5e Prov. Diaconale Conferentie. DADERS DES WOORDS. Nederlandsche Christelijke Radio-Vereeniging, Heij. Tweeden Pinksterdag naar Valkenisse. ZENDING. KERKNIEUWS. de Waarheid en het Leven te zeggen die Mij gezien heeft, heeft den Vader gezien. Maar dan is God niet meer de onkenbare, en dan is onwaar, wat op elke bladzijde van de theologie van Barth staat te lezen, óf hij dit zoo sprak, is als historisch, eindig tijdelijk wezen, zondig als alle anderen Dan verdient Kajafas onze hoogste bewon dering, dat hij zelfs tegenover dezen be klaagde, bij wien het zoo ontzaglijk moeilijk moet zijn geweest, gebleven is de dienaar van het Recht, de wreker van Gods ge schonden Majesteit. Een middenweg zie ik hier niet. En ik ben ook niet geneigd op dezen tweesprong een middenweg te gaan. Het verblijdde ons zeer, dit kloeke verweer te lezen. Waar prof. B. allengs grooten invloed als „Gereformeerd" theoloog verkreeg, hebben deze beide referaten verhelderend gewerkt. En het kan niet anders dan tot dankbaarheid stemmen, dat in ons vaderland van zoo ver schillende zijden op het gevaar van zulke schijnrechtzinnige denkbeelden gewezen is. Inderdaad is het eenig belangrijke, dat ons Jezus waarachtig God en waarachtig recht vaardig mensch, niet wordt ontroofd. v. D. Vrijdag 29 Mei wordt te Middelburg D.V. de 5e Conferentie gehouden van diakenen uit heel onze provincie. We staan mogelijk wel eens sceptisch tegen over al die vergaderingen. Vragen ons af, loont het u de kosten Maar de laatste Ouderlingen-Conferentie te Goes heeft bewezen, dat zoowel voor de prac- tijk als voor de theorie van het ambt, soms verrassend veel goeds wordt geboden. Ge komt er menigmaal gesterkt en bemoedigd van daan. Met grooter vrijmoedigheid dan anders, gelet op de schoone vergadering die de ouderlingen in Goes hadden, wekken wij al onze diakenen op Vrijdag voor Pinksteren naar Middelburg te gaan. De diaconie van Axel zal de vraag inleiden of een provinciale regeling gewenscht is voor vertrekkende en komende behoeftige broeders of zusters. Middelburg's diaconie wil een wijziging in de regeling der Conferenties. Ook komt ter sprake de vraag of de diaco nieën genoegzaam letten op de roeping die de kinderen tegenover hun behoeftige ouders hebben. Hoofdschotel is wat ds. Den Boeft van Krui- ningen ter tafel brengt: „De invloed van het Diaconaat op het sociale leven Een rijk en belangrijk onderwerp, dat ge niet verkeerd moet lezenzooals het er nu staat eischt het heel wat meer van spreker en hoor ders dan wanneer het luiddeDe invloed van het sociale leven op het Diaconaat. Het lijkt ons een zeer belangrijk referaat te zullen worden. En het redt het menu, dat overigens noch door talrijkheid, noch door voedzaamheid der spijzen dit jaar bijzonder uitblinkt. Maar Zeeuwen zijn tafels gewend, die meer door stevigheid van kost dan door veelheid van spijzen uitmunten. En stevige kost wordt er gewis van uit Kruiningen opgediend. Worde het een gezegende vergadering. v. D. In dezen tijd, nu we al aan zooveel dingen gewend zijn geraakt, die een vorig geslacht ongeloofwaardig zouden toegeschenen hebben, brengt de wondere uitvinding der radiotelefonie ons toch nog wel even tot opmerken en na denken en tot den uitroep der bewondering: hoe groot zijn Heer Uw werken! Het ontroert u lichtelijk, wanneer ge heel duidelijk onderscheidt de stem van iemand, die zich op kilometers afstands bevindt, terwijl er -tusschen hem en u geen andere verbinding is dan de lucht en het geheimzinnige toestel, waaruit die stem u tegenklinkt. Dan krijgen we ook eerbied voor des men- schen vernuft, dat dezen vorm van gemeen schap ontdekte en