Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland.
38e Jaargang.
Vrijdag 12 December 1924.
No. 50.
RedacteurenDs. L. BOUMA te Middelburg en Ds. A. C. HEIJ te Koudekerke.
Persvereeniging Zeeuwsche Kerkbode.
UIT HET WOOIRD
De dwang in het vaccine-vraagstuk.
ZEEUWSCHE KERKBODE
Vaste medewerkers D.D. P. VAN DIJK, F. J. v. d. ENDE, B. MEIJER, F. STAAL Pzn., en R. J. v. d VEEN.
Abonnementsprijs:
Advertentieprijs:
'per kwartaal bij vooruitbetaling f 1,
Afzonderlijke nummers 8 cent.
15 cent per regel bij jaarabonnement van
minstens 500 regels belangrijke reduotie.
UITGAVE VAN DE
Adres van de Administratie
Firma LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg.
Beriohten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdag
morgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF
Spanjaardstraat, Middelburg.
TELEFOON 2 3 8. GIRONUMMER 4 2 280.
DE TRAGIEK VAN DE JOODSCHE
MESSIASVERW ACHTING.
meer dan Salomo is hier
Matth. 12:42.
Men heeft zich voldoende gegevens
\yeten te verschaffen over de geestes
gesteldheid der volkeren vóór de ge
boorte van Jezus, om daaruit de gevolg
trekking te maken, dat vrij algemeen
de volksziel behoefte aan verlossing
koesterde. Men moge zichzelf hierin al
niet voldoende bewust geweest zijn,
althans de massa niettoch deed zich
in de harten 'n verlangen gelden naar
levensverruiming en -verrijking, sterker
dan de drang naar verlossing, waardoor
het menschenhart van alle eeuwen zich
kenmerkt. Die tijd was niet ongelijk
aan den onze, waarin zich dat tasten,
dat zoeken en verlangen in zoo sterke
mate en allerlei vorm laat kennen Het
arme geslacht der menschen hongerde
naar meer dan brood, maar de armoede
kwam wel daarin het sterkst uit, dat
men niet wist, waarnaar- men ver
langde. Zij tastten in de duisternis, waar
geen licht was (Job. 12:25), hoewel
God niet verre was van 'n iegelijk van
hen (Hand 17 27).
Van het Joodsche volk van die dagen
kunnen wij echter meer zeggen in dit
opzicht. Meê door de veelvuldige en
soms zware verdrukkingen, waardoor
het zelfs in zijn volksbestaan ernstig
werd bedreigd, was dit verlangen naar
verlossing bij hen aangegroeid tot een
dorsten, sterker dan van het hert, dat,
der jacht ontkomen, naar de water-
stroomen hijgt. Tot in hun dagelijksche
gebeden toe, die de Jood opzond tot
Jehovah met het aangezicht naar Jeru
zalem gekeerd, riep hun hart tot den
God huns levens.
Hun verlangen was verre van vaag.
Het was geen tasten in de duisternis,
maar op aller lippen zweefde zelfs de
naam van hem, die uitkomst brengen
zou de Messias. Een Messiasverwach-
ting, die door het sterke eergevoel van
de door-Jehovah-verkoren-natie-te-zijn
oplaaide meer dan het vuur, dat door
olie gevoed wordt. Ten volle gold van
het Joodsche volk het hunkeren naar
uitkomst, ;zoo treffend bezongen in
Fs. 42
„Waarom, Heer, vergeet Gij mij"
,,'k Ga in 't zwart, door rouw bezweken"
„Om mijns vijands dwinglandij",
„Die mij hoort, mij 't hart doorboort",
„Dat gestaag deez' last'ring hoort
„Waar is God, op wien gij bouwdet",
„En aan wien g' uw 'zaak vertrouwdet
Men stelde zich voor oogen, hoe de
vaderen, vooral in Salomo's dagen on
der stem en snaren feest hielden als
Gods blijde scharen. Onder Salomo was
het alles zoo geheel anders, zooveel
rijker. Met weemoed gedacht men dien
ouden roem en zag hunkerend uit naar
den beloofden Koning, die naar de pro-
fetiën in heerlijkheid en macht dien
geërden vorst nog zou overtreffen. En
tot hen gaat de betuiging uit van den
Heere Jezus Christus, zoodra Hij maar
onder dat volk optrad
Meer dan Salomo is hier.
Groot was het enthousiasme, de
geestdrift van het volk bij deze betui
ging niet, maar toch durfde het dc ab
solute miskenning, waaraan de Phari-
zeën zich bezondigden, niet voor zijn
rekening nemen. Zij legden bij hun
Messiasverwachting wel 'n verkeerde,
'n uitwendige maatstaf aan, maar hel
den er toch toe over, om Hem in de
vervulling van dc profetie te zien. Het
optreden van de schare verraadt op
meer dan één moment een ingehouden
geestdrift, een geestdrift, die zich met
volle kracht uiten wil, maar nog aarzelt.
