Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland 36e Jaargang Vrijdag 3 November 1922 No, 44 UIT HET WOORD, Redacteuren: Ds. L. BOUMA te Middelburg en Ds. G. F. KERKHOF te Oost-Souburg. Vaste medewerkersD.D. P. VAN JD'JK, F. J. v. d. FN DE, A. C. HEÏJ, li. MEIJEB, F. STAAL Pzn on R. J. v. d. VEEN. Zeenwsche Kerkbode. Abonnementsprijsper kwartaal bg vooruitbetaling f 1,UITGAVE VAN DE Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot Afzonderlijke nummers 8 C8nt. PERSVEREE8IGIH6 ZEEPWSCHE KERKBODE, uiterlgk Vrj da? morgen te zenden aan de Drukkers Advertentieprijs15 cent per rpgelbij jaarabonnement van Adres van de Administratie: LITTOOIJ OLTGOFF, Middelburg. minstens 500 regels belangrijke reductie. Firma LITTOOIJ OLTHOFF, Middelóllirg. TELEFOON 238. GIRONUMMER 42280a VADERLIJKE KASTIJDING. »Want dien de ïïeere liefheeft, kastijdt Hij en Hij geeselt een iegelijken Zoon, dien Hij aanneemt." Hebr. 126. Ons Nederlandsche woord „Kastijding" klinkt wat barder dan het woord in de oorspronkelijke taal van het Nieuwe Testa ment. Go zoudt er „opvoeding" of „tucht" voor kunnen neerschrijven. Dikwijls ziet ge er leering of onderwijzing voor ver taald. O )k als het éénmaal door een wereld- ling, Pilatus, geuit wordt is het een zacht woordPilatu3 vindt geen schuld, kau dus niet straffen, maar wil een vermaning geven met de roede om niet meer in denzelfden weg voort te gaan. Zoo is ons woord kastijding in heel Hebr. 12 bedoeld als instructie, als vermaning, als een meestal wel met de roede maar toch tot heil en verbetering toegediende terechtwijzing. En waar nu sprake is van een kastijding des Heeren valt door het oorspronkelijke woord dit schoone licht op het lijden van Gods kind, dat het is god delijke paedagogie, opvoeding, rijpmsking voor den hemel. Daartegen strijdt niet het woord be strallen" in het 5 i vers want „bestrallen" is wat anders dan straffen. Ook bij dit woord, dat in Johannes soms voor „over tuigen" genomen wordt, hebt ge te denken aan een vaderlijke aanklacht, aan de o ver tuigende terechtwijzing van e»-n wijzen leermeester. Het lijden van den geloovige is geen straf! Ja, voor zijn bewustzijn kan het wel zoo schijnen, zelfs wel zoo zijn. Aan alle lgden immers kleeft de reuk van de straf op zonde. En er komen tijden van diepe geesteloosheid voorzonde blijft onbeleden liggen en wordt ook nog aan de hand gehouden en daardoor raakt Christus met zijn zoenend kruis uit het oog. Wanneer dan de storm van het lijden tegen de verzwakte muren van ons bouw vallig geloof komt beuken, dan ontdekt het verbroken hart zijn Christu^gemis en is de eerste zucht die oprijst: „Ik heb ge zondigd mijn lijden is wel verdiend." Maar toch is in werkelijkheid, in het oog van uw God, uw lijden niet als straf be doeld. Dat kan niet. Niet uw lijden in het gezin, noch in uw lichaam, noch in u*e ziel 1 Ge weet wel waarom? Omdat God de zonden niet tweemaal straft. Zeker er is lijden dat straf ishet lijden van den ongeloovige hier en strakser was een lijden, dat felle straf was wa* Christus droeg in den Goidelijken toorn op Gol gotha. Maar voor al zijn volk, voor deze kruisdragers in de wereld, voor deze torsers van moeiten des levers hangt p Golgotha het handschrift van aile schuld. Dus kan hun lijden niet nog een r aq ii- tantie zijn. Dien de Heere liefaeeft en d ea daarom alleen kastijdt Hij. Am Zijn kastijding gsat liefde vooraf; van Zijne tucht is lief le de drijfveer, van zijn soms strenge berisping bepaalt liefde de mate. Voor een