Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland. 38e Jaargang. Vrijdag 12 December 1924. No. 50. RedacteurenDs. L. BOUMA te Middelburg en Ds. A. C. HEIJ te Koudekerke. Persvereeniging Zeeuwsche Kerkbode. UIT HET WOOIRD De dwang in het vaccine-vraagstuk. ZEEUWSCHE KERKBODE Vaste medewerkers D.D. P. VAN DIJK, F. J. v. d. ENDE, B. MEIJER, F. STAAL Pzn., en R. J. v. d VEEN. Abonnementsprijs: Advertentieprijs: 'per kwartaal bij vooruitbetaling f 1, Afzonderlijke nummers 8 cent. 15 cent per regel bij jaarabonnement van minstens 500 regels belangrijke reduotie. UITGAVE VAN DE Adres van de Administratie Firma LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg. Beriohten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdag morgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF Spanjaardstraat, Middelburg. TELEFOON 2 3 8. GIRONUMMER 4 2 280. DE TRAGIEK VAN DE JOODSCHE MESSIASVERW ACHTING. meer dan Salomo is hier Matth. 12:42. Men heeft zich voldoende gegevens \yeten te verschaffen over de geestes gesteldheid der volkeren vóór de ge boorte van Jezus, om daaruit de gevolg trekking te maken, dat vrij algemeen de volksziel behoefte aan verlossing koesterde. Men moge zichzelf hierin al niet voldoende bewust geweest zijn, althans de massa niettoch deed zich in de harten 'n verlangen gelden naar levensverruiming en -verrijking, sterker dan de drang naar verlossing, waardoor het menschenhart van alle eeuwen zich kenmerkt. Die tijd was niet ongelijk aan den onze, waarin zich dat tasten, dat zoeken en verlangen in zoo sterke mate en allerlei vorm laat kennen Het arme geslacht der menschen hongerde naar meer dan brood, maar de armoede kwam wel daarin het sterkst uit, dat men niet wist, waarnaar- men ver langde. Zij tastten in de duisternis, waar geen licht was (Job. 12:25), hoewel God niet verre was van 'n iegelijk van hen (Hand 17 27). Van het Joodsche volk van die dagen kunnen wij echter meer zeggen in dit opzicht. Meê door de veelvuldige en soms zware verdrukkingen, waardoor het zelfs in zijn volksbestaan ernstig werd bedreigd, was dit verlangen naar verlossing bij hen aangegroeid tot een dorsten, sterker dan van het hert, dat, der jacht ontkomen, naar de water- stroomen hijgt. Tot in hun dagelijksche gebeden toe, die de Jood opzond tot Jehovah met het aangezicht naar Jeru zalem gekeerd, riep hun hart tot den God huns levens. Hun verlangen was verre van vaag. Het was geen tasten in de duisternis, maar op aller lippen zweefde zelfs de naam van hem, die uitkomst brengen zou de Messias. Een Messiasverwach- ting, die door het sterke eergevoel van de door-Jehovah-verkoren-natie-te-zijn oplaaide meer dan het vuur, dat door olie gevoed wordt. Ten volle gold van het Joodsche volk het hunkeren naar uitkomst, ;zoo treffend bezongen in Fs. 42 „Waarom, Heer, vergeet Gij mij" ,,'k Ga in 't zwart, door rouw bezweken" „Om mijns vijands dwinglandij", „Die mij hoort, mij 't hart doorboort", „Dat gestaag deez' last'ring hoort „Waar is God, op wien gij bouwdet", „En aan wien g' uw 'zaak vertrouwdet Men stelde zich voor oogen, hoe de vaderen, vooral in Salomo's dagen on der stem en snaren feest hielden als Gods blijde scharen. Onder Salomo was het alles zoo geheel anders, zooveel rijker. Met weemoed gedacht men dien ouden roem en zag hunkerend uit naar den beloofden Koning, die naar de pro- fetiën in heerlijkheid en macht dien geërden vorst nog zou overtreffen. En tot hen gaat de betuiging uit van den Heere Jezus Christus, zoodra Hij maar onder dat volk optrad Meer dan Salomo is hier. Groot was het enthousiasme, de geestdrift van het volk bij deze betui ging niet, maar toch durfde het dc ab solute miskenning, waaraan de Phari- zeën zich bezondigden, niet voor zijn rekening nemen. Zij legden bij hun Messiasverwachting wel 'n verkeerde, 'n uitwendige maatstaf aan, maar hel den er toch toe over, om Hem in de vervulling van dc profetie te zien. Het optreden van de schare verraadt op meer dan één moment een