Een verwoest Leven FEUILLETON. Ea bovendien kan de prediking gedurig aan fluiten b® vraagstukken, die zich in het ker kelijk leven weer voordoen. Daar behoeft aller minst eentonigheid gehoord te worden. De waarheid past voor alle tijden en omstandig heden en kan daarom gedurig weer op frissche wijze toegepast worden. Ieder schrifgeleerde moet nieuwe en oude dingen weten voort te brengen uit den schat der Schrift. Daarom is het ook wel gewenseht tegenwoordig sommige Zondagsafdeelingen te splitsen in 3 of 4 pre- dicaties, en zou het ook niet of te keuren zijn indien een predikant de 2 Zondagen over de Doop en de 3 Zondagen over het Avondmaal in 1 predicatie ontvouwde. Als herder moet hij nagaan wat voedsel de schapen zijner kudde behoeven. 3e. Voor de gedachte, dat na de afhandeling van de Catechismus die prediking tijdelijk onderbroken werd door bijbellezingen over een of ander bijbelboek of onderdeel daarvan, is m.i. wel iets te zeggen. Schriftgedeelten, die anders nooit behandeld worden kunnen op die manier ontsloten worden. De rijkdom van Gods Woord kan dan meer uitgestald nog dan ge woonlijk in de morgenpredicaties geschiedt. Vooral wanneer een predikant reeds meermalen achtereen in dezelfde gemeente de Catechis mus, behandelde, is die methode wellicht aan bevelenswaardig. Ik verwacht er evenwel niet van,, dat dan de ontrouwe kerkgangers hun verzuim zullen nalaten en ijverig tweemaal per Zondag zullen opgaan naar Gods huis 4s. In 't splitsen van de Zondagsafdeelingen zijn de predikanten geheel vrij. ^5 zullen in onzen tijd alleen zeker wel breeder behandelen de leer der Schriftingeving, de leer van de kerk, en dergelijke punten die aan de orde van den dag zijn. De herziening van de Catechismus is nu in voorbereiding. De Leeuwarder Synode be noemde te dier zake eene commissie, waarvan we het rapport met belangstelling tegemoet zien. Men overhaaste niet Bovendien is dit niet een zaak van ééa kerk of één classis of één provincie, maar van alle onze Gereformeerde kerken zoowel buiten als binnen ons land. Kkbkhof. UIT DE PEBI. Het deed ons weldadig aan toen we in bet Avondblad B van de Nieuwe Rotterdamsehe Courant, welke Maandag 30 Mei 1.1. verscheen het ingezonden stuk van Mr. L. van Andel te Middelburg lazen, ook al zouden we ons, wan neer we zoo iets schreven, eenigszins anders uitgedrukt hebben en we meenen, dat het van belang is om het onze lezers onder 't oog te brengen. We laten het hier in zgn geheel volgen M. de Red. Van Ismael wordt in den Bijbel gezegd Zfjne hand was tegen allen en de hand van allen tegen hem. Wanneer men geregeld uw rubriek Kerknieuws leest, kan men het tweede gedeelte van bovengenoemde uitspraak zonder bezwaar toepassen op de Géref. kerken in Ne derland. Er is geen enkele kerkgemeenschap in ons land, wie zooveel kwaads wordt toege schreven als aan bovengenoemde, aan wie zoo vele onheilen worden voorspeld. In dezen on derscheidt zich de anonyme schrijver „van Gereformeerde zijde". Vergun mij, waar het toch ook voor uw talrijke lezers alleen om de waarheid te doen is, op enkele cardinale on juistheden in dez* beschouwingen te wijzen. De zaak-Netelenbos laten wij rusten. Zij is afgedaan, behalve voor ds. N. zelf, die in zijn nieuw tijdschrift Siloam al weder meent te moeten uiteenzetten, „waarom