Godsdienstoefeningen
in da Gereformeerde Kerken in Zeeland
op ZOHDAG 15 APRIL 1923.
te vertellen, hoe ze niets liever las dan zulke
lectuur.
Maar, moedertje, zoo vroeg ik, hoe leest ge
nu dit boekje Wat zijn zoo je overdenkingen
bij het lezen van zoo'n bekeeringsgeschiedenis
Zie, dominé, dat zal ik u eens zeggen.
„Ik ga me zeiven er mede vergelijken. Dan
lees ik enkele bladzijden/ die juist passen op
wat ik ook wel eens heb ondervonden, die
met mijn geestelijken toestand overeenkomen
en dan krijg ik moed, dat het toch nog
wel goed met mij staat.
Maar dan volgen er weder bladzijden, waar
van ik moet erkennen, niets te verstaan; zaken,
die ik nog nimmer ervaren heb en ik twijfel
of er wel ooit genade aan mij bewezen is.
En zoo gaat het al {afwisselend door. Nu
eens hoop, dan weder vrees, naarmate ik er
meer of minder mijn weg in terugvind".
De vrucht van dit verkeerd gebruik bleef
dan ook niet achter.
Wat moest ik zeggen? Ik raadde haar aan
dat boekje dicht te doen en voorloopig op
te bergen. Haar Bijbel lag gesloten op tafel.
Dien hebben we toen geopend. En ik las
haar slechts de eerste vier verzen van Ps. 130
voor, waarin zoo kort omschreven staat de
kennis van ellende, verlossing en dankbaar
heid. Op die ervaring stond het keurmerk
des Geestes. Als ge vergelijkingen wilt maken,
maak ze dan aan de hand van de Heilige
Schrift. Naar aanleiding van die enkele verzen
sprak ik ernstig en teeder met deze zuster.
Naar ik vertrouw, was het haar itot zegen.
En op haar vraag of het dan zoo verkeerd
was zulke „bekeeringsgeschiedenissen" te
lezen, antwoordde ikWel neen, moedertje,
het is de quaestie maar, hoe gij ze leest. Wilt
ge alleen weten, hoe de Heere één Zijner
kinderen geleid heeft en is het in gezond
Schriftuurlijken geest geschreven, ga dan uw
gang. Maar zooals gij er gebruik van maaktet
zou het u meer tot schade dan tot voordeel
zijn.
Zoodoende werd het mij te meer duidelijk,
wat de oorzaak was van haar onvastheid in
de gangen van het geestelijk leven.
Ge komt als Dienaar des Woords zoo soms
ongezocht tot verrassende resultatenDaarom
is geregeld huisbezoek zulk een onmisbaar
deel van den ambtelijken arbeid. Ge ontdekt
door persoonlijke aanraking zooveel, wat u
anders ontgaat. Ge kunt de diagnose van
geestelijke kwalen opmaken en het passend
geneesmiddel toedienen.
Er zijn er zoovelen, die evenals die oude
zuster doen. De leidingen des Geestes zijn
zoo onderscheiden, en daarom is het zoo
dwaas zich een vast model voor te stellen.
Schittert juist de rijkdom van des Geestes
werk niet in de verscheidenheid? Moet het
oog niet geopend zijn voor de veelvuldige
wijsheid Gods?
En is het niet juist de fout van het Metho-
disme, om ook in het stuk der bekeering alles
naar eenzelfde patroon te willen fatsoeneeren
Ds. J. G. Kunst, van Arnhem, hield op de
Geref. Predikanten-Vereeniging een referaat
over: „Gereformeerde beginselen voor het so
ciale leven".
Bezinning ten deze achtte spr. principieel
noodzakelijk, doch men stuit hier op verschil
lende bezwaren. Er is nog maar zeer weinig
over geschrevener is hier een tekort, dat
zich zal wrekenen wat geboden is, wordt al
zeer verschillend gewaardeerd en over de af
geleide beginselen is allerlei uiteenloopend in
zicht. Denk aan het stof, dat Nederbragt's boek
opwierp Groote voorzichtigheid is wel noodig,
temeer omdat het hier gaat over Gerefor
meerde beginselen. Er is tot dusverre op dit
gebied door allerlei Christenen samengewerkt
wat goed is, mits we onze eigen principes maar
niet verwaarloozenbezinning is noodzakelijk.
