5e Prov. Diaconale Conferentie.
DADERS DES WOORDS.
Nederlandsche Christelijke
Radio-Vereeniging,
Heij.
Tweeden Pinksterdag naar
Valkenisse.
ZENDING.
KERKNIEUWS.
de Waarheid en het Leven te zeggen die
Mij gezien heeft, heeft den Vader gezien.
Maar dan is God niet meer de onkenbare,
en dan is onwaar, wat op elke bladzijde van
de theologie van Barth staat te lezen,
óf hij dit zoo sprak, is als historisch, eindig
tijdelijk wezen, zondig als alle anderen
Dan verdient Kajafas onze hoogste bewon
dering, dat hij zelfs tegenover dezen be
klaagde, bij wien het zoo ontzaglijk moeilijk
moet zijn geweest, gebleven is de dienaar
van het Recht, de wreker van Gods ge
schonden Majesteit.
Een middenweg zie ik hier niet. En ik
ben ook niet geneigd op dezen tweesprong
een middenweg te gaan.
Het verblijdde ons zeer, dit kloeke verweer
te lezen. Waar prof. B. allengs grooten invloed
als „Gereformeerd" theoloog verkreeg, hebben
deze beide referaten verhelderend gewerkt. En
het kan niet anders dan tot dankbaarheid
stemmen, dat in ons vaderland van zoo ver
schillende zijden op het gevaar van zulke
schijnrechtzinnige denkbeelden gewezen is.
Inderdaad is het eenig belangrijke, dat ons
Jezus waarachtig God en waarachtig recht
vaardig mensch, niet wordt ontroofd.
v. D.
Vrijdag 29 Mei wordt te Middelburg D.V. de
5e Conferentie gehouden van diakenen uit heel
onze provincie.
We staan mogelijk wel eens sceptisch tegen
over al die vergaderingen. Vragen ons af, loont
het u de kosten
Maar de laatste Ouderlingen-Conferentie te
Goes heeft bewezen, dat zoowel voor de prac-
tijk als voor de theorie van het ambt, soms
verrassend veel goeds wordt geboden.
Ge komt er menigmaal gesterkt en bemoedigd
van daan.
Met grooter vrijmoedigheid dan anders, gelet
op de schoone vergadering die de ouderlingen
in Goes hadden, wekken wij al onze diakenen
op Vrijdag voor Pinksteren naar Middelburg
te gaan.
De diaconie van Axel zal de vraag inleiden
of een provinciale regeling gewenscht is voor
vertrekkende en komende behoeftige broeders
of zusters.
Middelburg's diaconie wil een wijziging in
de regeling der Conferenties.
Ook komt ter sprake de vraag of de diaco
nieën genoegzaam letten op de roeping die de
kinderen tegenover hun behoeftige ouders
hebben.
Hoofdschotel is wat ds. Den Boeft van Krui-
ningen ter tafel brengt: „De invloed van het
Diaconaat op het sociale leven
Een rijk en belangrijk onderwerp, dat ge niet
verkeerd moet lezenzooals het er nu staat
eischt het heel wat meer van spreker en hoor
ders dan wanneer het luiddeDe invloed van
het sociale leven op het Diaconaat.
Het lijkt ons een zeer belangrijk referaat te
zullen worden. En het redt het menu, dat
overigens noch door talrijkheid, noch door
voedzaamheid der spijzen dit jaar bijzonder
uitblinkt.
Maar Zeeuwen zijn tafels gewend, die meer
door stevigheid van kost dan door veelheid
van spijzen uitmunten. En stevige kost wordt
er gewis van uit Kruiningen opgediend. Worde
het een gezegende vergadering. v. D.
In dezen tijd, nu we al aan zooveel dingen
gewend zijn geraakt, die een vorig geslacht
ongeloofwaardig zouden toegeschenen hebben,
brengt de wondere uitvinding der radiotelefonie
ons toch nog wel even tot opmerken en na
denken en tot den uitroep der bewondering:
hoe groot zijn Heer Uw werken!
Het ontroert u lichtelijk, wanneer ge heel
duidelijk onderscheidt de stem van iemand, die
zich op kilometers afstands bevindt, terwijl er
-tusschen hem en u geen andere verbinding is
dan de lucht en het geheimzinnige toestel,
waaruit die stem u tegenklinkt.
