EDOM FEUILLETON. Eerbied tijdens den Eeredienst. Ktrk- en JKeheolnlenws* Oifi«lëtl« Borl«ht«u. Spreekbeurten van den heer P. Lok van Magelang. UIT DË PEBS. De Dienaar des Woords, die van denkaDsel der gemeente vóór hem overziet, krijgt al geen anderen indruk, dan wie te midden der luis terende schare neerzit en eens even om zich heen blikt. Over het algemeen wordt er aan dachtig geluisterd. Hier en da.»r eens ééo, die naar den predikant ziet, maar op een wjjze, die verraadt, dat zfln gedachten niet zjjn bjj het gepredikte Woord. Ken enkel kind, dat zit te draaien en te spelen. Dan tegen het einde wat onrust, er worden horloges voor den dag gehaald, een kleedingstuk recht getrokken, eens naar buiten gekeken, of het weer soms aan het veranderen is Altemaal kleinigheden, die door gaans noch voor den prediker, noch voor de luisteraars hinderlijk zijn. Toch schijnt het wel, alsof de atmosfeer zwaar is geladen en alsof die rust groote on rust verbergt. Want nauwelijks is er een ge schikte gelegenheid, een kleine pauze, doordat het gebed is geëindigd, de tekst voorgelezen, de tusschenzaDg aangekondigd, of een onweers bui barst los van hoesten en kuchen, van neus- gesnuit en gestommel, van kleine opmerkingen enz. enz. Dat alles is zeer hinderlijk, neemt de aandacht weg, verbreekt den eerbied. Toch bedoelt de gemeente het goed, ze wil juist niet storen, ze meent zich in toom te moeten houden om, wat onderen hinderen kan, te bewaren tot een oogeoblik, dat het niet zal schaden. In zekeren zin ia dat alles volkomen juiët gedacht. Indien heel den dienst het ge hoest en g< fluister niet ophoudt, dan is er ook geen oogenblik rust. Maar aan de andere zijde is een concert als nu vaak loskomt weer in staat hrel de stemming te bederven. Is er wat aan te doen, om meer rust, meer gestadige rust vooral, te krijgen tijdens den eeredienst We gelooveD, dat niet alles, maar tech wel iets is te verhelpen, mits daartoe gemeente, kerkeraad en predikant gczameljjk zich in spannen. Yeel hangt af van de wijze, waarop de ge meente ter kerk gaat en neerzit om te hooren. Wie op het laatste nippertje verschijnt, haas tig en gejaagd, is zelf niet rustig en brengt onrust in de omgeving van zijn plaats. Nog erger maken het de laatkomers, wier gestom mel en geschuifel als de dienst reeds begon nen is, uitermate hinderlijk is voor den Dienaar des Woords en voor de hoorders. Wie in de kerk niet naar zijn kinderen omziet, ze maar ergens zitten laat, achteraan in een hoekje of vooraan op een laag bankje, wie er niet op let, of ze soms speelgoed meenemen, natuurlijk niet in den vorm van soldaten of een pop, maar als knikkertjes, papiertjes, een zakmes, een spiegeltje, loopt kans, dat zfln kinderen een ander het luisteren beletten. Ook allerlei gedoe van pepermuntjes enz werkt in den regel onrust in de hand en moet, tenzij beslist noo- dig als bij verkoudheid, liever achterwege blijven. Maar er zijn ook andere dingen, waar we wel eens om mogen denken, Kr zijn menschen, die nooit rustig zitten in de kerk, die steeds woelen en zich bewegen. Dat komt, omdat ze altijd een houding aannemen, waarin ze het geen vijf minuten kunnen volhouden. Men stelt prijs op geriefelijke banken in het kerkgebouw, maar laat