Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland
35e Jaargang. Vrijdag 18 Maart 192 L No. 11
UIT HET WOORD.
Redacteuren Ds. L. BOÜMA te Middelburg en Ds. G. F. KERKHOF te Oost-Souburg,
lists Ssdiwirkiri0.0. 8. J. v. d. IEEE, l 0. SIELE8SA, F. I d. EBOE, i. MEIJER, H. P. M. 6. DE «ALLE is F. J. IfllF.
Abonnementsprijsper kwartaal b| vooruitbetaling 90 cent.
Afzonderlijke nummers 7 cent.
A4v«rtentl«piUl t 15 cent per regelbij jaarabonnement Tan
minstens 500 regels belangrijke reductie.
UIT&ATK VAH DE
PBRSVBRBBNIGIHG ZBBÜWSCHB KBRKBODB.
Adres vsa de Administratie
Firma LITTOOIJ OLTHOFF, Middelbar*.
Berichten, Opgaven Pre likbeurten en Advertentiën tot
uiterlfk Vr|dafmorgen te zenden aan de Drukkers
IN HET RECHTHUIS.
Een rechthuis is een plaats, waar het
recht gehandhaafd wordt. In het rechthuis
zit de rechter, die, na gedaan onderzoek,
oordeelt of het recht al dan niet geschonden
is en daarnaar velt een vonnis van veroor
deeling of vrijspraak.
Die rechterlijke macht komt toe aan de
overheden, maar deze hebben die macht
dan van Hem, die eigenlijk alleen die macht
heeft, nl. God. Een rechthuis is een plaats,
waar God gedacht moet worden als Rechter
te zitten om het recht te bandhaven.
In een rechthuis werd nu ook Jezus ge
bracht in het rechthuis van Pilatus. En
dat rechthuis, waar Jezus gebracht werd
door het Sanhedrin, was een zeer bijzonder
omdat het was het rechthuis der Romeinen.
Bijzonder om twee redenenallereerst
omdat de Romeinen toentertijd de beste
rechtspraak bezaten, maar ook omdat in
dat rechthuis werd recht gesproken in
den naam van den Romeinschen keizer,
die zonder al te veel grootspraak zich
noemen kon de heer en alzoo ook, de rech
ter der geheele wereld.
Zoo kwam dan Jezus in een rechthuis,
dat op aarde wel 't meest een schaduw
was van het rechthuis, het rechthuis Gods,
den Rechter der geheele wereld, in wiens
rechthuis alles gaat naar onkreukbaar recht.
En dat Jezus zoo werd geleid in het
rechthuis van den rechter der wereld was
niet louter menschenwerk. Als bet Sanhe
drin geen bevoegdheid meer bezat om dood
vonnissen uit te voeren, omdat het onder
worpen was aan de Romeinsche opper
heerschappij, was dit zoo door God bestuurd.
Van die leiding Gods was Jezus dan ook
niet onwetend. Tot zijn jongeren zeide Hij
ook, dat Hij den heidenen zou overgele
verd worden (Matt. '20 10). En dat woord
van Jezus was een openbaring van Gods
Raad over Hem. God wilde, dat Jezus zou
geleid worden in het rechthuis van Piiatus,
dat is in het rechthuis van den Rechter
der wereld.
Een ernstige waarheid wordt ons hierin
getoond.
God is Rechter. De Heere zal de einden
der aarde richten. (1 Sam. 210). God zal
de wereld richten in gerechtigheid en de
volken in alle rechtmatigheid (Ps. 98). De
Heere staat om de volken te richten (Jes.
3313). Het is den menschen gezet één
maal te sterven en daarna het oordeel.
(Hebr. 10 27). Zie, de Rechter staat voor
de deur (Jac. 5 9).
Hoe vaak wordt dit alles evenwel ver
geten 1 Hoe weinig wordt dit bedacht 1
Indien met iets in onzen tijd weinig gere
kend wordt dan wel met het recht. De
vraag, die de menschheid bezig houdt is
niet een vraag naar recht, maar naar
macht. En zoo er nog een vragen is naar
recht, dan toch niet naar het recht Gods.
Dan wordt alleen gesproken van de rechten
van den mensch.
En die zonde, die in de wereld gevonden
wordt bij de volken en bij de groepen en
bij de enkelingen is een zonde, die haar
nawerking doet gevoelen in de kerk van
Christus. Daar worden er onder de Chris
tenheid gevonden, die willen, dat in de
kerk niet zal worden gesproken van Gods
recht; er mag alleen gesproken van Gods
liefde. En dan mag er ook nog gesproken
van Gods macht, maar dan alleen als van
een macht, die zich stelt in den dienst van
zijn liefde.
En omdat er zoo gezwegen wordt van
Gods recht, verflauwt almeer de vraag, die
met dat recht Gods verband houdtde
vraag hoe word ik rechtvaardig voor God
De vraag, die in onzen Heidelberger zoo met
nadruk gesteld wordthoe zijt gij recht
vaardig voor God maakt in breede kringen
plaats voor de vraaghoe word ik heilig
voor God En als ze maar bij zichzelve
een zeker streven naar heiligheid mogen
opmerken, stellen ze zich gerust voor de
toekomst.