hij uit de kerk verwijderd is", ofschoon ieder dit nu voldoende weet. Waar het op aan komt is de vraag Welke gevolgen heeft die verwijdering gehad voor de Geref. kerken? De schrijver van Geref. zijde schreef anderhalf jaar geleden „Wij dur ven het hier wel uitspreken, dat wij een jaar geleden niet hadden gedroomd, dat Netelenbos zooveel bijval zou vinden". En wat is nu, nu alles wat bezonken is, de werkelijkheid De heer A. Dorst schreef onlangs zoo naar waarheid Ik heb nooit veel verwachting ge had van den invloed, die het optreden van ds. DOOB HUGO KINGMANS. 20.) (Nadruk verboden.) Hg verheelt ook niet, dat zijn stelligen indruk is, dat het meisje totaal op den verkeerden weg is en laat het aan Sinke over, of hij de weduwe Lokkerse op de hoogte zal breDgen. Baas Sinke slaakt een diepen zuchteener zij ds een zucht van verlichting, dat het meisje zich niet van het leven heeft beroofd, als de algemeene gedachten van de ingewijden was anderzijds een zucht van smart over het afge dwaalde kind eener vrome moeder „Goeien avond baas Sinke bgkt op. 't Is Jan Folmer. „Ben-jij Jan?" ontwaakt de ouderling uit zgn overpeinzing. „Ik heb een brief van den heer Horringa ontvangen. Lees maar." Als de trouwe knecht gelezen heeft, met moeite het vlngge handschrift ontcijferend, kijkt bü Sinke, de vader van zijn patroon, aan, zon der iets te zeggen. Deze heeft echter zijn plan al gevormd. „We gaan er morgen heen, Jan, en we helpen die twee, om Marie te zoeken. Vier zien meer dan twee. Jan Boer kan misschien iederen N. in de Geref. kerken zou hebben, maar de uitehg is nog verre beneden mijn verwachting gebleven. Van al de scharen, die ds. N. aan vankelijk onder zijn gehoor had, zijn bijna allen teruggegaan. Een ieder is teruggekeerd naar zijn wijnstok en zijn vijgeboom en heeft ge zegd „Dominé, zóó hebben wjj het niet be doeld". Ea de heer Dorst zal het wel het beste weten, hij was een der aanvoerders van de Jong-Geref. beweging (type Netelenbos) en mede-redacteur van wijlen „de Zeeuwsche Leeuw". Zelfs hier in Middelburg, waar de Geref. kerk aanvankelijk heftig beroerd was, is de rust in die kerk zoo goed als geheel teruggekeerd. EnkeleD, geen tien in het geheel, zijn tot de N. H. kerk overgegaan, waaronder ds N. zelf. En wat opmerkelijk is ik zeg het met leedwezen, omdat ik ds. N. als per soon bet beste toewensch geen enkele va cante Hervormde gemeente heeft tot dusver ds. N. als haar herder en leeraar begeerd, of schoon deze reeds een maand in de N. H. kerk beroepbaar is. Maar de heer Dorst weet zich te troosten, al is het met „kleinigheden". Een tweetal muzikale kwesties en het vrouwen kiesrecht in de jeugdige kerk van Zandvoort moeten dienst doen voor de meening, dat de Jong-Geref. steeds binnen de kerken aan in vloed winnen. De heer Dorst schijnt er zelf spijt van te gevoelen, dat hij „alleen blijft", wat zeker wil zeggen, dat hij de Geref. kerk heeft verlaten. Laat hg, als zijn stap wèl over wogen was, dien spijt gerust van ?ich afzetten. De 30 lidmaten te Zandvoort, die in deze kleine kerk aan de vrouw het stemrecht verleenden, zjjn daardoor nog niet Jong-Geref. te noemen, evenmin als zij, die bij een kerkelijke plech tigheid, als een huwelijksbevestiging of het in gebruik nemen van een nieuw kerkgebouw, wat opwekkende