Een verwoest Leven FEUILLETON Christelijke Bewaarschool. Vrij-Gereformeerd Van ons Zendingsterrein. Iu den dienst. Olftafëele B«rf<htcn. KERKILIJM LIVEN. Verdient de Christelijke Bewaarschool onze aandacht? Hoe komt ge tot de vraag, zegt mee. Ieder is gereed om er toestemmend op te antwoorden. Zjj toch doet een goed werk en zij heeft onder ons een goeden naam. Tal van ouders zijn erkentelijk, dot zij hun kinderen er zenden kunnen, wijl zij weten, dat zjj er goed en aangenaam bezig gehouden worden en er heel wat leeren, 't welk hun later te pas komt. De kinderen gaan er graag been en de juffrouw met haar helpsters verricht er met toewijding haar taak. Zulk een antwoord waardeer ik, en daarom duif ik nu wel met een vriendelijk verzoek te komen. Laat het eens blijken door Vrijdag den 18 Maart des avonds te acht uur te gaan naar het Militair Tehuis, waar dan de jaarvergadering gehouden wordt, opdat het voor het Bestuur tot aanmoediging varstrekke. Het is niet eens een opoffering, wijl zulk een vergadering u op de hoogte brengt met al wat betrekking heeft op onze bewaarschool en er steeds een gezellige toon heerscht. Mag ik vertrouwen, dat ieder, die kan, dit vriendelijk verzoek inwilligt? Bouma In de serie Levensvragen" van de Hollandia- drukkerij te Baarn verscheen onder den titel Gewetensvrageneen brochure van den heer A. Dorst: „Een woord tot de Vrjj-(Jong-)Ge- reformeerden in en buiten de Gereformeerde Kerker. Tevens een pleit voor de Vrjj-Gerefor- meerde Gemeente". Hij plaatst er bij het motto, Pred 11:4: „Wie op den wind acht geeft zal niet zaaien wie op de wolken ziet zal niet maaien". Voorts wordt meegedeeld, dat dit boekje twee maanden geleden reeds geschreven werd, en dat dit invloed ook op den inhoud heeft. Nu, naar onze gedachte, had de heer Dorst nog wel enkele maanden kunnen wachten en zich intusscben eens rijp kunnen bezinnen, want allicht zou zijn opinie dan weer wat gewijzigd zijn. In krijg zoo den indruk, dat de schrijver nog niet goed weet, welken koers hij uit wil. Ook al maakt bij velerlei aanmerkingen op de Geref. Kerken, goeden grond, waarom hij ze verlaat, geeft bij niet. Hij doet de vraag Hoe staan wij tegenover het Evangelie en wil een ruimer levensfeer hebben dan de Geref. Kerken hem naar zijn idee bieden. Hjj voelt zich bij ons vleugellam, 't Is te hopen, dat hij zich buiten de Geref. Kerken niet vleugellam zal gevoelen. Dat kon dezen dwalenden broeder nog wel eens leelijk tegen vallen. Men zou beter weten, wat de schrijver wil, alshjj eens de vraag onder oogeu gezien had Hoe staan wij tegenover de Heilige Schrift Want daar komt het tegenwoordig op aan En niet op zoo'n oppervlakkig standpunt, dat men zich eenvoudig tevreden stelt met een goed antwoord op vraag 1 van de Heid. Catech. Het standpunt, dat Dorst inneemt tegenover kunst, cultuur etc. verhindert o.i. hem in 't geheel niet lid te zijn van de Geref. Kerken, zooals hij in deze brochure voorwendt op bladz. 10. Hij geeft van haar een voorstelling als een soort caricatuur, waarvan hjj zelf niet gelooft dat ze met da werkelijkheid overeenkomt. Als hjj dan ook zjjn antwoord geeft op de vr >ag Hoe staan wjj ten opzichte van de Kerk krjjgt ge verbluffende oppervlakkigheden te lezeD, en hier en daar rjjst bjj 't lezen de vraag op Mijnheer Dorst, bent u eigenljjk niet een in- dependentist Dorst vertelt voorts, dat er zjjn, die hem en de zijnen (hoeveel uit overtuiging in hunne Kerkbodes als „ongeloovigen" veroordeelen, en dat anderen weer op gezag van die Kerkbodes datzelfde doeD. Eén van tweeënHier schrijft Dorst met opzet of b® vergissing onwaarheid. Zoo iets moest D. maar in de pen houden. Hjj weet heel goed, dat de Kerkbode-redacteurs, hoewel van meeniDg met hem verschillende, daarom nog niéts uitspreken omtrent zjjn per- dooe HUGO KINGMANS. 