Bouua- BEROEPEN toelichting en verdediging voornamelijk over gelaten werd oaD ds. Fernhout, die dit ook op een kalme en waardige w|j/.e deed. Al deze amendementen werden achtereenvolgens ver worpen, en de gedachte van de commissie won het. Door dezelde Synode werd hij tot Depu- taat aangewezen om met anderen voor de oefe ning van dit verband te zorgen en hoewel het tegen zijn zin tot stand gekomen was, aan vaardde bij de taak, heeft baar al die jaren trouw behartigd en was in die kwaliteit nog acht dagen vóór zijn begrafenis te Amsterdam. Hfl was dan ook door en door een kerkelijk man. Meermalen had ik gehoord, dat hij zoo aan grijpend kon prediken. Nu daarvan heb ik enkele malen zelf het bewijs gehad. De eerste maal bij de open groeve van Professor Riester- v»4d. Bijna nooit heb ik zoo diep gevoeld de nietigheid en onwaardigheid van een mensch als onder zijn woord, 't welk vertolkte de ge dachte alle vleesch is als gras en alle heer lijk des menschen als een bloem des velds, maar tevens den overweldigden rijkdom van een Christen, die in God al zijn heil en eere heeft. Vervolgens op het kerkhof te Middelburg bij gelegenheid van de begrafenis van dr. Wagenaar. Hoe ontroerend schoon sprak hij daar over zijn vriend Lützen en over dieDS liefde tot Jezus. Toen bleek het, welk een teeder besnaard ge moed deze forsche, krachtige en onbuigzame man had, en ik leerde hem kennen van een andere zijde, welke een vriendelijk licht wierp oyer deze voor het uiterlijk stroeve man. Heeft hij met zijn arbeid zijn doel bereikt? Zonder vrees van tegenspraak kunnen we zeggen van neen. Hij wilde de geheela kerk van Mid delburg en op elke plaats van ons gewest vrij maken. Gelijk Mozes het geheele volk uit het diensthuis van Egypte uitgeleid heeft, zoodat er gezegd kon worden, dat er geen klauw achter gebleven is, zoo wilde hij ook, dat er niemand zou achterblijven in het genootschap. Destijds waren er drie gemeenten in Middelburg, alle drie uit de actie der Seperatie, waarvan één ds Ledetoer was gevolgd. In z£n oog waren het voorhoeden, welke ongelukkigerwijze ge scheiden waren van het leger. De eigenlijke kerk mocht uit haar handen verlost worden en was dit eenmaal geschied, dan konden zij, die reeds op eigen erve woonden, zich weer bij de vrijgemaakte kerk voegen. Doch dit is niet bereikt. Vandaar is het te verklaren, dat hij een der mannen is geweest, die het langst tegen de vereeniging der kerken was, zooals die in 'tjaar 1892 tot stand gekomen is. Het viel hem moeielijk om de kerken der Afscheiding op gelijken voet met die der Doleantie te erkennen. Hij heeft er zich eindelijk bij neergelegd, al was het niet van ganscher harte. Toch heeft hij ten einde toe volhardt en is op den weg gebleven, waarop hij eenmaal zijn voeten had gezet. Tot het laatst toe heeft hij het wezenlijk welzijn van de Gereformeerde kerken gezocht en het is dezen zomer nog gebleken, toen hij in Middelburg preekte dat de waardeeriüg van zjjn werk nog niet tot het verleden behoort. De laatste preek te Utrecht is geweest over de woorden „gij zult mij leiden door Uw raad en daarna zult gij mij in heerlijkheid opnemen". Welnu, God heeft ook hem geleid, niet zooals hij wilde, maar naar Zijn raad en heeft hem opgenomen in heerlijkheid. Dit moge de troost zijn voor zijn zwaarbeproefde weduwe en voor de kinderen, welke hij achtergelaten heeft. En ons geldt de vermaning „Gedenkt Uwe voorgangers, die U het Woord Gods verkondigd hebben, en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling". Kerk en School. Het verband tusschen kerk