BOEKAANKONDIGING in de Gereformeerde Kerken in Zeeland op ZONDAG 31 OCTOBER en WOENSDAG (Dankdag) 3 NOVEMBER 1920. tes een verslagenheid ons beving, over de m.i. ontzettende zonde, de kerkelijke gedeeldheid, en tot den welgemeenden uitroep kwam iJVa2 moeten wij doenen dön antwoord ik mjjzel- ven en iedereen (al is het dan ook met een ijver misschien als waardoor Petrus róór den Pinksterdag bezield was, dat is voorbarig en onverstandig, evenwel in oprechtheid uit den innigen drang mijns harten), mijn antwoord is dan tot allen die onder eenzelfde belijdenis leveD, hetzij men zich noemt Hervormde of Gereformeerde kerk of Geref. Gemeerde f chris telijk Geref., tot die allen zou ik willen zeg gen stel voor vast in een kerkverband dat moet is eisch van Gods Woord ten koste vau alles wat bijzaak is. Men beginne dan nu eeDS niet te spreken over contrakten of bedingen, kerkelijke of uni- verseele opleiding, Oad-testamentische of Evan gelische kerkzang, 't zjj nieuwe of oude Ps voorwerpelijke of onderwerpelijke prediking, verbondsleer en doop op grond van veronder stelde wedergeboorte, en nog veel meer ver schillen zouden te noemen zijn, cok nog vac cinatie en assurantie en maar dit alles raakt m.i. bet wezen der kerk niet en zijn ver schillen die bestaan onder hen die nu reeds leven onder een kerkverband. Men stelle zich d3n de vraag persoonlijk en in verband met zijn eigen kerk: Wat moet on voorwaardelijk vast gehouden worden ook ten koste van de Eenheiden wat mag en moet losgelaten worden, ja tot het uiterste t e, ten koste misschien van zooveel dat ons lief en dierbaar is, en men bedenke dat wie bet meeste tce kan geven in dezen de grootste is, en spele dus niet de taktiek hebben is hebbea en krijgen is de kunst" en men houde van den beginne rekening met de opvattingen van an dersdenkenden. Wanneer nu ieder bezield was en is met zulk een edelen geest, dan zoekt en vindt men elkander vanzelf, en komt er als om strijd een roepen en pogen om met elkander te vereeni gen, en waar een wil is daar is ook wel een weg. En nu komt het mij voor dat de kerkelijke verwarring alzoo ingewikkeld is, dat het (boe onnatuurlijk ook) verstandig zou wezen, dat A Diet komt met den eisch om erkend te worden als de oudste, dus de historische voortzetting der ware geïnstitueerde kerk en B niet den eisch gesteld wordt te erkennen te zijn een onwettig bestaande groep of scbeurkerk, men stappe eenvoudig daar overheen, laten dezulken voor ieders verantwoording. Voorts spreke men vooralsnog niet van de alleen zaligmakende kerk, zoo iets is in die dagen nog onziü, maar men beschouwe elkander als broeders in Christus, leden van de ware strijdende kerk hier op aarde. althaDS voor zoover wij ons stellen onder de aloude belijdenisschriften, niet alleen de twaalf Artikelen, dat is te ruimmaar onder de bij de Gereformeerde erkende belijdenis, dat is immers niet te eng want om in de geinstitueerde kerk saam te leven is zulks toch noodig, en over zulk een kerk als zoo pas genoemd, gaat het toch in dezen. Men onderhandele dan niet zoo zeer met el kander als afgevaardigde van een of andere kerkgroep, (want dat is dan weggevallen), maar eenvoudig als ware leden van Christus, of ik mag even zoo goed zeggen Gods kerk. Wan neer en hos het nu tot een algemeene Synode moet komeD, waar alle groepen als de eenige ware kerk samen komen, om alle verschilpun ten die onvermijdelijk tot een moeten gebracht worden, zie daar durf ik geen uitspraak over doen, want daarvoor ben ik te weinig