Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland. 37e Jaargang. No. 35. RedacteurenDs. L. BOUMA te Middelburg en Ds. A. C. HEIJ te Koudekerke. Persvereeniging Zeeuwsche Kerkbode. UIT HET WOORD. DE GELIJKENIS DER 10 MAAGDEN. Matth. 25 1—13. Een meditatiereeks van 4 „Voor gesloten deur". „Te laat „Een ruime ingang". „Wijs of dwaas". Jezus heeft ons, om ons het Koninkrijk der hemelen te doen verstaan, vele gelijkenissen gegeven. Deze laten dat Koninkrijk zien vanuit verschillend ge zichtspunt. Ware dit niet zoo en ware de gelijkenis van de 10 maagden de eenige, dan zouden we toch wel eenige moeite hebben, om haar niet eenzijdig te noemen. Immers, het gaat in deze gelijkenis alleen over het streven van de menschen, om zich een gelukkige toekomst te verzekeren, maar echte religie gaat daar bovenuit. Er is nog een hooger streven dan dat naar eigene zaligheid. Het kost wel veel moeite, om dat hoogere in het oog te houden, maar dat neemt toch het feit niet weg, dat het christenhart dat hoogere ideaal koestert. Wij stellen boven onze be langen de eer van onzen God en zoeken ook wel een toekomst van geluk voor ons zelf, doch achten het hoogste te zijn} dat eens God weer geëerd zal worden met heel het menschenhart en met al zijn krachten. Hoe groot ons tekort ook is in deze allerbelangrijkste zaak, toch is de zaak zelve ons niet vreemd en bij conflict van onze belangen en de eer van God toonen wij dit ook meer malen, door eigene wenschen op te geven aan den wil van God. Nu onze gelijkenis er echter een van de vele is, mag ze eenzijdig zijn en moet dit wel zijn, om een eigen licht op het Koninkrijk Gods te werpen. En metterdaad zit ook in echte religie niet uitsluitend een zoeken van de eer van God, maar ook een zoeken van eigen voordeel, eigen geluk, zelfs van het hoogste goed. Niet als een tweede, als een afzonderlijke zaak, maar uit diezelfde voortvloeiend. Een christen, ook al leeft hij maar eenigermate uit het geloof, zal verstaan, dat de eere Gods en ons geluk niet kunnen ge scheiden worden. De vraag „wat moet ik doen om zalig te worden" wordt bij diepere religieuse beleving wel tendeele op den achtergrond gedrongen door die andere „hoe komt God tot zijn eer?", maar die eerste vraag wordt nooit ver nietigd. Het zoeken van geluk is zonder meer nooit in strijd met de beginselen van het ware christendom. Sterker nogvoor wien de naam van God dierbaar is, die zal in diezelfde mate ook zich gelukkig weten in dien dienst. Gods liefdedienst verdriet niet, maar brengt levensgeluk. In dit opzicht ligt er in het zeggen van God „die Mij eeren zal Ik eeren" een levensregel van het Koninkrijk Gods, die reeds voor het sterven haar toepassing vindt. Wij mogen dus wel terdege bedacht zijn op eigen behoud en zelfs op vreugde, ja op zaligheiddie drang heeft God gelegd in elk schepsel, zelfs het levende hout pantsert zich tegen de vrieskoude van den winter en de dieren van het woud zoeken instinctief hun winter- holen op. Maar wij menschen mogen dat zelfbehoud niet zoeken ten koste van God en menschen, of ook maar buiten God en menschen om. Verreweg de meeste menschen ver staan dit niet. Zij doen alles wat zij kunnen, orn hun wenschen in vervulling te doen gaan, zij loopen en werken zich moe om hun idealen te verwezenlijken, zooals die vijf meisjes zelfs 's nachts nog uitgaan om aan de voorwaarden van het bruiloft-vieren te voldoen, en toch mislukt alles. En daarom mislukt het en loopt alles uit op ontnuchtering, ontzettende ontnuchtering, omdat men het eigen belang zocht ten koste van God en menschen. De bruidsmeisjes wilden tot de bruiloft worden toege laten zonder den bruidegom lief te hebben en wagen er zelfs de andere meisjes aan, door ze te willen berooven van een deel der olie, die ze zelf noodig hadden. Zaligheid en geluk wil men nog wel, maar men wil dat met krenking van de grondwet der samenleving-met- God-en-menschen, die Jezus aanduidde met de woorden „God liefhebben boven alles en den naaste als zichzelven". Het IK wordt als centrum, als middenpunt gesteld, en jde naaste en God hebben nog wel hun belangstelling, maar alleen voorzoover deze hen dienen kunnen en helpen hun geluk te verwezenlijken. Maar dat is geen liefde en dus in strijd met de wet van het Koninkrijk Gods en moet daarom uitloopen op de vreeselijke ontnuchtering die volgt op hun roepen „Heere, Heere, doe ons open De groote