Het Gezag der Schrift.
de da in a gestelde vragen een behoorlijk be
scheid gaf.
Het is waarlik goed, dat de broeders ouder
lingen zulk een dag in 't jaar hebben. Reeds
het bijeenzijn van zoovele broeders uit de on
derscheiden oorden van ons gewest is een
verkwikkiüg en kan onder den zegen des
Heeren bijdragen tot verheffing van den amb
telijken arbeid. Bodma.
XII.
Er z|jn tegenstrijdigheden en moeilijkheden
voor ons in de SchrifteD, ongetwijfeld En dat,
niet weinige, maar vele! In het vorige artikel
noemde ik er b|j w|jze van voorbeeld één, n.l.
in Hand. 7 16.
Maar zoo z|jn er een massa.
Doch tegenstrijdigheden en moeilijkheden
doen zich voor den nadenkenden en naspeu
renden mensch overal voor. Niet alleen op 't
gebied ven Schiiftonderzoek, maar evenzeer b|j
natuuronderzoek en geechiedenisnavorsebiog.
Ook daarb|j stuiten de geleerde onderzoekers
op onverklaarbare moeiel|jkheden en tegen
strijdigheden.
Maar dat mag
Zonder blikken of blozen verklaren z|j daD,
dat ze de oplossing niet kunnen geven.
Eu niemand die er aanstoot aan neemt.
Doch bjj Schriftonderzoekdaar mag zoo
iets niet plaats vinden. Daar moet alles effen
baan z|jn. Daar mag geen kiezeltje te zien zjjü,
waarover men zou kunnen struikelen.
Waarom toch dat meten met tweeërlei
maatstaf
Als een geloovig Schriftverklaarder niet alle
steenen des aanstoots, welke de ongeloovige
Schriftcritiek voor hem neerlegt, aanstonds weet
op te ruimeD, dan wordt er alarm geslagen
,Uw B|jbel is niet betrouwbaar Er komen
allerlei tegenstrijdigheden in voor. Hoe kan
dat boek nu door den Geest geïoepireerd z|jo
Het is dwaasheid om te knielen voor zoo'n
papieren Paus
Dr. Koyper heeft er in z|jn Eocyclopaedie
terecht op gewezeD, dat een groot aantal on
effenheden in onzen B|jbel te verklaren z|jn uit
het feit, dat de oorspronkelijke handschriften
van de schrijvers, die door den Geest geleid
werdeD, geheel verloren zijn gegaaD, zoodat
wjj niet anders bezitten dan allerlei afschriften
pas nit latere eeuweD, zoodat door het veel
vuldig overschrijven in de handschriften aller
lei kleine orjuistheden bjj w|jze van vergissing
zijn ingeslopen. Het is dan ook een nuttige
wetenschappelijke arbeid, om door vergelijking
van allerlei handschriften te trachten den oor-
spronkelijken tekst zooveel mogelijk te bena
deren. Dat is de taak der dusgenaamde tekst-
critiek, die niemand beter ter hand nemen kan
dan een geloovig theoloog. üFe&steritiek is dan
ook heel iets anders dan Sc/jn/teritiek, zooals
nu ieder onzer wel zal weten te onderscheiden.
Waren da oorspronkelijke handschriften nog
te onzer beschikking, dan zou een groot aantal
moeielijkheden aanstonds opgelost zijn. Even
wel, die betrouwbare handschriften zijn er niet
meer. En dat is niet, gelijk een modern god
geleerde beweerde, eigenlijk eene beschuldiging
aan het adres van God, omdat H|j niet beter
voor de bewaring ervan gezorgd heeft." Die
spotternij onteert den schrijver. Dat die hand
schriften verloren gingen, komt voor rekening
van degenen, die ze verloren hebben laten
gaan,in elk geval voor 's menschen ver
antwoording. Maar duidelijk blijkt ook, omdat
dit in den weg van Gods voorziening bestel is
geschied, dat wij een gebrekkigen B|jbel heb-
beD, opdat ons geloof zou geoefend worden. We
hebben den hemelschen schat in een aarden
vat. En dat zal zoo blijven in deze bedeeling.
Dat ontneemt ons dan ook geen oogenblik de
zekerheid in zake de goddelijke autoriteit van
de Heilige Schrift.
In de 2e plaats moet opgemerkt, dat schier
alle moeielijkheden en tegenstrijdigheden te
vinden zijn in historische gegevens, in de histo
rische boeken.