bekend met kerkrecht, maar veronderstel, waar een wil is, is ook hiertoe een weg. O geliefde medeleden van de strijdende kerk hier op aarde, (van welke gezindte dan ook), werden wij eens allen verslagen in onze har ten over het zondige der kerkelijke gedeeld heid, maar het wtrit dunkt mij nist genoeg beseft en gevoeld welk een jammer zulks te weeg breDgt. Och door de gewoonheid kan men er zich zoo in scbikkeD, ja men gsat het al beschouwen als iets dat door omstandigheden bestaansrecht verkregen heeft, men noemt zulks meen ik pluriformiteit, maar zou dit nu waar lijk een door God gewilde toestand zijn, of zou bier van toepassing zijn „vanwege de hard heid uwer harten wordt dit toegelaten maar van den begione is dat niet geweest". Zou men dit Diet gelijk mogen stellen aan twee door den band des huwelijks heiligljk verbonden, welke band niet om allerlei oorzaak mag verbroken worden. Gesteld nu eens dat door een of andere om standigheid zulken gescheiden gaan leven van tafel en bed, zooals men dat noemt, maar wan neer nu het zondige daarvan ingezien wordt, dan moet men niet beginnen met voorwaarden te stelleD, bijv. als bet bed zoo opgemaakt wordt of de tafel zoo aangezet wordt met die orde en die gerechten, maar men moet beginnen met vast te stellen samen leven, dat moetdat kan en dat zal en al ODze verschillen moeten wij later schikken en regelen. Wil men dat en kan men dat tengevolge van onze eigenzindheid en eigendunkelijkheid nietdan houde men ook op met te jammeren en te klagen over de breuke in het Huwelijk en over de breuke van de Kerke, maar men beginne dan te klagen over de breuke van ons eigen harten wanneer dan de een of andere broeder of kerkgroep de hand uitstrekt om te vereenigen, dan zegge men rond en onbeschaamd weg „tengevolge van onze hoogheid willtn wij niet en zullen wjj niet" en dit zegge men dan tegen God als men durft althans en ik zou meenen dat mag men ook durven hoe schrik kelijk ook, want gesteld die wangestalte is bij ons heersehende, wie zal ons vernederen en klein maken als God alleen. Ik wilde deze ge legenheid gebruiken daar even op te wijzen, men leert en dat terecht „God ziet de gebre kenen van harte aan, maar als nu tot onze smart ons hart niet breken wil, wat dan", dan mag men immers in vertrouwen van verhoord te worden de toevlucht nemen tot Hem die be loofd heeft: „Ik zal maken dat zjj een walge aan zich zeiven zullen hebben", maar dit is een uitstapie, ter zake dan weer. Gesteld nu eens dat mijn vrome wenscb ver vuld werd, dan zou men toch nog wel het ideaal van Volkskerk moeten laten varen, want de meerderheid des volks zou zich wel jj de zuivere geinstitueerde kerk niet aansluiten en nochtans is de natie nog niet zoo verheidend, of men zal nog wel een kerkelijk onderdak willen hebben, al moest men dat uitschot dan ook noemen een vergaarbak van alle vuil, een soort ziekenhuisje of doodenhuisje van dooden- beljjders en onder dat sLg zou misschien nog wel een dwalend schaap te vinden zjjn en eeD Evangelist niet misplaatst zjjD. O dat Zions Koning Van uit Zgne Woniug, Neer zie op Zijn Kerke En haar heil bewerke. Elk verstand verlichte Met een waar gezichte, Hoe de zaken staan En wat dient gedaan. Harten kwam te neigen Niet om maar te zwegen, Maar om te getuigen Evenwel te buigen. In zoo menig zake Die niet valscb kan make, 't Wezen van de Kerke O mocht Hg dat werke» Biggekerke. Job Wisse Mz. .Goet-Friscli Claer". Onder dezen titel geeft de heer G. F. Callenbach te Nijkerk een serie boekeD, bestaande uit herdrukken van de beste zijner uitverkochte uitgaveD, om op deze wjjz8 Christelijke lectuur door uiterst lagen prijs ond'r veler bereik te breDgen. Uit deze serie kondigden wij reeds aan Jonge Levens van Adelphn en Als schapen ter slachting van Alcock. Op onze aanbeveling wachten nu nog „De Schaapherder" door C. Bejjer fl.