Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland.
37e Jaargang.
Vrijdag 15 Juni 1923.
No. 24.
RedacteurenDs. L. BOUMA te Middelburg en Ds. A. C. HEIJ te Koudekerke.
Persvereeniging Zeeuwsche Kerkbode.
UIT HET WOORD.
GEZAAID LICHT.
Het licht is voor den rechtvaardige
gezaaid.
En zet daar nu eens vlak naast in
schrijnende tegenstelling, in vloekend
contrast dat andere
Weinig en kwaad zijn de dagen der
jaren mijns levens.
En dat in hetzelfde onfeilbare Woord
van uw God.
Of ditveel rampen zijn der vromen
lot.
Het licht is voor den rechtvaardige
gezaaidhet toont u een lachend le
vensveld, met lichtsprankels overzaaid.
En diezelfde bijbel schildert u het
werkelijke leven van een „man, op
recht en vroom, en wijkende van het
kwaad", een rechtvaardige dus
en dan blikt ge in een zóó intens duis
tere diepte, alle bezitting weg de
kinderen op één dag in het grafeen
ontzaggelijk lichaamslijden
dat ge nog eens uw oogen uitwrijft,
en nog eens wéér Psalm 97 lezen gaat,
of ge wel goed gezien hebt, en of er
niet vlak het tegenovergestelde staat
duisternis is voor den rechtvaardige
gezaaid.
Maar neen, 't stadt er tóch en uw
geloof zegt u dat elk woord van den
bijbel waar ishet licht is voor den
rechtvaardige gezaaid.
Maar als 't geloof het zegt, dan moet
het toch door de geloofs ervaring
bevestigd.
En ja, dan staan we wel eens aan de
zonkant van 't leven.
En meer dan één kind des Heeren
wees, als men hem vroeg„van waar
uw voorspoed", met ontbloot hoofd en
vochtig oog, eerst naar boven, en dan
in zijn bijbellees maar„het licht is
voor den rechtvaardige gezaaid".
Maar
Als dan een tuberculeuze zuster haar
leven wegdruppelen ziet, en zij niet
meer licht om zich heen heeft, dan
wat zon, en een paar bloemen, en een
ligstoel.
En als dan de wind zich over 't
veld deed hooren, en de liefste bloe
men die wij hadden een jonge moe
der een levenslustig knaapje af
knapten van hun steel, en er overblijft
een donker graf, en een leege „stand
plaats".
En als ondanks noesten vlijt alles
wat we aanpakken, bij de handen af
breekt, en we staan in de kommervolle
woning met schreiend hart bij de
scherven
Wat dan
Grijnst u dan niet tartend aan, dit
woord in z'n algemeenheidhet licht
is voor den rechtvaardige gezaaid
Dit laatste gebeurt meer dan eens.
Ge hebt het bijbelboek dan wel open
geslagen voor u.
Maar het spréékt u niet toe.
En toch is het woord, dat we hier
boven afschreven, zoo waar.
En het wordt dagelijks ook door u w
geloofservaring, o kind der smart be
vestigd.
Als ge maar goed leest
Dat is onze fout, dat we nog niet
goed lezen kunnen, en de Heilige
Geest moet ons nog eerst leeren lezen
in den bijbel.
We lezen wat er niet staat.
En we lezen niet, wat er staat.
We lezen iets af uit ons hart, en
plaatsen dat in den bijbel, in plaats van
iets uit den bijbel af te lezen, en het
te prenten in ons hart.
Want eerlijk nu wat leest
ge in Ps. 97 11 met uw blinde oog,
of liever, wat zegt uw hart, dat er
eigenlijk staan moest
Dit:
Het licht wordt door den rechtvaar
dige geoogst.
Binnengehaald in zijn schuur.
Om zich te verlustigen en te genieten
van zijn voorraad, en zijn geluk eiken
dag.
Maar daar staat niets van.
Er staat alleen maardat het g e-
z a a i d is.
En tusschen zaaiing en oogst is
een groote afstand.
Licht-oogst kunt ge hier vooralsnog
niet verwachten.
Met gezaaid licht, verborgen onder
het donkere oppervlak, moet ge
u tevreden stellen.
Maar dat is dan ook genoeg.
Het is allereerst verborgen licht.
