Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland
35e Jaargang.
Vrijdag 25 November 1921.
No. 47
UIT HET WOOB1K
Redactearen Ds. L. BOTJMA te Middelburg en Ds. G. F. KERKHOF te Oost-Souburg,
fisti Iriivirkirs: O.D. 0. J. v. i. VEEI, J. 0. «IREI6A. F. J. v. t EVDE, B. IEIJER, 11 F. SI. I VQLF.
PBRSVBRBBEÜG1MQ ZBBUWSCHB KERKBODE.
ADVENT.
Advent; Kerstfeest is aanstaande.
Er ligt in de viering van de geboorte
van den Heiland, midden in den winter
een eigenaardige symboliek. De winter
is de tijd van donkerheid, van koude, van
troosteloosheid en dood, maar Kerstfeest
nadert met de blijde profetie Maak u op,
word verlicht; want zie, uw Licht komt;
uw koude zal vlieden, uw duister verdwijnt,
leven en blijdschap vervangt droefheiden
dood.
Nog niet geheel ongevoelig is de sombere
wereld voor die sprake van Bethlehem
velen die met den Christus der Schriften
hebben gebroken, luisteren nog naar de
Kerstklokken, die welluidend verkonden
de poëzie van vrede en rust, van verlos
sing en leven.
Vooral voor de kerk van Christus is het
Geboortefeest lieflijk, voor bun luiden de
klokken een andere boodschapJezus, de
Verheerlijkte, komtEn haar advent is
een indenken tevens van wat de profetieën
van haar Koning meldden.
„Men noemt Zijnen Naam Wonderlijk".
Bij den Heiland noemt men, wat Hij in
derdaad is, wat Hij in waarheid van zich
zelf openbaart.
Zijn Naam is een Wonderwant won
derlijk is Hij in zijn geboorte, wonderlijk
in zijne heerschappij wonderlijk in zijne
genade. Een oud kerkvader verklaarde
Christus' openbaring is een paradox, waar
heid doch in geheel tegenstrijdigen vorm.
Straks ligt Hij in Betblehems kribbe ter
neer, als een klein kindeke en toch is Hij
de „Wijsheid" waarvan Spreuken 8zegt:
Ik ben geboren als de afgronden nog niet
waren, als er nog geen fonteinen waren,
zwaar van water. Hij was het die den
cirkel over den afgrond beschreef, die
de hemelen bereidde, hijhet eeuwige Woord
door wien alles is geschapen. En hier
wordt Hij, die alles deed wordendie
alles zijn gedaante gaf, hij ligt hier in de
gedaante van een mensch in zijn doeken
neder, Wonderlijk: Zone Gods is Hij,
en Hij wordt Zoon des menschen. Zonder
begin, zonder vervolg van tijd, zonder einde,
het eeuwige Zijn, thans een mensch
van geboren worden, groeien en later
stervendie Vader der eeuwigheid is,
neemt een aanvang in Maria's schoot.
Zijn Naam is Wonderlijk. Maar dit
geboren Wonder, had sedert de moeder
belofte eeuw aan eeuw gewacht; het
slangenzaad wachtte gewapend op Hem
den held, die voltooien zou de dreiging
in het Paradijs; Seths geslacht wachtte
bij de telkens herbaalde belofte van het
Advent op Hem, die steeds het anker der
hope voor den vrome was geweest.
Een wonder was zijn leven. Hemelseh
en aardsch tegelijk zelf God en den Vader
openbarende, gekend en nooit doorgrond,
aanschouwd maar niet doorzien, zoo wan
delt de wonderbare Heiland in 's volks
midden rond. Hoe zeer in zijn openbaring
in Israël een paradox, is Hij toch wat van
hem voorzegd was, de medelijdende, de
voor anderen lijdende Heiland.
Hij klaagt onder den last des toorns
over de zonde; doch verblijdt velen door
hun zonden te vergevenhij lijd dorst,
en is de gever aan anderen van lessend
water, zoodat ze nooit meer dorsten. Hij
weent bij Lazarus' graf, maar wekt uit
het graf den doode op.
