Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland.
37e Jaargang.
No. 35.
RedacteurenDs. L. BOUMA te Middelburg en Ds. A. C. HEIJ te Koudekerke.
Persvereeniging Zeeuwsche Kerkbode.
UIT HET WOORD.
DE GELIJKENIS DER 10 MAAGDEN.
Matth. 25 1—13.
Een meditatiereeks van 4
„Voor gesloten deur".
„Te laat
„Een ruime ingang".
„Wijs of dwaas".
Jezus heeft ons, om ons het Koninkrijk
der hemelen te doen verstaan, vele
gelijkenissen gegeven. Deze laten dat
Koninkrijk zien vanuit verschillend ge
zichtspunt. Ware dit niet zoo en ware
de gelijkenis van de 10 maagden de
eenige, dan zouden we toch wel eenige
moeite hebben, om haar niet eenzijdig
te noemen. Immers, het gaat in deze
gelijkenis alleen over het streven van
de menschen, om zich een gelukkige
toekomst te verzekeren, maar echte
religie gaat daar bovenuit. Er is nog
een hooger streven dan dat naar eigene
zaligheid. Het kost wel veel moeite,
om dat hoogere in het oog te houden,
maar dat neemt toch het feit niet weg,
dat het christenhart dat hoogere ideaal
koestert. Wij stellen boven onze be
langen de eer van onzen God en zoeken
ook wel een toekomst van geluk voor
ons zelf, doch achten het hoogste te zijn}
dat eens God weer geëerd zal worden
met heel het menschenhart en met al
zijn krachten. Hoe groot ons tekort
ook is in deze allerbelangrijkste zaak,
toch is de zaak zelve ons niet vreemd
en bij conflict van onze belangen en de
eer van God toonen wij dit ook meer
malen, door eigene wenschen op te
geven aan den wil van God.
Nu onze gelijkenis er echter een van
de vele is, mag ze eenzijdig zijn en
moet dit wel zijn, om een eigen licht
op het Koninkrijk Gods te werpen. En
metterdaad zit ook in echte religie niet
uitsluitend een zoeken van de eer van
God, maar ook een zoeken van eigen
voordeel, eigen geluk, zelfs van het
hoogste goed. Niet als een tweede,
als een afzonderlijke zaak, maar uit
diezelfde voortvloeiend. Een christen,
ook al leeft hij maar eenigermate uit
het geloof, zal verstaan, dat de eere
Gods en ons geluk niet kunnen ge
scheiden worden. De vraag „wat moet
ik doen om zalig te worden" wordt bij
diepere religieuse beleving wel tendeele
op den achtergrond gedrongen door
die andere „hoe komt God tot zijn eer?",
maar die eerste vraag wordt nooit ver
nietigd. Het zoeken van geluk is zonder
meer nooit in strijd met de beginselen
van het ware christendom. Sterker
nogvoor wien de naam van God
dierbaar is, die zal in diezelfde mate
ook zich gelukkig weten in dien dienst.
Gods liefdedienst verdriet niet, maar
brengt levensgeluk. In dit opzicht
ligt er in het zeggen van God „die Mij
eeren zal Ik eeren" een levensregel van
het Koninkrijk Gods, die reeds voor
het sterven haar toepassing vindt.
Wij mogen dus wel terdege bedacht
zijn op eigen behoud en zelfs op vreugde,
ja op zaligheiddie drang heeft God
gelegd in elk schepsel, zelfs het levende
hout pantsert zich tegen de vrieskoude
van den winter en de dieren van het
woud zoeken instinctief hun winter-
holen op. Maar wij menschen mogen
dat zelfbehoud niet zoeken ten koste
van God en menschen, of ook maar
buiten God en menschen om.
