Zendingsavond. Merk- en Weer een licht uit het Oosten. Het onderscheid en verband tnsschen theologie en philosophic van Gereformeerd standpunt, en verdedigde daarby de volgende Stellingen Offidëflc fitrkhten. Verantwoording van Liefdegaven. De Unie-collecte van 1931. op deze dan weer op gene wjjze, maar er is nooit iets van gekomen. Wie al deze dingen weet en tevens gemerkt heeft, welk een span ning en onrust daarvan het gevolg geweest z$n, is er erkentelijk voor, dat deze zaak na 1902 is bleven rusten, want sedert dien tjjd is er meerdere eenheid en vastheid in ons kerkelijk leven gekomen. De twee inrichtingen voor Hooger Onderwijs werken met ijver ieder aan eigen taak voort en de ondervinding heeft ge leerd, dat er geen schade aan verbonden is, wanneer onze aanstaande predikanten hun op leiding ontvangen aan twee scholen, de een te Amsterdam en de ander te Kampen. Terecht heeft Professor Grosheide er op gewezen, dat de Kerken in dezelfde vecature vaak na elkan der een candidaat van Amsterdam en een van Kampen beroepen. Als nu de kerk van 's Gravenland een weg had aangewezen, welke nog niet bewandeld was, kon men zeggenwie weet, of dit niet de juiste is, doch dit is niet het geval. Zjj ver wees naar het voorstel van Prof. Bavinck, dat op de Synode van Groningen in 1899 was in gediend, maar niet aangenomen kon worden, wijl men van de zjjde der Vrije Universiteit verklaard had, dat het voor hare voorstanders onaannemelijk was. De motieven, welke er tegen aangevoerd werden, gelden nog in volle kracht. Men kan dus wel zeggen, dat er daar om een kans van slagen bestaat. Enkele kerkelijke Bladen hebben zich dan ook reeds uitgesproken en op grond van deze uitlatingen mag men verklaren, dat de Kerken er zich thans niet druk over maken zullen. Dit is trouwens niet vreemd, want reeds in 1917 had de Generale Synode van Rotter dam aan het Curatorium der Theologische School machtiging verleend om de zaak van den verbouw der School ter hand te nemen. Zjj liet daarbij aan hen over in overleg met de professoren de vaststelling der plannen enden tijd en de wjjze van uitvoering. Gunstig is het naar mijn oordeel, dat de Kerken over 't algemeen het goed vinden, nu Curatoren verklaren, dat thans de tijd gekomen is om uitvoering te geven aan dit plar. Het zal geld kosten dit is zoo maar het is hoog noodig en wij vertrouwen, dat de Kerken zich niet onbetuigd zullen laten. We vinden, dat de Curatoren daartoe zelf meegewerkt heb ben door precies te zeggen, hoe het met de geldmiddelen der School staat. Ieder kan er over oordeelen en kan dus ook weten) dat er voor dit doel andere bronnen van inkomsten be schikbaar moeten zijn, dan die verkregen worde uit de gewone contributies en collecten. Dit zal het offeren van een extra gave vergemak kelijken. Wij mogen het wel waardeeren, dat God ons gegeven heeft een Vrije Universiteit en een Theologische School, welke beide ieder op haar eigen terrein zulk een gewichtigen en gezegen- den arbeid verrichten. Bouma. ZËNDING. Woensdagavond sprak Ds. Merkelijn in de Noorderkerk voor een aandachtig gehoor een afscheidswoord tóór zijn vertrek naar Indië. Hjj bepaalde de talrijk opgekomen schare bjj Jezus' woord uit Matth. 