Godsdienstoefeningen Kerstimpressies. De komende Bazar voor Lydia BOEKAANKONDIGING. Vereenigingsleuen. in ds Gereformeerds Kerken in Zeeland op Z08D&G 7 JANUARI 1923. Classe Middelburg Classe Zierikzee Classe Tholen Classe Goes Classe Axel schien uitroepenIs dat nu een menschkan dat nu een groote in Israël worden Zoo ook is een wedergeborene niet terstond een vol komen man naar de mate der volheid van Christus, ofschoon hij door het geloof gerecht vaardigd is voor God en alzoo als zijn kind aangenomen. Dit in meerder of minder verzekering aan te nemen maakt geen zorgelooze, of slordige belijders, maar verteerdert het hart. In der waarheid zoo lang wij God tegenover ons meenen te zien als een vertoond Rechter, hoe kan er dan sprake zijn van een kinderlijke omgang. Men mag dan misschien in slaafsche vreeze voor God kruipen en in scrupuleuze angstvalligheid met de Galaten dagen, maanden en jaren onderhouden, maar troost zullen die dingen hem niet geven en verzekerheid des geloofs evenmin. En nu het hooge woord moet er uitlaat ieder toezien als hij over de rechtvaardig making voor God handelt, waarvan verzekering in onze harten moet zijn dat hij dan niet zijn betoog verkracht door teveel den nadruk te leggen op de heiligmaking. En voorts onderzoeke een ieder zichzelve of hij met waarheid kan zingen Och, of mij uw geboön volbrachten. Gena, o Hoogste Majesteit. Gun door 't geloof in Christus krachten Om die te doen uit dankbaarheid. En als wij dat kunnen en durven zingen, laten wij dan nuchteren, waar, eerlijk onszelven bekennen een gerechtvaardigde te zijn en niet wachten op een getuigschrift van goed gedrag, van goede werken of op een onmiddellijke in spraak van Gods Geest op gevaar af van ons te misleiden door een of andere gevoelige gestalte. Wij hebben de verzekering in de beloften en Sacramenten En daarom men mag den indruk niet geven alsof er eerst maar sprake van geloofsverze- kerdheid kon zijn op het einde van den weg en alleen bij voortreffelijke heiligen. Neen, de ge- loofsverzekerdheid kan, ja moest, zijn, zoodra iemand in waarheid gelooft. Dit moest m.i. meer duidelijk gemaakt worden. Een achterlijk en bovendien ondeugend kind behoeft bij een bestraffing en onvriendelijk blik zijner ouders niet dadelijk te denken, dat hij verstooten wordt. Vooral niet als hij nog een greintje kinderlijk gevoel voor zijn ouders in zich gevoelt. Ten slotteAls men al te veel nadruk legt op de heiligmaking, als het gaat overgeloofs- verzekerdheid, zal wel den zuurdeesem der Antinomianen aantasten en krachteloos"*maken, doch het kwaad der zelfmisleiding zal weer op een anderen stengel uitschieten, misschien wel in de gedachte; het toch niet zoo licht op te nemen. Maar al ware het ook, dat men de hoop van zich weerde en zijn lichaam overgaf tot verbranding, het blijft toch waar wat Jezus zeidetenzij iemand wedergeboren wordt hij kan het Koninkrijk Gods niet zien, dus niet ingaan. Een kind werkt niet, maar schreit en zoekt naar de borst, alzoo een kind in het geestelijke hij bidt en zoekt naar voedsel en bewijst daardoor dat hij leeft. Had dat jonge kind be wustzijn, hij zou er verzekerd van zijn. Och, dat men bedacht: alle twijjel verlamt de ware heiligmaking en een wedergeborene, al was hij ook nog zoo weinig gevorderd in zijn heiligmaking als een Eli, kan en mag toch wel verzekerd zijn. Maar hij zal meer zuchten dan zingen, althans geen lof- en dank-psalmen doen hooren. Nochtans mochten ook de werken van de verzekerden meer vol gevonden worden bij God wat zouden ze meer blijdschap smaken en kracht doen en zegen verspreiden. Naschrift. Ik houd veel van Smijtegelts Catechismus verklaring,ofschoon ik niet met alles in durf stemmen, nochtans wie in de gelegen heid is leze in dat