Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland. 38e Jaargang. Vrijdag 16 Mei 1924. No. 20. RedacteurenDs. L. BOUMA te Middelburg en Ds. A. C. HEIJ te Koudekerke. Persvereeniging Zeeuwsche Kerkbode. UIT HET WOOHD. DE DINGEN DIE BOVEN ZIJN Hoe heerlijk getuigenis geeft Paulus hier van de geloovigen te Colosse. Hij getuigt van hen Gij zijt met Christus opgewekt. Met het woord „indien" stelt Paulus hier de zaak niet onzeker. Juist het tegendeel. Hij stelt het feit vast. Althans hij neemt aan dat het alzoo is. Schoon hij hen zelf persoonlijk niet kent niet door hem, door Epaphras is deze gemeente gesticht spreekt hij uit, ik moet 'ter voor houden, dat gij met Christus opgewekt zijt. Immers zij zijn leden van Christus' gemeente Zij traden zelf tot haar toe Zij hebben den Christus beleden. Voor Paulus staat dit gelijk met deel hebben aan Christus, aan zijn schatten en weldaden gelijk met wedergeboren zijn door den Heiligen Geest. Zoo zegt Paulus, dewijl het dan alzoo is, dat gij met Christus zijt opge wekt. Spreekt Paulus hiermee uit, dat inderdaad alle leden van de kerk van toen en van nu levende leden zijn Natuurlijk niet. Maar wel, dat hij alle leden er voor houdt. Zegt de ware be lijder, volgens de taal van onzen Cate chismus niet, „en dat ik daarvan een levend lidmaat ben, en eeuwig zal blijven." Christus is gestorven en opgewekt. Als onze Borg en als ons Hoofd Door zijn dood is de wereld [met God ver zoend. Door Hem is de dood overwon nen, de macht der zonde in beginsel gebroken, de overste der wereld buiten geworpen. Als Borg wordt Hij opgewekt, vaart Hij op ten hemel. In Hem is de genade en de kracht om de wereld te her scheppen, zijn koninkrijk te doen komen, de heerlijkheid Gods in heel zijn schep ping weer te doen schitteren. Zoo komt er openbaring van een hoogere, nieuwe wereld in Christus. Een wereld waarin de zonde niets meer te zeggen heeft, God alles. Wie met Christus is opge wekt, behoort in Hem die nieuwe wereld toe. Weet dat niet beneden, maar alleen boven de kracht is om de wereld aan het verderf te ontrukken. Alleen boven, in den hemel, in Christus, niet beneden, in den mensch of in de wereld In Christus is het licht, de wijsheid en het levenin Hem de gerechtigheid, de heiligheid en de heerlijkheidal de schatten en den gaven om toebereid en toegerust te worden voor die nieuwe heerlijkheid. Aan dien Christus en aan al zijn schatten en gaven hebben de Geloovigen deel. Uit den hemel giet Christus als het Hoofd in ons zijn lidmaten deze hemelsche gaven uit. Dit alles weet de geloovige, die met Christus is opgewekt. Weest dan ook zegt Paulus in uw zoeken en bedenken niet aardsch. De natuurlijke mcnsch kent maar één wereld. De wereld in haar tegenwoor dige gedaante. In zich zelf en in deze wereld zoekt de mensch de kracht om de gedaante der wereld te veranderen en te vernieuwen. Al dit pogen moet mislukken, omdat de wereld door de zonde aan dood en verderf onderworpen is. Wil nu Paulus zeggen, laat de wereld in het verderf geef haar aan het ver derf over, bemoei er u niet mee. Wordt hier de christen tot werkeloos leven opgewekt, tot een zich terugtrekken uit dit aardsche leven, omvalleen met overpeinzing van hemelsche dingen zich bezig te houden Raadt Paulus dit inderdaad aan als hij zegtZoekt, be denkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn Verre vandaar. Dat zou geen navol ging van Christus zijn. Maar 't is ook onmogelijk De Geest van Christus, die woont in de geloovigen, heeft opgewekt tot een nieuw leven. In Christus is de wereld met God verzoend Zoo zoeken wij in Hem onze verzoening met God, de gemeenschap met God. MaaPeven- eens zoeken wij in Hem de wereldver- nieuwende kracht. Door den Geest gaat 't oog open voor een nieuwe wereld, die door Christus wordt toebereid Bij 't licht van Gods Woord ziet 't geloofsoog een wereld waarin geen zonde, geen dood, geen rouw, geen gekrijt, geen moeite meer zijn zal In beginsel behoort de geloovige die nieuwe wereld toe. Hier is nog de zonde, de dood en de rouwhier nog het lijden, de smart en de moeite. Maar door het geloof ziet de christen in den hemel open de fonteinen des heilsziet hij alle dingen nieuwde