men ze dan ook gebruiken door er behoorlijk op te gaan zitten. Daar zjjn men schen, die minstens, elke vijf minuten iets heb ben te fluisteren. Die althans al den tijd vóór den dienst en den geheelen duur van de voorspelen noodig hebben om te praten. Ver moedelijk zullen dat doorgaans dingen zjjD, die nog wel even kunnen weckten. Dat praten kan buitengewoon lastig zijn, ook voor een predi kant. Kr zijn kerkgangers, die de onhebbelijke gewoonte hebben hun mond niet te houden gedurende de voorlezing van het Doopsformu- lier, alsof het hun niet aanging. Ja, ik heb zelfs zien (gelukkig niet hooren) praten onder het uitspreken van de Doopsformule. Menschep, die zich aan zulke dingen schuldig maken, mogen wel eens bedenken, hoeveel hinder ze een ander veroorzaken, bovenal hoe oneerbiedig ze zijn tegenover den Heere onzen God. De kerkeraad kan eveneens een en ander DOOB 5) HUGO KINGMANS. Zjj wist bij ervaring, dat zelfs een enkel Schriftwoord vaak veel meer invloed uitoefent dan een gansche redeneering. Vermoeid had mijnheer van der Mandere het hoofd in het kussen laten zinken. Mevrouw van der Mandere had de verpleeg ster aangezien met een mengeling van nieuws gierigheid en hoogachting. Maar Edom Jansen had dat niet bemerkt. Diep in gedachten verzonken staarde zij den patient aan, wiens levensdraad spoedig zou worden afgesneden. En in haar hart bad zij om licht en vrede voor deze hongerende, hunkerende ziel. Meta kwam de trap van haar slaapkamer afdraven. Over enkele minuten zou zjj lawaaiïg, als steeds haar gewoonte was, het vertrek binnenstormen en de gedachtengang van Me vrouw van der Mandere zou gestoord zijn. Dit gebeurde echter niet. De beide vrouwen (Edom Jansen keek van haar conrant op en maakte een opmerking) hoorden haar hooge stem in den corridor. Zjj sprak met de pensionhoudster, Mevrouw van doen om de rust in het kerkgebouw te bevor deren. Dr. de Moor heeft laatst aangeraden voor den dienst zacht te laten spslen. Vooral in een dergelijke zaak wil ik niet gaarne van Dr. de Moor verschillen. Maar toch geloof ik, dat zulk spelen een ernstige schaduwzijde heeft. Ook al wordt er goed gespeeld, daD zijn er toch slechts weinigen, die luisteren. De meesten meenen, dat ze, nu er gespeeld wordt, zeker wel praten kunnen. Hoe stiller het in het kerk gebouw is. hoe me«r elk gerucht opvalt, hoe meer de stilte zal worden bewaard. De kerkeraad kan er verder op toe zien, dat de regeling der plaatsen zoo is (een algemeene regel, die overal past, is hier niet te geven), dat ieder met zjjn gezin gemakkelijk zijn plaats bereiken kan. Dat bij het avondmaal het af-en aangaan van de tafel ordelijk en kalm kan ge schieden. Het kollecteeren moet in den minst mogelijken tijd en zoo rustig mogelijk ge beuren. Heel veel hangt ook af van den predikant. De wijze, waarop hij den dienst verricht, drukt onwillekeurig haar stempel op den dienst. Is hij gejaagd, haastig, dan is er onrust. Maar is hij al te langzaam evenzeer, want dan hoopt men op het einde. Hij moet niet onmiddellijk met votum of gebed als het ware invallenj wanneer het orgel zwijgt, maar even kalm doen, tot het hoesten etc. is opgehouden. Hij moet niet beginnen, als er nog wordt geloopen of geschuifeld. Hij moet den