geval bladzijden 842 tot 856. Biggekerke. Job Wisse. Mz^ De Zondag met de daarop gevolgde Kerst dagen zijn weer voorbij. Wij hebben op die dagen van velerlei genotenvan de bediening des Woords, van stichtelijke stukken in dag bladen en tijdschriften, van meer bizondere kerstlectuur, van de door groote frischheid zich kenmerkende buitenlucht en eindelijk ook van eene Kerstfeestviering met de kinderen in onze oude, vooral bij kunstlicht zoo gezellige, prop volle Gasthuiskerk. In onzen tijd met zijn vele beslommeringen en teleurstellingen, hoe verkwikkend is het voor den mensch op rijperen leeftijd eens te mogen vertoeven onder een publiek, dat voor namelijk uit kinderen bestaat, eens te mogen zien in die oogen, die schitteren bij het hooren van het aloude kerstverhaal, bij het luisteren naar een pakkend vertelsel uit het kinderleven en niet het minst bij het verschijnen van manden, gevuld met krentekoeken en bolussen. Men denkt zich een goede veertig jaren terug en ziet zichzelven zitten onder de kinderen der Zondagsschool in die oude, door het Mo dernisme zoo goed als geheel verweerde stad, waar de broeders en zusters der Hervormde Evangelisatie en die der Afgescheiden kerk" zich hebben vereenigd om althans onder de jeugd met Gods zegen nog te redden, wat te redden viel. En men dankt God voor het voor recht uit ouders geboren te zijn, door wie men behalve naar Christel, school en catechisatie, ook gestuurd werden naar de stichting van Robert Raikes, de Zondagsschool, waar men met zijn stadgenootjes van allerlei rang en stand werd gewezen op het kindeke van Bethle hem, dat in een armoedigen stal werd geboren om ook kinderen rijk te maken. We hadden in onze jeugd één fraaie ver tooning, die ik echter in de Gasthuiskerk slechts ongaarne miste. Het was de groote, bijna tot de zoldering reikende Kerstboom, met zijn vele lichtjes, zijn appels (Hollandsche en Oranje), zijn versieringen van uitgeknipt papier en vooral die Engel, boven in den top, met de bazuin aan den mond. Den heelen avond keken we er naar, in de hoop er ook wat van te krijgen. En dan die angst, als de kaarsjes be gonnen uit te branden, dat de boom in den brand zou raken en de heele heerlijkheid zou vergaan l Misschien zijn er hier overwegende bezwaren, doch anders zou ik willen vragen Kan er hier ook niet zulk een boom zijn? Geldelijke moeilijkheden zijn, dunkt mij, wel te over winnen. Doch overigens heb ik de Kerstfeestviering met aangenaamheid in het hart meegevierd. Het kerstverhaal van den voorzitter, de aardige zang van de vervolgklassen en het meisjes koor van „Lydia" en vooral de kinderverhalen van mej. Maljers en den heer de Bruin, het laatste zeker iets van eigen schepping, het eerste op zeer verdienstelijke wijze „de Heraut" naverteld, droegen bij tot de opgewektheid van jongeren en ouderen. En dan ten slotte de uitdeeling van de „pakjes", een genot, waarop de kinderen, waarvan de meeste ge lukkig door allerlei genoegens nog niet zijn verwend, haast een jaar lang teren. Laat ons de broeders en zusters, die zich met dit liefelijk werk belasten, gedenken in ons gebed en steunen met onze gavenHun werk is inderdaad een practische en gezegende ar beid van evangelisatie ook onder kringen, waar het schijnt dat de kaars op den kandelaar is uitgebluscht. En moge het niet al te lang meer duren dat onze Gereformeerde kerk in Middelburg op het gezicht van de volwassenen, die van Christen dom en Relegie afdwaalden, tot het besluit komeWij steken de zeeengte over, die de jeugd van de volwassenen scheidt en helpen ook de laatsten. M. L. v. A. Gaarne voldoe ik aan het verzoek om boven staand stuk te plaatsen. Wij kunnen echter niet nalaten de volgende opmerking er aan toe te voegen. Een der bezwaren tegen den