Dan krijgen we ook eerbied voor des men-
schen vernuft, dat dezen vorm van gemeen
schap ontdekte en aan den mensch wist dienst
baar te maken.
Maar dan vergeten we toch niet, dat de
mensch alleen maar kon ontdekken wat er was
en deze uitvinding demonstreert ons dan op
indrukwekkende wijze de grootheid van Hem,
die alzoo de dingen schiep in wonderen
samenhang.
Deze uitvinding zou dan ook moeten dienst
baar gemaakt worden aan de verheerlijking
Gods, de komst van Zijn Koninkrijk en de vol
brenging van Zijn wil.
Zoo is echter het gebruik daarvan voor o
zoo groot deel niet. Voor vele menschen staat
uitvinden zoo wat gelijk met scheppen. De eere,
die zij den uitvinder toebrengen is zoo groot
als ware hij de schepper van hetgeen hij vond.
En als die uitvinder dan zijn vondst stelt in
dienst der menschheid, dan heeft, meenen ze,
ook alleen de mensch te bepalen, hoe hij die
gebruiken wil. En van dat vermeende recht
gebruik makende verkondigt de radio-telefonie
wel allerwege des menschen grootheid en des
menschen wijsheid maar niet Gods grootheid
en Gods wijsheid.
Zoo heeft de radio-telefoon ook haar groote
bezwaren en gevaren. Wordt zij een instrument
van de wereld, dan wordt zij dat ook van den
overste der wereld, Satan. Dan gaat van haar
een invloed uit ten kwade. En die invloed is
niet te onderschatten.
Men heeft reeds opgemerkt, dat zooals een
Nicodemus van de nachtelijke bedekking gebruik
maakt om Jezus te zoeken, zoo ook nu velen,
die niet openlijk met de wereld durven mee
doen, bedektelijk kunnen afluisteren wat daar
zoo in de wereld omgaat.
Aan het bezit van een radio-installatie in
huis zijn dan ook groote gevaren verbonden.
Een huisvader mag zich eerst wel goed be
denken vóór hij to1 de aanschaffing overgaat.
Hij haalt dan in zijn huis iets waardoor mo
gelijk wordt de gemeenschap met de wereld.
Langs dien weg zal kunnen beluisterd worden
een christelijk concert en een christelijke toe
spraak, maar eenige wijziging in den stand van
het toestel doet uit de ongeziene verte heel
andere dingen opvangen, die groote schade
kunnen berokkenen aan het zieleleven van zijn
kinderen. Controle en nog eens controle zal
noodig zijn om het kwade te voorkomen. En
menig huisvader is lang niet altijd in de ge
legenheid, omdat hij vaak van huis moet, die
te oefenen. Zoo hij daartoe wel in staat is, zoo
heeft hij tevoren te bedenken, dat hij wel eens
op tegenstand bij zijn kinderen zal kunnen
stuiten, die er bij hem op zullen aandringen,
ook het andere hen te doen hooren en zich af
te vragen of hij op den duur sterk genoeg zal
zijn dien te verduren. De gestage drup holt
tenslotte zelfs den hardsten steen. Waarvan men
zich voorstelde dat het een oorzaak zou worden
van huiselijk genot, zou zoo wel eens kunnen
ontaarden in een oorzaak van huiselijken on
vrede.
We denken er dan ook niet aan reclame te
gaan maken voor deze uitvinding en onze lezers
op te wekken toch zoo spoedig mogelijk zulk
een installatie aan te schaffen.
Ook daarom achten we het gebruik maken
van de radio voor onze zieken niet zonder
bedenking en oordeelen we, dat het beter is,
die op andere wijze te helpen. Men zal dan
zulk een installatie zich aanschaffen om een
zieke in staat te stellen den dienst des Woords
te kunnen volgen, maar als het er eenmaal is,
dan kan het door andere leden van het gezin
weieens gebruikt worden voor een heel ander
doel.
Intusschen, het gebruik maken van deze
uitvinding is op zichzelf zeker geen zonde.
Ook hierin is te eeren een gave Gods.
En te rekenen is met het feit dat al heel veel
menschen ook in ons land zulk een inrichting
bezitten.
Dat bracht de oprichters van de Nederl.
Chr. Radio-vereeniging op de gedachte dat
een poging moest worden gedaan, ook deze
uitvinding te gebruiken tot bevordering van
Gods Koninkrijk en Zijn eere.
