Godsdienstoefeningen
Kerstimpressies.
De komende Bazar voor Lydia
BOEKAANKONDIGING.
Vereenigingsleuen.
in ds Gereformeerds Kerken in Zeeland
op Z08D&G 7 JANUARI 1923.
Classe Middelburg
Classe Zierikzee
Classe Tholen
Classe Goes
Classe Axel
schien uitroepenIs dat nu een menschkan
dat nu een groote in Israël worden Zoo ook
is een wedergeborene niet terstond een vol
komen man naar de mate der volheid van
Christus, ofschoon hij door het geloof gerecht
vaardigd is voor God en alzoo als zijn kind
aangenomen.
Dit in meerder of minder verzekering aan
te nemen maakt geen zorgelooze, of slordige
belijders, maar verteerdert het hart.
In der waarheid zoo lang wij God tegenover
ons meenen te zien als een vertoond Rechter,
hoe kan er dan sprake zijn van een kinderlijke
omgang. Men mag dan misschien in slaafsche
vreeze voor God kruipen en in scrupuleuze
angstvalligheid met de Galaten dagen, maanden
en jaren onderhouden, maar troost zullen die
dingen hem niet geven en verzekerheid des
geloofs evenmin.
En nu het hooge woord moet er uitlaat
ieder toezien als hij over de rechtvaardig making
voor God handelt, waarvan verzekering in
onze harten moet zijn dat hij dan niet zijn
betoog verkracht door teveel den nadruk te
leggen op de heiligmaking.
En voorts onderzoeke een ieder zichzelve of
hij met waarheid kan zingen
Och, of mij uw geboön volbrachten.
Gena, o Hoogste Majesteit.
Gun door 't geloof in Christus krachten
Om die te doen uit dankbaarheid.
En als wij dat kunnen en durven zingen,
laten wij dan nuchteren, waar, eerlijk onszelven
bekennen een gerechtvaardigde te zijn en niet
wachten op een getuigschrift van goed gedrag,
van goede werken of op een onmiddellijke in
spraak van Gods Geest op gevaar af van ons
te misleiden door een of andere gevoelige
gestalte.
Wij hebben de verzekering in de beloften en
Sacramenten
En daarom men mag den indruk niet geven
alsof er eerst maar sprake van geloofsverze-
kerdheid kon zijn op het einde van den weg en
alleen bij voortreffelijke heiligen. Neen, de ge-
loofsverzekerdheid kan, ja moest, zijn, zoodra
iemand in waarheid gelooft.
Dit moest m.i. meer duidelijk gemaakt worden.
Een achterlijk en bovendien ondeugend kind
behoeft bij een bestraffing en onvriendelijk blik
zijner ouders niet dadelijk te denken, dat hij
verstooten wordt. Vooral niet als hij nog een
greintje kinderlijk gevoel voor zijn ouders in
zich gevoelt.
Ten slotteAls men al te veel nadruk legt
op de heiligmaking, als het gaat overgeloofs-
verzekerdheid, zal wel den zuurdeesem der
Antinomianen aantasten en krachteloos"*maken,
doch het kwaad der zelfmisleiding zal weer
op een anderen stengel uitschieten, misschien
wel in de gedachte; het toch niet zoo licht
op te nemen. Maar al ware het ook, dat men
de hoop van zich weerde en zijn lichaam overgaf
tot verbranding, het blijft toch waar wat Jezus
zeidetenzij iemand wedergeboren wordt hij
kan het Koninkrijk Gods niet zien, dus niet
ingaan.
Een kind werkt niet, maar schreit en zoekt
naar de borst, alzoo een kind in het geestelijke
hij bidt en zoekt naar voedsel en bewijst
daardoor dat hij leeft. Had dat jonge kind be
wustzijn, hij zou er verzekerd van zijn.
Och, dat men bedacht: alle twijjel verlamt
de ware heiligmaking en een wedergeborene,
al was hij ook nog zoo weinig gevorderd in
zijn heiligmaking als een Eli, kan en mag toch
wel verzekerd zijn. Maar hij zal meer zuchten
dan zingen, althans geen lof- en dank-psalmen
doen hooren.
Nochtans mochten ook de werken van de
verzekerden meer vol gevonden worden bij God
wat zouden ze meer blijdschap smaken en
kracht doen en zegen verspreiden.
Naschrift. Ik houd veel van Smijtegelts
Catechismus verklaring,ofschoon ik niet met alles
in durf stemmen, nochtans wie in de gelegen
heid is leze in dat geval bladzijden 842 tot 856.
