H
Bouma
Het Gezag der Schrift.
Keekhof.
Aciie voor de V. U. op Walcheren.
*f
JS
hunne is, opdat zg gedenken aan hun Schepper^,
eer de kwade dagen komen, waarin ook zg
zeggen zouden: we hebben er geen lustin,
ji hat ieder onzer overdenken, of ons leven
beantwoordt aan zgn bestemming en vrucht
draagt, welke big ven zal.
XIII.
De bezwaren tegen het Goddeljjk gezag van
de Schrift ingebracht, komen voor been groot
deel voort (gelijk we zagen) uit vgaudschap
tegen God, die door dat Woord tot ons spreekt,
't Is een tegenstand, die opkomt uit het on
wedergeboren hart. En wjj van onzen kant
moeten erkenneD, dat er moeilijkheden in de
Schrift zgn, die wjj niet oplossen kunnen, die
wjj niet oplossen kunnen, die misschien wel
nooit ia deze bedeeling opgelost zullen worden.
Prof Bavinck schrijft terecht in zijn Dog
matiek„Wie met het geloof aan de Schrift
wil wachten, totdat alle bezwaren uit den weg
geruimd zijn en alle tegenstrijdigheden zijn
verzoend, komt nimmer tot het geloof. Het
geen iemand ziet, waarom zal hij het ook hopen
Jezus spreekt zalig degeneö, die niet gezien
en nochtans zullen geloofd hebben. Maar
bovendien, bezwaren en moeilijkheden zgn er
in iedere wetenschap. Wie niet met gelooven
wil aanvangen, komt nimmer tot weten. De
Erkenntnisstheorie is het beginsel der philo-
sophiemaar zij is mysterie van het begin
tot het einde. Wie niet eer aan het weten
schappelijk onderzoek wil gaaD, voordat hg
den weg ziet gebaand, waarlangs wjj tot kennis
komen, begint er nooit mede. Wie niet eten
wil, voor hij heel het proces begrijpt, waardoor
de spijze tot hem komt, sterft den hongerdood
en wie het woord Gods niet gelooven wil,
voor hg alle moeilijkheden opgelost ziet, komt
om van geestelijk gebrek.
Met begrijpen zal 't niet gaan,
Grijp het onbegrepen aan.
(Beets)'' (Dogm. I 468).
Ook bljjve in 't oog gehouden, dat de goede
en zuivere organische opvatting van de inspi
ratie ons op het goede spoor heeft gebracht,
om aan vele ingebrachte bezwaren de kracht
te ontnemen. Ook al zijn de bijbelschrijvers
door den Geest geïnspireerd, ze bleven men-
schen van hun tgd, spraken de taal van hun
tgd en omgeving, hadden de kennis van hun
tgdgenooten en waren hen niet in kennis
twintig eeuwen vooruit. Dat behoort ook tot
de menscheljjke factor van de Heilige Schrift.
Een geleerde uit onze dagen heeft bijv. heel
wat meer kennis aan aardrijkskunde dan Jesaja
en Amos hadden. Maar dat doet feitelijk niets
ter zake. Want de bij bel schrijvers uitten zich
in de taal van het dageljjksche leven. En dat
doen feitelijk de geleerdste bolleboozen van
onze dagen ook. Een professor in de sterren
kunde zegt ook: „De zon komt op", al is dat
ill flagranten strijd met zijn wetenschappelijke
waarnemingen en resultaten. Zoo spreekt de
Bijbel de taal der aanschouwing en ervaring.
Precies zooals wij in de 20ste eeuw na Christus
het zieD, zoo zagen het ook de bijbelschrijvers
in de 10de eeuw vóór Christus. Daar moeten
de geleerden nu niet mee komen aandragen
om het Schriftgezag te bestrijden. Dat is de
dwaasheid der wereld tegenover de wijsheid
Gods stellen.