„Be lijdenis en Leven" door Cornelia f 1.50, „De gou den poort" door Speekman f 150 en „Open om den Eikenhof" door Zelaudia. Uitwendig zien ook deze boekjes in bun kleurige bandjes er zeer keurig uit Ook de inhoud i* over het algemeen goed. Dn hist; rie van den Schaap herder trekt niet slechts aan door den avon tuurlijken inhoud, maar vooral door de echte christelijke karakters, die erin geteekend wor den en hun vast geloofsvertrouwenBejjer heeft de natuur ook lief en geeft daarvan menig treffend bewjjg. Belijdenis en Leven beleeft hiermee een 8en druk. Of het weDsehelijk was het weer ter perse te leggen Sommige recensenten betwij felen bet, maar wjj verbidden er ons over. De heer Callenbach kent zijn menschen en zou het niet in deze serie hebben opgenomer, als hij het verouderd achtte Zeker, de inhoud en vooral de stijl zijn buitengewoon ouderwetscb daar onze lectuur tegenwoordig zoo geheel anders is, moet men zelfs eerst zijn best doen om aan het lezen te blijven ook valt niet te ontkennen, dat de meisjes zich in hun ge sprekken al heel onnatuurlijk voordoen. En toch verblijden wij ons, dat volgens Callen- bach's meening, ook voor zulk een boek nog lezers worden gevondeü. De strekking ervan is uitstekend in onzen tijd van wereldgelijk vormigheid worden belijdenis en leven bij velen een tegenstelling Voor dezulken heft Corne lia waarschuwend den vinger op en laat zien, hoe ook voor de edelen en rijken belijdenis en leven moeten en kunnen samengaan. Toch gelooven wjj, dat een boek met dezelfde strek king en dan in de taal van onzen tijd meerderen zou bereiken en dus rijkere gevolgen zou kunnen hebben. De gouden poort is aanbevelenswaardige christelijke lectuur. Men zou het in sommige opzichten wat positiver willen hebben, maar het zijn ook geen gereformeerde menschen, die als hoofdpersonen optreden. De strijd van den jongen onderwijzer, vooral na het verlies van zjjn beminde, is uitstekend geteekend Zelandia is geen onbekende in ons gewest. De tweede druk van dit z\jn boek is verdiend de gierigaard moge met wat al te felle kleuren zijn geteekend, een onmogelijke figuur is bij toch niet. Het verhaal is spannend, en de geestelijke worsteling treffend weergegeven. De prijs van dit boekje in rooden band is slechts f 1.20. Bij deze boekbeoordeeling voegen wij een tweevoudige vraag van den uitgever. Allereerst, zijn deze aantrekkelijke boekjes ook te verkrijgen bij de boekenstalletjes in de stations En zoo niet, ware het dan niet wen- schelijk ze daar verkrijgbaar te stellen Menige reiziger, die lectuur zoekt, is verlegen om eene keuze te doen, daar het beste in die stalletjes in den regel nog nutteloos is. En ten tweede, het trof ons dezen zomer, dat twee jongens van een jaar of twaalf, dertien, in de detectieve romans van Nick Carter zaten te lezen, terwijl de moeder bleek een christe lijke vrouw te zijn toen wjj op die romans van baar kinderen wezenj zeide zjj geen ge schikte lectuur voor joDgens en kinderen te hebben aangetroffen in de stalletjes. Zou de heer Callenbach, indien dit juist is, en ook onze andere christelijke uitgevers, dan niet kunnen [zorgen, dat goede jongenslectuur aan de stations te