muziek begeeren. Met hetzelfde recht zou men kunnen zeggen, dat deze muziek liefhebbers tot het oud-Joodsche ceremonieel van Psalm 150 willen terugkeeren. De kinder hand van den heer D. is wel gauw gevuld! Nu het afdoende is gebleken, dat de Geref. kerken van de Jong-Geref. beweging weieig schade leden en men toeh gaarne op allerlei afdwalingen ia die kerken wil wijzen, werpt men het over een anderen boeg." Was het de meening van ds. N. In den Sonderkirchen ist es eng, man bekornmt dort das Asthmaeen ander predikant trad op met de leus In den reformirten Kirchen ist es so luftig, man bekommt dort einen Schnupfen. Ds. Wisse ging tot de Chr. Ger. kerk over, omdat deze volgens hem eigenlijk de kerk van 1834 is, in tegenstellirg met de Geref. kerken, die onge- reformeerd ten aanzien van den doop, wereld- gelijkvormig, neo-gereformeerd en wat niet al zgD. Als voor den een de Geref. kerken te eng, voor den ander te ruim zijn, is er alle kans, dat de waarheid in het midden ligt. Ook omtrent de profetie van den schrgver „van Geref. zgde", die den uittocht van de oud-afgescheidenen, die n b. de helft van de leden der Geref. kerken uitmaken, voorspelt, kan men gerust zgn, evenzeer als men zijne bewering dat zg „reeds nu in de Geref. Ker ken niets meer hebben in te brengen en in vele gemeenten stelselmatig uit de kerkeraden zgn geweerd" voor kennisgeving kan aannemen, zooals men dat in publieke bestuurslichamen met missives van anonymi pleegt te doen, te meer ook omdat deze beweging met de waar heid in flagranten strijd is. Enkele ziekelgk- mystieke miniatuur-kerkjes kunnen het beter met de oud-gereformeerden vinden en zoeken daar hun heil, zingende de oude psalmen naar de bergming van Petrus Dathenus en protes- teerende tegen vaccine- en verzekeringsdwang. Ten slotte neemt dr. Kromsigt het den Geref. kerken kwalijk dat zg voor eenige jaren het verouderd art. 36 der Geloofsbelijdenis tan deele afschaften, waarin wordt geleerd dat God de Ozerheid het zwaard in handen heeft ge geven tot straffe der boozen en bescherming der goeden en het ambt dier overheid dus is „om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valschen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen en het Konink rijk van Jezus Christus te bevorderen".^ Men zou zeggen een kerk die uit haar belijdenis schrapt, wat zij nóch erkent, nóch beoogt ver dient lof inplaats van blaam. Dr. Kromsigt, avond niet en de heer Horringa kent Marie niet. Ga mee naar mijn huis, dan zal ik een briefje voor mijn zoon schrijven, dat je onbepaald ver lof moet hebben. Zorg dan morgenochtend aan de eerste tram te zijn. Dan gaan we met Gods hulp de reis weer aanvaarden. Marie leeft. Dat is zeker. We probeeren, haar terug te krijgen. Het is nog niet te laat. Afgesproken „Goed, baas, ik ga met u mee naar huis, om op den brief te wachten." Den volgenden avond drukt de heer Horringa twee buitenmenschen, moe en bestoven van de lange treinreis, de band, vol warmte, met respect voor zulk een opoffering en naastenliefde. „U weet natuurlijk wel een gosd logement," zegt baas Sinke. „We blijven hier en gaan iederen avond met u mee, tot we het arme kind hebben gevonden en haar hebben teruggebracht naar haar moeder." „Is de weduwe Lokkerse van alles op de hoogte vraagt Horringa dan. „Neen, ik heb niets durven zeggen. Zij weet ook niet, dat we hier zijn. 