geloovige is alle wederwaar digheid, alle ramp, alle smart effect, resul taat van 's Heeren liefde. Kastijding is terechtwijzing uit vaderlijke genegenheid tot zijn kind gemengd met mishagen in diens zonde. Er is geen kastijding in de bel, omdat verbetering daar niet meer mogelijk is; er is geen kastijding in den hem 1, omdat daar verbetering niet meer noodig is; maar in Gods 1 ui?gezin op aarde, Zijne gemeente is tucht, is kastijding i moge lijk èa noodig; en daarom heeft ook heel Gods kerk te lijden. Wien de Heere liefheid Zoo is liefde onscheidbaar van tuchten worden wie het hoog9t zullen zijn in Gods koninkrijk het felst benauwd. Zonder strijd wordt ook geen geloofsheld gekweekt. Doch Zijn wijze opvoeding regelt voor ieder zijn aandeel. „Gewissalijk, Hij legt den mensch niet te veel opJob 34 Voor wie vooraan staan of zullen staan is strenger roede waggfl-gd dan voor ar.- dereD. O ik in h^t huisgezin wordt aan het kind, waarvan de meeste verwachting is, in zijn j uigd da hardste leerschool bereid. Dit zegt vs. 6ben hij geeselt een iege lijken zo >n, dien Hij aanneemt. Amnemen is een hooger iets dan li f hebber. Ons vers >s een aanhaling uit Spreuken 3 vs. 12 En daar leest gij ja, gelijk een Vader den zoon, in wien bij een welbehagen heeft. Aannemen beteekent hier derbal^ „een welbehagen hebben". Dit wordt in Jas. 42 van den Heiland ge- zeg'1. Naarmate Gol moer een welbehagen heeft, naar die mate wordt het lgden ver zwaard. Aannemen is sterker danliefoet- ber, welnu dan moet ook geeseleu krach tiger zijn dan kastijden. Daarvan ziet ge voorbeelden te over Hoe was het lijden van David, van Job? Wie h6eft meer geleden dan J^zus, in wien Engelen het goddelijk welbehagen z >rge Wie zich door genade als geloovig kind zijns Gods mag kennen, heeft in dit wo ^rd een bron van sterken troost als zijn weg voert in diepten van nllerlei leed en ellende. God heeft or bedoeling mee Geen straf die op uw verleden, maar tucht, die op u* toekomst ziet. In dit licht goz;en en na zulk een troost volle karakterteekening van het lijden der vromen, is er reden voor het vermaan tot lijdzaamheid. Verdragen moeten de geloovigen de kastijding verdragen is hetzelfde als lijd zaam te zijn. Lijdzaam is niet slechts ge duldig, is veel meer het is het veerkrach tig dulden; het is het geloovig aannemen van wat Gods liefde voor ons noodig acht. In gebovig lijden is nuttig lijdoD. Nut tig voor ons, omdat wij er door geoefend worden, en rijp gemaakt voor onze toe komst ook op aarde voor ons burgerschap in de hemelen; voor onzen nieuwen staat als zonen der vrijheid nuttig bovenal voor Gods koninkrijk omdat voor het oog der wereld dit geloovig lijden ter verheerlij king Gods wordt; een bewijs wat geloof vermag, een bewijs waatoe genade in staat is. Zonder geloi f kunnen wij lijden niet als kastijding zien want dan rust voor ons niet de roede in de hand eens Vadersin 't geloof wordt het leed dat God ons toe voegt voor ons een kenmerk van Zijne liefde. Hoe is o >k voor den geloovige dit lijden als tucht te dragen Dan geeft u h8t tweede vers het antwoord. Ziende op Jezus, want dao ziet ge wie lijden als straf heeft gedragen. Ziende op Jezus, dan weet gij mijn kastijding is geen straffi, maar opvoeding van mijn hemelscben Vader. Ziende op Jezus, want zoo alleen kunt ge gewis het P.au1us eens nazeggen In dit alles, in al mijn smart en mijn rouw, in miju vervolging en nood, in dit alles zijn wij meer dan overwin naars, door Hem die ons heeft liefgehad. Z. V. D. MERKKXaIOTM