Biggekerke. Job Wisse. Mz^
De Zondag met de daarop gevolgde Kerst
dagen zijn weer voorbij. Wij hebben op die
dagen van velerlei genotenvan de bediening
des Woords, van stichtelijke stukken in dag
bladen en tijdschriften, van meer bizondere
kerstlectuur, van de door groote frischheid zich
kenmerkende buitenlucht en eindelijk ook van
eene Kerstfeestviering met de kinderen in onze
oude, vooral bij kunstlicht zoo gezellige, prop
volle Gasthuiskerk.
In onzen tijd met zijn vele beslommeringen
en teleurstellingen, hoe verkwikkend is het
voor den mensch op rijperen leeftijd eens te
mogen vertoeven onder een publiek, dat voor
namelijk uit kinderen bestaat, eens te mogen
zien in die oogen, die schitteren bij het hooren
van het aloude kerstverhaal, bij het luisteren
naar een pakkend vertelsel uit het kinderleven
en niet het minst bij het verschijnen van
manden, gevuld met krentekoeken en bolussen.
Men denkt zich een goede veertig jaren terug
en ziet zichzelven zitten onder de kinderen
der Zondagsschool in die oude, door het Mo
dernisme zoo goed als geheel verweerde stad,
waar de broeders en zusters der Hervormde
Evangelisatie en die der Afgescheiden kerk"
zich hebben vereenigd om althans onder de
jeugd met Gods zegen nog te redden, wat te
redden viel. En men dankt God voor het voor
recht uit ouders geboren te zijn, door wie men
behalve naar Christel, school en catechisatie,
ook gestuurd werden naar de stichting van
Robert Raikes, de Zondagsschool, waar men
met zijn stadgenootjes van allerlei rang en
stand werd gewezen op het kindeke van Bethle
hem, dat in een armoedigen stal werd geboren
om ook kinderen rijk te maken.
We hadden in onze jeugd één fraaie ver
tooning, die ik echter in de Gasthuiskerk
slechts ongaarne miste. Het was de groote,
bijna tot de zoldering reikende Kerstboom, met
zijn vele lichtjes, zijn appels (Hollandsche en
Oranje), zijn versieringen van uitgeknipt papier
en vooral die Engel, boven in den top, met de
bazuin aan den mond. Den heelen avond keken
we er naar, in de hoop er ook wat van te
krijgen. En dan die angst, als de kaarsjes be
gonnen uit te branden, dat de boom in den
brand zou raken en de heele heerlijkheid zou
vergaan l
Misschien zijn er hier overwegende bezwaren,
doch anders zou ik willen vragen Kan er hier
ook niet zulk een boom zijn? Geldelijke
moeilijkheden zijn, dunkt mij, wel te over
winnen.
Doch overigens heb ik de Kerstfeestviering
met aangenaamheid in het hart meegevierd.
Het kerstverhaal van den voorzitter, de aardige
zang van de vervolgklassen en het meisjes
koor van „Lydia" en vooral de kinderverhalen
van mej. Maljers en den heer de Bruin, het
laatste zeker iets van eigen schepping, het
eerste op zeer verdienstelijke wijze „de Heraut"
naverteld, droegen bij tot de opgewektheid
van jongeren en ouderen. En dan ten slotte
de uitdeeling van de „pakjes", een genot,
waarop de kinderen, waarvan de meeste ge
lukkig door allerlei genoegens nog niet zijn
verwend, haast een jaar lang teren.
Laat ons de broeders en zusters, die zich
met dit liefelijk werk belasten, gedenken in ons
gebed en steunen met onze gavenHun werk
is inderdaad een practische en gezegende ar
beid van evangelisatie ook onder kringen, waar
het schijnt dat de kaars op den kandelaar is
uitgebluscht.
En moge het niet al te lang meer duren dat
onze Gereformeerde kerk in Middelburg op het
gezicht van de volwassenen, die van Christen
dom en Relegie afdwaalden, tot het besluit
komeWij steken de zeeengte over, die de
jeugd van de volwassenen scheidt en helpen
ook de laatsten.
M. L. v. A.
Gaarne voldoe ik aan het verzoek om boven
staand stuk te plaatsen. Wij kunnen echter
niet nalaten de volgende opmerking er aan toe
te voegen. Een der bezwaren tegen den Kerst
boom is, dat het de aandacht der kinderen
van de kribbe met het Kindeke afleidt. Zonder
het te bedoelen waarschijnlijk hebben we hier
het getuigenis van een voorstander, dat dit
bezwaar inderdaad bestaat en het versterkt mij
in de overtuiging, dat we er niet aan moeten
meedoen. Bouma.
