De Paaschrede voor de Zeeuwsche j^usü K«rk- an Aihaalnlaiwi, Olfialëtlt Berichten. van Dageraadsmannen worden bestookt, neigen zfl er al aanstonds toe die redeneeringen van het verduisterd verstand over te nemeD, aan het gezag des bflbels te twijfelen en er zich aan te onttrekkeD, en ze eindigen met de Schrift als Gods Wooid te verwerpen en elke bovennatuurlijke openbaring Gods te loochenen. Dat is de consekwentie bij diegenen, die inplaats van het ware geloof slechts een histo risch geloof hebben. Een tijdlang worden zij eerst nog gedragen en vastgehouden door dat algemeen gemeenschappelijk erkennen van den Bijbel als Gods Woord, dat binnen de muren der Kerk gevonden wordt, maar straks weeken ze los; er komt twijfel omtrent het Schriftgezagze zeggen, dat men omtrent het geen de Bijbel zegt, hoogstens van „waarschjjn- lfckheid", maar nooit van „zekerheid" kan sprekeD, en het einde van dit losweekings- proces is (dat bij den een kort, bij den ander lang duurt), dat hij breekt met z'n geloof in de Schrift als Gods Woord. Een historisch geloovige heeft dan ook het Getuigenis des Geestes, waarvan in art V sprake is, niet. Hjj hseft het nooit gehad, en kon het ook nooit hebben, omdat daarvoor allereerst noodig is de wedergeboorte en vernieuwing des harten en de inwoning in het hart door den Heiligen Geest. Alleen een waar geloovige bezit dit Getuigenis des Geestes. Dit „Getuigenis" is niet een verstandelijke opinie, die bijvoorbeeld door redeneeringen of tegen betoogen weer omvergeworpen kan wordenis niet een wankelbare gedachte, die door bestrijding kan losgelaten worden maar is eene innerlijke persoonlijke zekerheid en overtuiging van dien aard, dat zij niet kan worden tenietgedaan of weggenomen ze berust ook niet op het zeggen van anderen, niet op de ^belijdenis der kerk, maar komt op, uit het eigen persoonlijke ware geloof, dat door den Heiligen Geest in het hart is gewrocht. Dit „Getuigenis" moet niet opgevat worden als een aparte innerlijke toespraak, welke de H. Geest in ons binnenste houdt, waardoor Hij een of andere verklaring in ons aflegt 't Is niet een inwendig hoorbare stem, die in ons binnen ste een geheime spraak doet hooren en zich daarmee tot ons verstand richt om daaraan wat te verklaren. Zoo iets zou men allicht denkeD, als men louter afgaat op het woord getuigenis Doch dan zouden de ware geloovigen aanstonds in oprechtheid kunnen en moeten betuigen, dat zij nooit of te nimmer zulk een bizonder stemgeluid in het binnenste hunner zielen hebben vernomen, dat hun kwam verklaren, dat de Heilige Schrift Gods Woord is Zoo iets „particuliers" moet dan ook niemand zoeken in het „Getuigenis des Geestes". Maar wat is het dan w èl Bjj het godvruchtig spreken en nadenken over deze zaak is groote voorzichtigheid noodig, omdat men anders kans loopt te komen op de lijn der valsche mystiek, en ieder onzer weet nu wel, dat de valsche mystiek juist aan het gezag der Schrift afbreuk doet en daarvoor iets anders in de plaats wil stellen, namelijk het gezag van het inwendige licht. Welnu, zoo iets is het Getuigenis des Geestes heelemaal niet. Geen oogenblik mag ook maar bij iemand onzer de gedachte postvatten, alsof dat innerlijke Getuigenis des Geestes iets hoogers zou zijn, dat boven