schitterende lichtstad uit den hemel neerdalen op aardeziet hij den nieuwen hemel en de nieuwe aarde alle tranen gedroogd. Als nu in den hemel, dan ook op de nieuwe aarde een eeuwige vreugde in God. Maar hij ziet niet alleen die nieuwe wereld in de toekomst hij ziét haar ook worden in het heden De vernieuwing is reeds begonnen. In het leven van eiken Geloovige openbaart zich Chris tus' kracht en genade. In beginsel is de gansche wereld ontrukt aan het verderf, aan de zondemacht, aan de heerschappij van satan Ze moet er geheel aan ont rukt. Aanzie nu bij hemelsch licht de aardsche dingen. Zie ze overstraalt met het licht uit den hemel. Voor uw oog is de gedaante dezer wereld dan reeds veranderd Wel is alles nog door- kankerd door de zonde, maar gij zijt er zeker van, dat de genezing volgen zal. De genade is veel meer overvloedig dan de zonde. De genezende krachten zijn boven in Christus. Gij ziet ze wer ken. Gij voelt de werking dier krachten in U zelf. Gij gelooft aan toekomst voor u zelf en voor de wereld en voelt u opgewekt om mee te arbeiden aan Christus wereld vernieuwenden arbeid. Valt dat hemelsch licht op de aarde, op de plaats waar gij uw werkplaats hebt, uw arbeid vindt, uw levenstaak verricht, of wel uw lijden draagt, 't spoort u aan tot ijver of tot vertrouwend wachten. De hemelsche kracht sterkt tot den arbeid. De Geest van boven vervuld met liefde voor levensroeping en levenstaak Niet voor deze, voor de toekomende wereld "is uw arbeid Die zal niet ijdel zijn in den Heere. Uw zoeken boven, zal u lust doen vinden in de dingen die boven zijn. 't Wordt in uw ziel, in'! uw gansche leven een bedenken van de dingen die boven zijn. Een daarin leven. Uw burgerschap is boven. Heel uw levens- en wereldbe schouwing is een andere geworden. Heel uw leven, uw verstand, wil en ge voel, wordt behcerscht door de gemeen schap met uw Hoofd Christus in den hemel. Uw leven en uw kracht wordt vernieuwd van dag tot dag door den Heiligen Geesteveneens uw lust om den Heere te dienen. Zoo is de ware christen trouw in de vervulling van zijn ambt of beroepnauwgezet cn ijverig in het vervullen van zijn levenstaak. Hij acht zich geroepen om dc zondc- macht te vernietigen, de zondesporen weg te wisschcn zooveel mogelijk, de zondewonden te helpen heelen. Geroepen om te arbeiden in deze wereld zoo, dat de vruchten van Christus' verlossings werk hier reeds gezien worden zooveel 't mogelijk is Zoekend en bedenkend de dingen, die boven zijn, is er een 'gedrongen worden door dc liefde van Christus om te arbeiden aan de wereld- vernieuwing door de kracht van Chris tus. Met 't hemelsch licht moet heel het aarde leven overstraaldmet hemel troost moeten alle wereldsmarten ver dreven, met hemelbalsem moeten alle wonden op aarde genezen. Met de dingen die in den hemel zijn, toegerust en gewapend door het geloof, komen tot de dingen die op aarde zijn Aangespoord tot ijver door den Heiligen Geest, arbeiden in zijn goddelijk beroep, elk in 't zijne met de levensleuzeHetzij dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter eerc Gods. Ziehier wat Paulus wenscht. En laat u nooit van 't spoor brengen door bedreiging in 't midden dezer wereld. De wereld is trotsch. Leeft nog steeds in de inbeelding, dat satans woord waar isGij zult als God wezen. Zij heeft de macht en de heerlijkheid. Alles moet voor haar buigen. Moet denken en doen als zij. Wat anders denkt cn anders doet wordt bespot, bedreigd, gehaat en ver acht. Dat bedreigen kan soms Iel wezen het brood, de levenspositie, het leven zelf raken. Bedenkt dan inzonderheid zegt Paulus de dingen die boven zijn, waar Christus is zittende ter rechterhand Gods. Chris tus i s in den hemel 't Beeldt uit zijn blijvende, onveranderlijke staat. Zijn recht, zijn macht in hemel cn op aarde. Alle macht cn alle oordeel is Hem gegeven. Hoe trotsch zijn vijand wezen moogt voor zijn oog, zal hij al sidderende vluchten. Vreest dan nooit den trot- schen wereldmensch die zich inbeeldt God te zijn, alle macht te hebban in hemel en op aarde, maar gelooft in Christus, die allen die waarlijk in Hem gelooven ook onder elke bedreiging helpen kan cn wil Is het ons hoogst begeeren door