FEUILLETON. Een verwoest Leven Spreekbeurten ds. Merkelijn. Orde der Werkzaamheden HUGO KI\GM4\S Verantwoording van Liefdegaven. Diaconaal Hulpbetoon. INGEZONDEN STUKKEN. Dorkas of Tabitha. BOEKAANKONDIGING. G. Schrijver, De lichte Last. Tweede druk. Uitgave van J. H. Kok te Kam pen. Prjjs f 3,75. In stempelband f 4,90. Stemmen des TQds. Tiende Jaargang No 3, Januari 1921. Utrecht G. J. A. Rugs. 'tis te hopeD, dat het oordeel van S. ben althans eenigermate brengt tot nuchtere zelf beschouwing. Dan wordt misschien ook nog hun oordeel over de Gereformeerden ietwat gerectificeerd. Kebkhof. Na het inleidend woord van ds. Merkeljjn bestaat er gelegenheid hem vragen te stellen inzake den ZendiDgsarbeid, waarvan we hopen dat gebruik gemaakt zal worden. Redactie. Kerk- «n Hihsalnleiw» DRIETAL te Apeldoorn: dr. K. Dijk te 's Gravenhage; D. B. Hagenbeek te Vlaardiogen en A. Hoeneveld te Njjkerk. TWEETAL te Hardenberg F. W. H. Bramer te Hoogeveen en J. Koelewijn te Dedems- vaartte Renkum R. E. v. Arkel te Soest en G. Elshove te Rotterdam. BEROEPEN te Arnhem H S. Bouma te Leeuwarden; te DelftF. C. Mejjster te Rotterdam te Herwijnen G. de Jager te Grjjpskerke. AANGENOMEN naar StadskanaalP. Bos te Winsum. BEDANKT voor 's Gravendeel: G. Verrij te Hellevoetsluis voor WildervankS. Doornbos te 's-Herto- genbosch. Afscheid van Echten ds. J. S. Post met 2 Cor. 13: 11: van Rozenburg ds. H W. Felder- hoff met 2 Cor. 1311. Dr. J. H. Bavinck, hulpprediker te Medan, heeft het beroep naar de Ger. Kerk van Ban- doeDg aangenomen, en hoopt Juli naar zijn nieuwe standplaats te vertrekken. Wegens emeritaat nam ds. D. J. Karssen te Amsterdam afscheid met Matth. 28 20. Wegens emeritaat nam ds. J. Breukelaar te Utrecht afscheid van zijn gemeente meteen predikatie over 1 Petr. 5 10 en 11. Tooneelstnkken door studenten. Men meldt aan De StandaardDe kerkeraad der Geref. Kerk te Z°ist heeft besloten bij de Hoogleeraren der Vrfje Universiteit en der Theologische School te protesteeren tegen het opvoeren van tooneelstukken door de studenten. De Ger. Kerk van Kampen bereidt ean kerkinstitueering te IJselmuiden-Grafhorst voor, door eenmaal per maand daar dienst te laten houden. De predikant der Herv. Gem. ontvangt van de diaconie f 1,per week ondersteumng zijn tractement bedraagt f1150. W. Olfieiëele S«r!fht«ii. AGENDUM voor de Classicale Verga dering op Donderdag 20 Januari a.s. om 10.30 uur in de Gereformeerde kerk te Terneuzen. Het Moderamen voor deze vergadering bestaat, volgens art. 10 H. R uit de Brs Ds. H. van deb Wal, Praeses. Ds. A. Thielen, Scriba. Assessor. 1OpeniDg der vergadering door den Praeses. 2. Nazien en rapport der Credentialen. doob 5.) (Nadruk verbodeD.) HOOFDSTUK V. Natuurlijk was moeder Lokkerse er niet voor geweest, dat Marie er heenging, maar zij waste zwak, om haar dochter te weerstreven, zooals zij altijd was geweest. Daarenboven was er de traditie. Op het dorp was het altijd de gewoonte geweest, dat de boe renknechts en -meiden vrijaf krijgen om naar de kermis te gaan. Niet één boer (zelfs geen Chris telijke durfde van dien regel afwijken. Schijn baar zag men er geen zonde in. Marie Lokkerse kreeg dus, evenals het perso neel van boer Jansen vrjjaf en trok met enkele vriendinnen naar de kermis in het naburige stadje. „Tot het naar de kermis gaan", had het plaat selijke .neutrale" blaadje (dat natuurlijk in ieder Christelijk gezin gelezen werdgeschreven, „behoort een bezoek aan de somnabule" Zij hadden dat gelezen, Marie en haar vrien dinnen en zij z-uden er ook eens heen. 