De wereld kan zich daarin niet vinden,
en ook het klein-geloof ziet liever
het licht, maar voor 't geloof geldt
gezaaid, verborgen licht.
Zooals het gezaaide goed onder de
donkere aardkluiten verborgen ligt,
en men van boven af niets anders dan
donkerheid ziet, maar vlak onder die
donkerte ligt de lichtlaag, het leven,
de overvloed, de weelde maar stillekes
te kiemen, en te lachen.
Zóó gaat het in 't leven van den ge-
loovige toe.
Hij wandelt over zijn donkere levens
veld, onder gierende stormen, en plas
sende regens vaak.
Van bovenaf, en oppervlakkig gezien,
niets dan donkerheid.
Maar daar vlak onder, ligt het licht
gezaaid.
De dood klimt de vensteren binnen,
en de nabestaanden wankelen achter
de baar aan naar het kerkhof dat
is de donkere aarde.
„Die in mij gelooft zal leven, al ware
Hij ook gestorven" dat is het ge
zaaide licht.
Een zwakke vrouw, ziekelijke kin
deren, een grijnzende toekomst de
donkere aarde.
„Alle dingen werken mede ten goede
dengenen, die naar zijn voornemen ge
roepen zijn" dat is het gezaaide licht.
Het vallen in de boezemzonde, die
ge reeds meendet verwonnen te hebben,
en het bitterlijk weenen in den nacht
de donkere aarde.
„Al waren uw zonden als scharlaken,
Ik zal ze maken witter dan wol" ziedaar
het gezaaide licht.
Het komt er maar op aan, even dieper
te zien dan het oppervlak
Daar, daar ligt het licht te kiemen
en te lachen.
Het klein-geloof ziet overal aarde,
en nergens licht.
Het geloof ziet onder een dunne laag
donkerheid niets dan kiemend licht.
Wie 't niet weet, zou niet zeggen,
dat in die troostelooze aarde, zóóveel
leven en weelde verborgen lag.
Zóó ligt het licht-zaad als één weelde-
overvloed onder der rechtvaardigen
moeite.
Zijn tegenspoed is slechts de dunne
laag, om het licht heen.
Zijn rampen vervullen denzelfden
dienst als de donkere aarde voor het
zaadhet is de groei-plaats, de voe
dingsbodem voor den juichenden oogst.
En zoo is dan het leven der geloo-
vigen niet anders dan gebolsterd licht.
Bij 't droeve uitwendige is hij van
binnen vol licht maar verborgen.
En daarom zingt hij ook psalmen in
den nacht.
De wereld verstaat dit niet.
Die wil licht-oogst.
Maar hij ziet het verborgene;
zooals Michel-Angelo de beeldhouwer
in het ruw stuk marmer een engel
verborgen zag, en h ij verstaat het
het licht is voor den rechtvaardige
gezaaid.
Waar iets gezaaid is, daar is de hoop.
Zonder hoop is de wereld, die hier
haar licht oogst geniet, en van gezaaid
licht niet weten wil.
Want als de ware oogsttijd van den
Heer des oogstes komt, dan is haar
oogst reedsverteerd „gij hebt u w
goed in u w leven ontvangen."
Maar dan spruiten voor de gekochten
des Heeren de lang verborgen licht-
halmen omhoog en begint op de
nieuwe aarde de vroolijke licht-oogst,
die op de oude aarde nog toeven moest
Wie hier bedrukt met tranen zaait
Zal juichen, als hij vruchten maait
En dit is geen hooge illussie zonder
wezenlijkheid, deze toekomst, maar ze
vindt de waarborg harer vervulling in
Hem, die als het licht voor de recht
vaardigen is gezaaid en in de aarde
geworpen werd als een handvol koren
op de hoogten der bergen.
Maar die daaruit verrezen is in blin
kende schoonheid, profetie van de
hemelsche licht-oogst-eersteling van de
vrucht, die ruischen zal als de Libanon.
De vraag is slechts, wie zich dezen
troost toeeigenen mag.
De rechtvaardige, zegt onze tekst.
Die naam is u misschien te groot
Welnu, voeg er dan bij, wat staat in
het 2de lid van dit vers: oprechte van
hart.
Aan uw oprechtheid van hart, kunt
ge uw rechtvaardigheid in Christus
voor God toetsen.
