Van mensGhen, zooals er zijn FEUILLETON. Waarschuwing. zoogenaamde Eenbeiderelijie, die niet voor één volk geldt, maar van universeele beteekenis ie en in zich bevat de ketnwaarheid van alle godsdiensten. Das een kolfje naar de hand van de Theosofen in onze daten, en in hun oogen een zware concurrent voor het Christendom. Een nader onderzoek van den inhoud van het Bahaiïsme leidt evenwel tot groote teleur stelling, want deze geestelijke strooming lijdt gewis aan groote oppervlakkigheid. Het Oos- tersche mysterieuse wordt er wel in aangetroffen, maar diepgang heeft deze leer niet. Ze peilt niet den bodem aller problemen Vi or de diep gaande wortelen van zondeschuld en genade heeft ook 't Bahai ïjme in het geheel geen oog Als 't spreekt van „verlossing" biedt 't niets meer dan een schijn daarvan, geen werkelijkheid. Een d/ietal mannen gaf den stoot tot deze godsdienstige bewegiogle. Een Pers uit Teheran, Mirza Ali, die beweerde de heraut te zijn van den grooten profeet, dien God aan deze eeuw openbaren zou. Hij noemde zich de Bab} d i. poort of deur. De deur, waardoor de ware Godsprofeet zou binnentreden in deze wereld. Die voorlooper, in 1817 geboren, preekte in de 2de helft der vorige eevw. 2e. Na hem trad op, sinds 1863, BahaVilab, de stichter van het groote Godsrijk onder alle natiën der aarde. Dat wa9 de beloofde „dien God zou openbaren." Zjjne volgelingen heeten Baba's. Hg ontsproot uit Mohammedaanschen kring, maar werd door de belijders van den Islam vervolgd, doch won des ondanks grooteu aanhang. Na de grondbeginselen van zijn leer te boek gesteld te hebben, stierf Baha' o' llah in 1892, door duizenden vereerd als de „Open baarder", en liet zijn profenmantel vallen op zijn zoon, die voor verdere propaganda van de nieuwe religie moest zorgen. 3e. Abdul Baba, de zoon van Baba' o' llab, bleef niet in Perzië en Klein-Azië, maar reisde naar Egypte, naar Europa, bezocht Parijs en Londen, diende zich aan als brenger van Licht uit het Oosten in de geheele wereld en predikte de universeele religie naar de grondbeginselen zijns vaders. Zoo drong die geestelijke stroo ming van het Bahaiïsme ook in ons werelddeel door. De volgelingen van Abdul Baba vereeren hem als een goddelijk licht, dat heel 't mensch- dom roept tot de ware broederschap en de kennis der zuivere waarheid. Hij zelf is een eenvoudig en bescheiden man, die de begin selen zijns vaders, welke nog in Oo3tersche kleeding gehuld waren, nauwer weet aan te passen aan de Westersche gedachten, aan de ideeënwereld van de christelijke beschaving, en daardoor ook in de Europeesche natiën, ja ook tot in Amerika, propaganda maakt voor zijn nieuwe religie. Terwijl het Babisme van Mirza Ali slechts de bedoeling had in de kringen van den Islam eenige reformatie aan te brengen, streeft Abdul Baha met zijn Bahaiïsme beslist naar de rol van wereldreligie en verbroedering van alle menschen. Abdul Baha zond brieven naar alle natiën der wereld en in zijn program is opge nomen de stichting van één wereldtaal, terwijl tot de ethisch-sociale hervormingen welke hij voorstaat, behoorenafschaffing van de sla vernij, bevordering van het gezinsleven, afschaf fing van de polygamie (veelwijverij) en instel ling van monogamie (d i. huweljjk van één man met één vrouw), afschaffing van den oorlog, gelijkmatige verdeeling van bezit, vrijheid om zich te kleeden naar goedvinden, enz. Hg zocht ook zjjn kracht iets wat hg aan de christe lijke religie ontleent in werken der barm hartigheid, wordt „vader der armen" genoemd, en tracht in 't algemeen de beginselen der naastenliefde in praktijk te brengen. En deze propaganda voert Abdul Baha niet zonder succes. Uit allerlei religies komen er vrijdenkers tot hem over, en sluiten zich aaD bij het Bahaiïsme: Mohammedanen, Joden, Hin does, Christenen. Zgn aanhang stelt zich tegen over eiken bestaanden positieven godsdienst en vormt een kring. Tegenover den Islam nemen zjj in Mohammedaansche landen (om aan ver volging te ontkomen) min of meer het karakter aan van geheime genootschappen, waardoor het ondoenlijk is het aantal aanhangers van het Bahaiïsme op 't oogenblik vast te stellen. Maar in Europa en in Amerika bewegen zg zich zoo vrjj mogelijk en komen openlijk voor hun be ginselen uitzij houden vergaderingen en DOOE HtiGO KIKGMANS. 