld waren be graven Geve bijzonder de christelijke vrouw en maagd toch acht op Gods Woord. Wel voert op de christelijke erve de modezucht niet zoo mach tige heerschappij als in wereldsche kringen maar het kan toch niet worden ontkend, dat ook hier geen onvoorwaardelijke onderwerping geweest is aan de tucht van Gods Woord. De volkszonden kankeren ook door in de gemeente des Heeren, en het oordeel gaat ook over het huis Gods. Zij er maar een opmerken met wederkeering tot den Heere en zijn getuigenis H. W. Laman. Geref. Kerbode Overysel en Drenthe. KERKNIEUWS. van r\jst met kip. De tocht naar den waterval werd zonder ongelukken volbracht. En daar aangekomen gingen we eerst samen eten en toen heerlijk klimmen en klauteren over de rotsen, die in den wildbruischenden bergstroom lagen, 'n Hoe ratje ging op als er eens een van zoo'n grooten steen afgleed en een paar natte beenen kreeg. Maar de meesten hadden al spoedig schoenen en kousen uit en plasten naar hartelust in het heldere water. Ja enkelen sprongen al rpoedig in de kom vlak voor den waterval en zwommen als vissch^n heen en weer. Er waren goede zwemmers onder, die probeerden heel dicht by het vallend water te komen. Maar de kracht van den stroom was te sterk. Het water valt ook van een 20 M. hoogte in twee gedeelten naar beneden. Sekar Langit, zoo heet die val. En met recht. Sekar Langit isBloem des hemels. Als men er onder staat dan lykt het water wel zoo uit den hemel te komen. Heerlyk hebben we daar in de buurt ge speeld. Yau steen op steen springen, door dringen in het dichte woud, waden door den stroom. Er liggen daar steenen, waar by vergeleken de Amerfoortsche kei en de steen in Hilversum aan den Craailooschen weg maar Liliputten zijn. Harde rotsen in vroeger tyd meegevoerd door sterke bandjirs of met reuzenkracht ge slingerd uit den gapenden krater van een vulkaan. De natuur in Indië is zoo grootsch, zoo ge weldig. In Indië kan een hoogmoedig mensch zyn hoogmoed wel afleeren. Wat begint de mensch tegen de krachten, die God in de natuur gelegd heeft. Hoe groot zyn Heer, Uw werken. De terugtocht werd aanvaard. Eerst weer klimmen en klauteren om de kloof uit te komen en toen het bergpad op naar de dessa Pagger- goenoeng. 't Was een heele tippel hoor. Van de vier koelies, die in Grabak gehuurd waren, hadden er drie 't al opgegeven. Gelukkig ston den dadelijk drie anderen gereed en kon de tocht ongestoord voortgaan. Zoo hier en daar eens rusten, pisangs en djeroeks koopen en opeten natuurlek, zoo ging het maar door, tot we eindelijk de pasangrahan zagen. Nu waren we dicht bij het doel. Onderweg had Soedjak nog een groote doeri (doorn) in den voet gekregen. De arme jongen hield zich goed, hoewel hy haast niet loopen kon. We hebben hem „geopereerd". De doorn zat erg diep, maar toen we den wond wat grooter hadden gemaakt, konden we die doorn pikken en er uittrekken. Javaansche jongens zy'n niet erg kleinzeerig en Soedjak liep dan ook weer ferm voort. Gelukkig waren we nu spoedig by onzen gastheer. Ily had een groot bamboehuis met een pendoppo er voor (een open voorgalerij). De pendoppo werd het eet- en slaapvertrek voor onze club. Spoedig werden koffers en tasschen uitgepakt en zocht ieder een hem gevallig plekje op. Dekens en kussens lagen al spoedig op de baleh-baleh en sommige jongens gingen wat uitrusten moe van den zwaren tocht. Officiëele Berichten. Verantwoording