J® M Mk y Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland. •36e Jaargang. Vrijdag 3 Februari 1922 No. 5 KIT HET WOORD. Redacteuren Ds. L. BOUMA te Middelburg en Ds. G. F. KERKHOF te Oost Souburg. Taste medewerkersD.D. P. VAN DIJK, F. J. r, d. ENDE, A. C. HEIJ, B. MEIJER, F. STAAL Pzn R. J. v. d, TEEN en F. W. J. WOLF. PBRSV1RBBN1GIKG ZBBUWSCflB KBRKBODB. [woelt Nog eens de brochure. 4t>OftB«meHt8prttSper kwartaal b| vooruitbetaling f 1,—. Afzonderlijke nummer? 8 cent. AdverteBtieprQl15 cent per regel; bij jaarabonnement ran minstens 500 rebels belangrfke redactie ÜITGATI TAH DE Adrei vai d« Admialstratlc Firma LITTOOIJ OLTHOFF, Htddelbsrg. Berichten, Opgaven Pre likbeurten en Advertentiën tot uiterlijk Vrijdagmorgen te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF, Mid-Ulburg. TELEFOON 238. GIRONUMMER 42280. UIT DE DIEPTE. Heere, waarom doet Gij ons van Uwe wegen dwalen Waarom verstokt Gij ons jliart, dat wij U niet vreezen Keer weder. Om Uwer knechten wil, de stam men Uws erfdeels Jes. 63 17. 'kHeb het wel nooit gezien, maar ik kan het mij toch wel voorstellen, dat dwalen van het schaap, dat uit-het-oog-verliezen van herder en kudde. Het behoeft nog niet eens opjettelijk te gaan, maar toch komt het er toe, als het dier alleen oog heeft voor de weide, waar in het graast. Ongemerkt gaat het, langzamerhand. Zelfs is er nog geen opzet, als het in z'n eigenzinnigheid niet luistert naar de waarschuwing, die het gewordt door het kluitje uit den herdersstaf. Het wil wel vol gen, maar Nog even wil het doorgaan. Maar met dat al komt het eigenzinnige dier in steeds armere streken, het wordt meer 'n loopen dan 'n rustig grazen totdat het plotseling voor 'n afgrond staat. En ja.... dan ziet het van alle kanten de gevaren dan ontdekt het rotsspleten van alle zijden dan wil het terug. Maar waar is de herder? En het is, alsof we het hoorendat klagelijk blaten, dat aanhoudend roepen Kom toch en breng mij W3er bij de kudde ik wil weer volgen, maar ik weet niet hoe. Zoo is er ook 'n roepen van christenen, die ver van hun God zijn afgedwaald. Zij hebben dit niet opzettelijk gedaan, niet op één keer, want, och 1 dan is één blik van hun Heiland voldoende, om wee- nend tot iükeer te komen. Maar het is langzamerhand gegaan op Gods leiding hebban ze niet gelethet stoffelijke (de weide) was hun het een en het al. Daarop waren ze bedacht. Hoe langer hoe meer werd het 'n leven zonder God. Onrust was er ook niet bij hen, maar vrede toch nog veel minderzij dachten eigenlijk niet aan God. Wat kunnen we toch ver afdwalen,ook al ziet 'n ander onze armoede nog niet Maar dan komt toch eindelijk 'n stap, die de laatBte is. Waardoor Wij weten het vaak zelf niet. Zeer vaak wel, omdat God ons in welk opzicht dan ook in bittere ellende brengt. M^ar hoe ook er komt 'n oogenblik, dat we de gees telijke aftakeling ons bewust worden en we besluitenzoo kan het niet langer. En wonderlijk is dan dat innerlijk ziels- beweegnog levend in de zonde, ver van God af, welt uit de diepte van ons hart 'n roepen, soms niet eens in woorden, maar slechts 'n zucht. Maar dan 'n zucht, die tcch inhoudt 'n »o God, help mij Keer weder, want zoo kom ik om. Vreemd toch, dat zieleleven 1 Wij hebben ons van God afgekeerd, en toch dat vragen, of Hij wil wederkeeren. Maar toch is het zoo alleen goed. Want, ja, wij hebben wel God losge laten, wij hebben ons niet