Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland
UIT HET WOORD,
36e Jaargang.
Vrijdag 29 September 1922
No 39
RedacteurenDs. L. BOUMA te Middelburg en Ds. G. F. KERKHOF te Oost-Souburg.
Vaste medewerkers: D.D. P. VAN D?JK, F. J. v. d. ENDE, A C. HEIJ, B. MEIJER, F. STAAL Pzn en R. J. y. d. TEEN.
PER8YEREEMGIH6 ZEEÜWSCHE KERKBODE.
Kerkkalender 1923 Onder leiding van
Prof. dr. T. Hoekstra, ds. R E. van
Arkel en ds. J. Waterink. Uitgave
van de Uitgevers-maatschappij Gebr.
Zomer en Keuning, Wageningen.
Abonnfmentsprysper kwartaal bg vooruitbetaling f 1,
Afzonderlijke nummers 8 cent.
Advertentie ptfls15 cent per regel; bij jaarabonnement van
minstens 500 regels belangrijke reductie.
UITGAVE VAN DE
Adres van de Administratie:
Firma LITTOOIJ OLTBOFF, Middelbnrg.
Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot
uiterlijk Vrij dagmorgen te zenden aan de Drukkers
LITTOOIJ OLTOOFF, Middelburg.
TELEFOON 238. GIRONUMMER 42280.
IS ER GEEN BALSEM IN G1LEAD?
Is er geen balsem in Gilead Is er
geen lieelmeester aldaar? Want waarom
is de gezondheid der dochter mijns volks
niet genezen
Jeremia 8 22.
Aan dón profeet Jeremia werd verweten,
dat hij geen hart voor zijn land en zijn
volk had. Daaraan schreven dej>denvan
zijn lijd het toe, dat hij zulke gestrenge
oordeelen aankondigde, en dat hij zelfs
spreken durfde van den ondergang van
de heilige stad en den heiligen tempel.
Hoe onbillijk deze beschuldiging was bleek
uit zijn woord: Ik ben gebroken vanwege
de breuk der dochter mijns volks. Ik ga
in het zwart, ontzetting heeft mij aange
grepen. Hij gevoelde een diep medelijden
met zijn volk, en daarom wende hij alles
aan om het lijden te verzachten. Hoe
roerend klinkt zijn vraag: Is er gem bal
sem in Gilead? Is er geen heelmeester
aldaar Zij was geschikt om het meest
verstokte hart te treffen.
Het ontbreekt ook in onzen tijd nog
niet aan deernis. Het medelijden uit zich
vaak op krachtige wijze. Het zou ver
keerd zijn, wanneer wij allen verdachten
van hardvochtigheid. Wie blijft onbe
wogen bij het aanschouwen van de ellende,
welke er over de Christenvolken gekomen
is. Het is waar, dat er veel onaandoen
lijkheid is en dat velen zich weinig be
kommeren over het leed van anderen,
maar daar staat tegenover, dat uit menig
woord en uit menige daad een diepa deer
nis spreekt. En vooral zij, wier oog in
de verwarring en ontwrichting van het
leven aanschouwt een openbaring van den
heiligen toorn Gods, zijn bewogen en zou
den gaarne zien, dat de onrust plaats
maakte voor rust, want zij hebben hun
land en hun volk lief. Het gaat hun aan
't hart, dat schier elk volk lijdt en zij
leggen de vraag aan de consciëntie van
Overheden en volken: Is er dan gean
balsem in Gilead? Is er geen heelmeester
aldaar
Gilead was een landstreek, dat uitmuntte
in vruchtbaarheid. Daar gro ide niet
alleen de malsche klaver voor het vee,
maar ook geneeskundig kruid, dat door
goede bewerking een balsem verschafte,
welke onder den zegen des Heeren kranken
gezond maakte. Daar waren ook de man
nen, die een ziekte konden beoordeelen
en die bij machte waren de medicijnen te
bereiden. Ia dit opzicht was Kinsaaook
een gezegend land. Hoe kwam het dan,
dat de gezondheid van hot volk uit bleef.