de Schrift kwam te staan. Ik weet wel, dat sommige Gereformeerde ge meenteleden tot die verkeerde opinie neigen. Maar dan moet die verkeerde opinie allereerst op zij gezet worden. Onkunde leidt tot dwaling, vooral op dit punt. Wanneer de Heilige Geest een zondaar weder- baart, dan wordt die zondaar in verstand en wil omgezet. Zijn verstand wordt verlicht en Z$n wil wordt geheiligd. En wanneer die beide genadegaven den verlosten zondaar gaan be- heerschen, dat ontstaat in zijn ziel, als een onderdeel van die „verlichtiDg", dit „Getuigenis des Geestes"hij gaat zien de Goddelijkheid van de Heilige Schrift. Dit Getuigenis des Geestes is alzoo niet iets gansch aparts in den geloovige, maar een onder deel van dat werk des Geestes, dat we noemen de „verlichting", en dat zich nu bepaaldelijk richt op de Heilige Schrift, en klaarlgjk doet zien haar Goddelijke heerlijkheid, haar majesteit, haar autoriteit. Die Geest, die in den verlosten zondaar woont, die in hem 't geloof werkt en tot wasdom brengt, die geeft hem ook te aanschouwen dat Godde lijke licht, dat uit de Schrift uitstraalt, zoodat bij erkent: „Iu Uw licht zien wfj het licht". Hjj is er ten volle van overtuigd, dat het beeld dat de Schrift ons teekent van de diepe ver dorvenheid der menschen en van de reddende genade die in Christus is, Goddelijke waarheid bevat* Hij gaat allengs zoo meer zien in alwat de Schrift zegt, glansen van Goddelijk licht. Eu zoodra er maar eenige twijfel in hem oprijst aangaande de waarheid der Schrift, gevoelt die geloovige dat aanstonds als schuld, als zonde, als ongeloof in God, als een onheilig uitspruitsel van zijn verdorven natuur. Terwijl de Heilige Geest omgekeerd dien geloovige met steeds meerdere klaarheid doet inzien, dat de Heilige Schrift de waarheid is. Dat is de overeenstemming tusschen het werk des Heiligen Geestes in de Heilige Schrift. Vandaar dan ook dat dit getuigenis des Gees tes samenvalt met de persoonlijke verzekerdheid des geloofs, met de verzekerdheid aangaande het kindschap Gods, met de verzekerdheid om trent onze eeuwige zaligheid. Laat ik deze uiteenzetting verduidelijken door de volgende bladzijde uit Bavincks Dogmatiek, met omzetiiog der vreemde woorden in 't Neder- landsch, u in overweging te geven (Dogm. I2 blz. 642) „De H. Geest openbaart aan den geloovige geen enkele tot dusver onbekende waarheid, evenmin aangaande den persoon van Christus, als aangaande de H Schrift. Hij neemt allen uit Christus, «n dien kan de geloovige alleen belijden wat God in Christus hem geschonken heeft. De Schrift bevat echter ook eene leer over Zichzelve, evengoed als over Christus. En het Getuigenis des Heiligen Geestes aangaande de Schrift als Schrift bestaat daarin, niet dat de geloovige eene onmiddellijke, hemelsche aanschouwing ontvangt van de goddelijkheid der Schriftnoch ook, dat hjj middeljjk uit de eigenschappen en .kenmerken tot haar godde lijkheid besluitevenmin dat hij uit de erva ring van de kracht, die van haar uitgaat, tot hare goddelijkheid opklimtmaar hierin, dat hjj vrfj on spontaan het gezag erkent, waar mede de H. Schrift allerwege optreedt en dat zfj zelve telkens uitdrukkelijk voor zichzelve opeischt. Niet de authentie, noch de canonnici- teit, noch zelfs de inspiratie, m&sr