Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland
35e Jaargang.
Vrijdag 28 Januari 192 L.
No 4
UIT HET WOORl*
Redacteuren Ds. L. BOUMA te Middelburg en Ds. Q. F. KERKHOF te Oost-Souburg
luti Irimrkirs: O.D. I. L I. i IEEI, i. D. VIELEI6A, F. I 4. EIDE, B. IEIJER, H. F. I. fi. DE WALLE n F. J. IQLF.
Een muisje met een staartje.
Zendingsauto.
Zeenwsche
Aboiismsntsprijsper kwartaal b< vooruitbetaling 90 cent.
Afzonderlijke nummers 7 cent.
llTirtCMtliprtJl i 15 cent per regelb$ jaarabonnement van
minstens 500 rebels belangrf ke reductie.
ÜIT6ATI TAS DE
FBRSVIRBBNIGIWO ZEEUWSCHB KERKBODE.
Aérta tui de Admimtstratls
Firma UTTOOIJ A OLTHOFF, Hiddelbarr.
Berichten, Opgaren Pre iikbeurten en AdvertentiSn tot
aiterlfk Vr|dafmorfen te eenden aan de Drakkeri
LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg.
i
KKHKKLIJH LKTKSi.'
De Netelenboskwestie heeft in onze kerken
nog een onverwacht staartje gekregen, en wel
door de aanklacht tegen ds. v. d. Meulen te
Reitsum, Redacteur van Frieech Kerkblad, in
gediend door de predikanten ds. Brussaard van
Bloemendaal en dr. Geelkerken van Overtoom,
eerst bij den kerberaad te Reitsum en nadat
diekerkeraad de aanklacht onontvankelijk ver
klaard had, bij de Classis Hallum, een aanklacht
wegens publieke zonde tegen het negende gebod.
Sommigen zullen zich niet herinneren, wat
ds. v. d. Mealen destijds gesehreven heeft, al
werd 't destijds ook opgenomen in onze Kerk
bode van 20 Augustus- Het luidt aldus:
I „De heeren dr. J. G. Geelkerken ends. J.C.
I Brussaard hebben zich tot de synode gewend,
t die 24 Aug. D.V. te Leeuwarden samenkomt,
1 teneinde revisie te vragen van het afzettings-
besluit, dat ds. Netelenbos getroffen heeft. Ia
hun adres stellen genoemde heeren het zoo voor,
dat er eigenlijk geen sprake kan zgn van af-
gaan van art. 4 en 5 onzer belijdenis. Al
I hebben zij ook zelf ernstige bezwaren tegen
j sommige uitdrukkiügeD, die de heer Netelenbos
gebezigd heeft, toch is deze niet van de Gere
formeerde leer afgeweken, ook niet in zijne
\geruchtmakende brochure „de grond van ons
geloof*. Men heeft hem misverstaan. Men, d.w.i.
jde classis Middelburg, de synode van Zeeland,
pe heeren professoren Geesink, Honig, Hoekstra
an ds. Landwehr. Daarbij bet afzettingsbealuit
>ok formeel niet in orde, zoodat ds. Netelenbos
wel ernstige reden tot klachte heeft en de eer
mzer Kerken in het gedrang komt. Eén licht
munt is er in deze verwarrende constellatie.
De heeren Geelkerken en Brussaard behooren
iot de weinigeü, de 16 studenten zonderen
we uit, die het denken en streven des heeren
Netelenbos wel vatten en niet misverstaan.
Misschien wel, doordat hun lidmaatschap van
jie N. C. S. V. hen geleerd heeft, waarheid en
iwaling scherp van elkander te onderscheiden.
Wanneer in latere tijden de geschiedenis
onzer dagen in „woord en beeld* nog eens het
licht zal zien, zou het niet ongepast zijn, be
halve 'n kiekje van de 16 Amsterdamsche stu
denten, ook in den tekst op te nemen het wel
gelijkend portret van ds. Netelenbos, geflankeerd
door het conterfeitsel van zijne paranymphen
Geelkerken en Brussaard, die hem zoo goed
begrepen en daarom kloekmoedig verdedigd
hebben".
