Maar andersoortig dan deze verzekering is die aangaande het geloof zeljis de verzekering, die bestrijden komt den twijfel, niet aangaande den inhoud, maar aangaande de echtheid van het geloof. Logisch gaat deze verzekering zelfs vooraf aan de verzekering over den inhoud van het geloof. Wie H. A. zal vieren, en daar de ver zekering zal ontvangen aangaande Gods wel daden, moet vooraf zich zelf beproeven of hij in het geloof is, want alleen aan de geloovigen komen die weldaden toe. Vóór ons Avond- maalsformulier gaat uiteen zetten, waartoe de Heere dat heeft ingezet, gaat het handelen over de waarachtige beproeving van ons zelf, dat is over de beproeving van de echtheid van ons geloof. En voor die verzekering aangaande de echt heid van het geloof is te letten op de vruchten van het geloof, omdat de boom aan zijn vruchten te kennen is. Wanneer echter tot die verzekering gelet wordt op de vruchten van het geloof, moet er mee gerekend worden en dat wordt wel eens vergeten dat er tweeërlei vruchten zijn, nl. die verband houden met het verstands- èn met het wilsleven. De wedergeboorte geeft een nieuwen mensch. En de bekeering, die uit de wedergeboorte opkomt brengt een tweeërlei omzettingdie van het verstand èn van den wil. In het woord van Hand. 3: 19: „betert u dan en bekeert u," heeft het oorspronkelijke twee woorden, waarvan het ééne aanduidt een verandering in de over leggingen, het andere een verandering in den wandel. Ons Avondmaalsformulier noemt daarom als een stuk, waarin de geloovige zich te beproeven heeft in de eerste plaats het bedenken van zijn zonden en vervloeking waardoor er een mis hagen komt van zichzelven, om dan in de tweede plaats te noemen het aannemen van de beloften Gods in den Heere Jezus Christus. Als eerste vruchten van het geloof noemt het zoo het kennen van zichzelven en het kennen van den Zaligmaker. En die kennis is dus wel wezenlijk een middel tot verzekering van de echtheid des geloofs. Wie alleen maar op de goede werken zou zien om te komen tot verzekering des geloofs en niet zou letten op de vrucht des geloofs in het kennen en vertrouwen zou een belangrijk stuk veronachtzamen, en missen het licht, dat de Heere daardoor voor hem ontsteken wil. In een onlangs opgenomen „Ingezonden stuk" werd dan ook terecht opgemerkt: „Durft men het stempel „goed" niet zetten op de werken, laat men dan acht geven of wij Amen durven zeggen op Gods beloften en de hand van ge nade ons toegestoken, durven aangrijpen." En helder moet ons voor den geest staan, dat de verzekering des geloofs komt niet alleen door de werken, maar ook door de kennis der zonden en van den Zaligmaker. Maar toch wel mee door de werken. Wanneer in datzelfde „Ingezonden stuk" gezegd wordt, dat we de geloofsverzekering moeten zoeken in Zondag 7 en 23 tot 28, is dat zeggen toch onvolledig en minder juist. Ons Avondmaalsformulier denkt er blijkbaar anders over. Het handelt eerst over de kennis der zonden en die van den Heere Jezus Christus over het geloovig aannemen van de beloften, maar dan eindigt het daarmee niet. Voor de rechte zelfbeproeving acht het óók noodig ten derdedat een iegelijk zijn consciëntie onder- zoeke of hij ook gezind is voortaan met zijn gansche leven waarachtige dankbaarheid jegens God den Heere te bewijzen, en voor het aan- gezichte Gods oprechtelijk te wandelen. Dat ligt ook in den aard der zaak. Bracht de wedergeboorte alleen een vernieuwing van het kennend leven, dan viel op den wandel in goede werken niet te letten. Maar de wedergeboorte geeft een vernieuwing van den geheelen menschverandert niet alleen zijn overleggingen, maar ook zijn wil, en die verandering van zijn wil, moet openbaar worden in zijn werken, in zijn wandel. De Apostel Paulus heeft het in EJ. 4 over den ouden mensch en den nieuwen mensch. En omdat Hij kan spreken ook van een nieuwen menschdaarom