dienst niet te lang rekken, er kunnen moeders in de kerk zijn, die hun kinderen hebben te verzorgen en die niet rustig kunnen blijven. Daar zijn ook sommige kleinigheden, die mee kunnen werken tot rust. Ons persoonlijk is het altijd uitnemend bevallen om na het voorgebed niet eerst te laten zingen en dan den tekst af te lezen, maar eerst den tekst af te lezen en dan te doen zingen. Dat geeft tweeërlei voordeel. Als de gemeente den tekst weet, is haar nieuwsgierigheid en daar mee haar onrust bevredigd. Ze kan ook het psalmgezang met den tekst in verband brengen. Eu nu valt het kollekteeren niet ond6r het voorlezen van den tekst, wat voor de hoorders zeer hinderlijk is. Ook al houden diakenen en kollektanten even op, terwijl de predikant den tekst leest, want dan zit toch ieder met zijn kerkgeld in de hand en moet ia dien tjjd zjjn psalmboekje dicht doen om weer in zijn bjjbeflje den tekst op te gaan zoeken. Dit alles betreft echter maar het uitwendige. Hoofdzaak is, dat we allen beseffen in Gods huis te verkeeren, waar ons eerbied past. Als een aardsch koniag spreekt, zwijgen de onder danen en buigen ze het hoofd, zullen we dan niet Hem vreezen, die door Zjjn Woord tot ons uit de hemelen spreekt. Dien eerbied hebben we onze kinderen in te prenten. Als in het huisgezin bij het lezen en bidden en zingen eerbied is, dan zal het kind uitzonderingen daargelaten, dien eerbied als vanzelf ook in de kerk toonen. Als de Dienaar des Woords in leer en handel toont te bukken voor Gods Woord, dan zal dat niet nalaten van invloed te zijn op de gemeente. En indien de kerkeraad waakt over het Woord Gods, als bij den grootsten schat, dan zal hfj vanzelf trachten op alle mogelijke wijzen rust te brengeD, waar dat Woord Gods wordt gepredikt. DRIETAL TE Warffum (Gron.)H. H. Binnema, te Munne- kezjjl. W. van Gelder, te Langeslag. P. de Jong, te Schoonebeek. TWEETAL TE Rozenburg: J. H. Jonker, te Voorburg. W. Oosterheert, te Ter Apel. Nieuw-Weerdinge G. A. Brouwer, te Oostwold (Gr.), M. Stadig, te Ezinge. Haarlem (vac. Datema)H. S Bouma, te Leeu warden, P. C. de Bruyn, te Oudewater. KrabbendijkeJ. Bosch, te Alteveer, M. M. Horjus, te Hendrik Ido Ambacht. BEROEPEN TE WestbroekP. A. Zeilstra, te NieuwveeD. Purmerend P. E van Scbaick, te Strijen. Delfshaven P. Nomes, te Schildwolde. der Meer, en het geluid der meisjesstem stierf weg. Edom Jansen vatte haar lectuur weer op en de gedachten van Mevrouw van der Mandere dwaalden weer af naar het ziekenvertrek van nu vier jaar geleden, naar de oogenblikken, dat de verpleegster, die nu niet besefte, waar over haar meesteres op dit moment dacht, het aangrijpend Schriftwoord had gelezen. Na de lange stilte, die op het lezen was gevolgd, had mijnheer van der Mandere het hoofd weer opgericht. Hfj had zuster Jansen lang aangekeken en zjj had dien blik doorstaan, zonder iets te zeggen, omdat zij als bij intuïtie voelde, dat de patient in zijn binnenste een strijd streed. Eu in dien strijd mocht zjj niet komen. Dat was er een tussehen God en een menschenziel. Later had zjj dit alles Mevrouw van der Mandere verteld. Deze begreep op dat moment de situatie niet. Evenmin begreep zjj niet de daarop gevolgde vraag van haar echtgenoot. .Hebt ge wel eens een