gestoord aan zijh vermaningen (zooals het schaap niet aan het klui'je uit den herdersstaf), maar juist dat vermanen is God moede geworden. Hij verbergt zijn aar gezicht voor ons. Hij trekt ons niet meer met zijn liefde koorden. Hij laat ons begaan. Hij onthoudt ons de kracht, om aan de zuigkracht der wereld weerstand te biedeü. Dan laat Hy ons dwalen en verstokt Hij ons hart, dat we Hem niet vreezen. De Heere heeft zich dan ook aan ons onttrokken. En dan gaan we de richting der rotsen, waar al zoovele omgekomen zijn. Maar eindelijk komt het keerpunt. Eindelijk voelt het arme hart (dat niet lachend 't verderf tegemoet gaat) waar het henen gaat. Maar dan kan het niet meer terug, want het Woord is al zoolang 'n gesloten boek voor ons en we zijn ontwend aan het gebed. Diep gevoelen wij het dan weer aan wij kunnen den weg terug niet meer vinden. Als God niet tot o n s komt, dan Neen, het is dan maar niet 'n volgen van den Herder, want de Herder waar is Hij En dan klinkt uit het klagende hart die droeve toon Keer weder. De Heere moet altijd de eerste weer zijn. En Hij is reeds de eerste door die bede te doen wellen uit de diepte van ons hart. Eq vooral als we dan voor de verhooring van deze bede steun zoeken in Gods rijke belofteD, zijnen knechten gedaan, aan Abram en Israël 16) en we ons be roepen op de stammen zijns erfdeel?, aanvoelend onze saamhoorigheid met zijn Gemeente, met het volk Gods, ja dan wordt het roepen tusschen de rotsen, 'n gevonden worden, want O menschenziel, ligt gij in winterboei en vreest ge, dat de dood U overmocht? 't Is tijdelijk Diep in U werkt en het wondre leven, dat weer lente wrocht. (Nellie: ^Stamelingen" No. 74). Middelburg. Telkamp. LETEM. Het jaar, waarin de verkieziog6n valleD, is reeds een maand oud. Bladen van verschillende richting klagen dat er weinig actie is. De socialisten echter moeten zeer actief zgn. Zjj sturen hun propaganda-schriften bg duizenden de wereld in en willen beproeveü, of het hun niet gelukken zal vele vrouwen voor hun doel te winnen, en heimelijk hopen ze, dat het oogenblik Diet verre is, waarop ze met de Roomsch-Katholieke Staatsparty b.v. een groote meerderheid in de Kamers vormen, om deel te nemen aan de regeering. Het is evenwel ge bleken, dat de laatstgenoemde party, daartoe nog niet bereid is. Maar wat niet is, kan komen. De brochure spreekt zich duidelijk uit over wat er naar het oordeel van den schrijver straks gebeuren moet. Doch we willen eerst nog even een paar harer bedenkingen tegen dit minis terie geven. Op bladzijde 17 staat: „Elk man van Anti revolutionairen huize herinnert zich, hoe dr. Kuyper met bracht van argumenten het be ginsel inzake de autonomie of zelfstandigheid der burgelgke gemeenten heeft verdedigd. Die autonomie wortelt in de historie van ons volk en een kabinet, dat eenige piëteit heeft voor ods beginsel zal niet dan in de hoogste nood zakelijkheid deze autonomie schenden en de historische banden, die zulk een volksdeel bin den aan het verleden, verscheuren. Maakt de economische ontwikkeling samenwerking van verschillende gemeenten noodig, dan kan zulks op federatieve grondslag, zooals in Engeland geschiedt, doeltreflend plaats hebben. Maar de revolutionaire Staat beschouwt de gemeenten als administratieve onderdeelen van de Staat, waar de Staat naar welgevallen mee kan handelen. En hoe stond dit kabinet iegenover deze