uan Liefdegauen. BOEKAANKONDIGING. Vereenigingsleuen. Maar andere waren al spoedig aan het voet ballen of liepen het groote erf eens op en neer en nog weer anderen vonden al spoedig een prachtige gelegenheid om zich te wasschen. Nu, ook de leiders lieten zich niet wachten en wilden van die gelegenheid graag gebruik maken, 't Was er heerlyk. Zoo maar op het erf stond een klein bamboehokje. Aan den eenen kant stak er een dikke bamboe door, waaruit een stroom van helder frisch bergwater vloeide. Heerlijk daar onder te staan na zoo'n warmen dag en vermoeienden tocht op stoffige wegen. En daarna 'n schoon pak aan en zoo een praatje maken met den vriendelyken loe- rah, die intusschen voor een lekker kopje thee had gezorgd. Ook de jongens konden thee drinken naar hartelust en met z'n dertigen hebben we minstens 15 potten thee opgedronken. Niet lang daarna zouden we eten. Vooraf had de loerah ons zyn Javaansche muziekin strumenten gewezen. Hy had nl. een volledige gamelan. En omdat de jongens ook zoo graag wilden, hebben we de gamelanspelers laten roepen, die tydens ons maal wat zouden musi- ceeren. Voor het eten ging mynheer Hagen voor in gebed. De jongens konden toen aan vallen. Voor elk stond klaar een groot bord ryst met sajoeran en gebraden kippenboutjes. Of ze smulden Hoe harder de gamelan speelde, hoe vlugger de jongens aten. Zoo maar pakken ze de ryst tusschen de vingers en ze zorgen wel, dat hun maag vol wordt. in de Gereformeerde Kerken in Zeeland op ZONDAG 16 AUGUSTUS 1925. Classe Middelburg Classe Zierikzee Classe Tholen Classe Goes Classe Axel (Wordt vervolgd). Advertentiën. Voor de vele blyken van deelneming, zoo van hier als elders betoond, tydens de ziekte en na het overlyden van onzen geliefden Echtgenoot, Vader, Behuwd- en Grootvader, den Heer KLORIS WIELEMAKER zeggen wy allen hartelijk dank, inzon derheid aan Zuster Allaart voor de liefderijke verpleging hem bewezen. Uit aller naam, Wed. F. WIELEMAKER. Koudekerke, 13 Aug. 1925. TWEETAL TE Hilversum Dr. J. Hoek te Soest. J. v. d. Meulen te Den Bosch. Veiseroord: E. Beukema te Nijawier. H. Knoop te Kooten. BEROEPEN TE Driesum J. H. Kroeze te Leidschendam. Haamstede E. J. van Voorst te Kootwijk. Zuidwolde D. B. J. v. d. Meulen te Oostermeer. AANGENOMEN NAAR Oosthem (Fr.)C. J. Sikkel, cand. te Oegstgeest. BEDANKT VOOR Bierum, Oudega en Rottevalle H. Steen te Zoutkamp. NiezijlW. Oosterheert te Ter Apel. Serooskerke C. J. Wielenga te Zierikzee. Westzaan, Marken, Hijlaard en Wons C. J. Sikkel, cand. te Oegstgeest. ZwolleJ. Ubels te Varsseveld. AFSCHEID VAN Gerkesklooster-StroobosDs. A. Dekkers met een predikatie over Hand. 20 32. NieuwdorpDs. G. Doekes. Tekst Job 1 21b. INTREDE TE VianenCand. B. Telder, met. eene leerrede over Jesaja 40 68. Bevestiger was Ds. J. J. Buskes, van Oosterend; die tot tekst, had Joh. 10 79. Ds. J. Krüger, predikant van Delden (Ov.), die sinds geruimen tijd met verlof van den Kerkeraad in het buitenland vertoeft, hoopt tegen 1 Dec. a.s. in ziju Gemeente terug te keeren en zijn ambtelijken arbeid te hervatten. De classis Klundert heeft 29 Juli praeparatoir geëxamineerd en toegelaten tot den dienst des Woords en der Sacramenten cand. H. Versluys te Klundert, die zich echter nog niet beroepbaar stelt. Beroepbaar. De heer A. Koning, Theol. cand. te Nieuwerbrug a. d. Rijn zal eind Augustus gaarne een eventueel beroep in overweging