ons gansche leven. Christus' heerlijkheid te doen schitteren voor de menschen, Christus zorgt dan voor ons, en doet ons alle aarde gebeuren beschouwen bij hemelsch licht, en onder hemelver- wachtingeens deelen in de zaligheid die boven is. Terneuzen. S. Groeneveld. KERKELIJK LEVEN. Belijdenis-vragen. ZEEUWSCHE KERKBODE Vaste medewerkers D.D. P. VAN DIJK, F. J. v. d. ENDE, B. MEIJER, F. STAAL Pzn., en R. J. v. d VEEN. Abonnementsprijs: j per kwantaal bij;," vooruitbetaling f 1, Afzonderlijke Jnummers 8 cent. Advertentieprijs: 15 cent per regelbij jaarabonnement van minstens 500 regels belangrijke reductie. UITGAVE VAN DE Adres van de Administratie Firma LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg. Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdag morgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF Spanjaardstraat, Middelburg. TELEFOON 2 3 8. GIRONUMMER 4 2 280. Indien gij dan met Christus opge wekt zijt, zoo zoekt de dingen die boven zijn, daar Christus is zittende aan de rechterhand Gods. Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op aarde zijn. III. Wie eenigermate den strijd kent, die in de Gereformeerde kerken in de vorige eeuw ge voerd is over de beteekenis van de beide sacramenten en over de vragen, welke in het Formulier van den H. Doop voorkomen, ver wondert er zich over dat de Belijdenis-vragen niet meer stof opgejaagd hebben. Het blijkt, dat er langzamerhand een algemeene opvatting ontstaan is, welke in 't openbaar ten minste geen aanleiding tot breedvoerige bespreking geeft. Het is een bewijs, dat de vroegere wrij ving van gedachten niet zonder vrucht is ge bleven. Effen is kwaad treffen en het zou daarom al heel vreemd geweest zijn, als allen de voor gestelde Belijdenis-vragen toegejuicht hadden. Friesland ten N. vond de tweede vraag niet positief genoeg terwijl een broeder uit Walcheren het heelemaal eens was met de uitdrukking uit het oorspronkelijke rapport, want hij meent ook, dat de vragen niet zoo gesteld moeten worden, dat alleen jeugdige leden met een verzekerd geloof ze kunnen beantwoorden. Hij was zeer benieuwd, welke vragen de Synode aan de kerken zouden voorstellen, en nadat hij ze gelezen heeft, komt hij tot het besluit, dat de Synode zich toch heeft laten verlokken in dien geest toch een advies te geven. Hij voorziet echter de bedenking, welke men tegen zijn meening zal iaten hooren in de vraag, of hij dan tevreden is met een bloot belijdenis van het historische geloof zonder meer, neen antwoordt hij, dat wil hij ook niet. Hij heeft zeker meermalen vernomen, dat men het in sommige kringen hier in Zeeland weieens zoo heeft voorgesteld. Belijdenis des geloofs zou dan niet meer zijn dan instemming met de door God geopenbaarde waarheid te betuigen. Hij gevoelt blijkbaar de moeilijkheid wijl hij vraagt Is het niet beter de verantwoordelijkheid heele maal voor de consciëntie der belijdende leden over te laten zonder eenig onderzoek in te stellen met de gesteldheid van 't hart. Om nu juist te weten wat hij op 't oog heeft, geeft hij zelf de volgende vragenGe voelt gij, dat gij van nature in uw verbonds- hoofd Adam verdoemelijk zijt voor God Ge voelt gij van nature te missen den waren, innerlijken vrede en zuiveren drang tot goede werken Gelooft gij dat de Drieëenigen Ver- bonds-Gods persoonlijk roept? Durft gij voor God en Zijn gemeente verklaren, dat uwe bede is, dat de Verbonds-God Zijne beloften in Zijn woord vervat en door de sacramenten betee- kend en verzegeld in uw waarheid make of bevestige? Belooft gij zooveel er in u is uw eigen zaligheid uit te werken en naar het licht u geschonken zonder u zelf geweld aan te doen met de gemeente den dood des Heeren te ver kondigen Vóór we ons oordeel over deze voorgestelde vragen u zeggen, geven we aan dezen broeder zelf eerst het woord. Hij karakteriseert deze vragen op de volgende wijze„Zie deze vra gen staan in het teeken des kinds, zijn zeer verbondsmatig gesteld en ademen een evan- gelischen geest. Wanneer iemand deze vragen in waarheid bevestigend beantwoordt, dan geeft zulk een belijdenis aan ouders en gemeente

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1924 | | pagina 1