Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland.
38e Jaargang.
Vrijdag 16 Mei 1924.
No. 20.
RedacteurenDs. L. BOUMA te Middelburg en Ds. A. C. HEIJ te Koudekerke.
Persvereeniging Zeeuwsche Kerkbode.
UIT HET WOOHD.
DE DINGEN DIE BOVEN ZIJN
Hoe heerlijk getuigenis geeft Paulus
hier van de geloovigen te Colosse. Hij
getuigt van hen Gij zijt met Christus
opgewekt. Met het woord „indien" stelt
Paulus hier de zaak niet onzeker. Juist
het tegendeel. Hij stelt het feit vast.
Althans hij neemt aan dat het alzoo is.
Schoon hij hen zelf persoonlijk niet kent
niet door hem, door Epaphras is
deze gemeente gesticht spreekt hij
uit, ik moet 'ter voor houden, dat gij
met Christus opgewekt zijt. Immers zij
zijn leden van Christus' gemeente Zij
traden zelf tot haar toe Zij hebben den
Christus beleden. Voor Paulus staat dit
gelijk met deel hebben aan Christus,
aan zijn schatten en weldaden gelijk
met wedergeboren zijn door den Heiligen
Geest. Zoo zegt Paulus, dewijl het dan
alzoo is, dat gij met Christus zijt opge
wekt. Spreekt Paulus hiermee uit, dat
inderdaad alle leden van de kerk van
toen en van nu levende leden zijn
Natuurlijk niet. Maar wel, dat hij alle
leden er voor houdt. Zegt de ware be
lijder, volgens de taal van onzen Cate
chismus niet, „en dat ik daarvan een
levend lidmaat ben, en eeuwig zal
blijven."
Christus is gestorven en opgewekt.
Als onze Borg en als ons Hoofd Door
zijn dood is de wereld [met God ver
zoend. Door Hem is de dood overwon
nen, de macht der zonde in beginsel
gebroken, de overste der wereld buiten
geworpen.
Als Borg wordt Hij opgewekt, vaart
Hij op ten hemel. In Hem is de genade
en de kracht om de wereld te her
scheppen, zijn koninkrijk te doen komen,
de heerlijkheid Gods in heel zijn schep
ping weer te doen schitteren. Zoo komt
er openbaring van een hoogere, nieuwe
wereld in Christus. Een wereld waarin
de zonde niets meer te zeggen heeft,
God alles. Wie met Christus is opge
wekt, behoort in Hem die nieuwe wereld
toe. Weet dat niet beneden, maar alleen
boven de kracht is om de wereld aan
het verderf te ontrukken. Alleen boven,
in den hemel, in Christus, niet beneden,
in den mensch of in de wereld In
Christus is het licht, de wijsheid en het
levenin Hem de gerechtigheid, de
heiligheid en de heerlijkheidal de
schatten en den gaven om toebereid
en toegerust te worden voor die nieuwe
heerlijkheid.
Aan dien Christus en aan al zijn
schatten en gaven hebben de Geloovigen
deel. Uit den hemel giet Christus als
het Hoofd in ons zijn lidmaten deze
hemelsche gaven uit. Dit alles weet de
geloovige, die met Christus is opgewekt.
Weest dan ook zegt Paulus in uw
zoeken en bedenken niet aardsch.
De natuurlijke mcnsch kent maar één
wereld. De wereld in haar tegenwoor
dige gedaante. In zich zelf en in deze
wereld zoekt de mensch de kracht om
de gedaante der wereld te veranderen
en te vernieuwen.
Al dit pogen moet mislukken, omdat
de wereld door de zonde aan dood en
verderf onderworpen is.
Wil nu Paulus zeggen, laat de wereld
in het verderf geef haar aan het ver
derf over, bemoei er u niet mee. Wordt
hier de christen tot werkeloos leven
opgewekt, tot een zich terugtrekken
uit dit aardsche leven, omvalleen met
overpeinzing van hemelsche dingen zich
bezig te houden Raadt Paulus dit
inderdaad aan als hij zegtZoekt, be
denkt de dingen die boven zijn, niet
die op de aarde zijn
Verre vandaar. Dat zou geen navol
ging van Christus zijn. Maar 't is ook
onmogelijk De Geest van Christus, die
woont in de geloovigen, heeft opgewekt
tot een nieuw leven. In Christus is de
wereld met God verzoend Zoo zoeken
wij in Hem onze verzoening met God,
de gemeenschap met God. MaaPeven-
eens zoeken wij in Hem de wereldver-
nieuwende kracht. Door den Geest gaat
't oog open voor een nieuwe wereld,
die door Christus wordt toebereid
Bij 't licht van Gods Woord ziet 't
geloofsoog een wereld waarin geen
zonde, geen dood, geen rouw, geen
gekrijt, geen moeite meer zijn zal In
beginsel behoort de geloovige die nieuwe
wereld toe. Hier is nog de zonde, de
dood en de rouwhier nog het lijden,
de smart en de moeite. Maar door het
geloof ziet de christen in den hemel
open de fonteinen des heilsziet hij
alle dingen nieuwde schitterende
lichtstad uit den hemel neerdalen op
aardeziet hij den nieuwen hemel en
de nieuwe aarde alle tranen gedroogd.