en school vraagt in onzen tijd bij vernieuwing de aandacht van de, beiden liefhebbende, leden der gemeente. In vroegere jaren was dit verband al heel nauw sommige kerken uit de Afscheiding stichten zelf de school, en de kerkeraad als zoodanig was tevens schoolbestuur. Dezen toestand ver langt niemand meer terug het riekte naar den Roomschen zuurdeesemtoch treft onzen vade ren eerder lof dan blaam zfj hebben de handen aan den ploeg geslagen, en toen beter inzicht de leuze ophiefDe school aan de onders hebben zij bereidwillig hun scholen aan ver- eenigiogen overgedragen. Als goede nawerking van den vroegeren toestand, en ook om andere oorzaken, werd in vele, zoo niet io de meeste statuten der school- vereenigingen een bepaling opgenomeD, welke hierop neerkwam, dat het onderwijs op de school onder toezicht van den Ger. kerkeraad ter ter plaatse stond. Uit zichzelf zocht de vereeni ging dezen band met de kerk, al bleef men in den regel in gebreke nader aan te wfjzen, hoe dit toezicht moest uitgeoefend worden en met welk gezag de kerkeraad kon optreden, indien misstanden werden ontdekt. Het toezicht werd dan ook een wassen neus het verband tusschen kerk en school stond heel vaagjes in de school- statuten en daarbij bleef het. Het is te begrjjpeD, dat velen zulk een bepa ling geschrapt willen hebben, niet slechts omdat ze in de practijk toch niets beteekent, maar vooral om principieele redenen, en men deinst er zelfs niet voor terng het verband tusschen kerk en school, met het doel van toezicht te houdeD, belachelijk te maken. In Onze Vacatures heeft de bekende, vooraanstaande onderwas- specialiteit de heer Drewes, in enkele arti keltjes zich ook tegen zulk een verband ge keerd. Dit vestigde ook odzo aandacht op deze belangrijke zaak en toen wij dezen zomer bij gelegenheid van kerkvisitatie te Poortvliet een regeling van zulk verband onder de oogen kregen, opgesteld door den heer van Alten, hoofd der school aldaar, namen wij ons voor aan deze zaak een artikel te wijden. Het kerkelijk toezicht wordt vooral ver worpen, omdat de kerk en school op geheel verschillend terrein staan de kerk komt op uit de particuliere genade, maar de school uit de gemeene gratie, zoo zegt men. Dit is echter ten deele waar. Het zijn de kinderen der ge meente, die gaan op de school, en aan deze kinderen des Verbonds willen wü onderwijs geven naar den eisch des Verbonds, gelijk Gods Woord ons leert. Heeft dan de kerk er niet het grootste belang bij na te gaan, dat dit ook waarlijk geschiedt? Dat dan ook de „souve- reioiteit in eigen kring" met zulk een toezicht zou worden aangerand, kunnen wij niet inzien, vooral niet, als de school zelf het verband begeert Zeker, de school gaat uit van de ouders, maar laten we hier niet overdrijven over het algemeen laten de ouders zich al heel weinig gelegen liggen aan de schoolhoeveel van da ledeu komen er ter jaarvergadering om de ver slagen te hooren en in de vacatures te voor zien Op sommige plaatsen maakt men die vergaderingen aantrekkelijk door koffie en koek, om tenminste als bestuur niet met een handvol belangstellenden in school- of vergaderlokaal te zitteD. Het bestuur knapt de zaken op (met het hoofd). Daarmee wordt het beginsel, dat de school van de ouders moet uitgaan, niet aangevochten, maar alleen erop gewezen, dat in de toepassing het toch de enkelen zijn, die de schoolzaken behartigen, en ook dit maakt controle van de zijde der kerk wenschelijk. Daarbij de ouders zijn niet alleen baas en er is ook nog een overheid, die geld geelt en allerlei voorwaarden