Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland. 38e Jaargang. Vrijdag 14 Maart 1924. No. 11. RedacteurenDs. L. BOUMA te Middelburg en Ds. A. C. HEIJ te Koudekerke. Persvereeniging Zeeuwsche Kerkbode. UIT HET WOORD. GOD VOOR ONS. Wijst de Heilige Schrift er meerdere malen op, dat God zelfs Zijn eigen Zoon niet heeft gespaard, maar voor ons allen overgegeven om in gemeenschap en verband met Christus alle dingen te schenken voor het heden en de toekomst, zij laat ons evenzeer blijken, dat alles ter redding van Gods volk is geschied niet buiten Christus om. Aan Gods wil gaf Hij Zich gansch en al over. Zijns Vaders wil was ook de Zijne en zoo was Hij bereid tot den verlos- singsarbeid. God heeft Hem niet gespaardZijn eigen Zoon niet gespaard maar voor ons allen overgegeven, hier in den Galater-brief schrijft de apostel Paulus, dat ónze Heere Jezus Christus Zichzelf gegeven heeft. Hij, Die kocht door den duren prijs van Zijn dierbaar bloed en daardoor werd de rechtmatige Eigenaar van al Zijn volk, heeft Zich zelf ge geven. Op die Zelfovergave valt hier den nadruk. Hij gaf ietsHij gaf alles, want Hij gaf Zichzelf. Hij, Die de Zone Gods isDie bezat eere en heerlijkheid in de hemelen. Alles verliet Hij en Hij gaf Zichzelf; Zijn persoon, Zijn kracht, Zijn werk. In Hem en in Zijn werk en zoo in en door Hem alleen kan er sprake zijn van heil en redding, van zaligheid en behoud. Hij heeft Zichzelf gegeven, wat direct uitsluit, dat er iets zou zijn toe te schrijven van 's menschen werk en deugd, wijl alle zaligheid is de vrucht van het werk des Middelaars. Groot moest wel zijn de toorn Gods tegen de zonde van het menschelijke geslacht, dat Gods eigen Zoon Zich heeft moeten overgeven om te betalen, wat God van Hem als Plaatsvervanger eischte, wijl er anders nooit sprake zou kunnen zijn van genade en barmhar tigheid tegenover zondaren. Gods eigen Zoon heeft Zichzelf ge geven en dat deed Hij gansch vrijwillig, zonder tegenspreken, wijl des Vaders wil ook was de Zijne. Waarvoor Hij Zichzelf gaf? Voor onze zonden Die Zelfovergave was noodzakelijk, want onze zonden ver toornen God, maken scheiding tusschen God en het schepsel. Die zonde moest betaald, moest verzoend en dat kon niet anders dan door den losprijs Zijner zielgeen andere weg is er ter redding dan Christus' offer ter verzoening. Daarom heeft Christus Zich gegeven voor onze zonden om die te bedekken en door Zijn rantsoen de vergeving te verwerven. Zoo hatelijk en verfoeilijk is de zonde in het oog van een heilig en waarachtig God, dat zij slechts is uit te delgen ten koste van Gods eigen Zoon, Die Zich heeft willen stellen onder den toorn Gods en Hij deed dat vrijwillig en uit onbegrepene liefde. Nu is het evenwel niet slechts het doel van Christus werk u te verlossen van den toorn Gods en den vloek der wet, maar ook opdat Hij ons trekken zou uit deze tegenwoordige booze wereld. De mensch verkeert steeds in groot gevaar om te komen in zijn zonde en hij bezit niet het minste vermogen zich zelf te behouden, maar er is, Gode zij dank, een ..Zaligmaker, Die Zichzelf heeft gegeven en Die de kracht bezit uit te rukken uit het doodsgevaar en alzoo te redden. Tijdelijke en eeuwige straffen zijn wij waardig terwille onzer zonden, maar Jezus heeft de door u verdiende slagen opgevangen met het doel u te redden en te zaligen. U zelf verlossen is on mogelijk, wijl gij bij elke poging daartoe steeds dieper wegzinkt in het moeras der zonde. Doch Jezus heeft Zichzelf opgeofferd en met Zijne macht schiet Hij ter hulp en