Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland 35e Jaargang. Vrijdag 18 Maart 192 L No. 11 UIT HET WOORD. Redacteuren Ds. L. BOÜMA te Middelburg en Ds. G. F. KERKHOF te Oost-Souburg, lists Ssdiwirkiri0.0. 8. J. v. d. IEEE, l 0. SIELE8SA, F. I d. EBOE, i. MEIJER, H. P. M. 6. DE «ALLE is F. J. IfllF. Abonnementsprijsper kwartaal b| vooruitbetaling 90 cent. Afzonderlijke nummers 7 cent. A4v«rtentl«piUl t 15 cent per regelbij jaarabonnement Tan minstens 500 regels belangrijke reductie. UIT&ATK VAH DE PBRSVBRBBNIGIHG ZBBÜWSCHB KBRKBODB. Adres vsa de Administratie Firma LITTOOIJ OLTHOFF, Middelbar*. Berichten, Opgaven Pre likbeurten en Advertentiën tot uiterlfk Vr|dafmorgen te zenden aan de Drukkers IN HET RECHTHUIS. Een rechthuis is een plaats, waar het recht gehandhaafd wordt. In het rechthuis zit de rechter, die, na gedaan onderzoek, oordeelt of het recht al dan niet geschonden is en daarnaar velt een vonnis van veroor deeling of vrijspraak. Die rechterlijke macht komt toe aan de overheden, maar deze hebben die macht dan van Hem, die eigenlijk alleen die macht heeft, nl. God. Een rechthuis is een plaats, waar God gedacht moet worden als Rechter te zitten om het recht te bandhaven. In een rechthuis werd nu ook Jezus ge bracht in het rechthuis van Pilatus. En dat rechthuis, waar Jezus gebracht werd door het Sanhedrin, was een zeer bijzonder omdat het was het rechthuis der Romeinen. Bijzonder om twee redenenallereerst omdat de Romeinen toentertijd de beste rechtspraak bezaten, maar ook omdat in dat rechthuis werd recht gesproken in den naam van den Romeinschen keizer, die zonder al te veel grootspraak zich noemen kon de heer en alzoo ook, de rech ter der geheele wereld. Zoo kwam dan Jezus in een rechthuis, dat op aarde wel 't meest een schaduw was van het rechthuis, het rechthuis Gods, den Rechter der geheele wereld, in wiens rechthuis alles gaat naar onkreukbaar recht. En dat Jezus zoo werd geleid in het rechthuis van den rechter der wereld was niet louter menschenwerk. Als bet Sanhe drin geen bevoegdheid meer bezat om dood vonnissen uit te voeren, omdat het onder worpen was aan de Romeinsche opper heerschappij, was dit zoo door God bestuurd. Van die leiding Gods was Jezus dan ook niet onwetend. Tot zijn jongeren zeide Hij ook, dat Hij den heidenen zou overgele verd worden (Matt. '20 10). En dat woord van Jezus was een openbaring van Gods Raad over Hem. God wilde, dat Jezus zou geleid worden in het rechthuis van Piiatus, dat is in het rechthuis van den Rechter der wereld. Een ernstige waarheid wordt ons hierin getoond. God is Rechter. De Heere zal de einden der aarde richten. (1 Sam. 210). God zal de wereld richten in gerechtigheid en de volken in alle rechtmatigheid (Ps. 98). De Heere staat om de volken te richten (Jes. 3313). Het is den menschen gezet één maal te sterven en daarna het oordeel. (Hebr. 10 27). Zie, de Rechter staat voor de deur (Jac. 5 9). Hoe vaak wordt dit alles evenwel ver geten 1 Hoe weinig wordt dit bedacht 1 Indien met iets in onzen tijd weinig gere kend wordt dan wel met het recht. De vraag, die de menschheid bezig houdt is niet een vraag naar recht, maar naar macht. En zoo er nog een vragen is naar recht, dan toch niet naar het recht Gods. Dan wordt alleen gesproken van de rechten van den mensch. En die zonde, die in de wereld gevonden wordt bij de volken en bij de groepen en bij de enkelingen is een zonde, die haar nawerking doet gevoelen in de kerk van Christus. Daar worden er onder de Chris tenheid gevonden, die willen, dat in de kerk niet zal worden gesproken van Gods recht; er mag alleen gesproken van Gods liefde. En dan mag er ook nog gesproken van Gods macht, maar dan alleen als van een macht, die zich stelt in den dienst van zijn liefde. En omdat er zoo gezwegen wordt van Gods recht, verflauwt almeer de vraag, die met dat recht Gods verband houdtde vraag hoe word ik rechtvaardig voor God De vraag, die in onzen Heidelberger zoo met nadruk gesteld wordthoe zijt gij recht vaardig voor God maakt in breede kringen plaats voor de vraaghoe word ik heilig voor God En als ze maar bij zichzelve een zeker streven naar heiligheid mogen opmerken, stellen