Maar andersoortig dan deze verzekering is
die aangaande het geloof zeljis de verzekering,
die bestrijden komt den twijfel, niet aangaande
den inhoud, maar aangaande de echtheid van
het geloof.
Logisch gaat deze verzekering zelfs vooraf
aan de verzekering over den inhoud van het
geloof. Wie H. A. zal vieren, en daar de ver
zekering zal ontvangen aangaande Gods wel
daden, moet vooraf zich zelf beproeven of hij
in het geloof is, want alleen aan de geloovigen
komen die weldaden toe. Vóór ons Avond-
maalsformulier gaat uiteen zetten, waartoe de
Heere dat heeft ingezet, gaat het handelen over
de waarachtige beproeving van ons zelf, dat is
over de beproeving van de echtheid van ons
geloof.
En voor die verzekering aangaande de echt
heid van het geloof is te letten op de vruchten
van het geloof, omdat de boom aan zijn vruchten
te kennen is.
Wanneer echter tot die verzekering gelet
wordt op de vruchten van het geloof, moet er
mee gerekend worden en dat wordt wel eens
vergeten dat er tweeërlei vruchten zijn, nl.
die verband houden met het verstands- èn
met het wilsleven.
De wedergeboorte geeft een nieuwen mensch.
En de bekeering, die uit de wedergeboorte
opkomt brengt een tweeërlei omzettingdie van
het verstand èn van den wil. In het woord van
Hand. 3: 19: „betert u dan en bekeert u," heeft
het oorspronkelijke twee woorden, waarvan het
ééne aanduidt een verandering in de over
leggingen, het andere een verandering in den
wandel.
Ons Avondmaalsformulier noemt daarom als
een stuk, waarin de geloovige zich te beproeven
heeft in de eerste plaats het bedenken van zijn
zonden en vervloeking waardoor er een mis
hagen komt van zichzelven, om dan in de
tweede plaats te noemen het aannemen van
de beloften Gods in den Heere Jezus Christus.
Als eerste vruchten van het geloof noemt het
zoo het kennen van zichzelven en het kennen
van den Zaligmaker. En die kennis is dus wel
wezenlijk een middel tot verzekering van de
echtheid des geloofs.
Wie alleen maar op de goede werken zou
zien om te komen tot verzekering des geloofs en
niet zou letten op de vrucht des geloofs in
het kennen en vertrouwen zou een belangrijk
stuk veronachtzamen, en missen het licht, dat
de Heere daardoor voor hem ontsteken wil. In
een onlangs opgenomen „Ingezonden stuk"
werd dan ook terecht opgemerkt: „Durft men
het stempel „goed" niet zetten op de werken,
laat men dan acht geven of wij Amen durven
zeggen op Gods beloften en de hand van ge
nade ons toegestoken, durven aangrijpen." En
helder moet ons voor den geest staan, dat de
verzekering des geloofs komt niet alleen door
de werken, maar ook door de kennis der zonden
en van den Zaligmaker.
Maar toch wel mee door de werken.
Wanneer in datzelfde „Ingezonden stuk"
gezegd wordt, dat we de geloofsverzekering
moeten zoeken in Zondag 7 en 23 tot 28, is
dat zeggen toch onvolledig en minder juist.
Ons Avondmaalsformulier denkt er blijkbaar
anders over. Het handelt eerst over de kennis
der zonden en die van den Heere Jezus Christus
over het geloovig aannemen van de beloften,
maar dan eindigt het daarmee niet. Voor de
rechte zelfbeproeving acht het óók noodig ten
derdedat een iegelijk zijn consciëntie onder-
zoeke of hij ook gezind is voortaan met zijn
gansche leven waarachtige dankbaarheid jegens
God den Heere te bewijzen, en voor het aan-
gezichte Gods oprechtelijk te wandelen.
Dat ligt ook in den aard der zaak. Bracht de
wedergeboorte alleen een vernieuwing van het
kennend leven, dan viel op den wandel in goede
werken niet te letten.