Kerst boom is, dat het de aandacht der kinderen van de kribbe met het Kindeke afleidt. Zonder het te bedoelen waarschijnlijk hebben we hier het getuigenis van een voorstander, dat dit bezwaar inderdaad bestaat en het versterkt mij in de overtuiging, dat we er niet aan moeten meedoen. Bouma. Waarvoor moet je nu eigenlijk dat geld ge bruiken en waarom moet dat nu door een Bazar Is het weer om een aardigheidje te doen? Hard en koud lijkt zoo'n onuitgesproken critiek, toch voelde ik deze héél anders. Werkelijk, het schokte me een beetje, doch van blijdschap, voor de betoonde belangstelling, die voor mij zoo zeldzaam is. En weet ge wat het resultaat was van mijn antwoord Ik wist en vermoedde niet dat mijn critische vriend plan had om die richting uit te gaan, dus vroeg niets en kreeg na kwartiertje praten tien gulden. Is dat geen opbouwende critiek en gelooft U nu niet met dezen gever dat mijn doel goed is, anders geeft zoo iemand, zoo nuchter, geen zoo groote gift. Maar nu verder. Ik had hem zoo graag het genoegen gegund om 40 blijde meisjesgezichtjes te zien en verzocht hem en Mevrouw op bezoek bij mijn meisjes en of Mevrouw eens wat hielp. Maar dat gelukte me niet en het is een karakteristisch verschijnsel in onze Geref. kringen. Men zou, oppervlakkig bezien, verwachten dat men liever iets deed dan iets geeft, doch men wil wel geven, doch Evangeliseeren niet. Nu zeg ik dat niet omdat ik zeker weet dat genoemde gever en zijn vrouw niet zullen komen, maar hulp te krijgen in de leiding is veel moeilijker dan begunstigers en gevers voor onzen Bazar, Die bazar moet nu spoedig komen en hier onder doe ik verantwoording van giften. Van dhr. N. N. f 10,—Meisjesvereeniging Koudekerke f 10,—Chr. Bewaarschool door fröbelwerkN. N. Serooskerke f 0,50, N. N. Serooskerke f 0,50, N. N. Serooskerke f 1,00; Mevr. H. B. Pop en allerleiMej. M. Utrecht KinderschortjeMej. H. Kleedje en Zijde Mej. J. J. O. IdemJongej. L. AllerleiJongej. F. Idem Jongej. P. KinderpantoffelsMej. M. W. DiversenMej. F. IdemMevr. W. Idem Mej. de N. Idem. Men ziet, er is een begin en nu U, lezer of lezeres, om ons verder te helpen. Doe het om Christus wille. Mag ik nu onze Begunstigers (sters) dringend verzoeken nog een weinig verder te gaan met hun steun en mij vrijheid te geven in een volgend no. hun namen en adressen te publi- ceeren, met de vermelding dat bij hun aardig heidjes, handwerkjes of al wat we verkoopen kunnen, mogen bezorgd worden en of zij hun vrienden of familie eens willen opwekken tot het onderhanden nemen van een handwerkje, dat kan in elk gesprek gebeuren en vergt alleen uw goeden wil en die heeft U reeds getoond. Die geen bericht bij iemand van ons stuurt, dat men bezwaar heeft, vindt zijn, (haar) naam onder die lijst, wat voorwaar geen schande is en misschien zien we dan ook wel eens meerderen op onze bijeenkomsten, Donderdags avonds half acht, consistorie Hofpleinkerk. Met broedergroete, G. M. Feij, Noordbolwerk M 224. Cijfers en Feiten. Gids voor het Politieke en Sociale leven. Uitgave van N. V. de Graafschap, Aalten. Deze gids beleefde reeds de derde jaargang en wijst iedereen een weg te midden van de vele kronkelpaden van het politieke en sociale leven. We hebben meermalen er opgewezen en hij verdient ten volle aanbeveling, want hij is volkomen betrouwbaar. Teun de Strooper. Een verhaal uit de dagen der Afscheiding door C. M. W. Plet. Uitgave van J. van der Wal, Bruinisse. Dit verhaal verplaatst ons naar Drogeham en omstreken, een dorp in Friesland en beschrijft tamelijk nauwkeurig het maatschappelijk en kerkelijk leven uit dezen tijd. Het is duidelijk, dat de schrijver op het terrein, waarop dit alles voorvalt, thuis is. Teun de Strooper wordt naar 't leven geteekend en is voor een klein