Waarvoor moet je nu eigenlijk dat geld ge
bruiken en waarom moet dat nu door een Bazar
Is het weer om een aardigheidje te doen?
Hard en koud lijkt zoo'n onuitgesproken critiek,
toch voelde ik deze héél anders. Werkelijk,
het schokte me een beetje, doch van blijdschap,
voor de betoonde belangstelling, die voor mij
zoo zeldzaam is. En weet ge wat het resultaat
was van mijn antwoord Ik wist en vermoedde
niet dat mijn critische vriend plan had om die
richting uit te gaan, dus vroeg niets en kreeg
na kwartiertje praten tien gulden.
Is dat geen opbouwende critiek en gelooft
U nu niet met dezen gever dat mijn doel goed
is, anders geeft zoo iemand, zoo nuchter, geen
zoo groote gift. Maar nu verder. Ik had hem
zoo graag het genoegen gegund om 40 blijde
meisjesgezichtjes te zien en verzocht hem en
Mevrouw op bezoek bij mijn meisjes en of
Mevrouw eens wat hielp. Maar dat gelukte me
niet en het is een karakteristisch verschijnsel
in onze Geref. kringen.
Men zou, oppervlakkig bezien, verwachten
dat men liever iets deed dan iets geeft, doch
men wil wel geven, doch Evangeliseeren niet.
Nu zeg ik dat niet omdat ik zeker weet dat
genoemde gever en zijn vrouw niet zullen komen,
maar hulp te krijgen in de leiding is veel
moeilijker dan begunstigers en gevers voor
onzen Bazar,
Die bazar moet nu spoedig komen en hier
onder doe ik verantwoording van giften.
Van dhr. N. N. f 10,—Meisjesvereeniging
Koudekerke f 10,—Chr. Bewaarschool door
fröbelwerkN. N. Serooskerke f 0,50, N. N.
Serooskerke f 0,50, N. N. Serooskerke f 1,00;
Mevr. H. B. Pop en allerleiMej. M. Utrecht
KinderschortjeMej. H. Kleedje en Zijde Mej.
J. J. O. IdemJongej. L. AllerleiJongej. F.
Idem Jongej. P. KinderpantoffelsMej. M. W.
DiversenMej. F. IdemMevr. W. Idem
Mej. de N. Idem.
Men ziet, er is een begin en nu U, lezer of
lezeres, om ons verder te helpen. Doe het om
Christus wille.
Mag ik nu onze Begunstigers (sters) dringend
verzoeken nog een weinig verder te gaan met
hun steun en mij vrijheid te geven in een
volgend no. hun namen en adressen te publi-
ceeren, met de vermelding dat bij hun aardig
heidjes, handwerkjes of al wat we verkoopen
kunnen, mogen bezorgd worden en of zij hun
vrienden of familie eens willen opwekken tot het
onderhanden nemen van een handwerkje, dat kan
in elk gesprek gebeuren en vergt alleen uw
goeden wil en die heeft U reeds getoond. Die
geen bericht bij iemand van ons stuurt, dat
men bezwaar heeft, vindt zijn, (haar) naam
onder die lijst, wat voorwaar geen schande is
en misschien zien we dan ook wel eens
meerderen op onze bijeenkomsten, Donderdags
avonds half acht, consistorie Hofpleinkerk.
Met broedergroete,
G. M. Feij, Noordbolwerk M 224.
Cijfers en Feiten. Gids voor het
Politieke en Sociale leven. Uitgave
van N. V. de Graafschap, Aalten.
Deze gids beleefde reeds de derde jaargang
en wijst iedereen een weg te midden van de
vele kronkelpaden van het politieke en sociale
leven. We hebben meermalen er opgewezen en
hij verdient ten volle aanbeveling, want hij is
volkomen betrouwbaar.
Teun de Strooper. Een verhaal
uit de dagen der Afscheiding door
C. M. W. Plet. Uitgave van J. van
der Wal, Bruinisse.
Dit verhaal verplaatst ons naar Drogeham
en omstreken, een dorp in Friesland en beschrijft
tamelijk nauwkeurig het maatschappelijk en
kerkelijk leven uit dezen tijd. Het is duidelijk,
dat de schrijver op het terrein, waarop dit alles
voorvalt, thuis is. Teun de Strooper wordt
naar 't leven geteekend en is voor een klein
gerucht niet vervaard. Hij weet beter, op welk
veld de meeste hazen voorkomen, dan hoe de
kerk er van binnen uitziet. Meermalen is hij
reeds in aanraking met de politie geweest en
ver in den omtrek kent men hem. Intusschen
komt de jonge predikant naar Drogeham, doet
er zijn intree, door zijn gereformeerde prediking
vestigt hij de aandacht op zich en weldra komen
elke zondag vele uit de naburige dorpen om
hem te hooren. Het was in 't jaar 1835 een
zeldzaamheid in Friesland, als er een domine
was, die nog de oude waarheid verkondigde.
