H Bouma Het Gezag der Schrift. Keekhof. Aciie voor de V. U. op Walcheren. *f JS hunne is, opdat zg gedenken aan hun Schepper^, eer de kwade dagen komen, waarin ook zg zeggen zouden: we hebben er geen lustin, ji hat ieder onzer overdenken, of ons leven beantwoordt aan zgn bestemming en vrucht draagt, welke big ven zal. XIII. De bezwaren tegen het Goddeljjk gezag van de Schrift ingebracht, komen voor been groot deel voort (gelijk we zagen) uit vgaudschap tegen God, die door dat Woord tot ons spreekt, 't Is een tegenstand, die opkomt uit het on wedergeboren hart. En wjj van onzen kant moeten erkenneD, dat er moeilijkheden in de Schrift zgn, die wjj niet oplossen kunnen, die wjj niet oplossen kunnen, die misschien wel nooit ia deze bedeeling opgelost zullen worden. Prof Bavinck schrijft terecht in zijn Dog matiek„Wie met het geloof aan de Schrift wil wachten, totdat alle bezwaren uit den weg geruimd zijn en alle tegenstrijdigheden zijn verzoend, komt nimmer tot het geloof. Het geen iemand ziet, waarom zal hij het ook hopen Jezus spreekt zalig degeneö, die niet gezien en nochtans zullen geloofd hebben. Maar bovendien, bezwaren en moeilijkheden zgn er in iedere wetenschap. Wie niet met gelooven wil aanvangen, komt nimmer tot weten. De Erkenntnisstheorie is het beginsel der philo- sophiemaar zij is mysterie van het begin tot het einde. Wie niet eer aan het weten schappelijk onderzoek wil gaaD, voordat hg den weg ziet gebaand, waarlangs wjj tot kennis komen, begint er nooit mede. Wie niet eten wil, voor hij heel het proces begrijpt, waardoor de spijze tot hem komt, sterft den hongerdood en wie het woord Gods niet gelooven wil, voor hg alle moeilijkheden opgelost ziet, komt om van geestelijk gebrek. Met begrijpen zal 't niet gaan, Grijp het onbegrepen aan. (Beets)'' (Dogm. I 468). Ook bljjve in 't oog gehouden, dat de goede en zuivere organische opvatting van de inspi ratie ons op het goede spoor heeft gebracht, om aan vele ingebrachte bezwaren de kracht te ontnemen. Ook al zijn de bijbelschrijvers door den Geest geïnspireerd, ze bleven men- schen van hun tgd, spraken de taal van hun tgd en omgeving, hadden de kennis van hun tgdgenooten en waren hen niet in kennis twintig eeuwen vooruit. Dat behoort ook tot de menscheljjke factor van de Heilige Schrift. Een geleerde uit onze dagen heeft bijv. heel wat meer kennis aan aardrijkskunde dan Jesaja en Amos hadden. Maar dat doet feitelijk niets ter zake. Want de bij bel schrijvers uitten zich in de taal van het dageljjksche leven. En dat doen feitelijk de geleerdste bolleboozen van onze dagen ook. Een professor in de sterren kunde zegt ook: „De zon komt op", al is dat ill flagranten strijd met zijn wetenschappelijke waarnemingen en resultaten. Zoo spreekt de Bijbel de taal der aanschouwing en ervaring. Precies zooals wij in de 20ste eeuw na Christus het zieD, zoo zagen het ook de bijbelschrijvers in de 10de eeuw vóór Christus. Daar moeten de geleerden nu niet mee komen aandragen om het Schriftgezag te bestrijden. Dat is de dwaasheid der wereld tegenover de wijsheid Gods stellen. Prof. Bavinck zegt: „De Bijbel spreekt niet de taal van de wetenschap en der school, maar die der aanschouwing en des dageljjkschen levens. Zg beoordeelt en beschrijft de dingen niet naar de resultaten van wetenschappelijk onderzoek, maar naar de intuïetie, naar den eersten levendigen indruk, dien de verschijn selen maken op den mensch. Daarom spreekt zg van het naderen van het land, van het op gaan en stilstaan der zon, van het bloed als de ziel van het dier, van de nieren als zetel der aandoeningen, van het hart als bron dar gedachten, enz en bekommert zich daarbij ganschelgk niet om de weteneehappeljjk-nauw- keurige taal van de astronomie, dephysiologie, de psychologie, enz". (Dogm. I 473). De Bijbel geeft de waarheid Gods in een menscheljjken