Godsdienstoefeningen in da Gereformeerde Kerken in Zeeland op ZOHDAG 15 APRIL 1923. te vertellen, hoe ze niets liever las dan zulke lectuur. Maar, moedertje, zoo vroeg ik, hoe leest ge nu dit boekje Wat zijn zoo je overdenkingen bij het lezen van zoo'n bekeeringsgeschiedenis Zie, dominé, dat zal ik u eens zeggen. „Ik ga me zeiven er mede vergelijken. Dan lees ik enkele bladzijden/ die juist passen op wat ik ook wel eens heb ondervonden, die met mijn geestelijken toestand overeenkomen en dan krijg ik moed, dat het toch nog wel goed met mij staat. Maar dan volgen er weder bladzijden, waar van ik moet erkennen, niets te verstaan; zaken, die ik nog nimmer ervaren heb en ik twijfel of er wel ooit genade aan mij bewezen is. En zoo gaat het al {afwisselend door. Nu eens hoop, dan weder vrees, naarmate ik er meer of minder mijn weg in terugvind". De vrucht van dit verkeerd gebruik bleef dan ook niet achter. Wat moest ik zeggen? Ik raadde haar aan dat boekje dicht te doen en voorloopig op te bergen. Haar Bijbel lag gesloten op tafel. Dien hebben we toen geopend. En ik las haar slechts de eerste vier verzen van Ps. 130 voor, waarin zoo kort omschreven staat de kennis van ellende, verlossing en dankbaar heid. Op die ervaring stond het keurmerk des Geestes. Als ge vergelijkingen wilt maken, maak ze dan aan de hand van de Heilige Schrift. Naar aanleiding van die enkele verzen sprak ik ernstig en teeder met deze zuster. Naar ik vertrouw, was het haar itot zegen. En op haar vraag of het dan zoo verkeerd was zulke „bekeeringsgeschiedenissen" te lezen, antwoordde ikWel neen, moedertje, het is de quaestie maar, hoe gij ze leest. Wilt ge alleen weten, hoe de Heere één Zijner kinderen geleid heeft en is het in gezond Schriftuurlijken geest geschreven, ga dan uw gang. Maar zooals gij er gebruik van maaktet zou het u meer tot schade dan tot voordeel zijn. Zoodoende werd het mij te meer duidelijk, wat de oorzaak was van haar onvastheid in de gangen van het geestelijk leven. Ge komt als Dienaar des Woords zoo soms ongezocht tot verrassende resultatenDaarom is geregeld huisbezoek zulk een onmisbaar deel van den ambtelijken arbeid. Ge ontdekt door persoonlijke aanraking zooveel, wat u anders ontgaat. Ge kunt de diagnose van geestelijke kwalen opmaken en het passend geneesmiddel toedienen. Er zijn er zoovelen, die evenals die oude zuster doen. De leidingen des Geestes zijn zoo onderscheiden, en daarom is het zoo dwaas zich een vast model voor te stellen. Schittert juist de rijkdom van des Geestes werk niet in de verscheidenheid? Moet het oog niet geopend zijn voor de veelvuldige wijsheid Gods? En is het niet juist de fout van het Metho- disme, om ook in het stuk der bekeering alles naar eenzelfde patroon te willen fatsoeneeren Ds. J. G. Kunst, van Arnhem, hield op de Geref. Predikanten-Vereeniging een referaat over: „Gereformeerde beginselen voor het so ciale leven". Bezinning ten deze achtte spr. principieel noodzakelijk, doch men stuit hier op verschil lende bezwaren. Er is nog maar zeer weinig over geschrevener is hier een tekort, dat zich zal wrekenen wat geboden is, wordt al zeer verschillend gewaardeerd en over de af geleide beginselen is allerlei uiteenloopend in zicht. Denk aan het stof, dat Nederbragt's boek opwierp Groote voorzichtigheid is wel noodig, temeer omdat het hier gaat over Gerefor meerde beginselen. Er is tot dusverre op dit gebied door allerlei Christenen samengewerkt wat goed is, mits we onze eigen principes maar niet verwaarloozenbezinning