Verreweg de meeste menschen ver
staan dit niet. Zij doen alles wat zij
kunnen, orn hun wenschen in vervulling
te doen gaan, zij loopen en werken zich
moe om hun idealen te verwezenlijken,
zooals die vijf meisjes zelfs 's nachts nog
uitgaan om aan de voorwaarden van
het bruiloft-vieren te voldoen, en toch
mislukt alles. En daarom mislukt het
en loopt alles uit op ontnuchtering,
ontzettende ontnuchtering, omdat men
het eigen belang zocht ten koste van
God en menschen. De bruidsmeisjes
wilden tot de bruiloft worden toege
laten zonder den bruidegom lief te
hebben en wagen er zelfs de andere
meisjes aan, door ze te willen berooven
van een deel der olie, die ze zelf noodig
hadden. Zaligheid en geluk wil men nog
wel, maar men wil dat met krenking
van de grondwet der samenleving-met-
God-en-menschen, die Jezus aanduidde
met de woorden „God liefhebben boven
alles en den naaste als zichzelven". Het
IK wordt als centrum, als middenpunt
gesteld, en jde naaste en God hebben
nog wel hun belangstelling, maar alleen
voorzoover deze hen dienen kunnen en
helpen hun geluk te verwezenlijken.
Maar dat is geen liefde en dus in
strijd met de wet van het Koninkrijk
Gods en moet daarom uitloopen op de
vreeselijke ontnuchtering die volgt op
hun roepen „Heere, Heere, doe ons
open
De groote zaak, waarop het aankomt,
is dus niet dat wij ons veel moeite ge
troosten om het geluk te grijpen, maar
dat we het op de juiste wijze doen.
Buitengewoon sterk komt dit in de ge
lijkenis uit, omdat de vijf meisjes, die
niet werden toegelaten, in zekeren zin
nog de meeste inspanning zich ge
troostten.
Welnu, wijs is iemand, niet die veel
gestudeerd heeft, die geleerd is, maar
die in de practijk van het leven het
juiste middel weet te kiezen om zijn
doel te bereikendie is practisch, ver
standig. En zoo kunnen daarom men
schen zijn, die overigens heel eenvoudig
zijn, ja zelfs menschen die het schrijven
en lezen ternauwernood hebben geleerd.
Ook in het Koninkrijk Gods is dat zoo.
Wil men daarin zijn doel bereiken, dan
moet men evenzeer de juiste middelen
weten te kiezen. Dwaas is wie dat
niet doet.
Men kan God wel op zijde zetten,
door de zonde niet te erkennen, of
door de zonde wel te erkennen, maar
te meenen dat geen offer noodig is,
en men kan ook wel de menschen op
zijde zetten of ze hoogstens gebruiken
voor eigen voordeel, maar al die wegen
brengen ons niet tot ons doel, omdat
God ons tot levenswet gesteld heeft
Hem lief te hebben en den naaste.
Zoek het geluk
U m.ig.
Het is de drang tot zelfbehoud, die
God in elk schepsel gelegd heeft.
Maar wees „wijs".
Zoek het in Christus, in Wien God
Zijn wijsheid openbaart.
De Heere God heeft in Christus be
wezen goddelijk wijs te zijn in Hem
heeft Hij het middel gevonden, om,
zonder dat dit ten koste van zijn recht
gaat, toch nog genade te bewijzen.
Laten wij dan zoo wijs zijn, om dit
middel aan te grijpen.
Ontbreekt er ons de lust toe, laten
we die wijsheid dan van God begeeren.
Maar zoek het geluk niet door andere
middelen.
Want wie dat doet is dwaas.
Middelburg.
KERKELIJK LEVEN.
31 AÜGDSTÜS.
De verjaardag van H M de Koningin.
Generale Synode.
BODE
Vaste medewerkers: D.D. P. VAN DIJK,] F. J.' v. d.. ENDE, B. MEIJER, F. STAAL Pzn., en R. J. v. d. VEEN.
Abonnementsprijs:
A d v e rjt e n t i e*p r ij.'s
per kwartaal bij vooruitbetaling f 1,
Afzonderlijke nummers 8 cent.
