Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland 35e Jaargang. Vrijdag 25 November 1921. No. 47 UIT HET WOOB1K Redactearen Ds. L. BOTJMA te Middelburg en Ds. G. F. KERKHOF te Oost-Souburg, fisti Iriivirkirs: O.D. 0. J. v. i. VEEI, J. 0. «IREI6A. F. J. v. t EVDE, B. IEIJER, 11 F. SI. I VQLF. PBRSVBRBBEÜG1MQ ZBBUWSCHB KERKBODE. ADVENT. Advent; Kerstfeest is aanstaande. Er ligt in de viering van de geboorte van den Heiland, midden in den winter een eigenaardige symboliek. De winter is de tijd van donkerheid, van koude, van troosteloosheid en dood, maar Kerstfeest nadert met de blijde profetie Maak u op, word verlicht; want zie, uw Licht komt; uw koude zal vlieden, uw duister verdwijnt, leven en blijdschap vervangt droefheiden dood. Nog niet geheel ongevoelig is de sombere wereld voor die sprake van Bethlehem velen die met den Christus der Schriften hebben gebroken, luisteren nog naar de Kerstklokken, die welluidend verkonden de poëzie van vrede en rust, van verlos sing en leven. Vooral voor de kerk van Christus is het Geboortefeest lieflijk, voor bun luiden de klokken een andere boodschapJezus, de Verheerlijkte, komtEn haar advent is een indenken tevens van wat de profetieën van haar Koning meldden. „Men noemt Zijnen Naam Wonderlijk". Bij den Heiland noemt men, wat Hij in derdaad is, wat Hij in waarheid van zich zelf openbaart. Zijn Naam is een Wonderwant won derlijk is Hij in zijn geboorte, wonderlijk in zijne heerschappij wonderlijk in zijne genade. Een oud kerkvader verklaarde Christus' openbaring is een paradox, waar heid doch in geheel tegenstrijdigen vorm. Straks ligt Hij in Betblehems kribbe ter neer, als een klein kindeke en toch is Hij de „Wijsheid" waarvan Spreuken 8zegt: Ik ben geboren als de afgronden nog niet waren, als er nog geen fonteinen waren, zwaar van water. Hij was het die den cirkel over den afgrond beschreef, die de hemelen bereidde, hijhet eeuwige Woord door wien alles is geschapen. En hier wordt Hij, die alles deed wordendie alles zijn gedaante gaf, hij ligt hier in de gedaante van een mensch in zijn doeken neder, Wonderlijk: Zone Gods is Hij, en Hij wordt Zoon des menschen. Zonder begin, zonder vervolg van tijd, zonder einde, het eeuwige Zijn, thans een mensch van geboren worden, groeien en later stervendie Vader der eeuwigheid is, neemt een aanvang in Maria's schoot. Zijn Naam is Wonderlijk. Maar dit geboren Wonder, had sedert de moeder belofte eeuw aan eeuw gewacht; het slangenzaad wachtte gewapend op Hem den held, die voltooien zou de dreiging in het Paradijs; Seths geslacht wachtte bij de telkens herbaalde belofte van het Advent op Hem, die steeds het anker der hope voor den vrome was geweest. Een wonder was zijn leven. Hemelseh en aardsch tegelijk zelf God en den Vader openbarende, gekend en nooit doorgrond, aanschouwd maar niet doorzien, zoo wan delt de wonderbare Heiland in 's volks midden rond. Hoe zeer in zijn openbaring in Israël een paradox, is Hij toch wat van hem voorzegd was, de medelijdende, de voor anderen lijdende Heiland. Hij klaagt onder den last des toorns over de zonde; doch verblijdt velen door hun zonden te vergevenhij lijd dorst, en is de gever aan anderen van lessend water, zoodat ze nooit meer dorsten. Hij weent bij Lazarus' graf, maar wekt uit het graf den doode op. Een wonder kunt gij met uw verstand niet vattenge moet het in geloof aan vaarden. Tegen alle menschelijke rede in, heeft zich dit Kind, in Jessja's profetie voorspeld, geopenbaardde natuurlijke mensch verwerpt hem, lastert of loochent hem. Maar wie door Hem en het mysterie van zijn kruis van zijn zonde is verlost, buigt zich aanbiddend voor Hem neer, en hoewel hem niet begrijpend, antwoorden zij op de ook hun gedane vraag: »Wie zeggen de menschen, dat ik, de Zoon des menschen, ben": „Gij zijt de Caristus, de Zone Gods". Wonderlijk was Hij in zijn heerschappij; onze text vervolgt„der grootheid dezer heerschappij en des vredes zal geen eind zijn". Hoe voert hij dan den schepter? Ook dit is een wonder. Bij Hem geen vertrappen van het rechtgeen leuze Het recht is de macht 1 Bij dezen Koning zijn recht en gerechtigheid de vaste steun pilaren van zijn troon. Doch niet een gerechtigheid die Hij van buiten vindt, of d e Hij in zijn hart bezit, maar die Hij zelf is. Hij is zelf fundament en hoeksteen van zijn rijk. Ook dat gaat menschelijk begrip te boven. Zelf de deur van de schaapskooi, en tevens de Herder, ja meer nog zelf het Lam te zijn. Een Koning heeft onderdanen, doch