9 87 en 38„De oogst is wel groot, maar de arbeiders zijn weinigebidt dan den Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in zjjnen oogst uitstoote." Met warmte en overtuiging werd de gemeente op het hart gebonden de vele arbeid, die er te ver richten is. Christus belooft een oogst, als wij maar arbeideis zenden. En klaar deed Ds. M. uitkomen, wat als tusschenschakel bij dien arbeid het gebed der gemeente vermag. Zoo werden we vermaand te bidden om steeds meer arbeiders, opdat de oogst meerder worde tot verheerlijking van Christus. Ds. M. riep ons toe. dat wij steeds, gelijk Christus met ontferming bewogen was over de schare, ook met ontfer ming bewogen mogen zijn over de Heidenen en Mohammedanen, die het Evangelie niet kennen. Nadat gezoDgen was Psalm 132 9 sprak Ds. Kerkhof als Voorzitter van de Zendiügsdepu- taten een woord ten afscheid tot Ds. Merkelijn. Hjj dankte hem voor de vele moeite, die hij in rusttijd zich getroostte door in schier alle Ker ken der Zuidelijke provinciën te spreken. Zijn spreekbeurten deden de Zendingsliefde stijgen en maakten een goeden indruk. Lauwen z|jn verwarmd. De offervaardigheid klom dit jaar tot een niet verwacht peil. Met vertrouwen zien we Ds. M. weer heengaan tot zjjn arbeids veld, dat hem lief is geworden. Mocht hij aanvankelijk reeds oogsteD, de tweede arbeids- periode zal niet zoo gemakkelijk zijn. De vele geplante stekjes moeten nu tot groei gebracht. Dat eischt zorg en tijd, kracht en wijsheid, geduld en voorzichtigheid. Aan Ds. M. werd toegezegd dat onze gebeden voor hem en zijn gezin en arbeid nimmer zullen onderlaten worden, opdat die wetenschap hen ook tot steun en troost zij bij mogelijke teleurstellende onder vindingen. En hem werd toegewenscht een voorspoedige overtocht, aangename weerkomst in Magelang, nieuwe arbeidslust en -kracht, Gods zegen op al zijn werk. Gezongen werd daarna Psalm 90 9. Ten slotte sprak de oudste Dienaar des Woords van de Zendende Kerk, Ds. Boume, tot Ds. Merkelijn hartelijke en bemoedigende woorden, hen belovende dat ook de Zendende Kerk van haar kant alles in 't werk zou stellen wat hem zijn taak op Java gemakkelijk zou maken. Hij herinnerde er aan, hoe God van der jeugd af Ds. M. geleid had tot dit zijn levenswerk en verzekerde hem ook dat hij door zijn optreden in ons land niet weinig bijdroeg tot verwak- keriog der Zendingsliefde. Merkelijns woorden hebben voor ons besef dat zoo ver weg gelegen Magelang dichtbij ge bracht. Zijn ontferming met die bevolking heeft aanstekelijk gewerkt op de bewegingen van ons gemoed. Daarom zullen we nu ook met meer warmte en liefde zijn moeilijken arbeid op Java steunen, steunen met woord en daad, en in 't bizonder door ons gebsd, waarvan Ds. M. zoo uitnemend de kracht en beteekenis deed uitkomen, een kracht die wij zeiven er nist aan zouden durven toekennen, indien Christus 't ons niet verzekerd had. Nadat Ds. Merkelijn door de staande ge meente was toegezongen, Psalm 121 4 ging Ds. Bouma voor in hartelijk gebed tot God, waarin Diens hulpe en bijstand over Ds. M zijn gezin en arbeid, werd afgesmeekt. Kerkhof. TWEETAL TE: Wierden M. A. van Pernis, te Schoonrewoerd J. H. Staal, cand. te Tmallinge. BEROEPEN TE WesterborkJ. H. Staal, cand. te Tinallinge LsimuidenP. de Jong, te Schoonebeek MusselkanaalT. L. Kroes, te Workum Westbroek: R de Jager, te Ooltgensplaat IJselmondeDr. S. P. Dee, te Dwingeloo BlokzijlG. van Duinen, cand. te Groningen MusselkanaalT. L. Kroes, te Workum NunspeetR. Zijlstra, te Delfshaven Wierden: J. H. Staal. cand. te Tinallinge; BritsumP. v. d. Sluis, cand. te Drachten. AANGENOMEN NAAR RsnkumH Z. de Mildt, te Spijkenisse Roden: G. Dismer, te Marrum. BEDANKT VOOR Britsum en Oudega: G. H. de Jonge t3 Naarden PaesensF. H. van Loon te Bergum NumansdorpR. de Jager, te Ooltgensplaat Kornhorn D. B. J.v. d. Meulen te Oostermeer FerwerdE. C. v. d. Laan te Lollum Stedum en Nieuw-WeerdingeW. van Gelder, te Langeslag FerwerdL. C. v. d. Laan te Lollum Haarlemmermeer: P. Hekman, te Gorredijk. AFSCHEID VAN Arum J. H. Binnema, met Openb. 