15] cent] per regel; bij jaarabonnement van
minstens ,500 [regels belangrijke reductie.
UITGAVE VAN DE
Adres van de Administratie
Firma LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg.
Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdag
morgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF
Spanjaard straat, Middelburg.
^TELEFOON 2 3 8. GIRONUMMER 42 2 80.
IV. Wijs of dwaas.
En vijf van haar waren wijzen, en vijf
waren dwazen.
Mattli. 25 2.
Zoek het geluk in den weg waarlangs ge
het bereiken kunt.
Telkamp.
In onze provincie bestaat in veel kringen de
gewoonte alleen de kroonjaren te vierendie
dan zelfs bijzonder te vieren, maar dejverjaar-
dagen, die niet vallen onder vijf of een veel
voud daarvan, te verwaarloozen. We hebben
wel gehoord, dat dan zelfs huisgenooten zulk
een jaardag lieten passeeren zonder den jarige
geluk te wenschen.
Hoe die gewoonte ontstaan is weten we niet.
Evenmin of ze al oud is. Maar, aangenomen
dat ze al oud is, kan toch de eerwaardigheid
van den ouderdom er ons niet toe brengen ze
te bewonderen en te verheerlijken.
Dat diakenen, die groote collecten hebben te
tellen van duizenden centen, deze voor het
gemak, om den tel niet kwijt te raken, bundelen
in pakjes van vijftig is te begrijpen.
En als ons jarental nog zooveel bedroeg als
dat van Methusalem en zijn tijdgenooten, dan
zou het te verstaan zijn, dat men de jaren, om
dat er toch zooveel waren, maar ging bundelen.
Maar zooveel tellen de jaren onzes levens
niet, dat we ze daarom zouden moeten gaan
bundelen, al zou het dan zijn in pakjes van
„maar vijf".
Mozes bidt, in Ps. 90, zelfsleer ons onze
dagen tellen. Niet maar onze jaren, veel minder
onze kroonjaren, maar onze dagen. Een jaar is
al weer een he:l pak van wel 365 dagen. En
elke dag heeft zooveel beteekenis, dat hij daar
om dat pak maar niet neemt in zijn geheel,
maar uit elkaar haalt om te tellen dag voor dag.
Wat een zegen ligt er al in één dag levens
voor ons menschen, die zoo vergankelijk zijn
die ons niet kunnen beroemen op den dag van
morgen, omdat we niet weten wat de dag ons
baren zaldie maar zeventig jaar oud worden,
of als we zeer sterk zijn tachtig jaar.
En als er zoo al een opmerkenswaardige
zegen ligt in één dag levens, hoeveel te meer
dan in een geheel jaar. Laat ons daarom niet
zóó groot doen, alsof voor ons één jaar levens
de moeite niet waard was om er op te letten,
maar van jaar tot jaar gedenken de goedertieren
heden des Heeren over ons en de onzen.
Daarom ook zullen we niet alleen, zoo God
wil, de volgende week 6 Sept., gedenken dat
H. M. onze Koningin vijf-en-twintig jaar over
ons geregeerd heeft, maar zullen we ook deze
week 31 Augustus, gedenken dat God weer één
jaar aan Ilaar levensjaren wilde toedoen.
Wat een zegen is ons in dat jaar levens weer
geschonken
Kostbaar is Haar leven, niet alleen voor Haar
Huis, maar voor heel ons volk. De gedenkdagen,
waarin we nu leven, spreken daarvan duidelijk
en luide.
En die zegen kwam ons toe door Gods goed
heid. Ook het leven onzer Koningin is in Zijn
hand. Ook Zij, hoewel een aardsche Majesteit,
draagt om met de Schrift te spreken den
adem in haar neusgaten en neemt God dien
weg, dan sterven we.
Daarom danken we God voor Zijn goedheid
ook in dat levensjaar ons betoond.