trekt uit den ruischenden kuil van ongerechtigheid en dood en verderf, alzoo deelachtig makende de verlossing door Zijn Middelaarswerk. Christus trekt uit deze tegenwoordige booze wereldde wereld, zooals zij nu is en bestaat en zich openbaart en die juist daarom hare vernietiging tegemoet snelt, opdat God straks in het groote louteringproces kome tot Zijne eere ook in Zijne gansche schepping. Christus gaf Zichzelf om u te redden om u te trekken uit de tegenwoordige booze wereld. Ware dat niet het ge val, zoo gingen wij met die wereld der verderfenis tegemoet. Juist dat kan en mag niet nu Jezus voor u de verzoening heeft gevonden met het doel uit te trekken uit die booze, zondige wereld met al haar boosheid om over te plaatsen in het koninkrijk van Zijn licht en liefde. Dat alles nu heeft Christus gedaan naar den wil van onzen God en Vader. Het was immers Zijne spijze te doen den wil Zijns Vaders, Die in den hemel is. Daarom is Christus niet werkzaam naar Zijn eigerfwil, maar krachtens en volgens den wil van Zijnen Zender, van Zijnen God en Vader, Die Zijn voornemen uitvoert en Zijn doel zekerlijk bereikt. God had Hem het bevel, het gebod gegeven en den eisch gesteld;: Zichzelf vrijwillig over te geven om Zijne ge meente te redden en te zaligen. En nu Jezus wil overeenstemt met des Vades wil, komt het groote werk der verlossing tot heerlijke werkelijkheid, ja, juist daardoor hebben de geloovigen de vrijmoedigheid ook hier met den apostel te spreken over onzen God en Vader. Onze God. Hij k a n u alles in Jezus Christus schenken. Onze Vader Hij wil het doen, wijl Hij in Zijn Zoon is de Vader van allen, die op Hem betrouwen. Jezus is alles en deze wereld is niets Wie deze wereld liefheeft, zal met haar vergaan, maar wie van Jezus zichzelf verliezen leerde, die wordt behouden en gered en gaat het eeuwige leven tegemoet. Bewondert gij die zelfovergave van Jezus en trok Hij ook u door de kracht Zijner verlossende liefde uit deze booze wereld Onderzoekt dat Kapelle-Biezelinge. A. Scheele. KERKELIJK LEVEN. Het Kerkelijk leven te Middelburg in de zestiende eeuw. II. ZEEUW KERKBODE Vaste medewerkers: D.D.\P. VAN DIJK, F. J. v. d. ENDE, B. MEIJER, F. STAAL Pzn., en R. J. v. d VEEN. Abonnementsprijs: per kwartaal bij vooruitbetaling f 1r A d v e r}t e n t i e p'r ij s Afzonderlijke nummers 8 cent. 151 cent per regelbij jaarabonnement van minstens 500 regels belangrijke reductie. UITGAVE VAN DE Adres van de Administratie Firma LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg. Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdag morgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF Spanjaardstraat, Middelburg. TELEFOON 2 3 8. GIRONUMMER 42 2 80. Die Zichzelven gegeven heeft voor onze zonden, opdat Hij ons trekken zou uit deze tegenwoordige booze wereld, naar den wil van onzen God en Vader. Galaten 1 4. Zooals bekend is namen de Watergeuzen op den lsten April 1572 den Briel in. Niet zoo algemeen bekend is, dat enkele dagen later Vlissingen de zijde van den Prins koos en in de volgende maand maakte Veere zich ook los van 't Spaansche juk. Daardoor kregen de Gereformeerden gelegenheid om zich te ver eenigen in deze plaatsen en openlijk samen te komen. Zij hadden het voorrecht, dat in elke gemeente een wakkere predikant was. In dienzelfden tijd begon de partij van den Prins Middelburg te belegeren. Van beide kanten begreep men, van welk belang het was Middelburg te houden of te winnen. Deze belegering duurde tot Februari 1574. Het is niet noodig om over dezen