Zooeven nog, toen Jezus den duivel
uitwierp uit den blinde en stomme, is
er 'n vragen en elkander toevoegen
„Is niet deze de zoon van David
Deze Jezus mocht dan niet hekleed zijn
met een heerlijkheid als die van den
zoon van David voorheen en hij mdcht
zich nog wel in geen enkel opzicht doen
gelden in 'n machtsbetoon als dat van
Salomotoch overtrof hij dezen in an
der opzicht. Het was zoo moeilijk, om
bij dit groote vraagstuk van hun Mes
siasverwachting tot een beslissing te
komen hij genas de kranken, gaf blin
den het licht, richtte de kreupelen op,
wierp de duivqlen uit
Haast kan men de handen niet meer
bedwingen, en spreidt het volk hunne
kleederen op den grond en rukt de
takken van de palmen, om in triumph-
tocht hun Koning te voeren naar den
troon van het oude Jeruzalem
Meer dan Salomo is hier.
De Pharizëen dachten er anders over.
Moge het volk al aarzelen zij zijn be
slist. Hun valsche Messiasverwachting
deed hen droomen van 'n vorst, die hun
door-ellende-geprikkeld eergevoel als
volk van God ten volle zou bevredigen
en sterker dan ooit de zonen van Ze-
bedeüs koesteren zij heimelijk de vurige
wcnsch, dat zij de mannen zullen zijn,
die ter rechter- en linkerhand aan zijn
zijde zullen worden verheven. Zij ver
wachten een Koning, gelijk al de volken
hebben, maar die al die volkeren zou
overvleugelen in eer en aanzien, lau
weren oogstend tot aan het einde der
aarde
Dat kan deze timmermanszoon niet
zijn. Inplaats toch van zijn sanctie te
verlcenen aan het gebod op gebod en
regel op regel, die zij in hun verre
gaande eigengerechtigheid het volk
hadden opgelegd, keert deze zich tegen
henbijna opzettelijk zoekt hij op den
Sabbath de ongelukkigen op, om ze te
genezen. Hij streelt hen niet in hun
overdreven zelfgevoel, zet hen niet op
tronen naast zich, maar tast hun wijs
heid aan en stempelt ze tot dwaasheid.
En hoog spel gaan ze spelen, om zich
zelf te handhaven tegenover het volk.
Zij willen dien man opofferen aan zich
zelf, om de schare achter zich te hou
den zij maken hem bespottelijk, een
spot, die tot hoon klimt in de vlijm
scherpe toevoeging, dat hij 'n verbond
gesloten heeft met de machten der hel,
dat hij de duivelen uitwerpt door den
overste der duivelen. Hoog spel, waar
aan Jezus tegenover deze geveinsden
ten volle meedoet. Hij voert tot voor
de echtheid van zijn goddelijke zending
aan de diepste vernedering, die hij zal
ondergaanzijn gelegd worden in het
stof des doods. Zooals Jona wel ge
dwongen werd, om zijn opdracht te
volbrengen door hem in het hart der
zee te brengen drie dagen en drie nach
ten, zoo zal ook hij eenzelfde lot onder
gaan, om het den Ninevieten der ge-
heele wereld te prediken, dat er ver
schooning is voor het gericht Gods voor
wie zich bekeert.
De ergernis van het Pharizeïsme, dat
de Messias niet verscheen in macht en
heerlijkheid, wordt door Jezus nog ge
voed door de betuiging, dat hij een nog
veel armer lot zal ondergaan en daarin
juist de echtheid van zijn messiasschap
zal uitkomen, de geheel eenige betee-
kenis van zijn profeet en priester en
koning zijn.
Meer dan Salomo is^hier.
Hier botst de valsche messiasver
wachting op de werkelijkheidhier komt
de Pharizeër in scherp conflict met de
vervulling van zijn eigene idealenhier
staat de naar-verlossing-hongerende-
mensch voor het brood des levens en
verwerpt dat.
Dit is de tragiek van de Joodsche
messiasverwachting.
Men zocht den meerdere van Salamo,
maar als men dien gevonden heeft,
verwerpt men hem.
Het lot, dat de duizenden en die ver
menigvuldigd in hun idealisme onder
gaan, omdat men bij het koesteren van
zijn idealen, bij zijn honger naar levens
geluk en zijn dorst naar vrijheid en
macht geen plaats inneemt voor de
zonde, geen rekening houdt met de
verdorvenheid van eigen persoon en
eigen geslacht.