En dat doel is toe te juichen en verdient
onze waardeering en steun. Nu de radio er is,
zou het onverantwoordelijk zijn het gebruik
daarvan aan de wereld over te laten, en niet
ook deze gelegenheid aan te grijpen om tegen
over de verheerlijking van den mensch te stellen
die van den almachtigen God en tegenover de
wijsheid der wereld, de wijsheid Gods in de
prediking van het Evangelie des kruises. Zooals
er nu kunnen zijn, die van de radio gebruik
maken om op bedekte wijze de gemeenschap
der wereld te zoeken, zoo kunnen er ook nu
radiomenschen zijn, die als ze eens, ongezien
van menschen, kunnen beluisteren een predi
king van het Evangelie, dat met hart en han
den aangrijpen. Maar dan moet ook het Evan
gelie gepredikt worden, zal dat beluisteren
mogelijk zijn.
De Ned. Chr. Radio-vereeniging sloot daar
toe een contract af met het Uitzendstation te
Hilversum, en zorgt dat eiken Woensdagavond
een christelijke toespraak en christelijke muziek
te beluisteren is.
Bij dit werk is de Ned. Chr. Radio-vereeni
ging, naar de heer Mr. A. van der Deure in
de Gron. Kerkbode van 18 April j.l. meedeelt,
gestuit op grooten tegenstand. Hij schrijft daarin
o.m. dit
Waar wij nog midden in dien strijd
zitten, is het oogenblik nog niet gekomen
om publiek te maken, met hoe groote
woede en felheid tegen onze Christelijke
Vereeniging wordt opgetreden om haar van
het terrein der radio te verdringen. Onge
kend is het gekuip en geintrigeer om onze
actie onmogelijk te maken en onzen invloed
bij de regeering te verkleinen. De oprich
ting van onzen bond was een daad van
noodzakelijkheid en van moed. Waren we
einde 1924 niet opgetreden, dan was de
geheele omroep, mede van onze belasting
gelden gefinancieerd, in handen geweest
van de tegenpariij. Dat wij daarvoor een
stokje gestoken hebben wordt ons nooit
vergeven. Het is zelfs ons Bestuur een
openbaring geweest, dat er nog zooveel
haat en verachting jegens ons standpunt
in bepaalde kringen wordt gevonden. Wat
wij over onze „Christelijke programma's"
in woord en geschrift, onderteekend en
annoniem te hooren en te lezen krijgen,
is meer dan ergerlijk. Ons contract met
den zender is ons reeds opgezegd geweest,
met de grootste stuurmanskunst is dit her
nieuwd en we hebben een herhaalde op
zegging te wachten.
We hebben hier zoo breed geciteerd om onzen
lezers te doen gevoelen, uit het verhaal van
die groote openbaar wordende vijandschap,
wat een goed werk de vereeniging begon door
te zorgen, dat eiken Woensdagavond het uit
zendstation te Hilversum, in dienst gesteld
wordt van positieven christelijken arbeid. Deze
vereeniging moet, naar onze overtuiging, ge
steund worden om dit belangrijk werk te kun
nen voortzetten. Laten we zorgen dat de
aethergolven ook kunnen voortplanten de bood
schap des Evangelies.
Die steun vraagt de vereeniging van parti
culieren maar ook van Kerken.
Dit laatste moet ook speciaal op grond hier
van dat de vereeniging zoo ook evangeliseer end
werkt.
Dien steun meende nu de Gron. Kerkbode
te moeten ontraden omdat de grondslag der
vereeniging te ruim zou zijn en daarom onze
Gereformeerde actie door haar niet zou wor
den gediend.
Met dat oordeel kunnen we ons niet veree
nigen. Konden we een specifiek Gereformeerde
vereeniging hebben voor dit doel, om zeer
speciaal Gereformeerde actie te voeren, we
zouden daaraan allicht ook de voorkeur geven.
Maar de meedeeling aangaande de groote kos
ten voor oprichting en exploitatie van een
goed omzendstation van den heer van der
Deure (f 60000 voor oprichting en f 10000
jaarlijks voor exploitatie) doet wel begrijpen,
dat we daaraan vooreerst nog niet toe zijn.
Willen we iets doen dan zijn we aangewezen
op samenwerking.
