Brieven alt Vlaanderen. christelijke actie, welke gewicht in de schaal legten tegenover de propaganda van het on geloof is er een toenemende belangstelling om het evangelie te brengen aan hen, die er van vervreemd zijn. Ook het christelijk onderwijs neemt nog steeds in kracht toe, en het is in de Kamer gebleken, dat er nog volksvertegenwoordigers zijn, die voor de vrijheid van de scholen het durven op te nemen, zoodat de technische her ziening van de onderwijswet ons eenige winst heeft gebracht. Wij mogen ons niet blind staren op de donkerheid, want dan zouden we de lichtstralen, welke God geeft, geheel uit het oog verliezen. Het is van verschillende zijden opgemerkt, dat het in de Gereformeerde kerken na de Leeuwarder Synode steeds rustiger is gewor den. In het afgeloopen jaar was het er al bij zonder rustig. Er waren wel eens van die kleine schermutselingen, welke voor een oogen- blik de aandacht trokken, maar zij waren niet bij machte om het kerkelijk leven in krachtige beweging te brengen. Voor sommigen, die van strijd houden, was het al te rustig en er waren er ook eenigen, die zich bezorgd maakten en vroegen, of zij soms ook ingeslapen waren. Doch van dit laatste hebben we niet veel ge merkt. Het lijkt ons toe, dat de kerken juist de gelegenheid hadden om den arbeid zonder veel opzien te verwekken door te zetten en te ijveren om de waarheid tot het geloofsbewust zijn te doen doordringen. Door de goede gunst onzes Gods werden zij innerlijk sterker en dreven ze de wortelen steeds dieper in ons volksleven en namen zij uiterlijk in ledental toe, al ging dit niet met groote sprongen. Uit de verslagen in de kerkelijke bladen gegeven over kerkelijke vergaderingen bleek, dat met name de Zending in onze Oost en de evangelisatie in ons eigen land meer en meer een plaats krijgen en dit is een goed teeken. We zijn er nog ver van af, dat we onze roe ping steeds helder bewust zijn en dat we oor zaak hebben om over onszelf tevreden te zijn, maar toch mogen we met dank aan den Koning ons van God gegeven vermelden, dat onze kerken reeds zulk een arbeid op Java, op Soemba en in ons eigen land verrichtten. Het is in elk geval een bewijs, dat het bevel door den Christus vóór Zijn heengaan gegeven, op de harten weegt. Langzamerhand wint de liefde tot de uitbreiding van 't koninkrijk der hemelen in kracht en neemt de offervaardigheid toe. Wanneer we op dezen weg voortgaan en alle heil blijven verwachten van Hem, die onze kerken heeft geplant en ze reeds zoo lang in 't leven bewaarde, dan zullen we ook in de toekomst niet beschaamd uitkomen. Op dit gebied is er nog veel te doen en we mogen ons niet laten ontmoedigen door de malaise, welke alom heerscht. Mijns zegt God is het goud en het zilver en het vee op duizend ber gen en waar Hij roept tot het werk, daar zal Hij ook in staat stellen om het te volbrengen. Voor ons gewest is het ook bemoedigend dat het vereenigingsleven toeneemt in kracht. Ik zag dezer dagen, dat de jongelingsvereeni- gingen in onze provincie toenemen in ledental. Het duurt bij ons altijd wat langer dan in andere oorden, voor we er zijn, maar zulke levensteekenen onzer vereenigingen zijn be moedigend vooral omdat het geldt onze jonge mannen, die straks de plaats van de ouderen zullen moeten innemen. Het blijkt daaruit, dat de ijver betoond wordt en dat God groei en bloei wil geven. Ontegenzeggelijk hebben dergelijke vereenigingen veel bijgedragen aan de door werking van 't evangelie in jeugdige harten. Wat ik nog meer zeggen wil, spaar ik tot de volgende week. Nalaten kan ik niet om den wensch uit te spreken, dat dit nieuwe jaar gezegend moge zijn voor al onze kerken, haar ambtsdrager en al haar leden. Bouma. VI. Amice, Laat ik beginnen met u voor het nieuw in getreden jaar den zegen des Heeren toe te wenschen. Ge weet wat de Schrift zegt: „De zegen des Heeren, die maakt rijk". En dan staat