zielestrjjd gekend?" had hjj gevraagd. Edom Jacsen begreep die vraag maar al te goed. Zjj werd gedaan door iemand, die zélf een zielestrjjd te doorworstelen had 1 Daarom verblijdde het haar uitermate, dat zjj bevestigend antwoorden kon. .Ik heb in mjjn leven een moment gekend, dat ik wen sekte dood te zjjneen moment, dat letterlijk niets mjj meer kon schelen," had zjj eenvoudig geantwoord. .Toen was alles donker. Maar toen dacht ik aan de woorden GlanerbrugG. H. de JoDge, te Naarden. Pieterburen H. Boswjjk, cand. te Groningen, 't Zandt (Gron H. Veldkamp, te Onderdendam. BruinisseR. de Jager, te Ooltgensplaat. Gees (Dr.): H. Kalter, te Winsum (Graafschap Bentheim), Gaast en Ferwoude: H. Boswjjk, cand. te Groningen. AANGENOMEN NAAR Hengelo V. K. Kuyvenhoven, te Rjjsoord. DoornspijkG. de Jager, te Grjjpskerke. BEDANKT VOOR BerkelJ. A. Verhoog, te Willemstad. Putten L. van Urk, te Westmaas. Maasland: E. Wisnljes, te Oudshoorn. AFSCHEID VAN MaaslandJ. J. Berends, met 2 Cor. 1811. INTREE TE Gramsbergen A. Rignalda, met Joh. 16—8, (bevestigd door zjjn vader met Jes. 52:7). FranekerS. van Leeuwen, met 2 Cor. 4 7, (bevestigd door B. J. v. d. Meulen met 2 Cor. 3:5, 6). Met een hartelijke toespraak van ds. J. E. Goudappel van Utrecht is d Nov. in tegen woordigheid van vele belangstellenden een gedenksteen op het graf van wjjlen ds. Klaar hamer op het kerkhof te Utrecht onthuld en aan de familie overgedragen. De steen draagt tot opschrift Pieter Johannes Willem Klaarhamer, pred. der Geref. Kerk te Utrecht, geb. 17 Sept. 1848, overl. 3 Nov. 1920. Gjj zult mjj ljjden door Uwen Raad; en daarna zult Gjj mjj in heerlijkheid opnemen. Ps. 73 24. In dankbare herinnering van zjjne gemeente. De emeritus-dienaar van Uithuizen, ds. J. Duursema te Groningen, is bjj gelegenheid van zjjn gouden ambtsjubileum door den ker keraad te Uithuizen uitgenoodigd ineensaam- komst der gemeente een gedachtenisrede te komen houden. Hjj heeft die gemeente 35 jaar lang gediend. Voorwaar een groote zeldzaam heid Moderne dwaasheden. In de Remonstrant- sche kerk te Rotterdam hield men op 1 Nov. 's avonds een wjjdingsuur: „Protestantsche Allerzielen", gewjjd aan de geheimenissen van dood en leven. Gebed, gemeentegezang, voor lezing van stukken uit moderne schrijvers, waarin over den dood werd gesproken, solo zang en vioolspel, alles onder leiding van een predikant. Een deel van 1 Cor. 15 werd ook nog gelezen. Navolging van de Roomsche Kerk? Wat zou dat; laten we goede dingen van el kaar overnemen, 't Is wel goed in de Novem- bermaand aan de geheimenissen van dood en leven een vrome gedachte te wjjden. Aldus verdedigt een vrijzinnig blad die moderne dwaasheid. Ds. Vonkenberg is zeer tevreden met de beslissing der Part. Syn. van Z.