nemen. Een consciëntiekreet. De Raad der Geref. Kerk van Vorden heeft voor eenigen tijd, de volgende vermaning van den kansel doen voorlezen „De Kerkeraad, het betreurend, dat nog steeds in sommige huisgezinnen onzer gemeente z.g.n. neutrale dagblad-lectuur wordt aangetroffen bij vernieuwing voor eenige dagen geleden kennis genomen hebbend van de voor onze Christelijke beginselen zeer verderfelijke strekking, die uitgaat van hetgeen telkens te lezen staat in de Courant, die den naam van onze burgerlijke gemeente draagt, in welk blad ook de advertentien voorkomen, te schandelijk om van deze plaats noemen, ten aanzien van de zonde tegen het 7e gebod, heeft in zijn ver gadering van 6 Maart j.l. met algemeene stemmen besloten, de leden der gemeente ten ernstigste op het hart en geweten te binden de noodzakelijkheid om dergelijke, de goede leer en de goede zeden ondermijnende lectuur, volstrekt uit de huizen te weren en geweerd te houden, en bidt de gemeente de genade Gods toe, om rekening houdend met den consciëntiekreet van den kerkeraad, met een gerust hart, te kunnen bidden, voor zich zelf en voor hare kinderen„Heere, leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den booze". Tot, zoover de vermaning van den kerkeraad. Er zijn nog wel meer Gemeenten, waar deze ver maning wel mag worden gehoord en ter harte genomen Ds. Schilder schreef in „De Bazuin": Christel ij k Gereformeerde Kerk en Gereformeerde Gemeenten. Over de po gingen tot vereeniging tusschen de Chr. Geref. Kerk en de „Gereformeerde Gemeenten", (in de wandeling geheeten „Oud Geref. Gemeenten", enz.) gaven we reeds mededeelingen, ook al na de min of meer officieuse besprekingen tusschen afgevaardigden, al thans vertegenwoordigers, van beide groepen. Thans lezen we in het verslag der Chr. Geref. Synode Onderscheidene leden voerden over deze teere aangelegenheid het woord, maar de bespreking stond in een goeden toon en getuigde van wel willendheid. Het gold in hoofdzaak de vraag „zal de Kerk haar pogingen om tot saamleving te komen voortzetten, ja of neen?" Bezwaren werden naar voren gebracht, maar kunnen eerst dan behandeld worden als van de zijde der Gere formeerde Gemeenten ook de hand wordt uitge stoken. Voorshands moet onderzocht worden of in de Gereformeerde Gemeenten ook de gezind heid tot toenadering heerscht. Om de weder- zijdsche verhouding te verhelderen is zeer bevor derlijk de onderlinge waardeering. Een voorstel, dat de predikanten over en weer zullen optreden, vond geen bijval, omdat dit mogelijk den voort gang der zaak kon belemmeren. De Synode besloot „de poging om tot veree niging met. de Gereformeerde Gemeenten te komen voort te zetten, en deelt deswege de Synode dei- Gereformeerde Gemeenten mede, dat vereeniging, volgens haar, mogelijk is op den grondslag, waarop in 1869 de Kruiskerken met de Afgescheiden her- eenigd zijn". Aan Deputaten, in 1919 daartoe benoemd, wordt deze zaak weer toevertrouwd. Zij hebben zich in verbinding te stellen met de Deputaten der Gere formeerde Gemeenten, en indien hun dat wordt vergund, persoonlijk op de Synode der Ger. Ge meente, deze zaak nader uiteen te zetten. Tot zoover het verslag. Er zijn stemmen opgegaan, die in deze dingen een bewijs van vooruitgang zien, allereerst voor de Christelijk Gereformeerde Kerk en in wijderen zin voor de Gereformeerden in den lande. Persoonlijk kan ik deze