Prof. Bavinck zegt: „De Bijbel spreekt niet
de taal van de wetenschap en der school, maar
die der aanschouwing en des dageljjkschen
levens. Zg beoordeelt en beschrijft de dingen
niet naar de resultaten van wetenschappelijk
onderzoek, maar naar de intuïetie, naar den
eersten levendigen indruk, dien de verschijn
selen maken op den mensch. Daarom spreekt
zg van het naderen van het land, van het op
gaan en stilstaan der zon, van het bloed als
de ziel van het dier, van de nieren als zetel
der aandoeningen, van het hart als bron dar
gedachten, enz en bekommert zich daarbij
ganschelgk niet om de weteneehappeljjk-nauw-
keurige taal van de astronomie, dephysiologie,
de psychologie, enz". (Dogm. I 473).
De Bijbel geeft de waarheid Gods in een
menscheljjken vorm, door middel van menschen
uit vroeger eeuwen, die in kennis en weten
schap niet ten achter stonden bg hun tjjdge-
nooten, maar ze ook geen eenwen vooruitwaren.
En zij spraken en schreven mensehelijke taal,
die nu nog iedereen, ongeleerd of geleerd, be
grijpt niet alleen, maar ook zelf spreekt. Want
die hooggeleerde professoren, die wetenschap
pelijke onderzoekingen dosD, zeggen ook, als
ze op een Oceaanstoomer na tien dagen Amerika
bereiken: „Daar nadert land".
De Schrift spreekt naar de aanschouwing van
den mensch, en dat is echt-menschelijke
taal maar biedt geen handboek voor natuur
kunde of sterrenkunde of zielkunde of geschied
kunde maar ze is bestemd om ons den weg
ter zaligheid te openbaren. Als zoodanig
moeten we dan ook in de eerste plaats den
Bijbel beschouwen en aanvaarden. En ia dien
zin sprak dan ook Baronius het gevleugelde
woord: „Da Schrift zegt niet, hoe de hemel
gaat, maar hoe wij naar den hemel gaan".
Is nu de Bijbel in strgd met de heden-
daagsche wetenschap
Om daarop een antwoord te geven, moet goed
worden onderscheiden. De ongeloovige weten-
sshap gaat uit van veronderstellingen, die vol
strekt niet bewezen zijnbijv. van de evolutie
theorie. En daarmee is de bijbel in onverzoen-
ljken strijd. Genesis I leert ons geen evolutie,
maar schepping. Doch de evolutietheorie is
niet een vaststaand resultaat, waartoe de ge
leerden na allerlei wetenschappelijke onder
zoekingen gekomen zijn. Het is een hypothese,
d i. een veronderstelling, en meer niet.
Nu kan men zeggen, maar als resultaat van
wetenschappelijk onderzoek staat toch vast, dat
b«v. de aarde om de zon draait. Welnu, dat
is ook zoomaar dat wordt door den Bijbel
ook nergens bestreden of ontkend alleen maar
dient opgemerkt, dat de bijbelschrijvers zich
daaromtrent uitgedrukt hebben in de taal der
mensehelijke aanschouwing. Maar zoo
drukken onze twintigste-eeuwsche menschen
zich ook nog allen zonder onderscheid uit. Al
zulke tegenwerpingen met^ een glimp van we
tenschappelijk gewicht ingebracht, hebben
feitelijk nul en geen waarde. Het Goddelijk
gezag der Schrift wordt er volstrekt niet door
omvergeworpen. Vooral jongelui, die op mid
delbare scholen wat twe6de-handsche geleerd
heid te slikken krijgen, moeten zich niet laten
verblinden door zoo'n glans van het gezag der
wetenschap. Inderdaad komt zulk een bestrij
ding van het Schriftgezag alleen voort uit
vijandschap tegen het Evangelie Gode. Met
ware, echte wetenschap is de Bijbel nooit in
strijd, mits we baar taal maar recht beschou
wen En wat sommige geleerden voor „weten
schap8 uitgeveD, is op zgn zachtst gesproken
nog wel voor betwgfeling en bestrijding vat
baar. Hoe spoedig wordt op wetenschappelijk
terrein de eene theorie niet door de andere
theorie omvergeworpen en verdrongen. Daar
gaat niet eens een menscheDg8slacht overheen.