Niet te spoedig mogen we zeggen dit of dat
is eisch van het Gereformeerd beginselen we
moeten ons wachten voor het maken van
beginselen. De belijdenis zegt veel, en toch
betrekkelijk weinigze zij ons daarin ten voor
beeld. Ook zijn er onder de beginselen meer
en minder belangrijketen minste van onze
zijde beschouwd. Zijn beginselen eeuwige, on
veranderlijke waarheden, dan zijn de twee cen
trale beginselen van ons Gereformeerd belijden
ook voor het sociale leven de erkenning van
Gods souvereiniteit en van de Heilige Schrift
als bijzondere openbaring Gods, welke beide
samenvloeien in de erkenning van het gezag
van Gods wet. We gaan uit van een juridische
en niet van een ethische verhouding tusschen
God en mensch hierin verschillen we al dade
lijk van de Ethischen. Een voorbeeld zij de
behandeling der vraag, of we met de ontwik
keling onzer vakorganisatie op den goeden weg
zijn. Zoekt men het zwaartepunt in de histo
rische ontwikkeling, dan mag toch gevraagd
worden, of naast het „Daar is geschied" ook
niet gerekend moet met het „Daar is geschre
ven", zoodat de geschiedenis alleen nog niet
de tegenwoordige ontwikkeling van het be
drijfsleven rechtvaardigt. De wetten, door God
aan Israël gegeven, worden beheerscht door
ééne gedachtedat God Koning zij over Zijn
volk, want het leven van dat volk is een scha
duwbeeld van Gods Koninkrijk. Hoe zegenen
deze wetten het leven, indien ze opgevolgd
worden, en hoe prijzen ze dan God I Alles is
uit, en door, en tot HemDrie factoren komen
naar voren: lo. de alles beheerschende betee-
kenis van God voor het leven2o. de waarde
der persoonlijkheid; 3o. die van de gemeenschap.
Uit deze centrale gedachten kan heel het
samenstel van Israels wetten worden bepaald.
Inzake den arbeid, die als een eere en roeping
wordt beschouwd, de slavernij, die wordt ver
oordeeld als den mensch onwaardig, en de
barmhartigheid, die door ons moet worden uit
geoefend, geeft Israels wetgeving geen onzeker
geluid. De centrale gedachte van Jezus' woord
en werk was volkomen in harmonie met Israëls
wetgevingde wederoprichting van het konin
krijk Gods, zooals spreker met voorbeelden
aantoont. Al was Jezus een vriend der armen,
Flij was daarom allerminst een vijand der rijken.
Vele welgestelden omringden Hem en dienden
Hem van hun goederen. Bij rijken en armen
verkeerde Hij. De gevaren van eiken stand
toonde Hij aan, doch het klassegevoel heeft Hij
nimmer aangewakkerd. Geen enkel maat
schappelijk stelsel heeft Hij gepredikt, en in
politieke zaken geen beslissing genomen. Het
ging Hem om het koninkrijk Gods in de meest
reëelen zin van het woord, de waarheid van
hetgeen, waarvoor Israël de schaduw gafen
dan trok Hij de aandacht der menschen naar
de voleinding der eeuwen. Over arbeid, vak,
organisatie enz. spreekt Jezus nieten dat niet
omdat Hij niets erover had te zeggen, doch
omdat Hij de geldende beginselen aanvaardde,
en omdat Hij Gods koninkrijk boven alles stelt.
Dat wil Hij handhaven, doch verder laat Hij
zich niet uit, b.v. over belastingen der Romeinen.
De Zoon der menschen heeft zich niet tot taak
gesteld, de levensvormen, voorzoover niet be
paald zondig, te veranderen. Alle revolutionair
optreden is anti-christelijkdoch tusschen
privaat en communaal bezit heeft Jezus niet
gekozen.
Deshalve moet door ons aan de regelen van
het koninkrijk Gods al het historisch gewor-
dene getoest, en overeenkomstig die regelen
moet de ontwikkeling van het sociale leven
worden geleid, opdat ieder de rechte plaats en de
beteekenis erlange, n.l. God, de enkeling en
de gemeenschap.
Officiëele Berichten.
Oostburg. Halleluja, Looft den Heer.
Na een vacature van 4 jaar en 7 maanden
werd Zondag door den WelEerw. Heer ds. P.
van Dijk onze nieuwe Leeraar in het ambt
alhier bevestigt en deed Zijn Eerw. des na
middags zijn intrede.
Stelle de Koning der kerk den WelEerw.
Heer ds. W. Moene tot een rijken zegen, opdat
mede door zijn arbeid deze kerk moge ge
bouwd worden.