Maar de wedergeboorte geeft een vernieuwing
van den geheelen menschverandert niet alleen
zijn overleggingen, maar ook zijn wil, en die
verandering van zijn wil, moet openbaar worden
in zijn werken, in zijn wandel.
De Apostel Paulus heeft het in EJ. 4 over
den ouden mensch en den nieuwen mensch. En
omdat Hij kan spreken ook van een nieuwen
menschdaarom kan hij ook aandringen op het
ajleggen van den vorigen wandelen het aandoen
van den nieuwen menschdie naar God ge
schapen is in ware rechtvaardigheid en hei
ligheid
Leerrijk dunkt ons daarom wat dr. Kuyper
over dit onderwerp schreef in zijn „E. Voto
Dordraceno* III bl. 392: „Het geloof is niet een
apart iets, dat buiten ons bewustzijn omgaat,
maar een werking Gods in ons, die beide ons
bewustzijn en onzen wil zoo omzet, dat we
anders gaan denken en anders gaan doen. Twee
elementen zitten hier dus in. De goede werken
zijn de vrucht van den omgezetten en over-
gebogen wil, en de goede belijdenis is de vrucht
van het omgezet en verhelderd bewustzijn. De
rijkste en volste geloofsverzekerdheid zal hij
dus bezitten, die beide deze vruchten draagt.
D.w.z. die èn klaarblijkelijk in zijn besef en in
zijn bewustzijn vernieuwd is, èn tegelijk de
duidelijke sporen merkt van een omgezetten en
overgebogen wil. En omgekeerd blijft de ge
loofsverzekerdheid altoos gebrekkig en onvast,
zoolang één van deze beide ontbreekt. Wie
wel het nieuwe levensbesef in zijn bewustzijn
omdraagt, maar nog geen vruchten van den
vernieuwden wil ziet, blijft twijfenen ook wie
wel vruchten van een vernieuwden wil ontdekt
maar in zijn bewustzijn en levensbesef nog niet
krachtig genoeg verandering onderging, wordt
voortdurend in zijn geloofszekerheid geslingerd.
En verzekerd van uw geloof, op heldere, vaste
jubelende wijze, zijt ge dan eerst, zoo die beide,
én het nieuwe levensbesef, èn de nieuwe wils-
vrucht, op elkaar passen en elkaar aanvullen."
De verzekering des geloofs komt niet alleen
door Zondag 7 en 23—28, maar ook door Zondag
32, 33 en volgende. Wel niet alleen door de
werken, maar toch mee ook door de goede
werken.
Ook in verband met die verzekering des
geloofs is dus aan te dringen op heiligmaking
Zoo doet dat ook de H. S. o.a. in 2 Petri
1 10 en 11 „benaarstigt u te meer om uwe
roeping en verkiezing vast te maken want dat
doende, zult gij nimmermeer struikelen. Want
alzóó zal u rijkelijk toegevoegd worden de
ingang in het eeuwig Koninkrijk onzes Heeren
en Zaligmakers Jezus Christus.'
Nu heeft men wel eens gezegd, dat op de
heiligmaking niet al te veel nadruk moet ge
legd worden, omdat alzoo de rechtvaardig-
makingin de schaduw zou komen te staan en
haar troost zou worden gemistdat bovendien
zóó wel het antinomianisme zou teruggedrongen
worden, maar een ander kwaad zou opkomen.
Dat gevaar nu zou er metterdaad zijn, wan
neer de heiligmaking alleen maar den wil en
den wandel heiligde, en niet ook het geloofs
bewustzijn verhelderde. Wanneer bij het aan
dringen op heiligmaking alzoo alleen maar kon
gedacht worden aan de heiliging des levens en
niet ook aan het toenemen in de kennis van
onzen Heere Jezus Christus.