voor bouw, bevoegdheid, onderwijs enz. stelt, en haar schoolopzieners zendt, om het onderwijs en toebehooren te con troleeren. Meer nog dan de Staat heeft de Kerk er bslang bij, dat haar kroost recht wordt on derwezen, ook] in de leer der Kerk, naar het Woord van God. Bovendien geeft zij ook niet zelden geld door middel van collecten, busies aan de kerkdeuren enz en wat nog veel meer zegt, in haar gebeden draagt zij de school met al haar behoeften aan den Heere op, en wijst in de prediking en bij huisbezoek de ouders op hun roeping tegenover hun kinderen en het christelijk onderwijs; en waar zoo de kerk meer belaDg heeft bij en meer doet voor de school dan de overheid, zou zij geen toezicht mogen houden op het christelijk karakter der school? Men vreest, dat „kettermeesters" onder pre dikanten of ouderlingen, of onder beiden, het den onderwijzers danig lastig zullen maken. Zeker, er zijn nare dominé's en ouderlingen, maar ook nare onderwijzersMaar behooren dergelijke menschen gelukkig, niet tot de hooge uitzonderingen Bovendien, de rechtspositie van den onderwijzer is wel zoodanig, dat een laBtige, vitzuchtige en onhandige kerkeraad dezen geen kwaad kan doen. En zoo zal ook dit bezwaar in de practijk wel meevallen. Vooral willen wy aandringen op een leggen van een verband tusschen kerk en school, om dat door de nieuwe schoolwet de toestanden gewijzigd en niet in alle opzichten verbeterd zijn. Men behoeft het nog niet eens te zijn met de verbijstering van den Leeuwarder kweekschool-directeur, om bezwaren te hebben en op zijn hoede te zijn. En waar de overheid steeds meer invloed op de 6chool met haar toe behooren zich toeeigent, zij de kerk wa >kzaam en neme haar maatregelen voordat het te laat is. Er is opgemerkt, dat dikwijls een groot deel van den kerkeraad tevens lid is van het school bestuur, en zij dus individueel hun invloed op den gang der schoolzaken kunnen laten gelden. Dit moge zoo zijn, maar er zijn toch tallooze plaatsen, waar het aldus niet gesteld is. En bovendien, het gaat niet over de leden van den kerkeraad, maar over den kerkeraad, als ver tegenwoordigende de gemeente des Heeren, zelf. Zijn verschillende leden van den kerkeraad ook lid van het schoolbestuur, des te beter, dan kunnen zij in dat bestuur hun invloed aan wenden tot het leggen van een behoorlijk verband tusschen kerk en school. Een groote moeilijkheid geeft het, indien het een „gemengde" school is, en dus de school uitgaat van leden van verschillende kerken. Toch zal in dit geval samenwerking alleen gewenscht zjjn, indien het karakter en de grondslag van de school Gereformeerd is, en het personeel de Gereformeerde belijdenis is toegedaan. Ook dan blijft het o.i. het recht en de roepiDg van den kerkeraad eener Ger. kerk om de noodige waarborgen te eischen, dat het zaad der kerk onderwezen worde over eenkomstig de belijdenis der kerk. Wij geven deze gedachten, niet omdat wij meenen, dat hiermede de zaak is opgelost, maar om dit punt nan de orde te stellen. Er hangt teveel van af, hoe het christelijk karakter van het onderwijs zal zijn, dan dat de kerk zich tevreden mag st Hen met den rol van lijdelijk toeschouwer. Uit reactie misschien tegen de Roomsche methode is er bij velen een streven, om de kerk op zij te zetten, in ieder geval het recht te ontzeggen als zoodanig mee te spreken. De kerk zal echter goed doen om zich dit niet te laten welgevallen, maar dnar, waar zjj meent te moeten optreden, ook haar woord te doen gelden De vraag blijft echter, hoe zulk een gewenscht verband geregeld moet worden. Deze