En wanneer die samenwerking dan kan ver
kregen worden op een grondslag, als van de
Chr. Radio Vereeniging, dan meenen we dat
het onverantwoordelijk zou zijn ons daarvan
afzijdig te houden. De statuten zeggen daarvan
„De vereeniging heeft tot grondslag de Heilige
Schrift, die zij erkent als Gods onfeilbaar
Woord. Zij belijdt, dat Jezus Christus is de
vleesch geworden Zone Gods, Redder der we
reld". Zeker, specifiek Gereformeerd is dit niet
geformuleerd. Maar toch wel zóó positief, dat
ook wij op dien grondslag kunnen meebouwen.
Bovendien zijn alle bestuursleden, op twee na,
lid der Ger. Kerk. Een bestuurslid is Ned. Herv.
Predikant en één bestuurslid behoort tot de
Chr. Geref. Kerk.
We meenen dan ook met volle vrijmoedigheid
er bij onze Kerken op te mogen aandringen
deze vereeniging en haar beteekenisvollen arbeid
met een jaarlijksche bijdragelte steunen.
Het plan om ditmaal den Zendingsdag van
de Classis Middelburg te houden op Hemel
vaartsdag kon niet doorgaan. Op dien middag
was reeds door anderen beslag gelegd.
Toen bleef alleen als datum over den Tweeden
Pinksterdag. Op den derden dag toch heeft
reeds eenige jaren achter elkaar de Chr. Sociale
Landdag een zeker recht verkregen.
Als een bezwaar tegen dien datum kan be
schouwd worden dat dan ook een Zendingsdag
wordt georganiseerd van Hervormde zijde.
Dit bezwaar was evenwel nu niet te ontgaan.
Concurrentiezucht is hierbij niet in 't spel ge
weest. Het eiland is ook wel zóó groot, dat
beide vergaderingen elkaar niet behoeven te
hinderen wanneer de één gehouden wordt op
Valkenisse en de ander op Westhove. En het
aantal menschen, die op dien dag er wel eens
uit willen is .ook groot genoeg, dat beide ver
gaderingen in dat opzicht goed kunnen slagen.
We hopen dus D.V. Tweeden Pinksterdag
te Valkenisse bij Biggekerke onze Zendings
samenkomst te hebben te 2 uur. Reeds nu kunnen
we meedeelen dat dan als sprekers hopen op
te treden ds. Schoemakers van Katendrecht, ds.
van der Veen van Goes en ds. Wessels van
Veere.
Laten de broeders en zusters dit alvast in
hun gedachten nemen, om het plan te vormen
daarheen te gaan.
En geve de Heere ons een schoonen dagen
een gezegend saamzijn. Heij.
De brief, dien Ds. Merkelyn in 't begin van
dit jaar zond, bevatte een belangrijk overzicht
over den algemeenen toestand op .Java en ons
Zendingsterrein, en een interessant verhaal
van een godsdienstige opzet tusschen een paar
leden van de gemeente te Tempel en Moha-
medaansche propagandisten.
Het lijkt ons goed dit in ruimer kring be
kend te maken en daarom hier op te nemen
Allereerst iets over den algemeenen toestand
op Java. Wel ligt Magelaug niet in het
centrum van Java, maar ligt er toch zoo dicht
by, dat de geestelijke stroomingen in deze
landen ook hier haar iuvloed laten werken.
Van Communistische strevingen merken we
hier niet veel. De Communistische bladen,
die op Java verschijnen hebben de meeste
abonné's op tal van plaatsen op Java hebben
Communistische vergaderingen plaats, maar
noch van die communistische pers noch van
dergelijke vergaderingen merken we hier iets.
West-Java schynt voor dergelijke propaganda
een vruchtbaarder terrein te zijn dan Midden-
Java. Des te meer merken we den invloed
van de Mohamedaansche opleving. Djokja is
het centrum van de Mohamaddijah beweging,
welke verdieping van den Islam ten doe) stelt
en meerdere aanpassing bij de moderne op
vattingen van onzen tijd. Deze vereeniging
voert een intensieve actie. Honderden werken
mee in stad en dorp om de menschen te
onderrichten omtrent den Mohamedaanschen
Godsdienstze hebben een uitgebreide Colpor-
tagearbeid en tal van Colporteurs, die in
navolging van onze Colporteurs, stad en land
afreizen om Mohamed-leetuur te plaatsen.