5). Hg was naar de veemarkt Toen de jongen des avonds thuis kwam zat er wat op. Maar met stoicgnscha kalmte werd de zede- preek aangehoord. „Laat vader mg dan ook niet tegenwerken, 'k Wil koopman worden", was alles, wat hg tegenwierp. Eenigen tjjd bleef hg nog smid, doch het ging niet. En ten einde raad ging Klaas Jansen naar zgn broer, zei hem, hoe de zaken stonden en ried hem aan, den jongen zijn zin te geven. Misschien kwam er dan wat van hem terecht. En Berend Jansen, die dan jongen in ieder geval niet weer in zijn huis wilde terug hebben, omdat hg zijn leven niet weer vergald wilde zien door zijn eigen zoon, zooals hg zich be liefde uit te drukken, gaf maar toe. Jan ging in dienst van den veekoopman en paste oogenschijnljjk goed op. Nu was hg in z'n element. Nu kon hg „zaken doen". Zaken doen, met guldens rammelen op de markt, de handen inéénslaand met de verkoo- stichten vereenigingshuizen en maken in de centra van cultuur publieke propaganda voor het Bahaiïsme, waarin met nadruk betoogd wordt, dat alle andere religies (de Christelijke incluis) slechts moeten beschouwd worden als de voorloopers van den eonen wereldgodsdienst het Bahaiïsme, dat ook den toekomstigen Wereld verlosser aan deze aarde leveren zal. Het Bahaiïsme voert dus voorwaar geen ge ringe pretensie. En omdat er in onze heden- duagsche cultuurwereld eene neiging i9 waar te nemen om naar allerlei wiod van leer (be halve naar het Evangelie van Christus Jezus) de ooren te leenen, vindt ook deze nieuwe een heidsreligie in allerlei deelen der wereld gunstig onthaal. Over de leer van het Bihaiïsme deelen we in een volgend artikel wat mede. Kebkhof. Het komt in den laatsten tgd gedurig voor, dat vriendelijke dametjes of aardige jongetjes langs de huizen gaan met boekjes, al of niet geïllustreerd, en die te koop aanbieden tegen wat gg er voor geven wilt, zeggende: „De opbrengst is voor de Zending". Met dat toovei- woord „Zending" klopt men u wat geld uit uw beurs. Hier is misleiding. Men zg gewaarschuwd. Het zgn boekjes van onkerkelijke richtingen en secten, die den schijn hebben van den Bij bel te eeren, maar inderdaad aan 't kerkelijke leven afbreuk doen. Het geld, dat gij daarvoor geeft, komt in handen van secteD, die 't voor propaganda van haar onschriftuurlijke richting gebruiken. Onze Zending werkt op die manier nooit. Bewaar daarvoor uw geld, en geeft 't niet aan vriendelijke kinderen die er op uitgezonden worden met list om u wat afhandig te maken. Kebkhof. Kerk» en üefitee!n!enw». TWEETAL TE Winschoten J. A Berghuis, te Nieuw-Bruinen, Joh. Jansen, te Den Boer; Franeker S. van Leeuwen, te Houwerzgl, P. Nomes, te Schild wolde VeenendaalJ. J. Berends, te Maassluis N. H. Koers, te Noordwgk aan Zee. BEROEPEN TE FgnaartJ H. Koers, te Oo3terbeek Westkapelle en DomburgH. Brinkman te Westerlee (Gr.) Gaast en TerwoudeF. Wiersmo, te Ooster- biernm Oostkapelle A. Ringnalda, cand. te Den Haag. AANGENOMEN NAAR Echten H. Th. van Munster, cand. te Am sterdam. BEDANKT VOOR Zoutkamp en Emmer-Compascuum B. J. Lum ber, te Rouveen Giesen Oud- en Nieuwkerk: J. R, Goris, te Schoondijke Zuidwolde (Dr.), Oudega en Achlum H. Tb. van Munster, cand. te Amsterdam OostburgG. J. Pontier, te Heerlen Beilen W. J. J. Velders, te Rottevalle Britsum J. v d. Meulen, te Schoonoord Leimuiden A. G. Wolf, te Loenen Vreeland. AFSCHEID VAN HaarlemmermeerJ. A. TazelaDr, met Hebr. 138 De Kerkeraad te Middelburg besloot met het oog op