Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland UIT HET WOORD, 36e Jaargang. Vrijdag 29 September 1922 No 39 RedacteurenDs. L. BOUMA te Middelburg en Ds. G. F. KERKHOF te Oost-Souburg. Vaste medewerkers: D.D. P. VAN D?JK, F. J. v. d. ENDE, A C. HEIJ, B. MEIJER, F. STAAL Pzn en R. J. y. d. TEEN. PER8YEREEMGIH6 ZEEÜWSCHE KERKBODE. Kerkkalender 1923 Onder leiding van Prof. dr. T. Hoekstra, ds. R E. van Arkel en ds. J. Waterink. Uitgave van de Uitgevers-maatschappij Gebr. Zomer en Keuning, Wageningen. Abonnfmentsprysper kwartaal bg vooruitbetaling f 1, Afzonderlijke nummers 8 cent. Advertentie ptfls15 cent per regel; bij jaarabonnement van minstens 500 regels belangrijke reductie. UITGAVE VAN DE Adres van de Administratie: Firma LITTOOIJ OLTBOFF, Middelbnrg. Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot uiterlijk Vrij dagmorgen te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTOOFF, Middelburg. TELEFOON 238. GIRONUMMER 42280. IS ER GEEN BALSEM IN G1LEAD? Is er geen balsem in Gilead Is er geen lieelmeester aldaar? Want waarom is de gezondheid der dochter mijns volks niet genezen Jeremia 8 22. Aan dón profeet Jeremia werd verweten, dat hij geen hart voor zijn land en zijn volk had. Daaraan schreven dej>denvan zijn lijd het toe, dat hij zulke gestrenge oordeelen aankondigde, en dat hij zelfs spreken durfde van den ondergang van de heilige stad en den heiligen tempel. Hoe onbillijk deze beschuldiging was bleek uit zijn woord: Ik ben gebroken vanwege de breuk der dochter mijns volks. Ik ga in het zwart, ontzetting heeft mij aange grepen. Hij gevoelde een diep medelijden met zijn volk, en daarom wende hij alles aan om het lijden te verzachten. Hoe roerend klinkt zijn vraag: Is er gem bal sem in Gilead? Is er geen heelmeester aldaar Zij was geschikt om het meest verstokte hart te treffen. Het ontbreekt ook in onzen tijd nog niet aan deernis. Het medelijden uit zich vaak op krachtige wijze. Het zou ver keerd zijn, wanneer wij allen verdachten van hardvochtigheid. Wie blijft onbe wogen bij het aanschouwen van de ellende, welke er over de Christenvolken gekomen is. Het is waar, dat er veel onaandoen lijkheid is en dat velen zich weinig be kommeren over het leed van anderen, maar daar staat tegenover, dat uit menig woord en uit menige daad een diepa deer nis spreekt. En vooral zij, wier oog in de verwarring en ontwrichting van het leven aanschouwt een openbaring van den heiligen toorn Gods, zijn bewogen en zou den gaarne zien, dat de onrust plaats maakte voor rust, want zij hebben hun land en hun volk lief. Het gaat hun aan 't hart, dat schier elk volk lijdt en zij leggen de vraag aan de consciëntie van Overheden en volken: Is er dan gean balsem in Gilead? Is er geen heelmeester aldaar Gilead was een landstreek, dat uitmuntte in vruchtbaarheid. Daar gro ide niet alleen de malsche klaver voor het vee, maar ook geneeskundig kruid, dat door goede bewerking een balsem verschafte, welke onder den zegen des Heeren kranken gezond maakte. Daar waren ook de man nen, die een ziekte konden beoordeelen en die bij machte waren de medicijnen te bereiden. Ia dit opzicht was Kinsaaook een gezegend land. Hoe kwam het dan, dat de gezondheid van hot volk uit bleef. Het ontbrak noch aan geneesmiddelen noch aan heelmeesters. Laat ieder daarover eens ernstig nadenken, opdat de dieper 'iggende oorzaak van de kwaal bekend worde. Deze vraag mag ook wel