11;) (Nadruk verboden.) Zoo praatte zjj en Marie wankelde even sprak er met deD advocaat over, die haar bjj hoog en laag bezwoer, dat hjj haar liefhad, dat het niets was dan jalousie, die haar vriendin zoo deed spreken. Zjj moest zich daaraan maar niet storen. En later, nadat bjj eerst slinksch had geïn formeerd, of Marie zjjn naam ook had genoemd, waarvoor hjj doodsbang was, maar wat zjj, tot z'n groote verlichting, niet had gedaan, gaf hjj haar den raad dié vriendschap te breken. Trouwens, dat zou toch spoedig moeten ge beuren, vond hjj, want zjj was maar een dienst bode en Marie stond spoedig boven haar. En toen was het met de vriendschap nit. Héél spoedig daarop werd Marie winkel juffrouw. Toen kwamen de weken, waarin Marie haar nieuwe betrekking met genoegen vervulde de weken, waarin zjj zich prettig installeerde op haar kamer, waar Mr. Van Oostrum baar vaak bezocht Toen kwam de tjjd, dat de geachte advocaat soonljjk geloof. Wie gelooft, dat Jez.us Christus is Gods Zoon, in de wereld gekomen tot zalig making van zondaren, is voor ons een „ge- loovige", een broeder. Ethischer: zjjn ook onze broedersmaar dwalende broeders. Eu geen Geref. predikant zal hen onder de „onge loovigen" rangschikken. Dat weet Dorst ook wel beter Intusscben schuift bh' hiermee weer iets op den rug van die Kerkbode-redacteurs, wat vol strekt onwaar is. Ea velen bauwen 'them na Op blz 15 spreekt D. over „Koffiehuistheo logen" een soort, dat ons niet bekend is, en dat de schrijver wel nader mocht aanduiden. In het vervolg laat de schrjjver zich ook uit over de Vrjje Universiteit, waaruit twee zaken duideljjk zijn le dat hjj meent, dat het onderwijs aan de V. U. oorzaak is van allerlei critische opvattingen. Dat oppervlakkige praatje doet meer de rondte. Bewezen wordt 't door niemand. Het is jammer, dat door zulke praatjes bij eenvoudigen het vertrouwen in onze Universiteit zou kunnen worden geschokt. Doch zoolang die beschuldigers hun beschuldigingen niet duidelijk formuleeren en waar maken, zal ieder doordenkend gerefor meerde wel begrijpen, hoe weinig waarde daar aan te hechten zij evenveel als aan baker sprookjes. 2e. dat hjj van de Universiteit eigenljjk een Vrj-Geref. hoogeschool wil maken. „We hooren bjj elkaar" schrjjft Dorst en laat er op volgen: „wjj worden voor 't oogenblik op zjj geduwd, omdat wjj zoo'n klein aantal schjjnen, maar we moeten eeDS op de toekomst letten". Het lijkt wel een illustratie bjj de fabel van den kikvorscb, die zoo groot als de os wilde zjjn De bladzijden 20-26, over kerkreformatie handelende, zouden aanleiding geven om den schrijver aan te raden eens grondig studie te maken van Afscheiding en Doleantie. Misschien dat hij dan van zjjn uit de lucht gegrepen denkbeelden ©enigermate genezen zal wordeü. Zjjn pleit voor een Vrjj-Geref. gemeente en het project, dat bjj daarvan aanbiedt, is een mengelmoes van allerlei ideeën, o.i. allerminst voor verwerkelijking ooit vatbaar, zelfs al stonden d"izenden aan de zijde van den schrijver. Onwaar is ook de beschuldiging, dat de Geref. Kerken hare leden zouden verhinderen een werkzaam aandeel te nemen in den arbeid voor Gods Koninkrijk. Juist wordt er altoo9 gevraagd om broeders en zusters voor allerlei arbeid, b v. Evangelisatie werk. 