Hoe komt dat
Juist omdat er niet geweest is eene mecha
nische inspiratie, maar eene organische. De
Heilige Geest heeft niet feiten en datums en
getallen (vooral bij de getallen komen v. el
oneffenheden voor gedicteerd, maar de heilige
schrijvers hebben bjj het teboekstellen oude
documenten en tradities geraadpleegd. Duidelijk
bljjkt dat bestaande geslachtsregisters werden
ixgelascht, zooals zij ze vonden. Op de gewone
manier, waarop schrijvers een geschiedboek
saam stellen, hebben dat ook de schrijvers der
gewijde historie gedaan, namelijk bestaande ge
schriften geraadpleegd en zoo hun historische
stof bijeen gebracht. Eu vonden ze meerdere
docnmenteD, of uiteenloopende voorstellingen,
of van elkaar afwijkende gegevens, dan moesten
zü schiften, uitkiezen, beoordeelen, aan het
een boven het ander den voorkeur geven, enz.
hetgeen o.i. alles geschiedde onder de bizondere
leiding des Heiligen Geestes. Die Geest deed
hen stukken vindendeed hen aan de hand,
wat zij anders nooit in handen gekregen zouden
hebben leidde hun gedachtengang en bepaalde
hnn keuze, zoodat betrouwbare gegevens werden
verzameld. En eindelijk kwam het allervoor
naamste: de Goddelijke factor. Die Geest deed
hen bij de historie, die zjj beschreven, zien en
opmerken den mistieken achtergrond der feiten,
het werken Godsdeed hen in 't bizonder oog
krijgen voor de bizondere openbaring Gods in
de historie. Vandaar dat de Bjjbel niet geeft een
vaderlandsche geschiedenis van de Joden, maar
de gewijde historie der bizondere openbaring,
waarin het doen van den zich geopenbaarden
God Israels hoofdzaak was.
Over dit punt were nog veel meer uit te
weiden (bijv. hoe Mozes Genesis teboekstelde),
maar dat zou ons van de hoofdzaak afleiden.
Juist waar de schrijvers der heilige historie
van bestaande documenten gebruik maakten,
ook al gebruikten zij dan de meest betrouw
bare, die te vinden wareD, is niet te wachten
eene historische preciesigheid en nauwkeurig
heid tot in getalleD, namen, datums, enz. die
met wiskundige zekerheid gelijkstaat. De ge
wijde geschiedenis moet dan ook niet beoor
deeld worden naar de maatstaf, die aaDgelegd
wo'dt aan een kroniek of jaartallenboekje.
Daaruit volgt volstrekt nog niet, dat de historie
beschrijving in den Bijbel onbetrouwbaar zou
zijn of onwaar. Volstrekt niet! Gesteld we
ontdekten tegenstrijdigheid tusschen een his
torisch gedeelte der Schrift en een of ander
geschrift van een ongewijden geschiedschrijver
uit oude t|jden (b.v. Jozefus), dan heeft alleen
de Bijbel voor ons geloofwaardig gezag on biedt
ods een betrouwbaar getuigenis. Geloofszeker
heid biedt de Schrift in alles, maar (om 't zoo
eens uit te drukken) geen wiskunstige zeker
heid tot in de getalletjes. De geschiedbeschrjj-
ving in den B|jbel draagt dan ook een heel
ander karakter dan die van andere boeken.
Het gaat hierbij om de openbaring Gods. Met
dat doel voor oogen werd de historie teboek
gesteld. Doch feit is, dat voor hst saamstellen
dier historie gebruik gemaakt is van bestaande
documenten, en gevolg daarvan is, dat in de
bepaling van tijden cn oogenblikken, in het
weergeven van namen en plaatsen volstrekt
niet die preciese nauwkeurigheid geboden
wordt, welke, wanneer men voor den B|jbel
een verkeerden maatstaf gaat aanleggen, ge-
wenscht geacht wordt.
De Schrift is in alles waar en betrouwbaar
maar we mogen niet uit het oog verliezen, dat
juist door den menschelijken factor welke bij
hare totstandkoming meewerkte, ook 't gebrek
kige haar aankleeft. Voor hem, die den God-
del|jken glans achter dat voorhangsel van
aardsche onvolkomenheid te zien kreeg, ver
liest de Schrift daarom dan ook niets van haar
Goddelijke autoriteit. Die moeilijkheden en
tegenstrijdigheden, waarover de wijzen der
wereld den mond zoo vol hebben, z|jn voor
ons geen steenen des aanstoots om over te
struikelen. De Bjjbel blijft desondanks voor ons
Gods onfeilbaar Woord, dat met Goddelijk
gezag ons toespreekt.