vraag hopen wij een volgend maal onder de oogen te zien. J. D. wlfclknga. Kork- «n ftghoslnlflawi. VIERTAL te Delft K. van Anken te Wildervank, T. J. Hagen, te Nieuwe-Pekela, B. A. Knoppers, te Almelo en Dr. 8. O. Los, tijd. te Den Haag. TWEETAL te UithuizenP. Bos te Winsum en J. G. Feenstra te Dikshorn te Meliskerke A. J. de Boer te Garrelsweer en J. Brinkman te Westerlee. te Ouderkerk aan de Ysel en te Hollom Cand. A. J. Bouma te Middelburg te .Glanerbrug: Job. Kwak te Culemborg te Uithuizen J. G. Feenstra te Dirkshorn te Oenkerk H. P. M. G. de Walle te Zaamslag te Hallum J. v. d. Meulen te Schoonoord; te Vroomshoop: N. Duursema te Nieuw- Amsterdam te Bunschoten W. L. Milo te Kollum te OudegaB. Roorda te Driesum te Treebeek A. Terpstra te Lochem te Rotterdam G. R. Kujjper te Haarlem te Beilen J. v. d. Meulen te Schoonoord. BEDANKT voor BerkelA. Thielen te Axel voor BeilenD. Steenhuis te Loppersum voor Woudsend H. Haspers te Roden voor AndelM. A. van Pernis te !*choonre- woerd voor Kralingen Dr. S. P. Dee te Dwingeloo. Het afscheid van ds. J. S. Post te Echten (Fr.) is bepaald op 2 Jan. en de intree te Koog- Zaandijk op 9 Jan. 1921. Prof. Dr. H. H. Kuyper zal optreden als bevestiger. De kerk te Rijswjjk (Z.-Hzal vergroot worden door 't bijbouwen van een gaanderij. De kerk Apeldoorn moet vergroot worden een bijbouw voor 50 a 60 zitplaatsen wordt uitgevoerd. Voor „Vrederust" is wegens ziekte van ds. Aalders voor één jaar als geestelijk ver zorger aangesteld ds. E. Jongens, Herv. pred. te Giessen-Oudkerk. Te Dinteloord werd een Geref. Mannen- vereeniging opgericht, een verblijdend ver schijnsel van opwakend kerkelijk leven 1 De leden der Geref. kerk te Oudewater zjjn bezig de schuld te delgen, die op hun kerkgebouw rust. Van de 15 zjjn reeds 12 duizend gulden bijeengebracht. De Soemba-Zending, uitgaande van de drie noordelijke provinciën, heeft dit jaar ook een aanzienlijk tekort, zoodat een extra-inza meling gehouden zal worden in alle kerken In 1918 hield men ook een Soemba-week, die ruim f 21000 opbracht. Ds. J. Breukelaar van Utrecht heeft eme ritaat aangevraagd, daar hij niet binnen afzien- baren tijd zijn arbeid zou kunnen hervatten. Aan de Vrije Universiteit werden dit jaar ingeschreven 21 nieuwe theologische studenten, aan de Kamperschool 14. Tezamen 35. Ds. L Bonma herdacht Zondagmorgen bij de bediening des Woords in de Noorderkerk over Hebr. 13: 7 den arbeid van den pas ont slapen Klaarhamer, die in de dagen der Dole antie aan het kerkelijk leven op Walcheren met grooten ijver leiding gaf. Hij teekendeds. K. als iemand van groote zeggingskracht, als een man van stavast, die van het pad door hem eenmaal betreden, geen duimbreed afweek. Hij herinnerde aan de saamkomsten in het Schut tershof en in de dorpskerken van Walcheren, aan Klaarhamers pittige artikelen in de Zuider Kerkbode en herdacht met dankbaarheid het heerlijke werk, dat hij in den dienst Zijns Zenders in ons midden had mogen verrichten. Zondag werd ds. H. Kaajan te Utrecht bevestigd door ds. J. C. Goudappel met Hebr. 13: 8, terwijl hij Donderdag 11 Nov. als 6de dienaar des Woords intree hoopt te doen. Ds. W. Veder van Bunschoten B zal D. V. 13 Februari 1920 afscheid preeken om 27 Februari zich aan de gemeente te Gouda te verbinden. Door den 70-jarigen leeraar van Zoutkamp in Groningen, ds. C. H Ph. Krohne welke sinds 1891 deze kerk dient, is eervol emeritaat aan gevraagd tegen 1 Mei 1921. Tevoren stond hij te Hoek van Holland. Een kerk, waarvan wij den naam niet zullen noemen, zond aan de kerken het verzoek