't Is niet waar, dat de Gereformeerden meenen genoeg te hebben aan het ambt in de Kerken. Het ambt aller geloovigen is j >ist bjj haar een integreerend de&l van haar bpstaan. Leuk is bgv. eene opmerking als deze „Vooral de vrjj-geref'ormeerde vrouw gevoelt dit" (blz. 13)n.l. dat ze in de Geref. Kerken totaal miskend wordt. Het vraagstuk van de vrouw in de kerk begint in de laatste jaren pas tot ontplooiing te komen. De oplossing zal wel eenigen tjjd duren. Won- derboomen groeien in een nacbt, maar ver dwenen even spoedig. En als de vrouw in de Geref Kerken eene zelfstandige positie verkrijgt, zal dat organisch groeien en standhouden. Een weinigje geduld dus, mijnheer Dorst De indruk van deze brochure in haar geheel is, dat de schrijver 't wellicht niet kwaad be doelt, maar zelf nog niet tot rijpe overtuiging kwam. Ea do beslissende vraag is: „Valt daD, als hij gerijpt is, de nadruk op het vrij-zjjn of op het gereformeerd-zjjn Indien het laatst, dan komt hjj weer tot zjjn verlaten kerkeljjk instituut. Indien het eerste, welnu, dan zal hjj ook breken met alle gereformeerde tradities, waaraan hjj zegt nu nog te hechten. Kbrkhof. ZENDING. Onder leiding van ds. L. Netelenbos als Consulent gaat de Zendingsarbeid te Magolang haar gang. In 't begin van Januari heeft ds. L. Netelenbos te Blondo aan 17 Javanen den Doop toegediend, twaalf volwassenen en vjjf kinderen. Hjj prjjst den opgewekten kring het masker afwierpdat bjj tooneelspeler- uit werd Het had lang genoeg geduurd Want toen kwam de tjjd, dat zjj hem smee- kend te voet viel en in haar groote liefde, die het arme kind nog steeds voor den onverlaat koesterde, hem bezwoer, haar te trouwen, wilde zjj niet in schande komen Toen kwam de bittere, de gal-bittere ont goocheling Toen ze daar in de ruwe werkelijkheid werd geslingerd weggesmeten als een speelbal, die heeft uitgediend Daar zat het meisje in radeloosheid, het meisje, dat God uit haar leven had gebannen, dat daar moederziel alleen 6tond tegenover haar verleider, die alle mogelijke moeite deed van haar af te komen HOOFDSTUK XII. In stomme neerslachtigheid zat zjj op haar kamer Dan kwamen er weer die buien, wildop- bruisende, van toorn tegen den ellendeling, die haar heur eer had ontroofd Dan kon zjj de vuisten ballen in machtelooze woede. Een betrekking had zjj niet. Haar patroon had haar den dienst opgezegd. Zoo'n slet wilde hjj niet langer hebben, had hjj hardvochtig gezegd. Ze moest maar zien, hoe zjj aan don kost kwam. Wat was dat? Wie sprak daar in de kamer, waar zjj toch alleen zat van Christenen te Blondo en vindt iets sticht- lijks in de samenkomsten aldaar. Do nieuwe kerk te Magelang, die volgens ds. N. een vrieodeljjken aanblik biedt, zou in Februari klaar komen en in gebruik worden genomen. Onder de kerk, in een groot locaal, heeft ds. N. reeds met de goeroes vergadering gehouden. Deze meedeelingen zjjn ontleend aan een particulier schrgven, door ds. N. aan da. Mer- ksljjn gericht. Ook uit een harteljjken brief van een der helpers, in goad Hollandsch ge steld, bleek dat de verschillende takken van arbeid in Msgelang goedverzorgd worden tjjdens de afwezigheid van onzen missionaris. Kerkhof. Aan de recruten, die onder de wapenen moeten komen. Biunenkort. zult ge onder de wapenen komen. Veel zal U dan vreemd zjjn en menigeen ziet met eenige bezorgdheid dien tjjd tegemoet, omdat ze van dezen of genen hoorden, dat de „dienst" iets vreeseljjks is. Mogen wjj U een goeden raad geven Laat U niet afschrikken door allerlei praatjes. Het kazerneleven is niet zooals thuis. Ge hebt er niet wat de ouderlijke woning U gaf, maar weet dit, Uwe Officieren en Onderoffi cieren willen daarin gesteund door allerlei bepalingen van hoogerhand doen wat zjj kunnen om het verbljjf in de kazerne U zoo goed raogeljjk te doen zjjn. Daartoe hebt ge echter ook zelf mede te werken. Menig soldaat denkt, dat het flink is zich als soldaat anders voor te doen dan thuis en meent, dat een paar vloeken er zoo bjj hooreD, dat ook hst bidden, bijbellezen, kerk- en cate chisatie-bezoek niet passen voor iemand die uniform draagt. Zulke laffe mannen halen het peil van het kazerne-leven omlaag. Laat het met U zoo niet zjjn. Duif vanaf het oogenblik, dat ge in de kazerne komt, te laten zien wie ge