't Kostte maar een onnoozel kwartje. En daarvoor werd- je dan de toekomst voorspeld. 3. Lezing en vaststelling der Notulen. 4. MededeeliDg van gehouden correspon dentie. 5. Behandeling der ingekomen stukken. 6. Rondvraag naar Art. 41 K O. En in ver band daarmede behandeling der voor stellen en instructiën der kerken. 7. Rapport der verschillende Deputaten. 8. Afdoening van Geldelijke Zaken. 9. Benoemingen Deputaten. 10. Aanwijzing roepende Kerk. Vaststelling van datum en uur van aanvang. 11. Navraag. 12 Vaststelling van het kort verslag. 13. Sluiting. Namens de roepende kerk van Axel, Ds. A. Thielen, Praeses. F. v. Langeyelde, Scriba. Axel, 8 Januari 1921. De classis Zierikzee zal D. V. vergaderen op Woensdag 9 Januari. Punten voor 't agendum in te zenden vóór 30 Februari. Namens de roepende Kerk, C. J. Wielenga, praeses. D. Muldeb, scriba. Ontvangen de extracollecte voor het tekort in de Zendingskas van Veere f 48,27 en een nagift van Vrouwepolder f 1,50. In de vorige verantwoording sloop een fout io. Bij de totaalsom was de collecte van Grjjps- kerke niet ingesloten, omdat die pas later mij in handen kwam. Kebkhof. Gevonden in de collecte f 2,50 voor de armen en voorts f21,50 als diverse nagiften voor de Wintercollecte. Waarvoor vriendelijk dank zeggen Diakenen der Geref. Kerk te Middelburg. Vlissingen. Onzen hartelijken dank voor de giften, in de laatste collecten gevonden n.l. ééa gift van f 10,voor de diaconie en verder een gift van f25,onder motto uit dankbaarheid, te verdeelen onder kerk en armen. Namens den Kerkeraad, A. A. Roos, Scriba. Abusievelijk verantwoordde ik vorige week als ontvangen van Mpj. A. Kerkhof te Souburg f 1,opbrengst verkocht zilverpapier. Zulks moet z\jn f 14,40. De penningm. der Zending op Java, C. J Hondius Je. ZENDING. Middelburg. In dank ontvangen f 0,60 van br. J. uit het busje van Mej. D. f 3.87en uit de catechisatiebus Hofpleiokerk f 10,51 Namens de commissie, L. A. Tange, Penningm. Met vriendelijken dank ontvangen door tu8schenkomst van Mej. StevenseGrimsfl, van br. J. Mej J. J. db RiddebLaebnoes, Penniügmeesteresse. In dank ontvangen een postwissel a f 5, uit Koudekerke (J. S als nagift voor de col lecte voor het Tekort-Zending. Kebkhof. Ontvangen Collecten van de Gereformeerde Kerken in de Classe Middelburg a. voor de Theologische School te Kampen nagekomen Collecte van Vlissingen f 65,38. b. Voor de Theol. Fac. a.d. Vrije Univer siteit te Amsterdam van Arnemniden f30,95lA Domburg f 8,07Gapinge f 7,83Grjjpskerke f 26,81Koudekerke f 16,24Vs St. Laurens f 7,67 Meliskerke f 13,63 Oostkapelle f 13,72 Serooskerke f 23,96; Souburg (Oost-en West-) f21,60; Veere f 17,Vrouwepolder f 10,97 Va Westkapelle f 4,95Vs Middelburg en Vlissingen nog niet ontvangen. Kon het goedkooper Zij waren eerst wel wat verlegen, de donkere tent binnen te gaan, maar overwonnen spoedig haar bedeesdheid, 't Was toch eigenlijk maar een grapje, 't Viel wel wat tegen, dat zjj niet alle drie tegelijk mochten komen in de tegenwoordigheid van de hooge „zieneres" maar enfin, dat kon nu eenmaal niet anders. De somnabuliste wist Marie handig uit te hooreu, zonder dat deze het merkte. Ea het arme kind werd voorspeld, dat zij spoedig zou vertrekken naar de groote stad. Weliswaar als dienstbode, maar dat zou zjj niet zoo lang blfiven, want zfi zou er een goede partij doen. Wat heel niet te verwonderen was, want zg was een te knap meisje om dienstbaar te zjjD, zoo redeneerde het wijf gluiperig en sluw. En het hart van Marie zwol van trots. Een goede partfi zou zjj doen. Dan zou zij op het dorp eens laten zien, dat zij stond ver boven de dorpsmeisjes. Het