ze zich gerust voor de toekomst. Maar op een doolpad komt zoo die mensch 1 En van dat doolpad roept hem nu met ernst terug de waarheid, dat Jezus werd in het Rechthuis geleid. Immers dat alles zegt ons, dat Jezus werd in het Recht huis geleid, omdat er een Rechthuis is bij God omdat God Rechter is en omdat alle mensch moet verschijnen voor Gods Rech terstoel opdat blijke of hij beantwoordt aan den eisch van Gods Recht. En wee dien mensch, die dan niet aan den eisch van Gods Recht zal beantwoorden. Die Rechter heeft gezegd: vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek van Zijn wet om dat te doen. Die Rechter is ook de Almachtige, die ook dien vloek kan doen komen over den zondaar. Die Rechter is ook de Alwetende, voor wiens oog zelfs dö minste afwijking van zijn wet niet verborgen blijft. Niet de vraag dan hoe word ik heilig? moet de eerste vraag zijn, maar de vraag hoe zal het mij zijn, als ik zal worden binnengeleid in Gods Rechthuis zal ik dan rechtvaardig worden bevonden zal ik vrij uitgaan voor den Rechter der wereld En die vraag wordt nog klemmender, wanneer ge ziet wat er met Jezus in het Rechthuis geschiedde. Als Jezus in het Rechthuis wordt geleid, mag verwacht worden, dat Hij onschuldig zal worden verklaard en Hij in het Recht huis alle eere zal ontvangen. Geen zonde werd ooit in Hem gevonden. Geen schuld kon zelfs door het scherpste rechterlijke oog bij Hem worden ontdekt. Die eere is Hem dan ook niet onthou den. Pilatus als rechter over Jezus zit tende verklaarde Hij vond geen schuld in Hem. Ttch wordt straks uit het rechthuis een stoel gehaald die stoel nedergezet op het steenen plaveisel vóór het rechthuis ge naamd Lithostrotosop dien stoel neemt Pilatus plaats, daar gaande zitten ten aan- schouwe van het volk om over Jezus von nis te vellen. En al3 hij daar gezeten is als rechter, velt hij over Jezus een oordeel des doods en geeft Hem over tot den dood aan het kruis. Niet gemakkelijk kwam Pilatus daartoe. Dat vonnis te vellen stuitte hem togen de borst. Maar de Joden drongen op dat von nis aan en alle poging om Jezus te be vrijden mislukte hem. En zoo kwam hij er tenslotte toe. In den naam van het Recht gaf de rechter in het rechthuis der wereld Jezus over tot den kruisdood. Jezus wordt in den naam van den rechter der wereld, d.i. in Gods naam overgegeven tot den kruisdood. Maar dat kon niet vanwege Jezus' eigen zonde. Die had Jezus niet. Als Hij door God zoo wordt overgegeven in het recht huis, dan was het omdat Hij Borg was. Maar dan blijkt ook, dat er zonde is bij hen, voor wie Hij Borg bleef. En dan blijkt ook, dat die zonde in het rechthuis wordt waardig geacht den vloekdood. Hoe ontroerend wordt zóó de aanblik van Jezus in het Rechthuis en in dat Recht huis overgegeven tot den dood aan het kruis. Hoe vernietigend is dit alles voor wat zoo velen leeren, bij wie het zondebesef is verzwaktverzwakt ook het geloof aan vergelding van het onrecht, aan de vree- selijke straf der zonde. Dat Jezus in het Rschthuis werd ver oordeeld, roept u toemensch, gij zijt schuldig voor God 1 Mensch, om uw schuld moet gij veroordeeld wordenen dat oor deel zal schrikkelijk zijn. En als ge zóó verstaat wat het zeggen wil, dat Jezus werd in het Rechthuis ge leid, dan klemt de vraag met hoogen ernsthoe wordt ik rechtvaardig voor God Maar op die vraag kan dan een heerlijk antwoord worden gegeven. Als de Catechismus vraagt naar de redeD, waarom Jezus onder den rechter Pontius Pilatus geleden heeft, is het antwoord opdat Hij onschuldig onder den wereld lijken rechter veroordeeld zijnde, ons daar mede van het strenge oordeel Gods, dat over ons gaan zoude, bevrijde. En als daar verder gevraagd wordtHeeft dat iets meer in, dat Hij gekruisigd is geweest, dan of Hij met een anderen dood gestorven ware? dan luidt het antwoord: ja het, want daardoor ben ik zeker, dat Hij de ver vloeking, die op mij lag op Zich geladen heeft, dewijl de dood des kruises van God vervloekt was. In Gods rechthuis ging Jezus als Borg. Die Borg werd gevonnisd. Over dien Borg ging het strenge oordesl Gods. Maar daar om zijn vrij van dat oordeel Gods allen, voor wie Christus Borg werd. Bevrijd van het