om een collecte te houden voor het bouwen van een nieuwe kerk. Tot dusver had men ver gaderd in een houten gebouw, maar dit was nu versletendit houten gebouw was indertijd gezet door middel van een obligatie-leening. Voor de nieuwe kerk is ruim f20,000 noodig. De classe steunt het verzoek. Ook deze aan vraag heeft de gebrekeD, welke bijna alle aan vragen vertoonen en waarop wij reeds een en andermaal wezen. Waarom deelt die kerkeraad niet mee, of de gemeente zelf ook geld bijeen bracht voor een nieuwe kerk en hoeveel? en of men ook in de kerken der classe gelden heelt verzameld en tot welk een bedrag? en was de schuld van het houten gebouw nu zoo reusachtig, dat deze in 25 jaren niet kon wor den afgelost en hoeveel bedraagt die schuld nog En zoo vermenigvuldigen zich de vragen bij het lezen dezer circulaire. Als men steun van andere kerken begeert, is men verplicht volledige inlichtiDgen te geven, anders is zulk een kerk zelf de oorzaak, dat de circulaire on middellijk naar de papiermand verhuist. De MammonHet begint weer, het publiek maken der verschillende oogstcollecten. Zou men met dit „geconcurreer" nu maar eens niet ophouden? Wat heeft de buitenwereld er mee te maken, wat de kerk des Heeren voor offeïs aan den Heere brengt? Is een hooge collecte op Dankdag trouwens wel altijd een bewijs van groote offervaardigheid der ge meente, daar zij op alle andere dagen van het jaar schromelijk haar plicht kan hebben ver waarloosd 1 Kan ook een collecte van f 100 vergelijkenderwijs niet hooger zijn dan f 1000 ergens elders opgehaald Laat men dan met datopenlijk-de-vrome-kerk-uithaogen ophouden. De Gener. Synode heeft tot een belang rijke verhooging van de pensioenen der emeriti pred. enz. geadviseerd. Daar in de kerkeraads- vergaderiDgen en de classes deze dingen be sproken moeten wordeD, geven wij een over zicht van hetgeen wij moeten weten. Het is ontleend aan een schrijven der deputaten art. 13 K. O. van de kerken van Utrecht. Daar de Part. Synode van Zeeland zelf bij de Gener. Syn. heeft aangedrongen, om de pensioenen aanmerkelijk te verhoogen, is te verwachten, dat geen enkele kerkeraad bezwaar zal makeD, hoewel de lasten zeer verhoogd worden Tevoren was het minimum'pensioen bij 40 dienstjaren of 70-jarigen leeftijd voor een eme ritus-dienaar f 800.voor zijn weduwe f 500. en voor elk kind beneden 18 jaar f 50.per jaar. Bjj een pensioensgrondslag van f 1350. of meer ontving daarvan een emeritus-dienaar 3/ö gedeelte en zijn weduwe 2/5 gedeelte of bij minder dan 40 dienstjaren de Dienaar voor elk dienstjaar 4ü gedeelte, de weduwe !/eo gedeelte van het volledig pensioen doch nooit minder dan resp. f 600.en f 500. Thans heeft de Generale Synode geadviseerd, om wel da wijze van berekening dezelfde te laten, maar d« geldsommen te verdubbelen. In de provincie Utrecht waren reeds de genoemde minima met 20 °/o vermeerderd, zoodat in plaats van f 800 werd uitgekeerd f 960 en in plaats van f 500.voor een weduwe f 600.Doch naar het advies der Synode moeten de minima nu worden f 1600en f 1000.benevens f 100.voor elk kind, en wordt 3/s en 2/5 nu ge nomen van een pensioensgrondslag vam f2700.— en hooger. Voorts worden de kerken die haar emeritus dienaar naar een vroeger gegeven lager dienst tractement pensioen uitkeeren verzocht dat pen sioen in overeenstemming te brengen met het diensttractement dat thans uitgekeerd wordt. Als b.v. een kerk vroeger een diensttractement gaf van f 2000.\- pastorie en daarnaar pen sioen betaalt, doch sinds dien tijd het dienst tractement bracht op f 3200.