Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland
36e Jaargang.
Vrijdag 17 Maart 1922.
-'No. 11
UIT HET WOORD»
Redactearen Ds. L. BOUMA te Middelburg en Ds. G. F. KERKHOF te Oost-Souburg.
Taste medewerkers: D.D. P. VAN DIJK, F. J. t, d. ENDE, A. C. HEIJ, B. MEIJER, F. STAAL Pzn., R. J. v. d. TEEN en F. W. J. WOLF.
UITGA.YI TAX DE
pbrsv8rbem1g1mq zbbuwschb kbrkbodb.
GETHSEMANÉ.
Gethsemané
Die naam, dien we niet dan met heiligen
eerbied kunnen uitspreken, roept ons voor
den geest den „Man van smarten" in de
ure Zijner verbrijzeling.
Gethsemané, dat is de plaats waar het
Hem bang werd, zéér baDg, zóó baüg dat
Hij van Zijn bangheid niet langer zwijgen
kon, maar er van moest spreken tot Zijn
jongeren: „Mijn ziel is geheel bedroefd tot
den dood toe".
Gethsematé, dat is de plaats, waar Hij
steun zoekt bij Zijn j'odgeren; niet maar
ééns maar bij herhaling. „Blijft hier"
zoo vraagt Hij Petrus en Johannes en Ja
cobus blijft hier en waakt met mij",
en waar Hij zoo smartelijk wordt teleur
gesteld, als Hij dien steuD, dien zoo vurig
begeerden steun, moet ontberen.
Gethsematé, dat is de plaats, waarZijn
angst zóó groot wordt, dat Zijn angstzweet
wordt als bloed, en droppel na droppel
van Zijn aangezicht afdrupt op de aarde,
en een Engel komt om Hem te versterken.
Gethsemané, dat is de plaats, waar Hij
bidt, smeekt, worstelt, zooals hier op aarde
nooit gebeden, gesmeekt, geworsteld is.
Gethsemané ziet een bidder, wiens hou
ding zelve een gebed is, een smeekend, een
aangrijpend gebed. Een bidder, die knielt,
dan op de aarde valt, dan op de aarde zich
uitstrekt en kromt als een worm.
Gethsemané hoort een bidder, die bidt
met aangrijpenden ernst :„Mijn Vader!
indien het mogelijk is laat dezen drink
beker van mij voorbijgaan, doch niet gelijk
Ik wil, maar gelij k Gij wilt". „M ij n V a d e r,
indien deze drinkbeker van Mij niet
voorbij kan gaan, tenzij dat Ik hem drinke,
Uw wil geschiede". En wederom ten derden
male ,,M ij n Vader indien deze drink
beker van mij niet voorbij kan gaan, tenzij
dat Ik hem drinke, Uw wil geschiede".
En dat bange Gethsemaré-lijden had een
mysterieuse oorzaak.
Geen mensch was daar, die Jezus hin
derde. Wel geen steun vond Jezus daar bij
Zijn drie vertrouwelingen, maar positief
leed deden zij den Heere niet aan. De
bende, die straks komen zou om Hem ge
vangen te nemen, was er nog niet.
Stelt ge het u zóó voor gelijk som
migen willen dat in dien nacht de natuur
óók in angst was, toen Jezus daar verbaasd
was en ontroerd, dat het stormde en de
stormvlagen de boomen in den hof deden
buigen en kraken, dan maakte toch niet
die storm Jezus beangst. Ia den storm op
zee sliep Hij rustig op het slingerend schip.
Die hooggaande aogst van Jezus is te
verstaan uit Zijn voorwetenschap
van wat geschieden zou. Hij wist wat Hem
straks wachttedat de ure der duisternis
was aangebroken.
En niet alleen door die voorwetenschap
stond \óór Hem het beeld van Zijn smarte-
lijken uitgang te Jeruzalem, maar ook door
de verzoeking, waarmee Hij hier verzocht
werd door den Satan.
Ook door de verzoeking van Satan. Na
de verzoeking in de woestijn week hij van
Jezus voor een tijd. Hij kwam dus terug.
En hij kwam terug hier in Gethsemané.
Ea als de Satan dan hier terug komt,
dan treedt hij hier anders op dan in de
woestijn. In de woestijn kwam hij met zijn
verlokking. Maar hier komt hij dan met
zijn bedreiging.
Dan heeft hij het hier er op gezet door
voorspiegeling van het lijden Jezus af te
trekken van het volgen van Zijn roeping.
Dan heeft hij hier Jezus daartoe voorge
houden al het vreeselijke van den angst en
smart en nood en dood, die over Jezus
zouden komen als Hij doorging. Dan heeft
hij Jezus hier geen pijl gespaard. Dan is
hier reeds de beker des lijdens Jezus in de
hand gegeven, opdat Hij dien zou drinken
en proeven. Dan heeft Jezus hier reeds
gekregen de volle voorproef van wat
straks voor Hem zijn zou het lijden van
Golgoth8.
Een mysterie, een geheimenis blijft ook
zóó voor ons het lijden van Gethsematé;
een verborgenheid, waarvan de diepte door
ons niet kan gepeild worden.