er nog wat bij, dat in dezen donkeren tijd ook begeerenswaard kan geacht worden„Hij voegt er geen smart bij In schriftuurlijken zin opgevat is dit een rijk dom en een weghouden van smart, die naar den uiterlijken schijn soms juist het omgekeerde kan lijken, maar in den diepsten kern is Gods zegen een schat, die niet verderflijk is, en gaat hij gepaard met wat eenmaal in Ezra's dagen tot het bedroefde volk gesproken werd: „De blijdschap des Heeren zal uwe sterkte zijn Het ga ook onze kerken wel in 1923! En dan denk ik daarbij aan velerlei. In de (Amerik.) Wachter stond voor kort een stukje onder den titel: „Negatieve godsdienst". Ik wil daaruit een eenigszins lange aanhaling doen, want ge zult het wel interessant vinden God wederbaart niet den mensch en geeft hem geen godsdienst slechts om te ont vangen en eenmaal zalig te worden. Maar ook en vooral om Hem te dienen. Ze moeten vruchten voortbrengen. Positieve gedachten, woorden en werken worden er van ons geëischt. En het schijnt dat velen, ook onder ons, heel hun practischen godsdienst in nega tieven zin opvatten. Als ze over hun gods dienstig leven spreken, dan krijgt men een lange rij van negatieven (ontkenningen) te hooren. Ze werken niet op Zondag. Ze gaan niet naar de bioscopen of andere plaatsen waar de wereld gediend wordt Ze vloeken niet. Ze haten en lasteren hunne naasten niet. Ze hebben geen omgang met de goddeloozen. Met wereldsche menschen laten ze zich niet of zoo weinig mogelijk in 't Is alles niet, niet, niet, wat ze doen. Werkelijk met zulk een poover, mager, geestelijk bestaan mogen we ons niet te vreden stellen. Is het Christendom dan niet iets positiefs Deze is de godsdienst van het kerkhof. Al die ontkenningen kunnen ook op de dooden worden toegepast". Tot zoover, Amice; en nu moet ik terstond zeggen, dat er natuurlijk een evenlange reeks naast geplaatst kan worden van christelijke, godsdienstige positieve daden, die evenmin goed zouden zijn, als ze uit het geloof niet opkomen zouden, doch dit is naar waarheid door De Wachter gezegd, dat God den mensch wederbaart bovenal om vruchten des geloofs te dragen. Ik heb tot dusver nog geen korter en schooner beschrijving gelezen van het werk der Weder geboorte, dan onze Canones van Dordt geven in Hfdst. Ill en IV het He Art., waar van den wederbarenden Geest Gods staat „Hij opent het hart, dat gesloten isHij „vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat „onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe „hoedanigheden en maakt dat die wil, die „dood was, levend wordt; die boos was, „goed wordt; die niet wilde, nu metter daad wildie wederspannig was, gehoor zaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien „wil alzoo, dat hij als een goede boom „vruchten van goede werken kan voort brengen". Ge ziet, Amice, dat De Wachter het bij het rechte einde heeft, als hij ons waarschuwt, dat onze godsdienst maar niet negatief maar wel degelijk in hoofdzaak positief, een schikken en richten van ons leven tot den dienst des Heeren moet zijn. Mogen onze Zeeuwsche kerken, al onze kerken door Gods genade tot dien dienst ook in 1923 worden bekwaamd. Maar nu denk ik ook met smart aan het gering aantal predikanten dat in onze Zeeuw sche kerken dient. Ge weet hoe het op Wal cheren staat, hoe ook in de classis Goes, Zie- rikzee menige kerk is, die tevergeefs een dienaar des Woords beriep. En wat de classis Axel betreft, het is in deze wel bijzonder droef. Het is zeker de meest uitgestrekte in de heele provincie. Ge kent als Zeeuw natuurlijk ook de kaart van Z.