zjjt en welk beginsel ge zjjt toegedaan. Durf te bidden wanneer er stilte gecommandeerd wordt bjj de maaltgden. Durf deel te nemen aan bet bijbellezen waarvoor een lokaal beschikbaar is gesteld en waarvoor U dagelijks tjjd gegeven wordt en breng als ge opkomt Uw bjjbel en kerkboekje mede. Durf op te komen tegen zedelooze taal en het vloe ken, waartegen in het leger ook strenge ver boden bestaan. Durf te leven zooals ge thuis desdt Bjj dit alles kunt ge rekenen op den steun Uwer Officieren en Onderofficieren en evenzeer op onze medewerking. Zullen nu op de soldatenkamers een paar onverschillige ongodsdienstige, wellicht spot tende militairen den toon aaDgeven of zullen dat doen de mannen, die een ernstige opvoe- diDg kregen en in hun leven met God willen rekenen Gfi wilt het laatste. Welnu, het hangt van U af. Toon wie ge zjjt en bedenk, wat van U wordt verwacht. Uw ouders rekenen op U en God verwacht van U, dat gjj ge trouw zult zjju. Begin Uw diensttijd biddend om Zjjn kracht. Ten slotte wjjzen we U op de Tehuizen voor Militairen. Daar zjjt ge steeds welkom. In die Tehuizen vindt ge lectuur en ont spanning. Ge komt er in aanraking met de organisaties en vereenigingen, die zich ten doel stellen de Christelijke beginselen in het leger en op de vloot te verspreiden en de Huisvaders zjjn steeds bereid U van dienst te zjjn. Ook wjj zullen U gaarne met raad en daad ter zjjde staan. De Raad van Legerpredikanten. Kerk- en TWEETAL te 't Zandt (Gron.)M. Elzinga te Grootegast S. van Leeuwen te Houwerzjjl. BEROEPEN te BerkelH. L. Both te Spjjk Er was niemand. Maar er sprak toch iemand Het angstzweet brak haar uit „Ga naar huis. Stapel de eene zonde niet op de ander. Ga terug naar je dorpje. Ga terug naar je trouwe moeder. Beken je misstap en ze zal je vergeven. Vergeeft 'n moeder niet zeventig maal zevenmaal En ga niet alleen met je smart naar je moeder 1 Ga naar God. den goedertieren Vader! Wie in oprecht schuld besef tot Hem gaat, zal Hjj geenszins uitwer pen. Vertrouw toch niet op menschen. Zoek je schande niet uit te wisschen op een wjjze, waartegen Hg vreeseljjk toornt, omdat het ingaat, Ijjnrecht ingaat, tegen Zjjn geboden Ga tot Hem met je schande. Verlaat deze stad en keer terug naar je dorpje. De menschen zullen je met den viüger nawgzen, maar God zal je kracht geven, dat te dragen Gejaagd stond ze op. Zjj strekte den arm uit, als wilde zjj den onzichtbare vasthouden. O, die stem mocht niet weggaan. Die deed haar zoo goed. Moeder Ja, naar huis! Maar de menschen de menschen wat zouden ze wel zeggen van Marie {Lokkerse, die toch niet gezien was op het dorp Ze zullen je met den vinger nawjjzen, had de stem zooeven gezegd. Ja en nog veel meer. Ze zou over de tong gaan, als nooit iemand besproken was O, neen, dat giög niet! Daar kwam de stem weer Weet je dan niet, dat Hjj heeft gezegd te 's GravendeelA.H. Nieboer te Krabbendjjke te Vroomshoop: G. H. Dijkstra te Lioessens te Ouderkerk a.d. YselCand. G Laarman te Den Haag AANGENOMEN naar Leerdam: J. Tholen te Nunspeet; naar Hollum Cand. D. v. Djjk te Ooster-Njjkerk. BEDANKT voor Pieterburen, voor Achlum en voor Korn- horn Cand. D. v. Djjk te Oostei-Nijkerk voor Rotterdam J. Douma te 's Gravenhage voor Huizum K. Minnema te Garjjp. jCand. A. Bouma te Middelburg, beroepen bjj de Geref. kerk te St. Jacoba Parochie, hoopt aldaar zjjn intrede te doen op Zondag 27 Maart a.s. na bevestiging door zjjn vader, ds. L. Bouma van Middelburg. Intree te Gouda ds W. Veder met Matt. 13: 4750, na bevestigd te zjjn door ds. T Sap metJes. 