Als nu in den hemel, dan ook op de
nieuwe aarde een eeuwige vreugde in
God.
Maar hij ziet niet alleen die nieuwe
wereld in de toekomst hij ziét haar ook
worden in het heden De vernieuwing
is reeds begonnen. In het leven van
eiken Geloovige openbaart zich Chris
tus' kracht en genade. In beginsel is de
gansche wereld ontrukt aan het verderf,
aan de zondemacht, aan de heerschappij
van satan Ze moet er geheel aan ont
rukt.
Aanzie nu bij hemelsch licht de
aardsche dingen. Zie ze overstraalt met
het licht uit den hemel. Voor uw oog
is de gedaante dezer wereld dan reeds
veranderd Wel is alles nog door-
kankerd door de zonde, maar gij zijt
er zeker van, dat de genezing volgen
zal. De genade is veel meer overvloedig
dan de zonde. De genezende krachten
zijn boven in Christus. Gij ziet ze wer
ken. Gij voelt de werking dier krachten
in U zelf. Gij gelooft aan toekomst voor
u zelf en voor de wereld en voelt u
opgewekt om mee te arbeiden aan
Christus wereld vernieuwenden arbeid.
Valt dat hemelsch licht op de aarde,
op de plaats waar gij uw werkplaats
hebt, uw arbeid vindt, uw levenstaak
verricht, of wel uw lijden draagt, 't
spoort u aan tot ijver of tot vertrouwend
wachten. De hemelsche kracht sterkt
tot den arbeid. De Geest van boven
vervuld met liefde voor levensroeping
en levenstaak Niet voor deze, voor de
toekomende wereld "is uw arbeid Die
zal niet ijdel zijn in den Heere. Uw
zoeken boven, zal u lust doen vinden
in de dingen die boven zijn. 't Wordt
in uw ziel, in'! uw gansche leven een
bedenken van de dingen die boven zijn.
Een daarin leven. Uw burgerschap is
boven. Heel uw levens- en wereldbe
schouwing is een andere geworden.
Heel uw leven, uw verstand, wil en ge
voel, wordt behcerscht door de gemeen
schap met uw Hoofd Christus in den
hemel. Uw leven en uw kracht wordt
vernieuwd van dag tot dag door den
Heiligen Geesteveneens uw lust om
den Heere te dienen. Zoo is de ware
christen trouw in de vervulling van zijn
ambt of beroepnauwgezet cn ijverig
in het vervullen van zijn levenstaak.
Hij acht zich geroepen om dc zondc-
macht te vernietigen, de zondesporen
weg te wisschcn zooveel mogelijk, de
zondewonden te helpen heelen. Geroepen
om te arbeiden in deze wereld zoo, dat
de vruchten van Christus' verlossings
werk hier reeds gezien worden zooveel
't mogelijk is Zoekend en bedenkend
de dingen, die boven zijn, is er een
'gedrongen worden door dc liefde van
Christus om te arbeiden aan de wereld-
vernieuwing door de kracht van Chris
tus. Met 't hemelsch licht moet heel het
aarde leven overstraaldmet hemel
troost moeten alle wereldsmarten ver
dreven, met hemelbalsem moeten alle
wonden op aarde genezen.
Met de dingen die in den hemel zijn,
toegerust en gewapend door het geloof,
komen tot de dingen die op aarde zijn
Aangespoord tot ijver door den Heiligen
Geest, arbeiden in zijn goddelijk beroep,
elk in 't zijne met de levensleuzeHetzij
dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij
dat gij iets anders doet, doet het al
ter eerc Gods. Ziehier wat Paulus
wenscht.
En laat u nooit van 't spoor brengen
door bedreiging in 't midden dezer
wereld. De wereld is trotsch. Leeft nog
steeds in de inbeelding, dat satans woord
waar isGij zult als God wezen. Zij
heeft de macht en de heerlijkheid. Alles
moet voor haar buigen. Moet denken
en doen als zij.
Wat anders denkt cn anders doet
wordt bespot, bedreigd, gehaat en ver
acht. Dat bedreigen kan soms Iel wezen
het brood, de levenspositie, het leven
zelf raken.
Bedenkt dan inzonderheid zegt Paulus
de dingen die boven zijn, waar Christus
is zittende ter rechterhand Gods. Chris
tus i s in den hemel 't Beeldt uit zijn
blijvende, onveranderlijke staat. Zijn
recht, zijn macht in hemel cn op aarde.