kan hij ook aandringen op het ajleggen van den vorigen wandelen het aandoen van den nieuwen menschdie naar God ge schapen is in ware rechtvaardigheid en hei ligheid Leerrijk dunkt ons daarom wat dr. Kuyper over dit onderwerp schreef in zijn „E. Voto Dordraceno* III bl. 392: „Het geloof is niet een apart iets, dat buiten ons bewustzijn omgaat, maar een werking Gods in ons, die beide ons bewustzijn en onzen wil zoo omzet, dat we anders gaan denken en anders gaan doen. Twee elementen zitten hier dus in. De goede werken zijn de vrucht van den omgezetten en over- gebogen wil, en de goede belijdenis is de vrucht van het omgezet en verhelderd bewustzijn. De rijkste en volste geloofsverzekerdheid zal hij dus bezitten, die beide deze vruchten draagt. D.w.z. die èn klaarblijkelijk in zijn besef en in zijn bewustzijn vernieuwd is, èn tegelijk de duidelijke sporen merkt van een omgezetten en overgebogen wil. En omgekeerd blijft de ge loofsverzekerdheid altoos gebrekkig en onvast, zoolang één van deze beide ontbreekt. Wie wel het nieuwe levensbesef in zijn bewustzijn omdraagt, maar nog geen vruchten van den vernieuwden wil ziet, blijft twijfenen ook wie wel vruchten van een vernieuwden wil ontdekt maar in zijn bewustzijn en levensbesef nog niet krachtig genoeg verandering onderging, wordt voortdurend in zijn geloofszekerheid geslingerd. En verzekerd van uw geloof, op heldere, vaste jubelende wijze, zijt ge dan eerst, zoo die beide, én het nieuwe levensbesef, èn de nieuwe wils- vrucht, op elkaar passen en elkaar aanvullen." De verzekering des geloofs komt niet alleen door Zondag 7 en 23—28, maar ook door Zondag 32, 33 en volgende. Wel niet alleen door de werken, maar toch mee ook door de goede werken. Ook in verband met die verzekering des geloofs is dus aan te dringen op heiligmaking Zoo doet dat ook de H. S. o.a. in 2 Petri 1 10 en 11 „benaarstigt u te meer om uwe roeping en verkiezing vast te maken want dat doende, zult gij nimmermeer struikelen. Want alzóó zal u rijkelijk toegevoegd worden de ingang in het eeuwig Koninkrijk onzes Heeren en Zaligmakers Jezus Christus.' Nu heeft men wel eens gezegd, dat op de heiligmaking niet al te veel nadruk moet ge legd worden, omdat alzoo de rechtvaardig- makingin de schaduw zou komen te staan en haar troost zou worden gemistdat bovendien zóó wel het antinomianisme zou teruggedrongen worden, maar een ander kwaad zou opkomen. Dat gevaar nu zou er metterdaad zijn, wan neer de heiligmaking alleen maar den wil en den wandel heiligde, en niet ook het geloofs bewustzijn verhelderde. Wanneer bij het aan dringen op heiligmaking alzoo alleen maar kon gedacht worden aan de heiliging des levens en niet ook aan het toenemen in de kennis van onzen Heere Jezus Christus. Maar zoo staat het niet. De heiligmaking, waarmee Christus de zijnen heilig maakt omvat den w 1 én het verstand. Christus heiligt niet alleen den wil en den wandel, maar ook het bewustzijn. En als wordt aangedrongen op heiligmaking moet ook aangedrongen op het toenemen in de kennis van onze Heere Jezus Christus, naar de vermaning der H. S.„wordt geen kinderen in het verstand, maar zijt kinderen in de boosheid, en wordt in 't verstand vol wassen" 1 Cor. 14 20en naar een andere vermaning in Hebr. 6: voort te varen tot de volmaaktheid, niet wederom leggende het fun dament van de bekeering van doode werken. Als zóó de heiligmaking wordt verstaan, zóó op haar wordt aangedrongen en ze zóó wordt gezocht zal de rechtvaardigmaking-door-het- geloof niet op den achtergrond geraken. Naar mate het geloovig bewustzijn geheiligd wordt, naar die mate zal ook sterker worden het ge loof, dat in de kennis van zichzelven een mis hagen heeft van zichzelven en in de kennis van Christus, alleen Zijne gerechtigheid aanneemt tot bedekking van zonde en schuld. En behoeft dan die vreeze niet af te houden van het