Hoewel Teun niet veel met de kerk en met de
predikanten op heeft, ontkomt hij toch niet
aan den invloed, welke er van ds. Van Velzen
uitgaat en het bewerkt onder den zegen des
Heeren, dat ook deze Strooper begint na te
denken over zijn wezenlijk welzijn.
Het is den schrijver gelukt dezen Teun te
teekenen in zijn zielestrijd. Het verhaal is zeer
vlot geschreven en wie eenmaal begint te lezen,
gaat er mee door tot het einde toe.
Dit verhaal zal menigeen aangename uren
verschaffen en we hopen dan ook, dat het vele
lezers mag vinden.
Het is duidelijk en stichtelijk en zonder het
er bij te sleepen, is het een christelijk boek
Der heiligen kleinood. Een preek
over 2 Cor. 7: 1, en een gewichtige
brief door Thomas Shepard uit het
Engelsch vertaald door C. B. van
Woerden te Zeist. Uitgave van
Buurman en Kier, Leiden.
Deze preek is geheel practisch van aard.
Zij geeft een antwoord op de vraag, hoe
men de belofte moet toepassen. Bij het lezen
wordt het steeds duidelijker, dat de schrijver
de moeilijkheden kent, welke zich opdoen aan
de geloovigen, welke werkzaam zijn met de
beloften. Tevens toont hij aan wat we hebben
te doen om deze zwarigheden te overwinnen.
Wijze raad wordt gegeven aan allen, die steeds
bedenkingen voelen oprijzen, wanneer zij pogen
zich op 's Heeren beloften te verlaten.
De brief, welke er op volgt, is een antwoord
op een vraag aan den schrijver gedaan en het
getuigt, dat een ervaren Raadsman hier aan 't
woord is. Hij kent de geestelijke krankheden,
waaraan menige Christen lijdt en hij wijst
helder de geneesmiddelen aan, welke onder
den zegen Gods dienen kunnen tot herstelling.
's Heeren wegen, gehouden met
eenen alles verbeurd hebbenden
zondaar, beschreven door L. G. C.
Ledeboer. In leven gereform. leeraar
te Benshuizen. Zesde druk, uitgave
van Buurman en Cler, Leiden.
De naam van ds. Ledeboer blijft voortleven.
Bijna ieder heeft van hem gehoord. Vooral
ook in ons gewest. Het verwondert me in 't
geheel niet, dat dit boekske reeds een zesden
druk beleeft, en ik durf wel te zeggen, dat er
velen zullen zijn, die het lezen. Nu we vinden
dit best, want het is wel waard, dat het ook
contact houdt met het tegenwoordig geslacht.
Elke onpartijdige zal bij de lezing den indruk
krijgen, dat hier een man verhaalt, wat hem
wedervaren is, die weergeeft wat er gebeurd
is. Men gevoelt, dat het echt is. Hij heeft zijn
verbeeldingskracht aan banden gelegd en zegt
ons in sobere bewoordingen, wat hij onder
vonden heeft. Daardoor vraagt het dan ook
een persoonlijk stempel.
Zulke werkjes houden hun waarde, omdat
men zich op deze wijze een zuiverder denk
beeld kan vormen van den man die een grooten
invloed heeft uitgeoefend op het kerkelijk en
godsdienstig leven in onderscheiden kringen
van ons volk en wiens arbeid nog nawerkt.
Het is niet de vraag of we elke uitdrukking
voor onze rekening wilden nemen, maar of de
schrijver oprecht is, waar hij ons een blik gunt
in zijn zieleleven. En aan 't laatste twijfelen
we niet. Bouma.
Geref. Jong. Vereen. „Herman Faukeel"
's Zondags te 8.15 uur consistorie Gasthuiskerk.
Gecombineerde ledenvergadering van
„Herman Faukeel" en „Dr. Lützen Wagenaar"
ter bespreking van eenige huishoudel. zaken.
BONDSRING SEROOSKERKE, vergadering
op 12 Januari des avonds 7 uur in de Gere
formeerde kerk te Domburg.
Agenda:
1. 2de ged. Zeeuwsche afd. Schets door
vriend J. van den Broeke van Vrouwepolder.
2. „De Zelfstudie" door de vereen, van
Oostkapelle.
3. Reserve Onderwerp door vr. A. Sinke van
Serooskerke 3de ged. Zeeuwsche afd. Schets.