Terwijl omgekeerd de waarheid der Schrift ^al
vele eeuwen verduurd heeft en nog altijd
frisch en krachtig is en blijft.
Hat gezag der Schrift" als Goddelijk staat
vast, ook al komt er van de zijde van het on
geloof nog zooveel bezwaar en bestrijding tegen
in. Zooveel mogelijk rust op ons als geloovigen
de plicht, om tegen ingebrachte bezwaren de
Schrift te verdedigen, maar dat zullen we
niet altoos kunnen. Doch dan hangt ons geloof
in het Schriftgezag niet af van onze verdedi
ging ervan. Dat geloof rust op hst getuigenis
der Schrift zelf en op het getuigenis des
Geöstes in onze harten, en dat kan door geen
bedenkingen, van welken aard ook, ooit ont
nomen worden.
Moeilijkheden en schijnbare tegenstrijdig
heden zjjn er in den Bijbel Dat ontkennen
we niet. Maar al komt 't nooit voor ons tot
een oplossing van die moeilijkheden, heel de
Schrift is en blijft voor ons het Woord Gods
met goddelijke autoriteit, dat ondanks allerlei
be9fcrjjdiog bljjft tot in der eeuwigheid.
Donderdagmiddag 4 Mei kwameu ia de con
sistoriekamer van de Gasthuiskerk te Middel
burg, onder leiding van Dr. Brinkman, met
het comité samsn de correspondenten en agen
ten, om na te gaan het resultaat van de propa
ganda dar laatste weken, te zien hoe op dit
oogenblik de stand van zaken is, en te beraden
over wat voorts in dezen te doen zou zgn.
Van de gevoerde actie valt in drie groepen
verslag te doen in de 8erate groep van die
plaatseD, waarin de actie bepaaldelijk gevoerd
werd in de laatste weken', in de tweede van die
plaatsen, waarin de laatste jaren voortdurend
voortgearbeid werdin de derde van die plaatj
sen, waar de actie nog moet aangepakt worden.
Dat verslag worde dan voorts verdeeld in
drie rubrieken, waarvan de eerste meldt de ver
meerdering van het aantal begunstigers, de
tweede het bedrag, waarmee de contributie
verhoogd werd, de derde de totaalsom van de
nu toegezegde contributie, voorzoover die op
de vergadering werd meegedeeld.
o .5f
a
*2
cd
o>
a-0
u. «C
*-
TS
J2
o
tac 8
ca
2 8
C6 tO
O O
Arnemuiden w. o.
N en St. Jooslaad
Biggekerke
Domburg
Meliskerke
Middelburg
Souburg
VlissiDgen
Veere
Westkap8lle
Zoutelande
7
17
3
11
38 en 2 leden
98
125
12
12-
24 25
6 50
19.95
267.75
198.30
444 55
20
2 50
13 50
4060
75.-
16 50
3160
47110
293.10
605.70
25
Tweede groepwaar al in voorgaande jaren
was voortgearbeid.
Grgpskerkehier is de contributie in enkele
jaren verdubbeld en bedraagt nu f 135
Koudekerke hier is de contributie met 50 0/q
omhooggegaan, en bedraagt nu f 184 60
Sarooskerke het aantal begunstigers is ver
dubbeld het bedrag der contributie is van
f 52 voor enkele jaren, geklommen tot f 247 35.
Derde groep: Aagtekerke, Gapinge, St Lau
rens, Oostkapelle, Ritthem, Vrouwepolder,
't Zandt, waarvan geen berichten waren inge-
komen, of gerapporteerd werd (zoo o. a. van
GapiDge) dat nu spoedig de actie zou aangevat
worden met een spreekbeurt door Ds. Faber.
Alzoo bleek, dat in de eerste groep het aan
tal beganstigers vermeerderd was met 318 en
twee ledeD, het bedrag der contributie was
verhoogd met de som van f 1008 60, en het
totaal bedrag der contributie (Veere en West-
kapelle niet meegerekend daar bedraagt
f 1558 60.