aan den mensch wist dienst baar te maken. Maar dan vergeten we toch niet, dat de mensch alleen maar kon ontdekken wat er was en deze uitvinding demonstreert ons dan op indrukwekkende wijze de grootheid van Hem, die alzoo de dingen schiep in wonderen samenhang. Deze uitvinding zou dan ook moeten dienst baar gemaakt worden aan de verheerlijking Gods, de komst van Zijn Koninkrijk en de vol brenging van Zijn wil. Zoo is echter het gebruik daarvan voor o zoo groot deel niet. Voor vele menschen staat uitvinden zoo wat gelijk met scheppen. De eere, die zij den uitvinder toebrengen is zoo groot als ware hij de schepper van hetgeen hij vond. En als die uitvinder dan zijn vondst stelt in dienst der menschheid, dan heeft, meenen ze, ook alleen de mensch te bepalen, hoe hij die gebruiken wil. En van dat vermeende recht gebruik makende verkondigt de radio-telefonie wel allerwege des menschen grootheid en des menschen wijsheid maar niet Gods grootheid en Gods wijsheid. Zoo heeft de radio-telefoon ook haar groote bezwaren en gevaren. Wordt zij een instrument van de wereld, dan wordt zij dat ook van den overste der wereld, Satan. Dan gaat van haar een invloed uit ten kwade. En die invloed is niet te onderschatten. Men heeft reeds opgemerkt, dat zooals een Nicodemus van de nachtelijke bedekking gebruik maakt om Jezus te zoeken, zoo ook nu velen, die niet openlijk met de wereld durven mee doen, bedektelijk kunnen afluisteren wat daar zoo in de wereld omgaat. Aan het bezit van een radio-installatie in huis zijn dan ook groote gevaren verbonden. Een huisvader mag zich eerst wel goed be denken vóór hij to1 de aanschaffing overgaat. Hij haalt dan in zijn huis iets waardoor mo gelijk wordt de gemeenschap met de wereld. Langs dien weg zal kunnen beluisterd worden een christelijk concert en een christelijke toe spraak, maar eenige wijziging in den stand van het toestel doet uit de ongeziene verte heel andere dingen opvangen, die groote schade kunnen berokkenen aan het zieleleven van zijn kinderen. Controle en nog eens controle zal noodig zijn om het kwade te voorkomen. En menig huisvader is lang niet altijd in de ge legenheid, omdat hij vaak van huis moet, die te oefenen. Zoo hij daartoe wel in staat is, zoo heeft hij tevoren te bedenken, dat hij wel eens op tegenstand bij zijn kinderen zal kunnen stuiten, die er bij hem op zullen aandringen, ook het andere hen te doen hooren en zich af te vragen of hij op den duur sterk genoeg zal zijn dien te verduren. De gestage drup holt tenslotte zelfs den hardsten steen. Waarvan men zich voorstelde dat het een oorzaak zou worden van huiselijk genot, zou zoo wel eens kunnen ontaarden in een oorzaak van huiselijken on vrede. We denken er dan ook niet aan reclame te gaan maken voor deze uitvinding en onze lezers op te wekken toch zoo spoedig mogelijk zulk een installatie aan te schaffen. Ook daarom achten we het gebruik maken van de radio voor onze zieken niet zonder bedenking en oordeelen we, dat het beter is, die op andere wijze te helpen. Men zal dan zulk een installatie zich aanschaffen om een zieke in staat te stellen den dienst des Woords te kunnen volgen, maar als het er eenmaal is, dan kan het door andere leden van het gezin weieens gebruikt worden voor een heel ander doel. Intusschen, het gebruik maken van deze uitvinding is op zichzelf zeker geen zonde. Ook hierin is te eeren een gave Gods. En te rekenen is met het feit dat al heel veel menschen ook in ons land zulk een inrichting bezitten. Dat bracht de oprichters van de Nederl. Chr. Radio-vereeniging op de gedachte dat een poging moest worden gedaan, ook deze uitvinding te