vorm, door middel van menschen uit vroeger eeuwen, die in kennis en weten schap niet ten achter stonden bg hun tjjdge- nooten, maar ze ook geen eenwen vooruitwaren. En zij spraken en schreven mensehelijke taal, die nu nog iedereen, ongeleerd of geleerd, be grijpt niet alleen, maar ook zelf spreekt. Want die hooggeleerde professoren, die wetenschap pelijke onderzoekingen dosD, zeggen ook, als ze op een Oceaanstoomer na tien dagen Amerika bereiken: „Daar nadert land". De Schrift spreekt naar de aanschouwing van den mensch, en dat is echt-menschelijke taal maar biedt geen handboek voor natuur kunde of sterrenkunde of zielkunde of geschied kunde maar ze is bestemd om ons den weg ter zaligheid te openbaren. Als zoodanig moeten we dan ook in de eerste plaats den Bijbel beschouwen en aanvaarden. En ia dien zin sprak dan ook Baronius het gevleugelde woord: „Da Schrift zegt niet, hoe de hemel gaat, maar hoe wij naar den hemel gaan". Is nu de Bijbel in strgd met de heden- daagsche wetenschap Om daarop een antwoord te geven, moet goed worden onderscheiden. De ongeloovige weten- sshap gaat uit van veronderstellingen, die vol strekt niet bewezen zijnbijv. van de evolutie theorie. En daarmee is de bijbel in onverzoen- ljken strijd. Genesis I leert ons geen evolutie, maar schepping. Doch de evolutietheorie is niet een vaststaand resultaat, waartoe de ge leerden na allerlei wetenschappelijke onder zoekingen gekomen zijn. Het is een hypothese, d i. een veronderstelling, en meer niet. Nu kan men zeggen, maar als resultaat van wetenschappelijk onderzoek staat toch vast, dat b«v. de aarde om de zon draait. Welnu, dat is ook zoomaar dat wordt door den Bijbel ook nergens bestreden of ontkend alleen maar dient opgemerkt, dat de bijbelschrijvers zich daaromtrent uitgedrukt hebben in de taal der mensehelijke aanschouwing. Maar zoo drukken onze twintigste-eeuwsche menschen zich ook nog allen zonder onderscheid uit. Al zulke tegenwerpingen met^ een glimp van we tenschappelijk gewicht ingebracht, hebben feitelijk nul en geen waarde. Het Goddelijk gezag der Schrift wordt er volstrekt niet door omvergeworpen. Vooral jongelui, die op mid delbare scholen wat twe6de-handsche geleerd heid te slikken krijgen, moeten zich niet laten verblinden door zoo'n glans van het gezag der wetenschap. Inderdaad komt zulk een bestrij ding van het Schriftgezag alleen voort uit vijandschap tegen het Evangelie Gode. Met ware, echte wetenschap is de Bijbel nooit in strijd, mits we baar taal maar recht beschou wen En wat sommige geleerden voor „weten schap8 uitgeveD, is op zgn zachtst gesproken nog wel voor betwgfeling en bestrijding vat baar. Hoe spoedig wordt op wetenschappelijk terrein de eene theorie niet door de andere theorie omvergeworpen en verdrongen. Daar gaat niet eens een menscheDg8slacht overheen. Terwijl omgekeerd de waarheid der Schrift ^al vele eeuwen verduurd heeft en nog altijd frisch en krachtig is en blijft. Hat gezag der Schrift" als Goddelijk staat vast, ook al komt er van de zijde van het on geloof nog zooveel bezwaar en bestrijding tegen in. Zooveel mogelijk rust op ons als geloovigen de plicht, om tegen ingebrachte bezwaren de Schrift te verdedigen, maar dat zullen we niet altoos kunnen. Doch dan hangt ons geloof in het Schriftgezag niet af van onze verdedi ging ervan. Dat geloof rust op hst getuigenis der Schrift zelf en op het getuigenis des Geöstes in onze harten, en dat kan door geen bedenkingen, van welken aard ook, ooit ont nomen worden. Moeilijkheden en schijnbare tegenstrijdig heden zjjn er in den Bijbel Dat ontkennen we niet. Maar al komt 't nooit voor ons tot een oplossing van die moeilijkheden, heel de Schrift is en blijft voor ons het Woord Gods met goddelijke autoriteit, dat ondanks allerlei be9fcrjjdiog bljjft tot in der eeuwigheid. Donderdagmiddag 4 Mei kwameu ia de con sistoriekamer