Van de tweede groep valt te vermelden,
dat de contributie daar in de laatste jaren om
hoog ging met een bedrag van f 307 50 zoodat
de contributies op Walcheren omhoog gingen
met f 1316.10 en de totaalsom der contributies
in die twee groepen bedraagt f 2125,55.
Gaan we deze cijfers nader bezien in verband
met het aantal belijdende leden der Geref.
kerken, zooals die in het laatste Jaarboekje
werden vermeld, om te berekenen, hoeveel in
3 9 9
3 9 9
9 9»
9 9 9
9 9 9
9 9 9
9 9 9
9 9 9
de onderscheiden gemeenten, waarvan het
totaalbedrag bekend is, wordt bijgedragen per
jaar, dan wordt dit voor:
Arnemuiden metN. St Joosland 22 cent per lid
Meliskerke, Biggekerke
en Zoutelande 52
Domburg 22
Grjjpskerke 46
Koudekerke 60
Middelburg 31
Sarooskerke 53
Souburg 80
Vlissingen 87
Zoo het resultaat der actie overziende, geeft
dat reden tot dankbaarheid, er op lettende dat
het bedrag der contributie van ruim f 800
klom tot ruim f 2100.
Evenwel zal dan wel aanstonds bij het
„dankbaarhet „niet voldaangevoegd worden.
In geen plaats toch is de toestand nog zoo, dat
per belijdend lid één gulden wordt gecontri
bueerd. Zelfs Vlissingen en Souburg, die zich
bg de laatste actie duchtig weerden en reuzen
sprongen omhoog deden, komen daar nog niet,
hoewel ze al gelukkig dicht dat benaderen.
En hoeveel ongunstiger staat het niet voor veel
andere plaatseD, waar zelfs nog niet de helft
van dat bedrag wordt bereikt en nauwelijks
de 30 cent wordt overschreden, of nog van
verre niet in 'c zicht is. Op de vergadering
werd dan ook gevoeld, dat we er rog niet zgn, en
dat nog steeds moet voortgearbeid worden. Eu
met blijdschap werd vernomen dat nog aller-
woge het voornemen bestaat in den zomertijd
te blijven voortwerken.
Besloten werd D V. in den herfst nog eens
samen te komen, om alsdan het resultaat van
de zomer-actie op te nemen. Mocht hot dan eens
blijken, dat het bedrag der contributie op
Walcheren klom tot f 4900, dat is f 1.per
belijdend lid.
Wie meenen mocht, dat dit onbeieikbaar zou
zjjn, lette eens tot zijn bemoediging op de
cijfers van Souburg en Vlissingen, waar dit
doel bijna bereikt is.
Aan giften was ontvangenBiggekerke
f 15en nog f 2 50 voor de Med. Fac.
Meliskerke f 1.Middelburg f 102 75 Sou
burg f 23 50; Vlissingen f 40.Zoutelande
f 10.en f 2,50 voor de Med. Fac.
Tenslotte werd nog door één der broeders
er op gewezen, dat het zeer wenscheljjk is, de
Kerkeraden en Schoolbesturen op te wekken
lid te worden der Vereeniging tot instand
houding van de V. U. of althans daaraan een
belangrijke jaarlgksehe contributie te geven,
en dat ook onder de Hervormden en Oud-
Gereformeerden soms mot vrucht kan gearbeid
worden en we die dus niet moeten vergeten.
Na beëindiging der zaken ging Ds. Bouma
voor in dankzegging.
I Namens het Comité,
A. C. Heij, Secretaris.
Koudekerke, 10 Mei 1922
TWEETAL TE
IJselmonde: T. L. Kroes, te Workum.
P. A. Zeilstra, te Nieuwveen.
ArumJ. van Herksen, te Twjjzel.
J. van Loo, te Mijdrecht.
Charlois: J. W. Esselink, te Schoonhoven.
T» L. Kroes, te Workum.
MiddelburgH. Hummelen te Heerenveen.
J. G. Meyuen te Baarn.
BEROEPEN TE
Rotterdam N. Bufïïaga, te IJmuiden.
Wormer: W. A Wierainga, cand. te KampeD.