gebruiken tot bevordering van Gods Koninkrijk en Zijn eere. En dat doel is toe te juichen en verdient onze waardeering en steun. Nu de radio er is, zou het onverantwoordelijk zijn het gebruik daarvan aan de wereld over te laten, en niet ook deze gelegenheid aan te grijpen om tegen over de verheerlijking van den mensch te stellen die van den almachtigen God en tegenover de wijsheid der wereld, de wijsheid Gods in de prediking van het Evangelie des kruises. Zooals er nu kunnen zijn, die van de radio gebruik maken om op bedekte wijze de gemeenschap der wereld te zoeken, zoo kunnen er ook nu radiomenschen zijn, die als ze eens, ongezien van menschen, kunnen beluisteren een predi king van het Evangelie, dat met hart en han den aangrijpen. Maar dan moet ook het Evan gelie gepredikt worden, zal dat beluisteren mogelijk zijn. De Ned. Chr. Radio-vereeniging sloot daar toe een contract af met het Uitzendstation te Hilversum, en zorgt dat eiken Woensdagavond een christelijke toespraak en christelijke muziek te beluisteren is. Bij dit werk is de Ned. Chr. Radio-vereeni ging, naar de heer Mr. A. van der Deure in de Gron. Kerkbode van 18 April j.l. meedeelt, gestuit op grooten tegenstand. Hij schrijft daarin o.m. dit Waar wij nog midden in dien strijd zitten, is het oogenblik nog niet gekomen om publiek te maken, met hoe groote woede en felheid tegen onze Christelijke Vereeniging wordt opgetreden om haar van het terrein der radio te verdringen. Onge kend is het gekuip en geintrigeer om onze actie onmogelijk te maken en onzen invloed bij de regeering te verkleinen. De oprich ting van onzen bond was een daad van noodzakelijkheid en van moed. Waren we einde 1924 niet opgetreden, dan was de geheele omroep, mede van onze belasting gelden gefinancieerd, in handen geweest van de tegenpariij. Dat wij daarvoor een stokje gestoken hebben wordt ons nooit vergeven. Het is zelfs ons Bestuur een openbaring geweest, dat er nog zooveel haat en verachting jegens ons standpunt in bepaalde kringen wordt gevonden. Wat wij over onze „Christelijke programma's" in woord en geschrift, onderteekend en annoniem te hooren en te lezen krijgen, is meer dan ergerlijk. Ons contract met den zender is ons reeds opgezegd geweest, met de grootste stuurmanskunst is dit her nieuwd en we hebben een herhaalde op zegging te wachten. We hebben hier zoo breed geciteerd om onzen lezers te doen gevoelen, uit het verhaal van die groote openbaar wordende vijandschap, wat een goed werk de vereeniging begon door te zorgen, dat eiken Woensdagavond het uit zendstation te Hilversum, in dienst gesteld wordt van positieven christelijken arbeid. Deze vereeniging moet, naar onze overtuiging, ge steund worden om dit belangrijk werk te kun nen voortzetten. Laten we zorgen dat de aethergolven ook kunnen voortplanten de bood schap des Evangelies. Die steun vraagt de vereeniging van parti culieren maar ook van Kerken. Dit laatste moet ook speciaal op grond hier van dat de vereeniging zoo ook evangeliseer end werkt. Dien steun meende nu de Gron. Kerkbode te moeten ontraden omdat de grondslag der vereeniging te ruim zou zijn en daarom onze Gereformeerde actie door haar niet zou wor den gediend. Met dat oordeel kunnen we ons niet veree nigen. Konden we een specifiek Gereformeerde vereeniging hebben voor dit doel, om zeer speciaal Gereformeerde actie te voeren, we zouden daaraan allicht ook de voorkeur geven. Maar de meedeeling aangaande de groote kos ten voor oprichting en exploitatie van een goed omzendstation van den heer van der Deure (f 60000 voor oprichting en f 10000 jaarlijks voor exploitatie) doet wel begrijpen, dat we