Zoolang Christus zich niet anders
aan ons vertoont dan in vernedering,
zoolang zal men niet alleen niet de
vervulling van z'n idealen in dien van-
God-gezonden Verlosser leggen, maar
zal men zelfs aan hem geërgerd worden
want Christus treedt in de wereld op
met de ontzaglijke pretentie, dat Hij
het licht der wereld is, dat er geen
behoud is dan onder zijn vleugelen.
Christus die wel met eer en heerlijk
heid is omkleed en gezeten is aan de
rechterhand zijns Vaders in de hemelen,
maar wiens Koninkrijk niet komen kan
met uitwendig gelaat, zoolang de zonde
in het menschenhart zich nog gelden laat.
Het feit van Jezus' eenvoudige ge
boorte, zijn lijden en zijn sterven en zijn
vertoeven in het hart der aarde kan
alleen voeden het idealisme van hen,
die niet zonder meer het verlangen naar
verlossing koesteren, maar die hongeren
en dorsten naar de gerechtigheid.
Het bezorgd zijn voor wat we eten
zullen, voor het aardsche goed, voor
macht en heerlijkheid, moet plaats ma
ken voor het ideaal, om met God ver
zoend te zijn Of juister gezegdwij
mogen in alle opzichten de stoutste
idealen koesteren, maar niet dan met
erkenning van onzen God en Zijne
rechten op ons. Hij is bereid ons te
geven zulk 'n vervulling van onze heim
wee naar geluk, dat de werkelijkheid
zelfs uitgaat boven wat in 's menschen
hart is opgeklommen, maar dan eerst
de verzoening met dien Bron des levens.
„Meer dan Salomo is hier" zegt ons
metterdaad, dat God ons in den per
soon van Christus de vervulling aanbied
van idealen die in stoffelijk en geestelijk
opzicht de stoutste verwachtingen van
het Joodsch idealisme te boven gaan.
Maar zoolang de zonde van God wordt
miskend zal de tragiek van de Joodsche
messiasverwachting zich voltrekken in
elk menschenhart, dat heil verwacht
en verlangt Dat hart vol verlangen
naar wat God in Jezus en in Jezus alleen
geven wil, maar dienzelfden Jezus zal
nv n al hongerend verwerpen.
Wie geluk zoekt, geluk ook in een
leven zonder zorg en leed, ja zich badend
in weelde, kan alleen bij Hem terecht.
In Hem ligt de vervulling, ook van het
ideaal der wereld„laat ons eten en
drinken en vroolijk zijn".
Meer dan Salomo is Hij Hij is be
kleed met grootere heerlijkheid van het
arme menschenhart dan de leliën des
velds, maar men ejr k e n]n e dan zijn
armoede, zijn armoede van God.
Tusschen uw en ons geluk in Christus
stelle men om der zonde wil het kruis.
Tusschen uw en onzen God stelle
men het ofler van Jezus Christus.
Opdat de tragiek zich niet aan ons
voltrekken ga, dat wij Hem verwerpen
in Wien juist al ons levensgeluk ligt.
Zijn vernedering tot in het stof der
aarde, drie dagen en drie nachten wordt
dan „het leeken" van de waarachtig
heid van ons idealisme.
Middelburg Telkamp.
KERKELIJK LEVEN.
Het verwondert ons niet, dat er weer ge
sproken en geschreven wordt over het vaccine-
vraagstuk. Maar het spijt ons, dat het weer aan
de orde komt in politieke vergaderingen. Het
behoort allereerst in den kring der genees
kundigen thuis en het is duidelijk, dat er daar
nog niet het laatste woord over gesproken is.
Het is waar, dat de meeste doctoren er voor
zijn, maar er zijn ook anderen, die een goeden
wetenschappelijken naam hebbenen nog niet veel
vertrouwen stellen in de kracht ervan. En dat
er een groot aantal voorstanders zijn, is nog
heelemaal niet het bewijs, dat het gelijk aan
hun zijde is. Vroeger pasten de geneeskundigen
in gevallen als longontsteking de aderlating
toe, doch in de laatste jaren meenen de genees
kundigen, dat het heelemaal niet deugt. Is daar
mede nu gezegd, dat zij het tegenwoordig beter
weten dan voorheen Ik heb twee jaar in de
graafschap Bentheim gewoond, waar nog al eens
vaak deze ziekte voorkwam. Eens kwam ik
zulk een zieke bezoeken en ik hoorde, dat een
jonge doctor dat oude middel had gebruikt.
Het trof mij en daarom wilde ik graag weten,
wat dien doctor bewogen had een middel te
bezigen, waarvan ik wel wist uit mijn jonge dagen,
maar waarvan men later algemeen getuigde
dat het geheel verkeerd was. Het werd dan