Trouwens, waarom wordt over die oneffen
heden zooveel gerucht gemaakt.
't Is goed, dat we daarover voo al ook eens
nadenken. Die tegenstrijdigheden worden zoo
breed mogelijk uitgemeten, omdat men zich ten
doel stelt de Schrift daardoor van haar God
delijk gezag te berooven. Hoofdoorzaak van al
die critiek is te vinden in de vijandschap van
het onwedergeboren hart, omdat men als on-
wedergeborenen en ongeloovigen zich schrap
zet tegenover de Goddelijke waarheden, die de
Schrift aan de zondaarswereld openbaart. Dat
is de diepste grond.
De bestrijding van het gezag der Schrift neemt
in onze dagen een zeer gewichtig dosnden vorm
aan, het z|jn niet minder dan wetenschappelijke
bezwaren, waarmee men komt aandragen. Doch
daarachter schuilt niets minder dan de vijand
schap van het vleesch, dat zich aan Gods Woord
niet wil onderwerpen. Bestrijding van het
Schriftgezag is er alle eeuwen door geweest;
dat is heusch niets nieuws onder de zon. Maar
de manier, waarop de Schrift wordt aange
vallen is wel nieuw, want nu plaatst zich het
gezag der ivetenschap tegenover het gezag der
Schrift. En feitelijk is dat de groote tegen
stelling tusschen de wijsheid der wereld en de
dwaasheid Gods
De wereld gevoelt bij het lezen van de Schrift,
die ook tot haar met Goddelijke mejesteit komt
en daarom op die wereld veel meer indruk
maakt dan z|j zelve wel bekennen wil, dat
die Schrift het denken en doen van de menschen-
wereld als zondig veroordeelt, en daar wil die
wereld niet aan Voor het gezag dier Schrift
wil ze niet buigen, en nu gr|jpt die wereld
naar alle wapenen die haar maar in de hand
gegeven worden, om het gezag der Schrift te
bestrijden. Daarom worden die tegenstrijdig
heden en moeielijkheden in den Bjjbel als
wapenen gehanteerd door menschen, die voor
den Goddeljjken inhoud der Schrift weigeren
te buigen, 't Is vijandschap des vleesches tegen
God, welke hierin openbaar komt, en anders
niet. De Schrift roept bjj den zondigen measch
dezelfde vijandschap en tegenstand wakker als
de Christus Gods Was Christus tot een val en
opstanding, de Schrift is tot een reuke des doods
ten doode evenzeer als tot een reuke des levens
ten leven, want die Schrift met haar Goddelijk
licht, dat zoo eche;p belicht de duistere wereld,
maakt de gedachten uit veler harten openbaar
ze is een levend en krachtig Woord, een oor
deelaar van de gedachten en overleggingen des
harten.
Daarom kan het ons geen verwondering
baren, dat het gezag der Schrift op allerlei
denkbare manieren bestreden wordt. De natuur
lijke mensch wil zich aan haar niet in gehoor
zaamheid onderwerpen en grjjpt nu alles aan,
vooral als dat dan nog den mooien glimp van
„wetenschappelijk" vertoont, om het Goddelijke
in de Schrift te weerstaan en aan die autoriteit
te ontduiken. Kerkhof.
Mark- an Kfht«!nl«iwi.
DRIETAL TE
Boskoop: J. W. Esselink, te Schoonhoven.
H. Ph. ÏDgwersen, te Njjkerk.
Dr. G. Keizer, te Tiel.
TWEETAL TE
't Zandt (Gron): H. Brinkman, te Westerlee.
H. Fokkens, te Boornbergum.
BEROEPEN TE
Berkel en Rodenrjjs J. Visscher, te Hjjlaard.
Anjim: G. Krujjswjjk, te Oadega.
SmildeF. W. H Bramer, te Hoogeveen.
OadegaH. Fokkens, te Boornbergum.
StedumJ. v. Herksen, te Twjjzel.
Nieuw-DordrechtO. Boersma, te Koudum.
Spjjk (Gron F. H. van Loon. te Bergum.
Haarlem A. M BoejjeDge, te Sassenheim.