daaraan vooreerst nog niet toe zijn. Willen we iets doen dan zijn we aangewezen op samenwerking. En wanneer die samenwerking dan kan ver kregen worden op een grondslag, als van de Chr. Radio Vereeniging, dan meenen we dat het onverantwoordelijk zou zijn ons daarvan afzijdig te houden. De statuten zeggen daarvan „De vereeniging heeft tot grondslag de Heilige Schrift, die zij erkent als Gods onfeilbaar Woord. Zij belijdt, dat Jezus Christus is de vleesch geworden Zone Gods, Redder der we reld". Zeker, specifiek Gereformeerd is dit niet geformuleerd. Maar toch wel zóó positief, dat ook wij op dien grondslag kunnen meebouwen. Bovendien zijn alle bestuursleden, op twee na, lid der Ger. Kerk. Een bestuurslid is Ned. Herv. Predikant en één bestuurslid behoort tot de Chr. Geref. Kerk. We meenen dan ook met volle vrijmoedigheid er bij onze Kerken op te mogen aandringen deze vereeniging en haar beteekenisvollen arbeid met een jaarlijksche bijdragelte steunen. Het plan om ditmaal den Zendingsdag van de Classis Middelburg te houden op Hemel vaartsdag kon niet doorgaan. Op dien middag was reeds door anderen beslag gelegd. Toen bleef alleen als datum over den Tweeden Pinksterdag. Op den derden dag toch heeft reeds eenige jaren achter elkaar de Chr. Sociale Landdag een zeker recht verkregen. Als een bezwaar tegen dien datum kan be schouwd worden dat dan ook een Zendingsdag wordt georganiseerd van Hervormde zijde. Dit bezwaar was evenwel nu niet te ontgaan. Concurrentiezucht is hierbij niet in 't spel ge weest. Het eiland is ook wel zóó groot, dat beide vergaderingen elkaar niet behoeven te hinderen wanneer de één gehouden wordt op Valkenisse en de ander op Westhove. En het aantal menschen, die op dien dag er wel eens uit willen is .ook groot genoeg, dat beide ver gaderingen in dat opzicht goed kunnen slagen. We hopen dus D.V. Tweeden Pinksterdag te Valkenisse bij Biggekerke onze Zendings samenkomst te hebben te 2 uur. Reeds nu kunnen we meedeelen dat dan als sprekers hopen op te treden ds. Schoemakers van Katendrecht, ds. van der Veen van Goes en ds. Wessels van Veere. Laten de broeders en zusters dit alvast in hun gedachten nemen, om het plan te vormen daarheen te gaan. En geve de Heere ons een schoonen dagen een gezegend saamzijn. Heij. De brief, dien Ds. Merkelyn in 't begin van dit jaar zond, bevatte een belangrijk overzicht over den algemeenen toestand op .Java en ons Zendingsterrein, en een interessant verhaal van een godsdienstige opzet tusschen een paar leden van de gemeente te Tempel en Moha- medaansche propagandisten. Het lijkt ons goed dit in ruimer kring be kend te maken en daarom hier op te nemen Allereerst iets over den algemeenen toestand op Java. Wel ligt Magelaug niet in het centrum van Java, maar ligt er toch zoo dicht by, dat de geestelijke stroomingen in deze landen ook hier haar iuvloed laten werken. Van Communistische strevingen merken we hier niet veel. De Communistische bladen, die op Java verschijnen hebben de meeste abonné's op tal van plaatsen op Java hebben Communistische vergaderingen plaats, maar noch van die communistische pers noch van dergelijke vergaderingen merken we hier iets. West-Java schynt voor dergelijke propaganda een vruchtbaarder terrein te zijn dan Midden- Java. Des te meer merken we den invloed van de Mohamedaansche opleving. Djokja is het centrum van de Mohamaddijah beweging, welke verdieping van den Islam ten doe) stelt en meerdere aanpassing bij de moderne op vattingen van onzen tijd. Deze vereeniging voert een intensieve actie. Honderden werken mee in stad en dorp om de menschen te onderrichten omtrent den Mohamedaanschen