Een mysterie, dat de ééae vraag vóór
de andere na bij ons doet oprijzen.
Dan vragen wehoe kon Jezus bidden,
dat de drinkbeker van Hem mocht voor
bijgaan, terwijl Hij toch wist, dat het niet
kon Hoe kon Jezus naar het bericht
bij Marcus aan Zijn bede nog doen
voorafgaan de betuigingAbba Vader,
alle dingen zijn U mogelijk"? Hoe kon de
Zone Gods zóó betuigen, terwijl Hij zelf
in den eeuwigen vrederaad Gods zich be
reid verklaard had Borg te zijn voor de
uitverkorenen Gods R*ad toch is onver
anderlijk
Maar ook van dat mysterie is ons zóó
veel geopenbaard als noodig is tot onze
leering en vertroosting, in de wetenschap,
dat Jezus ook was een waarachtig mensch.
Ongetwijfeld was Jezus Gods Zoon en
wist Hg als God alles; wist Hij ook dat
het plan der verlossing niet kon volvoerd
dan door Zijn dood.
Maar Jezus was ook waarachtig mensch.
En als mensch wist Hjj niet alles. Als
mensch wilde Jezus ook niet weten wat Hij
als mensch nog niet weten mocht.
Niet uit Gods Verborgen Raad kon Jezus
denken en bidden in Gethsemané. De ge
openbaarde dingen, die waren voor Hem
en Hij hield zich aan wat geopenbaard was.
En uit wat geopenbaard was wist Jezus,
dat het lijden Hem wachtte. Daarom sprak
Hij daarover met Zijn jongeren. Maar die
voorwetenschap was dan niet een vrucht
van Zijn kennis naar Zijn Godheid, maar
een vrucht van Zijn geloof, waarin HJj
zich liet leiden door het Woord.
In het Woord Gods had Jezus gelezen
Zijn roeping als Messiashad Hg geteekend
gezien den lijdensweg, dien de Messias
gaan moest.
En omdat al die kennis Hem vrucht was
van het geloof, bleef er ruimte voor Jezus'
betuiging: „Abba Vader, alle dingen zijn
U mogelijk" en bleef er ruimte óók voor
Zijn bede„Mijn Vader, indien het moga-
lijk is, laat dezen drinkbeker van Mij
voorbijgaan".
In die betuiging en in die bede sprak
Jezus' waarachtig-menschelijke ziel. Uit
Zijn ziel werd in Zgn aDgst en nood dat
Woord geperst. Uit de ziel van Hem, die
ons uitgenomen de zonde waarlijk
in alles gelijk werd.
Geen verontschuldiging behoeft dan ook
die zwakheid, waarmee Jezus hier zwak
was, als betaamde die Hem niet. Jezus was
hier zwakHij vreesdeHij vreesde met
groote vreeze. Maar daar was reden voor.
Meer wachtte Hem dan de tijdelijke dood.
Hem wachtte de eeuwige dood. Al de
toorn Gods tegen de zonde van het gansche
menschelijke geslacht zou zich tegen Hem
in één punt des tgds saamtrekken. En Hij
was mensch van gelijke beweging als wij.
Ons gelijk werd Jezus, uitgenomen de
zonde. Zwak is Hij daar in Gethsemané,
maar niet met zondige zwakheid. Hoe zag
Hij op tegen het lijden, dat Hem wachtte 1
Hoe begeerde Hij, dat die drinkbeker Hem
mocht voorbijgaan Maar daar was bij Hem
geen strijd met Gods wilgeen opstand
tegen Gods wil. Het was niet zóó, dat Hij
eerst tegen Gods wil verdeeld lag en dat
Hij daarna, na hangen strijd, zich met dien
wil vereenigd verklaarde. Hij vraagt niet,
dat Zijn eigen welzijn meer zou gelden dan
Gods belang. Hij wilde niet ook dan ge
holpen zijn, als dat met Gods wil zou
strijden.
In hetzelfde oogenblikdatJezus
vroeg om mogelijke wegneming van den
beker des lijdens verklaarde Hij zich ook
bereid om dien te drinken, wanneer het
zou noodig zgn.
En daarom is Gethsemané met al zijn
geheimenissen zoo heerlijk.
Gethsemané is het Amen van den Midde
laar op het besluit van den eeuwigen
vrederaad.
In den eeuwigen vrederaad is het de
Zone Gods, die zich bereid verklaart onze
schuld te betalen. Die Zone Gods wordt
mensch. Ea dan wordt die vraag óók voor
gelegd aan het vleescbgeworden Woord;
de vraag, of Hij bereid was dat werk des
lijdens te verrichten En om de benau
wende beteekenis van die vraag Hem dan
te doen verstaan, moet zelfs Satan dienst
doen.
En zie, als die vraag wordt voorgelegd
aan het vleescbgeworden Woord, zóó dat
Hij de beteekenis daarvan kon peilen^ dan
verklaart Hij zich bereid om te volbrengen
den wil des Vadersom den -/bangen
smarteweg te gaan ten einde tee, opdat
Hij zou verlossen al degenen, die met vreeze
des doods door al hun leven der dienst
baarheid onderworpen waren.