Maar zoo staat het niet. De heiligmaking,
waarmee Christus de zijnen heilig maakt omvat
den w 1 én het verstand. Christus heiligt niet
alleen den wil en den wandel, maar ook het
bewustzijn. En als wordt aangedrongen op
heiligmaking moet ook aangedrongen op het
toenemen in de kennis van onze Heere Jezus
Christus, naar de vermaning der H. S.„wordt
geen kinderen in het verstand, maar zijt kinderen
in de boosheid, en wordt in 't verstand vol
wassen" 1 Cor. 14 20en naar een andere
vermaning in Hebr. 6: voort te varen tot de
volmaaktheid, niet wederom leggende het fun
dament van de bekeering van doode werken.
Als zóó de heiligmaking wordt verstaan, zóó
op haar wordt aangedrongen en ze zóó wordt
gezocht zal de rechtvaardigmaking-door-het-
geloof niet op den achtergrond geraken. Naar
mate het geloovig bewustzijn geheiligd wordt,
naar die mate zal ook sterker worden het ge
loof, dat in de kennis van zichzelven een mis
hagen heeft van zichzelven en in de kennis van
Christus, alleen Zijne gerechtigheid aanneemt
tot bedekking van zonde en schuld.
En behoeft dan die vreeze niet af te houden
van het aandringen op heiligmaking, ze kan dan
ook worden aangedrongen met het oog op de
heiliging van den wil en den wandel, opdat ook
door de goede werken de geloovige mocht
verzekerd worden van de echtheid van zijn
geloof. Heij.
Kerk- en Schoolnieuws.
TWEETAL TE
Maassluis (B): A. M. Boeijenga te Sassenheiin..
W. M. Ie Cointre te Woubruggé.
BEROEPEN TE
Laren, Scharnegoutum en te Leimuiden cand.
J. H. Sillevis Smitt te Amsterdam:
EmmercompascuumO. Boersma te Koudum.
Nederhorst den BergJ. van Henten te Oldekerk.
Maassluis: W. M. Ie Cointre te Woubruggé.
EindhovenJ. W. Esselink te Schoonhoven.
AANGENOMEN NAAR
Soerabaja A. Ringnalda te Gramsbergen.
Charlois: J. Wijminga te Dronrijp.
BEDANKT VOOR
2e ExloërmondG. Meijer te Marum.
KootenJ. Y. Tiemersma te Tzummarum.
KlundertM. Post te Bunschoten.
Giessen-OudkerkJ. Wijminga te Dronrijp.
INTREDE TE
BerkelDs. J. Koelewijn, gekomen van De-
demsvaart. Z.Eerw. verbond zich aan
de gemeente sprekende over de woor
den uit Joh. 6 37.
Harmeien: Ds. H. Brinkman, van Westerlee ge
komen, Tekst: Coll. 1 27b en 28.
In het begin der maand Mei zal te Goes
de Zeeuwsche Ouderlingen-Conferentie worden
gehouden. In de morgenvergadering hoopt te
refereeren Ouderling C. D. van Noppen van
Vlissingen over: „De verhouding van het toe
zicht der Kerk tot de plaatselijke Vereenigin-
gen". In de namiddag-vergadering spreekt ds.
C. J. Wielenga van Zierikzee over: „De auto
nomie der plaatselijke Kerk, in verband met
adviezen en besluiten van meerdere vergade
ringen".
Dr. W. G. Harrenstein, van Medan, hoopt
in het begin van April in het vaderland terug
te keeren, maar zal dan nog niet direct zijn
arbeid te Amsterdam aanvaarden.
Prof. Mr. D. P. D. Fabius schreef in de
Geref. Kerkbode van Den Haag:
„Telkens leest men, dat bij een afscheid van
eenen predikant in eene gemeente van het Ned.
Herv. Kerkgenootschap ook aanwezig was een
predikant van de Geref. kerksoms zelfs, dat
een Geref. kerkeraad daarbij officieel vertegen
woordigd was.
Dit laatste weder j.l. Zondag te Bloemen-
daal. Op deze wijze wordt alle kerkelijk besef
vernield.