SchoondjjkeM. A. van Pernis, te Schoonre-
woerd.
Hellevoetsluis en Nieuw-HelvoetW. van
Gelder, te Laügeslag.
AANGENOMEN NAAR
Achlum E Buurma, te Bindeloopen
BEDANKT VOOR
Schipluiden B. Alkem», cand. te Apeldoorn.
Schiedam A. M Boejjenga, te Sassenheim.
Oostwold (Oldambt): S van Djjben, te Zweeloo.
Delft: H. A. Munnik Jr. te Zwolle.
's-Gravenmoer P. A Zeibtra, te Nieuwveen.
INTREE TE
RjjsoordD Pol, met Jer. 1 11, 12.
Warffum B. Hagenaar, met Rom. 1 11, 12
(bevestigd door G. Krujjswjjk van
Oadega, met Hand. 20 28)
WestbroekJ. Bosch, met 1 Cor. 8 7 (be
vestigd door J. E. Westerhuis
van Oad-Loosdrecht, met 1 Petr.
5 3-5.
AFSCHEID VAN
OosterzeeA. J. Fanoy, met Fil. 4 8, 9
Appelscha: A Ph. Schaafsma, met Matth.
24 35
Schiedam J. Mulder, met Judas 20, 21.
De classe Gorinchem heeft praeparatoir
geëxamineerd den heer F. A. den Boeft, cand
aan de V. U. en hem met algemeene stemmen
beroepbaar verklaard. De candidaat wenscht
een eventueel op hem uitgebracht beroep aan
stonds in overweging te nemen.
De classe Drachten heeft peremptoir ge
ëxamineerd den heer W. v. d. Vegt, ber. pred.
te Dracht ster-Compagnie, en hem toegelaten
tot den dienst des Woords en der Sacramenten.
De emeritus-dienaar van Haarlem ds. W.
Ringnalda heeft een drietal jaren met zegen
gearbeid in de kleine kerk van Amerongen.
Thans legt bjj ook dien arbeid neer en gaat
wonen te Rjjswjjk.
Op het graf van ds. P. A. Veenhuizen,
em. pred. van Almelo, op 't kerkhof te Gro
ningen is een 2 meter hooge obelisk als geschenk
van de kerken, welke hjj gediend heeft, onthuld.
Da Classe Tholen besloot aan den oefenaar
te Rillant-Bath br. B. W. de Graaff een gunstig
attest te geven om op de a s. Part. Synode
examen te doen op art. 8 K. O.
Nader bljjkt, dat dr. H. H. Kuyper en dr.
V. Hepp geen Amerikaansche reis gaan maken.
Het bericht aan e8n Amerikaansch blad ont
leend, bleek niet juist.
Als er voor de V U. maar actief opge
treden wordt, bljjkt wel dat de giften kunnen
stjjgen. Te Souburg waren 49 contribuanten
met een jaarljjkSche bjjdrage van f94 80. Het
comité bracht dit tot 147 contribuanten met
een bsdrag van f29310 Eo voor het tekort
werd nog ontvangen f23,50. Mee ga er maar
eens op uit, huis aan huis. Het resultaat zal
verrassend zjjn Vooral jongelui moeten 't ter
hand nemen. Zeeland is nog niet actief genoeg
op dit punt.
De kerkeraad van Overtoom (Amsterdam-
Zuid) kreeg van eene commissie van jonge be
lijdende lidmaten een prachtig zilveren Avond-
maalstel voor de Parkkerk ten geschenke, een
kostbaar uit de hand gedreven werk, sieraad
van edelsmeedkunst der firma D. v. Outvorst
en Zoon te Amsterdam.
Hoewel van ambtsjubileums van predi
kanten uit andere kerken in deze rubriek geen
meldiDg gemaakt wordt, maken we ditmaal een
uitzondering ds. Knap van Groningen herdacht
9 Mei, hoe hjj vóór 25 jaar zich verbond aan
de Herv. Kerk te Groningen. Den jubilaris is
veel belangstelling ten deel gevallen. Zjjn
boeken en geschriften hebben hem bjj onze
Geref. lezers en lezeressen een plaats in huis
en hart veroverd.
15 Juni a. s. zal een predikaotenconferentie
te 's-Hertogenbosch gehouden worden voor de
predikanten in Brabant en Limburg.