Of dit ietwat sarcastisch slot nu van dien aard
is, dat daarin bij mikroskopiscb onderzoek een
zonde tegen het 9de gebod valt te bespeuren,
kunnen we heusch niet uitmaken, omdat we
zoo'n mikroskoop niet bezitten. Met bloot oog
beschouwd, lijkt ons de schets van ds. v. d. M.,
ook al kon ze in zachteren vorm geheeld zgn,
tamelijk onschuldig. Lijkt niet veeleer bg de
heeren Brussaard en Geelkerken eenige licht
geraaktheid het motief om een broedercollega
eens den angst op 't lijf te jagen, als zg konden
Zou Paulus zoo gedaan hebben, als andere
Evangeliepredikers hem nog veel krasser en
heftiger aanvielen? ja inderdaad laster rond
strooiden
De classis Hallum heeft een commissie be
noemd van vgf Dienaren deB Woords om deze
aanklacht te onderzoeken en de behandeling
ervan op eene volgende Classisvergadering voor
te bereiden. De collega's die de eer hebben in
deze enquête zitting te hebben, zgn: Ds.P. D.
de Groot te Wanswerd, Da. G. Diemer te Marrum,
Ds. J. de Waard te Ferwerd, Da K. Veen te
Oude en Nieuwe Bildtdijk (onder ons welbekend,
omdat hg jarenlang de kerken van Oostburg en
Meliskerke dieüde) en ds. J. Sybrandy te Stiens.
't Is geen aangename taak, welke deze broe
ders te verrichten hebben.
Hier geldt het nu niet een aanklacht tegen
de leer, maar tegen het leven. Misschien moet
er nog wel een professor in de casuïstiek bg te
pas geroepen worden, tenminste indien er onder
de commissieleden aangaande deze materie ver
schil van opinie mocht zgn. Wat intuïtief be
schouwd klaar eu helder als de dag is, wordt
bij napluizerij wel eens zoo helder als koffiedik.
Menige behandeling van rechtszaken loopt ook
geheel anders af, als een gewoon mensch met
z'n verstand en consciëntie teradegaande, zou
verwacht hebben.
't Is te hopen, dat de classis, welke in deze
zaak te beslissen heeft, met eenstemmigheid tot
hare conclusies moge komen. Ksbkhof.
ZENDING.
Aan de Kerkeraden en Zen-
diDgscommissies der Gereformeerde
Kerken in Zeeland,
Waarde Broeders!
Langs dezen weg kom ik tot U met het
vriendelgk verzoek om in eigen gemeente bij
dragen te verzamelen waardoor het mogelijk
zal zgn op ons Zsndiogsterrein een auto te
hebben in dienst der Zending, Waarschijnlijk
zal er hier of daar een broeder zgn, die ietwat
vreemd opkijkt bg het lezen van deze woorden
en zich afvragen of dat nu niet te weelderig
is. Ik wil daarom iets schrijven over de nood
zakelijkheid van een Zendingsauto, omdat ik
heel gaarne zoo'n auto zou willen hebben, maar
toch alleen maar als het me gelukt is U te
overtuigen dat zoo'n auto op ons Zendingsterrein
geen weeldeartikel is. Om U hiervan te over
tuigen wil ik U iets meedeelen over mgn reizen
naar de verschillende Zendingsposten. Dat reizen
geschiedt voor zoover de plaatsen niet aan den
tram gelegen zgn, per karretje, voortgetrokken
door kleine Indische paardjes, die op de hellende
wegen er veel moeite mee hebben het wagentje
voort te trekkenvooral in den regentijdals
ik gedurende den regentijd uitga, ontvang ik
van den koetsier meermalen de uitnoodiging
even te willen uitstappen en zie ik me genood
zaakt om, terwgl de regen zeer rgkelgk neer
valt, achter het karretje aan te stappen. Het
ergste echter is, dat ik met dit reizen heel wat
tijd kwijt ben. Als ik b.v* naar Grabag ga,
komt het karretje 's middags om 3 uur voor en
heb ik het minder prettige vooruitzicht om daar
drie uur in door te brengen eer ik aan de
plaats van mgn bestemming benik werk dan
een paar uut op zoo'n plaats om dan weer de
terugreis te aanvaarden welke dan 's avonds
ongeveer 12 uur volbracht isik heb dan niet
minder dan 6 uur in zoo'n karretje gezeten en
een groot gedeelte van den kostelgken tgd ver
loren, terwgl vooral de terugtocht langs de
donkere wegen niet altjjd ongevaarlijk is.