Reformatie van het kerkelijk besef dunkt mij
meer noodig te zijn dan veel van wat men in
deze dagen als belangrijke reformatie ziet voor
gesteld".
Jhr. Mr. A. F. de Savornin Lohman Sr.
kondigt in „De Nederlander" zijn voornemen
aan, uiteen te zullen zetten, dat hij de vereen-
zelving „Kerk" en „lichaam van Christus" niet
Schriftuurlijk acht. Alvorens daartoe over te
gaan, wil hij echter den grond aangeven,
waarom hij, ofschoon lid der Geref. kerk, het
toch geoorloofd en plichtmatig acht tegen de
belijdenis dier kerk op te komen.
Gaat dat maar zóó, vraagt Friesch Dagblad.
De Ring van Evangelisatie-comité's der
Geref. kerken in Twente is voornemens een
Evangelisatietent aan te schaflen met pl.m. 500
zitplaatsen. Een voorstel dienaangaande be
reikte reeds de Raad der Geref. kerk te Enschedé.
De Evangelisatie-commissie van de Geref.
kerk te Den Helder heeft bij de jaarwisseling,
met behulp van een 60-tal broeders en zusters,
3000 scheurkalenders verspreid.
Officiëele Berichten.
KORT VERSLAG der vergadering van de
Classe Axel gehouden te Terneuzen
17 Jan. 1923.
Voorzitter ds. Groeneveld, Scriba ds. P. van
Dijk, assessor ouderling I. J. Brakman.
1. De voorzitter opent de vergadering.
2. Alle kerken zijn wettig vertegenwoordigd,
sommigen door secundi afgevaardigden, de
kerk van Hoek met één diaken, welke keur
stem verleend wordt.
3. De notulen der vorige vergadering wor
den voorgelezen en na kleine aanvulling gear
resteerd en geteekend.
4. De voorzitter wenscht de kerk van O.
geluk met den uitslag van haar 21ste roeping
en spreekt den wensch uit, dat onze andere
vacante kerken weldra evenzeer verblijd mo
gen worden.
5. Na discussie wordt aangenomen, het voor
stel der kerk van T. om een vaste penning
meester voor beheer der classicale collecten te
benoemen, tevens wordt de rooster dier col
lecten vastgesteld.
6. De kerk van H. vraagt de medewerking
der classe ter verkrijging van subsidie uit de
provinciale kas voor hulpbehoevende kerken,
alsmede steun der classe.
Beide worden haar verleend.
7. Eenige wijzigingen van tuchtregeling, voor
bereid door eene commissie, daarvoor door de
vorige vergadering benoemd, worden" na be
spreking unaniem aangenomen.
8. Regeling der vacaturebeurten worden ge
troffen, tot en met Mei.
9. Bij rondvraag naar art. 41 D. K. O. vraagt
en verkrijgt de kerk een extra classicale ver
gadering ter examineering van haar beroepen
dienaar des Woords.
10. De korte notulen der vergadering wor
den voorgelezen en goedgekeurd.
11. De rondvraag niets opleverend, sluit de
voorzitter de vergadering.
Op last der Classe,
L J. Brakman, Assessor.
KORTE NOTULEN van de vergadering der
Classis Goes, gehouden 18 Januari 1923.
1. Namens de roepende kerk van Nieuwdorp
opent ds. Doekes de vergadering met gebed,
nadat gezongen is Ps. 119 3 en gelezen
Openbaringen 2 1—11.
2. De brs. ds. Brouwer en oud. Geelhoedt
zien de lastbrieven na. Alle kerken zijn wettig
vertegenwoordigd. Kruiningen, Nieuwdorp en
Wolfaartsdijk zonden een secundusWemel-
dinge als secundus een diaken, aan wien, de
redenen gehoord, zitting met keurstem wordt
verleend.