Tevens danken we de heeren predikanten
en candidaten voor den steun ons verleend in
den predikdienst.
Namens de Geref. kerk van Oostburg,
J. Boidin, Scriba.
VERGADERING van de Classis Tholen
te Bergen op Zoom, D. V. Woensdag 2 Mei,
's morgens 10 uur.
Agendum.
1Opening. (Ds. v. d. Kooij n. toerb. praeses.)
2. Credentiebrieven.
3. Notulen.
4. Zaken uit de Notulen.
5. Ingekomen Stukken en correspondentie.
6. Regeling kerkvisitatie.
7. Vaststelling van 't geen geboekt zal
worden ter partic. synode.
8. Afvaardiging der dep. voor de partic.
Synode.
9. Instructies enz.
10. Rondvraag art. 41, c. q. art. 43.
11. Collecten en quota.
12. Vacaturebeurten.
13. Algemeene rondvraag.
14. Persverslag.
15. Sluiting.
Namens de Classis,
J. H. Veldkamp, Scriba.
De Kerkeraad van Arnemuiden, als aange
wezen roepende Kerk voor de a.s. Mei-classis,
noodigt de Kerken der Classis uit tot bijwoning
der op Dinsdag 8 Mei te houden vergadering
in de Gasthuiskerk te Middelburg.
Punten voor het agendum en in te zenden
stukken voor die vergadering worden vóór den
18 April ingewacht bij den praeses van den
Kerkeraad.
Namens voornoemden Kerkeraad,
J. Runia, Voorz.
L. Th. Vogelaar, Scriba.
Arnemuiden, 6 April '23.
VERGADERING van den Kerkeraad (breed.)
te Middelburg, 12 April 1923.
1. Voorz. Ds. Telkamp leest Jes. 26, laat
zingen Ps. 84 3 en gaat voor in gebed.
2. De presentielijst wordt vastgesteld, waar
uit blijkt dat één ouderling afwezig is met
kennisgeving en één zonder kennisgeving voorts
dat zeven broeders diakenen afwezig zijn zonder
kennisgeving.
3. De notulen der vorige vergadering worden
gelezen en vastgesteld.
4. Aangezien na de verkiezing van de ambts
dragers de vergadering niet voltallig was, waar
op besloten zou worden of de kerkeraad de
gekozen ambtsdragers zou handhaven, wordt
nu in deze vergadering door den voorzitter de
vraag gedaan of de kerkeraad de gekozen broe
ders ouderlingen en diakenen overneemt. Nie
mand der broeders heeft daarin bezwaar.
5. In de vergadering wordt de wenschelijk-
heid uitgesproken, om den zittingstijd van de
ambtsdragers van 7 jaar tot 4 jaar te beperken.
Dit voorstel gedaan door ds. Telkamp wordt
door de vergadering aangenomen. Er wordt nu
een commissie benoemd om dit plan uit te
te werken.
6. De Woensdagavondcommissie rapporteert,
dat twee bruidsparen huwelijksbevestiging heb
ben aangevraagd, twee doopattesten zijn in
gekomen.
7. De commissie inzake voorbereiding van
het beroepingswerk deelt mede, dat zij nog niet
gereed is met haar arbeid en vraagt verlof om
met dien arbeid voort te gaan, om op een
volgende breede kerkeraadsvergadering daar
van verslag te geven. Dit verzoek wordt toe
gestaan.
8. Met het oog op het a.s. Jubileum van
onze Koningin wordt besloten, dat op dien dag
een kerkelijke samenkomst zal gehouden worden.
9. Van ds. Merkelijn is een schrijven inge
komen waarin hij mededeelt, dat hij een ver
zoek ontvangen heeft om als consulent op te
treden voor ds. Netelenbos, die repatrieert. Dit
verzoek zal door het Zendings-Comité op de
vergadering met de Zendingsdeputaten worden
behandeld.
10. De scriba van de diaconie vraagt advies
van den kerkeraad inzake het bezoekuur van
de familieleden der verpleegden in het Rusthuis.
Aangehouden tot een volgende vergadering.
11. Sluiting.
De Kerkeraad.
Verantwoording uan Liefdegauen.
ZENDING.
Met vriendelijken dank ontvangen van Gerrit
Touw en Krijn v. Keulen een pakje zilverpapier,
van de kinderen der Chr. School Meliskerke
een pak zilverpapier, van Pietje Jobse, Seroos-
kerke 150 h. c. en van Betje Sturm, Serooskerke
170 h. c.