Een wonder kunt gij met uw verstand
niet vattenge moet het in geloof aan
vaarden. Tegen alle menschelijke rede
in, heeft zich dit Kind, in Jessja's profetie
voorspeld, geopenbaardde natuurlijke
mensch verwerpt hem, lastert of loochent
hem. Maar wie door Hem en het mysterie
van zijn kruis van zijn zonde is verlost,
buigt zich aanbiddend voor Hem neer, en
hoewel hem niet begrijpend, antwoorden
zij op de ook hun gedane vraag: »Wie
zeggen de menschen, dat ik, de Zoon des
menschen, ben": „Gij zijt de Caristus, de
Zone Gods".
Wonderlijk was Hij in zijn heerschappij;
onze text vervolgt„der grootheid dezer
heerschappij en des vredes zal geen eind
zijn". Hoe voert hij dan den schepter?
Ook dit is een wonder. Bij Hem geen
vertrappen van het rechtgeen leuze
Het recht is de macht 1 Bij dezen Koning
zijn recht en gerechtigheid de vaste steun
pilaren van zijn troon. Doch niet een
gerechtigheid die Hij van buiten vindt,
of d e Hij in zijn hart bezit, maar die
Hij zelf is. Hij is zelf fundament en
hoeksteen van zijn rijk.
Ook dat gaat menschelijk begrip te
boven. Zelf de deur van de schaapskooi,
en tevens de Herder, ja meer nog zelf het
Lam te zijn. Een Koning heeft onderdanen,
doch hier is de Koning een dienstknecht.
Hij regeert door te dienen hij redt zielen
door zijne ziel te gevenzijn kracht is
zijnzelfontlediging. Zijn Koninkrijkheerscht
over alles en hij beeldt het af door het
verborgen zuurdeeg. Hij die alle macht in
hemel en op aarde bezit, straks haDgtHij
aan een houtin zijn vernedering draagt
Hij de overwinning weg; in zijn sterven
ontrukt hij aan den dood de machtin zijn
dood brengt Hij het leven aan het licht.
En hoe regeert Hij over zijn volk? Hij
maakt het zwak, opdat het machtig zij
door zijn kinderen over te geven ten vure,
ten zwaarde, aan allerlei vervolging, bouwt
Hij de poorten zijns rijks, die niet worden
overweldigddoor lijden brengt Hij ze tot
heerlijkheidbij geeft ze schatten door
hun schatten te ontroovenhet bloed
zijner knechten is het zaad van zijn Konink
rijk. Hij is vorst des vredes en jaagt zijn
kinderen in den strijd. Heel de wereld is
zijn gebied en toch is zijn Koninkrijk niet
van deze wereld.
Doch de geloovige kent, erkent, gelooft
zijn Christus heerschappij, want bij ervaart
het, dat naarmate zijn Meester hem voert
in 't strijdperk van het leven, de vrede
daalt in zijne ziel; hun schatten ontneemt,
veel schooner schatten zijn deel worden
naarmate het woord der wereld hem ver
acht en smaadt, het Woord des Konings
heerschappij gewint in zijn harten hoe
meer zijn Heiland hem breDgt op de
knieën, hij vrijmoediger wordt in het toe
gaan naar den troon.
Want wonderlijk is de Heiland ook in
genade.
Het is een kindeke, niet maar geboren,
maar voor ons geboren. Gij weet de genade
van onzen Heere Jezus Coristus, zegt de
Apostel, dat Hij om onzentwil arm ge
worden is, daar Hij rijk was, opdat gij
door zijne armoede zoudt rijk worden.
Was dan die mensch voor wien hij dat
worden wilde, zoo voornaam, of dat ofïer
zoo waardig? Of wachtte hij heilbegeerig
naar het licht, dat in Efratha voor hen
zou opgaan
„In menschen een welbehagen" zongen
de engelenhadden menschen een wel
behagen in hem Hij kwam, was dit niet
het wonder, tot degenen, die naar hem
niet vraagden, liet zich vinden door hen,
die naar hem niet zochten. Wederstre
vende trok bijzienden maakte hij eerst
blind om ze ziende te maken bij kwam
om te dienen die van hem niet gediend
wilden zijn. Genade wondervol rijk, moest
al het werk doen wederbaren, beheeren,
heiligen.