is noodzakelijk. Niet te spoedig mogen we zeggen dit of dat is eisch van het Gereformeerd beginselen we moeten ons wachten voor het maken van beginselen. De belijdenis zegt veel, en toch betrekkelijk weinigze zij ons daarin ten voor beeld. Ook zijn er onder de beginselen meer en minder belangrijketen minste van onze zijde beschouwd. Zijn beginselen eeuwige, on veranderlijke waarheden, dan zijn de twee cen trale beginselen van ons Gereformeerd belijden ook voor het sociale leven de erkenning van Gods souvereiniteit en van de Heilige Schrift als bijzondere openbaring Gods, welke beide samenvloeien in de erkenning van het gezag van Gods wet. We gaan uit van een juridische en niet van een ethische verhouding tusschen God en mensch hierin verschillen we al dade lijk van de Ethischen. Een voorbeeld zij de behandeling der vraag, of we met de ontwik keling onzer vakorganisatie op den goeden weg zijn. Zoekt men het zwaartepunt in de histo rische ontwikkeling, dan mag toch gevraagd worden, of naast het „Daar is geschied" ook niet gerekend moet met het „Daar is geschre ven", zoodat de geschiedenis alleen nog niet de tegenwoordige ontwikkeling van het be drijfsleven rechtvaardigt. De wetten, door God aan Israël gegeven, worden beheerscht door ééne gedachtedat God Koning zij over Zijn volk, want het leven van dat volk is een scha duwbeeld van Gods Koninkrijk. Hoe zegenen deze wetten het leven, indien ze opgevolgd worden, en hoe prijzen ze dan God I Alles is uit, en door, en tot HemDrie factoren komen naar voren: lo. de alles beheerschende betee- kenis van God voor het leven2o. de waarde der persoonlijkheid; 3o. die van de gemeenschap. Uit deze centrale gedachten kan heel het samenstel van Israels wetten worden bepaald. Inzake den arbeid, die als een eere en roeping wordt beschouwd, de slavernij, die wordt ver oordeeld als den mensch onwaardig, en de barmhartigheid, die door ons moet worden uit geoefend, geeft Israels wetgeving geen onzeker geluid. De centrale gedachte van Jezus' woord en werk was volkomen in harmonie met Israëls wetgevingde wederoprichting van het konin krijk Gods, zooals spreker met voorbeelden aantoont. Al was Jezus een vriend der armen, Flij was daarom allerminst een vijand der rijken. Vele welgestelden omringden Hem en dienden Hem van hun goederen. Bij rijken en armen verkeerde Hij. De gevaren van eiken stand toonde Hij aan, doch het klassegevoel heeft Hij nimmer aangewakkerd. Geen enkel maat schappelijk stelsel heeft Hij gepredikt, en in politieke zaken geen beslissing genomen. Het ging Hem om het koninkrijk Gods in de meest reëelen zin van het woord, de waarheid van hetgeen, waarvoor Israël de schaduw gafen dan trok Hij de aandacht der menschen naar de voleinding der eeuwen. Over arbeid, vak, organisatie enz. spreekt Jezus nieten dat niet omdat Hij niets erover had te zeggen, doch omdat Hij de geldende beginselen aanvaardde, en omdat Hij Gods koninkrijk boven alles stelt. Dat wil Hij handhaven, doch verder laat Hij zich niet uit, b.v. over belastingen der Romeinen. De Zoon der menschen heeft zich niet tot taak gesteld, de levensvormen, voorzoover niet be paald zondig, te veranderen. Alle revolutionair optreden is anti-christelijkdoch tusschen privaat en communaal bezit heeft Jezus niet gekozen. Deshalve moet door ons aan de regelen van het koninkrijk Gods al het historisch gewor- dene getoest, en overeenkomstig die regelen moet de ontwikkeling van het sociale leven worden geleid, opdat ieder de rechte plaats en de