-Holland ten Zuiden. In het Jongelingsblad echrjjft hjj „Het mindere was gevraagd (n.l. toepassing van art. 13 K. O.) het meerdere werd ge geven (art. 14 K. O) De kerkeraad van Zwjjndrecht ging ook met de beslissing accoord. Voortaan kunnen o.uze kerken dan nu vrjjeljjk gebruik maken van de hulp van ds. Vonkenberg in de bediening van Woord en Sacramenten. Voor den bouw van een 5 de kerk te 's-Gravenhage is door vrijwillige giften nu reeds dertigduizend gulden bijeengebracht. De Voorzitter van de Generale ZendiDgs- deputaten ds. H. Dijkstra, hoopt Donderdag 17 November a s. zijn 70-sten verjaardag te vieren. Aan de V. U. werden dit jaar voor het eerst ingeschreven 26 studenten theologie, 4 letteren, 14 rechten en 1 medicjjnen, totaal 45. Voor den afgeloopen cursus waren totaal inge schreven 222 studenten114 voor theologie, 72 voor rechten, 26 voor letteren, 10 voor medicjjnen. mjjner lieve moe, die naar den hemel is gegaan. Altijd had zjj rnjj op Jezus gewezen. Maar ik hield het met mjjn pa, die zich van godsdienst niets aantrok. Maar toén, na al het ontzetten de, dat gebeurd is en waarover ik verder niet uitweid, dacht ik aan mjjn moe en in een ont- zettenden strjjd, een niet-onder- woorden-te- brengen zielestrjjd heb ik den Bjjbel gegrepen. Eu toen heb ik Jezus gevonden." Mijnheer van der Mandere had als het ware aan hare lippen gehangen. „Gjj hebt dien strjjd gekend", had hjj ge zucht, „maar ik maak hem nog door". „Dat heb ik begrepen", was het warme antwoord geweest, maar gjj zult God vinden, o, ik weet het zeker, gij zult Hem vinden, want Hjj is zoo dichtbij. Wjj denken zoo vaak, dat Hjj ver af is en Hjj is in waarheid vlak bjj". Weer was een oogenblik stilte ingetreden. „Ik zal u helpen in uw strjjd", had zuster Jansen daarop gezegd. „Mjjn taak behoeft niet ljjdeljjk te zjjn. Ik zal voor u bidden, terwjjl gjj met God worstelt". Mevrouw van der Mandere begreep van dit geheele gesprek zoo goed als niets, omdat zjj er de diepte niet van peilen kon. Wèl besefte zjj, dat haar echtgenoot er zeer onder leed. En het was haar liefde, die haar plots had doen zeggen„Zullen we nu maar eens over wat anders praten Of nog beter je alleen laten, om uit te rusten want je bent veel te vermoeid". Tot haar groote verbazing had haar man ontkennend het hoofd geschud. „Je kunt niet begrijpen, Gretha, dat ik er Ds. K. |K. Troost te Naaldwijk heeft onder vele bewjjzen van harteljjke vriendschap en waardeering zjjn zilveren ambtsjubileum gevierd. Te Zwolle is men op 5 Nov. met stfaat- predikiüg, uitgaande van onze kerk alJaar, begonnen. Ds. J. H. Landwehr van Rotterdam is na eenigen tjjd door ongesteldheid verhinderd te zijn te arbeideD, 6 Nov. weer begonnen door éénmaal per Zondag te preeken. In het Noorden van ons land, b.v. Fries land, begint men in den wintertijd Zendings- dagen te organiseeren. Niet zoo kwaad bedacht, omdat de broeders dan meer tjjd hebben. Die vergaderingen hebben niet plaats in de open lucht, maar in gebouwen. In Zeeland zou rzoo iets niet toe te passen zjjn in den winter. Hier sukkelen we altoos met de slechte reisgelegen- hedeD. De kerkeraad te Vlissingen wees een viertal ouderlingen uit zjjn midden aan als jeugdcommissie, om toezicht te houden op de bestaande jeugdorganisaties in de gemeente, alsook om in 't algemeen de geestelijke belan gen der jeugd te behartigen, en besloot tevens het aantal ouderlingen van 14 op 20 te brengen, opdat de bearbeiding der gemeente door het huisbezoek beter tot haar recht zou komen. Al de gekozen broeders hebben hun ambt aanvaard. Ook stolde de kerkeraad een reglement vast voor tuchtoefening op de doopleden. In eene vergadering met beljjdende leden der gemeente (vrouwen zoowel als mannen) waarin