3. Ds. Doekes spreekt de blijdschap der
classis uit, dat twee dienaren des Woords vrij
moedigheid vonden voor een op hen uitge
brachte roeping te bedanken.
4. Het moderamen wordt als volgt vastge
steld ds. Lanting, praeses ds. Scheele, scriba
ds. Meijer, assessor.
5. De notulen der vorige vergadering worden
gelezen en onveranderd goedgekeurd.
6. Ingekomen stukken een schrijven van den
kerkeraad wordt voor kennisgeving aangenomen.
7. De classis-beurten worden geregeld.
8. De broeders ouderlingen Jongepier en
Steketee zien de boeken van den classicalen
quaestor nade broeders de Jager en de Regt
die van den quaestor voor de Zending. Alles
wordt met dank voor het gehouden beheer, in
orde bevonden.
9. De verschillende collecten worden geïnd.
10. Ds Zending-deputaat doet enkele mede-
deelingen. Besloten wordt ook dit jaar wederom
een Zendingsdag te houden. Als commissie van
voorbereiding wordt benoemd D.D. den Boeft,
Doekes en Scheele met de ouderlingenBast-
meijer, Geelhoedt en de Jager.
11. Rondvraag art. 41 D. K. O. Een der ker
ken ontvangt toestemming over te gaan tot de
toepassing van den tweeden trap der kerke
lijke censure.
12. D.D. Lanting, Scheele en v. d. Veen
zullen D.V. de class:s vertegenwoordigen bij
het 25-jarig ambts-jubilé van ds. Doekes op
30 Jan. a.s.
13. De volgende vergadering zal D.V. ge
houden worden op 26 April. Roepende kerk
is Wemeldinge.
14. De korte notulen worden gelezen en
goedgekeurd.
15. Br. Zegers van Kapelle gaat voor in dank
zegging, waarna de praeses de vergadering
sluit.
Namens de Classis,
B. Meijer, h. t. assessor.
VERGADERING van den Kerkeraad (smal)
te Middelburg 25 Januari 1923.
1. Voorzitter ds. Telkamp opent de verga
dering, leest Ps. 119 17—24, laat zingen Ps.
84 5, en gaat voor in gebed.
2. De presentielijst wordt vastgesteld, waar
uit blijkt, dat één broeder afwezig is met
kennisgeving, voorts twee ouderlingen zonder
kennisgeving.
3. De notulen worden gelezen en met kleine
wijziging goedgekeurd.
4. Ingekomen stukken.
a. Een schrijven van de kerkvisitatoren,
waarin zij melden, dat de kerkvisitatie zal plaats
hebben D.V. Donderdag 8 Februari te 7v, ure
's avonds in de Consistorie Gasthuiskerk.
b. Een schrijven van den kerkeraad der
Ger. kerk te Utrecht, betreffende een lid, dat
vroeger lid geweest is van de Geref. kerk van
Middelburg.
5. De Woensdagavond-commissie rappor
teert, dat de doop is aangevraagd voor één
kind, voorts één attestatie en één doopattest
ingekomen en één doopattest aangevraagd.
6. Een catechisante, die binnenkort naar
Indië vertrekt, wenscht daarheen te gaan als
belijdend lid der Ger. kerk. Een commissie
heeft haar onderzocht en adviseerden ker
keraad haar tot belijdenis toe te laten. Aldus
wordt besloten.
7. Een commissie uit den kerkeraad heeft
aan haar opdracht voldaan tot het onderzoeken
van een lid der Herv. kerk, die tot de Ger.
kerk wil overkomen. Het onderzoek heeft naar
genoegen plaatsgehad; de commissie adviseert
hem toe te laten. Aldus wordt besloten.
8. De wijkouderlingen hebben den knaap,
die zich wanordelijk gedragen heeft, gedurende
de openbare godsdienstoefening, bezocht.
Het bezoek heeft aanvankelijk een goede
uitwerking gehad.
9. De predikanten noemen de namen van
de catechisanten die op de belijdenis-catechi
satie zijn en belijdenis des geloofs wenschen
af te leggen.