Ze richten ziekenhuizen op, polyklinieken, nu
ook een armenhuis en dit alles opdat men niet
langer meer zou kunnen zeggen, dat er van
Mohamedaansche zy de geen betoon van
barmhartigheid is. Naar vele plaatsen waar
Christenen wonen en vergaderen, worden leden
van Mohamaddjjah gezonden om twistge
sprekken met onze Christenen te voeren om ze,
ware het mogelijk, tot den Islam terug te
leiden. Voor enkele weken had onze Colporteur
te Moentilan zjjn boeken uitgestald op de
markt; weldra waren echter 2 Mohamedaansche
Colporteurs, die hun boeken aan beide zjjden
van onzen Colporteur uitstalden en het ver-
koopen van onzen Colporteur zoo goed als
onmogelijk maakten. Laatstleden Zondag werd
de koempoelan in Tempel bijgewoond door
twee leden van Mohamaddijah, die gekomen
waren om te redetwisten. Onze goeroe bracht
eerst de samenkomst ten einde en toen ont
wikkelde zich een gesprek. De goeroe zei, 't
beste is, dat U maar eens met de leden onzer
gemeente praat en dan kunt U zien, of zij ook
weten, wat ze gedaan hebben toen ze Christen
werden. De goeroe wist wel wat hjj deed,
want een tweetal leden van de gemeente te
Tempel, n.l. de Chinees Stefanoes en de Javaan
Thomas zijn voor geen klein geruchtje vervaard.
De eerste opmerking die de Mohamaddyak-
leider maakte was deze: „hoe komen jullie er
bij om Christen te worden, want als je Christen
bent, dan volg je toch niet je eigen hart;
Christenen zijn koeien, zonder een eigen over
tuiging, domme menschen, die geleid worden
en slechts doen wat een Hollander zegt. Terwijl
deze opmerking gemaakt werd stonden er vele
Mohamaddijah-leden buiten te luisteren. Een
onzer Christenen nam het woord en zeideU
weet blijkbaar nog niet veel van den Christel,
godsdienst afwant dan z<>u u weten, dat^wy
den Heere -Jezus volgen wy hebben juist ge
leerd om niet te luisteren naar menschen, maar
naar Gods Woord, dat Woord hebben wij, lezen
wel en dat begrijpen we ook. Maar hoe is 't
met de Mohamedanen zy bidden in 't Ara
bisch en begrijpen 'tniet, zy lezen den Koran
in 't Arabisch en begrijpen 'tniet, want de
beteekenis der woorden kennen zy nietmen
begrijpt dus zijn godsdienst niet, en hoewel
men die niet begrypt, neemt men haar toch
aan lykt dit niet meer op het doen van een
koe, daarna vielen onze Christenen aan en
zeiden: „waar was de barmhartigheid der Mo-
hamedauen, waar waren de Mohamedaan
sche ziekenhuizen, eu armenkolonieswanneer
Mohamedanen een boekje verkoopen, dan
vragen ze daar wel 10 maal meer voor dan de
Christenen voor hun boeken vragen en wanneer
het jullie bedoeling is om de menschen te
onderrichten over den weg der zaligheid,
waarom willen jullie daar dan nog winst mee
behalen". Daarna wilden die twee Mohame
danen spreken over de H. Drieëeuheid en het
Zoonschap Gods, maar onze Christenen ant
woordden wie lezen leert begint met a. b. c.
en als jullie iets van den godsdienst willen
weten moeten wy ook beginnen met het a. b. c.