beteekenis erlange, n.l. God, de enkeling en de gemeenschap. Officiëele Berichten. Oostburg. Halleluja, Looft den Heer. Na een vacature van 4 jaar en 7 maanden werd Zondag door den WelEerw. Heer ds. P. van Dijk onze nieuwe Leeraar in het ambt alhier bevestigt en deed Zijn Eerw. des na middags zijn intrede. Stelle de Koning der kerk den WelEerw. Heer ds. W. Moene tot een rijken zegen, opdat mede door zijn arbeid deze kerk moge ge bouwd worden. Tevens danken we de heeren predikanten en candidaten voor den steun ons verleend in den predikdienst. Namens de Geref. kerk van Oostburg, J. Boidin, Scriba. VERGADERING van de Classis Tholen te Bergen op Zoom, D. V. Woensdag 2 Mei, 's morgens 10 uur. Agendum. 1Opening. (Ds. v. d. Kooij n. toerb. praeses.) 2. Credentiebrieven. 3. Notulen. 4. Zaken uit de Notulen. 5. Ingekomen Stukken en correspondentie. 6. Regeling kerkvisitatie. 7. Vaststelling van 't geen geboekt zal worden ter partic. synode. 8. Afvaardiging der dep. voor de partic. Synode. 9. Instructies enz. 10. Rondvraag art. 41, c. q. art. 43. 11. Collecten en quota. 12. Vacaturebeurten. 13. Algemeene rondvraag. 14. Persverslag. 15. Sluiting. Namens de Classis, J. H. Veldkamp, Scriba. De Kerkeraad van Arnemuiden, als aange wezen roepende Kerk voor de a.s. Mei-classis, noodigt de Kerken der Classis uit tot bijwoning der op Dinsdag 8 Mei te houden vergadering in de Gasthuiskerk te Middelburg. Punten voor het agendum en in te zenden stukken voor die vergadering worden vóór den 18 April ingewacht bij den praeses van den Kerkeraad. Namens voornoemden Kerkeraad, J. Runia, Voorz. L. Th. Vogelaar, Scriba. Arnemuiden, 6 April '23. VERGADERING van den Kerkeraad (breed.) te Middelburg, 12 April 1923. 1. Voorz. Ds. Telkamp leest Jes. 26, laat zingen Ps. 84 3 en gaat voor in gebed. 2. De presentielijst wordt vastgesteld, waar uit blijkt dat één ouderling afwezig is met kennisgeving en één zonder kennisgeving voorts dat zeven broeders diakenen afwezig zijn zonder kennisgeving. 3. De notulen der vorige vergadering worden gelezen en vastgesteld. 4. Aangezien na de verkiezing van de ambts dragers de vergadering niet voltallig was, waar op besloten zou worden of de kerkeraad de gekozen ambtsdragers zou handhaven, wordt nu in deze vergadering door den voorzitter de vraag gedaan of de kerkeraad de gekozen broe ders ouderlingen en diakenen overneemt. Nie mand der broeders heeft daarin bezwaar. 5. In de vergadering wordt de wenschelijk- heid uitgesproken, om den zittingstijd van de ambtsdragers van 7 jaar tot 4 jaar te beperken. Dit voorstel gedaan door ds. Telkamp wordt door de vergadering aangenomen. Er wordt nu een commissie benoemd om dit plan uit te te werken. 6. De Woensdagavondcommissie rapporteert, dat twee bruidsparen huwelijksbevestiging heb ben aangevraagd, twee doopattesten zijn in gekomen. 7. De commissie inzake voorbereiding van het beroepingswerk deelt mede, dat zij nog niet gereed is met haar arbeid en vraagt verlof om met dien arbeid voort te gaan, om op een volgende breede kerkeraadsvergadering daar van verslag te geven. Dit verzoek wordt toe gestaan. 8. Met het oog op het a.s. Jubileum van onze Koningin wordt besloten, dat op dien dag een kerkelijke samenkomst zal gehouden worden. 9. Van ds. Merkelijn is een schrijven inge komen waarin hij mededeelt, dat hij een ver zoek ontvangen heeft om als consulent op te treden voor ds. Netelenbos, die repatrieert. Dit verzoek zal door het Zendings-Comité op de vergadering met de Zendingsdeputaten worden behandeld. 