de beroeping van een derden pre dikant het traktement van de Dienaren te brengen op f4500, verhoogd met f150 voor ieder kind beneden 18 jaar. Door wijlen Mej S. Boersma van Ap- pingedam is aan de Geref. kerk en school te Grjjpskerk gelegateerd, ieder een som van f 2000,-. pers, ziedaar, wat hem aantrok. Op dit moment, waarop z'n liefste wensch vervuld werd, zou Jan z'n vader wel willen hebben zegenen VII. Harm Jansen was in der jaren loop te weten gekomen, dat hij feitelgk Harm Jansen niet was. Dit had echter zgn liefde voor den recht schapen bakker niet verminderd, maar ver meerderd. Iemand, die zoo geheel belangeloos een klein kind tot zich neemt en opvoedt, verdiende vol gens Harm liefde en groote dankbaarheid, welke hij beide dan ook ruimschoots schonk. Voor de bakkerij wa3 hij e0n kracht. Hg was nu bg'na 20 jaar. Met den militairen dienst had hg niets uit te staan, want hg was vrg geloot. Vrouw Jansen beschouwde hg steeds als zgn moeder. Maar toch had hg in zgn hart van de twee vrouwen voor Mieke de meeste achtiog. Mieke had iets over haar, wat hg geen naam kon geven. Het beste wist hg dat gevoel te typeeren door met andere dorpelingen te zeggen„ze is te goed voor deze aarde". En dat was voor hem de grootste lofuiting. Hij verheelde het zich niet, dat hij bjjna altgd naar de kerk ging, nu ja, omdat het gewoonte was Maar van het devote luisteren van Mieke had hij niets. Eu zelden nam hg er wat van mee. Ds. G. Kerssies hoopt 18 Söpt. afscheid te preeken in Smilde en 25 Sept. intree te doen in Wildervank, na bevestigd te zgn door zgn broeder ds. N. G. Kerssiss van Wezep. Da cand. P. van der Sluis van de Theol. School is door de classis Drachten na gehouden praeparatoir examen beroepbaar verklaard. AdresDrachten, Noord N 29. Door Directeuren van de V. U. is besloten gewestelijke samenkomsten te houden met cor respondenten en agenten om de belangstelling in de Vereen, voor H. Oaderwjjs op Geref. Grondslag te verhoogen. Het begint in Fries land. Ia elk geval een stap in de juiste richting. Maarer zal meer moeten gebeuren. Enkele vergaderingen onder leiding van een predikant met den heer Jac. van Oversteeg er bjj (gelgk in Friesland geschied) zijn niet voldoende Onze professoren moeten eens voor 't vostlicht komen om de broeders en zusters aan te wakkeren. Dat is o.i de eenige methode tot verlevendiging van de liefde voor onze Hoogeschool. Naar w« vernemen, zal er bg den Uitge-„ ver J. H. Kok te Kampen zeer spoedig ver schijnen van de hand van ds. J. H. Landwehr te Rotterdam een in memoriam Prof. Dr. H. Bavinck, herdacht door een zgner oud-leer lingen. Het.boek zal ongeveer een 100-tal pagina's bevatten, en o.a. zullen behandeld worden jeugd en opvoeding; verblijf aan de academie; examen te Kampen en verblijf te Franeker; komst als hoogleeraar te Kampen. Eerste peri ode de hoogleeraar de prediker, de leidsman der studenten. Zgn bemoeiïogen inzake de ver- eenigiDg der Kerken. Zgn pogingen inzake een heid van opleiding. Zgn gaan naar Amsterdam. Tweede periode. De hoogleeraar in de Dog matiek. De universeele geleerde, die zgn kennis ten dienste stelt op menig terrein des levens. Zijn optreden op de laatstgehouden Generale Synode. Zijn krankheid, beproeving en zege praal. Te Zeist is Donderdag 4 Aug. een houten hulpgebouw als tweede plaats van saamkomst in gebruik genomen, welke z.g.n. „Noorder- kerk" 500 zitplaatsen bevat. Ds. W. Verhoef hield bg die gelegenheid eene predicatie over Gen. 16 13-14. Eenigermate bevreemdend is het bericht, dat dezer dagen in de binden de rondte doet, n.l. dat prof. Fabius, nu Directeuren der V. U. geweigerd hebben vergunning te geven tot het waarnemen van het lidmaatschap van den Raad van State naast het professoraat, zgn ontslag als hoogleeraar heeft aangovraagd. Ons dunkt, dat in die zaak wel eenig nader licht mag ont stoken worden. Dat moet niet wachten