ook doop leden boven 16 jaar werden toegelaten, werd dit reglement ter kennis van de gemeente ge bracht bjj monde van ds. Brinkman,die tevens nadere toelichting gaf. Van de gelegenheid om vragen te stellen of het woord te voeren, werd door de jeugdigen geen gebruik gemaakt naar den regel van Filippensen 4 5. Uit Magelang. In het Kerkblad van de Geref. kerken in Ned. O. Indië no. 353 van 29 Sept. j.l. staat onder de predikbeurten voor 2 October opgegeven Magelang, Holl. dienst, 's av. 6 uur ds. L. Netelenbos, bevestiging van ouderlingen en diakenen, terwjjl onder de offlcieele mesdeelingen dit bericht van den scriba voorkomt „In de vergadering van 9 Sept. j.l. werden tot ouderling gekozen de brs. B. Siemons en Sloot, terwjjl op de vorige vergadering br. Vlasveld reeds tot diaken gekozen was. Zondag 2 Oct. a.s. zullen D.V. genoemde broeders in, het ambt bevestigd worden". We mogen dus nu wel aannemen, dat als er geen verhindering tusschenbeide kwam, de- Geref. kerk te Magelang is geïnstitueerd op 2 Oct. Wjjlen Mej. de wed. C. Vroegindewejj te Middelharnis heeft aan de Geref. kerk al daar f 1200 gelegateerd. De toestand van ds. v. d. Wal, em. pred. van Hoek bjj Terneuzen, thans te Haarlem verpleegd, is steeds achteruitgaande. Het ergste laat zich vreezen. Bjj de ingebruikneming van het nieuwe orgel in de kerk te Zaamslag op 18 Nov. a.s. zal ds. de Walle, de vroegere Dienaar des Woords aldaar, een rede komen houden. Zondagavond 13 Nov. Lezing voor de Jong. Vereen, te Souburg te 7 uur: Het bijgeloof der Javanen. Verder lichtbeelden avonden met meedee- ÜDgen over de Zsndiüg in Megelang. Maandag 14 Nov. te Oostkapelle. Dinsdag 15 Gapinge. Woensdag 16 Souburg. Donderdag 17 Koudekerke. Vrjjdag 18 Serooskerke. Desgewenscht spreekt de heer Lok tweemaal, eens voor kinderen en eens voor volwassenen. Er wordt geen entreegeld geheven. Men off ere een milde bjjdrage voor den arbeid in Magelang. Kebkhof. zoo gaarne over praat. Het moet anders worden met mjj. Anders gaat het niet goed". Zjj had ter wereld niet begrepen, wat haar zachtzinnige, door-en-door goede echtgenoot toch wel kon bezwaren en eerbiedigde zjjn wensch dus maar, inwendig wat verstoord, misschien ook wel jaloersch op zuster Jansen, die zooveel invloed op den patiënt had. Er was nog veel meer gesproken daarna, watr- zjj zich niet goed meer herinnerde. Wel herinnerde zjj zich maar al te goed1, dat een week later haar echtgenoot hartroerend afscheid van haar had genomen Met geweld schier had zuster Jansen de hevig- schreiende, veertienjarige Meta uit het zieken vertrek moeten brengen. Dat heftige tooneel was voor den zieke niett goed Mevrouw van der Mandere had getracht zich goed te houden, al kostte het haar ontzaggelijk moeite. Toen was een glimlach op het gelaat van den patiënt gekomen. Dankbaar had hjj zuster Jansen aangezien. „Ik dank u", had hjj slechts gezegd. Maar Edom Jansen had genoeg geweten. Dat: „Ik dank u" beteekende: Ge hebt mjj op Jezus gewezen. Ik heb Hem gevonden. Ik ga naar Hem toe. Hjj wacht op mjj". Ea de verpleegster had het hoofd opwaarts gericht en in stilte God gedankt, zooals Mevrouw van der Mandere later vernam. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1921 | | pagina 2