van de Gasthuiskerk te Middel burg, onder leiding van Dr. Brinkman, met het comité samsn de correspondenten en agen ten, om na te gaan het resultaat van de propa ganda dar laatste weken, te zien hoe op dit oogenblik de stand van zaken is, en te beraden over wat voorts in dezen te doen zou zgn. Van de gevoerde actie valt in drie groepen verslag te doen in de 8erate groep van die plaatseD, waarin de actie bepaaldelijk gevoerd werd in de laatste weken', in de tweede van die plaatsen, waarin de laatste jaren voortdurend voortgearbeid werdin de derde van die plaatj sen, waar de actie nog moet aangepakt worden. Dat verslag worde dan voorts verdeeld in drie rubrieken, waarvan de eerste meldt de ver meerdering van het aantal begunstigers, de tweede het bedrag, waarmee de contributie verhoogd werd, de derde de totaalsom van de nu toegezegde contributie, voorzoover die op de vergadering werd meegedeeld. o .5f a *2 cd o> a-0 u. «C *- TS J2 o tac 8 ca 2 8 C6 tO O O Arnemuiden w. o. N en St. Jooslaad Biggekerke Domburg Meliskerke Middelburg Souburg VlissiDgen Veere Westkap8lle Zoutelande 7 17 3 11 38 en 2 leden 98 125 12 12- 24 25 6 50 19.95 267.75 198.30 444 55 20 2 50 13 50 4060 75.- 16 50 3160 47110 293.10 605.70 25 Tweede groepwaar al in voorgaande jaren was voortgearbeid. Grgpskerkehier is de contributie in enkele jaren verdubbeld en bedraagt nu f 135 Koudekerke hier is de contributie met 50 0/q omhooggegaan, en bedraagt nu f 184 60 Sarooskerke het aantal begunstigers is ver dubbeld het bedrag der contributie is van f 52 voor enkele jaren, geklommen tot f 247 35. Derde groep: Aagtekerke, Gapinge, St Lau rens, Oostkapelle, Ritthem, Vrouwepolder, 't Zandt, waarvan geen berichten waren inge- komen, of gerapporteerd werd (zoo o. a. van GapiDge) dat nu spoedig de actie zou aangevat worden met een spreekbeurt door Ds. Faber. Alzoo bleek, dat in de eerste groep het aan tal beganstigers vermeerderd was met 318 en twee ledeD, het bedrag der contributie was verhoogd met de som van f 1008 60, en het totaal bedrag der contributie (Veere en West- kapelle niet meegerekend daar bedraagt f 1558 60. Van de tweede groep valt te vermelden, dat de contributie daar in de laatste jaren om hoog ging met een bedrag van f 307 50 zoodat de contributies op Walcheren omhoog gingen met f 1316.10 en de totaalsom der contributies in die twee groepen bedraagt f 2125,55. Gaan we deze cijfers nader bezien in verband met het aantal belijdende leden der Geref. kerken, zooals die in het laatste Jaarboekje werden vermeld, om te berekenen, hoeveel in 3 9 9 3 9 9 9 9» 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 de onderscheiden gemeenten, waarvan het totaalbedrag bekend is, wordt bijgedragen per jaar, dan wordt dit voor: Arnemuiden metN. St Joosland 22 cent per lid Meliskerke, Biggekerke en Zoutelande 52 Domburg 22 Grjjpskerke 46 Koudekerke 60 Middelburg 31 Sarooskerke 53 Souburg 80 Vlissingen 87 Zoo het resultaat der actie overziende, geeft dat reden tot dankbaarheid, er op lettende dat het bedrag der contributie van ruim f 800 klom tot ruim f 2100. Evenwel zal dan wel aanstonds bij het „dankbaarhet „niet voldaangevoegd worden. In geen plaats toch is de toestand nog zoo, dat per belijdend lid één gulden wordt gecontri bueerd. Zelfs Vlissingen en Souburg, die zich bg de laatste actie duchtig weerden en reuzen sprongen omhoog deden, komen daar nog niet, hoewel ze al gelukkig dicht dat benaderen. En hoeveel ongunstiger staat het niet voor veel andere plaatseD, waar zelfs nog niet de helft van dat bedrag wordt bereikt en nauwelijks de 30 cent wordt overschreden, of nog van verre niet in 'c zicht is. Op de vergadering werd dan ook gevoeld, dat we er rog niet zgn, en dat nog steeds moet voortgearbeid worden. Eu met blijdschap werd vernomen dat nog aller- woge het voornemen bestaat in den zomertijd