40:12; te Overschie ds C. J. v. d. Boom met 1 Cor. 12324, na bevestigd te zjjn door ds. J. Mulder van Schiedam met Col. 4 17te Oude-Pekela ds. J. D. Heersink met 1 Cor. 113, na bevestigd te zjjn door ds. Chr. Bruins van Winschoten met Spr. 1317. Afscheid van Lochem ds. A. Terpstra met Pa. 331820 te Brouwershaven ds. F. Tollenaar met Hand. 20:32. De heer B M. Schuurman te Den Haag zond bericht aan de St., dat hg niet uit de Ger. kerk naar de Herv. kerk is overgegaan, maar alleen zich losmaakte van de Ger. Zending en in verbinding heeft gesteld met het Ned. Zendelinggenootschap. Maar dat zou hjj toch niet gedaan hebben, indien hjj niet met de Ger. beljjdenis had gebroken Want wat voor reden zou bjj dan hebben, om vich van de zendiDg der Ger. kerken los te maken De toestand van Prof. Baviück bljjft nog dezelfde. Onze Vac. schrjjft „Op de laatstgehouden vergadering van de VereeDigirg van een School met den Bjjbel te Hoofddorp, is gevraagd, of ook een vrouw lid kan zjjn van het bestuur. Het schoolbestuur heeft zich de beantwoording van die vraag tot later voorbehouden. Wjj kunnen ons evenwel indenken, dat ook op andere plaatssn het al-of-niet zitting nemen van vrouwen in het schoolbestuur zal over wogen moeten worden en dan zouden wjj willen zeggen Wat is er tegen Hier en daar zal men moeten komen tot wijziging van statuten en reglement, maar dit is dan ook alles. Ook in onze schoolbesturen kunnen onze vrouwen nuttig werk doen. Het handwerk-onderwjjs, het onderwjjs dat speciaal voor onze meisjes van groot belang is, zal er in de eerste plaats wel bjj vareD. Het onderwijs zal, gelooven wjj ook, in zjjn geheel door den invloed der vrouw meer met de practjjk van het leven rekening honden. Aan het schoon houden der lokalen zal meer zorg besteed wor- deD, en ook in de inrichting van de verschil lende lokaliteiten zullen de vrouwelijke leden van het bestuur een woordje mee te spreken hebben". In Beieren is, naar de Deutsche Volks- zeituEg schrjjft, een godsdienstige opleving waar te nemen. Iu de groote steden zjjn de kerken overvol. School en kerk zjjn nog niet zoo ge scheiden als b.v. in Saksen. Slechts weinige onderwijzers weigeren godsdienstonderwijs te geven. W. Zondag 6 Maart was het voor de kerken BorseleDriewegen een bljjde dag, waar hunne leeraar ds. H. Brouwer, na des morgens beves tigd te zjjn door ds. R. Brouwer van Baarland, met de woorden van Coll. 4 vs. 17 welke in hoofdzaak bevatte de beteekenis en noodzakelijk heid dezer bediening, en een veelzins moeiljjk werk, maar toch heerljjk te vervullen in de kracht Gods, des middags zich verbond naar aanleiding van de woorden uit 2 Cor. 4 vs. 7. „Komt allen, die vermoeid en belast zjjt, en Ik zal u rust geven? Heb-je niet geleerd: „Al waren uwe zonden als scharlakeD, zjj zullen wit worden als sneeuwal waren zjj rood als karmozjjD, ze zullen worden geljjk witte wol Dacht je, dat die woorden geen beteekenis hadden, dat zjj een zinledige reeks van woorden vormdenDie woorden zjjn van Hem, den Onveranderlijke Zjj zjjn uitgesproken met 'n intens medeljjden voor den gevallene I O, ga tot Hem, in oprecht berouwEn Hjj, Die ge zegd beeft: „Komt, koopt en eet zonder geld en zonder prgs wjjn en melk", zal je aannemen. Naar huis Naar Moeder I Ja, naar moeder Naar moeder Maar naar moeder beteekende naar het dorp, dat zjj in trotschen overmoed den nek had toegekeerd. Naar het dorp Naar het dorpDat beteekende plots dacht zjj er aan dat beteekent Jan Folmer terugzien Alsof het gisteren was geweest stond hjj vóór haar. Hjj, de eerljjke, de trouwe, de rond borstige, met dien teederen oopopslag. Hjj moest zoeken naar zjjn woorden. Hjj hokkerde. Maar hjj meende het toch zoo goed. Hjj wilde haar geven hart en hand, een hart van goud, als zjj maar wilde aanvaarden. Hjj had haar lief. O, wat 'n andere liefde was dat, dan die van Mr. Van Oostrum, den verwoester ven haar levens- geluk. En wat had zjj gedaan Zjj had hem met

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1921 | | pagina 2