strijd veel te zeggen. Op verschillende wijze heeft men hierover het licht der historie doen opgaan in den laatsten tijd. Dit was ook noodig. De gewone boeken over onze vaderlandsche historie zeggen er al te weinig over. Meermalen is er op gewezen, doch tot dusverre vruchteloos. Indien het enkel Zeeuwen waren die zoo spraken, zou men het kunnen toeschrijven aan voorliefde voor hun gewest, maar Professor Blok onderschrijft deze klacht ten volle. Daarom was het goed, dat nog eens voor oogen gesteld werd, wat hier in die twee jaar geleden is maar ook de vol harding en de opoffering, welke de belegeraars getoond hebben. De honger is een scherp zwaard, en hij heeft zich hier toen geducht doen gelden. Typeerend is het verhaal van twee Spaansche soldaten, die op de markt bij den iooden toren een rat achtervolgden, van wie de een den ander doodde, terwijl het dier den dans ontsprong. Als zulk vleesch zoo begeerd wordt is het wel een bewijs, dat de nood hoog geklommen is. Meegedeeld heb ik reeds, dat velen de stad hadden verlaten, maar wij mogen ook wel ge denken aan anderen, die de dagen der belege ring mee hebben gemaakt, en die de waarheid lief hadden. Welk een moed hebben zij noodig gehad om niet te versagen, want wat hadden zij te wachten, indien eens de belegeraars het moesten opgeven. Zij konden er op rekenen, dat zij in zulk een geval straks aan de woede der Spanjaarden en der geestelijkheid overge leverd zouden zijn. Hun bleef echter de weg naar boven open en zij hebben uit hun ellende tot God geroepen. Eerst in den dag der dagen zal aan 't licht komen, welk een plaats het gebed heeft in de voorzienigheid Gods, maar wij weten nu reeds, dat het een der krach tigste middelen is. Élia was een man van ge lijke beweging als wij, en hij bad een gebed, dat de Heere vuur van den hemel mocht geven en het daalde neer en het verteerde den hoofd man met zijn vijf lig soldaten. Wij hechten zooveel aan aardsche macht en uiterlijk geweld, maar de waarheid van den profeet Zacharia blijft altijd dezelfde beteekenis behouden. Niet door kracht noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden. Hoe duidelijk komt Gods kracht, wijsheid en goedheid ook in die gebeurtenissen uit. De Spanjaard had er alles opgezet om de stad te behouden, wijl hij het groot gewicht er van inzag. Als laatste middel en het scheen af doende rustte hij twee sterke vloten uit, waarvan de een van uit Bergen-op-Zoom en de andere van uit Antwerpen zou naderen om zich ten slotte met elkander te vereenigen. Het plan was zeldzaam juist gevormd. De Prins van Oranje overgekomen om de strijders hier te bemoedigen en om alle maatregelen te nemen, welke dienstig konden zijn om den aanval te keeren, zag den toestand zeer donker in. Na alles gedaan te hebben, wat mogelijk was, zonderde hij zich af in 't gebed en wor stelde met God om uitkomst. Terwijl hij nog met God gemeenschap oefende, kwam de tijding, dat de vloot op de Wester-Schelde niet door voer om onze veel zwakkere scheepsmacht voor Vlissingen aan te tasten, maar bij Breskens ter anker ging. Onbegrijpelijk. Niemand begreep het. Doch later kwam de opheldering. De Spaansche vlootvoogd wilde wachten, tot de andere vloot er ook was om dan gemeenschap pelijk de Geuzenmacht te vernietigen. Doch dit was voor ons de redding. De verwachte vloot bleef uit, want zij leed een nederlaag bij Rei- merswaal. De mensch wikt, maar God beschikt en ook toen bleek, dat er bij Hem uitkomsten zijn in den grootsten nood. Op den 18en Februari werd de overeenkomst gesloten