LJKVM, Op eon vraag door onderscheidene lezers ons gedaan, moeten we helaas antwoorden, dat de kraakte van onzen broeder ds. G. F. Kerkhof van Souburg nog geen gunstige wending ge nomen heeft. Hg is tengevolge van het door gestane lgden zeer zwak. Bouma. Ia Dfiesam. Friesland heeft niet veel natuurschoon als ge het vergelgkt met Gelderland. Maar dit w.l niet zeggen, dat er geen oorden zgn, welke het oog vermogen te boeien. Zelfs voor den opmerkzamen beschouwer zgn de eenvoudige woonstreken mooi. Vooral ook ia den herfst, wanneer bg een heideren hemel d« Octoberzon haar licht er op vallen laat. Drit sum is een kLin dorp, dat aan den noor delijken zoom van de Dokkumer wouden ligt. Het wt-s ruim veertig j iren geledeD, dat ik daar aau kwam om er des Zondags te preeken. En nu was ik er weer met hetzelfde doel. Ik logeerde er in hetzelfde huis, waar ik destijds een gastvrjj dak had gevonden. De beide echte lieden die mg destijds verwelkomden, waren reeds na enkele jaren heengegaan, en de tegen woordige bewoners, die toen nog jong waren, waren nu bejaarde lieden. Het was een beeld van den veranderden toestand. Een geslacht is heengegaan en een ander heeft zgn plaats iDgenomen. Het kerkgebouw staat midden in het dorp; de begraafplaats omringt het van alle zjjden. Op het hek herionert het memento mori" eiken voorbijganger aan het uur, waarop hg e nmaal zgn o^g sluiten zal voor de aarde. Het stof, door de eeuwen saamgelezeD, ligt daar. Zulk een akker der dooden doet geden ken aan zoovelen, die we gokend en met wie we geleefd hebben. Zooals bekend is, is de vergaderplaats der Geref. kerk aldaar verbrand. De kerkvoogdg van de Herv. kerk heeft echter welwillend aan onze gemeente haar gebouw afgestaan, zoodat er voor haar eiken Zondag gelegenheid bestaat om tweemaal samen te komeD. Des voormid dags was er op 22 October dienst voor de Her vormden en des namiddags ééa uur en des avonds zeven uur voor de Geref umeerden. Tngen één uur begaf ik mij naar de woning, waarin de kerkeraad samenkwam. Alvorens we kerkwaarts gingen vroeg een ouderling mg had u dat vóór veertig jaar wel kunnen den ken, dat ik u naar den kansel zou leiden en dat Dijkstra zou voorlezen. Neen, was mijn antwoord, want toen was u en uwe geheele familie nog hervormd en dit was ook het ge val met uwen mede-ouderling. Nu gingen we samen op naar de kerk, welke aan de Herv. gemeente behoorde. Welk een verandering in de houdiDg, toen en thans jegens de Gerefor meerde kerk, want dit is zoo bij velen. Toen ik er kwam, telde de gemeente twee-honderd- en-vgftig zielen. De overige bevolkiog was bgna geheel orthodox Onderscheidene hunner trok ken des Zondags naar naburige dorpen, waar gereformeerde prediking gevonden werd. Meestal giog de reis naar ds. Ploos van Am- stel, die in het kleine Reitsum velen uit den omtrek toch zich trok. Anderen zwommen in de wateren van het mysticisme en beriepen zich voor hun gedrag op het innerlijke licht, 't welk naar zij beweerden de H. Geest in hun harten ontstoken had. Men vond er allerlei be schouwingen over den weg der zaligheid. Als er eeris iemand in de Hervormde kerk optrad en beweerde, dat Mephibozeth, de zoon van Jonathan, de zondaar voorstelde, mank aan beide beeneD, en dat de tafel van den koning David de maaitijd was, waaraan Jezus de ver minkten onthaalde, dan was dit voor velen een hoogtepunt in hun leveD, waarnaar zij steeds weer verlangden. Er is in vorige eeuwen bijna geen dwalirg geweest, of zg werd daar ge vonden. Bg