te blijven voortwerken. Besloten werd D V. in den herfst nog eens samen te komen, om alsdan het resultaat van de zomer-actie op te nemen. Mocht hot dan eens blijken, dat het bedrag der contributie op Walcheren klom tot f 4900, dat is f 1.per belijdend lid. Wie meenen mocht, dat dit onbeieikbaar zou zjjn, lette eens tot zijn bemoediging op de cijfers van Souburg en Vlissingen, waar dit doel bijna bereikt is. Aan giften was ontvangenBiggekerke f 15en nog f 2 50 voor de Med. Fac. Meliskerke f 1.Middelburg f 102 75 Sou burg f 23 50; Vlissingen f 40.Zoutelande f 10.en f 2,50 voor de Med. Fac. Tenslotte werd nog door één der broeders er op gewezen, dat het zeer wenscheljjk is, de Kerkeraden en Schoolbesturen op te wekken lid te worden der Vereeniging tot instand houding van de V. U. of althans daaraan een belangrijke jaarlgksehe contributie te geven, en dat ook onder de Hervormden en Oud- Gereformeerden soms mot vrucht kan gearbeid worden en we die dus niet moeten vergeten. Na beëindiging der zaken ging Ds. Bouma voor in dankzegging. I Namens het Comité, A. C. Heij, Secretaris. Koudekerke, 10 Mei 1922 TWEETAL TE IJselmonde: T. L. Kroes, te Workum. P. A. Zeilstra, te Nieuwveen. ArumJ. van Herksen, te Twjjzel. J. van Loo, te Mijdrecht. Charlois: J. W. Esselink, te Schoonhoven. T» L. Kroes, te Workum. MiddelburgH. Hummelen te Heerenveen. J. G. Meyuen te Baarn. BEROEPEN TE Rotterdam N. Bufïïaga, te IJmuiden. Wormer: W. A Wierainga, cand. te KampeD. Laar (Gr. Bentheim)S. Neerken, cand. te te Coevorden. IJselmordeP. A. Zeilstra, te Nieuwveen. Laren (N.-HJ. Wijminga, te Dronrgp. 't Zandt (Gron.)H. Fokkens, te Boornbergum. Antwerpen: G. Krujjswgk te Oudega. AANGENOMEN NAAR HallumF. W. Geerds, te Scharnegoutum. BEDANKT VOOR KrabbendgkeJoh. Jansen, te Den Boer. RozenburgJob. Kwak te Calemborg. INTREE TE FerwerdA. J. Fanoy, m8t Psalm 122 69 (bevestigd door J. Visseher van Hglaard met Jer. 51 50b). Den BommelA. Ph. S. Schaafsma met Psalm 43 S (bev. door G. Vesseur van Stad a. 't Haringvliet, met Jes. 62 6, 7). IJlstD. K. Wielenga, met Daniël 9 17 (bev. door prof. Hoekstra, met Matth. 1352). AFSCHEID VAN Vrouwenpolder: F. W. J. Wolf, met Mattb. 28 20. In de Doopsgezinde Zondagsbode kwam een advertentie voor van een gemeente, die sollicitanten oproept ter vervulling der vacature. Tractement f 3600. Gelukkig wordt door één d*r predikanten in hetzelfde blad zulk een praktgk afgekeurd. Uit de N. R. Ct. blijkt, dat op de Blijde Werelddagen onder de socialistische liederen ook geliefd is 'fc zingen van psalm 72 2, en daar bekend staat als de „socialistenpsalm": „De bergen zullen vrede dragen eDz". Op heta.s Geref. Studentencongres zullen spreken: Prof. Grosheide over „De toekomst verwachting van Paulus"Prof. Bouman van de V. U. over „Psychische aanleg en verant woordelijkheid" de bekende straatprediker N. Baas over „De moderne economische ont wikkeling en de Christelijke arbeider"ds. Kraan van Zuilen over „De H. Schrift in ver band met ons leven" en Docent Bakker van Djocja over „De toekomst van Indie8. Dat belooft een aangename en leerrijke saamkomst te worden. De classe Alkmaar heeft peremptoir ge ëxamineerd en tot de bed. van Woord en Sacr. toegelaten den heer J. Gillebaard, ber. pred.' te N. Scharwoude. Ds J. D. v. d. Munnik, em. pred. van Leeuwarden, wonende te Zeist, in 1920 Praeses van de Gen. Synode, is benoemd tot officier in de Orde van 0/anje-Nas9au. Hg vierde 15 Mei zgn 70sten jaardag. Te Delft is op een der drukste punten een Bgbeltent voor Evangelisatie geopend. Ds. Hagen en anderen spraken daarbij ernstige woorden tot de menigte. Tevens redigeert ds. Hagen een nieuw Geref. Evangelisatieblad „De goede Tijding8, waarmee ijverig gecolpor teerd werd. Doel is dit blad overal in ons land voor Evangelisatie te gebruiken. Op ruime schaal zullen de eerste drie nummers worden