zelfstandigheid der gemeenten Het heeft de gemeenten naar willekeur gesplitst of veree- nigd, ja, soms van boven af pressie uitgeoefend om twee soms drie gemeenten administratief tot een te maken. Met te gend cynisme dreef men den spot met het groote beginsel, dat in dertijd zoo welsprekend was verdedigd door onzen grooten Leider, boven wieüs stoffelijk overschot de schoot der aarde zich nauwelijks heeft gesloten. Het is onbegrijpelijk, dat men niet heeft gevoeld, hoe pijnlek het Anti-revo lutionaire volk door zulk een hondelwijze ge griefd moet worden". Ook op dit gedeelte van de brochure ves tigen we de aandacht, liet is goed, dat dit eens onder 't oog gebracht wordt. Wie geen rekeniDg houdt met de historie, komt verkeerd uit. De materialist gevoelt geen band aan het verleden en let alleen op wat hij noemt de eischen van het tegenwoordige. Maar we zijn Christelijk-histon3ch en willen, dat de band aan de geschiedenis geëerbiedigd blijve Nog meer zou ik kunnen afschrijven. Doch ik vertrouw, dat onze mannen dsze brochure zullen lezeD. Of zou de coalitie-bacil reeds zulk een werking uitgeoefend hebben, dat er ook ondör ons zgn, die geen kwaad van het huidig ministerie kunnen hooren. Nalaten kan ik ech ter niet, om nog op een enkele zaak te wijzen. Op bladz. 18 staat„Om het den Anti-revo lutionairen goed duidelijk te maken, voor welke cultureels doeleinden men het oorbaar achtte het Staatsgeld te gebruiken en voor welke niet, werd aan de Vrije Universiteit subsidie gewei gerd. De opbouw der Gereformeerde weten schap is ook iets anders dan de arbeid der doorluchtige komedianten. Naar het mij voor komt, heeft ons volk deze daad goed b^grepeD. En diep gevoeld". Wie hierop gelet heefr, kan best b g-ijpen, dat de schrijver er nog een pittig ??oord aan toevoegt en men zou ook nog wel iets kunnen zeggen over den geest, welke er uit spreekt. Doch waartoe? Nog iets over het financieel beleid van dit kabinet. „We wenschen de billijkheid te be trachten en voorop te stellen, dat de oorlogs toestanden in bijna alle landen het evenwicht tusschen de uitgaven en de inkomsten verbroken heeft. Maar als men dit ten volle laat mee wegen, kan men dan in gemoede beweren, dat goed beleid het departement van fiuantiën heeft gekenmerkt. Heeft het zich gehouden aan den geest van art. 16 van ons program, waar we lezen De Party wenscht, dat het evenwicht tusschen ontvangsten en uitgaven geregeld worde, niet door drukkende vermeerdering van de lasten der natie, noch door bezuiniging op het noodige, maar door beperking van staatsbemoeiing.Zoo luidt het in ons program. Eq toch heeft het Kabinet Ruys de Beerenbroek de Staatsbe moeiing verder doorsedreven dan ooit het geval was. 't Is alsof na November 1918 een nacht merrie de menschen bevangen had, in zulk een razende vaart ging het bergopwaarts naar den afgrond van het Staatssocialisme. Wettenma- kerg zonder einde, alsof de Nederlandsche burger op geen enkel gebied meer kon loopen zonder de krukken van den Staat. En hels geld, het belastinggeld is met honderden millioenen uitgegeven. Onze Staatsschuld, die voor den oorlog plm 1100 millioen gulden bedroeg is thans meer dan twee en half maal zooveel. De belastingen bedragen meer dan het derde deel van het inkomen. En al is hier ook veel bg uit den oorlogstgd, dit huidige Kabinet heeft niet bezuinigd heeft niet vooruitgezien, heeft de waarschuwingen