tot het be wustzijn van allen tegenwoordig door dringen. De volkeren van ons werelddeel zijn rijk begiftigd. Er was overvloed aan kennis en er zijn mannen mat een scherp verstand en een helder oordeel in menigte. Het werd ons onophoudelijk voorgezongen, dat de moderne mensch haast alles weet en schier alles kan. Onmogelijk was er niets meer. Moeilijkheden waren er alleen om overwonnen te worden. Wetenschap en kunst namen steeds hooger vlucht. Voor alles wist men raad. Onuitputtelijk schenen de bronnen, waaruit men putte, onverwoestbaar de kracht, waarmede men arbeidde. Is er dan geen balsem in Gilead? Is er geen heelmeester daar? Dj geest drift is veifliuwd en het enthousiasme verdwenen. Beschamend is de vraag. Immers het antwoord moet luiden: ja daar is nog wel in Gilead balsem en er zijn ook daar nog wel heelmeesters. Destemeer krijgt het gewicht, hoe het dan komt, dat de gezond heid van het volk niet teruggekeerd is. Met één woord kan het aangeduid worden. Als de tegenstanders van Duitschland tij dens den oorlog spraken over de groote kracht, welke het ontwikkelde tegen een wereld van vijanden, dan noemden zij de zeldzaam goede organisatie, welke dit volk bezat, doch één hunner helden zeide neen, het geheim van onze kracht zit niet in onze organisatie, maar in den Duitschen geest en dit is zoo. Velen zijn er, die meenen, dat de ellende van heden weg genomen zou kunnen worden door andere instellingen, door betere b°palingen, door een meer doelmatige organisatie, doch zij vergeten, dat het zooals men thans zegt, de volkswil is, welke niet deugt. Misschien is het meer verstaanbaar voor onderschei dene onzer lezers, als we zegg n, dat Overheden en volken over 't algemeen verleerd hebben te vragen naar God en Zijn ons geopenbaarden wil. Zij miskennen het eenig medicijn, dat baat ka^ brengen, den eenigen Heelmeester Isrrëls, die de genezing kan brengen. De mensch zoekt het op aardkeurt het eene middel na het andere, brpr-otft het nu eens op deze, dan weer op gme wijze, maar komt tel kens bedrogen uit. Di leidslieden zijn al leen bedacht op het eigen volk>b langen weten niet dat gerechtigheid een volk verhoogt en dat de zonde d*r zelfzucht en der heerschzucht een schande is voor de natiën. Het oor moet open voor de roepstem des Heerenwascht u, reinigt u, doet de boosheid uwer handelidgen van voor Mijn oog<m weg, laat af dan kwaad te doen, leert goed doen, zoekt het recht, helpt den verdrukte, doet den wee3 recht, handelt de twistzaak der weduwe, komt dan en laat ons samen richten, ypreekt de Hoere. Al waren uwe zonden als schar laken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als wol. Als allen, die in hoogheid ziiten en de onderdanen luisteren r aar deze vermaning en breken met de onge rechtigheid, dan zal het aangezicht Gods in Christus weer licht en vroolijkheid uit stralen over den weg drr gedoopte volken. Den gedoopte volken. Zie, dat is het iudroeve, dat juist de volken, aan wie God Zijn wegen bekend gemaakt heeft en aan wie Hg Zijn inzettingen en recht heeft gegeven, zoo lijden, want het is een be wijs, dat zij verlaten hebben den eenigen Sprinkader des levenden waters. Juda's zonde was het, dat het de afgoden diende, het woord Gods verwierp en de profeten verachtte, en het was diezelfde zonde, welke over ons werelddeel heeft doen komen een stroom van ellende. Wijl Juda niet wilde breken met deze ongerechtigheid en niet tot den