ingehouden geestdrift, een geestdrift, die zich met volle kracht uiten wil, maar nog aarzelt. Zooeven nog, toen Jezus den duivel uitwierp uit den blinde en stomme, is er 'n vragen en elkander toevoegen „Is niet deze de zoon van David Deze Jezus mocht dan niet hekleed zijn met een heerlijkheid als die van den zoon van David voorheen en hij mdcht zich nog wel in geen enkel opzicht doen gelden in 'n machtsbetoon als dat van Salomotoch overtrof hij dezen in an der opzicht. Het was zoo moeilijk, om bij dit groote vraagstuk van hun Mes siasverwachting tot een beslissing te komen hij genas de kranken, gaf blin den het licht, richtte de kreupelen op, wierp de duivqlen uit Haast kan men de handen niet meer bedwingen, en spreidt het volk hunne kleederen op den grond en rukt de takken van de palmen, om in triumph- tocht hun Koning te voeren naar den troon van het oude Jeruzalem Meer dan Salomo is hier. De Pharizëen dachten er anders over. Moge het volk al aarzelen zij zijn be slist. Hun valsche Messiasverwachting deed hen droomen van 'n vorst, die hun door-ellende-geprikkeld eergevoel als volk van God ten volle zou bevredigen en sterker dan ooit de zonen van Ze- bedeüs koesteren zij heimelijk de vurige wcnsch, dat zij de mannen zullen zijn, die ter rechter- en linkerhand aan zijn zijde zullen worden verheven. Zij ver wachten een Koning, gelijk al de volken hebben, maar die al die volkeren zou overvleugelen in eer en aanzien, lau weren oogstend tot aan het einde der aarde Dat kan deze timmermanszoon niet zijn. Inplaats toch van zijn sanctie te verlcenen aan het gebod op gebod en regel op regel, die zij in hun verre gaande eigengerechtigheid het volk hadden opgelegd, keert deze zich tegen henbijna opzettelijk zoekt hij op den Sabbath de ongelukkigen op, om ze te genezen. Hij streelt hen niet in hun overdreven zelfgevoel, zet hen niet op tronen naast zich, maar tast hun wijs heid aan en stempelt ze tot dwaasheid. En hoog spel gaan ze spelen, om zich zelf te handhaven tegenover het volk. Zij willen dien man opofferen aan zich zelf, om de schare achter zich te hou den zij maken hem bespottelijk, een spot, die tot hoon klimt in de vlijm scherpe toevoeging, dat hij 'n verbond gesloten heeft met de machten der hel, dat hij de duivelen uitwerpt door den overste der duivelen. Hoog spel, waar aan Jezus tegenover deze geveinsden ten volle meedoet. Hij voert tot voor de echtheid van zijn goddelijke zending aan de diepste vernedering, die hij zal ondergaanzijn gelegd worden in het stof des doods. Zooals Jona wel ge dwongen werd, om zijn opdracht te volbrengen door hem in het hart der zee te brengen drie dagen en drie nach ten, zoo zal ook hij eenzelfde lot onder gaan, om het den Ninevieten der ge- heele wereld te prediken, dat er ver schooning is voor het gericht Gods voor wie zich bekeert. De ergernis van het Pharizeïsme, dat de Messias niet verscheen in macht en heerlijkheid, wordt door Jezus nog ge voed door de betuiging, dat hij een nog veel armer lot zal ondergaan en daarin juist de echtheid van zijn messiasschap zal uitkomen, de geheel eenige betee- kenis van zijn profeet en priester en koning zijn. Meer dan Salomo is^hier. Hier botst de valsche messiasver wachting op de werkelijkheidhier komt de Pharizeër in scherp conflict met de vervulling van zijn eigene idealenhier staat de naar-verlossing-hongerende- mensch voor het brood des levens en verwerpt dat. Dit is de tragiek van de Joodsche messiasverwachting. Men zocht den meerdere van Salamo, maar als men dien gevonden heeft, verwerpt men hem. Het lot, dat de duizenden en die ver menigvuldigd in hun idealisme onder gaan, omdat men bij het koesteren van zijn idealen, bij zijn honger naar levens geluk en zijn dorst naar vrijheid en macht geen plaats inneemt voor de zonde, geen rekening houdt met de verdorvenheid van eigen persoon en eigen geslacht. Zoolang Christus zich niet anders aan ons vertoont dan in vernedering, zoolang zal men niet alleen niet de