de goddelijk heid der Schrift, hare Goddelijke autoriteit is hierbij het eigenlijk object (voorwerp) voor het getuigenis des H. Geestes. Het doet den ge loovige zich onderwerpen aan de Schrift en bindt hem in dezelfde mate en kracht aan deze als aan den persoon van Christus zeiven. Het verzekert hem, dat hij in nood en dood, in leven en sterven op dat woord Gods zich ver laten en daarmede zelfs zonder vreeze voor den Rechter van hemel en aarde verschijnen kan. Historische critiek der Schrift vindt daarom alleen in zooverre bij de gemeente tegenstand, als zij afbreuk doet aan de goddelijkheid der H. Schrift, en daardoor het getuigenis vara Wi kindschap Gods, de hope der heerlijkheid, de zekerheid der zaligheid ondermijnt. Een j diep religieus belang is er dus bij de leer der Schrift gemoeid. Haar theopneustie en autoriteit is geene onverschillige zaak, die de gemeente ?an Joodsche Schriftgeleerden of Heidensche v^aar- zeggers heeft overgenomen, maar wordt door haar beleden op grond van Gods Woord en staat met haar eigen bestaan en leven iiji het allernauwste verband. Daarom kan het geloof aan de Schrift niet rusten en rust het ookj niet op verstandelijke redeneeriogen, maar Iheeft zijn diepsten grond in het getuigenis des H. Geestes. Bewijzen en redeneeringen kunneïa het aanbevelen en hebben dus zeer zeker al4 on dergeschikte middelen eene onmiskenbare waarde. Maar vast en zeker worden wjjj van de waarheid des Christendoms en van het ge zag der Schrift alleen overtuigd door het ge tuigenis des H. Geestes, die het verstand ver licht, het hart opent en verzekert, dat de Geest de waarheid is, 1 Joh. 5 6". Bovendien verklaart prof. Bavinck twee blad zijden vroeger: „Het eenige, waar het getui genis des H. Geestes betrekking op heeift, is de goddelijkheid der Schrift. Maar dan oti.k de goddelijkheid van al die waarheden, welke in de Schrift zijn geopenbaard en door God in Christus geschonken zijn". In een volgend artikel hopen we nog nader de beteekenis van dit getuigenis des Heiligen Geestes uit een te zetten. Kebkeof Onze Gereformeerde Jongelingen hebbe11 °P den 2en Paaschdag als naar gewoonte bun provincialen bondsdag in Goes. Daar kajn en mag geen enkele Zeeuwsche vereenigiDg on^" breken. Niet ééa l Al moesten de afgevaardigden er midderiiacbt voor uit de veeren. Ook uit Zeeuwsch-Ylaa11^0' ren zijn ze allen present. Op de morgenvc)r8a" dericg worden huishoudelijke zaken behanM0^. Voor alle jongelui belangrijk- Ze wordaa 0r ingewijd in de keukengeheimen van 't Vere1013*" gingsleven. 's Middags is er openbare zitting. Daar wordt man en vrouw, oud en jong]ver" wacht. Ze komen dikwijls twee aan twee. net als bij Noach's ark. De Goesche kerk wf° voor zulke gevallen eigenlijk te klein, mar' 'j men kruipt wat dicht bijeen en vindt 't w prettig als 't wat overvol loopt. Al deed 't bestuur zijn best, het kon dit J ?ar op geen spreker van buiten onze provincie/ "e" slag leggen. De groote redenaars trekken naar den Achterhoek en naar het Noorden. En.onze Zeeuwsche eilandbewoners blijven misdeelcr van die machtige oratorische talenten.'t Is jam?10^ nl. voor de sprekers, want ze vinden in Zee anders een dankbaar gehoor Uit protest t^en die veronachtzaming van de groote speet: 0rs ten opzichte