J. de Visser, Ring-Secretaris.
Geref. Knapen vergadering „Samuel".
Bijbelsche geschiedenis 1 Sam. 28 door
J. Antheunisse.
Kerkgeschiedenis „Calvijn door A. Cornelisse.
MIDDELBURG.
Bediening van den H. Doop in de Hofpleinkerk.
Catech. Zondag 31.
Gasthuiskerk 6 uur
Hofpleinkerk 9.30 uur
uQ. L. van Loon
ds. Kok
van Wommels.
2 uur ds. L. Bouma
Noorderkerk 9.30 uur ds. L. van Loon
van Aarlanderveen.
6 uur ds. Kok
VLISSINGEN.
Middelkerk 9.30 en 5.30 uur ds. P. Ch. v.d.Vliet
Arnemuiden 9.30 en 2 uur ds. J. Runia
Bevestiging Ambtsdragers.
Domburg 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Gapinge 9.30 uur ds. L. Bouma
Bev. Ambtsdragers en Voorber. LI. Av.
2 uur Lezen eener Leerr.
Grypskerke 9 en 2 uur ds. Pontier
van Maasdyk.
Bevestiging Ambtsdragers.
Koudekerke 9 en 2 uur ds. A. C. Hey
Bevestiging Ambtsdragers.
St. Laurens 9.30 en 2 uur Cand. M. den Boer
6.30 uur Cand. M. den Boer
Rede Jongel. Ver.
Meliskerke 9 en 2 uur ds. P. van Hoven
Oostkapelle 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Serooskerke 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur ds. Kok
van Wommels.
Souburg 9.30 uur Lezen eener Leerr.
2 uur ds. P. Ch. v. d. Vliet
Bevestiging Ambtsdragers.
Veere 9.30 en 2 uur ds. I. K. Wessels
nam. Voorber. H. Av.
Vrouwenpolder 9.30 en 2 uur Lez. eener Leerr.
Westkapelle 9.30 en 2 uur ds. P. J. Baay
Em. pred. te Veere.
Bevestiging Ambtsdragers.
Brouwershaven 9.30 en 2 uur ds. de Bruin
van Den Haag.
Bruinisse 9.30 en 2 uur ds. Z. Hoek
Bed. H. Av. en Dankz.
Coljjnsplaat 9.30 en 5.30 uur. ds. F. Staal
Geersdjjk 9.30, 2 en 5.30 uur Lez. eener Leerr.
Haamstede 9.30 en 2 uur ds. W. Goedhnjjs
Kamperland 9 en 2 uur ds. F. J. v. d. Ende
6 uur Lezen eener Leerr.
Nieuwerkerk 9.30 en 2 uur Lez. eener Leerr.
Oosterland 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
6 uur ds. Z. Hoek
Scharendyke 9.30 en 2 uur ds. G. Laarman
Wissekerke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Zierikzee 10 en 6 uur ds. C. J. Wielenga
Zonnemaire 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Anna Jacoba Polder 9.30 en
Bergen op Zoom 9.30 en 5
Krabbendjjke 9 en 2 uur
Poortvliet 9.30, 2 en 0 uur
Rilland-Bath 9.30 en 2 uur
Tholen 9 en 2 uur
Oud-Vosmeer 9.30, 2 en 6
2u. ds.H.Veldkamp
u. Lez. eener Leerr.
ds. P. H. de Jonge
dhr. Jansen
van Doorn,
ds. B. W. de Graaft'
Lezen eener Leerr.
uur ds. C. Staal
Baarland 9.30 en 2 uur ds. B. Meyer
van Ierseke.
Driewegen 9.30 en 2 uur ds. H. Brouwer
Kapelle-Biezelinge 9.30 en 2 uur ds. A. Scheele
Borsele 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Goes 9.30 en 6 uur ds. R. J. v. d. Veen
's-Gravenpolder 9.30 en 2 uur Lez. eener Leerr.
Heinkenszand 9.30 en 2 uur Lez. eener Leerr.
Ierseke 9.30 en 2 uur
Wemeldinge 9.30 eu 2 uur Lezen eener Leerr.
Kruiningen 9.30 en 2 uur ds. F. A. den Boeft
Nieuwdorp 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Wolphaartsdyk 9 en 2 uur ds.. A, P, Lanting
Axel 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Hoek 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Oostburg 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Oostburg (dienst Aardenburg,)
9.30 en 6.30 uur Lezen eener Leerr.
Schoondyke 9.30 en 2 uur Lezen eener Leerr.
Terneuzen 9.30 en 2 uur ds. S. Groeneveld
Zaamslag 9 en 2 uur ds. P. van Dyk.