al het verkeerde echter was er een be geerte naar de waarheid, welke verwachting deed koesteren en er waren inderdaad mannen en vrouwen, die den Heere kenden en Zjjn Naam in waarheid liefhadden. Onder het jongere geslacht zoowel in de kleine gemeents als daar buiten een zoeken naar licht over de dingen van 't konioktgk der hemelen. Voorts kwam ook in dez9 streken de kerkelijke beweging, voorbereid bij name door de Heraut en het was te voorzien, dat er een toekomst voor de ge reformeerde kerk was. Dit is dan ook uitge komen. Er komen nu zeker onder de bedie ning des Woords vier- a vgf honderd. De af gebrande kerk kon aan driehonderd vijftig menschen een zitplaats verschnff,n. De kerk, welke thans gebouwd wordt, biedt aan vijf honderd ruimte. Met de hulp, welke van buiten inkomt, heeft de gemeente het aange- duifd om een eenvoudige, doelmatige kerk te bouweD, welke bezien mag worden. Hoewel de gemeente er een zware strgd te voeren heeft voornamelijk met het mysticisme, toch wortelt zg er steeds dieper in 't volksleven en onder de bekwame leiding van ds. Roorda gaat zg steeds vooruit. Als men bedenkt, dat er op het terrein slechts een bevolking van nog geen tweeduizend woont, dan kan men zeggen, dat zulk een gemeente een belangrijke plaats inneemt. En zoo is het niet alleen daar, maar overal in die streken, zoodat er waarlijk stof tot erkentelijkheid is. Het is een lust om er den gestadigen groei van de Geref. kerken te aanschouwer, waarin meestal een frisch ker kelijk leven gevonden wordt. De arbeid van school en kerk en van de vele Christelijke vereenigingen heeft er uitne mende vrucht gedragen. Het uiterlijk getuigt er van en we mogen de hoop voeden, dat er ook winst verkregen is voor 't Koninkrijk Gods. Het is wel eens goed, wanneer men in de gelegenheid is, om het verleden met het heden te vergelijken, wgl dit 6temmen kan tot be moedigd voortgaan op den weg waarop de gereformeerde kerken wandelen. Bg veel, dat een oorzaak van schaamte moet zijn, is er nog wel reden om 's Heeren trouw en goedheid op te merken en te prijzen. „Allerheiligen". Woensdag was het allerheiligen dag, welke ons herinnert aan 't optreden van Maarten Luther. Op den laatsten dag van wijnmaand sloeg deze monnik zgn vijf- en negentig stel liegen tegen de slotkapel te Wittenburg aan, opdat het volk, dat in grooten getale op den eersten morgen van slachtmaand ter kerk ging, ze lezen koD. Door deze daad ontbrandde de strijd, welke de toenmalige Christelijke kerk op haar grondslagen deed wankelen. Waai tegen waren deze stellingen gericht? Ieder weet, dat zg een bestrijding van de af laten waren. Luthers verontwaardiging was gewekt, omdat er in zgn omgeving brieven verkocht werden, welke uitgingen van de ge dochte, dat de Paus de zonden vergeven kon. Dit achtte hg een jjoddelooze onderneming, want uit eigen pijnlijke ervaring wist hg, dat geen paus, geen kerk, geen concilie de schuld aan een zondaar kwgt schelden kon dan God alleen. Io heiligen toom ontstoken kwam hg daartegen op met al wat in hem was. Hoe was 't mogelijk, dat menschen, die in 't bezit van 't evangelie waren konden gelooven, dat men voor geld de zekerheid der schuld vergiffenis koopen kon. Ach, dit was een ge volg van jaren-lange verwaarloozing der waar heid. Heel de kerk had er aan meegedaan en zoodoende was het Christendom geheel veruit- wendigd. Vergeten was het woord van Jezus, eenmaal tot den pharizeeër Nicodemus ge-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1922 | | pagina 1