10. De scriba van de diaconie vraagt advies van den kerkeraad inzake het bezoekuur van de familieleden der verpleegden in het Rusthuis. Aangehouden tot een volgende vergadering. 11. Sluiting. De Kerkeraad. Verantwoording uan Liefdegauen. ZENDING. Met vriendelijken dank ontvangen van Gerrit Touw en Krijn v. Keulen een pakje zilverpapier, van de kinderen der Chr. School Meliskerke een pak zilverpapier, van Pietje Jobse, Seroos- kerke 150 h. c. en van Betje Sturm, Serooskerke 170 h. c. Mej. C. Littooij, Molstr. F 90, M'burg. Oost en West Souburg. In hartelijken dank ontvangen voor de zending uit het busje der Zondagsschool f 4,10 en van Mej. N. Haartsen een pak theelood en zilverpapier, en van een broeder uit Ritthem f 1,00. Namens de Zendingscommissie, A. J. v. Noorden, Penningmeester. Middelburg. Ontvangen voor het Rusthuis 2 tulbanden, 65 eieren, 3 boeken, 1 tafelzeil, (keuken), 36 sinaasappelen, 1 tekst in lijst, 1 hoektafeltje, 1 bijbel. J. Belksma, Huisvader. Vlissingen. Met hartelijken dank ontvangen van de jongedochtersvereeniging „Dorcas" de somma van f 10,28, te bestemmen voor een eventueel te bouwen jeugdgebouw. Namens den Kerkeraad, A. Roos, Scriba. Oostburg. Alhier werd gecollecteerd voor de Theol. Fac. der Vrije Universiteit f 24.52. BOEKAANKONDIGING Kerken rijpere jeugd. Een woord tot opwekking en voortvaren door B. A. Knoppers, predikant bij de Geref. Kerk te Amsterdam. Uitgave van Oosterbaan en Le Cointre te Goes. De inhoudsopgave van deze brochure wordt opgegeven als volgt Hoofdstuk I. De nood der rijpere jeugd. Hoofdstuk II. Oorzaken van den nood der rijpere jeugd. Hoofdstuk III. De taak, welke de Jeugdvereeniging heeft te verrichten. Hoofdstuk IV. De taak, welke de kerk heeft te vervullen. Hoofdstuk V. Samenwerking en contact tusschen Kerk en Vereeniging. Er is reeds veel gesproken en geschreven over dit onderwerp. Maar blijkbaar nog niet genoeg. Ds. Knoppers is zeker wel bevoegd om daar over mee te spreken, wijl hij zich reeds vóór hij predikant werd veel op dit gebied heeft bewogen en nadat hij de pastorie is ingetrokken, is zijn ijver niet verflauwd, maar veeleer aan gewakkerd. Deze brochure getuigt daarvan. Hij vestigt eerst het oog op een nood der Rijpere jeugd en doet dit op een wijze, dat ieder, die het leest, het gemakkelijk kan nagaan en zeggen zaldeze nood bestaat inderdaad. Voorts wijst hij de oorzaken van dit ver schijnsel aan en we moeten zeggen, dat hij ook daarin goed geslaagd is. Wanneer we een krankte kennen in haar aard en haar oorzaken, dan kunnen we een onderzoek instellen naar de middelen, welke onder den zegen des Heeren dienen kunnen tot genezingDit doet hij in de volgende drie hoofdstukken en teekent eerst de taak, welke de jeugdvereeniging en vervolgens die, welke de kerk te verrichten heeft om eindelijk eenige bladzijden te wijden aan het contact en de samenwerking tusschen de beide corporatiën. Het komt me voor, dat deze brochure bij dragen kan, het bewustzijn te verhelderen en allen op eigen terrein bewegen om voort te varen, ofschoon ook hiermede het laatste woord over het onderhavige geval nog niet gezegd is. De uitgevers hebben zorg gedragen voor een goede uitvoering. Bouma. Vereenigingsleuen. Geref. Knapenvergadering „Samuel". Agenda: Bijbel. Gesch. 1 Koningen 9—10 door H.Bassie. Vaderl. Gesch. „Kanswisselingen" door A. Alewijnse. Geref. Jongel. Vereen. Middelburg. Afd. „Herman Faukeel". Gen. 9. 10. 11. door M. v. Dijk. Vad. Gesch. zie Jongbl. 