zienswijze nog niet, deelen. En het is wel zeer opmerkelijk, dat de Chr. Geref. kerk, die in 1892 zoo bizonder scherpe ooren wilde hebben om de ketterijen te onderscheiden bij de thans be staande Gereformeerde kerken, niet allereerst thans een onderzoek instelt naar de zuiverheid of onzuiverheid der Gereformeerde Gemeenten, die wel den naam „gereformeerd" dragen, maar het in vele opzichten allerminst z ij n en vaak a f- k e e r i g van de gereformeerde belijdenis zich tooneu. Het wordt voor alle gereformeerden in den lande een vraagstuk van beteekeniskan de christelijk gereformeerde groep, voorzoover zij in haar leiders althans vertegenwoordigd wordt, de gereformeerde gemeenten beheerscken en haar eenzijdigheid en on- gereformeerde neiging wegwerken, dan zal de ver eeniging het gereformeerde denken ten zegen zijn. Maar als het. omgekeerde plaats vindt, dan beteekent vereeniging een verlies voor al wat waarlijk gerefor meerd leven wil zien bloeien in ons landeen ach teruitgang, allereerst voor de gereformeei-de, en straks ook voor de christelijk-gereformeerde bewe ging. Ja, een verslapping van het, christelijk reli gieus besef in het algemeen. Het betreft hier niet een uitlating van een bepaald mensch of een gees tesgesteldheid van een klein groepje, maar wel degelijk een nog steeds bovendrijvende strooming in de Geref. gemeenten, waarin de gereformeerde gedachte niet verdragen wordt en als ketterij wordt weggescholden. Een vooropstelling aldaar van bepaalde gedachten ook, waarin alle lust ontbreekt tot, dieper d o o rden- ken van de gereformeerde gedachte en niet de min ste lust of bekwaamheid blijkt, om wat men zegt te gelooven, rustig i n te denken. Dat geldt zelfs met name van het geestelijk leven. Niet alleen weet ds. Kersten niets anders te doen dan te repeteeren, wat anderen van de leer hem zeiden, maar ook doet de opsteller van de over het geestelijk leven handelende samenspraken tnsschen Bart en Kees niet veel anders dan overschrijven uit. de werken van anderen. Zoo heeft hij b.v. weken lang niet anders gedaan dan plagiaat plegen uit„Reizen der kin deren Israels door de woestijn, voorstellende het groote en trapsgewijze werk der wedergeboorte," door Thomas Bromley. Dit plagiaat heet dan een zuiverhouding van de leer der vaderen tegenover de ontrouwe leer van dr. Kuyper etc. Maar het is niets anders dan een machteloos stelen van dwergen uit den inboedel der vaderen, om den zwoegenden reus te kunnen beschimpen. En de groote achter grond van dit alles is onwil tot waarachtig gere formeerden arbeid. Als die strooming. zonder radi- kale voortgaande bekeering, met de Christelijk Ge- reformeei'den, gelijk zij thans zijn, zich vereenigt, dan zijn de gevolgen vooreerst niet te ovei'zien. Beroepbaar. De heer C. Stam, theol. cand. te IJsselstein verzoekt ons mede te deelen, dat hij gaarne een eventueel beroep bij de Geref. Kei-ken in over weging zal nemen. De kerkeraden der Geref. Kerken van Gerkes klooster-Stroobos A. en Gerkesklooster-Stroobos B zijn ten opzichte van de ineensmelting tot overeen- stemming gekomen. Afscheid en Intrede. Stroobos. Ds. A. Dekkers nam Zondag afscheid van zijn gemeente met een predikatie over Hand. 20 32. De scheidende leeraar werd toegesproken door den heer P. Pel, namens den kerkeraad, door den heer H. Westra namens den kerkeraad van GerkeskloosterStroobos en door ds. v. d. Vegt.e namens de Classis. Haamstede. De Geref. Kerk, alhier, beriep tot haar Herder en Leeraar ds. E. J. van Voorst, te Kootwijk. Namens den Kerkeraad, H. S. van Waveren, Scriba. KERKERAAD (smal), M'burg 13-8-'25. 