verzonden. De afd. Zuid-Holland van „Schoolhulp8 vergaderde te Den Haag onder leiding van ds. Jobs Reitberg, van Maassluis. De vereeni- giogf groeit en bloeit. Uit de fondsen worden 6 studenten te Kampen gesteund. Ds. Kouwen- hoven van Leiden hield op die vergadering een referaat over." „De kerk en het particulier initiatief8. Te Hellevoetsluis is de eerste steen ge legd voor de nieuw te bouwen kerk. Ds. Ded- dens, van Den Briel sprak daarbg eeu passend woord. De classe Gorkom benoemde een com missie (d?. Los, ds. v. Pernis en ds. Schilder) om met de kerkeraden van Boven-Hardiixveld en Gies3ea Oud-en Nieuwkerk saam te spreken over do wenschelgkheid en mogelijkheid van een combinatie. Over wogen wordt de mogelgkheid eener zelfstandige institueering der kerk te Ameide. Tot nog toe behoorden de leden aldaar bg Lekemond (cl. Gorkum). De Oud-Gereformeerden hebben zich in meerdere vergadering uitgesproken ten gunste van de vereenigbaarheid van het leeraarsambt met het lidmaatschap van de Tweede Kamer. Ds. Kersten van Ierseke, voorzitter van de Staatkundig Gereformeerde partg, zal candidaat zgn bg de a.s. verkiezing. Evenwel gekozen, zal hg zich niet verder dan uiterst noodig zich in de politieke zaken des lands begeven. Is dat ook mee dragsn van de verantwoordelijk- hei i? Ds. S. O. Los te 's Gravenhage, die vroe ger reeds doctoreerde in de philosophie en eenige jaren prof. was te Potchefstroom, is 12 Mei gepromoveerd aan de Y. U. in de Theologie op een proefschrift: „Het gevoel in de H. Schrift8. Door de classe Coevorden is praeparatoir gt ëxamineerd de heer S. Neerken uit Hoch- stede in Bentheim, en met algemeene stemmen beroepbaar verklaard. Da. van Dgk, van Campen in Pruisen, ber. miss. pred. voor Soemba, heeft met gun- stigen uitslag colloquim doctum gedaan in de classe Deventer, Ds. J. Meijer van Beetgum hoopt 11 Juni afscheid te preeken en 18 Juni intree te doen te Houwerzgl. Bevestigerds. W. Weener van Ruard. De classe Meppel heeft den heer A. K. Krabbe, cand. van de Y. U. praeparetoir ge ëxamineerd en met algemeene stemmen beroep baar verklaard, maar deze heer wenscht dit nog niet te zgn. Ds. J Krüger hoopt 11 Juni afscheid te preeken in Maarssen en 2 Juli intree te doen te Delden. Bevestigerdr. W. Geesink van Amsterdam. Te Utrecht is plotseling overleden dhr. J. W. Gunning, de volijverige secretaris van den Z. S. Rtengevolge van een val van een trap. Hg was 37 jaar oud. Hg was de maü, die de Zendingsconferentie te Lunteren orga niseerde, en de schrgver van: „De Heden- daagsche Zending in onze Oost8. De beantwoording van de vraag„Wat is Ethisch ?8 door een aantal professoren en pre dikanten in „Bergopwaarts" zal niet komen. De aangezochte heeren bljjken er niet veel sympathie voor te gevoelen, 't Beste is, dat nu anderen maar uitmakeü, wat „Ethisch8 is, zjj het dan ook onder protest van sommige Ethischer. Te Gorinchem wordt 31 Mei een Prov. Diac. Conf. gehouden. Een groot aantal vragen van onderscheidene diaconiea kwam in. Mr. A. J. L. van Beeck Calkoen van Den Haag zal in leiden „Diaconie- en Zusterkringen8. Sadhoe Soendar Singh, de Christen-leeraar uit Yoor-Indië komt van 716 Juüi in ons land, en zal spreken te Utrecht, Arnhem, Groningen, Den Haag, Amsterdam en Rotter dam. Utrecht oütving door Mej. C. A. K. te Zeist een legaat van f 500 voor den medischen dienst, en een gift van f 1000 voor de Zending. Ds. Huisman zal op de Geld. Pred. Conf. een referaat houden over „Evangelieprediking in de Yolkstaal8 (bgv Friesch is zeker bedoeld). Aan de Y. U. is gepromoveerd in de Theologie de heer Th. C. de Villiers uit Afrika, op een proefschrift: „Die Sosiale Roeping van ons Kerk8. Te Appingedam is een Prov. Evangeli satiedag gehouden, waar o a. spraken ds. v. HulstegD, ds. Couvée en ds. Bramer. K,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1922 | | pagina 2