En bij den dank voegen we de bede, dat het
Hem behagen moge nog menig levensjaar in
Zijn gunst toe te voegen aan de 43 levensjaren
van onze Vorstin en Haar te bewaren tot in
lengte van dagen tot heil van ons volk.
Hejj.
Tweede zitting, Donderdag 23 Augustus.
Uit deze zitting zij het volgende medegedeeld.
Besloten wordt de volgende Synode te Assen
te houden.
Buitenlandsche Afgevaardigden. Voor de
United Free Church van Schotland spreekt de
Synode toe Rev. James Macdonald Webster
D. D.Voor de Free Church van Schotland
spreekt Rev. roman Campbell. En voor de
United Original Secession Church van Schot
land, prof. Francis Davidson B. d. prof. dr. G.
Ch. Aalders vei tolkt het gesprokene en beant
woordt namens de Synode de sprekers.
Gelijk zij enkele bijzonderheden van hunne
Kerken mededeelden, doet ook prof. Aalders
van de Geref. Kerken hun eenige mededeelingen
en zooals zij de beste wenschen voor onze
kerken uiten, spreekt hij die eveneens voor den
welstand en den zegen des Heeren over hunne
kerken uit. Dr. Aalders wijst op de eenheid
in den Heere, die hunne en onze kerken ver
bindt.
Ds. E. Kolthoff, afgevaardigde van de Geref.
kerken in Bentheim en Oost-Friesland ontvangt
het woord om de groeten dezer kerken over te
brengen. Deze doet eenige mededeelingen om
trent den toestand dezer kerken en de moeilijk
heden waarmede zij vooral in dezen tijd hebben
te worstelen. Op verzoek van den praeses
beantwoordt prof. van Gelderen deze toespraak
met de verzekering van de hartelijke toegene
genheid van de Generale Synode.
Zending. Aanstelling dr. F. L. Bakker.
Rapport wordt gedaan door ds. W. Breukelaar
over de benoeming van dr. F. L. Bakker. De
conclusie ontwikkelt zich over het aanleeren
der Arabische en het spreken in die taal door
ds. Bakker, waarvan de noodzakelijkheid wordt
erkend. De conclusies van dit rapport worden
door de Synode aanvaard. Deze houden in
1. goedkeuring te verleenen aan de handeling
van de deputaten van de zending inzake de
voorloopige benoeming van den Zendingsad
viseur.
2. Dr. F. L. Bakker te benoemen tot docent
aan de opleidingsschool, welke benoeming in
gaat op den dag waarin hij deze aanneemt
3. waardeering uit te spreken over het voor
nemen van de kerk van Amsterdam om dr. F.
L. Bakker te willen beroepen tot Missionair
Dienaar des Woords van Djokjakarta, en aan
dr. F. L. Bakker vrijheid te verleenen deze
roeping te aanvaarden op de voorwaarden, ge
stipuleerd in de voorloopige overeenkomst gelijk
die tusschen hem en de Kerk van Amsterdam
is aangewezen, in welke overeenkomst zonder
toestemming van de Generale Synode of hare
deputaten voor de zending geen wijziging mag
worden aangebracht;
4. aan de te benoemen deputaten voor de
Zending op te dragen na ingewonnen advies
van de afzonderlijke vergadering van Missio
naire Dienaren des Woords op Midden-Java
en in overleg met Ds. D. Bakker de instructies
voor den tweeden docent vast te stellen
5. eveneens aan de deputaten op te dragen
een tractements- en pensioenregeling van den
tweeden docent met dien verstande, dat gedu
rende enkele jaren het dienst-tractement aan
den eersten docent ten minste f 25.— per maand
hooger zal zijn dan dat van den tweeden docent,
terwijl voorts ook het bedrag voor de uitwisse-
lingskosten door de te benoemen deputaten
voor de Zending zal worden bepaald.
6. aan dr. F. L. Bakker vrijheid te verleenen
eenige maanden in Cairo te studeeren ter voor-