Godsdienstze hebben een uitgebreide Colpor- tagearbeid en tal van Colporteurs, die in navolging van onze Colporteurs, stad en land afreizen om Mohamed-leetuur te plaatsen. Ze richten ziekenhuizen op, polyklinieken, nu ook een armenhuis en dit alles opdat men niet langer meer zou kunnen zeggen, dat er van Mohamedaansche zy de geen betoon van barmhartigheid is. Naar vele plaatsen waar Christenen wonen en vergaderen, worden leden van Mohamaddjjah gezonden om twistge sprekken met onze Christenen te voeren om ze, ware het mogelijk, tot den Islam terug te leiden. Voor enkele weken had onze Colporteur te Moentilan zjjn boeken uitgestald op de markt; weldra waren echter 2 Mohamedaansche Colporteurs, die hun boeken aan beide zjjden van onzen Colporteur uitstalden en het ver- koopen van onzen Colporteur zoo goed als onmogelijk maakten. Laatstleden Zondag werd de koempoelan in Tempel bijgewoond door twee leden van Mohamaddijah, die gekomen waren om te redetwisten. Onze goeroe bracht eerst de samenkomst ten einde en toen ont wikkelde zich een gesprek. De goeroe zei, 't beste is, dat U maar eens met de leden onzer gemeente praat en dan kunt U zien, of zij ook weten, wat ze gedaan hebben toen ze Christen werden. De goeroe wist wel wat hjj deed, want een tweetal leden van de gemeente te Tempel, n.l. de Chinees Stefanoes en de Javaan Thomas zijn voor geen klein geruchtje vervaard. De eerste opmerking die de Mohamaddyak- leider maakte was deze: „hoe komen jullie er bij om Christen te worden, want als je Christen bent, dan volg je toch niet je eigen hart; Christenen zijn koeien, zonder een eigen over tuiging, domme menschen, die geleid worden en slechts doen wat een Hollander zegt. Terwijl deze opmerking gemaakt werd stonden er vele Mohamaddijah-leden buiten te luisteren. Een onzer Christenen nam het woord en zeideU weet blijkbaar nog niet veel van den Christel, godsdienst afwant dan z<>u u weten, dat^wy den Heere -Jezus volgen wy hebben juist ge leerd om niet te luisteren naar menschen, maar naar Gods Woord, dat Woord hebben wij, lezen wel en dat begrijpen we ook. Maar hoe is 't met de Mohamedanen zy bidden in 't Ara bisch en begrijpen 'tniet, zy lezen den Koran in 't Arabisch en begrijpen 'tniet, want de beteekenis der woorden kennen zy nietmen begrijpt dus zijn godsdienst niet, en hoewel men die niet begrypt, neemt men haar toch aan lykt dit niet meer op het doen van een koe, daarna vielen onze Christenen aan en zeiden: „waar was de barmhartigheid der Mo- hamedauen, waar waren de Mohamedaan sche ziekenhuizen, eu armenkolonieswanneer Mohamedanen een boekje verkoopen, dan vragen ze daar wel 10 maal meer voor dan de Christenen voor hun boeken vragen en wanneer het jullie bedoeling is om de menschen te onderrichten over den weg der zaligheid, waarom willen jullie daar dan nog winst mee behalen". Daarna wilden die twee Mohame danen spreken over de H. Drieëeuheid en het Zoonschap Gods, maar onze Christenen ant woordden wie lezen leert begint met a. b. c. en als jullie iets van den godsdienst willen weten moeten wy ook beginnen met het a. b. c. van den godsdienst, daarom vrageu wy u, was Mohamed een mensch antwoord ja was hy een zondeloos mensch? antwoord neen maar hoe zouden wij dan onze toevlucht nemen tot een die zelf zonde heeftwat kan hy doen, wat kan hy geven, hy heeft niets en moet zelf ge holpen worden, indien hjj ten hemel zou binnen gaan. De Mohamedanen antwoordden: maar wie Mohamed volgt, dien belooft hy den hemel. De Christenen autwoordden maar man hoe kan iemand, die zonde heeft, zoo iets be loven? Is de hemel dan van Mohamed? Iu Medari (vlak bij Tempel) staat een suikerfabriek, wat heeft u er aan als ik zeg: ik zal u die suikerfabriek geven als ik er niets over te zeggen heb. Toen volgde een prediking van den Christus, over Zijn verzoenend lyden, een woor denwisseling over Zyn kruisdood, zoo echter, dat die Mohamedauen een beetje vreemd be gonnen te kyken en de boute toon van 't bègin lieten varen. 