Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland,
35e Jaargang.
Vrijdag 23 December 1921.
No. 51
ÜIT HET WOORD.
Redactearen Ds. L. BOUMA te Middelburg en Ds. G. F. KERKHOF te Oost-Souburg
Visfi liiivirkirt0.0. I. I i. I. VEEI, J. D. VIELEOM, F. J. I. EODE, B. MEIJER, n F. BI. J. WOLF.
UIT6AYI YAH DE
PBRSVBRBBMIGiNG ZBBUWSCHB KBRKBODB.
Alm tbb Administratie
Firma LITTOOIJ OLTHOFF, Hiddelbarg.
telefoon 238. gironummer 42280.
KERSTMIS.
Ia Bathlehem werd eea held geboren
in het gezin van Isaï, de achtste zo>n.
En door God, die 's menschea geest
Jarmeert in zijn binnenste, werd dat kind
ingeschapen een heldennatuur.
Niemand wist er iets van. Toch was
het zoo naar Gods raad en wijs bestel.
Spoedig begon het in zijn jeugd uit te
komen.
Toen hij als knaap de schapen hoedde
voor zijn vader in het dal Efratha, vocht
David, hoe klein ook, tegen leeuwen en
beren om zijne kudde te beveiligen. De
i* teere jongen kon meer dan dichten en
harpspelen.
Straks als aankomend jongeling dorst
David den strijd aan met den Fjlistijaschea
reus Goliath en velde hem neer. Eenmaal
volwassen, gaf hij slag op slag blijken van
Qnverschroken heldenmoed.
Vooral in de bange dagen van vervol
ging door Sauls hand. Een held was
David, en helden hadden boven anderen
zijn voorliefde. Is niet de heldhaft'ge Jo
nathan zijn boezemvriend geworden Om
ringde David zich niet met een staf van
heldenwe kennen de namen der drie,
en de namen der dertig helden Davids,
die niet kwamen tot aan die eerste drie.
Hoe diepgevoelden klaagzaDg zoog Isaï's
zoon toen helden gevallen waren op Gil
boa's hoogte 1
Naar zoo'n held had God de Heere
omgezien om Israël rust te geven van zijne
vijanden rondom.
Het wordt voorgesteld, alsof de Heere
den schijn aannam om te zoeken naar een
held toen Samuël naar Bethlehem gezon
den werd om een nieuwen Koning over
Israël te zalven. Toen niemand nog aan
een anderen Koning dan Saul dacht
doch die van God verworpen was had
de Heere reeds de heilige zalfolie laten
uitstorten op 't hoofd van David, Zijn
knecht dien Hij had gevonden.
G e v o n d e n, ja I maar meer dan dat
God had hem verwekt, toegerust geroepeD,
bekwaamd, met heldenmoed vervuld.
Die held was 't formeersel van Gods
eigen vingeren. Die held David was ge-
praedestineerd tot een hulpe voor Israël.
David heeft zich niet opgeworpen tot
een redder des volks. Israël heeft hem ook
niet gezocht en gekozen. Jehova zelf heeft
hem verwekt, geroepen, gezalfd. Dat was
de held, bij wien de Heere hulpe besteld
had. Die moest Israël rust geven van zijne
vijanden.
En heeft hg zich niet een krachtigheid
betoond, van wien reeds bij zij a eerste
publiek optreden Israëls maagdenreien
zongen: «David heeft zija tienduizenden
verslagen 1» Geen van Israëls Koningen
heeft ooit zóó uitgeblonken in moed en
onversaagd als David in zijne oorlogen
met de Filistijnen, Moabieten, Syriërs,
Edomieten en Ammonieten, ook al gaf
hij altoos aan Jehovah de eere voor be
haalde overwinningen.
Dapper, meer dan andere menschen-
kinderen, was hij de geschikte persoon,
dien de Heere bestelde om Israël te be
vrijden van de overheersching der vijanden.
Met Gods hulpe heeft dan ook een held
haftig man als David alleen aan dat volk
Israël binnen zijne rijksgrenzen rust kunnen
bezorgen.
Als held is David een type, een voor
beeld geweest Desgenen, die komen zoude
van Messias.
In den Christus als strijdenden Koning
vond de man naar Gods harte zijn tegen
beeld.
De toezegging omtrent David, waarvan
Ethan gewaagt in bovenstaande psalm
verzen, en die slaat op het door Nathan
aan den Koning meegedeelde nachtgezicht
(2 Samuël 7), dat de stoel van Davids Huis
vast zou zijn in eeuwigheid, die toe
zegging is in David schaduwachtig vervuld,
maar vond pas hare volle werkelijke ver
vulling in Davids Tegenbeeld, in Davids
Zoon en Davids Heer, in den waren van
God bestelden Held der hulpe voor 't
Israël Gods, in den Christus Sions wiens
heerschappij bevestigd zou worden tot in
eeuwigheid.