gerucht niet vervaard. Hij weet beter, op welk veld de meeste hazen voorkomen, dan hoe de kerk er van binnen uitziet. Meermalen is hij reeds in aanraking met de politie geweest en ver in den omtrek kent men hem. Intusschen komt de jonge predikant naar Drogeham, doet er zijn intree, door zijn gereformeerde prediking vestigt hij de aandacht op zich en weldra komen elke zondag vele uit de naburige dorpen om hem te hooren. Het was in 't jaar 1835 een zeldzaamheid in Friesland, als er een domine was, die nog de oude waarheid verkondigde. Hoewel Teun niet veel met de kerk en met de predikanten op heeft, ontkomt hij toch niet aan den invloed, welke er van ds. Van Velzen uitgaat en het bewerkt onder den zegen des Heeren, dat ook deze Strooper begint na te denken over zijn wezenlijk welzijn. Het is den schrijver gelukt dezen Teun te teekenen in zijn zielestrijd. Het verhaal is zeer vlot geschreven en wie eenmaal begint te lezen, gaat er mee door tot het einde toe. Dit verhaal zal menigeen aangename uren verschaffen en we hopen dan ook, dat het vele lezers mag vinden. Het is duidelijk en stichtelijk en zonder het er bij te sleepen, is het een christelijk boek Der heiligen kleinood. Een preek over 2 Cor. 7: 1, en een gewichtige brief door Thomas Shepard uit het Engelsch vertaald door C. B. van Woerden te Zeist. Uitgave van Buurman en Kier, Leiden. Deze preek is geheel practisch van aard. Zij geeft een antwoord op de vraag, hoe men de belofte moet toepassen. Bij het lezen wordt het steeds duidelijker, dat de schrijver de moeilijkheden kent, welke zich opdoen aan de geloovigen, welke werkzaam zijn met de beloften. Tevens toont hij aan wat we hebben te doen om deze zwarigheden te overwinnen. Wijze raad wordt gegeven aan allen, die steeds bedenkingen voelen oprijzen, wanneer zij pogen zich op 's Heeren beloften te verlaten. De brief, welke er op volgt, is een antwoord op een vraag aan den schrijver gedaan en het getuigt, dat een ervaren Raadsman hier aan 't woord is. Hij kent de geestelijke krankheden, waaraan menige Christen lijdt en hij wijst helder de geneesmiddelen aan, welke onder den zegen Gods dienen kunnen tot herstelling. 's Heeren wegen, gehouden met eenen alles verbeurd hebbenden zondaar, beschreven door L. G. C. Ledeboer. In leven gereform. leeraar te Benshuizen. Zesde druk, uitgave van Buurman en Cler, Leiden. De naam van ds. Ledeboer blijft voortleven. Bijna ieder heeft van hem gehoord. Vooral ook in ons gewest. Het verwondert me in 't geheel niet, dat dit boekske reeds een zesden druk beleeft, en ik durf wel te zeggen, dat er velen zullen zijn, die het lezen. Nu we vinden dit best, want het is wel waard, dat het ook contact houdt met het tegenwoordig geslacht. Elke onpartijdige zal bij de lezing den indruk krijgen, dat hier een man verhaalt, wat hem wedervaren is, die weergeeft wat er gebeurd is. Men gevoelt, dat het echt is. Hij heeft zijn verbeeldingskracht aan banden gelegd en zegt ons in sobere bewoordingen, wat hij onder vonden heeft. Daardoor vraagt het dan ook een persoonlijk stempel. Zulke werkjes houden hun waarde, omdat men zich op deze wijze een zuiverder denk beeld kan vormen van den man die een grooten invloed heeft uitgeoefend op het kerkelijk en godsdienstig leven in onderscheiden kringen van ons volk en wiens arbeid nog nawerkt. Het is niet de vraag of we elke uitdrukking voor onze rekening wilden nemen, maar of de schrijver oprecht is, waar hij ons een blik gunt in zijn zieleleven. En aan 't laatste twijfelen we niet. Bouma. Geref. Jong. Vereen. „Herman Faukeel" 's Zondags te 8.15 uur consistorie Gasthuiskerk. Gecombineerde ledenvergadering van „Herman Faukeel" en „Dr. Lützen Wagenaar" ter bespreking van eenige huishoudel. zaken. BONDSRING SEROOSKERKE, vergadering op 12 Januari des avonds 7 uur in de Gere formeerde kerk te Domburg. Agenda: 1. 