Op de Geld. pred. conf. die 15 Mei in
Arnhem gehouden wordt, zal ds J. Waterink
van Zutfen spreken over ,,De ambtelijke arbeid
aan geestelijk onevenwichtigen" (z g.D. „lastige
menschen").
B|j de uitgevers Gebr. Zomer en Keuning
te Wageningen, zal een kerkkalender verschjj-
nen met wekeljjksche illustraties, aan ons Geref.
kerkeljjk leven gewjjd, uit alle provinciën, cok
uit het buitenland. Aan de achterzijde be
schrijvende tekst van prof. Hoekstra, ds. v. Arkel,
ds. Waterink.
De kerk te Hattem wordt verbouwd, 't
aantal zitplaatsen vermeerderd, centrale ver
warming aangebracht, en de Consistorie naar
een verbouwd wordend huis verplaatst. Banken
en stoelen worden vervangen door klapstoelen.
Ds. D. K. Wielenga nam als missionair
pred. afscheid van Hoogeveen met een predicatie
over Matth. 17 1-8.
In de Classe Zierikzee zal ia de 2e helft
van Juli een Zendingsdag gehouden worden
te Schuddebeurs.
Ds. D. T. Prins van Bolsward is voor
eenigen tjjd naar Amerika vertrokken.
De kerk van Doesburg oütving van iemand
zes nieuwe kerkramen cadeau.
Voor den bouw der 3* kerk te Delft is
f 51000 ingekomen.
Offiatëal# Bartahtan.
Gereformeerde Kerk Middelburg.
Gedurende de maand April zjjn
Ingekomen met attestatieuit Bergen op Zoom
Geertje van den Broeke en Wilhelmina van
den Broeke, Klein Vlaanderen M 183uit
Ooatkapelle Pieter Pouwer, zjjn echtgenoote en
6 kinderen, Nadorst S 250a; uit Sloterdjjk Jan
Wilhelm Swigchem, zjjn echtgenoote en 4
kinderen, Dwarekade G 110; uit O. W.
Souburg Wed. J. VosMejjers, N. Vliss. Weg
uit Vlissiogen Jan Willeboordse, z|jn echtge
noote en 2 kinderen, Segeersweg V 98.
Ingekomen met doopaüest: uit Amsterdam,
Arie Littoojj, Heerengracht M 40uit Vlis-
singeD, Izak Traas, Schuitvlotstraat O 168.
Gedoopt: Johanna Izabella, dochter van C.
Iogelse en A Verspoor, Bree fi 123 Jan, zoon
van J. Joosse en M. de Boks, Veersche Weg
S 8Pieter, zoon van L. Riemens en J. P.
Bostelaar, N. Vliss. Weg C 271Maatje Jacoba,
dochter van L Verhige en M. Wondergem,
N. Vliss. Weg C 219.
Belijdenis des geloofs afgelegdJacob Pieter
Baan, Bierkade G 205 Cornelis Boucherie,
N. Vliss. Weg C 203; Jan Fanoy, Lange Burg
B 16 Adriaan Cornelis Izeboud, Noordweg R
13; Jacob Cornell's Lavooy, Gortstraat K 20;
Adrianus Andries van Lnyk, SeissiDgel R 288
Lourens Maas, O. Vliss. Weg V 5; Jacobus
Andries de Priester, Koudek. Weg C 20 Chris-
tiaan Jacobus Toebes, TramsiDgel C 96 Josina
Cornelia Anderiesse, Bree E 279; Johanna
Pieternella Bassie, Seisweg R 138; Maatje
Caljouw, Heerengracht M 45; Cornelia E ff,
LoLdensche Kade H 65; Cornelia Koppejan,
Abeele D 207 Wilhelmina Martina Polderman,
Spuistraat F 115; Elisabeth de Poorte, Seis-
straat M 50; Pieternella Sioke, Bree weg C 41
Suzanna Cornelia van Sluis, Hoogelande C 44
Pieternella van Sorgen, S isweg R 151a Klaasje
Louwersede Vries, K. Heerengracht M 276
Jannetje Warring, Langeviele K 378.
Vertrokken met attestatie: naar Lisse, Prientje
Cornelia van Drie), Langeviele K 390naar
O. W. Souburg, Pieter Houmes, zjjn echt
genoote en 3 kinderen, Noordweg S 213; Su
zanna van ScheersLejjnse en 1 kind, Zuster
straat I 208naar Amerongen, Jacobus Catha-
rinus Kegge, Korendijk P 60 naar Ede (Geld
Cornelia Catharina Kögeler, BelliukstraatG 168.