van onze jongelingschap mo' we nu maar eens in verdubelden getale naa^ GoeS trekken om ds. Faber te laten merre.n ,we waardeeren het. dat gij ons tenminste nie^ in den steek laat". Misschien krjjgen de joP^0" lui zoo ongemerkt van den dominee uit Ser?08," kerke een lesje: „Verwacht 't degelijke niet altoos vanuit de verte. Uw eigen dominees hebben ook nog wel wat in hun marsch". Dan was 't zeker een prachtig geslaagde voor het Zeeuwsch Jongelingsverbond. Een verdere opwekking acht ik overbo Zö Gods zegen over die saamkomst, opda vrucht afwerpe voor het Vereenigingsleven oQZ?,r jongelingen Dat is de cardo qu.aestionis, de3P waarom 't al omwentelt. Kebkhcp' TWEETAL TE IJselmondeT. K oes, te Workum. H de Bruijo, te Nieuwendjjk* Schiedam A. M. Boeijenga, te Sassenhein1' IJ. van der Zee, te Nieuw-VenQ0P' BEROEPEN TE Njjemirdum c.a.H. Fokkens, te Boorubergum' KommerzijlH. Brinkman, te Westerlee. I JselmondeH. de Bruijn, te Nieuwendgk' BlokzijlB. Alkema, cand. te Apeldoorn. Nederhorst den BergP. A. Zeilstra, te Nieuwr)0D* AANGENOMEN NAAR Sprang, Vrjjhoeve-Capelle c.a. G. H. de Jonge, te Naar<r BEDANKT VOOR Spijk (Gron.)P. de Jong, te Schoonebeek. Hollaiadscheveld G. H. de Jonge, te Naarden. Berkel en RodenrijsC. J. Goslinga, te Oosthem. Nieuw-BuinenH. Knoop, te Schouwerzijl, KommerzijlH. Brinkman, te Westerlee. GrijpskerkeA. G. Wolf te Loenen-Vreeland. 2 Mei wordt een Classicale Diac. Confe rentie gehouden in de Kerk te Zaamslag. Ad viseurs zijn de dominé's P. van Djjk en S. Groeneveld. Een echtpaar te Kampen gaf een groote gift, waarvan f 500 aan de Diaconie om als extra Paaschgift uit te deelen aan de behoeftige gezinnen der gemeente. De kerk te Driesum is totaal afgebrand. Er zou een spreekbeurt voor de antirev. kies- ver. vervuld worden. Het gebouw was reeds meer dan half vol, toen men buiten brand ont dekte. Kalm kon de kerk ontruimd worden. Oorzaak is vermoedelijk het vlamvatten van het roet in den schoorsteen. De Hervormden stellen voorloopig hun gebouw beschikbaar voor de Gereformeerden. Ds. L Bos, em. pred. van O verschild, en Ds. A. Steyling. em. pred. vxh Naaraem dsT J?7~ W. J. Wolf van Vrouwepolder, gn in Apeldoorn wonen, en kunnen de kerkenu en dan nog wel dienen. De heer W. A. Wiersioga, Theol.and te Kampen (Vloeddijk 25) zal na 1 Mei jarne een eventueel beroep in overweging nemi. De. W. van Dijk, die voor de Sonba- zending uitgaan zal, heeft van zijne gerente Campen in Oost-Friesland afscheid genonn en zich voorloopig gevestigd te Gorredjjk. Ds J. W. v. d. Bosch te Harderuk is aan de V. U. gepromoveerd tot doctor ^o- logiae op een proefschrift: „De ontwikkéng van Bucers praedestinatie gedachten vóóriet optreden van Calvijn". Van de hand van prof. Hoekstra te Ka pen zal binnenkort een homiletisch handbjk verschijnen, getiteld: „Gereformeerde Home- tiek" bij Gebr. Zomer en Keuning te Wfe- ningen. De kerkeraad van Zeist ontviog een ift van f 200 voor de aanschaffing van een Avcd- maalstel in de Noorderkerk. Om 't overigtin te zamelen gaan een paar broeders bij de;e- meenteleden rond. De Provinciale Disconale CoDferenthin Zuid-Holland zal 30 Mei a.s. gehouden woren te Gorinchem. Ds. Schaafsma van Appelscha hooj 7 Mei afscheid te preeken en 14 Mei intreite doen te Den