't Is beter, dat zg voorloopig onkundig blijft." „Dat is het", is het korte antwoord. Ea dan: „Ik zal u naar een goed burger hotel breügen, want u is moe van de reis. Dan kunnen morgen „We gaan vanavond nog met u mee", be slissen beiden haastig. „Dathad ik wel gedacht," glimlacht Horringa. „Dan zal ik mijnheer Boer vrijaf geveD, want die wordt ook van zgn studie afgehouden door mg". als hg werkelijk art. 36 letteilgk wil behouden, zal zelf moeten erkenneD, dat de eiscb, dat de overheid alle ketters met het zwaard zal uit roeien, niet meer is dan theorie of liever utopie, een meening der zeventiende eeuwsche vaderen, die men moet laten varen, omdat zg blijkt te strijden met den Woorde Gods". Niettegenstaande al deze aanvallen op de Geref. kerkeD, staan deze nog op vasten bodem en verkeeren ze geestelijk en stoffelijk in bloeienden toestand. Les gens que vous avez tués, se portant assez bien. Wg achten het em voorrecht dat een lid onzer kerken als voor zitter van de Staatscommissie voor de rechts positie der Kerkgenootschappen bg de instal latie dier commissie er op mocht wgzen hoe „onder zoo goed alle volksgroepen heeft veld gewonnen de overtuiging dat een bloeiend religieus leven ook voor den Staat van de grootste waarde is". Van eene Kerkgemeenschap, waartoe een half millioen zielen behooren, kan men niet vor deren, dat een ieder precies hetzelfde denkt. Er zijn subjectief en objectief aangelegden sommigen begeeren een dogmatische, anderen een meer gemoedelijke prediking. Voor die al len is in de Geref. kerken plaats, mits men in die belijdende kerk maar afblijft van de Be lijdenis Wie dat niet doet, kan niet klagen als hg er uit verwijderd wordt. Dit erkenden zelfs Herv. predikanten, als dr. Corthuys in het Amsterd. Predikbeurtenblad en dr. Brons veld in de Stemmen voor W. en V. (Nov. 1920 pag. 972). Laat men den Geref. kerken haar plaatsje in de zon gunnen. Bij wijze van exceptie in deze dageD, beramen zg zelfs geen aanslag op de staatsruif, dit in tegenstelling o a. met dr. Kromsigt die, ziende dat de Amsterd. Herv. gemeente fioantieel dreigt ter onder te gaaD, dit te kort maar weer wil zien aange vuld door den Staat. Uit al deze beroeringen zgn voor de Geref. kerken zelfs voordeelen geboren. Ten eerste heeft men geleerd, hoe men in een geval als dat van ds N. op juiste wgze processueel moet optreden. Ik ben dankbaar dat ik zelf daartoe op bescheiden wgze heb mogen bijdragen. Ea voorts is uit de vrijwillige uittreding van dr. Veltenaar gebleken, dat wie zich met de Geref. leer niet langer kan vereenigen, zelf gevoelt in de Geref. kerken niet meer thuis te zgn. M. de R., ik dank U voor de plaatsing dezer regelen. Ge toont daarmee te gevoelen dat uwe Geref. abonné's, die in uwe kolommen hunne kerk onophoudelijk zien aangevallen, het recht hebben deze te verdedigen, coram populo. Mr. L. van Andel Middelburg, 26 Mei 1921. Aangehaald in de Stemmen v. W. en V. van Jan. 1920, pag. 44. Ktrk- «n (NhMlnlcawi. DRIETAL TE Niezgl (Gr.)H. Fokkens, te Boornbergum D. Prins, te Donkerbroek K. Prins, te Wgckel en Balk. TWEETAL TE Delfshaven T Ferwerda. te Amsterdam E J. Wientjes, te Oudshoorn B iitenpostH. M. Dethmers, te Sneek J. v. d. Meulen, te