van den heer ColgD, die herhaaldelgk gewezen heeft op de moeielyke tgden, welke komen moeten, in den wind ge slagen en is dus in het beleid der fiaantiën niet Antirevolutionair geweest, maar recht draads tegen den geest van art. 16 van ons program iDgegaan. Doch men leze zelf, wat de brochure verder zegt en men zal moeten zeggende schrijver klaagt niet ten onrechte. Deze en andere grieven moeten er toe leiden, dat onze partg zich nauwkeurig rekenschap geeft van den toestand, waarin het land verkeert, en we kunnen wel vertrouwen, dat zg zich straks op haar Deputaten-vergadering ondubbelzinnig zal uitspreken. Van deze zgde duchten we geen gevaar, want de leiding onzer partg is in goede handen. Doch er moet ook gewaakt worden tegen het gevaar, dat ons opnieuw bedreigt, wanneer de stembus gesproken heeft. Behalve andere zaken moet de nadruk gelegd worden, wat de brochure omschrgft op deze wgzede samenwerking worde gezocht op een vast accoord, waarbg onze beginselen geeerbiedigd worden. Zooals het nu gegaan is, mag het niet laDger. En mocht het niet mogelgk blgken te zg'ü, welnu, dan herneme onze eigen party eigen plaats zouden eenige verantwoordelyk- heid voor de regeeringsdaden. H«t is beter, dat onze partg opkome voor haar eigen beginselen, dan de verantwoordeiykheid te dekken voor een lading, welke we in geen geval begeeren. Geen wegdoezeling van de geschillen) maar klaarheid over al die punten, welke met steeds klimmende kracht een wgs beleid vragen. Aan beginselvastheidenbeginseltrouw hebben we behoefte, niet aan een staatkunde, welke alleen bedacht is op succes. Bouma. Kerk- en fteheelnienwfl. TWEETAL TE Drachster-CompagnieJ. Gillebaard, cand. te Den Haag. W. H. v. d. Vegt, cand. te Zwolle. Harmeien A G. Wolf, te Loenen-Vreeland. P. A. Zeilstra, te Nieuwveen-Nieuwkoop. RozenburgJ. Gillebaard, cand. te Den Haag. J. van Henten, te Oldtkerk. BEROEPEN TE Ylst, Zuid-Beierland: D. K. Wielenga (van Pajeti), tydelyk te Kampen. Delft: H. Brouwer, te Heemstede. NgemirdumB. Heeres, te De Lier. LeeuwardenJ. Mulder, te Schiedam. Berkel en RodenrgsA. G Wolf, te Loenen- Vreeland. BrusselK. Schilder, te Gorinchem. Schoonoord W. H. v. d. Vegt, cand. te Zwolle, 's GravenmoerJ. Gillebaard, cand. te Den Haag. PuttershoekF. H. Boersma, te Bozum. BEDANKT VOOR WoudsendM. A. van Pernis, te Schoonre- woerd. AFSCHEID VAN MoerdgkH. N. .Basoski, met 2 Timoth. 2 8-10 Te Assen overleed op 68-jarigen leeftgd ds. W. Tj. Ngenhuis, em. pred. van Britsum. Gedurende zgn 40-jarige ambtsbediening stond ds. N. altoos in Friesland eerst een 3-tal j iren in Oldeboorn en daarna 37 j aren in Britsum. Voor de Kerken van Noord-Brabant en Limburg zal 17 Mei a s. weer eene Ouderlingen conferentie, de tweede, worden gehouden. De voorbereidende commissie vergaderde te Raams- donksveer, waar door de goede zorgen van ds. Koopmans alles was geregeld. Op voorstel van den voorzitter, br. J. M. Verhagen uit Den Bosch, werd besloten slechts 1 referaat te houden, opdat elleouderlingenaan de bespreking zouden kunnen deelnemen en als onderwerp daarvoor te kiezenhet huisbezoek. De Kerkeraad van Zwammerdam heeft het volgende voorstel bg de Classe Woerden aanhaDgig gemaakt „De Classe Woerden spreke uit, dat zg het voor de Diaconieën ia haar ressort wenschelyk acht, dat deze met elkander in verbinding

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1922 | | pagina 1