aandringen op heiligmaking, ze kan dan ook worden aangedrongen met het oog op de heiliging van den wil en den wandel, opdat ook door de goede werken de geloovige mocht verzekerd worden van de echtheid van zijn geloof. Heij. Kerk- en Schoolnieuws. TWEETAL TE Maassluis (B): A. M. Boeijenga te Sassenheiin.. W. M. Ie Cointre te Woubruggé. BEROEPEN TE Laren, Scharnegoutum en te Leimuiden cand. J. H. Sillevis Smitt te Amsterdam: EmmercompascuumO. Boersma te Koudum. Nederhorst den BergJ. van Henten te Oldekerk. Maassluis: W. M. Ie Cointre te Woubruggé. EindhovenJ. W. Esselink te Schoonhoven. AANGENOMEN NAAR Soerabaja A. Ringnalda te Gramsbergen. Charlois: J. Wijminga te Dronrijp. BEDANKT VOOR 2e ExloërmondG. Meijer te Marum. KootenJ. Y. Tiemersma te Tzummarum. KlundertM. Post te Bunschoten. Giessen-OudkerkJ. Wijminga te Dronrijp. INTREDE TE BerkelDs. J. Koelewijn, gekomen van De- demsvaart. Z.Eerw. verbond zich aan de gemeente sprekende over de woor den uit Joh. 6 37. Harmeien: Ds. H. Brinkman, van Westerlee ge komen, Tekst: Coll. 1 27b en 28. In het begin der maand Mei zal te Goes de Zeeuwsche Ouderlingen-Conferentie worden gehouden. In de morgenvergadering hoopt te refereeren Ouderling C. D. van Noppen van Vlissingen over: „De verhouding van het toe zicht der Kerk tot de plaatselijke Vereenigin- gen". In de namiddag-vergadering spreekt ds. C. J. Wielenga van Zierikzee over: „De auto nomie der plaatselijke Kerk, in verband met adviezen en besluiten van meerdere vergade ringen". Dr. W. G. Harrenstein, van Medan, hoopt in het begin van April in het vaderland terug te keeren, maar zal dan nog niet direct zijn arbeid te Amsterdam aanvaarden. Prof. Mr. D. P. D. Fabius schreef in de Geref. Kerkbode van Den Haag: „Telkens leest men, dat bij een afscheid van eenen predikant in eene gemeente van het Ned. Herv. Kerkgenootschap ook aanwezig was een predikant van de Geref. kerksoms zelfs, dat een Geref. kerkeraad daarbij officieel vertegen woordigd was. Dit laatste weder j.l. Zondag te Bloemen- daal. Op deze wijze wordt alle kerkelijk besef vernield. Reformatie van het kerkelijk besef dunkt mij meer noodig te zijn dan veel van wat men in deze dagen als belangrijke reformatie ziet voor gesteld". Jhr. Mr. A. F. de Savornin Lohman Sr. kondigt in „De Nederlander" zijn voornemen aan, uiteen te zullen zetten, dat hij de vereen- zelving „Kerk" en „lichaam van Christus" niet Schriftuurlijk acht. Alvorens daartoe over te gaan, wil hij echter den grond aangeven, waarom hij, ofschoon lid der Geref. kerk, het toch geoorloofd en plichtmatig acht tegen de belijdenis dier kerk op te komen. Gaat dat maar zóó, vraagt Friesch Dagblad. De Ring van Evangelisatie-comité's der Geref. kerken in Twente is voornemens een Evangelisatietent aan te schaflen met pl.m. 500 zitplaatsen. Een voorstel dienaangaande be reikte reeds de Raad der Geref. kerk te Enschedé. De Evangelisatie-commissie van de Geref. kerk te Den Helder heeft bij de jaarwisseling, met behulp van een 60-tal broeders en zusters, 3000 scheurkalenders verspreid. Officiëele Berichten. KORT VERSLAG der vergadering van de Classe Axel gehouden te Terneuzen 17 Jan. 1923. Voorzitter ds. Groeneveld, Scriba ds. P. van Dijk, assessor ouderling I. J. Brakman. 1. De voorzitter opent de vergadering. 2. Alle kerken zijn wettig vertegenwoordigd, sommigen door secundi afgevaardigden, de kerk van Hoek met één diaken, welke keur stem verleend wordt. 3. De notulen der vorige vergadering wor den voorgelezen en na kleine aanvulling gear resteerd en geteekend. 4. De voorzitter wenscht de kerk van O. geluk met den uitslag van haar 21ste roeping en spreekt den wensch uit, dat onze andere vacante kerken weldra evenzeer verblijd mo gen worden. 5. Na discussie wordt aangenomen, het voor stel der kerk van T. om een vaste penning meester voor beheer der classicale collecten te benoemen, tevens wordt de rooster dier col lecten vastgesteld. 