Bommel. Bevestiger ds. J. Vestur te Stad a. h. Haringvliet. In Noord-Holland zal 19 April de eeite prov. ouderlingen-conferentie worden gehouen te Amsterdam. Te Veenendaal is op bijna 90-jarien leeftijd overleden Mevr. de weduwe Chr J. Keulemansde Ridder, wed. van wijlen Ds. Keulemans, die van 18611889 teMiddelhrg en van 18891895 te Zierikzee stond. In Sloterdijk is aan een zuster der ge meente, die door langdurige ongesteldheid er- hinderd was met de gemeente te vergadeen, aan huis het H. Avondmaal bediend. Mevr. Van Andel—Rutgers te Solo beft een Javaansch boekje geschreven, dat in grote oplage gedrukt wordt, 't Is bewerkt naar Ben boekje, dat in Arabië is uitgegeven. Een op lage van 10 duizend exemplaren is ter prse gelegd. Reeds zijn 8700 ex. besteld. De wnst komt ten goede aan de colportagekas. Voor den bouw van een 5e kerk te Den Haag werd verleden week o.m. een toezegging ontvangen van f 7000 onder vruchtgebruik en een toezegging van f 125 per kwartaal, zoohng de bouw duurde. De kerkeraad te Coevoerden heeft op rer- zoek van het gemeentebestuur tot Sept. a.s. een gedeelte van het vergaderlokaal achtei de kerk afgestaan tot het houden van Giref. schoolonderwijs. Toen ds. van Nes uit Den Haag deze week in Amsterdam sprak in Salvatori mor de Joden, werd met hem o.a. door een Jood van gedachten gewisseld, die meedeelde een zoeker te zijn naar de ware belijdenis, „o God help mij", riep hij uit en werd door een fl tewte getroffen. Toen de man na afloop der verga dering weder teheel tot zichzelf was gekomen, heeft ds. v. Nes nog met hem gesproken en hem gewezen op Christus als den Heiland ook voor hem. Door de classe Ommen is in hare verga deriDg van 5 April eervol emeritaat verleend aan ds. G. Goris van Bergentheim. In Groningen zal 17 Mei een predikanten conferentie worden gehouden, waar hopen te refereeren ds. J. Berghuis van Winschoten óver „het Ethisch beginsel" en ds. J. Lugtigheid over „het duizendjarig rijk". Door de ledenvergadering van Zuilen |[U., is in beginsel besloten tot het bouwen eoner nieuwe pastorie. I Ook te Souburg heeft zich een coimité gevormd om actie te voeren tot verhoojjing van de contributies der V.U. Ds. H. N. Bassoski van Moerdijk (emeritus) zal zich metterwoon vestigen te Lexmond en voorzoover zjjn krachten dit toelaten, aldaar de kerk helpen in den Dienst des Woords en der Sacramenten. De vorige week is te Meppel een evan gelisatiegebouw in gebruik genomen, dat eigen dom is van de Geref. kerk. Bjj den kerkeraad te Spijkernisse bestaat het voornemen om over te gaan tot invoeren van familiebanken. Het propaed examen aan de Theol. School is afgelegd door den heer J. Rook, te Kampen. Te Leeuwarden wordt een nieuwe kerk gebouwd met consistorie, vergaderzaal en kos- terswoning aan het plantsoen in de Vredeman de Vriesstraat. De kerken in Friesland (Noord en Zuid) zullen 31 Mei a.s. een Zendingssynode houden te Sneek. De Commissie inzake „Zéndingssynode en scheiding van terreinen" voor de 3 Noordel. provinciën (Groningen, Drenthe en O vergeel) met Soemba als arbeidsveld, adviseert tot scheiding over te gaaD, zoodat Groningen krjjgt Karosie met West-Soemba, Drenthe Midden- Soemba met Pajsti en Overfjsel Oost-Soemba (Melolo). Dit voorstel, tot in onderdeelen