En wie komen dan tot hem, wie roept
hij Zijn het edelen, of rijken
Zijne ontferming buigt zich neer tot de
allerdiepst gevallenen, voor die niets be
zitten, en alles schuldig zija, staat Hij als
Borg.
En wonderlijk is Hij in hun toebrenging
het „hoe" verstaan zij niet, maar van het
„dat" zijn zij zeker. Hoe Hij mijn oogen
geopend heeft, weet ik niet, één ding weet
ik, dat ik blind was en nu zie. Hier leidt
Hij er een zachtkens van prille j ^ugd aan
al dichter naar zich toe, daar grijpt Hij
er plotseling een dien Hij van een Ver
volger een Banierdrager van het kruis
maakt; soms in storm, soms in stilte, nu
een stokoude, dan een klein kind, maar
het jubellied van allen is aan het eind:
o n s is Hij gegeven En zijn volgelingen
door zijn genade laat hij ze verheugd staan
bij zijn kribbe en dankbaar en Godver-
heerlijkend bij zijn kruis. Ons geboren
en het wondere van die genade doet het
voor Gods kinderen licht worden als de
avond daaltlegt het psalmlied hun op
de stervende lippen Dra is het leven mij
bereid 1
Kerstfeest komten de prediking van
zijn komst is een verkondiging van onbe
grijpelijke genade Is Hij ook voor u reeds
een wonder geworden, wiens naam gij
aanbidt, wiens heerschappij gij lief hebt,
wiens genade gij telkens meer zoekt Dan
klimme bij dit naderend Kerstfeest ook bij
u het Adventsverlangen van de Nieuwtes
tamentische kerk Maranatha, kom, Heere
Jezus.
H. v. D.
De Profeet der Mormonen.
AboiiemftitgprQsper kwartaal bg vooruitbetaling f 1,
Afzonderlijke nummers 8 cent.
AlTtrttltltpiHl 15 cent per regelbij jaarabonnement ran
minstens 500 regels belangrijke reductie
uit0ay1 yin de
A4r«« tm de Admliistntie
Firma LITTOOIJ A OLTHOFF, Hlddelborg.
Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot
uiterlijk Vrijdagmorgen te zenden aan de Drukkers
LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg.
TELEFOON 238. GIRONUMMER 42280.
„en men noemt Zijnen Naam
Wonderlijk".
Jes. 9 5e.
Ij het geen paradox Ja, zegt de wereld,
en zij neemt het niet aan, toch luistert
ze naar de poëzie van de Kerstklokken
uit Bethlehem, een oogenblik ontroerd.
KfiBMELIJK LETEN.
Ieder, die eenigszins op de hoogte is van de
verschillende secten in onzen tijd, heeft ook
wel kennis genomen van de zoogenaamde^,Hei
ligen der laatste dagen van de kerk van Jezus
Christus" (gelijk zg zich noemen) oftewel de
Mormonen. Zg doen zich voor als een gods
dienstige richting, als de religie bg uitnemend
heid, maar hebben inderdaad voor ieder religieus
mensch veel afstootelgks en weinig aantrekke
lijks. Heel hun sebgn-godsdienst is eeD samen
raapsel van ongerechtigheid, van bedrog, leugen,
onzedelijkheid en wat dies meer zj. Tot de
seeten buiten de kerkformaties behooren er,
waarvan iader onbevooroordeelde zal zeggen
Daarin schuilt nog iets goedsdie secte tracht
ten deele correctie aan te brengen ten opzichte
van iets, waarin de geïnstitueerde kerken mis
gingen. Maar bij de secte der Mormonen tracht
men tevergeefs naar iets goeds te zoeken. Hun
streven verdient niet de miaste waardeering.