2de ged. Zeeuwsche afd. Schets door vriend J. van den Broeke van Vrouwepolder. 2. „De Zelfstudie" door de vereen, van Oostkapelle. 3. Reserve Onderwerp door vr. A. Sinke van Serooskerke 3de ged. Zeeuwsche afd. Schets. J. de Visser, Ring-Secretaris. Geref. Knapen vergadering „Samuel". Bijbelsche geschiedenis 1 Sam. 28 door J. Antheunisse. Kerkgeschiedenis „Calvijn door A. Cornelisse. MIDDELBURG. Bediening van den H. Doop in de Hofpleinkerk. Catech. Zondag 31. Gasthuiskerk 6 uur Hofpleinkerk 9.30 uur uQ. L. van Loon ds. Kok van Wommels. 2 uur ds. L. Bouma Noorderkerk 9.30 uur ds. L. van Loon van Aarlanderveen. 6 uur ds. Kok VLISSINGEN. Middelkerk 9.30 en 5.30 uur ds. P. Ch. v.d.Vliet Arnemuiden 9.30 en 2 uur ds. J. Runia Bevestiging Ambtsdragers. Domburg 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Gapinge 9.30 uur ds. L. Bouma Bev. Ambtsdragers en Voorber. LI. Av. 2 uur Lezen eener Leerr. Grypskerke 9 en 2 uur ds. Pontier van Maasdyk. Bevestiging Ambtsdragers. Koudekerke 9 en 2 uur ds. A. C. Hey Bevestiging Ambtsdragers. St. Laurens 9.30 en 2 uur Cand. M. den Boer 6.30 uur Cand. M. den Boer Rede Jongel. Ver. Meliskerke 9 en 2 uur ds. P. van Hoven Oostkapelle 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. Serooskerke 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur ds. Kok van Wommels. Souburg 9.30 uur Lezen eener Leerr. 2 uur ds. P. Ch. v. d. Vliet Bevestiging Ambtsdragers. Veere 9.30 en 2 uur ds. I. K. Wessels nam. Voorber. H. Av. Vrouwenpolder 9.30 en 2 uur Lez. eener Leerr. Westkapelle 9.30 en 2 uur ds. P. J. Baay Em. pred. te Veere. Bevestiging Ambtsdragers. Brouwershaven 9.30 en 2 uur ds. de Bruin van Den Haag. Bruinisse 9.30 en 2 uur ds. Z. Hoek Bed. H. Av. en Dankz. Coljjnsplaat 9.30 en 5.30 uur. ds. F. Staal Geersdjjk 9.30, 2 en 5.30 uur Lez. eener Leerr. Haamstede 9.30 en 2 uur ds. W. Goedhnjjs Kamperland 9 en 2 uur ds. F. J. v. d. Ende 6 uur Lezen eener Leerr. Nieuwerkerk 9.30 en 2 uur Lez. eener Leerr. Oosterland 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. 6 uur ds. Z. Hoek Scharendyke 9.30 en 2 uur ds. G. Laarman Wissekerke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Zierikzee 10 en 6 uur ds. C. J. Wielenga Zonnemaire 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Anna Jacoba Polder 9.30 en Bergen op Zoom 9.30 en 5 Krabbendjjke 9 en 2 uur Poortvliet 9.30, 2 en 0 uur Rilland-Bath 9.30 en 2 uur Tholen 9 en 2 uur Oud-Vosmeer 9.30, 2 en 6 2u. ds.H.Veldkamp u. Lez. eener Leerr. ds. P. H. de Jonge dhr. Jansen van Doorn, ds. B. W. de Graaft' Lezen eener Leerr. uur ds. C. Staal Baarland 9.30 en 2 uur ds. B. Meyer van Ierseke. Driewegen 9.30 en 2 uur ds. H. Brouwer Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur ds. A. Scheele Borsele 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. Goes 9.30 en 6 uur ds. R. J. v. d. Veen 's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur Lez. eener Leerr. Heinkenszand 9.30 en 2 uur Lez. eener Leerr. Ierseke 9.30 en 2 uur Wemeldinge 9.30 eu 2 uur Lezen eener Leerr. Kruiningen 9.30 en 2 uur ds. F. A. den Boeft Nieuwdorp 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Wolphaartsdyk 9 en 2 uur ds.. A, P, Lanting Axel 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. Hoek 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Oostburg 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Oostburg (dienst Aardenburg,) 9.30 en 6.30 uur Lezen eener Leerr. Schoondyke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr. Terneuzen 9.30 en 2 uur ds. S. Groeneveld Zaamslag 9 en 2 uur ds. P. van Dyk.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1923 | | pagina 3