waarbij Middel burg uit de macht van den Spanjaard overging in die van den Stadhouder van Holland en Zeeland. Wij weten, van welk een belang het geweest is voor de vrijheid en onafhankelijk heid van ons gewest, ja van geheel ons vader land. Doch genoeg daarvan. Wij wijzen er nu nog alleen op, dat het ook de bevrijding der Gereformeerde Kerk van Middelburg is geweest. De belijders der waarheid konden nu in 't openbaar samenkomen en onder de leiding van den Vlissingschen predikant werd weldra de eerste publieke vergadering gehouden. De uit gewekenen keerden tot hun vaderstad terug en dominé de Hoorne was een van de eersten, die hier aankwamen. Hij begon aanstonds met ijver zijn arbeid. God zegende hem. De verstrooide gemeente kwam telkens saam. Ouderlingen en diakenen werden aangesteld. Spoedig werd een tweede predikant beroepen Caspar van der Heijden die deze roeping bereidwillig op volgde. God had derhalve Zijn Kerk hier in 't leven gehouden. Welk een verandering echter was er gekomen. Middelburg was van te voren een een door en door Roomsche stad. Het wemelde van priesters, monniken en nonnen, en zij hadden daarenboven te beschikken over vele aardsche goederen. Wat zullen mannen als de Hoorne en anderen gedacht hebben, toen zij na trouwen arbeid en taaie volharding om hun levenswil vluchtten! Het zou me niet verwon deren indien zij in mismoedigheid hebken ge dacht De Reformatie zal het ook in Walcheren niet kunnen houden. Het zal ook hier gaan als het gegaan is in de Z.-Nederlanden, waar de Gereformeerde kerken eerst hadden een tijdperk van bloei om daarna te moeten zwichten voor de Roomsche overmacht. De vijand is ook hier te sterk. Doch daar kwam het jaar 1574. Met de Spaasche bezetting trok de geestelijkheid en vele Roomschen mede uit, terwijl steeds gereformeerden de poorten binnen traden en de vele ledige plaatsen innamen. Ook kregen de gereformeerden versterking, doordien velen uit de Z.-Nederlanden zich hier vestigden. Eenige jaren later was hier een kerk, die door haar prediking, catechesatie, huis en zieken bezoek steeds diepere wortelen sloeg in 't volks leven. Het aantal predikanten vermeerderde steeds en zelfs is 't gebeurd, dat er twaalf waren. Onder hen zijn er geweest, die een naam hadden ver buiten de grenzen van ons Vaderland. Wij noemen slechts enkelenHer man, Faukelius, Walaëus, Gomarus, Plancius, de Teelinks. Hoe groot de invloed is geweest, welke van de kerk uitgegaan is, kan eenigermate blijken, als we bedenken, dat het Rationalisme van de 18e eeuw en de Fransche revolutie niet bij machte zijn geweest om de bevolkidg van God en Zijn Woord geheel los te maken. Ofschoon er ook hier waren, die van den geest des af- vals offers gebracht hebben en nog brengen, toch was hier zelfs in de donkerste dagen een schare, welke aan de belijdenis der vaderen heeft vastgehouden. Welnu, het is deze kerk, welke gebroken heeft met de Roomsche hiërarchie, maar later werd zij ook geperst in een Synodale organi satie geheel in strijd met haar levensaard. Doch zie nu de trouw van haar Koning, die ook nu haar uit haar strikken bevrijdde en haar de plaats teruggaf. Daarom moeten wij blijven gedenken aan de daden des Heeren, die ons tot dusver door alle dreigende gevaren heeft heengeleid en die ons bewaard heeft bij de waarheid der H. Schriften. Zulke weldaden verplichten tot hartelijke erkentelijkheid en dringen er bij ons op aan, dat we meewerken aan den opbouw van Sions muren en mee

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1924 | | pagina 1