van den godsdienst, daarom vrageu wy u, was
Mohamed een mensch antwoord ja was hy
een zondeloos mensch? antwoord neen maar
hoe zouden wij dan onze toevlucht nemen tot
een die zelf zonde heeftwat kan hy doen, wat
kan hy geven, hy heeft niets en moet zelf ge
holpen worden, indien hjj ten hemel zou binnen
gaan. De Mohamedanen antwoordden: maar
wie Mohamed volgt, dien belooft hy den
hemel. De Christenen autwoordden maar man
hoe kan iemand, die zonde heeft, zoo iets be
loven? Is de hemel dan van Mohamed? Iu
Medari (vlak bij Tempel) staat een suikerfabriek,
wat heeft u er aan als ik zeg: ik zal u die
suikerfabriek geven als ik er niets over te
zeggen heb. Toen volgde een prediking van den
Christus, over Zijn verzoenend lyden, een woor
denwisseling over Zyn kruisdood, zoo echter,
dat die Mohamedauen een beetje vreemd be
gonnen te kyken en de boute toon van 't bègin
lieten varen. 'tWas aardig om het onze Chris
tenen te hooren vertellen. Stefanoes zeide toen
ik begon, leefde er een gebed in mijn hart of
God mij bekwamen wou en ik dacht aan die
woorden 't zal u in die ure gegeven worden,
wat gy spreken zult". Ik deel u deze dingen
mee als een staaltje van Mohamedaansche
actie, ook om te laten gevoelen hoe onze Chris
tenen uw voorbede noodig hebben, opda* ze
volharden mogen. Ook hebben ze onderricht
noodig, vooral ook onze goeroe's, opdat ze den
tegenspreker kunnen antwoorden en het is wel
een byzondere leiding vau Gods voorzienigheid,
dat we dr. Bakker gekregen hebben, die ook
onze goeroe's zal onderwijzen over den Islam.
De stryd, die reeds enkele jaren aan den gang
is, wordt heviger en als ge de inlandschs pers
leest en merkt, hoe bitter de harten zyn over
den voortgang van het Christendom dan leven
we wel in ernstige tyden, waarin het gebed
van Gods volk zich vermenigvuldigen moet om
de komst van Zyn ryk, niettegenstaande alle
tegenstand, 't Is wel aangenaam te hooren hoe
onze Christenen spreken het Christelyk geloof
heeft een plaats in hunne harten en zy zyn
bereid om er voor te lyden. Onze Christenen
in Zeeland, Brabant en Limburg mogen echter
hunne roeping verstaan opdat de arbeid zich
ook mag vermenigvuldigen en de arbeiders hier
meerder mogen worden.
BEROEPEN TE
AmersfoortJ. Hoek te Soest.
Doetichem P. v. cl. Sluis te Dirkshorn.
Tzummarum en Zuidwolde (Dr.)D. Feenstra, cand. te
Wouclsend.
Strijen C. A. van Nood te Vorclen.
AarlanderveenJ. C. Aalders, met verlof te
's Gravenhage
AANGENOMEN NAAR
Vianen B. Telder, cand. te Utrecht.
BEDANKT VOOR
NiezijlB. Steen te Zoutkamp.
Nieuwveen, Helmond, Hemelum, Kollumerpomp, Zoe-
termeer-Zegwaart en OldeboornB. Telder, cand. te
Utrecht.
Afscheid en Intree.
Utrecht. In de overvolle Oosterkerk deed ds. P.
Chr. van der Vliet zijn intrede. In een toespraak, aan
zijn preek voorafgaande, wees Spr. er op, dat heter
voor hem niet op aan komt, of hij scheiden moet,
of zich verbinden, maar dat de hoofdzaak is, dat te
Vlissingen en te Utrecht Christus gepredikt wordt.
Spr. ontvouwt geen program van actie, maar wenscht
alleen Jezus te prediken. Hierna hield Spr. een pre
dikatie over 1 Coriuthe 2:2.
Hij richtte zich, na afloop der predikatie, met bij
zondere toespraken tot zijn bevestiger, de overige
collega's, den Kcrkeraad, de gen1.buurde Kerken, de
commissie van administratie en tot alle organisaties,
d:e zich naar den naam van Christus noemen, in 't
bijzonder de jeugdorganisaties. Ook den missionairen
dienaar, ds. Netelenbos, herdacht hij.
De gemeente zong haar nieuwen leeraar toe Ps.
134 3.
Gouda. Het afscheid van ds. T. Sap is bepaald op
9 Aug.
Lopilc en Capelle a.d. Yssel. Het afscheid van ds.
W. H. Bouwman is bepaald op Zondag 21 Juni, Be
vestiging heeft plaats Zondag 28 Juni, intrede Don
derdag 2 Juli. Bevestiger is dr. J. C. de Moor, van
Utrecht.
Peremptoir geëxamineerd. Dinsdag heeft voor
de classis Gouda der Geref. Kerken cand. L. E. Smilde,
beroepen predikant te Haastrecht, met goed gevolg
peremptoir examen afgelegd.
De classis Zwolle heeft praep. geëxamineerd
en toegelaten om te staan naar het ambt van Dienaar
des Woords, cand. J. van Raalte. De heer Van Raalte