}- pastorie, dus dat tractement met ü/io gedeelte verhoogde, dan moet nu ook het pensioen voor den emeritus- dienaar met 10 gedeelte worden verhoogd. Van die verhoogde pensioenen moeten, zooals bekend is, in onze provincie volgens de bestaande rege ling, de kerken, wier pensioensgrondslag niet boven f 3000 klimt zelf 10 betalen. B$ een pensioensgrondslag tusschen f 3000.en f 4000 wordt dat 15 boven f 4000.20 Voorts heeft de Synode nog geadviseerd om de verhoogde pensioenen te betalen van af 1 Juli 1920. Wordt daartoe besloten, dan zullen de kerken op de 1ste classisvergadering in 1921 moeten f-torten ongeveer 4 maal het bedrag dat op de laatst gehouden vergadering der classe gestort is. Eindelijk is er nog een advies van de Depu taten der Generale Synode voor Art. XIII. Die Broeders hebben o.m. tot taak te berekenen met welk bedrag de provinciën, die naar even redigheid minder belast zijn dan andere, die andere moeten bijstaan. Daartoe stellen zjj in alleprovinciëa een onderzoek in en adviseeren dat zij het minimum tractement brenge op f 3000, -f- een rond bedrag van f 1000,voor pastorie, belasting enz. en dat, om meer uniformiteit te verkrijgen, dan ook de pensioenen daarnaar berekend worden*. Offidëclt Berichten. KORT VERSLAG van de Vergadering der Classis Axel, gehouden 25 Oct. 1020 te Terneuzen. Art. 1. Namens de roepende kerk van Zaam slag opent ds. de Walle de vergadering. Nadat gezongen is Ps. 25:2 en gelezen Joh. 18 114, gaat hü voor in gebed. Art. 2. De credentialen worden nagezien en in orde bevonden. Art. 3. Het Moderamen wordt aldus vast gesteld praeses ds. Thielen, scriba ds. de Walle, assessor ds. Goris. Art. 4. De praeses spreekt namens de classis zijn blijdschap uit over het feit dat ds. de Walle voor da classis behouden bleef. Eveneens wordt ds. Thielen door den assessor toegesproken naar aanleiding van het op hem uitgebrachte beroep en de wensch uitgesproken dat hij vrij moedigheid moge vinden om te bedanken. Art. 5. Notulen worden gelezen en goed gekeurd. Art. 6. Ingekomen stukken. Schrijven br. Bakker dat hij zijn benoeming tot lid van de Commissie tot voorbereiding eener Prov. Oud. Conf. aanneemt. Van de Prov. Syn. van N. Br. en L. om meerderen steun. Deze arbeid wordt aanbevolen. Verzoek van de kerk van Oostbnrg (dienst Aardenburg) om eenmaal per maand een vacaturebeurt. Eén Zondag in de eerst komende drie maanden wordt toegezegd. Art. 7. Rondvraag Art. 41 D.KO. De kerk van Axel verzoekt verlaging van het percen- tagecjjfer. Wordt toegestaan. De kerk van Neuzen wil een uniforme regeling inzake ker kelijke huwelijksinzegening bij gemengde huwelijken. De classis gaat hierop niet in. Oostburg vraagt advies in een geval van separatie en ontvangt tevens vacaturebeurten. Art. 8- Verslag van de Commissie tot voor bereiding der Prov. Oud. Conf. De Classis gaat met de voorstellen accoord. De eerste Conf. zal Mei 1921 te Goes gehouden worden. Pauze. Art. 9. De kerk van Hulst ontvangt de gevraagde subsidie. Ds. Groeneveld brengt rap port uit aangaande de Zending der Geref. kerken in ZN. Br. en L. De classis dringt met klem aan op verhooging der Zendingsbij- dragen. Nog dit jaar zal een extra collecte voor dat doel gehouden worden. Ds. de Walle rap porteert inzake de Prov. regeling Art. 13 D.K.O. Art. 16. BenoemingenClass. Corr. ds. Groeneveld, Class. Quaestor ds. Groeneveld. Kerkvisitatie: ds. Groeneveld en ds. de Walle de andere dienaren plaatsvervangers. Approb. de kerken van Axel, Zaamslag, Sec. Neuzen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1920 | | pagina 2