Maar op een doolpad komt zoo die
mensch 1 En van dat doolpad roept hem
nu met ernst terug de waarheid, dat Jezus
werd in het Rechthuis geleid. Immers dat
alles zegt ons, dat Jezus werd in het Recht
huis geleid, omdat er een Rechthuis is bij
God omdat God Rechter is en omdat alle
mensch moet verschijnen voor Gods Rech
terstoel opdat blijke of hij beantwoordt aan
den eisch van Gods Recht. En wee dien
mensch, die dan niet aan den eisch van
Gods Recht zal beantwoorden. Die Rechter
heeft gezegd: vervloekt is een iegelijk, die
niet blijft in al hetgeen geschreven is in
het boek van Zijn wet om dat te doen. Die
Rechter is ook de Almachtige, die ook dien
vloek kan doen komen over den zondaar.
Die Rechter is ook de Alwetende, voor
wiens oog zelfs dö minste afwijking van
zijn wet niet verborgen blijft.
Niet de vraag dan hoe word ik heilig?
moet de eerste vraag zijn, maar de vraag
hoe zal het mij zijn, als ik zal worden
binnengeleid in Gods Rechthuis zal ik
dan rechtvaardig worden bevonden zal ik
vrij uitgaan voor den Rechter der wereld
En die vraag wordt nog klemmender,
wanneer ge ziet wat er met Jezus in het
Rechthuis geschiedde.
Als Jezus in het Rechthuis wordt geleid,
mag verwacht worden, dat Hij onschuldig
zal worden verklaard en Hij in het Recht
huis alle eere zal ontvangen. Geen zonde
werd ooit in Hem gevonden. Geen schuld
kon zelfs door het scherpste rechterlijke
oog bij Hem worden ontdekt.
Die eere is Hem dan ook niet onthou
den. Pilatus als rechter over Jezus zit
tende verklaarde Hij vond geen schuld
in Hem.
Ttch wordt straks uit het rechthuis een
stoel gehaald die stoel nedergezet op het
steenen plaveisel vóór het rechthuis ge
naamd Lithostrotosop dien stoel neemt
Pilatus plaats, daar gaande zitten ten aan-
schouwe van het volk om over Jezus von
nis te vellen. En al3 hij daar gezeten is
als rechter, velt hij over Jezus een oordeel
des doods en geeft Hem over tot den dood
aan het kruis.
Niet gemakkelijk kwam Pilatus daartoe.
Dat vonnis te vellen stuitte hem togen de
borst. Maar de Joden drongen op dat von
nis aan en alle poging om Jezus te be
vrijden mislukte hem. En zoo kwam hij er
tenslotte toe. In den naam van het Recht
gaf de rechter in het rechthuis der wereld
Jezus over tot den kruisdood. Jezus wordt
in den naam van den rechter der wereld,
d.i. in Gods naam overgegeven tot den
kruisdood.
Maar dat kon niet vanwege Jezus' eigen
zonde. Die had Jezus niet. Als Hij door
God zoo wordt overgegeven in het recht
huis, dan was het omdat Hij Borg was.
Maar dan blijkt ook, dat er zonde is bij
hen, voor wie Hij Borg bleef. En dan
blijkt ook, dat die zonde in het rechthuis
wordt waardig geacht den vloekdood.
Hoe ontroerend wordt zóó de aanblik
van Jezus in het Rechthuis en in dat Recht
huis overgegeven tot den dood aan het kruis.
Hoe vernietigend is dit alles voor wat
zoo velen leeren, bij wie het zondebesef
is verzwaktverzwakt ook het geloof aan
vergelding van het onrecht, aan de vree-
selijke straf der zonde.
Dat Jezus in het Rschthuis werd ver
oordeeld, roept u toemensch, gij zijt
schuldig voor God 1 Mensch, om uw schuld
moet gij veroordeeld wordenen dat oor
deel zal schrikkelijk zijn.
En als ge zóó verstaat wat het zeggen
wil, dat Jezus werd in het Rechthuis ge
leid, dan klemt de vraag met hoogen
ernsthoe wordt ik rechtvaardig voor God
Maar op die vraag kan dan een heerlijk
antwoord worden gegeven.
Als de Catechismus vraagt naar de redeD,
waarom Jezus onder den rechter Pontius
Pilatus geleden heeft, is het antwoord
opdat Hij onschuldig onder den wereld
lijken rechter veroordeeld zijnde, ons daar
mede van het strenge oordeel Gods, dat
over ons gaan zoude, bevrijde. En als daar
verder gevraagd wordtHeeft dat iets meer
in, dat Hij gekruisigd is geweest, dan of
Hij met een anderen dood gestorven ware?
dan luidt het antwoord: ja het, want
daardoor ben ik zeker, dat Hij de ver
vloeking, die op mij lag op Zich geladen
heeft, dewijl de dood des kruises van God
vervloekt was.
In Gods rechthuis ging Jezus als Borg.