Vertrokken met doopcittest: naar Arnhem,
Johannes Minderhoud, Bogardstraat D33; naar
Axel, Maria Pieternella Wiegel, K GeereK 867.
GehuwdPieter Jacobus de Buck en Pieter
nella Meerman, Seislaagte M 71Cornelis de
Rjjcke en Pieternella Maria Johanna Plansoen,
Korendjjk P 71.
Overleden: Johanna de Kraker,Noordbolwerk
M 232 Pieternella Johanna Gejjp, echtgenoote
van J. H. Wigard, Laze* jjstraat O 34Maria
van der Meer. echtgenoote van A. Punt, N.
Vliss. Weg C 226.
Zich aan het opzicht van den Kerkeraad ont
trokken Leendert Marinus Helder. Langedelft
I 34 Adriaan Joost de Kam, Baanstraat Q
233; Maria Cornelia MeermaD, Bree E 118a.
Verhuisd'. P. Boone Pz. van N. Vliss Weg
C 253 naar O. Vliss. Weg C 149C. Honds-
merk, van SpüDjaardstraat F 73 naar Nieuw-
straat H 47 C. J. W. de Keyser, van Kinder
dijk P 87 naar Bellinkstraat G 195; J. Vader,
van Seissingel R 238 naar Seisweg R 128; P.
Vader, van Seisweg R 128 naar R 145; G.
Wattel van Veersche Weg B 70 naar Noordweg
S 213 H. J. C. v. d. Woestjjne van Bellink
straat G 170 naar Baanstraat Q 226; C de
Wolf van Breestraat O 154 naar Brakstraat
O 256.
VERGADERING van de classis Axel
4 Mei 1922.
1 Namens de roepende Kerk van Zaamslag
wordt door ds. v. D. de vergadering op ge
bruikelijke wjjze geopend.
2. Brs. Catsman en Van Wjjck zien de
credentiebrieven na. Alle kerken blaken wettig
vertegenwoordigd.
3. Moderamen ds. Thielen, praeses, ds.
Groeneveld, scriba, ds. v. Djjk, assessor.
4. Notulen worden gelezen en behoudens
kleine wjjziging goedgekeurd.
5. De praeses spreekt ds. v. Djjk, voor 't
eerst aanwezig, een woord van welkom toe.
6. Kennisgeving van de classis W inzake
het ontslag van een D. d. W., wordt met leed
wezen vernomen Mededeeling der nieuwe prov.
verhoudingscjjfers. De classis gaat biermede
accoDrd na br. C. hierover gehoord te hebben.
7. De aanvraag van Axel inzake ontslag van
ds. Thielen wordt ingewilligd. Tot consulent
wordt aangewezen ds. v. D. De kerk van Z.
zal bjj het afscheid van Ds Th. de classis
vertegenwoordigen.
8. De kerk van O. ontvangt advies in een
tuchtzaak.
9. Wijziging wordt gebracht in art. 18 H.R.
10. Aan twee andere classes zal verzocht
worden er b|j hare kerken op aan te dringen
zoo mogeljjk de vacante kerken in onze classis
bjj daartoe gedaan verzoek, in den Dienst des
Woords te steunen. De kerken van S. en O.
zullen op advies van de classis een consnlent
aan de classis W. vragen.
11. Vacaturebeu ten worden geregeld.
12. In verband met Art. 15 Handel. Partic.
Synode van Zeeland 1921 neemt de classis een
besluit dat ter Synode zal medegedeeld worden.
13. Verslagen van deputaten die bjj afscheid
van ds G. en intree van ds. v. D. tegenwoordig
wareD.
14 Verslag Zendingsdepntaat, toelichting
wordt met belangstelling vernomen.
15. Finantiëele zaken worden geregeld.
16. Naar de Prov. Synode worden afgevaar
digd :Di.:v. Djjk en Groeneveld; ouderlingen:
Catsman te Oostburg en Van Wjjck te Ter-
neuzen sec. J. Boidin (Oostbnrg) en sec. Van
Q-ilst (IJzendijke).
17. Voor Kerkvisitatie, secundas Zendings-
deputaat, voor art. 13 en 19 wordt benoemd
ds. v. Djjk te Zaamslag. Voor Rjjn-Pruisen,
N. Br. en L. ouderling J. Boidin (Oostburg)