21 15. Den Bosch S. Doornbos, met Hebr 1320, 21. Smilde: G. Kerssies, met Hebr. 13 20, 21. Nieuwe Pekela: T. J. Hageö, met Fil. 4 1. INTREE TE Murmerwoude: L. M. Wyoia, met Hand. 4:29 (bevestigd door ds. S. W. Bos, met Joh. 1 43a) NiezijlK. Prins, met 2 Petr. 1 19 (bevestigd door ds. Schaafsma met Joh. 3:29,30); LopikW. H. Bouwman, met 1 Cor. 2 9 (bevestigd door ds. v. Nood met Hand.' 10 33b) Urk: J. J. Bouwman, met Psalm 119 129—181 (bevestigd door ds. Hamming met 1 Thess. 5 12, 13). Zondag 30 October a.s. hoopt Ds. P. v. Hoven van Z.-Bejjsrland zijn intrede te doen te Meliskerke, na des morgens bevestigd te zijn door Ds. G. de Jager van Grjjpskerke. Aan ds. Merkelijn zal bij zijn vertrek uit het vaderland namens de Zeeuwsche en Bra- bantsche Kerken uitgeleide gedaan worden door een tweetal Zsndingsdeputaten, nl. ds F. Staal van Colijnsplaat en ds. L. Goris van Zevenbergen. Ds. W. Hoogland te Capelle a. d. IJsel heeft wegens ernstige oogzwakte emeritaat ver kregen van de Classis Rotterdam. Hij zal 2 Oct. afscheid preeken, maar blijtt te Capelle woon achtig. Redacteuren van het Geref. Kerkblad voor Drente en Ozarjjael zijn voortaant ds. K. J. Kapteijn van Zwolle en ds. H. W. Laman te Assen. Door ongesteldheid van den prorector prof. Dr. H. H. Kuyper zijn de lessen aan de V. U. j.l. Woensdag geopend door prof. Dr. W. Geesinb. Ds. H. C. van den Brink van Zandvoort hield in zijn gemeente een zestal predicates, waarin het vrouwen vraagstuk werd behandeld zooals het zich thans ook in het kerkelijk leven voordoet. Die preeken zullen eerstdaags in druk verschijnen onder den titel„Maninne". De behandelde teksten zijn Gen. 2 23b, Gen. 3 16b, Gal. 3 28 (midden), 1 Cor. 113—15, Rom 16 35a en Luc. 10 3842. Vooral de zusters der gemeente zullen met belangstelling die preeken tegemoet zien Ds. Pos te Solo is weer geheel hersteld en kon einde Juli al zijn arbeid weer hervatter. Docent Bakker is Sept. op reis gegaan naar 't vaderland. De Hongaarsche predikant Da. Z. L. S. von Galambos, die door de Classis Utrecht tot een colloquium doctum was toegelaten, heeft zich tijdens het onderzoek op advies der classis teruggetrokken. Dr. W. G. Muller te Utrecht is benoemd tot missionair-arts in een der Zendingshospi talen op het terrein der kerken van Amsterdam en N. Holland, (Djocja en Solo). De Classis Amsterdam heeft het verzoek van de Kerken van Nederhorst den Berg, Muiden, Ankeveen en Diemen toegestaan om br. C. de Kruijk te Yselstein als oefenaar in de Classis toe te laten. Ds. B. A. Knoppers, beroepen naar Am sterdam, hoopt van zijne gemeente te Almelo afscheid te preeken op 9 October a.s. Afkomstig uit kringen van den Islam treedt nu op zekere Inyat Khan met een prediking over Broederschap, dezelfden inhoud hebbende als het Bahai-ïsme. Hg heeft in den Haag voor talrijk gehoor zijn lezing ten beste gegeven. Hg is hoofd van de Soefi-orde (af te leiden óf van soefi sosfïa wijsheid, óf van 't Arabische soef rein, óf van 't Perzische soef wol). Hjj is evenzeer afwijkend van de Moham- medaansche leer als Tagore van het ooripron- keljjke Boeddhisme en Tolstoy van Paulas' leer. Wat Iüyat Khan en de zjjnen prediken, is naastenliefde, universeele broederschap, ge grond op een vaag intuïtief besef van de im manentie Gods. Voor zoover het overeenkomt met den inhoud der Schrift, brengt het niets nieuws. Het mis kent evenwel den Christus Gods als eenigen Verlosser en Zaligmaker. De moderne wereld dweept met zulke religies, omdat daardoor de mensch zelf als eigen verlosser en zaligmaker wordt gepredikt. Alle dwaasheid der wereld wordt liever geloofd dan de wjjsheid van het Evangelie des kruises. Op de Predikanten-conferentie te Utrecht 7 Sept. j.l. hield prof Hoekstra van Kampen een referaat over 1. De Philosophie is ontstaan in Griekenland, dus op het terrein buiten de bjjzondere open baring zjj werd alzoo beoefend bjj het ana- tuurljjk licht" der menscheljjke rede. De Roomsche Scholastiek van de Middeleeuwen en van den nieuweren tjjd plaatste zich op het zelfde standpunt. De Luthersche en de Gere formeerde theologen van de zeventiende eeuw sloten zich over het algemeen hierbjj aan. Voor een Christeljjke Philosophie die opbloeit uit den wortel des geloofs, zjjn thans zwakke Aniatze aanwezig. 