25 door J. Olthoff. Afd. „Dr. Ltitzen Wagenaar. „Jezus eerste discipelen", Joh. 1 en Marc. 1 [door F. Boone. „Naastenliefde", Maatsch. Ond. Leidr. I hfd. 14 [door C. Toebes. Meisjesvergadering „Nunia". AgendaBijb. Gesch. 2 Sam. 19—20. Kerk. Gesch. Philip. Jacobus Spener. Classe Middelburg MIDDELBURG. Bediening van den H. Doop in de Hofpleinkerk. Zondag 43. Gasthuiskerk 9.30 uur ds. Gravendyk van Hoogeveen. 6 uur ds. J. H. Telkamp Hofpleinkerk 9.30 uur Gesloten 2 uur ds. W. Faber Woensdag 10.30 uur Huwelijksbevestiging Noorderkerk 9.30 uur ds. J. H. Telkamp 6 uur ds. Gravendjjk Vlissingen 9.30 en 5.30 uur ds. P. Ch. v. d. Vliet Bed. H. Av. en Dankz. Arnemuiden 9.30 en 2 uur ds. J. Runia Domburg 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Gapinge 9.30 en 2 uur ds. L. Bouma Bed. H. Av. en Dankz. Grjjpskerke 9 en 2 uur ds. P. van Hoven Bed. II. Av. en Dankz. Koudekerke 9 en 2 uur ds. A. C. Hejj St. Laurens 9.30 uur ds. G. de Jager Voorber. H. Av. 2 uur Gesloten 6.30 uur ds. G. de Jager Meliskerke 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. 6 uur ds. P. van Hoven Oostkapelle 9 en 2 uur Cand. J. H. Schep van Utrecht. Serooskerke 9.30 uur ds. W. Faber 2 uur ds. J. H. Telkamp Souburg 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur ds. P. Ch. v. d. Vliet Veere 9.30 en 2 uur ds. I. K. Wessels Voorber. H. Av. en Openb. Bel. Vrouwenpolder 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur ds. G. de Jager Westkapelle 9.30 en 2 uur Cand. v. Heiningen Classe Zierikzee Brouwershaven 9.30 en 2 u. ds. Dalhuyzen Em. pred. te Doorn. Voorber. H. Av. Bruinisse 9.30 en 5 uur Lezen eener Leerr. Colijnsplaat 9.30 en 5.30 uur ds. F. Staal Geersdjjk 9.30, 2 en 5.30 uur Lez. eener Leerr. Haamstede 9.80 en 2 uur ds. W. Goedhujjs Voorber. H. Av. Kamperland 9 en 2 uur ds. F. J. v. d. Ende 6 uur Lezen eener Leerr. Nieuwerkerk 9.30, 2 en 5.30 u Lez. eener Leerr. Oosterland 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Scharendijke 9.30 en 2 uur ds. G. Laarman Wissekerke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Zierikzee 10 en 6 uur ds. C .J. Wielenga Zonnemaire 9.30 en 2 uur ds. Z. Hoek Classe Tholen Anna Jacoba Polder 9.30 en 2 u. Lez. eenerLeerr. Bergen op Zoom 9.30 en 6 u ds. A.H.v.d.Kooi Krabbendijke 9 en 2 uur ds. P. H. de Jonge Poortvliet 9.30, 2 en G uur Lezen eener Leerr. Rillaud-Bath 9.30 en 2 uur ds. B. W. de Graaff Tholen 9 en 2.30 uur ds. H. Veldkamp Oud-Vosmeer 9.30 en 2 uur ds. C. Staal 6 uur Lezen eener Leerr. Classe Goes Baarland 9.30 en 2 uur ds. H. Brouwer Openb. Bel. Driewegen 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 u ds. A. Scheele Openb. Belijdenis. Borsele 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Goes 9.30 en 6 uur ds. R. J. v. d. Veen Bed. H. Av. en Dankz. 's-Gravenpolder 9.30 uur Lez. eener Leerr. 2 uur ds. R. J. v. d. Veen Openb. Bel. Heinkenszand 9.30 en 2 uur Cand. Doornbos Ierseke 9.30 en '2 uur ds. B. Meijer Wemeldiuge 9.30 en 2 uur Lez. eener Leerr. Kruiningen 9.30 en 2 uur ds. F. A. den Boeft Nieuwdorp 9.30 en 2 uur Lezen eenerLeerr. Wolphaartsdjjk 9 en 2 uur ds. A. P. Lanting Classe flxel Axel 9 en 2 uur ds. Petersen Legerpred. te Bloemeudaal. Hoek 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Oostburg 9.30 en 2 uur ds. W. Moene Oostburg (dienst Aardeuburg^) 9.30 en 6.30 uur Lezen eener Leerr. Schoondijke 9.30 en 2 uur Lez. eener Leerr. Terneuzen 9.30 en 2 uur ds. S. Groeneveld Zaamslag 9 en 2 uur ds. P. v. Dyk

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1923 | | pagina 3