-Vlaanderen. Als ge nu weet, dat onze Gereformeerde menschen wonen van Nieuw-Namen tot achter Sluis, dan vindt ge daar een afstand, die grooter is dan van Krab- bendijke naar Middelburg. Moet ge een vacaturebeurt in Oostburg ver vullen, dan zijt ge soms langer onderweg dan wanneer ge van Middelburg per trein naar Rotterdam gaat. Vooral in 't land van Axel zijn de gemeenten talrijk, en in het land van Cad- zand is het wegens het modernisme zoo ernstig noodig, dat door geregelde bearbeiding naar binnen en door evangelisatie naar buiten be houdend en winnend gewerkt wordt. En nu zijn daar, de Heraut wees er tot onze blijdschap op, slechts twee predikanten. Som mige kerken, bijv. Schoondijke, hebben soms in twee maanden slechts één predikant. De doop moet dikwijls uitgesteldallerlei arbeid kwijntsoms zijn nuttige vereenigingen als de J. V. uit gebrek aan leiding tijdelijk opgeheven. Walcheren heefteen consulent voor het land van Cadzand aangewezen, maar ook al gaat deze 's morgens om 5 uur op stap, (zou er wel één voorbeeld van zijn in Nederland dan is hij toch pas den anderen dag diep in den middag thuis en kunnen de catechisatieuren nog voor de ver-wonende boerenjongens en meisjes niet anders dan zeer lastig vallen. Nu gelooven wij, dat God ook ondanks de schaarschte aan predikanten zijn kerk hier in stand kan en ook zal houden, en wij weten dat in al onze vacante gemeenten de Kerke raden hun arbeid vermenigvuldigen, maar ziende op den nood mag in heel Zeeland, en in Z. Vlaanderen in 't bijzonder wel de bede oprijzen, dat de Heere hier zijn Kerk van dienaren niet verstoken doe blijven. Dat dit gebrek aan predikanten soms ook direct schadelijk kan werken, door gebrek aan juiste voorlichting bleek ons uit een geval, dat mij in verschillende deelen van Z.-Vl. ter oore kwam. Men had in een verslag van onze Zending een som gelezen, die maandelijks aan onzen Ds. Merkelijn moest toegezonden worden. En nu spreken er velen hun bevreemding over uit, dat onze missionaire dienaar zoo hoog salaris had. Inderdaad, als dat alles voor onzen ijverigen ex.leeraar van Schoondijke was, dan kan een minister er jaloersch op zijn. En de ijverige menschen hadden gelijk hun bijdrage dan maar wat te besnoeien. Maar zoo is het niet. Welmeenende broeders poogden duidelijk te maken, dat in Indië zoo veel duurder leven is dan hier in't Vaderland maar 't zou toch nog veel te hoog zijn. Ik mag in dezen brief nu wel niet publiek meedeelen hoeveel het is, want dat sticht niet, maar dit mag ik wel zeggen, dat als ge die hoofdsom voor onzen broeder in Magelang alléén bestemd acht, ge dan op die manier zijn salaris juist met 3 hebt vermenigvuldigd. Zoodat, om nog duidelijker te zijn, de hoofd som door 3 gedeeld moet worden 1 Trouwe lezing van Ds. M.'s brieven zal U duidelijk maken, waartoe die overige twee derden noodig zijn. Ik zie Br. M. al glimlachen als we hem zoo rijk zouden willen maken. Dit naadje is nu, hoop ik weer recht gebreid. Intusschen kon het gewenscht zijn, dit ge deelte wat meer gespecifieerd in 't verslag op te geven. Doch ik blijf liefst van het terrein van onze Zendingsdeputaten af. Moge 1923 ook voor Ds. M. en zijn arbeid een gezegend jaar zijn. We brengen hem uit ook zoo door hem geliefde deel van Zeeland onzen groet. Hij twijfelt door het bovenstaande niet aan onze bereidwilligheid, want die is bij onze kerken nog niet verminderd. Het raakt hoog tijd, dat ik eindig, Amice. Het ga u welzij 1923 getuige van een opge wekt geestelijk leven in al onze kerken, door de genade van onzen trouwen God. Z. t.t. v. D. Kerk- en Schoolnieuws. BEROEPEN TE WesterleeG. A. Langhout te Gaastmeer. 