Heere wilde gaan om deze zonde te belijden, daarom was het uitzicht des tijds zoo somber. En zoo is het nog. Waar zijn de mannen en vrouwen die de banden der ongerechtigheid verbreken rn tot den Hoere gaan om reiniging rn heiliging o Gewis, er was de lijds nog oen over blijfsel, dat met Jeremia des volks zonde betreurde, dat zich verootmoedigde, dat den Heere aanriep in den nood, en ook nu zijü er in all* landen geloovigen, die het inzien en u'{spreken, dat de diepste oorzaak der ellende ligt in de overtreding van 's Heeren wet. Maar zij kunnen niet verhinderen, dat hun volk nog altijd het heil verwacht van schepselen en meent, dat het een eigen gekozen weg niet be hoeft te verlaten. Niet dat de godsdienst in alle kringen geheel geweken is, wij er kennen het gaarne, maar het is een gods dienst vaak zonder kracht en leven, het is een uitwendig eerebetoon zonder een vurige liefde tot Hem, die waarheid zoekt in 't binnenste. Wend ook het oog van anderen af en keer tot u zelf in en onderzoek, hoe het rn t u staat. Gij en ik, wij deelen in het lot met ons volk, maar behoort gij tot hen, die zich zelf kennen en zich vernederen wegens hunne eigen en huns volks zonde? Daar is balsem voor al uwe wonden, daar is een Heelmeester voor al uwe krank heden. Weet ge dit reeds uit eigen er varing, zoodat gij zeggen kuntin God is al mijn heil en eere? B'ijkt het ook uit uw leven, dat gij de zonde waarlijk hebt leeron haten en vlieden en gaat er van u eer. goeden invloed ook op anderen u t Onze tijd heeft behoefte aan mannen en vrouwen, die ut deernis over het leed, waaronder zo>velen gebogen gaan, tot God roepen om tdg' onene verootmoediging en d;e in hun woord en daad blijk geven, dat zij in de zonde zien de oorzaak van al het lijden. Bouma KËBEELIJK LDYEiY, Propaganda-avond. De Bond van onze j oogeliogsvereenigiDgen is bekend. Het is gelukt om daarvoor een ruime plaats in onze kringen te veroveren. Er was bij name in ons gewest aanvankelijk weinig belangstelling voor. De Zeeuwen zijn voorzich tig soms wel eens al te voorzichtig en daarom zijn zij niet dadelijk bereid om elke actie met vreugde te begroeten. Zij moeten eerBt goed weten, of het in den baak is. Docb zjj zijn tevens prac'.isch en als het blijkt, dat zulk een op touw gezette onderneming goede gevolgen heeft, dan zijn zij gereed om haar te steunen. Het is dan ook zoover gekomeD, dat ieder, die hefc met de jeugd wel meent, de jongeliDgs- vereeniging een goed hart toe draagt. Het lijdelijk verzet zelfs begint boe langer zoo meer Bf te nemen. Er zijn wel schaduwzijden aan het vereenigingsleven verbonden en er zgn ge lukkig nog wel menscben, die bier eens op wijzeD, maar de lichtzijden zijn zoo vele, dat het moeilijk valt nog langer een tegenstander te zijn. Doch nu komen de meisjesvereenigingen ook en vragen een ruimer plaats in 't leven. Zg &ijn er reeds lang, maar zg werkten in stilte. Elke week of om de veertien dagen kwamen zij sameD, lazen er samen een gedeelte uit den Bijbel en naaiden en breiden voor onze armeD. Doch van lieverlede kwam er verandering. Zg gevoelden een verlangen opkomen naar gees telijke ontwikkeling, opdat zg heur plaats in het leven op een behoorlijke wgze kunnen in nemen. Zg hebben reeds een Bond op Gerefor meerden grondslag en beschikken over een eigen orgaaü, dat uitsluitend gewijd is aan het vereenigiügsleven. Maar zg zien tevens in, dat zg er nog niet zijn en nu willen