David als held, was naar Gods wijze
beschikking gesteld tot een type van
Christus als Held.
En gelijk Davids koningschap eene af
schaduwing is geweest van Christus' koning
schap in den staat zijner vernedering, zoo
is Salomo's heerschappij een afschaduwing
geweest van Christus heerschappij in den
staat zijner verhooging en heerlijkheid.
David in zijne menigte van gevechten
en oorlogen teekent ons voor oogen een
silhouet van Christus als onzen strijdenden
Koning, die ons rust aanbracht van alle
vijanden onzer zaligheid. Christus was
de Held, bij Wien Jehovah voor Zijn
verkoren volk hulpe besteld had.
In Bethlehem werd een kindeke geboren,
in doeken gewikkeld en neergelegd in een
voederbak voor het vee. Het was de eerst
geborene zoon van Maria, eene Maagd uit
Davids Huis en geslacht. En ofschoon
niemand er iets van wist, was dat hulp
behoevende wicht de Held der hulpe. Het
was Immanuël, de Zone Gods, die de men-
scbelijke natuur had aangenomen om in
haar de werken des duivels, d.i. van onzen
aartsvijand, te komen verbreken. Was dat
niet het aanvaarden van een heldentaak?
Wie dorst den Overste dezer wereld aan
Wie kon Hem aan?
Tegen de machten des doods en der
duisternis, waarover bij beschikte, was
geen menschenkind bestand. Elk Adams
kind bleek machteloos, viel verslagen neer.
Tegen den dood was geen verweer. Satan
bleef overwinnaar en handhaafde eeuw na
eeuw zijne positie als overste dezer wereld.
Totdat geboren werd de beloofde
Zone Davids.
Uit Maria's Kindeke groeide een Held,
die alle vijandige machten voor Gods volk
overwon en velde.
Dat Kindeke uit Bethlehems kribbe ging
meer volbrengen, dan iemand ooit van
hem verwacht zou hebben.
Hoe klein en zwak schijnbaar, 't was de
Held der hulpe van God besteld tot ver
lossing Zijns volks.
Het was Gods Heilige, de van eeuwigheid
verordineerde Rustaanbrenger.
ToenJesaja in profetisch vergezicht dat
geboren Kindeke met geloofsoog aan
schouwde, riep hij vol bewondering aan
biddend«Sterke God!" of gelijk ook
vertaald kan worden »G o d, de Held!"
Wat menschen niet begrepen, doorzagen
Gods Engelen. Eu vandaar, dat zij jubel
den bij de geboorte van Maria's Zoon, dien
zij kenden als een Held, als den Vorst van
't heir des hemels «Vrede op aarde!»
want vrede, vrede alom zou dat Kindeke
aanbrengen.
Bij 't opgroeien bleek dit Kindeke Held
te zijn. Verslagen heeft Hij den Satan met
het zwaard des Woords bij de verzoekingen
in de woestijn. Verslagen heeft hij den
Verleider, zoo vaak die door mond of
sprake van vriend of vijand op Hem aan
kwam, om Hem te verleiden. Verslagen
heeft Hij de vader der leugenen, door alle
leugen, welke hij onder 't volk geïmpor
teerd had, te ontmaskeren. Verslagen heeft
Hij den Vorst der duisternis, door hem
aan te grijpen in zijn eigen rijk dat van
duisternis en dood en die vaten, die
Satan zich toegeëigend had, hem weder
te ontrooven. Verslagen heeft Bethlehems-
Kindeke den helschen Goliath door Zijn
kruisdood op Golgotha en triomfeerende
kwam Hij ten derde dage uit de groeve
weer. Zóó heeft die Held Gods den strijd
gestreden en overwonnen. Toen men Hem
waande in 't helsche Gaza besloten te
hebben, heeft Hij als de meerdere dan
Simson met Goddelijke kracht die poorten
ontsloten en weggedragen. Ja, Hij heeft
met zichzelven ook heel Gods volk uit de
kaken des eeuwigen verderfs gered.
Ontwapend voor altoos heeft Hij den
overste dezer wereld. En al wat ons van
de eeuwige rust en zaligheid zou kunnen
afhouden, heeft deze Held weggenomen
den vloek van Gods wet, de straf der
Goddelijke gerechtigheid, 't is al tot
zwijgen gebracht en geknecht.
In Bathlehem is die Held geboren.
Hij was meer dan mensch. Hij was
Immanuël, want Die alleen kon door Zijne
eeuwige kracht verlossing teweeg brengen.
Niet alleen versloeg Hij den vijand rondom
ons, maar ook bedwingt Hij den vijand
binnen in ons. Want wijzelven zitten door
de zonde vol van vijandschap tegen onze
eigene zaligheid.