2e ExloërmondG. Meijer te Marum. HeerenveenD. J. Couvée te Meppel. KootenJ. J. Tiemersma te Tzummarum. Jutrijp-Hommerts en Wijckel—BalkCand. W. Moene te Leiden. Watergraafsmeer: W. van 't Sant te Katendrecht. BEDANKT VOOR MedemblikS. de Bruine te 's Gravenhage (vroeger te Oskalvaser Iowa.) Scheemda H. Knoop te Schouwerzijl. ArumK. Veen te O. en N. Bildtdijk. RaardG. A. Langhout te Gaastmeer. Domburg-WestkapelleE. J. van Voorst te [Kootwijk. Tholen: J. E. Westerhuis te Oud-Loosdrecht. DordrechtDr. S. O. Los te 's Gravenhage. Op 59-jarigen leeftijd is Donderdag j.l. onverwacht overleden Ds. C. W. de Vries, te Tzum. De navolgende predikanten in de Geref. Kerken hopen een jubileum te vieren in 1923. Van 25 jarenG. Doekes te Nieuwdorp, 30 Jan.; Chr. Bruins te Breukelen, 17 April; R. Koolstra te Hoek van Holland, 15 Mei; E. H. Broekstra te Rijnsberg, 4 JuniJ. Gispen te Groningen, 5 JuniH. H. Schoenmakers te Kampen 26 JuniN. G. Kerssies te Wezep, 31 Juli; J. P. Klaarhamer te Dokkum, en K. Bakker te Lutten a.d. Dedemsvaart, 21 Aug.; A. Boekenoogen te Tienhoven, 11 Sept.; H.de Lange te Exmorra, 18 SeptemberR.J.Aalberts te Wormerveer, 25 SeptemberJ. A. de Vries te Zaandam, 9 October. Van 30 jaren: D. Tom te Hilversum, 1 Jan. E. Koppe te Westerembden, 8 Jan.Z. Hoek te Zonnemaire, 3 MaartT. Kramer te Monster, 28 Mei; A. D. C. Kok te Idskenhuizen, 18Juni J. J. Miedema te Groningen (B.), 9 JuliH. C. van den Brink te Zandvoort, en E. Prinsen te Enschede, 3 Sept. G. van Setten Jr. te Beek bergen en K. K. Troost te Naaldwijk 22 Oct.; P. Bos te Stadskanaal, 4 November; A. H. Nieboer te 's Gravendeel, 4 Nov.; J. Meijer te Beetgum, 19 Nov.D. Steenhuis te Loppersum, en H. Buurman te Amstelveen, 10 December; N. Woldinga te Pieterburen 17 December. Van 35 jaren: G. J. Breukelaar te Surhuister- veen 11 Nov.W. Breukelaar te Zaandam 18 Nov. Van 40 jaren: H. A. Dijkstra te Diever 1 Juli; K. Fernhout te Amsterdam, 3 Sept.A. de Geus te De Lemmer, 25 Nov.; L. G. Goris te Zeven bergen, 23 December. Van 50 jarenG. Broekhuizen te Aduard, 16 November. Ofïiciëele Berichten. AGENDUM voor de Classicale Vergadering op Donderdag 18 Januari a. s., in de Gereformeerde Kerk te Ter Neuzen. Orde der werkzaamheden 1. Opening door den Praeses. 2. Nazien en rapport credentialen. 3. Lezing en vaststelling der notulen. 4. Behandeling der ingekomen stukken. 5. Rondvraag naar art. 41 D. K. O. In verband daarmede behandeling der voor stellen en instructiën der kerken. 6. Rapport der verschillende deputaten. 7. Afdoening van geldelijke zaken. 8. Benoemingen deputaten enz. (zie 8 en 9 art. 11 H. R.) 9. Aanwijzing roepende kerk. Vaststelling van datum. 10. Sluiting. Namens de roepende Kerk van Ter Neuzen, S. Groeneveld, Praeses. L. de Feijter Huyssen, Scriba. Ter Neuzen, 3 Januari 1923. CLASSIS THOLEN. De e. v. vergadering der Classis Tholen zal gehouden worden D. V. Woensdag 7 Febr. 1923 te Bergen op Zoom. Aanvang 10 uur. Op deze vergadering moeten gestort de collecten a. voor hulpbeh. studenten, b. voor hulpbeh. kerken. Stukken voor 't agendum in te zenden vóór 23 Jan. e. k. bij den scriba der classis. De scriba, Ds. H. Veldkamp, Anna Jacobapolder. Ontvangen collecten van de kerken der Cl. Middelburg voor de Theol. School te Kampen Arnemuiden f I0.825Domburg f9.516; Ga- pinge f8.60; Grijpskerke f 17.07Koudekerke f 18.78; St. Laurens f 6.59 Meliskerke f22.215; Middelburg f 121.875Oostkapelle f 13.86; Serooskerke f 33.84Souburg (O. en W.) f 24.61 Veeref 17.65; Vlissingen f74.22Vrouwepolder f 12.10; Westkapelle f 10.88. De Correspondent der Classis Middelburg, S. den Hartigh. VERGADERING van den Kerkeraad (breed) te ^Middelburg op Donderdag 4 Januari 1. Voorzitter ds. Bouma opent de vergade ring, laat zingen Ps.'f119 10, leest Ps. 119 17—24 en gaat voor in gebed. 2. De voorzitter heet de broeders op deze eerste vergadering hartelijk welkom, gedenkt onzen overleden broeder "ouderling Damen en richt ook het woord inzonderheid tot de broe ders diakenen, die weldra het Rusthuis voor onze ouden van dagen zullen openen. Br. Van Dijk is de tolk der vergadering die een har telijk woord richt tot den voorzitter. 3. De notulen der vorige vergadering worden gelezen en met kleine wijziging goedgekeurd. 4. Nominaal appel wordt gehouden. Ds. Telkamp is afwezig, voorts met ken nisgeving 3 ouderlingen. 