waarzeggen was afgeloopen, maar de „helderziende" hield Marie nog wat aan de praat. Geslepen als het gewetenlooze wjjf was, had zij gezien, wat vleesch ze hier in de kuip had. Aan dat meisje was misschien later wel meer te verdieneD. Die moest zjj op sleeptouw houden I Zg vertelde dan ook suikerzoet, dat Marie van het stadsleven zich niet al te veel moest voorstellen. Het vermoeide zoo, omdat het zoo'n druk gejaagd leven was. Zij zou haar daarom een adres geven, waarheen zg kon gaan, als zg op haar uitgaansavond niet wist, waarheen zich te wenden. Daar kwamen verschillende meisjes, die het onder elkaar zeer gezellig maakten. Zjj Mag ik er bjj de kerken zeer vriendelijk maar ook ernstig op aandringen, dat Donder dag 3 Februari a.s. allen de Collecte voor de kas vau Hulpbehoevende Studenten afdragen De penningmeester ds. A. H. van der Kooi verzoekt mg even alarm te blazeD, daar zgn kas niet alleen leeg is, maar hg ook niet in staat is den toegezegden steun aan de rechtheb bende nuit te keeren. De Correspondent voor de Classicale Collecten, A. PüHT. Middelburg, 13 Jan 1921. ZENDING. Met vriendelgken dank ontvangen van Jo hanna de Ridder 100 halve centen en van Lijntje van Tatenhove te Gapinge een zakje zilverpapier en theelood. Mej C. Littooij, Molstr. F 90, .Middelburg. (Buiieti verantwoordelijkheid der Redactie Naar Hand. 9 3643. In de scboone havenstad Joppe leefde ten tg'de van Petrus' prediking een Joodsche vrouw „Tabitha" genaamd. „Tabitha" was een Syrische naam ze is ons echter meer bekend met het Grieksche „Dorkas". Velen onzer zusterverenigingen noemen zich met dien naam en terecht, want nu nog na zooveel eeuwen volgen haar werken haar na. „Zij was een vrouw", zoo schrijft Lukas, die vol was van goede werken en aalmoezen Een voorbeeld voor allen die de Christelijke philan- tropie beoefenen, daar zg de eerste vrouw was die door Christus' ge«st bezield in dit liefde werk uitblonk. Voor Christus' komst waren de armen er slecht am toe. Teerdeheid jegens hen kende men niet, denk slechts aan den armen Lazarus. Eerst ten tjjde van Jezus' omwande ling werden de Christenen te Jeruzalem ge drongen om mild en ruim voor hun armen te zorgen. In Jeruzalem was door Christus' geest een draag ontstaan om christelijke barmhar tigheid te beoefenen en ziet, kort daarna was het in het nabij gelogen Joppe, dat dit teeder- der vorm aannam. Tabitha was door God ver koren om dit heerlijk liefdewerk te verrichten. Zelve schijnt z\j welgesteld te zgn geweest, maar zg ontzag het niet om bfi haar gaven, ook zelf werkzaam te zgn om rokken en andere kleederen te vervaardigen, voor haar arme zusters. Een beschamend voorbeeld voor velen, ook onder ons die, nu ja nog wel hun gaven offeren, maar zelf niet mee hun handen uit de mouwen steken. „Dorkas dan werd krank en stierf", zoo scbrgft Lukas verder. Petrus was te dien tgde in Lydda werkzaam, en deed daar in Christus' naam en krocht vele wonderen, o.a. was pas Eneas genezen die acht jaren lang ziek was geweest. Men zond nu direct om Petrus in de stille hoop dat hg haar nog weder kon op wekken. Wjj weten allen hoe Petrus daar aan kwam, die weenende vrouwen rondom de baar waarop het lgk was gelegd. Nu zou de liefde van Christus het zegel drukken op baar liefde werk. Door Goddelijke kracht weder in het leven geroepeij, werd zg nog eens aan de armen teruggegeven. In de eerste plaats was haar op wekking een prediking van Christus' macht en heerlijkheid. Wat zal Dorkas daar ook nadien van hebben getuigd. Zg mocht haar liefdewerk nog eenigen tgd voortzetten. Kort te voren had