Weekblad
I
UIT HET WOORD.
36e Jaargang
Redacteuren
Taste medewerkersI
NOODZAKELIJK LIJDEN.
Het is de Kindsverbouding, het is de
plaats in den huiselijken kring van Gods
gemeente op aarde, die het noodig maakt
aan de Goddelijke opvoedingszorg onder
worpen te zijn.
Straf, jammer, leed is er in de geheels
wereld genoeg,,Het ganeche schepsel
zucht en is als in barensnood Maar niet
alle jammer is paedagogische wijsheid van
den hemelschen Vader.
Er zijn er, die zonder kastijding blijven.
Daarvan spreekt Pa. 73 Er zijn geen banden
tot hunnen dood en hun kracht is frisco;
zij zijn niet in moeiten als andere menschen.
Zonder kastijding blijven wil echter
daarom nog niet zeggen, dat hun geen enkel
leed wedervaren zou. Men kan het kwaad
in de wereld hebben en toch geen kastijding
ondergaan. Dat is het geval bij het lijden
der ongeloovigen. Zij leeren uit hun leed
niets met betrekking op de eeuwigheid,
het gaat hun voorbij zonder indruk na te
laten van hooger macht, hooger wijsheid,
hooger goed. Dof berusten kan er zijn, een
dulden omdat er niets aan te doen valt
zelfs wel een moedig torsen met het oog
op het heil van 't gezin of de omgeving,
maar het kinderdeel ontbreekt er in.
Ook bij hen, die tot de gemeente, maar
in uitwendigen zin, slechts tot de z c -tbare
kerk, behooren is dit zoo.
Zij staan te hoog om te klagen, zija te
trotsch van hart om hun leed uit te weenen
ze worden geslagen en klemmen de tanden
op elkaar.
De waarschuwing wordt hier ook tot een
gemeente gericht 1 Hoe gedraagt gij U
onder het leed
Ge kunt echter ook „voorspoedig" zija in
de wereld, het goed hebben en niettemin
kastijding ondergaan.
Niet alleen op het ziekbed wordt geleden,
niet slechts in verscheurde gezinnen ge
weend. Ook in de binnenkam°r van den
rijke, onder een kleed van zijde, schreit,
ofschoon zeldzamer, een verslagen hart en
zucht wel een gebogen ziel. Want elk hart
kent zijn eigen bittere smart, en voorspoed
ook kan het kind in 's Heeren huisgezin
droevig stemmen, omdat die zoo met hechte
kluisters de ziel weet te binden aan het
stof; omdat die voorspoed dikwijls zoo
weiüig het hart hemelwaarts doet verheiï 3D
omdat hij het contact zoo bevordert met
de zonde, die men haat en toch niet loslaat,
niet loslaten kon menigmaal, door het in
voorspoed te weelderig geworden „vleesch".
Er kan kastijding zijn, innerlijke voort
durende, als goddelijk erkende terecht
wijzing, een torsen van leed, waarom men
soms arm of krank of vervolgd zou willen
zijn als men 't kwijt wasofschoon echter
ook dat leed van voorspoed ons naar God
voeren moet met bloedig tegenstaan ze'.fs
van de dan vooral ons zoo licht omringende
zonde.
Ook David leed wel in de binnenkamer
van een paleis onder Godgemis.
door een VaaêrT
Bij dit licht der Schrift verkrijgt ge
antwo rd op de vraag: Waarom moet,
daar t chCoristus voor de zijnen leed, de
geloüvige nog lijden?
God gebruikt het door hem beschikte
leed als instrument ter wederbaring dien
Hij in Christus heeft uitverkoren brengt
hij er door tot erkenning van zijn zonde
voor God en het geloovig aannemen van
zijnen Heiland.
Voor wie wedergeboren zijn, gebruikt
Hij het lijden tot oefening ter heiligmaking
(vs. 10) en om te openbaren wat door
genade in die kinderen is.
En naast dit nut voor hen, wordt het
lijden door Hem dienstbaar gemaakt voor
de eere zijns Naams en de verbreiding
van Zijn rijk. Alle martelaren immers
vormen de groote wolke der getuigen
waarop wij worden gewezen opdat ook wij
door 't geloof uit zwakheid kracht zouden
bekomen.
Zoo kan ons geloovig ziekbed, onze
„christelijke" armoede, ons vroom gedragen
hui elijk leed, de vervolging waaraan wij
bloot staan zija tot verheerlijking Gods.
WTie zal zeggen wat een schat van zegen
voor zijn huisgeziu een geloovig-kranke
vader of moeder verspreidtwat een be
langrijke taak voor Gods Koninkrijk vervult
een, die al breekt soms in de eenzaamheid
zijn hart, met gezalfd hoofd alzoo de tijd
van het door God hem opgelegde vasten
vervult
Zoo gedragen wordt het lijden het vuur
dat den braambosch wel doet branden,
maar niet verteertwordt de kastijding
dienstbaar aan de groote waarheid, die de
duivel lastert, dat niet vanwege Gods om-
tuining rondom den geloovige, maar uit
Abonnementsprijsper kwartaal bp vooruitbt
Afzonderlijke nummers 8 ceni
Advertentieprijs 15 cent per regel; bp jaaral
minstens 500 regels balangrp
„Maar indien gij zonder kastijding zijt,
welke allen deelachtig zijn geworden,
zoo zijt gij dan bastaarden en niet
zonen". Hebr. 12 8.