5. Ingekomen stukken a. Een dankbetuiging voor het toezenden van f 10 voor de Hongaarsche studenten. b. Aanvrage van de Protestanten te Wiirz- burg voor een gave voor een derde kerk. c. Aanvrage voor de Evangelisatie van de Gereformeerde kerk te Brussel om steun. b. en c. verwezen naar de Commissie om aanvragen van buiten. 6. De Woensdagavondcommissie rapporteert dat ingekomen is een attestatie van een lid met vrouw en 5 kinderen als doopleden voorts aangevraagd 2 attestaties. 7. Door het overlijden van broeder Damen wordt de Woensdagavondcommissie aangevuld. 8. De commissie inzake het beroepingswerk brengt verslag uit van haar werkzaamheden. Eenige namen van predikanten worden door de commissie voorgesteld. Dit getal kan wor den aangevuld door de broeders. Een paar predikanten worden genoemd, die na toelich ting van de commissie niet op de voordracht komen. Besloten wordt dat twee predikanten in hun gemeente zullen bezocht worden. 9. Besproken wordt de verhouding van den smallen kerkeraad tot het Rusthuis. Een com missie, daarvoor benoemd, brengt daarvan rap port uit. De commissie wordt voor haar ar beid in deze dank gezegd. 10. Een broeder diaken stelt voor om op de eerstvolgende breede kerkeraadsvergadering de nominatie voor ouderling en diaken op het agendum te plaatsen. Hiermee gaat de ver gadering accoord. 11. A.s. Donderdag D.V. vergadering van den smallen kerkeraad. 12. Sluiting. De Kerkeraad. MiddelburgHet bestuur van de Vrouwen vereniging „Bid en Werk" brengt hierdoor den leden onder het oog dat de eerstvolgende vergadering gehouden zal worden Woensdag 10 Jan. a.s. op gewonen tijd en plaats. Verantwoording uan Liefdegauen. ZENDING. Middelburg. In dank ontvangen van N. 160 halve centen. Door tusschenkomst van mej. Fanoy 112 halve centen van Susanna en Cor nelia den Hollandercathechisatiebus Hofplein- kerk f 14,58 uit het busje van Pieter Vader jacz. f 6,42 en van den Zendings-avond Noorder- kerk, na aftrek van onkosten f72,56. Namens de Commissie, L. A. Tange, penningm. INGEZONDEN STUKKEN. Buiten verantwoordelijkheid der Redactie. Hoe komt men tot verzekering des geloofs 't Bovenstaande is een vraag, die tegen woordig nog al eens naar voren gebracht wordt en zulks verblijdt mij. Jarenlang heb ik over die vraag gedacht en gepeinsd en nu kan het aan mij liggen, maar om eerlijk te zijn moet ik bekennen, dat ik in mijn mijns inziens een voudige en voor de hand liggende beschouwing gedurig geschokt word door verscheidene schrijvers en sprekers. Nu is het mij in waarheid niet te doen om personen te treffen, de fout (het zij aarzelend en in alle bescheidenheid gezegd) de misvatting, schijnt mij bijna algemeen. Wat is de zaak? Men is al te bang om antinomianen te kweeken, slordige belijders, zonder heiligmaking en daarom ligt men al te veel den nadruk op vraag 68 uit Zondag 32. („daarna ook, dat elk bij zichzelf van zijn geloof uit de vruchten verzekerd zij.") Nu behoeft men daar geen schrap door te geven, maar lees er in, dat het reeds zelfbewust geloof door het doen en bekennen der goede werken bevestigd en versterkt wordt, maar niet gewerkt. Men moet zich eerst bewust zijn te gelooven, verzekerd te zijn van zijn recht- vaardig-zijn-voor-God in Christus, zonder eenige verdiensten onzerzijds. Ik heb eens iemand hooren zeggen, of liever hooren denkenik geloof dat ik goede werken voor God heb, nochtans durf ik op niet een het stempel „goed" te zetten en zal dat misschien in dit leven nooit durven. Hoe kan ik dan langs dien weg tot geloojsv er zekering komen ik zou zulke zielen antwoordenhet is ook niet noodig, de geloofsverzekering moeten we zoeken in Zondag 7 en 23 tot 28. Durft men het stempel „goed" niet zetten op de werken, laat men dan acht geven of wij Amen durven zeggen op Gods beloften en de hand van genade ons toegestoken, durven aangrijpen. Wie nog nooit een pasgeboren kind had gezien zou op 't eerste gezicht daarvan mis-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1923 | | pagina 2