Laar (Gr. Bentheim)S. Neerken, cand. te
te Coevorden.
IJselmordeP. A. Zeilstra, te Nieuwveen.
Laren (N.-HJ. Wijminga, te Dronrgp.
't Zandt (Gron.)H. Fokkens, te Boornbergum.
Antwerpen: G. Krujjswgk te Oudega.
AANGENOMEN NAAR
HallumF. W. Geerds, te Scharnegoutum.
BEDANKT VOOR
KrabbendgkeJoh. Jansen, te Den Boer.
RozenburgJob. Kwak te Calemborg.
INTREE TE
FerwerdA. J. Fanoy, m8t Psalm 122 69
(bevestigd door J. Visseher van
Hglaard met Jer. 51 50b).
Den BommelA. Ph. S. Schaafsma met Psalm
43 S (bev. door G. Vesseur
van Stad a. 't Haringvliet, met
Jes. 62 6, 7).
IJlstD. K. Wielenga, met Daniël 9 17 (bev.
door prof. Hoekstra, met Matth. 1352).
AFSCHEID VAN
Vrouwenpolder: F. W. J. Wolf, met Mattb.
28 20.
In de Doopsgezinde Zondagsbode kwam
een advertentie voor van een gemeente, die
sollicitanten oproept ter vervulling der vacature.
Tractement f 3600. Gelukkig wordt door één
d*r predikanten in hetzelfde blad zulk een
praktgk afgekeurd.
Uit de N. R. Ct. blijkt, dat op de Blijde
Werelddagen onder de socialistische liederen
ook geliefd is 'fc zingen van psalm 72 2, en
daar bekend staat als de „socialistenpsalm":
„De bergen zullen vrede dragen eDz".
Op heta.s Geref. Studentencongres zullen
spreken: Prof. Grosheide over „De toekomst
verwachting van Paulus"Prof. Bouman van
de V. U. over „Psychische aanleg en verant
woordelijkheid" de bekende straatprediker
N. Baas over „De moderne economische ont
wikkeling en de Christelijke arbeider"ds.
Kraan van Zuilen over „De H. Schrift in ver
band met ons leven" en Docent Bakker van
Djocja over „De toekomst van Indie8. Dat
belooft een aangename en leerrijke saamkomst
te worden.
De classe Alkmaar heeft peremptoir ge
ëxamineerd en tot de bed. van Woord en Sacr.
toegelaten den heer J. Gillebaard, ber. pred.'
te N. Scharwoude.
Ds J. D. v. d. Munnik, em. pred. van
Leeuwarden, wonende te Zeist, in 1920 Praeses
van de Gen. Synode, is benoemd tot officier in
de Orde van 0/anje-Nas9au. Hg vierde 15 Mei
zgn 70sten jaardag.
Te Delft is op een der drukste punten
een Bgbeltent voor Evangelisatie geopend.
Ds. Hagen en anderen spraken daarbij ernstige
woorden tot de menigte. Tevens redigeert ds.
Hagen een nieuw Geref. Evangelisatieblad
„De goede Tijding8, waarmee ijverig gecolpor
teerd werd. Doel is dit blad overal in ons land
voor Evangelisatie te gebruiken. Op ruime
schaal zullen de eerste drie nummers worden
verzonden.
De afd. Zuid-Holland van „Schoolhulp8
vergaderde te Den Haag onder leiding van
ds. Jobs Reitberg, van Maassluis. De vereeni-
giogf groeit en bloeit. Uit de fondsen worden
6 studenten te Kampen gesteund. Ds. Kouwen-
hoven van Leiden hield op die vergadering een
referaat over." „De kerk en het particulier
initiatief8.
Te Hellevoetsluis is de eerste steen ge
legd voor de nieuw te bouwen kerk. Ds. Ded-
dens, van Den Briel sprak daarbg eeu passend
woord.
De classe Gorkom benoemde een com
missie (d?. Los, ds. v. Pernis en ds. Schilder)
om met de kerkeraden van Boven-Hardiixveld
en Gies3ea Oud-en Nieuwkerk saam te spreken
over do wenschelgkheid en mogelijkheid van
een combinatie.