tot de Vereen, van H. Onderwijs weer eens jaarver gadering houdt. Ds. H. W. Laman van Assen schrijft in het Kerkblad voor Drente en Overgsel in zgn woord ter nagedachtenis aan prof Bavinck, de volgende herinnering uit zgn studententijd, 20 jaar geleden, in Kampen: „We hebben Dr. Bavinck vaak hooren epre- keD. Ia de collegekamer. Ia de aula. Op den den kansel. In vergaderingen. Ia intiemen kring. Hij sprak met macht en bracht u onder den indruk van zijn gezaghebbend woord. Toch had zgn woord niet de kracht van den moker. Wat kon er een teedere trilling in zij a stem zijn, en hoe gevoelig kon hjj spreken. O die prachtige colleges van Bavinckin de dogmatiek, de geschiedenis van de philosofie, de psychologie, de aesthetica, de logica, de historia revelationis. Welk een genietingzelfs het dorste vak maakte hg prachtig. We hadden eerst logica bestudeerd uit Beckwe hadden er allen een hekel aan, al was de lesgever heel niet verve lend. Maar toen ging Bavinck logica doceeren. Ik weet nog best den eersten morgen. We zaten gereed om te pennen,' maar al spoedig zagen we elkander aan en vroegen met de oogen „Is dat logica?" Mara was Naomi geworden, 't Lsek wel muziek, en er was geen geest meer in ons om te schrijven. Het was zoo mooi, zoo mooi! Ik heb de dictaten er nog liggen,maar die stem, die wonderlijke stem is er niet meer ia. Bavinck was onze afgod. We hielden van al Vaak sprak hg met Mieke. En dan legde zij hem uit, het nuchter-een- voudige. Maar het beroerde hem niet de diepste roerselen van zgn hart. Het liet hem koud. En als het gesprek hem te ver ging, te ern stig werd, was het vaak „Weet-je wat, Mieke, je moet zien, dat je dominees vrouw wordt. Daar ben-je voor in de wieg gelegd". Blozend wendde zij zich af En heur hart kreeg een steek, wat nie mand wist, niemand vermoedde en waarvan zg alleen de zekerheid had, n.l. dat zg hem den vroolgken, opgewekten, robusten Harm liefhad, zg, het zwakke meisje, dat „te goed was voor deze aarde". Enhg, die het schertsend wenschte, meende daarvan geen zier, want heel diep, wat ook niemand wist, wat hg feitelgk ternauwer nood zelf besefte, heel diep ia zijn hart was een gevoel binnengeslopen, dat zoo maar niet te verdrijven was, een gevoel van liefde voor het teere plantje, dat zoo moest worden ontzien... IX. „Maar hjj mag wel oppassen. Ze zeggen, dat hg speculeert en Terwjjl Berend Jansen naar zgn drukke, be zige vrouw keek (ze was altijd zoo druk, ook al had ze niets te doen en naar Mieke, die het laatste jaar heel aardig aansterkte en naar den flinken Harm, mompelde hg deze woorden van z'n klant, dien hg zoo onbeleefd had laten staan in den winkel, voor zich heen. onze professoren in allerlei toonaardmaar Bavinck was onze glorie. We hadden hem zeer lief, niet omdat hg zoo verbazend aardig was, want hjj bleef de professor, hoewel zonder esnige professorale pedanteriehjj was heel gosd te benaderen, maar hij bleef toch de pro fessor, zoomaar vanzelf. Hjj was niet ontoe gankelijk voor e8n gezellig praatje in het be kende professorale kwartiertje, maar het was toch weer anders dan bij de anderen, en hjj kon soms geweldig afgetrokken wezen, zoodat we er allen zwjjgzaam van werden. Doch lief had den we hem meer dan iemand, lief met groote vereering. Hjj was voor ons BavinckDat zei alles." Goed bjj De Amsterdamsche Kerkbode van 7 Aug. deelt haar lezers mede onder kerknieuws, dat ds. D. Sikkel op 10 Juli af scheid preekte te Klundert, terwjjl hjj op de Ijjst der preekbeurten sinds een paar weken reeds voorkomt als Amsterdams eigen leeraar. Dr. B. Wielenga van Amsterdam en de bekende straatprediker N. Baas maken een reisje naar Weenen, volgens de „Standaard". Zeker een studiereisGaan onze man nenbroeders dat de socialistische heeren na doen Als 't maar niet de spuigaten uitloopt, hebben we er voorloopig vrede mee. Ik be- grjjp niet, waarom dergeljjke