1. Begin, notulen, Woendagavondcomm. als ge woonlijk. 2. Afwezig 9 leden met kennisgeving. 3. Ingekomen stukkena. Van een gemeentelid over de wijze van Avondmaalsvieringde predikanten zullen advies uitbrengen. b. Bazar der orgelcomm. zal plaats hebben 812 Sept.de comm. zal gevraagd worden alle kansspel te vermijdende kerkeraad beveelt den bazar aan. 4. Rapporten a. Van radio-comm.behandeling uitgesteld om het belang der zaak (in verband met absentie van leden). b. Over een attestatie-kwestieten gunste dei- betrokken zuster geregeld. 5. 20 en 27 Aug. geen vergadering. 6. Dankzegging, sluiting. De Kerkeraad. ZENDING. V1 i s s i n g e n. Met hartelijken dank ontvangen van Rienus Ova en Piet van Dijk, van de kinderen der le klasse der Chr. school Kasteelstraat een doos zilverpapier met eenig theelood en een paar capsules van Jaap Huibregtse een en dertig halve centen en een pakje capsules, zilverpapier en postzegels van Jan Lavooy een mooi pakje theelood en van br. B. een kwartje, twee dubbeltjes en een nikkeltje. Namens de Zendingscommissie, W. Karreman, penningm. Middelburg. In dank ontvangen uit het busje van Tinic Lodewijk f 3,635, uit het. busje van Ko Tazelaar f 3,84 en een pak zilverpapier opgespaard door de kinderen der Geref. School te 't Zand bij Middelburg. Namens de Commissie, L. A. Tange, penningm. Met vriendelijken dank ontvangen van de kinderen der Chr. School te Hoek f 1,99, een pak zilverpapier en capsules en 160 h.c. en een pakje zilverpapier van Anton v. d. Linden. Mej. C. Littooij, Molstraat, M'burg. Met vriendelijken dank ontvangen door tusschen- komst, van mejuffrouw Maria de Feijter Jd. f 45, als jaarlijksche bijdrage der gemeente Zaamslag. Ontvangen Collecten voor de Ilulpbeh. Kerken in de Provincie van de Geref. Kerken uit Classis Axel Axel f 62,28Hoek f 21,85 Oostburg f 18,51 Terneuzen f 52,40 Schoondijke f 28,20. Voor de Theologische School Schoondijke f 34,62; Zaamslag f 61,82. M. Riemens. Terneuzen, 13 Augustus 1925. Als God spreekt door Paula Uitgeversmaat schappij E. J. Bosch Jbzn., Baarn. De bekende ds. J. J. Knap van Groningen schreef voor dit, boek een aanbevelende inleiding. Met zijn aanbeveling kunnen we ons wel vereenigen. Hoofd persoon hier is een begaafde boerenzoon, die een godvruchtige opvoeding genoot van zijn moeder, zendeling wil worden, aan de academiie in kennis komt met een wereldsche jonge dame, mede onder haar invloed van het geloof afdwaalt, daardoor zijn verloofde, die geen ander juk wilde aanti-ekken met. een ongeloovige, van zich vervreemdt,, van studie verandert en medicus wordt, een zgn. vrij huwelijk aangaat met dat wereldsche meisje, maar in een weg van lijden tot verootmoediging komt. Het is een eenvoudig, maar ook leerzaam verhaal, en dat wel boeit. Hier en daar zetten we, bij lezing, een vraag- teeken, zoo als we die moeder hooren praten over monisme en Nietszche en von Hartman. Dat, is zelfs voor een ontwikkelde boerenvrouw, die er gelukkig heel wat zijn, toch wel wat onwaarschijnlijk. Heij. J.V. op G.G. Afd. „Herman Faukeel". S. S. Schets 25 a en b. J. Baan. Letterkunde A. v. Scheltema. G. de Wolff. Aanvulling. M. C. Annot. BONDSRING MIDDELBURG van J.V. op G.G. Vergadei-ing op D.V. Donderdag 27 Augustus a.s. in het Vereenigingsgebouw te Koudekerke. Aanvang acht uur. MIDDELBURG. Bediening van den H. Doop in de Gast,huiskerk. Heidelb. Cateck. Zondag 44. Gasthuiskerk 9.30 uur ds. J. H. Telkamp 2 uur ds. J. L. v. d. Wolf Hofpleinkerk 9.30 uur ds. P. van Dijk te Zaamslag. 