uit gewerkt, zal op de drie partic. Synodes dier provinciën in hahjyid«lin»_kome" - Bjj den uitgever J. B. v. d. Brink 1 ;e Zutfen zal 1 Mei verschijnen: ,Het Ouderli genbladonder Redactie van de professore ,n dr. G. Ch. Aalders. dr. H. Bouwmaü, dr. 1 r. loekstra en dr. H H Koyper, met vaste med> werkir.g van onderscheidene predikanten t jn ouderlingen. De abonnementsprijs zal bedrage m 1,50 per half jaar. L. S. De kerkeraad der Gereformeerde Kerk t 0 Veere roept de Kerken van de Classis Middel l- burg op ter vergadering, die D.V. op Dinsda g 9 Mei a.s. wordt gehouden. Aanvang 9.30 uu r. Wat voor het agendum disnt, wordt door de ,n eerst-ondergeteekende ingewacht vóór of op S >5 April e.k. Namens da roepende kerk, I. K. Wbssbls, praeses, H. Lujjk, scriba. AGENDUM voor de Classicale Diaconal e Conferentie te houden D.V. den 2en Me ,i 1922, vm. IO^i ure (officieele t$d) in d! Q Geref. Kerk te Zaamslag. 1. Opening namens de roepende Diaconie vai q Zaamslag. 2. Teekenen der presentielijst. 3 Verkiezing van het moderamen. 4. Lezing en vaststelling der notulen de r vorige conferentie. 5. Onderzoek naar de vrucht der vorigi 0 conferentie. 6. Ingekomen stukken. 7. Behandeling der volgende vragen van di Diaconie van Zaamslag. I Hoe moet de Diaconie handelen in een geval dat zij zegels wil plakken of rentekaart voor iemand die daartegen L gewetensbezwaar heeft? II. Is het in de ljjn wanneer een Diaconie een verpleegde heeft in een stichting, en waarvoor ze de verpleegkosten ge deeltelgk kan betalen, doch de hul( van een Burg. Armbestuur afwijst uil principieels bezwaren, terwjjl de stick ting een groot tekort heeft III. Is de Diaconie geroepen, aan te vuiler' t in die gevallen, waar broeders of zusteri 9 die (geen ondersteuning behoeven) ei» toch aan hun kerkelijke verplichtinge; n beweren niet te kunnen voldoen b.i zitplaatsengelden, contributies enz. 8 Financieele aangelegenheden. 9. Rondvraag. 10 Aanwijzing roepende Diaconie volgend i0 Conferentie. 11. Sluiting. De roepende Diaconie der Geref. Kerk te Zaamslag, J. Roose, praeses. C. A. Dbes, scriba. De Classis Zierikzee zal D.V. vergaderen Woensdag 3 Mei. Punten voor 't agendum s.v.p. uiterlijk 26 April. Namens de roepende Kerk, C. J. Wiklenua, praeses. D. Muldbb, scriba. Middelburg6 April. De Commissie, belast met het inzamelen van gelden ten behoeve van den verbouw der Theologische School te Kampen vergadert D.V. op Vrijdag 21 April e.k. de» avonds te 8 uur in de Consistoriekamer dei^ Gasthuiskerk. Alle broeders en zusters commissieleden wor - den met de intekenlijsten en de ingezameld ,;6 gelden (voor zoover nog niet verantwoord) ver wacht, teneinde te kunnen vaststellen, tot welkuQ resultaten de rondgang door de gemeente heer t geleid. Namens de Commissie voorn., W. A de Rijckb, Voorz. J. P. Obanje, Secr. Actie V. U. De vergadering voor de actie voor de Vrg<0 Universiteit wordt veertien dagen uitgesteld en dus gesteld D.V. op Donderdag 4 Mei a.Ei, Namens het Comité, a n tt»., sfifliafcttafr. -A'i O. XUiii, MoClObttriS. Wij werden weder teleurgesteld, daar ds A. G. Wolf van Loenen en Vreeland voor d,0 roeping naar Grfjpskerke heeft bedankt. f J. H. Gescuiebb, Scriba.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1922 | | pagina 2