onze Heiland zich het gewaad laten ontnemen en hing ontkleed en naakt aan het kruishout, opdat Hg ons eenmaal zou kunnen kleeden met witte kleederen der gerechtigheid. Eenmaal in het jongste gericht zal Hg het ons toeroepen „Ik was naakt en gij hebt mij niet gekleed". Hoe konden wg dan onzen Heiland kleeden Door het onze minste broederen te doen 't zgn Jezus' eigen woorden en in de opwekking van Dorkas zien wg, dat Hg met welbehagen op dit liefdewerk neerziet. In het kleine stadje Joppe daalde door dit wonder een kracht des eeuwigen levens neder. Die Goddelijke kracht heeft aardeehe nood ge- moest er echter niet over spreken, want ieder een was daar niet welkom. Er waren zooveel meisjes, die het met de zeden zoo nauw niet namen en die mochten daar niet komen Maar zg vertrouwde wel, dat Marie zoo niet zou zgn. Zoo praatte het wjjf, strooide het onervaren kind zrnd in de oogen en stopte haar het adres toe. Toen Marie den naam van de stad las, waagde zij nog te zeggen: „Maar ik weet nog niet, of ik wel in die stad kom." „Meisje, spreek de geesten niet tegen", zei de „helderziende" plechtig, met holle stem, „zg hebben mjj zooeven verteld, dat ge in die stad een goede partjj zult doen. Weerstreef die gees- teD niet, want dat zou u slecht bekomen. Zoek in die stad een dienst en mjjn voorspelling zal uitkomen, zoowaar ik Madame Machiovelli heet. En denk aan het adres, dat ik je heb gegeven. Daar ben je altjjd welkom." Marie vertrok Da anderen vroegen nieuws gierig, wat zjj allemaal wel had voorspeld, omdat het zoo lang geduurd had, maar Marie zweeg er over. Later zou wel blgken, wat goede partjj zjj gedaan had. „O, niets bizonders", zei ze luchtig, „aan de voorspellingen van dat wjjf hecht ik geen zier." Later op den dag maakten zjj kennis met drie heertjes, die een advertentie hadden geplaatst in hetzelfde blaadje, dat het gaan naar de somna bule had aanbevolen, waarin zjj drie „nette" meisjes vroegen om gezamenlijk de kermis door te brengen. Maar die vlieger was niet opgegaan. Onder het motto „kermis" waren geen brieven gekomen. lenigd en rjjk en arm in innige liefde saam verbonden. Tabitha's streven moet een voorbeeld zjjn voor alle Christelijke philantropie. Het wjjst ons, Christenvrouwen, onze schoone roeping. Laat Dorkas' voorbeeld ons steunen en sterken in onzen arbeid voor onze vereeniging. 'fc Is ons door Jezus zelf op de schouders gelegd, in de eeuwigheid moeten wg het verantwoorden. Laat de liefde van Christus ons dringen, vele uren en dagen zjjn wg bezig in onze gezinnen, hoeveel uren in den dienst van Gods Koninkrijk Tabitha's leven was vol van goede werken. Dat deed zjj uit dankbaarheid voor Jezns, die voor haar was gestorven en zelfs geen steen had waarop Hjj Zjjn hoofd kon neerleggen. Laat velen onzer Christenvrouwen daarom met Dor kas voorbeeld voor zich, door liefde saam ver bonden met ons dit heerljjk werk verrichten. Laat ons het doen alleen uit liefde tot Jezus, die het met welgevallen aanziet en ons onwaar dige zondaressen eenmaal dan zal toevoegen Welaan gjj goede en getrouwe dienstmaagd, kom in de vreugde Uws heeren, want ik was eenmaal naakt en gij hebt mg gekleed. Hoewel dit boek in eersten druk veel opgang had gemaakt, was 't mij onbekend. Met groot genoegen heb ik dezen tweeden druk gelezen. Het verwondert me nu, dat niet reeds veel eerder er een herdruk van verschenen is. Want inderdaad vereenigt dit boek van Schrijver twee goede kwaliteiten in zichle als letterkundig product staat het zeer hoog, 2e als christelijke roman heeft het zoowel een goede strekking als een uitnemenden