6 uur ds. J. H. Telkamp Woensdag 2.30 uur Huwelijksbevestiging. Noorderkerk 9.30 uur ds. J. L. v. d. Wolf te Kralingen. 6 uur ds. P. van Dijk Arnemniden 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Domburg 9.30 en 2 uur dr. Ruijs te Lisse. Voorber. H. Av. Gapinge 9.30 uur Lezen eener Leerr. 6.30 urn- ds. I. K. Wessels Grijpskerke 9 en 2 uur ds. J. Dijkstra Koudekerke 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. St. Laurens 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Meliskerke 9 uur Lezen eener Leerr. 2 uur ds. P. van Dijk Voorber. H. Av. Oostkapelle in de Herv. Kerk 2 uur Cand. N. Willemse 6.30 uur ds. C. J. de Kruijter te Hasselt. Serooskerke 9.30 uur Cand. Willemse 2 uur Lezen eener Leerr. Souburg 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur ds. P. Ck. v. d. Vliet te Utrecht. Veere 9.30 en 2 uur ds. I. K. Wessels Vlissingen 9.30 en 5.30 uur ds. P. Ck. v. d. Vliet te Utrecht. Vrouwepolder 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur ds. J. H. Telkamp Westkapclle 9.30 uur 2 uur Lezen eener Leerr. Brouwershaven 10.30 en 3 uur Cand. Koning te Nieuwerbrug a.d. Rijn. Bruinisse 10 en 5 uur ds. D. Bremmer Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur Lezen eener Leerr. Geex-sdijk 9.30 en 2 uur ds. F. J. v. d. Ende Bed. H. Doop. Haamstede 9.30 en 2 uur Cand. M. den Boer te Amsterdam. Kamperland 9, 2 en 6 uur ds. F. C. van Dorp te Andijk. Nieuwerkerk 9.30 en 2 uur ds. Prinsen te Enschedé. Oosterland 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Scharendijke 9.30 en 2 uur ds. J. W. van Tol Wissekerke 9.30 en 2 uur ds F. Staal Zierikzee 10 en 6 uur ds. C. J. Wielenga Zonnemaire 9.30 en 2 uur ds. Z. Hoek Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 u. ds. T. Bouma Bergen op Zoom 9.30 en 5.30 uur ds. W.M.leCointre Krabbendijke 9 en 2 uur ds. A. Andree Poortvliet 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. 6 uur Lezen eener Leerr. Rilland-Bath 10 en 2.30 uur ds. Allaart te Roosenburg. Tholen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leei-r. Oud-Vosmeer 9.30 en 2 uur ds. van Heiningen te Ter Aar. Baarland 9.30 en 2 uur ds. A. Wijngaarden Driewegen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Borsele 9 en 2 uur ds. A. Scheele Goes 9.30 en 6 uur ds. R. J. v. d. Veen 's Gravenpolder 10.30 uur Lezen eener Leerr. 2.30 uur ds. R. J. v. d. Veen Heinkenszand 10 en 2.30 uur ds. C. W. Keur Ierseke 9.30 en 2 uur ds. Willemse te Poort ugaal. Wemeldinge 9.30 en 2.30 uur Cand. de Jong te Rotterdam. Kruiningen 9.30 en 2 uur ds. F. A. den Boeft Nieuwdorp 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Wolphaartsdijk 9.30 en 2 uur ds. A. P. Lanting Axel 10 en 3 uur Hoek 10 en 3 uur Oostbui-g 10 en 2.30 uur Oostburg (dienst Aardenburg) 9.30 en 3 uur Schoondijke 10 en 3 uur Terneuzen 9.30 en 2.30 uur Zaamslag 10 en 3 uur ds. ds. J. S. Post ds. J. B. Vanhaelen ds. W. Moene Lezen eener Leerr. ds. P. Sietsma ds. S. Groeneveld II. P. M. G. de Walle te Oenkerk.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1925 | | pagina 3