hier is de Koning een dienstknecht. Hij regeert door te dienen hij redt zielen door zijne ziel te gevenzijn kracht is zijnzelfontlediging. Zijn Koninkrijkheerscht over alles en hij beeldt het af door het verborgen zuurdeeg. Hij die alle macht in hemel en op aarde bezit, straks haDgtHij aan een houtin zijn vernedering draagt Hij de overwinning weg; in zijn sterven ontrukt hij aan den dood de machtin zijn dood brengt Hij het leven aan het licht. En hoe regeert Hij over zijn volk? Hij maakt het zwak, opdat het machtig zij door zijn kinderen over te geven ten vure, ten zwaarde, aan allerlei vervolging, bouwt Hij de poorten zijns rijks, die niet worden overweldigddoor lijden brengt Hij ze tot heerlijkheidbij geeft ze schatten door hun schatten te ontroovenhet bloed zijner knechten is het zaad van zijn Konink rijk. Hij is vorst des vredes en jaagt zijn kinderen in den strijd. Heel de wereld is zijn gebied en toch is zijn Koninkrijk niet van deze wereld. Doch de geloovige kent, erkent, gelooft zijn Christus heerschappij, want bij ervaart het, dat naarmate zijn Meester hem voert in 't strijdperk van het leven, de vrede daalt in zijne ziel; hun schatten ontneemt, veel schooner schatten zijn deel worden naarmate het woord der wereld hem ver acht en smaadt, het Woord des Konings heerschappij gewint in zijn harten hoe meer zijn Heiland hem breDgt op de knieën, hij vrijmoediger wordt in het toe gaan naar den troon. Want wonderlijk is de Heiland ook in genade. Het is een kindeke, niet maar geboren, maar voor ons geboren. Gij weet de genade van onzen Heere Jezus Coristus, zegt de Apostel, dat Hij om onzentwil arm ge worden is, daar Hij rijk was, opdat gij door zijne armoede zoudt rijk worden. Was dan die mensch voor wien hij dat worden wilde, zoo voornaam, of dat ofïer zoo waardig? Of wachtte hij heilbegeerig naar het licht, dat in Efratha voor hen zou opgaan „In menschen een welbehagen" zongen de engelenhadden menschen een wel behagen in hem Hij kwam, was dit niet het wonder, tot degenen, die naar hem niet vraagden, liet zich vinden door hen, die naar hem niet zochten. Wederstre vende trok bijzienden maakte hij eerst blind om ze ziende te maken bij kwam om te dienen die van hem niet gediend wilden zijn. Genade wondervol rijk, moest al het werk doen wederbaren, beheeren, heiligen. En wie komen dan tot hem, wie roept hij Zijn het edelen, of rijken Zijne ontferming buigt zich neer tot de allerdiepst gevallenen, voor die niets be zitten, en alles schuldig zija, staat Hij als Borg. En wonderlijk is Hij in hun toebrenging het „hoe" verstaan zij niet, maar van het „dat" zijn zij zeker. Hoe Hij mijn oogen geopend heeft, weet ik niet, één ding weet ik, dat ik blind was en nu zie. Hier leidt Hij er een zachtkens van prille j ^ugd aan al dichter naar zich toe, daar grijpt Hij er plotseling een dien Hij van een Ver volger een Banierdrager van het kruis maakt; soms in storm, soms in stilte, nu een stokoude, dan een klein kind, maar het jubellied van allen is aan het eind: o n s is Hij gegeven En zijn volgelingen door zijn genade laat hij ze verheugd staan bij zijn kribbe en dankbaar en Godver- heerlijkend bij zijn kruis. Ons geboren en het wondere van die genade doet het voor Gods kinderen licht worden als de avond daaltlegt het psalmlied hun op de stervende lippen Dra is het leven mij bereid 1 Kerstfeest komten de prediking van zijn komst is een verkondiging van onbe grijpelijke genade Is Hij ook voor u reeds een wonder geworden, wiens naam gij aanbidt, wiens heerschappij gij lief hebt, wiens genade gij telkens meer zoekt Dan klimme bij dit naderend Kerstfeest ook bij u het Adventsverlangen van de Nieuwtes tamentische kerk Maranatha, kom, Heere Jezus. H. v. D. De Profeet der Mormonen. AboiiemftitgprQsper kwartaal bg vooruitbetaling f 1, Afzonderlijke nummers 8 cent. AlTtrttltltpiHl 15 cent per regelbij jaarabonnement ran minstens 500 regels belangrijke reductie uit0ay1 yin de A4r«« tm de Admliistntie Firma LITTOOIJ A OLTHOFF, Hlddelborg. Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot uiterlijk Vrijdagmorgen te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg. TELEFOON 238. GIRONUMMER 42280. „en men noemt Zijnen Naam Wonderlijk". Jes. 9 5e. Ij het geen paradox Ja, zegt de wereld, en zij neemt het niet aan, toch luistert ze naar de poëzie van de Kerstklokken uit Bethlehem, een oogenblik ontroerd. KfiBMELIJK LETEN. Ieder, die eenigszins op de hoogte is van de verschillende secten in onzen tijd, heeft ook wel kennis genomen van de zoogenaamde^,Hei ligen der laatste dagen van de kerk van Jezus Christus" (gelijk zg zich noemen) oftewel de Mormonen. Zg doen zich voor als een gods dienstige richting, als de religie bg uitnemend heid, maar hebben inderdaad voor ieder religieus mensch veel afstootelgks en weinig aantrekke lijks. Heel hun sebgn-godsdienst is eeD samen raapsel van ongerechtigheid, van bedrog, leugen, onzedelijkheid en wat dies meer zj. Tot de seeten buiten de kerkformaties behooren er, waarvan iader onbevooroordeelde zal zeggen Daarin schuilt nog iets goedsdie secte tracht ten deele correctie aan te brengen ten opzichte van iets, waarin de geïnstitueerde kerken mis gingen. Maar bij de secte der Mormonen tracht men tevergeefs naar iets goeds te zoeken. Hun streven verdient niet de miaste waardeering. Het zgn van een groot deel niet slechts dwalende menschen (daarmee kan men compassie hebben), maar grove bedriegers. De propagandisten doen zich vaak heel beschaafd en vriendelijk voor, trachten in de huizen van eenvoudige Christenen door te driogen, verzwggen met opzet alles wat aanstoot zou kunnen geven, doen zich voor alsof ze met den bijbel heel veel op hebben, sluiten zich zoo veel mogelgk aan bg de chris telijke levensbeschouwing en trachten dan de menschen diets te maken dat het Mormonisme eigenlijk is een verbeterde vorm van het chris telijk geloof. Aan armen in de maatschappij, in het bi'.onder zoo zg behooren tot het vrou welijke geslacht, wordt een ideale positie voor oogen geschilderd zoo zg zich laten inschepen naar Utah, don Mormonenstaat in Amerika. We wisten allen wel, dat de leer van Mormon een verfoeielijke saamvoeging van dwalingen bevatte, dat de stichter van dezen „godsdienst" de schare op sluwe wgze misleid heeft, en dat de secte door hem gesticht een echt daivelsch karakter droeg, want ze toonde te zijn uit den „vader der leugenen". Nu is er evenwel een boek verschenen bij den uitgever Kok te Kampen over Joseph Smith Jr., den profeet der Momonen, waarin op weten schappelijke gronden wordt aangetoond, dat de basis en oorsprong van deze secte niets anders is dan bedriegerij en brutale, sluwe misleiding van de menigte. Het is een boek van meer dan 300 bladzijden met 19 platen op kunstdrukpapier, bestemd voor meer ontwikkelden. De schrijver ervan is de heer M. H. A. van der Valk te Rotterdam, predikant bg een eigen gevormde presbyteriaansche gemeente, iemand die zelf een grilligen levensloop achter den rug heeft en o. a. tegelijk döminea en detective is, en die het blijkbaar een kolfje naar zijn hand vond de kronkelpaden van den profeet der Mormonen na te speuren en critisch onder oogen te nemen. Hg zet zgn onderzoek voort tot in den wortel, tot de ontvangenis en geboorte van Joseph, want we worden nauwkeurig op de hoogte gebracht met de families, waaruit deze valsche profeet stamde. De schrgver heeft bovendien tijdens zgn avontuurlijken tocht door Amerika bizondere onderzoekingen gedaan op de plaatsen, waar de stichter van de Mormoonsche secte woonde en rondzwierf. Ook bezocht ds. v. d. Valk de Negerstaten en de landstreken door de Ame- rikaansche Regeering aan de Roodhuiden toe gewezen, om een onderzoek in te stellen in hoeverre de beweriüg der Mormonen waarheid zou kunnen bevatteü, dat die Indianen afstam melingen zijn van de Tienstammen Israels. De persoon van Joseph Smith wordt geheel ontmaskerd, naakt uitgekleed ten toongesteld, zoodat men hem ziet in al zgn leugenachtig bedrijf. Zoon van een leugenachtige moeder, verkeerd opgevoed, een zwervend leven leidend, zonder eenig verantwoordelijkheidsbesef, schat graver, nochtlooper, kristalkgker, die van jongs af er op uit was de menschen te beliegen en te bedriegen, die een vrouw schaakte, een bank met een gefiogeerd kapitaal van 4 millioen dollars oprichtte, een geheime bandietenver- eeniging der Danieten stichtte, dat was de profeet der Mormonen. Heel zgn beweribg eene openbaring van God te hebben ontvangen, de boodschap van den engel Moroni omtrent het boek van Mormon, de aanwijzing van den gou den platen en den profetenbril met de twee steeneD, 't is alles pure fantasie en fictie geweest, gewiekste bedriegerij en oplichterij op groote schaal. En dat alles wordt door den schrgver niet maar beweerd, maar wetenschap pelijk bewezen, met de stukken aangetoond. De slechte karaktertrekken van de familie waaruit Joseph sproot, spitsten zich in hem

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1921 | | pagina 1