Gethsemané.
Het openbaart u het schrikkelijke van
het recht Gods voor den zondaar. Als
Jezus zóó beangst was in Gethsemané, dan
was het in angst voor het rechtvaardig
oordeel Gods over de zonde. Zie er dan in
wat u wacht, zoo gij van uw zonden niet
verlost wordt.
Het openbaart ook dat de Borg bereid
was de schuld der zijnen te betalen en te
verzoenen en dat er nu door Hem verlos
sing is van de zonde, verlossing van den
vloek, verlossing van den angst en de vreeze
voor allen, die Hem toebehooren en aan
nemen met een waar geloof.
Ga dan dien weg des geloofs. Dat ia:
redeneer niet uit het verborgen raadsbe
sluit Gods. Dat deed Jezus ook niet.'
riep uit Zijn benauwdheid. Roep gij uit uw
nood en bid tot God en gij zult verhooring
vinden.
Jezus' begeerte, dat die drinkbeker van
Hem zou voorbijgaan, zoo het Gods wil
ware, is niet in vervulling gegaan omdat
de Vader het niet wilde en Jezus heteok
niet wilde, opdat uw bede zou verhooring
vinden, wanneer gij bidt om uit uw ellende
verlost te worden.
Maar wanneer gij dan bidt moet ook bij
u Gods eere zwaarder wegen dan uw wel
zijn. Dan moet ge niet begeeren, dat gij
zoudt geholpen worden, ook al was het met
Gods wil en Gods eere in strijd.
Zoo te bidden vraagt strgd. Hoe vaak
ligt onze wil gedeeld tegen Gods wii. Maar
gelukkig, die zóó leert bidden. Wij meenen
wel vaak, dat Gods wil strijdig is met onze
belangen, maar zoo is het toch niet. Gods
wil zoekt juist ons hoogste welzijn.
In Gethsemané bad Jezus het wel bang,
maar door Gethsemané liep voor Hem de
weg naar de hoogste heerlijkheid, ia de
gehoorzaamheid des geloofs aan den wil
des Vaders.
In uw Gethsemané hebt ge het wei bang,
maar in uw Gethsemané wii de Heere met
u waken en wil Hg u steunen, opdat ge
ook daar zoudt wandelen in de gehoor
zaamheid des geloofs aan den wil van uw
hemelschen Vader, en langs dien weg zoudt
ingaan in Jezus' heerlijkheid. Hxij.
kbbkSlijk lbyhi.
Het Gezag der Schrift.
IV.
AkOBltmsitsprtysper kwartaal bf vooruitbetaling f 1,—
Afzonderlik© nammers 8 eent.
ilftrUntifprQl t 15 cent per refelbp jaarabonnement ran
minstens 500 rebels belangrijke reductie
Aires Y«i ie Administratie
Firma L1TTOÜ1J k OLTHOFF, Niddslhnrg.
Berichten, Opgaven Predikbeurten en AdvertentiSn tot
uiterlfk Vrfdagmorgen te eenden aan de Drukkers
LITTOOIJ ft OLTHOFF, Middelburg
TELEFOON 238. GIRONUMMER 42100.
Toen ging Jezus met hen in een plaats
genaamd Gethsemané, en zeide tot de disci
pelen Zit hier neder totdat Ik henenga en
aldaar zal gebeden hebben.
En met zich nemende Petrus en de twee
zonen van Zebedeüs, begon Hij droevig en
zeer beangst te worden.
Toen zeide Hij tot hen Mijne ziel is geheel
bedroefd tot den dood toeblijft hier en
waakt met mij.
En een weinig voortgegaan zijnde viel Hij
op Zijn aangezicht, biddende en zeggende:
Mijn Vader, indien liet mogelijk is, laat dezen
drinkbeker van mij voorbijgaandoch niet
gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt.
En Hij kwam tot de discipelen en vond ze
slapende, en zeide tot Petrus kondet gijlieden
dan niet één uur met mij waken
Waakt en bidt opdat Gij niet in verzoeking
komtde geest is wel gewillig maar het
vleesch is zwak.
Wederom ten tweeden male heengaande,
bad Hij, zeggende Mijn Vader, indien deze
drinkbeker van mij niet voorbij kan gaan
tenzij dat Ik hem drinke. Uw wil geschiede.
En komende bij hen vond Hij ze wederom
slapendewant hunne oogen waren bezwaard.
En hen latende, ging Hij wederom henen
en bad ten derden male, zeggende dezelide
woorden. Math. 26 36—44.
Om het Goddelijk gezag der Schrift aan ft»
toonen hebben we uitgaande van de var-
onderstelling, dat de Evangeliën van het Nienwe
Testament ons betrouwbare historische mee-
deelingen bieden omtrent Jezus'leer en wandel
op aarde allereerst door voorbeelden bewezen,
dat Christus de historische geloofwaardigheid
aanvaardde van de Boeken des O. Testaments
en dat die meedeeliogen zoowel uit de Konin-