De Held uit Davids Huis heeft ook macht
over ons tegen God gekante hart. Daarom
is Hij zulk een volkomen Verlosser.
Van Helden viert men de geboortedagen.
Maar geen g< boortedag is voor Gods volk
dierbaarder dan die van hun Held en
Verlosser.
Het Kerstfeest doet ons jubelen van
Hem, die als de Sterke Held, verlossing
en vrede aanbracht.
En stemt uw hart in met die lofliederen
Hebt gij hulpe van Christus begeerd?
Weet ge, dat gij zonder Zijne hulpe, eeuwig
besloten blijft onder Satans geweld? De
zondaar is van nature blind voor zijn ver
loren staat. En dat is zoo diep treurig.
Als er eerst is kennis van onze ellende,
dan komt er ook behoefte aan verlossing.
Dat zoovelen buiten Christus denken te
kunnen leven, is omdat zij hun jammer-
staat niet kenneo, waarin zij verkeeren.
Wanneer een krankzinnige eindelijk zoo
ver komt, dat hij klaagt«o ik ben zoo
verward van geest", dan is er een gunstige
keer gekomen dan trad normale werkiDg
der hersenen in, dan begon de beterschap.
Maar zoolaüg hij nog niet erkent, dat hij
geesteskrank is, is zijn toestand diep treurig.
Alleen wie hun nood recht kennen, kun
nen op het Kerstfeest lofzingen den Held
der hulpe.
Van onzen kant kon nooit verlossing
komen.
Niemand kende den nood van't verloren
menschelijk geslacht. Niemand wist raad.
Niemand kon bedenken, wat macht tot
hulpe noodig was. Indien God zelf niet in
ontferming naar ons hadde omgezien, wij
waren voor eeuwig reddeloos in de ellende
verzonken.
Eeuwig dank en eere daarom aan Gods
vrijmachtige genade, aan Zijn Raad des
vredes, waardoor die Held der hulpe is ver
ordineerd en besteld en gezalfd.
Dank en eere aan Immanuël, Gods Zone
en den Zone Davids, die den strijd tegen
de vijanden onzer zaligheid aanbond en
door Zijne eeuwige kracht ze neerwierp
en overwon, en alzoo eeuwige verlossing
en behoudenis voor ons aanbracht.
Zijt gij u nog onbewust van den nood,
waarin gij van nature verkeerdet? Of
vindt de psalm weerklank in uw hart:
„Uit diepten van ellenden
Roep ik, met mond en hart,
Tot U, die heil kunt zenden
o Heer, aanschouw mijn smart".
Dan naar Bethlehem heen!
Naar den Sterken Held, die als Maria's
Kindeke ter wereld kwam, om ook voor u
hulpe en verlossing aan te brengen. Die
kwam om de werken des duivels voor u
en in u te verbreken. Omhels dat Kindeke
geloovig, ook als uw Heiland. Kniel aan
biddend neer om als Maria te zingen
„Mij a ziel verheft Gods eer,
Mijn geest mag blij den Heer
Mijn Zaligmaker noemen."
Kerkhof.
KIRKILlifK LEYEN.
Rustig.
AboniementsprtJsper kwartaal b| vooruitbetaling f 1,
Afzonderlijke nummers 8 eenfc.
AflTtrttltleprQi t 15 cent per regelbij jaarabonnement ran
minstens 500 regels belangrfke reductie
Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentien tot
u i t e r 1 k Vrijdagmorgen te zenden aan de Drukkers
LÏTTOOIJ OLTHOFF, Middelburg.
Toen liebt gij in een gezicht gesproken
van Uwe heilige, en gezegdIk heb
hulp besteld bij eenen heldIk heb
eenen verkorene uit het volk verhoogd.
Ik heb David Mijnen knecht gevonden
met Mijne heilige olie heb Ik hem gezalfd.
Psalm 89 20, 21.
Befrjjpt iemand niet, dat ik hierboven plaats
rnstif, dan kan ik dit verstaan, want het is
nof zeer onrustig in de wereld. Maar laat h£
dan even geduld hebben om te luisteren naar
wat ik er mee bedoel en ik twijfel niet, ofhjj
zal zeggeno bedoelt ge dat, dan heb ik daar
niets tegen.
De korste dag van dit jaar is voorb£ en het
Kerstfeest is nab®. Wanneer we dan eens let
ten op het kerkelijk leven in onze eigen krin-
gen, dan moeten we wel zeggen, dat het rnstig
is. Er z£n nog groote zaken aan de orde, maar
we verkeeren in afwachting, wat daarover later
zal gezegd worden. Daarbij denk ik allereerst
aan den uitbouw onzer belijdenis en de Depu-
taten, die opdrasht hebben de volgende Gene-