zaak, waarop het aankomt, is dus niet dat wij ons veel moeite ge troosten om het geluk te grijpen, maar dat we het op de juiste wijze doen. Buitengewoon sterk komt dit in de ge lijkenis uit, omdat de vijf meisjes, die niet werden toegelaten, in zekeren zin nog de meeste inspanning zich ge troostten. Welnu, wijs is iemand, niet die veel gestudeerd heeft, die geleerd is, maar die in de practijk van het leven het juiste middel weet te kiezen om zijn doel te bereikendie is practisch, ver standig. En zoo kunnen daarom men schen zijn, die overigens heel eenvoudig zijn, ja zelfs menschen die het schrijven en lezen ternauwernood hebben geleerd. Ook in het Koninkrijk Gods is dat zoo. Wil men daarin zijn doel bereiken, dan moet men evenzeer de juiste middelen weten te kiezen. Dwaas is wie dat niet doet. Men kan God wel op zijde zetten, door de zonde niet te erkennen, of door de zonde wel te erkennen, maar te meenen dat geen offer noodig is, en men kan ook wel de menschen op zijde zetten of ze hoogstens gebruiken voor eigen voordeel, maar al die wegen brengen ons niet tot ons doel, omdat God ons tot levenswet gesteld heeft Hem lief te hebben en den naaste. Zoek het geluk U m.ig. Het is de drang tot zelfbehoud, die God in elk schepsel gelegd heeft. Maar wees „wijs". Zoek het in Christus, in Wien God Zijn wijsheid openbaart. De Heere God heeft in Christus be wezen goddelijk wijs te zijn in Hem heeft Hij het middel gevonden, om, zonder dat dit ten koste van zijn recht gaat, toch nog genade te bewijzen. Laten wij dan zoo wijs zijn, om dit middel aan te grijpen. Ontbreekt er ons de lust toe, laten we die wijsheid dan van God begeeren. Maar zoek het geluk niet door andere middelen. Want wie dat doet is dwaas. Middelburg. KERKELIJK LEVEN. 31 AÜGDSTÜS. De verjaardag van H M de Koningin. Generale Synode. BODE Vaste medewerkers: D.D. P. VAN DIJK,] F. J.' v. d.. ENDE, B. MEIJER, F. STAAL Pzn., en R. J. v. d. VEEN. Abonnementsprijs: A d v e rjt e n t i e*p r ij.'s per kwartaal bij vooruitbetaling f 1, Afzonderlijke nummers 8 cent. 15] cent] per regel; bij jaarabonnement van minstens ,500 [regels belangrijke reductie. UITGAVE VAN DE Adres van de Administratie Firma LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg. Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdag morgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF Spanjaard straat, Middelburg. ^TELEFOON 2 3 8. GIRONUMMER 42 2 80. IV. Wijs of dwaas. En vijf van haar waren wijzen, en vijf waren dwazen. Mattli. 25 2. Zoek het geluk in den weg waarlangs ge het bereiken kunt. Telkamp. In onze provincie bestaat in veel kringen de gewoonte alleen de kroonjaren te vierendie dan zelfs bijzonder te vieren, maar dejverjaar- dagen, die niet vallen onder vijf of een veel voud daarvan, te verwaarloozen. We hebben wel gehoord, dat dan zelfs huisgenooten zulk een jaardag lieten passeeren zonder den jarige geluk te wenschen. Hoe die gewoonte ontstaan is weten we niet. Evenmin of ze al oud is. Maar, aangenomen dat ze al oud is, kan toch de eerwaardigheid van den ouderdom er ons niet toe brengen ze te bewonderen en te verheerlijken. Dat diakenen, die groote collecten hebben te tellen van duizenden centen, deze voor het gemak, om den tel niet kwijt te raken, bundelen in pakjes van vijftig is te begrijpen. En als ons jarental nog zooveel bedroeg als dat van Methusalem en zijn tijdgenooten, dan zou het te verstaan zijn, dat men de jaren, om dat er toch zooveel waren, maar ging bundelen. Maar zooveel tellen de jaren onzes levens niet, dat we ze daarom zouden moeten gaan bundelen, al zou het dan zijn in pakjes van „maar vijf". Mozes bidt, in Ps. 90, zelfsleer ons onze dagen tellen. Niet maar onze jaren, veel minder onze kroonjaren, maar onze dagen. Een jaar is al weer een he:l pak van wel 365 dagen. En elke dag heeft zooveel beteekenis, dat hij daar om dat pak maar niet neemt in zijn geheel, maar uit elkaar haalt om te tellen dag voor dag. Wat een zegen ligt er al in één dag levens voor ons menschen, die zoo vergankelijk zijn die ons niet kunnen beroemen op den dag van morgen, omdat we niet weten wat de dag ons baren zaldie maar zeventig jaar oud worden, of als we zeer sterk zijn tachtig jaar. En als er zoo al een opmerkenswaardige zegen ligt in één dag levens, hoeveel te meer dan in een geheel jaar. Laat ons daarom niet zóó groot doen, alsof voor ons één jaar levens de