Alle macht cn alle oordeel is Hem
gegeven. Hoe trotsch zijn vijand wezen
moogt voor zijn oog, zal hij al sidderende
vluchten. Vreest dan nooit den trot-
schen wereldmensch die zich inbeeldt
God te zijn, alle macht te hebban in
hemel en op aarde, maar gelooft in
Christus, die allen die waarlijk in Hem
gelooven ook onder elke bedreiging
helpen kan cn wil
Is het ons hoogst begeeren door ons
gansche leven. Christus' heerlijkheid te
doen schitteren voor de menschen,
Christus zorgt dan voor ons, en doet
ons alle aarde gebeuren beschouwen
bij hemelsch licht, en onder hemelver-
wachtingeens deelen in de zaligheid
die boven is.
Terneuzen. S. Groeneveld.
KERKELIJK LEVEN.
Belijdenis-vragen.
ZEEUWSCHE KERKBODE
Vaste medewerkers D.D. P. VAN DIJK, F. J. v. d. ENDE, B. MEIJER, F. STAAL Pzn., en R. J. v. d VEEN.
Abonnementsprijs: j per kwantaal bij;," vooruitbetaling f 1,
Afzonderlijke Jnummers 8 cent.
Advertentieprijs: 15 cent per regelbij jaarabonnement van
minstens 500 regels belangrijke reductie.
UITGAVE VAN DE
Adres van de Administratie
Firma LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg.
Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdag
morgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF
Spanjaardstraat, Middelburg.
TELEFOON 2 3 8. GIRONUMMER 4 2 280.
Indien gij dan met Christus opge
wekt zijt, zoo zoekt de dingen die
boven zijn, daar Christus is zittende
aan de rechterhand Gods.
Bedenkt de dingen die boven zijn,
niet die op aarde zijn.
III.
Wie eenigermate den strijd kent, die in de
Gereformeerde kerken in de vorige eeuw ge
voerd is over de beteekenis van de beide
sacramenten en over de vragen, welke in het
Formulier van den H. Doop voorkomen, ver
wondert er zich over dat de Belijdenis-vragen
niet meer stof opgejaagd hebben. Het blijkt,
dat er langzamerhand een algemeene opvatting
ontstaan is, welke in 't openbaar ten minste
geen aanleiding tot breedvoerige bespreking
geeft. Het is een bewijs, dat de vroegere wrij
ving van gedachten niet zonder vrucht is ge
bleven.
Effen is kwaad treffen en het zou daarom
al heel vreemd geweest zijn, als allen de voor
gestelde Belijdenis-vragen toegejuicht hadden.
Friesland ten N. vond de tweede vraag niet
positief genoeg terwijl een broeder uit Walcheren
het heelemaal eens was met de uitdrukking
uit het oorspronkelijke rapport, want hij meent
ook, dat de vragen niet zoo gesteld moeten
worden, dat alleen jeugdige leden met een
verzekerd geloof ze kunnen beantwoorden. Hij
was zeer benieuwd, welke vragen de Synode
aan de kerken zouden voorstellen, en nadat
hij ze gelezen heeft, komt hij tot het besluit,
dat de Synode zich toch heeft laten verlokken
in dien geest toch een advies te geven. Hij
voorziet echter de bedenking, welke men tegen
zijn meening zal iaten hooren in de vraag, of
hij dan tevreden is met een bloot belijdenis
van het historische geloof zonder meer, neen
antwoordt hij, dat wil hij ook niet. Hij heeft
zeker meermalen vernomen, dat men het in
sommige kringen hier in Zeeland weieens zoo
heeft voorgesteld. Belijdenis des geloofs zou
dan niet meer zijn dan instemming met de door
God geopenbaarde waarheid te betuigen. Hij
gevoelt blijkbaar de moeilijkheid wijl hij vraagt
Is het niet beter de verantwoordelijkheid heele
maal voor de consciëntie der belijdende leden
over te laten zonder eenig onderzoek in te
stellen met de gesteldheid van 't hart.
Om nu juist te weten wat hij op 't oog
heeft, geeft hij zelf de volgende vragenGe
voelt gij, dat gij van nature in uw verbonds-
hoofd Adam verdoemelijk zijt voor God Ge
voelt gij van nature te missen den waren,
innerlijken vrede en zuiveren drang tot goede
werken Gelooft gij dat de Drieëenigen Ver-
bonds-Gods persoonlijk roept? Durft gij voor
God en Zijn gemeente verklaren, dat uwe bede
is, dat de Verbonds-God Zijne beloften in Zijn
woord vervat en door de sacramenten betee-
kend en verzegeld in uw waarheid make of
bevestige? Belooft gij zooveel er in u is uw
eigen zaligheid uit te werken en naar het licht
u geschonken zonder u zelf geweld aan te doen
met de gemeente den dood des Heeren te ver
kondigen
Vóór we ons oordeel over deze voorgestelde
vragen u zeggen, geven we aan dezen broeder
zelf eerst het woord. Hij karakteriseert deze
vragen op de volgende wijze„Zie deze vra
gen staan in het teeken des kinds, zijn zeer
verbondsmatig gesteld en ademen een evan-
gelischen geest. Wanneer iemand deze vragen
in waarheid bevestigend beantwoordt, dan geeft
zulk een belijdenis aan ouders en gemeente