6. De kerk van H. vraagt de medewerking der classe ter verkrijging van subsidie uit de provinciale kas voor hulpbehoevende kerken, alsmede steun der classe. Beide worden haar verleend. 7. Eenige wijzigingen van tuchtregeling, voor bereid door eene commissie, daarvoor door de vorige vergadering benoemd, worden" na be spreking unaniem aangenomen. 8. Regeling der vacaturebeurten worden ge troffen, tot en met Mei. 9. Bij rondvraag naar art. 41 D. K. O. vraagt en verkrijgt de kerk een extra classicale ver gadering ter examineering van haar beroepen dienaar des Woords. 10. De korte notulen der vergadering wor den voorgelezen en goedgekeurd. 11. De rondvraag niets opleverend, sluit de voorzitter de vergadering. Op last der Classe, L J. Brakman, Assessor. KORTE NOTULEN van de vergadering der Classis Goes, gehouden 18 Januari 1923. 1. Namens de roepende kerk van Nieuwdorp opent ds. Doekes de vergadering met gebed, nadat gezongen is Ps. 119 3 en gelezen Openbaringen 2 1—11. 2. De brs. ds. Brouwer en oud. Geelhoedt zien de lastbrieven na. Alle kerken zijn wettig vertegenwoordigd. Kruiningen, Nieuwdorp en Wolfaartsdijk zonden een secundusWemel- dinge als secundus een diaken, aan wien, de redenen gehoord, zitting met keurstem wordt verleend. 3. Ds. Doekes spreekt de blijdschap der classis uit, dat twee dienaren des Woords vrij moedigheid vonden voor een op hen uitge brachte roeping te bedanken. 4. Het moderamen wordt als volgt vastge steld ds. Lanting, praeses ds. Scheele, scriba ds. Meijer, assessor. 5. De notulen der vorige vergadering worden gelezen en onveranderd goedgekeurd. 6. Ingekomen stukken een schrijven van den kerkeraad wordt voor kennisgeving aangenomen. 7. De classis-beurten worden geregeld. 8. De broeders ouderlingen Jongepier en Steketee zien de boeken van den classicalen quaestor nade broeders de Jager en de Regt die van den quaestor voor de Zending. Alles wordt met dank voor het gehouden beheer, in orde bevonden. 9. De verschillende collecten worden geïnd. 10. Ds Zending-deputaat doet enkele mede- deelingen. Besloten wordt ook dit jaar wederom een Zendingsdag te houden. Als commissie van voorbereiding wordt benoemd D.D. den Boeft, Doekes en Scheele met de ouderlingenBast- meijer, Geelhoedt en de Jager. 11. Rondvraag art. 41 D. K. O. Een der ker ken ontvangt toestemming over te gaan tot de toepassing van den tweeden trap der kerke lijke censure. 12. D.D. Lanting, Scheele en v. d. Veen zullen D.V. de class:s vertegenwoordigen bij het 25-jarig ambts-jubilé van ds. Doekes op 30 Jan. a.s. 13. De volgende vergadering zal D.V. ge houden worden op 26 April. Roepende kerk is Wemeldinge. 14. De korte notulen worden gelezen en goedgekeurd. 15. Br. Zegers van Kapelle gaat voor in dank zegging, waarna de praeses de vergadering sluit. Namens de Classis, B. Meijer, h. t. assessor. VERGADERING van den Kerkeraad (smal) te Middelburg 25 Januari 1923. 1. Voorzitter ds. Telkamp opent de verga dering, leest Ps. 119 17—24, laat zingen Ps. 84 5, en gaat voor in gebed. 2. De presentielijst wordt vastgesteld, waar uit blijkt, dat één broeder afwezig is met kennisgeving, voorts twee ouderlingen zonder kennisgeving. 3. De notulen worden gelezen en met kleine wijziging goedgekeurd. 4. Ingekomen stukken. a. Een schrijven van de kerkvisitatoren, waarin zij melden, dat de kerkvisitatie zal plaats hebben D.V. Donderdag 8 Februari te 7v, ure 's avonds in de Consistorie Gasthuiskerk. b. Een schrijven van den kerkeraad der Ger. kerk te Utrecht, betreffende een lid, dat vroeger lid geweest is van de Geref. kerk van Middelburg. 5. De Woensdagavond-commissie rappor teert, dat de doop is aangevraagd voor één kind, voorts één attestatie en één doopattest ingekomen en één doopattest aangevraagd. 