2. Philosophie is de wetenschap welke de principia van de wetenschap in het algemeen en van de bizondere wetenschappen tot object van onderzoek heeftzjj tracht die principia te kennen in hun wezen en onderling verband zjj stelt zich ten doel in den weg van discursief denken ea intuïtieve visie den samenhang van alle objecten van wetenschap te ontdekken en op deze wjjze te komen tot een wel overwogen, hoofd en hart bevredigende, wereld- en levens beschouwing. 8. Naar gelang de philosoof bjj zjjn denken zich laat leiden door de openbaring Gods in de H. Sahrift, ja dan neen, kan men onder scheiden tusschen Christelijke en niet-Christe- ljjke Philosophie. De eerste erkent, dat bjj alle wjjsgearig onderzoek Gods Woord een lamp is voor den voet en een licht voor het pad de tweede neemt positie in het natuurlijk den ken van den mensch. 4. Om verschillende redenen is het noodig de Philosophie van niet-Christeljjke denkers te bestudeeren. 5. Omdat de Christelijke Philosophie een eigen object heeft, is zij onderscheiden van en heeft zjj een zelfstandige plaats naast de Theologie. 6. Wijl de Christelijke Philosophie zich bjj haar onderzoek laat leiden door de H. Schrift, maakt zjj dankbaar gebruik van de resultaten der Theologische studie. Omgekeerd zal de Theologie welvaren bjj een krachtige ontwik- keliDg der Christelijke Philosophie. Middelburg. Vergadering van de Commissie van Beheer, Vrijdag 30 September, des avonds 7Vj uur, in de Consistorie Gasthuiskerk. Middelburg De Commissie vsn Beheer zal voor het in ontvangst nemen van de vrijwillige bjjdragen zittiüg houden in de consistorie Bo- gardstraat Woensdag 28 September a.s, des avonds van 79 uur en Donderdag 29 Sept. van 13 uur. Kaarten s.v.p. meebrengen. Da betaliDg betreft thans tot en met de maand September. AGENDUM voor de 30ste Algemeene Ver gadering van het Gereformeerd Trak taatgenootschap „Filippus", te houden op Donderdag 29 September 1921, 's morgens 10 uur, in de Zuidsingel- kerk te Amersfoort. Teekenen van de presentielijst. Opening van de vergadering. Mededeelingen. Verslag van den Secretaris over 1916'20. Verslag van den Penningm. over 1916'20. Stemopneming voor een Bestuurslid. Aan de beurt van aftreding, doch herkies baar, is de heer A. Boot te Groningen. Het Bestuur stelt het volgende dubbeltal voorde H.H. A. Boot te Groningen en H. Wristers id. Voorstellen 1. Het Bestuur worde met drie leden uitgebreid. Het Bestuur. 2. De contributie worde met 50°,o verhoogd. Id. Refer aat De taak der Evangelisatie in onzen tijd. Inl. Ds. J. Gispen te Groningen. Varia: Wat ban „Filippus" en wat kunnen de leden doen op onze nationale feest- en gedenkdagen Traktaten over maatschappelijke toestanden. Prijsvragen. Sluiting van de vergadering. Woensdagavond 7 uur in het kerkgebouw Bidstond, waarbjj Ds. J. H. Donner te Breda hoopt voor te gaan. Afgevaardigden van Afdeelingen en Corpo raties wordt de helft der reiskosten vergoed, berekend naar 3de klasse spoor, 2de klasse tram en lste kajuit boot. Elke leden-afdealing van minstens 5 leden heeft het recht één afgevaardigde te zenden van 1020 leden twee, en verder voor elke 20 leden een afgevaardigde meer. Elke Corporatie heeft het recht één afgevaar digde te zenden. Zij heeft voorts het reeht er meer te zenden hoogstens drie mits ze voor eiken afgevaardigde meer f 10.