Het ontbrak noch aan geneesmiddelen noch
aan heelmeesters. Laat ieder daarover
eens ernstig nadenken, opdat de dieper
'iggende oorzaak van de kwaal bekend
worde.
Deze vraag mag ook wel tot het be
wustzijn van allen tegenwoordig door
dringen. De volkeren van ons werelddeel
zijn rijk begiftigd. Er was overvloed aan
kennis en er zijn mannen mat een scherp
verstand en een helder oordeel in menigte.
Het werd ons onophoudelijk voorgezongen,
dat de moderne mensch haast alles weet
en schier alles kan. Onmogelijk was er
niets meer. Moeilijkheden waren er alleen
om overwonnen te worden. Wetenschap
en kunst namen steeds hooger vlucht.
Voor alles wist men raad. Onuitputtelijk
schenen de bronnen, waaruit men putte,
onverwoestbaar de kracht, waarmede men
arbeidde. Is er dan geen balsem in Gilead?
Is er geen heelmeester daar? Dj geest
drift is veifliuwd en het enthousiasme
verdwenen.
Beschamend is de vraag. Immers het
antwoord moet luiden: ja daar is nog wel
in Gilead balsem en er zijn ook daar nog
wel heelmeesters. Destemeer krijgt het
gewicht, hoe het dan komt, dat de gezond
heid van het volk niet teruggekeerd is.
Met één woord kan het aangeduid worden.
Als de tegenstanders van Duitschland tij
dens den oorlog spraken over de groote
kracht, welke het ontwikkelde tegen een
wereld van vijanden, dan noemden zij de
zeldzaam goede organisatie, welke dit volk
bezat, doch één hunner helden zeide neen,
het geheim van onze kracht zit niet in
onze organisatie, maar in den Duitschen
geest en dit is zoo. Velen zijn er, die
meenen, dat de ellende van heden weg
genomen zou kunnen worden door andere
instellingen, door betere b°palingen, door
een meer doelmatige organisatie, doch zij
vergeten, dat het zooals men thans zegt,
de volkswil is, welke niet deugt. Misschien
is het meer verstaanbaar voor onderschei
dene onzer lezers, als we zegg n, dat
Overheden en volken over 't algemeen
verleerd hebben te vragen naar God en
Zijn ons geopenbaarden wil. Zij miskennen
het eenig medicijn, dat baat ka^ brengen,
den eenigen Heelmeester Isrrëls, die de
genezing kan brengen. De mensch zoekt
het op aardkeurt het eene middel na
het andere, brpr-otft het nu eens op deze,
dan weer op gme wijze, maar komt tel
kens bedrogen uit. Di leidslieden zijn al
leen bedacht op het eigen volk>b langen
weten niet dat gerechtigheid een volk
verhoogt en dat de zonde d*r zelfzucht
en der heerschzucht een schande is voor
de natiën. Het oor moet open voor de
roepstem des Heerenwascht u, reinigt
u, doet de boosheid uwer handelidgen van
voor Mijn oog<m weg, laat af dan kwaad
te doen, leert goed doen, zoekt het recht,
helpt den verdrukte, doet den wee3 recht,
handelt de twistzaak der weduwe, komt
dan en laat ons samen richten, ypreekt
de Hoere. Al waren uwe zonden als schar
laken, zij zullen wit worden als sneeuw,
al waren zij rood als karmozijn, zij zullen
worden als wol. Als allen, die in hoogheid
ziiten en de onderdanen luisteren r aar
deze vermaning en breken met de onge
rechtigheid, dan zal het aangezicht Gods
in Christus weer licht en vroolijkheid uit
stralen over den weg drr gedoopte volken.