Schoonoord. BEROEPEN TE Soerabeja H. Brouwer H.Mzn., te Heemstede Zuilen (Utrecht-Noord)J. H. Donner, te Breda WitmarsumS. van Leeuwen, te Houwerzgl UrkJ. J. BouwmaD, te Gees BuitenpostJ. v. d. Meulen. te Schoonoord Anjum: H. Z. de Mildt, te Spijkenisse Witmarsum S. van Leeuwen, te Houwerzgl SchipluidenE. D. Kraan, cand. te 's Gravenhage. AANGENOMEN NAAR Elburg G. Veenendaal, te Putten Kralingen J. L. v. d. Wolf, te Haastrecht; Winsum-Obergum S. Idema, te IJselmonde. BEDANKT VOOR Purmerenddr. H. W. v. d. Vaart Smit, te 's Graveland. Maar als de student aanschelt terwijl de twee bezoekers nog zitten te praten in de kamer, wil hg daarvan niet hooren. „Ik ga ook mee," zegt hij, de twee vrienden uit het dorp de hand drukkende. HOOFDSTUK XXI. Druilerig drenst de regen neer, modderig makend de straten, waarop de wandelaarshaastig zich voortspoeden, een ieder naar zgn doel. Troosteloos loopt een drietal heen en weer. 't Is alleen de vierde, Horringa, die den moed er in houdt. Hg heeft reeds zooveel teleur stellingen ondervonden in zgn leven van midder nachtzendeling, dat hg zich niet gauw uit het veld laat slaan. En dan montert hg de anderen weer op en ze gaan weer verder, straat in, straat uit, zooals reeds ettelijke avonden achtereen. „Wg zullen haar vindeD," zegt de Midder- nachtzendeling: „God zal het ons doen gelukken". Dat helpt. 'tZgn vier menscheneen bejaarde, een van middelbaren leeftgd en twee jongelingen. Maar alle vier kennen die kracht, die ge loofsmoed, die alleen den christen kenmerkt. In het vaste geloof op God gaan zg hun weg. En al mogen dan eens troostelooze oogenblikken komen, één woord is voldoende, om het ver moeide hoofd weer op te heffen naar Boven, waar Hg zetelt, Die het werk, dat verricht wordt in Zgn Heiligen Naam altgd doet gelukken. Dat woord van Horringa is voldoende om AFSCHEID VAN KrabbendgkeA. H. Nieboer, met 2 Thess 2 15-17. Westkapelle en DomburgF. J. v. d. Eode, met Hand. 2 42. Gaast: R. Haitsma, met Hebr. 3 2b. Te Nieuwdorp werd de vorige week de eerste steen gelegd voor een kerkgebouw van de Gereformeerde gemeente. Het gebouw zal 200 zitplaatsen bevatten. De beroepen predikant van Stadskanaal, cand. H. R. Pel, zal pas in October intree doen. Hg kan alsdan de nieuwgebouwde pastorie betrekken. De bevestiging van ds. D. Sikkel te Am sterdam op 17 Juli zal geschieden door ds. K. Fernhout. De Geref. kerk te Zwgndrecht zal wor den vergroot met een bijbouw van gaanderg van pl.m. 150 zitplaatsen. De kosten zijn ge raamd op f 5400. GemeDgde huwelijken. In ?ake aanvragen tot de Kerkelgke bevestiging van gemengde huwelgken, besloot de Kerkeraad der Geref. Kerk van Amsterdam in het algemeen te han delen naar den volgenden regel lo. Aan de niet tot de Gereformeerde Kerk behoorende partg worde met nadruk de be- teekenis voorgehouden vaD de vraag die haar bg de kerkelgke bevestiging van het huwelgk in het midden der gemeente worden gedaan. 2o. Voorts zal aan bedoelde partg duidelgk te verstaan worden gegeven, dat eventueel toe stemmende beautwoordiag dezer vraag, mede in verband met de uitdrukking „tot stichting Uwer gemeente" in het dankgebed, recht geeft, te verwachten dat zg geen bezwaar hoegenaamd zal maken tegen het doen doopen van de in het gezin geboren kinderen in de Gereformeerde Kerk, noch tegen de Gereformeerde opvoeding van die kinderen, alsook dat zg geen enkel beletsel in den weg zal leggen bg de uitoefe ning van het herderlijk opzicht der Kerk over de wel tot haar behoorende partg. 