moeite niet waard was om er op te letten, maar van jaar tot jaar gedenken de goedertieren heden des Heeren over ons en de onzen. Daarom ook zullen we niet alleen, zoo God wil, de volgende week 6 Sept., gedenken dat H. M. onze Koningin vijf-en-twintig jaar over ons geregeerd heeft, maar zullen we ook deze week 31 Augustus, gedenken dat God weer één jaar aan Ilaar levensjaren wilde toedoen. Wat een zegen is ons in dat jaar levens weer geschonken Kostbaar is Haar leven, niet alleen voor Haar Huis, maar voor heel ons volk. De gedenkdagen, waarin we nu leven, spreken daarvan duidelijk en luide. En die zegen kwam ons toe door Gods goed heid. Ook het leven onzer Koningin is in Zijn hand. Ook Zij, hoewel een aardsche Majesteit, draagt om met de Schrift te spreken den adem in haar neusgaten en neemt God dien weg, dan sterven we. Daarom danken we God voor Zijn goedheid ook in dat levensjaar ons betoond. En bij den dank voegen we de bede, dat het Hem behagen moge nog menig levensjaar in Zijn gunst toe te voegen aan de 43 levensjaren van onze Vorstin en Haar te bewaren tot in lengte van dagen tot heil van ons volk. Hejj. Tweede zitting, Donderdag 23 Augustus. Uit deze zitting zij het volgende medegedeeld. Besloten wordt de volgende Synode te Assen te houden. Buitenlandsche Afgevaardigden. Voor de United Free Church van Schotland spreekt de Synode toe Rev. James Macdonald Webster D. D.Voor de Free Church van Schotland spreekt Rev. roman Campbell. En voor de United Original Secession Church van Schot land, prof. Francis Davidson B. d. prof. dr. G. Ch. Aalders vei tolkt het gesprokene en beant woordt namens de Synode de sprekers. Gelijk zij enkele bijzonderheden van hunne Kerken mededeelden, doet ook prof. Aalders van de Geref. Kerken hun eenige mededeelingen en zooals zij de beste wenschen voor onze kerken uiten, spreekt hij die eveneens voor den welstand en den zegen des Heeren over hunne kerken uit. Dr. Aalders wijst op de eenheid in den Heere, die hunne en onze kerken ver bindt. Ds. E. Kolthoff, afgevaardigde van de Geref. kerken in Bentheim en Oost-Friesland ontvangt het woord om de groeten dezer kerken over te brengen. Deze doet eenige mededeelingen om trent den toestand dezer kerken en de moeilijk heden waarmede zij vooral in dezen tijd hebben te worstelen. Op verzoek van den praeses beantwoordt prof. van Gelderen deze toespraak met de verzekering van de hartelijke toegene genheid van de Generale Synode. Zending. Aanstelling dr. F. L. Bakker. Rapport wordt gedaan door ds. W. Breukelaar over de benoeming van dr. F. L. Bakker. De conclusie ontwikkelt zich over het aanleeren der Arabische en het spreken in die taal door ds. Bakker, waarvan de noodzakelijkheid wordt erkend. De conclusies van dit rapport worden door de Synode aanvaard. Deze houden in 1. goedkeuring te verleenen aan de handeling van de deputaten van de zending inzake de voorloopige benoeming van den Zendingsad viseur. 2. Dr. F. L. Bakker te benoemen tot docent aan de opleidingsschool, welke benoeming in gaat op den dag waarin hij deze aanneemt 3. waardeering uit te spreken over het voor nemen van de kerk van Amsterdam om dr. F. L. Bakker te willen beroepen tot Missionair Dienaar des Woords van Djokjakarta, en aan dr. F. L. Bakker vrijheid te verleenen deze roeping te aanvaarden op de voorwaarden, ge stipuleerd in de voorloopige overeenkomst gelijk die tusschen hem en de Kerk van Amsterdam is aangewezen, in welke overeenkomst zonder toestemming van de Generale Synode of hare deputaten voor de zending geen wijziging mag worden aangebracht; 4. aan de te benoemen deputaten voor de Zending op te dragen na ingewonnen advies van de afzonderlijke vergadering van Missio naire Dienaren des Woords op Midden-Java en in overleg met Ds. D. Bakker de instructies voor den tweeden docent vast te stellen 5. eveneens aan de deputaten op te dragen een tractements- en pensioenregeling van den tweeden docent met dien verstande, dat gedu rende enkele jaren het dienst-tractement aan den eersten docent ten minste f 25.— per maand hooger zal zijn dan dat van den tweeden docent, terwijl voorts ook het bedrag voor de uitwisse- lingskosten door de te benoemen deputaten voor de Zending zal worden bepaald. 6. aan dr. F. L. Bakker vrijheid te verleenen eenige maanden in Cairo te studeeren ter voor-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1923 | | pagina 1