Over wogen wordt de mogelgkheid eener
zelfstandige institueering der kerk te Ameide.
Tot nog toe behoorden de leden aldaar bg
Lekemond (cl. Gorkum).
De Oud-Gereformeerden hebben zich in
meerdere vergadering uitgesproken ten gunste
van de vereenigbaarheid van het leeraarsambt
met het lidmaatschap van de Tweede Kamer.
Ds. Kersten van Ierseke, voorzitter van de
Staatkundig Gereformeerde partg, zal candidaat
zgn bg de a.s. verkiezing. Evenwel gekozen,
zal hg zich niet verder dan uiterst noodig zich
in de politieke zaken des lands begeven. Is
dat ook mee dragsn van de verantwoordelijk-
hei i?
Ds. S. O. Los te 's Gravenhage, die vroe
ger reeds doctoreerde in de philosophie en
eenige jaren prof. was te Potchefstroom, is 12
Mei gepromoveerd aan de Y. U. in de Theologie
op een proefschrift: „Het gevoel in de H.
Schrift8.
Door de classe Coevorden is praeparatoir
gt ëxamineerd de heer S. Neerken uit Hoch-
stede in Bentheim, en met algemeene stemmen
beroepbaar verklaard.
Da. van Dgk, van Campen in Pruisen,
ber. miss. pred. voor Soemba, heeft met gun-
stigen uitslag colloquim doctum gedaan in de
classe Deventer,
Ds. J. Meijer van Beetgum hoopt 11 Juni
afscheid te preeken en 18 Juni intree te doen
te Houwerzgl. Bevestigerds. W. Weener van
Ruard.
De classe Meppel heeft den heer A. K.
Krabbe, cand. van de Y. U. praeparetoir ge
ëxamineerd en met algemeene stemmen beroep
baar verklaard, maar deze heer wenscht dit
nog niet te zgn.
Ds. J Krüger hoopt 11 Juni afscheid te
preeken in Maarssen en 2 Juli intree te doen
te Delden. Bevestigerdr. W. Geesink van
Amsterdam.
Te Utrecht is plotseling overleden dhr.
J. W. Gunning, de volijverige secretaris van
den Z. S. Rtengevolge van een val van een
trap. Hg was 37 jaar oud. Hg was de maü,
die de Zendingsconferentie te Lunteren orga
niseerde, en de schrgver van: „De Heden-
daagsche Zending in onze Oost8.
De beantwoording van de vraag„Wat
is Ethisch ?8 door een aantal professoren en pre
dikanten in „Bergopwaarts" zal niet komen.
De aangezochte heeren bljjken er niet veel
sympathie voor te gevoelen, 't Beste is, dat nu
anderen maar uitmakeü, wat „Ethisch8 is, zjj
het dan ook onder protest van sommige
Ethischer.
Te Gorinchem wordt 31 Mei een Prov. Diac.
Conf. gehouden. Een groot aantal vragen van
onderscheidene diaconiea kwam in. Mr. A. J.
L. van Beeck Calkoen van Den Haag zal in
leiden „Diaconie- en Zusterkringen8.
Sadhoe Soendar Singh, de Christen-leeraar
uit Yoor-Indië komt van 716 Juüi in ons
land, en zal spreken te Utrecht, Arnhem,
Groningen, Den Haag, Amsterdam en Rotter
dam.
Utrecht oütving door Mej. C. A. K. te
Zeist een legaat van f 500 voor den medischen
dienst, en een gift van f 1000 voor de Zending.
Ds. Huisman zal op de Geld. Pred. Conf.
een referaat houden over „Evangelieprediking
in de Yolkstaal8 (bgv Friesch is zeker bedoeld).
Aan de Y. U. is gepromoveerd in de
Theologie de heer Th. C. de Villiers uit Afrika,
op een proefschrift: „Die Sosiale Roeping van
ons Kerk8.
Te Appingedam is een Prov. Evangeli
satiedag gehouden, waar o a. spraken ds. v.
HulstegD, ds. Couvée en ds. Bramer.
K,