Het zgn van een groot deel niet slechts dwalende
menschen (daarmee kan men compassie hebben),
maar grove bedriegers. De propagandisten doen
zich vaak heel beschaafd en vriendelijk voor,
trachten in de huizen van eenvoudige Christenen
door te driogen, verzwggen met opzet alles
wat aanstoot zou kunnen geven, doen zich voor
alsof ze met den bijbel heel veel op hebben,
sluiten zich zoo veel mogelgk aan bg de chris
telijke levensbeschouwing en trachten dan de
menschen diets te maken dat het Mormonisme
eigenlijk is een verbeterde vorm van het chris
telijk geloof. Aan armen in de maatschappij,
in het bi'.onder zoo zg behooren tot het vrou
welijke geslacht, wordt een ideale positie voor
oogen geschilderd zoo zg zich laten inschepen
naar Utah, don Mormonenstaat in Amerika.
We wisten allen wel, dat de leer van Mormon
een verfoeielijke saamvoeging van dwalingen
bevatte, dat de stichter van dezen „godsdienst"
de schare op sluwe wgze misleid heeft, en dat
de secte door hem gesticht een echt daivelsch
karakter droeg, want ze toonde te zijn uit den
„vader der leugenen".
Nu is er evenwel een boek verschenen bij
den uitgever Kok te Kampen over Joseph Smith
Jr., den profeet der Momonen, waarin op weten
schappelijke gronden wordt aangetoond, dat de
basis en oorsprong van deze secte niets anders
is dan bedriegerij en brutale, sluwe misleiding
van de menigte.
Het is een boek van meer dan 300 bladzijden
met 19 platen op kunstdrukpapier, bestemd
voor meer ontwikkelden.
De schrijver ervan is de heer M. H. A. van
der Valk te Rotterdam, predikant bg een eigen
gevormde presbyteriaansche gemeente, iemand
die zelf een grilligen levensloop achter den rug
heeft en o. a. tegelijk döminea en detective is,
en die het blijkbaar een kolfje naar zijn hand
vond de kronkelpaden van den profeet der
Mormonen na te speuren en critisch onder oogen
te nemen. Hg zet zgn onderzoek voort tot in
den wortel, tot de ontvangenis en geboorte van
Joseph, want we worden nauwkeurig op de
hoogte gebracht met de families, waaruit deze
valsche profeet stamde.
De schrgver heeft bovendien tijdens zgn
avontuurlijken tocht door Amerika bizondere
onderzoekingen gedaan op de plaatsen, waar de
stichter van de Mormoonsche secte woonde en
rondzwierf. Ook bezocht ds. v. d. Valk de
Negerstaten en de landstreken door de Ame-
rikaansche Regeering aan de Roodhuiden toe
gewezen, om een onderzoek in te stellen in
hoeverre de beweriüg der Mormonen waarheid
zou kunnen bevatteü, dat die Indianen afstam
melingen zijn van de Tienstammen Israels.
De persoon van Joseph Smith wordt geheel
ontmaskerd, naakt uitgekleed ten toongesteld,
zoodat men hem ziet in al zgn leugenachtig
bedrijf. Zoon van een leugenachtige moeder,
verkeerd opgevoed, een zwervend leven leidend,
zonder eenig verantwoordelijkheidsbesef, schat
graver, nochtlooper, kristalkgker, die van jongs
af er op uit was de menschen te beliegen en
te bedriegen, die een vrouw schaakte, een bank
met een gefiogeerd kapitaal van 4 millioen
dollars oprichtte, een geheime bandietenver-
eeniging der Danieten stichtte, dat was de
profeet der Mormonen. Heel zgn beweribg eene
openbaring van God te hebben ontvangen, de
boodschap van den engel Moroni omtrent het
boek van Mormon, de aanwijzing van den gou
den platen en den profetenbril met de twee
steeneD, 't is alles pure fantasie en fictie
geweest, gewiekste bedriegerij en oplichterij op
groote schaal. En dat alles wordt door den
schrgver niet maar beweerd, maar wetenschap
pelijk bewezen, met de stukken aangetoond.
De slechte karaktertrekken van de familie
waaruit Joseph sproot, spitsten zich in hem