Den gedoopte volken. Zie, dat is het
iudroeve, dat juist de volken, aan wie God
Zijn wegen bekend gemaakt heeft en aan
wie Hg Zijn inzettingen en recht heeft
gegeven, zoo lijden, want het is een be
wijs, dat zij verlaten hebben den eenigen
Sprinkader des levenden waters. Juda's
zonde was het, dat het de afgoden diende,
het woord Gods verwierp en de profeten
verachtte, en het was diezelfde zonde, welke
over ons werelddeel heeft doen komen een
stroom van ellende. Wijl Juda niet wilde
breken met deze ongerechtigheid en niet
tot den Heere wilde gaan om deze zonde
te belijden, daarom was het uitzicht des
tijds zoo somber. En zoo is het nog. Waar
zijn de mannen en vrouwen die de banden
der ongerechtigheid verbreken rn tot den
Hoere gaan om reiniging rn heiliging
o Gewis, er was de lijds nog oen over
blijfsel, dat met Jeremia des volks zonde
betreurde, dat zich verootmoedigde, dat
den Heere aanriep in den nood, en ook
nu zijü er in all* landen geloovigen, die
het inzien en u'{spreken, dat de diepste
oorzaak der ellende ligt in de overtreding
van 's Heeren wet. Maar zij kunnen niet
verhinderen, dat hun volk nog altijd het
heil verwacht van schepselen en meent,
dat het een eigen gekozen weg niet be
hoeft te verlaten. Niet dat de godsdienst
in alle kringen geheel geweken is, wij er
kennen het gaarne, maar het is een gods
dienst vaak zonder kracht en leven, het
is een uitwendig eerebetoon zonder een
vurige liefde tot Hem, die waarheid zoekt
in 't binnenste.
Wend ook het oog van anderen af en
keer tot u zelf in en onderzoek, hoe het
rn t u staat. Gij en ik, wij deelen in het
lot met ons volk, maar behoort gij tot hen,
die zich zelf kennen en zich vernederen
wegens hunne eigen en huns volks zonde?
Daar is balsem voor al uwe wonden, daar
is een Heelmeester voor al uwe krank
heden. Weet ge dit reeds uit eigen er
varing, zoodat gij zeggen kuntin God
is al mijn heil en eere? B'ijkt het ook
uit uw leven, dat gij de zonde waarlijk
hebt leeron haten en vlieden en gaat er
van u eer. goeden invloed ook op anderen
u t
Onze tijd heeft behoefte aan mannen
en vrouwen, die ut deernis over het leed,
waaronder zo>velen gebogen gaan, tot God
roepen om tdg' onene verootmoediging en
d;e in hun woord en daad blijk geven,
dat zij in de zonde zien de oorzaak van
al het lijden.
Bouma
KËBEELIJK LDYEiY,
Propaganda-avond.
De Bond van onze j oogeliogsvereenigiDgen
is bekend. Het is gelukt om daarvoor een ruime
plaats in onze kringen te veroveren. Er was
bij name in ons gewest aanvankelijk weinig
belangstelling voor. De Zeeuwen zijn voorzich
tig soms wel eens al te voorzichtig en daarom
zijn zij niet dadelijk bereid om elke actie met
vreugde te begroeten. Zij moeten eerBt goed
weten, of het in den baak is. Docb zjj zijn
tevens prac'.isch en als het blijkt, dat zulk een
op touw gezette onderneming goede gevolgen
heeft, dan zijn zij gereed om haar te steunen.
Het is dan ook zoover gekomeD, dat ieder, die
hefc met de jeugd wel meent, de jongeliDgs-
vereeniging een goed hart toe draagt. Het
lijdelijk verzet zelfs begint boe langer zoo meer
Bf te nemen. Er zijn wel schaduwzijden aan
het vereenigingsleven verbonden en er zgn ge
lukkig nog wel menscben, die bier eens op
wijzeD, maar de lichtzijden zijn zoo vele, dat
het moeilijk valt nog langer een tegenstander
te zijn.
Doch nu komen de meisjesvereenigingen ook
en vragen een ruimer plaats in 't leven. Zg
&ijn er reeds lang, maar zg werkten in stilte.
Elke week of om de veertien dagen kwamen
zij sameD, lazen er samen een gedeelte uit den
Bijbel en naaiden en breiden voor onze armeD.