Mej. C. Littooij,
Molstr. F 90, M'burg.
Oost en West Souburg. In hartelijken dank
ontvangen voor de zending uit het busje der
Zondagsschool f 4,10 en van Mej. N. Haartsen
een pak theelood en zilverpapier, en van een
broeder uit Ritthem f 1,00.
Namens de Zendingscommissie,
A. J. v. Noorden, Penningmeester.
Middelburg. Ontvangen voor het Rusthuis
2 tulbanden, 65 eieren, 3 boeken, 1 tafelzeil,
(keuken), 36 sinaasappelen, 1 tekst in lijst, 1
hoektafeltje, 1 bijbel.
J. Belksma, Huisvader.
Vlissingen. Met hartelijken dank ontvangen
van de jongedochtersvereeniging „Dorcas" de
somma van f 10,28, te bestemmen voor een
eventueel te bouwen jeugdgebouw.
Namens den Kerkeraad,
A. Roos, Scriba.
Oostburg. Alhier werd gecollecteerd voor de
Theol. Fac. der Vrije Universiteit f 24.52.
BOEKAANKONDIGING
Kerken rijpere jeugd. Een woord tot
opwekking en voortvaren door B. A.
Knoppers, predikant bij de Geref. Kerk
te Amsterdam. Uitgave van Oosterbaan
en Le Cointre te Goes.
De inhoudsopgave van deze brochure wordt
opgegeven als volgt
Hoofdstuk I.
De nood der rijpere jeugd.
Hoofdstuk II.
Oorzaken van den nood der rijpere jeugd.
Hoofdstuk III.
De taak, welke de Jeugdvereeniging heeft
te verrichten.
Hoofdstuk IV.
De taak, welke de kerk heeft te vervullen.
Hoofdstuk V.
Samenwerking en contact tusschen Kerk
en Vereeniging.
Er is reeds veel gesproken en geschreven over
dit onderwerp. Maar blijkbaar nog niet genoeg.
Ds. Knoppers is zeker wel bevoegd om daar
over mee te spreken, wijl hij zich reeds vóór
hij predikant werd veel op dit gebied heeft
bewogen en nadat hij de pastorie is ingetrokken,
is zijn ijver niet verflauwd, maar veeleer aan
gewakkerd. Deze brochure getuigt daarvan.
Hij vestigt eerst het oog op een nood der
Rijpere jeugd en doet dit op een wijze, dat ieder,
die het leest, het gemakkelijk kan nagaan en
zeggen zaldeze nood bestaat inderdaad.
Voorts wijst hij de oorzaken van dit ver
schijnsel aan en we moeten zeggen, dat hij
ook daarin goed geslaagd is.
Wanneer we een krankte kennen in haar
aard en haar oorzaken, dan kunnen we een
onderzoek instellen naar de middelen, welke
onder den zegen des Heeren dienen kunnen tot
genezingDit doet hij in de volgende drie
hoofdstukken en teekent eerst de taak, welke
de jeugdvereeniging en vervolgens die, welke
de kerk te verrichten heeft om eindelijk eenige
bladzijden te wijden aan het contact en de
samenwerking tusschen de beide corporatiën.
Het komt me voor, dat deze brochure bij
dragen kan, het bewustzijn te verhelderen en
allen op eigen terrein bewegen om voort te
varen, ofschoon ook hiermede het laatste woord
over het onderhavige geval nog niet gezegd is.
De uitgevers hebben zorg gedragen voor een
goede uitvoering.
Bouma.
Vereenigingsleuen.
Geref. Knapenvergadering „Samuel".
Agenda:
Bijbel. Gesch. 1 Koningen 9—10 door H.Bassie.
Vaderl. Gesch. „Kanswisselingen" door A.
Alewijnse.
Geref. Jongel. Vereen. Middelburg.
Afd. „Herman Faukeel".
Gen. 9. 10. 11. door M. v. Dijk.
Vad. Gesch. zie Jongbl. 25 door J. Olthoff.
Afd. „Dr. Ltitzen Wagenaar.
„Jezus eerste discipelen", Joh. 1 en Marc. 1
[door F. Boone.
„Naastenliefde", Maatsch. Ond. Leidr. I hfd. 14
[door C. Toebes.
Meisjesvergadering „Nunia".
AgendaBijb. Gesch. 2 Sam. 19—20.
Kerk. Gesch. Philip. Jacobus Spener.
Classe Middelburg
MIDDELBURG.
Bediening van den H. Doop in de Hofpleinkerk.
Zondag 43.