zg op alle plaatsen propaganda maken. Om de vereeni- gingen meer bekend te maken en duidelijk het doel voor oogen te stelleD, zullen zij blaadjes verspreiden, opdat alle gezinnnen in de gelegen heid zijn om zich een heldere voorstelling van dat streven te vormen en hen te bewe gen dit streven door woord en daad te steunen- De meisjssvereeniging alhier wil daaraan ook meedoen en houdt op 11 October een propaganda-avond, waar elk meisje uit onze kringen vrjjen toegang heeft om eens nadere kennis te maken met haar Het zal geoorloofd zgn om als men het begeert inlichting te vragen over wat nog niet geheel duidelijk mocht zgn. De vergadering wordt gehouden in de Consistoriekamer van de Gasthuiskerk des avonds om acht uur. Wg wekken allen op, in wier handen zulk een blaadje komt, het nauwkeurig te lezen als mede de jonge dochters, die nog geen lid zgn, de bijeenkomst te bezoeken. Het is o.i. uit nemend, dat ook onze meisjesvereenigingen zich meer dan tot dusver toeleggen willen op geestelijke ontwikkeling, want het is goed, dat ook de jonge dochter haar tgd op deze wgze gebruikt. Het leven is tegenwoordig in krachtige beweging en alleen wie zich houdt aan het woord vsn God ziet den weg, waar langs hg gaan moet. Om dit echter te kunnen doen is kennis daarvan noodig en als met het onderzoeken van de H. Schrift gepaard gaat de bede om de voorlichting van den H. Geest, dan zal onze gang in 't spoor der gerechtigheid vast zijü. De Heere zegene verder al onze Christelijke vereenigingen en inzonderheid ook den arbeid, welke onze meisjesvereeniging ook nu wil verrichten. Boüma De kalenders vermenigvuldigen zicb. Ik her inner mg nog, dat de eerste Christelijke Scheur kalenders kwamen. Daarop volgden steeds meerdere. En ik zou niet gaarne op me nemen om ze alle achter elkander op te noemen. Daarna kwamen de kalenders voor een be paalden groep. De sport heeft reeds lang af zonderlijke kalenders om het meeleven daarvan te bevorderen. Wg ontvingen nu een kerkkalender, welke op 't oog heeft het korkeljjk bessf të verhelde ren en zoodoende het meer te waardeereD. Het uiter'ijk van dezen kalender is eenvoudig maar tevens sierlijk. H^t oog rust er gaarne op. Elke voorzijde geeft de dagen van één week. De eerste geeft als plaatDe St. Pieterkerk van Getè^e. Die plaat is heel goed Verder een paar aaDteekeningen van dezen inhoud 4 Jan. 1886. Tachtig kerkeraadsleden van Amsterdam door het classikaal bestuur geschorst, Aan de achterzijde een korte beschrijving van die kerk, waarin Calvgn zgn stem zoo menigmaal ver hief. De tweede voorzijde geeft een sprekend por tret van ds. H. Dijkstra en het achterschrift vertelt u, wie hg was en wat hg deed. De aanteekeoing is deze: 7 Januari 1816. Het Hervormd Kerkgenootschap opgericht. De derde week brengt ons het beeld van ds. W. S eders, die de oudste predikant in dienst jaren in onze kerken is. Hg viert als God wil 11 October 19.3 zgn vijfenvijftig-jarig ambts jubileum. De vierde blgdzgde biedt, een welgeslaagde foto van de Classis Middelburg en aan de achterzijde historische herinneringen. De vijfde doch ik schei er uit. Ge begrgpt nu wel, dat ge op elk blad een plaat vindt waarvan het noodige ter toelichting gezegd wordt, en ge begrijpt ook wel, dat al die platen met bijschriften betrekking hebben op ons ker- kerkelgk leven. Waarlgk het denkbeeld is aan-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1922 | | pagina 1