Doch van lieverlede kwam er verandering. Zg
gevoelden een verlangen opkomen naar gees
telijke ontwikkeling, opdat zg heur plaats in
het leven op een behoorlijke wgze kunnen in
nemen. Zg hebben reeds een Bond op Gerefor
meerden grondslag en beschikken over een
eigen orgaaü, dat uitsluitend gewijd is aan het
vereenigiügsleven. Maar zg zien tevens in, dat
zg er nog niet zijn en nu willen zg op alle
plaatsen propaganda maken. Om de vereeni-
gingen meer bekend te maken en duidelijk het
doel voor oogen te stelleD, zullen zij blaadjes
verspreiden, opdat alle gezinnnen in de gelegen
heid zijn om zich een heldere voorstelling van
dat streven te vormen en hen te bewe gen dit
streven door woord en daad te steunen-
De meisjssvereeniging alhier wil daaraan
ook meedoen en houdt op 11 October een
propaganda-avond, waar elk meisje uit onze
kringen vrjjen toegang heeft om eens nadere
kennis te maken met haar Het zal geoorloofd
zgn om als men het begeert inlichting te
vragen over wat nog niet geheel duidelijk
mocht zgn. De vergadering wordt gehouden
in de Consistoriekamer van de Gasthuiskerk
des avonds om acht uur.
Wg wekken allen op, in wier handen zulk
een blaadje komt, het nauwkeurig te lezen als
mede de jonge dochters, die nog geen lid zgn,
de bijeenkomst te bezoeken. Het is o.i. uit
nemend, dat ook onze meisjesvereenigingen
zich meer dan tot dusver toeleggen willen op
geestelijke ontwikkeling, want het is goed,
dat ook de jonge dochter haar tgd op deze
wgze gebruikt. Het leven is tegenwoordig in
krachtige beweging en alleen wie zich houdt
aan het woord vsn God ziet den weg, waar
langs hg gaan moet. Om dit echter te kunnen
doen is kennis daarvan noodig en als met het
onderzoeken van de H. Schrift gepaard gaat
de bede om de voorlichting van den H. Geest,
dan zal onze gang in 't spoor der gerechtigheid
vast zijü.
De Heere zegene verder al onze Christelijke
vereenigingen en inzonderheid ook den arbeid,
welke onze meisjesvereeniging ook nu wil
verrichten.
Boüma
De kalenders vermenigvuldigen zicb. Ik her
inner mg nog, dat de eerste Christelijke Scheur
kalenders kwamen. Daarop volgden steeds
meerdere. En ik zou niet gaarne op me nemen
om ze alle achter elkander op te noemen.
Daarna kwamen de kalenders voor een be
paalden groep. De sport heeft reeds lang af
zonderlijke kalenders om het meeleven daarvan
te bevorderen.
Wg ontvingen nu een kerkkalender, welke
op 't oog heeft het korkeljjk bessf të verhelde
ren en zoodoende het meer te waardeereD. Het
uiter'ijk van dezen kalender is eenvoudig maar
tevens sierlijk. H^t oog rust er gaarne op.
Elke voorzijde geeft de dagen van één week.
De eerste geeft als plaatDe St. Pieterkerk
van Getè^e. Die plaat is heel goed Verder een
paar aaDteekeningen van dezen inhoud 4 Jan.
1886. Tachtig kerkeraadsleden van Amsterdam
door het classikaal bestuur geschorst, Aan de
achterzijde een korte beschrijving van die kerk,
waarin Calvgn zgn stem zoo menigmaal ver
hief.
De tweede voorzijde geeft een sprekend por
tret van ds. H. Dijkstra en het achterschrift
vertelt u, wie hg was en wat hg deed.
De aanteekeoing is deze: 7 Januari 1816.
Het Hervormd Kerkgenootschap opgericht.
De derde week brengt ons het beeld van ds.
W. S eders, die de oudste predikant in dienst
jaren in onze kerken is. Hg viert als God wil
11 October 19.3 zgn vijfenvijftig-jarig ambts
jubileum.
De vierde blgdzgde biedt, een welgeslaagde
foto van de Classis Middelburg en aan de
achterzijde historische herinneringen.
De vijfde doch ik schei er uit. Ge begrgpt
nu wel, dat ge op elk blad een plaat vindt
waarvan het noodige ter toelichting gezegd
wordt, en ge begrijpt ook wel, dat al die platen
met bijschriften betrekking hebben op ons ker-
kerkelgk leven. Waarlgk het denkbeeld is aan-