'tWas aardig om het onze Chris tenen te hooren vertellen. Stefanoes zeide toen ik begon, leefde er een gebed in mijn hart of God mij bekwamen wou en ik dacht aan die woorden 't zal u in die ure gegeven worden, wat gy spreken zult". Ik deel u deze dingen mee als een staaltje van Mohamedaansche actie, ook om te laten gevoelen hoe onze Chris tenen uw voorbede noodig hebben, opda* ze volharden mogen. Ook hebben ze onderricht noodig, vooral ook onze goeroe's, opdat ze den tegenspreker kunnen antwoorden en het is wel een byzondere leiding vau Gods voorzienigheid, dat we dr. Bakker gekregen hebben, die ook onze goeroe's zal onderwijzen over den Islam. De stryd, die reeds enkele jaren aan den gang is, wordt heviger en als ge de inlandschs pers leest en merkt, hoe bitter de harten zyn over den voortgang van het Christendom dan leven we wel in ernstige tyden, waarin het gebed van Gods volk zich vermenigvuldigen moet om de komst van Zyn ryk, niettegenstaande alle tegenstand, 't Is wel aangenaam te hooren hoe onze Christenen spreken het Christelyk geloof heeft een plaats in hunne harten en zy zyn bereid om er voor te lyden. Onze Christenen in Zeeland, Brabant en Limburg mogen echter hunne roeping verstaan opdat de arbeid zich ook mag vermenigvuldigen en de arbeiders hier meerder mogen worden. BEROEPEN TE AmersfoortJ. Hoek te Soest. Doetichem P. v. cl. Sluis te Dirkshorn. Tzummarum en Zuidwolde (Dr.)D. Feenstra, cand. te Wouclsend. Strijen C. A. van Nood te Vorclen. AarlanderveenJ. C. Aalders, met verlof te 's Gravenhage AANGENOMEN NAAR Vianen B. Telder, cand. te Utrecht. BEDANKT VOOR NiezijlB. Steen te Zoutkamp. Nieuwveen, Helmond, Hemelum, Kollumerpomp, Zoe- termeer-Zegwaart en OldeboornB. Telder, cand. te Utrecht. Afscheid en Intree. Utrecht. In de overvolle Oosterkerk deed ds. P. Chr. van der Vliet zijn intrede. In een toespraak, aan zijn preek voorafgaande, wees Spr. er op, dat heter voor hem niet op aan komt, of hij scheiden moet, of zich verbinden, maar dat de hoofdzaak is, dat te Vlissingen en te Utrecht Christus gepredikt wordt. Spr. ontvouwt geen program van actie, maar wenscht alleen Jezus te prediken. Hierna hield Spr. een pre dikatie over 1 Coriuthe 2:2. Hij richtte zich, na afloop der predikatie, met bij zondere toespraken tot zijn bevestiger, de overige collega's, den Kcrkeraad, de gen1.buurde Kerken, de commissie van administratie en tot alle organisaties, d:e zich naar den naam van Christus noemen, in 't bijzonder de jeugdorganisaties. Ook den missionairen dienaar, ds. Netelenbos, herdacht hij. De gemeente zong haar nieuwen leeraar toe Ps. 134 3. Gouda. Het afscheid van ds. T. Sap is bepaald op 9 Aug. Lopilc en Capelle a.d. Yssel. Het afscheid van ds. W. H. Bouwman is bepaald op Zondag 21 Juni, Be vestiging heeft plaats Zondag 28 Juni, intrede Don derdag 2 Juli. Bevestiger is dr. J. C. de Moor, van Utrecht. Peremptoir geëxamineerd. Dinsdag heeft voor de classis Gouda der Geref. Kerken cand. L. E. Smilde, beroepen predikant te Haastrecht, met goed gevolg peremptoir examen afgelegd. De classis Zwolle heeft praep. geëxamineerd en toegelaten om te staan naar het ambt van Dienaar des Woords, cand. J. van Raalte. De heer Van Raalte

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1925 | | pagina 2