vervulling van z'n idealen in dien van- God-gezonden Verlosser leggen, maar zal men zelfs aan hem geërgerd worden want Christus treedt in de wereld op met de ontzaglijke pretentie, dat Hij het licht der wereld is, dat er geen behoud is dan onder zijn vleugelen. Christus die wel met eer en heerlijk heid is omkleed en gezeten is aan de rechterhand zijns Vaders in de hemelen, maar wiens Koninkrijk niet komen kan met uitwendig gelaat, zoolang de zonde in het menschenhart zich nog gelden laat. Het feit van Jezus' eenvoudige ge boorte, zijn lijden en zijn sterven en zijn vertoeven in het hart der aarde kan alleen voeden het idealisme van hen, die niet zonder meer het verlangen naar verlossing koesteren, maar die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid. Het bezorgd zijn voor wat we eten zullen, voor het aardsche goed, voor macht en heerlijkheid, moet plaats ma ken voor het ideaal, om met God ver zoend te zijn Of juister gezegdwij mogen in alle opzichten de stoutste idealen koesteren, maar niet dan met erkenning van onzen God en Zijne rechten op ons. Hij is bereid ons te geven zulk 'n vervulling van onze heim wee naar geluk, dat de werkelijkheid zelfs uitgaat boven wat in 's menschen hart is opgeklommen, maar dan eerst de verzoening met dien Bron des levens. „Meer dan Salomo is hier" zegt ons metterdaad, dat God ons in den per soon van Christus de vervulling aanbied van idealen die in stoffelijk en geestelijk opzicht de stoutste verwachtingen van het Joodsch idealisme te boven gaan. Maar zoolang de zonde van God wordt miskend zal de tragiek van de Joodsche messiasverwachting zich voltrekken in elk menschenhart, dat heil verwacht en verlangt Dat hart vol verlangen naar wat God in Jezus en in Jezus alleen geven wil, maar dienzelfden Jezus zal nv n al hongerend verwerpen. Wie geluk zoekt, geluk ook in een leven zonder zorg en leed, ja zich badend in weelde, kan alleen bij Hem terecht. In Hem ligt de vervulling, ook van het ideaal der wereld„laat ons eten en drinken en vroolijk zijn". Meer dan Salomo is Hij Hij is be kleed met grootere heerlijkheid van het arme menschenhart dan de leliën des velds, maar men ejr k e n]n e dan zijn armoede, zijn armoede van God. Tusschen uw en ons geluk in Christus stelle men om der zonde wil het kruis. Tusschen uw en onzen God stelle men het ofler van Jezus Christus. Opdat de tragiek zich niet aan ons voltrekken ga, dat wij Hem verwerpen in Wien juist al ons levensgeluk ligt. Zijn vernedering tot in het stof der aarde, drie dagen en drie nachten wordt dan „het leeken" van de waarachtig heid van ons idealisme. Middelburg Telkamp. KERKELIJK LEVEN. Het verwondert ons niet, dat er weer ge sproken en geschreven wordt over het vaccine- vraagstuk. Maar het spijt ons, dat het weer aan de orde komt in politieke vergaderingen. Het behoort allereerst in den kring der genees kundigen thuis en het is duidelijk, dat er daar nog niet het laatste woord over gesproken is. Het is waar, dat de meeste doctoren er voor zijn, maar er zijn ook anderen, die een goeden wetenschappelijken naam hebbenen nog niet veel vertrouwen stellen in de kracht ervan. En dat er een groot aantal voorstanders zijn, is nog heelemaal niet het bewijs, dat het gelijk aan hun zijde is. Vroeger pasten de geneeskundigen in gevallen als longontsteking de aderlating toe, doch in de laatste jaren meenen de genees kundigen, dat het heelemaal niet deugt. Is daar mede nu gezegd, dat zij het tegenwoordig beter weten dan voorheen Ik heb twee jaar in de graafschap Bentheim gewoond, waar nog al eens vaak deze ziekte voorkwam. Eens kwam ik zulk een zieke bezoeken en ik hoorde, dat een jonge doctor dat oude middel had gebruikt. Het trof mij en daarom wilde ik graag weten, wat dien doctor bewogen had een middel te bezigen, waarvan ik wel wist uit mijn jonge dagen, maar waarvan men later algemeen getuigde dat het geheel verkeerd was. Het werd dan

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1924 | | pagina 1