6. Een catechisante, die binnenkort naar Indië vertrekt, wenscht daarheen te gaan als belijdend lid der Ger. kerk. Een commissie heeft haar onderzocht en adviseerden ker keraad haar tot belijdenis toe te laten. Aldus wordt besloten. 7. Een commissie uit den kerkeraad heeft aan haar opdracht voldaan tot het onderzoeken van een lid der Herv. kerk, die tot de Ger. kerk wil overkomen. Het onderzoek heeft naar genoegen plaatsgehad; de commissie adviseert hem toe te laten. Aldus wordt besloten. 8. De wijkouderlingen hebben den knaap, die zich wanordelijk gedragen heeft, gedurende de openbare godsdienstoefening, bezocht. Het bezoek heeft aanvankelijk een goede uitwerking gehad. 9. De predikanten noemen de namen van de catechisanten die op de belijdenis-catechi satie zijn en belijdenis des geloofs wenschen af te leggen. Van de catechisatie van ds. Bouma 7 man nelijke en 13 vrouwelijke catechisanten. Van de catechisatie van ds. Telkamp: le. van de catechisatie voor ouderen 6 man nelijke en 1 vrouwelijke catechisant. 2e. van de catechisatie van de jongeren 3 mannelijke en 12 vrouwelijke catechisanten. 10. Sluiting. De Kerkeraad. De Diaconie der Gereformeerde Kerk van Middelburg bericht hiermede dat het Rusthuis voor ouden van dagen aan het Noord Bolwerk voor belangstellenden te bezichtigen zal zijn op Donderdag 1 en Vrijdag 2 Februari a.s. telkens van 's namiddags 3 5 uur en 's avonds van 7—9 uur. Ingang Branderijmolengang. Kinderen kunnen zonder geleide niet worden toegelaten. De aandacht van de bezoekers wordt er voorts op gevestigd dat door de Rusthuis- Commissie overal in het gebouw kaarten zullen worden aangebracht met namen van artikelen, die zij daar nog gaarne zou zien geplaatst, doch uit zuinigheidsoverwegingen heeft ge meend nog niet te moeten aanschaffen. Zij wenscht nu de belangstellende bezoekers eerst haar wenschen kenbaar te maken in de hoop dat van deze gelegenheid tot offervaardig heid zoodanig gebruik zal worden gemaakt, dat de ledige plaatsen zonder bezwaar van de schatkist kunnen worden gevuld. De Diaconie voornoemd, I. de Ridder, Praeses. J. W. Kogeler, Scriba. Middelburg. De Commissie van Beheer deelt hierdoor mede, dat de Pastorie aan het Molenwater voor belangstellenden te bezichti gen zal zijn Donderdag 1 en Vrijdag 2 Febr. a.s., telkens van 's namiddags 3—4 uur. Het Bestuur. Ondergeteekende hoopt D. V. Donderdag 1 Februari van 11 tot 12 ure 's morgens in de consistorie der Noorderkerk zitting te houden tot het in ontvangst nemen van de collecten voor de Kas van Hulpbehoevende Studenten. De classicale correspondent, S. den Hartigh. VERGADERING der classis Tholen op Woensdag 7 Februari a.s. D. V. te Bergen op Zoom. Aanvang 10 uur. Agendum: 1. Opening. 2. Nazien credentiebrieven instructies. 3. Notulen. 4. Zaken uit de notulen. 5. Ingekomen stukken. 6. Instructies enz. 7. Rapporten. 8. Rondvraag Art. 41 en 43. 9. Inning collecten en quota. 10. Vacaturebeurten. 11. Algemeene Rondvraag. 12. Persverslag. 13. Vaststelling aanvangsuur volgende ver gadering en sluiting. De Scriba H. Veldkamp, v.d.m. Verantwoording uan Liefdegauen. ZENDING. Met vriendelijken dank ontvangen van Sientje Staal Goes f 2,— van opgespaarde halve centen en een doos zilverpapier, van Riekje Verkerke Bergen op Zoom een doosje zilverpapier, van Lein Ton Serooskerke 50 h. centen, en van de kinderen der Chr. Bewaarschool Serooskerke een doos zilverpapier. Mej. C. P. H. Littooij. Molstr. M'burg. Vlissingen. Met hartelijken dank ontvangen van Johanna Maas (Zwanenburg) een honderd halve centen en van twee zusters der gemeente resp. vierenveertig, en tweehonderd halve centen. Namens de Zendingscommissie, W. Karreman, Penningm. Souburg. Ontvangen voor de Zending van Andries Arendse Mz. een pakje zilverpapieren theelood en 150 halve centen. A. Lorier, Penningmeester.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1923 | | pagina 2