strenge oordeel Gods zijn allen, die Christus toebehooren, omdat het oordeel ging over hun Hoofd. Bevrijd zijn de geloovigen van den vloek Gods, want die vloek kwam over hun Mid delaar. Daarom kon Paulus roemen zoo is er dan nu geene verdoemenis voor de genen, die in Christus Jezus zijn (Rora. 8: 1). In dat vonnis over Christus ging in vervulling het diepzinnige woord uit 2 Cor. 5 21, want dien, die geen zonde gekend heeft, heeft God zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid God in Hem. In dat vonnis, dat in het rechthuis ging over Christus, vond grond het woord van PaulusChristus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons, want er ie ge schreven vervloekt is een iegeljjk, die aan het hout hangt (Gal. 3 13). In dat von nis over den Christus ging in vervmlling het troostwoord van Jesaja Hij is om onze overtredingen verwond, de straf, die ons den vrede aanbrengt was op Hem (Jes. 53). Wat een heerlijk voorrecht dan indien Christus begrepen te zijn. Buiten Hem is het oordeel Godsbuiten Hem is de dood. En aan dat oordeel is geen ontkomen. Waar zou de mensch heenvlieden voor God? Voer hij op ten hemel, God is daar 1 Verborg hij zich in de hel, God is daar. Nam hij zich vleugelen des dageraads, woonde hij aan het uiterste der zee, ook daar zou Gods hand hem houden (Ps. 439). Maar in Hem is rechtvaardigheid en het eeuwige leven. Dat dan nog een ieder, die buiten Chris tus zou leven, het bedenke en zoeke in Christus gevonden te worden tot zijn be houdenis. Dat het bedenke een ieder, die het ge loof in Christus deelachtig werd, tot zijn troostJezus in het Rechthuis, dus de zijnen vrij; Jezus vervloekt, dus de zijnen gezegend Jezus ingegaan in den eeuwigen dood, dus de zijnen erfgenamen van het eeuwige leven. Heij. Licht en schaduw. I. Het is een verblijdend verschijnsel, wanneer de leden van een gemeente een aetief aandeel in de werkzaamheid verlangen en willen mede werken met de opzieners en diakenen om de belaDgen van de kerk te behartigen. Dit ie ook niet meer dan behoorlijk. De apostel Paulas gebruikt het beeld van het mtniehsljjk liehaam waarin alle leden een plaats hebben niet al leen, maar ook een taak, het kleinste en het geringste niet uitgesloten. Als enkele leden die taak niet volbrengen, komt er stoornis in 't leven van 't geheel. Zoo is het ook met de ge meente. Alle leden behooren tot haar en allen hebben daarin hun werk. De kerk is geheel anders dan een schouwburg, waarin sommigen werken en verreweg de meerderheid enkel zien wat er gebeurt en enkel hooren, wat er gezegd wordt. Zoo is het met de kerk niet. Deze on derscheiding van werkende leden en genietende toeschouwers mag daar niet bestaan. Er is voor allen iets te doen en naarmate allen zieh daar van bewuss z|jn en allen zich daarnaar gedra gen, gaat het goed en kan er sprake zfjn van groei en van bloei. Op aller samenwerking heeft de kerk recht. Het is derhalve verbiedend, dat de ijver in allen ontwaakt en ieder het zijne wil doen. Er is ook werk genoeg. Gedwoügen werkloos heid komt hier niet voor. Al werkten allen met de uiterste toewijding, dan zouden we toch nooit geheel gereed zijn. Zelfs bestaat er op haar terrein geen wettelijke achturen werkdag. In dit opzicht is er geen enkele belemmering. Er is nog heel wat te doen, eer het ambt der geloovigen geheel tot zijn recht is gekomen. Daartoe is allereerst noodig, dat er een helder inzicht bomen, welk een voorrecht het is en welke verplichting het oplegt. Bedrieg ik me niet dan ontbreekt er aan beide nog al iets. In dagen van geestelijke ontwaking en krack- tig geloofsleven wordt er naar gevraagd en doet het zich gelden. Daarna echter komt er een tijdperk van inzinking en daarmede gaat steeds gepaard, dat het onderzoek van de waar heid verflauwt, waarvan het gevólg niet uit blijft. Nu is het niet zoo gemakkelijk om uit te maken, in welk een tijd wij zelf leven. Er is in breede kringen een toenemende belang stelling in de zaak der religie. Zelfs uit Azië LITTOOIJ k OLTHOFP, Middelburg. Zij dan leidden Jezus van Kaj af as in liet rechthuis. Joh. 18 28a. WmMMLmTJLJiWL LITM.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1921 | | pagina 1