Het komt op de uiterlijke vormen
niet aan, maar op uw hart.
Is dat oprecht voor God.
Is 't uw oprechte begeerte God lief
te hebben en Zijn wil te doen
Niet om de volmaaktheid, maar om
de oprechtheid gaat het.
Niet een vast, maar een oprecht ge
loof wordt in de eerste plaats gevraagd.
Als dat bij u gevonden wordt, moogt
ge niet meer twijfelen.
Sla uw bijbel meer op, en voor
degenen, die oprecht berouw hebben
over hun zonden liggen er de beloften
met handen volgezaaid Het
licht is voor de rechtvaardigen gezaaid.
Zooals de landman geduldig wachten
moet op de uitkieming van het zaad,
zoo wachte uw ziel geduldig op Gods tijd.
Vooru is een licht-oogst bereid, als
De bergen zullen vrede dragen,
De heuvels heilig recht
Hij zal hun vroolijk op doen dagen,
Het heil hun toegezegd.
Anna-Jacoba-Polder. H. Veldkamp.
KERKELIJK LEVEN.
Jachio.
ZEEUWSCHE KERKBODE
Vaste medewerkers: D.D. P. VAN DIJK, F. J. v. d. ENDE, B. MEIJER, F. STAAL Pzn., en R. J. v. d. VEEN.
Abonnementsprijs: per kwartaal bij vooruitbetaling f 1,
Afzonderlijke nummers 8 cent.
Advertentieprijs: 15 cent per regelbij jaarabonnement van
minstens 500 regels belangrijke reductie.
UITGAVE VAN DE
Adres van de Administratie
Firma LITTOOiJ OLTHOFF, Middelburg.
Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Vrijdag
morgen 9 uur te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF,
Spanjaardstraat, Middelburg.
TELEFOON 2 3 8. GIRONUMMER 4 2 2 8 0.
MEDEDEELINQ.
In de laatst gehouden Algemeene Ver
gadering onzer Persvereeniging werd in
plaats van wijlen Ds. Q. P. Kerkhof tot
mede-Redacteur benoemd Ds. A. C. HEIJ
te Koudekerke, die tot onze blijdschap
deze benoeming heeft willen aanvaarden.
Namens het Bestuur,
Ds. R. J. van uer Veen, Voorz.
P. Oosterbaan, Secretaris.
Het licht is voor den rechtvaardige
gezaaid.
Ps. 97 11a.
Het is op de laatste vergadering van de
Zeeuwsche Kerken uitgekomen, dat er van een
gemeenschappelijke samenwerking voor evan
gelisatie voorloopig niets komen kan. Wie
met de godsdienstige en kerkelijke toestanden
in ons gewest op de hoogte is, verwondert er
zich niet over. Wanneer men door evange
lisatie verstaat de arbeid om de afgedwaalden
terecht te brengen, dan is daartoe alleen de
gelegenheid op plaatsen, waar menschen wonen,
die de gemeenschap met de H. Schrift ver
broken hebben. Nu is er in dit opzicht groot
verschil tusschen de onderscheiden oorden in
ons gewest. Het zou me te ver leiden, indien
ik een nauwkeurig overzicht wilde geven van
heel onze provincie en daarom beperk ik mij
tot ons eigen eiland. Op bijna alle dorpen
gaat de bevolking des Zondags ter kerk en in
schier alle gezinnen wordt dagelijks aan tafel
de Bijbel gelezen. Het ligt derhalve voor de
hand, dat er op zulke plaatsen geen sprake
kan zijn van evangelisatie in den gangbaren
zin des woords. Gerust kan men zeggen, dat
op de meeste dezer dorpen de bewoners de
grondwaarheden der H. Schrift althans in
't algemeen kennen. De kerken kunnen daar
allen nog bereiken door middel van haren ge
wonen ambtelijken arbeid. En dit is waarlijk
een groote weldaad, door God aan deze oorden
bewezen.
Dit is echter helaas niet het geval in steden
als Vlissingen en Middelburg, op dorpen als
Souburg, waar een groote menigte is onder
aanzienlijken en geringen, die bijna geheel met
elke kerk gebroken hebben en die het Woord
Gods niet lezen en overdenken. Vaak is de
gedachte opgekomen, wat moet er gedaan