inhoud. Het motto luidt „Miin juk is zacht en mjjn last is licht". In treffende tegenstelling wordt in de familie geschiedenis van Brandt aangetoond hoe Christenen den last des levens kunnen dragen en hoe wereldlingen daaronder bezwjjken. De gouden draad van 't genadeleven komt hier gedurig schoon aan 't licht. Levendig is de beschrijving van allerlei gebeuren, 't Is als een bioscoop in woorden. Natuurgetrouw worden allerlei gesprekken weergegeven, zoo zelfs dat woorden van menschen, die wat ruw in den mond zijn, ook letterlijk worden gegeven. Men houde evenwel bjj dat alles de hoofdzaak in het oog. Eu dan heeft Schrijvers roman o.i. klassieke waarde. Als heel wat Christelijke verhalen, in dezen tjjd geschreven, reeds lang uit de herinnering zullen verdwenen zjjn, bljjft „De lichte Last" Dog een eereplaats behouden. Deze roman behoeft niet onder te doen voor de wereldsche, waarmee in sommige kringen zoo gedweept wordt, maar die een geheel ver derfelijk moraal prediken. „De lichte Last" is een geestelijk banket voor letterkundige fijn proevers, die bovenal stellen de normen van Gods Woord. Daarom wordt vooral aan onze joDgeren dit boek van harte ter lezing aanbe volen. De uitgever zorgde voor nette nitvoering. En zoo'n een boek van 430 bladzijden com- pressen druk voor dien prjjs is in onze dagen waarljjk 'n koopje. Deze aflevering vangt aan met een zeer lezens waardig artikel van den heer P. A. Coljjn over „Versterking van het Christelijk element in Indië," waarvan misschien een afzonderlijke uitgave in brochurevorm niet overbodig was voor velen, die bjj dit artikel belang kunnen hebben maar „Stemmen des Tjjds" niet onder oogen krjjgen. Dr. C- van Gelderen levert een interessante verhandeling over„het Oudste Letterschrift". Met minder genoegen troffen we daarna in deze aflevering aan een dialoog van G. Schrijver „Da Biecht". Dat is naaparjj van wat moderne literatuur in haar periodieken tegenwoordig levert, maar hoort o.i. in ons tijdschrift niet thuis. We hopen voor dergelijke proefjes voortaan bewaard te big ven en dat de heer G. Schrjjver zgn talent op betere wjjze moge besteden. De Maar 't was toch wel leuk om „op stap te gaan" met deze drie meisjes, die „van toeten noch blazen" wisten, naar één hunner lachend op merkte. En de zaak was gauw beklonken. Marie vond haar begeleider een hupsche vent, zoo heel anders dan b.v. Jan Folmer, die haast niet durfde spreken. Maar deze ratelde er maar op los, liet haar schateren van het lachen en was bovendien vrijgevig. Zjj bezochten alle inrichtin gen op de kermis, gingen naar de sociëteit, die voor die gelegenheid voor ieder was opengesteld. Zjj waren zoo aardig, die heertjes, dat zjj er wel voor zorgden, dat de meisjes de tram ver liepen. 't Was wel een teleurstelling, vonden zjj, maar, ach, zoo heel erg was het toch ook niet, want dan gingen zg naar huis loopen. Het was toch prachtig weer. En zjj brachten haar natuurlijk thuis. Hoe de twee andere dien avond thuis geko men waren, wist Marie natuurlijk niet, maar wel dat zjj haar geleider halfverwege de stad en het dorp een flinken kaakslag had gegeven, die hem bjjna tegen de aarde deed tuimeleD, omdat hjj oneerlijke bedoelingen met haar voor had, waar van zjj niet gediend was Het arme kind zag toeü, een tipje opgelicht van den grooten sluier, die hangt over een zon dige wereld Had zjj die waarschuwing maar ter harte genomen HOOFDSTUK VI Zoovelen zgn er, die onze groote steden niet kennen. Niet in dien zin, dat zjj er. niet bekend zjjn,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1921 | | pagina 2