3o. Indien tegen het sub 2o. genoemde uit drukking bezwaar wordt gemaakt, zal in het algemeen de Kerkelgke bevestiging van het huwelgk worden geweigerd. In gevallen, waarin degenen ten overstaan van wie de huwelgks- aanvrage behandeld wordt dit noodig achten, zal door hen een beslissing genomen worden na ingewonnen ad7ies van den Dienaar des Woords, werkzaam in de Wgk, waarin de tot de Kerk behoorende partg woont. Tweede Prov. Diaconale Conferentie ge houden 1 JuDi j.l. in de Geref. Kerk te Goes. Vertegenwoordigd waren 34 diaconiën tegen 26 in 't vorig jaar. Voorzitter was br. Ph. Wessels van Goes en Secretaris br. D. H. Littoog Az. van Terneuzen. Als adviseurs waren aanwezig Ds. van der Veen van Goes en Dr. Brinkman van Vlissingen. Br. H. vaD Driel werd gekozen en br. Littoog herkozen in het comité. Dhr. J. S. Bedet, hoofdambtenaar van den Raad van Arbeid te Goes hield een refe raat over de verzekeringswetten. Een verslag van deze Conferentie en het referaat voornoemd zal in een volgend nummer opgenomen worden. De heer M. de Boer, cand. aan de V. U. is 25 Mei door de Classis Zierikzee praepara- toir geëxamineerd en toegelaten om te staan naar den dienst des Woords in onze kerken. Wegens voortzetting zijner stadiën kan hg nog geen beroep in overweging nemen, maar is gaarne bereid 's Zondags in de kerken een stichtelgk woord te spreken. AdresVerre- nieuwstraat, Zierikzee. Ds. Vollenhoven, tevoren te Oostkapelle, deed intree te 's Gravenhage met 1 Joh. 5 5 na bevestigd te zgn door Ds. Schuurman met Jes. 26:1,2. Deze dienstin de Nieuwe Zuider- kerk duurde volle drie uur. De Kerkeraad te Bussum huurde een locaal in het voormalig hotel Vlietlaan om 's Zondags een tweede plaats van saamkomst te hebben. Ds. J. G. Feenstra hoopt 12 Juni afscheid te preeken van Dirkshorn en 22 Juni intree te doen in Scheveniügen, na 19 Juni bevestigd te zgn door zgn zwager Dr. S O. Los van Den Haag. weer met moed te zoeken naar het afgedwaalde schaap, naar Marie Lokkerse. Door een warnet van straten heeft de Midder nachtzendeling de anderen geleid, tot z\j komen in een minder gunstig bekend staande buurt. 'tls er half duister. Slechts een enkele gaslantaarn verspreidt een flauw licht. 't Is merkwaardig, dat juist in die buurten de gemeente veel te weinig kunstlicht laat stralen I Satan zoekt immers zgn prooi in het duister Onder die enkele gaslantaarns staan twee personen een man en een vrouw drnk te praten. Erschgnteen meeningsverschil te zgn, maar bg de nadering der personen gaat de man op den achtergrond. 't Zgn Jan Boer en Jan FolmerHorringa en baas Sinke volgen op een afstand. De beide eersten slaken een kreet op het gezicht der vrouw, een meisje nog. Marie Gelgktgdig gillen zg het er als het ware uit. Het weerkaatste langs de huizen en de beide anderen loopen ijlings toe. Marie!" 'n Moment staat zg stom, kgkt, wezenloos schier. Maar dan ziet ze. Jan Folmer Jan Folmer, die haar zoo liefhad, die zg smadelgk heeft afgewezen, om te gaan naar de stad. (Slot volgt.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1921 | | pagina 2