Die Borg werd gevonnisd. Over dien Borg
ging het strenge oordesl Gods. Maar daar
om zijn vrij van dat oordeel Gods allen,
voor wie Christus Borg werd. Bevrijd van
het strenge oordeel Gods zijn allen, die
Christus toebehooren, omdat het oordeel
ging over hun Hoofd.
Bevrijd zijn de geloovigen van den vloek
Gods, want die vloek kwam over hun Mid
delaar. Daarom kon Paulus roemen zoo
is er dan nu geene verdoemenis voor de
genen, die in Christus Jezus zijn (Rora.
8: 1). In dat vonnis over Christus ging in
vervulling het diepzinnige woord uit 2 Cor.
5 21, want dien, die geen zonde gekend
heeft, heeft God zonde voor ons gemaakt,
opdat wij zouden worden rechtvaardigheid
God in Hem. In dat vonnis, dat in het
rechthuis ging over Christus, vond grond
het woord van PaulusChristus heeft ons
verlost van den vloek der wet, een vloek
geworden zijnde voor ons, want er ie ge
schreven vervloekt is een iegeljjk, die aan
het hout hangt (Gal. 3 13). In dat von
nis over den Christus ging in vervmlling
het troostwoord van Jesaja Hij is om onze
overtredingen verwond, de straf, die ons
den vrede aanbrengt was op Hem (Jes. 53).
Wat een heerlijk voorrecht dan indien
Christus begrepen te zijn. Buiten Hem is
het oordeel Godsbuiten Hem is de dood.
En aan dat oordeel is geen ontkomen.
Waar zou de mensch heenvlieden voor
God? Voer hij op ten hemel, God is daar 1
Verborg hij zich in de hel, God is daar.
Nam hij zich vleugelen des dageraads,
woonde hij aan het uiterste der zee, ook
daar zou Gods hand hem houden (Ps. 439).
Maar in Hem is rechtvaardigheid en het
eeuwige leven.
Dat dan nog een ieder, die buiten Chris
tus zou leven, het bedenke en zoeke in
Christus gevonden te worden tot zijn be
houdenis.
Dat het bedenke een ieder, die het ge
loof in Christus deelachtig werd, tot zijn
troostJezus in het Rechthuis, dus de
zijnen vrij; Jezus vervloekt, dus de zijnen
gezegend Jezus ingegaan in den eeuwigen
dood, dus de zijnen erfgenamen van het
eeuwige leven. Heij.
Licht en schaduw.
I.
Het is een verblijdend verschijnsel, wanneer
de leden van een gemeente een aetief aandeel
in de werkzaamheid verlangen en willen mede
werken met de opzieners en diakenen om de
belaDgen van de kerk te behartigen. Dit ie ook
niet meer dan behoorlijk. De apostel Paulas
gebruikt het beeld van het mtniehsljjk liehaam
waarin alle leden een plaats hebben niet al
leen, maar ook een taak, het kleinste en het
geringste niet uitgesloten. Als enkele leden die
taak niet volbrengen, komt er stoornis in 't
leven van 't geheel. Zoo is het ook met de ge
meente. Alle leden behooren tot haar en allen
hebben daarin hun werk. De kerk is geheel
anders dan een schouwburg, waarin sommigen
werken en verreweg de meerderheid enkel zien
wat er gebeurt en enkel hooren, wat er gezegd
wordt. Zoo is het met de kerk niet. Deze on
derscheiding van werkende leden en genietende
toeschouwers mag daar niet bestaan. Er is voor
allen iets te doen en naarmate allen zieh daar
van bewuss z|jn en allen zich daarnaar gedra
gen, gaat het goed en kan er sprake zfjn van
groei en van bloei. Op aller samenwerking
heeft de kerk recht.
Het is derhalve verbiedend, dat de ijver in
allen ontwaakt en ieder het zijne wil doen.
Er is ook werk genoeg. Gedwoügen werkloos
heid komt hier niet voor. Al werkten allen
met de uiterste toewijding, dan zouden we toch
nooit geheel gereed zijn. Zelfs bestaat er op
haar terrein geen wettelijke achturen werkdag.
In dit opzicht is er geen enkele belemmering.
Er is nog heel wat te doen, eer het ambt der
geloovigen geheel tot zijn recht is gekomen.
Daartoe is allereerst noodig, dat er een helder
inzicht bomen, welk een voorrecht het is en
welke verplichting het oplegt. Bedrieg ik me
niet dan ontbreekt er aan beide nog al iets.
In dagen van geestelijke ontwaking en krack-
tig geloofsleven wordt er naar gevraagd en
doet het zich gelden. Daarna echter komt er
een tijdperk van inzinking en daarmede gaat
steeds gepaard, dat het onderzoek van de waar
heid verflauwt, waarvan het gevólg niet uit
blijft. Nu is het niet zoo gemakkelijk om uit
te maken, in welk een tijd wij zelf leven. Er
is in breede kringen een toenemende belang
stelling in de zaak der religie. Zelfs uit Azië
LITTOOIJ k OLTHOFP, Middelburg.
Zij dan leidden Jezus van Kaj af as
in liet rechthuis.
Joh. 18 28a.
WmMMLmTJLJiWL LITM.