Gasthuiskerk 9.30 uur ds. Gravendyk
van Hoogeveen.
6 uur ds. J. H. Telkamp
Hofpleinkerk 9.30 uur Gesloten
2 uur ds. W. Faber
Woensdag 10.30 uur Huwelijksbevestiging
Noorderkerk 9.30 uur ds. J. H. Telkamp
6 uur ds. Gravendjjk
Vlissingen 9.30 en 5.30 uur ds. P. Ch. v. d. Vliet
Bed. H. Av. en Dankz.
Arnemuiden 9.30 en 2 uur ds. J. Runia
Domburg 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Gapinge 9.30 en 2 uur ds. L. Bouma
Bed. H. Av. en Dankz.
Grjjpskerke 9 en 2 uur ds. P. van Hoven
Bed. II. Av. en Dankz.
Koudekerke 9 en 2 uur ds. A. C. Hejj
St. Laurens 9.30 uur ds. G. de Jager
Voorber. H. Av.
2 uur Gesloten
6.30 uur ds. G. de Jager
Meliskerke 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
6 uur ds. P. van Hoven
Oostkapelle 9 en 2 uur Cand. J. H. Schep
van Utrecht.
Serooskerke 9.30 uur ds. W. Faber
2 uur ds. J. H. Telkamp
Souburg 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur ds. P. Ch. v. d. Vliet
Veere 9.30 en 2 uur ds. I. K. Wessels
Voorber. H. Av. en Openb. Bel.
Vrouwenpolder 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur ds. G. de Jager
Westkapelle 9.30 en 2 uur Cand. v. Heiningen
Classe Zierikzee
Brouwershaven 9.30 en 2 u. ds. Dalhuyzen
Em. pred. te Doorn.
Voorber. H. Av.
Bruinisse 9.30 en 5 uur Lezen eener Leerr.
Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur ds. F. Staal
Geersdjjk 9.30, 2 en 5.30 uur Lez. eener Leerr.
Haamstede 9.80 en 2 uur ds. W. Goedhujjs
Voorber. H. Av.
Kamperland 9 en 2 uur ds. F. J. v. d. Ende
6 uur Lezen eener Leerr.
Nieuwerkerk 9.30, 2 en 5.30 u Lez. eener Leerr.
Oosterland 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Scharendijke 9.30 en 2 uur ds. G. Laarman
Wissekerke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Zierikzee 10 en 6 uur ds. C .J. Wielenga
Zonnemaire 9.30 en 2 uur ds. Z. Hoek
Classe Tholen
Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 u. Lez. eenerLeerr.
Bergen op Zoom 9.30 en 6 u ds. A.H.v.d.Kooi
Krabbendijke 9 en 2 uur ds. P. H. de Jonge
Poortvliet 9.30, 2 en G uur Lezen eener Leerr.
Rillaud-Bath 9.30 en 2 uur ds. B. W. de Graaff
Tholen 9 en 2.30 uur ds. H. Veldkamp
Oud-Vosmeer 9.30 en 2 uur ds. C. Staal
6 uur Lezen eener Leerr.
Classe Goes
Baarland 9.30 en 2 uur ds. H. Brouwer
Openb. Bel.
Driewegen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 u ds. A. Scheele
Openb. Belijdenis.
Borsele 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Goes 9.30 en 6 uur ds. R. J. v. d. Veen
Bed. H. Av. en Dankz.
's-Gravenpolder 9.30 uur Lez. eener Leerr.
2 uur ds. R. J. v. d. Veen
Openb. Bel.
Heinkenszand 9.30 en 2 uur Cand. Doornbos
Ierseke 9.30 en '2 uur ds. B. Meijer
Wemeldiuge 9.30 en 2 uur Lez. eener Leerr.
Kruiningen 9.30 en 2 uur ds. F. A. den Boeft
Nieuwdorp 9.30 en 2 uur Lezen eenerLeerr.
Wolphaartsdjjk 9 en 2 uur ds. A. P. Lanting
Classe flxel
Axel 9 en 2 uur ds. Petersen
Legerpred. te Bloemeudaal.
Hoek 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Oostburg 9.30 en 2 uur ds. W. Moene
Oostburg (dienst Aardeuburg^)
9.30 en 6.30 uur Lezen eener Leerr.
Schoondijke 9.30 en 2 uur Lez. eener Leerr.
Terneuzen 9.30 en 2 uur ds. S. Groeneveld
Zaamslag 9 en 2 uur ds. P. v. Dyk