— bijdrage. Wie voor de sluiting de vergadering verlaat, heeft geen recht op vergoeding van reiskosten. Evenals de Bidstond is ook de Algemeene Vergadering voor ieder toegankelijk. Aanvragen om logies enz. moeten door de afgevaardigden vóór Zaterdag 24 September ingezonden worden bij den heer G. Bennink, Langenstraat 141, Amersfoort. Da catechisatie voor oudere doopleden en belangstellenden in onze kerkelijke samenleving wordt gehouden eiken Woensdagavond te 7 uur ten huize van ds. J. H. Telkamp. Wij verwach ten nog meerdere deelnemers en deelneemsters. De Kerkeraad. Middelburg, 22 Sept. '21. ZENDING. Met vriendeljjken dank ontvangen van de kinderen de Rjjcke Noordweg 325 halve centen en wat zilverpapier, van Nelly de Later Sd. Sarooskerke f 1.van J. en M. van Gilts 215 halve centenen van de kinderen der Chr. Bewaarschool te Zierikzee een pakje ziverpapier en capsules. Mkj. C. Liiwooij, Middelburg, Molstraat F 90. Terneuzen. Ia dank ontvangen van dhr. A. P. de Ruyfcer, Axel voor de ZendiDgsauto, ge vonden in de collecte f 10. Zjjn er nog hier of daar auto-giften meer Ds. Merkeljjn wil ze gaarne voor 1 October nog in ontvangst nemen. S, Geoeneveld, Dep. Class. Axel. Gevonden in de Collecte f 2.en f 1.en f0,50, alles voor de Zendings-auto. Daarvoor dank. Diakenen der Geref. Kerk te Middelburg. Ontvangen voor de Zendingsauto van ds. Merkelijn: collecte kerk Meliskerke f64 96. uit Serooskerke 8 giften van f 2.50, 2 van f 1 1 van f 5.van de Meisjesvereeniging Dorcas" te Serooskerke f 6 70 en gecollecteerd op de bruiloft familie T. f8.95. C. J. Hondius Jr. Met vriendeljjken dank ontvangen van de leerlingen der 4e klasse der school in de Kasteel straat te Vlissingen een doos zilverpapier en een kistje theelood voor de Zending. Mej. A. Kerkhof. INGEZONDEN STUKKEN. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie Zou ik wel beter en doeltreffender de aan dacht op onze Unie-collecte, die ditmaal op Woensdag 28 September 1921 te Middelburg zal gehouden worden, kunnen vestigen dan, door met de woorden van wjjlen Prof. H. Ba vinck, de positie van de school in onze heden- daagsche maatschappij te teekenen. Hjj deed dat eens in de volgende woorden, die voor ons tevens eene herinnering mogen zjjn aan den Voorzitter van den Omderwjjsraad en aan den christen-paedagoog. „De school neemt in den tegenwoordigen tjjd, vergeleken met vorige eeuwen, een geheel andere plaats in. Ze is thans in vollen zin, een sociaal instituut geworden, dat allen zoekt te bereiken, allen zoekt op te hsffen, en aan allen iets meedeelen wil van de goederen onzer hedendaagsche cul tuur. Ze kent geen slaven, geen lijfeigenen, geen onderhoorigen meer, maar alleen vrjje, zelfstandige burgers, die steeds het maatschap pelijke en staatkundige leven van onzen tjjd in hunne mate hebben mee te leven. Want of wjj het goedvinden of niet, wjj bewegen ons in democratische richting. Maar indien deze niet op een volslagen teleurstelling uitloopen, of in een revolutie eindigen zal, stelt zjj ons voor den onafwjjsbaren eisch, om het volk in al zjjn klassen en standen op te voeden voor de ern stige taak die het straks in het leven te ver vullen heeft. En het is de school die niet los van maar in bond met gezin en kerk, en alle vormende en hervormende krachten, aan deze verstande- deljjke en zedelijke, aan deze lichamelijke en geestelijke opvoeding te arbeiden heeft". Zouden we op deze wjjze in de komende Saptemberdagen niet aan de school kunnen denken Middelburg. P. J. de Kruijtee.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1921 | | pagina 2