Van de catechisatie van ds. Bouma 7 man
nelijke en 13 vrouwelijke catechisanten.
Van de catechisatie van ds. Telkamp:
le. van de catechisatie voor ouderen 6 man
nelijke en 1 vrouwelijke catechisant.
2e. van de catechisatie van de jongeren
3 mannelijke en 12 vrouwelijke catechisanten.
10. Sluiting.
De Kerkeraad.
De Diaconie der Gereformeerde Kerk van
Middelburg bericht hiermede dat het Rusthuis
voor ouden van dagen aan het Noord Bolwerk
voor belangstellenden te bezichtigen zal zijn
op Donderdag 1 en Vrijdag 2 Februari a.s.
telkens van 's namiddags 3 5 uur en 's avonds
van 7—9 uur. Ingang Branderijmolengang.
Kinderen kunnen zonder geleide niet worden
toegelaten.
De aandacht van de bezoekers wordt er
voorts op gevestigd dat door de Rusthuis-
Commissie overal in het gebouw kaarten zullen
worden aangebracht met namen van artikelen,
die zij daar nog gaarne zou zien geplaatst,
doch uit zuinigheidsoverwegingen heeft ge
meend nog niet te moeten aanschaffen.
Zij wenscht nu de belangstellende bezoekers
eerst haar wenschen kenbaar te maken in de
hoop dat van deze gelegenheid tot offervaardig
heid zoodanig gebruik zal worden gemaakt,
dat de ledige plaatsen zonder bezwaar van de
schatkist kunnen worden gevuld.
De Diaconie voornoemd,
I. de Ridder, Praeses.
J. W. Kogeler, Scriba.
Middelburg. De Commissie van Beheer
deelt hierdoor mede, dat de Pastorie aan het
Molenwater voor belangstellenden te bezichti
gen zal zijn Donderdag 1 en Vrijdag 2 Febr.
a.s., telkens van 's namiddags 3—4 uur.
Het Bestuur.
Ondergeteekende hoopt D. V. Donderdag 1
Februari van 11 tot 12 ure 's morgens in de
consistorie der Noorderkerk zitting te houden
tot het in ontvangst nemen van de collecten
voor de Kas van Hulpbehoevende Studenten.
De classicale correspondent,
S. den Hartigh.
VERGADERING der classis Tholen op
Woensdag 7 Februari a.s. D. V. te Bergen
op Zoom. Aanvang 10 uur.
Agendum:
1. Opening.
2. Nazien credentiebrieven instructies.
3. Notulen.
4. Zaken uit de notulen.
5. Ingekomen stukken.
6. Instructies enz.
7. Rapporten.
8. Rondvraag Art. 41 en 43.
9. Inning collecten en quota.
10. Vacaturebeurten.
11. Algemeene Rondvraag.
12. Persverslag.
13. Vaststelling aanvangsuur volgende ver
gadering en sluiting.
De Scriba H. Veldkamp, v.d.m.
Verantwoording uan Liefdegauen.
ZENDING.
Met vriendelijken dank ontvangen van Sientje
Staal Goes f 2,— van opgespaarde halve centen
en een doos zilverpapier, van Riekje Verkerke
Bergen op Zoom een doosje zilverpapier, van
Lein Ton Serooskerke 50 h. centen, en van de
kinderen der Chr. Bewaarschool Serooskerke
een doos zilverpapier.
Mej. C. P. H. Littooij.
Molstr. M'burg.
Vlissingen. Met hartelijken dank ontvangen
van Johanna Maas (Zwanenburg) een honderd
halve centen en van twee zusters der gemeente
resp. vierenveertig, en tweehonderd halve centen.
Namens de Zendingscommissie,
W. Karreman, Penningm.
Souburg. Ontvangen voor de Zending van
Andries Arendse Mz. een pakje zilverpapieren
theelood en 150 halve centen.
A. Lorier, Penningmeester.