zaken altoos ge publiceerd moeten worden. Want alwat pu bliek wordt, is aan critiek blootgesteld. Jaarvergadering van het Traktaatgenoot schap „Filippus" zal 29 Sept. te Amersfoort worden gehouden. In de kerkgebouwen te Kampen zal elec- trisch licht worden aangebracht. Ds. J. J. Bouwman hoopt 11 Sept. af scheid te preeken te Gees en 18 Sept. intree te doen op Urk, na bevestiging door ds. R. Hamming van Doorn. Ds. Bouma van Leeuwarden schrjjft het volgende behartigenswaardige stukje ,'t Is misschien ietwat ouderwetsch, maar ik krjjg nog het land, wanneer ik terugdenk aan sommige gemeenten, waarin ik eens een Zondag preekte en waar men tegenover mjj, den vreem deling, op weinig waardeerende wjjze sprak over hem die daar door den Koning der Kerk was geplaatst als herder en leeraar. In mjjn vorige woonplaats vond ik iets, dat me meer bekoorde. Zooals ge misschien weet, worden in Hoogeveen de leden van de Her vormde Kerk met trommelslag tot de samen komsten opgeroepen. Dat was al eigenaardig, ik geloof eenig in Nederland. Maar wat nog eigenaardiger was, was dit, dat, wanneer een der plaatselijke predikanten optrad, de trom melslager het gansche dorp door ging en hjj slechts eene halve route maakte, wanneer er een vreemde dominé zou preeken. Daarin kwam uit, dat de eigen predikant hooger moest staan in de schatting, dan iemand, die eens inviel. Want zoo moet 't historisch verstaan worden en niet, gelgk een grappenmaker het exege- tiseerde „als de eigen "dominél preeken, moe ten de menschen van alle kanten worden opge trommeld, bjj een vreemde komen ze van zelf wel." Als het maar goed vast staat in de kerken, dat de Dienaar, die de Heere gaf, aangenaam is in hetgeen hjj heeft, dan is er niets geen bezwaar tegen, dat zjjn plaats af en toe eens wordt ingenomen door een ander. Maar anders is het beter, dat er geen plaatsvervanger ge vonden wordt. Want, die vreemde dominé, over wien men in uwe gemeente de handen in elkaar slaat, kent in zjjn eigen omgeving ook genoeg men schen, die hem met genoegen een plaats zien maken voor een ander. Zal het goed zjjn, dan gaan we naar de kerk om de preek, niet om den predikant. Ennuis het veel gemakkelijker, om dit in de praktijk te doen, wanneer de eigen predikant optreedt, dan wanneer een vreemde verschijnt. Dader des Woords te zjjn, is erg moeiljjk, maar om wer- keljjk hoorder te zjjn, valt ook al niet mede. Ds. B. A. Knoppers van Almelo hoopt 5 Oct. intree te doen te Amsterdam, na op 2 Oct. bevestigd te zgn door ds. D. Sikkel. O, wat een verdriet had die jongen hem al bezorgd Aanvankelijk scheen het, dat de zaken goed gingen. En dat deden ze ook inderdaad. Maar daartegenover stond, dat het verdiende geld onmiddellijk verdween, waarheen, vader Jansen wist het niet. Tot overmaat van ramp trouwde Jan op twee-en-twintig-jarigen leeftjjd met een vrouw, die z'n ouders tegenstond en die eveneens ver kwistend was, nog erger dan haar man. Het huweljjk was in ééa woord diep onge lukkig en Jan raakte verslaafd aan den drank..... De laatste twee jaren waren geen van beiden in het ouderlijke huis geweest Berend Jansen's oppervlakkige vrouw kon er nogal gemakkelijk overheen komen. Ze had immers haar beide andere kinderen nogMieke en Harm, welke laatste zjj altjjd als haar kind had beschouwd Maar Jansen leed er ontzettend diep onder. Niet voor niets werden zjjn haren grjjs. En nu ging daar z'n eenigen zoon over de tong Hjj speculeerde. Ja, iets dergelijks had hjj wel verwacht. En als er dan tegenslag kwam, dan kon va der er natuurljjk voor opdraaien. O, en hjj balde de vuisten, terwjjl het kleine gezin het middagmaal nuttigde. Dan vergeleek hjj zjjn zoon weer met Harm, die tegenover hem zat. Een echte werkmier, geheel het karakter der Jansens. Wat beleefde hjj van dien jongen een ple zier 1 (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1921 | | pagina 2