verkrijgen is? En dan reclame ervoor maken 1 Altfld die stem, door Ernst Schril], iügenaaid f3gebonden f3.70. Verkeerd beoordeeld, door A. C v. d. Mast, iogen. f 1,80, geb. f 2,50. Met deze twee boeken is de 23ste jaargang der Christ. Bibliotheek van den uitgever Cal lenbach te Njjkerk voltooid. De beoordeelingen over het boek van Schrill waren in de christe lijke pers niet zeer gunstig, en wjj meenen terechthet is volstrekt geen verkee-d boek, maar bat verhaal ia onmogelijk en oppervlakkig beide. Met het niet te lezen zal men niet veel verliezen. Het werk van v. d. Mast staat heel wat hooger, in elk opzicht schier. Het eerste ver haal van den onderwijzer, die verkeerd beoor deeld werd, is zielkundig mooi geteekend, al vraagt men zich bjj het lezen onwillekeurig af waarom ben je toch niet wat openhartiger Het einde is tragisch, la het tweede verhaal VerhooriDg, loopt het beter afmet veel ge noegen en sympathie zal deze novelle gelezen worden de waarde van het christelijke leven komt heel goed uit, geljjk trouwens ook in het eerste verhaal, hoewel het o.i. niet zoo hoog staat. De nieuwe jaargaDg zal spoedig beginnen. Als eerste boek verschijnt het tweede deel van Knap's gelijkenissen. Wegens de ernorme toe neming van de papierprjjzen en drukkosten moest de uitgever maatregelen nemen. De prjjs per jaargang bljjft wel gehandhaafd, maar o.a. zal de Scheurkalender van H.W.S. niet meer verschijnen en zullen de inteekenaren een kleine vergoeding moeten geven met het oog op de zeer hooge kosten van verzending. Deze maat regelen zal niemand onbillijk noemen, en wjj vertrouwen, dat het ledenaantal der Bibliot heek er niet om verminderen zal. J. D. WlBLENUA. Menigerlei Genade. Tiende jaargang. No 1120. Kampen J. H. Kok 1920. No 11, Ds. G Doekes. Zjjt heilig. 1 Petr. 1 15-19. No 12. Ds. B. van der Werff* Geloofsbe- proeviDgen. 1 Petr 1 6 en 7. No 13 Da. J. Kok. Kranken bjj den Genees heer Jer. 3 22b. No 14 Ds. Joh. C. Brussaard. Wie is mjjn naaste? Luc. 10 29—37. No 15. Ds. C. B Bavinck. De volstrektheid onzer ellende. Rom. 3 9—19. No 16. Ds. T. Ferwerda Zjj heeft veel lief gehad. Luc 7 47a. No 17. Dr. J. C. de Moor. David eu Michal. 2 Sam 6 20. No 18. Ds. G. Wielenga. Het licht op den Kandelaar. Matth. 5 1416. No 19. Ds. H. Brouwer HMzn. HeeDgaan Joh. 6 67—71. No 20. Dr. J. C de Moor. De beljjdenis van den Christus. Matth. 16 1319. Reeds uit deze opsomming bljjkt de ver scheidenheid der behandelde onderwerpen. In deze preekea wordt het Woord Gods zuiver bediend en toegepast naar de behoefte van onzen tijd Van uit homiletisch oogpunt kunnen ze best de vergeljjbjp^ met andere verschijnende preekenbundels doorstaan. Ea gedurig kan men hooran, dat deze serie preeken ruimen zegen afwerpt zoowel in de gezinnen als in vacante gemeenten. Op e«n vergadering van predikanten zou over de behandeling van enkele stoft'sn misfchien nog wel wat te discussieeren vallen, maar de to-leg van alle deze predikers om het Woord Gods te breDgen naar den eisch van onzen tjjd, is duidelijk merkbaar. Het is ook voor ons als predikanten aangenaam op deze wjjze het kanselwerk van collega's onder oogen te krjjgen Daaruit valt ook veel te leereD. De uitgave van den heer Kok bljjft aller belangstelling vragen, en verdient die ten zeerste. Kebkhof. VEREENIGINGSLEVEN De Geref. Jong Vereen. „Herman Faukeel" vergadert eiken Zondagavond te kwart over acht in de consistorie der Gasthuiskerk, Mid delburg. Rooster voor a s. Zondag Voor de pauzsMatth. 26 en 27 door J. C. Geervliet. Na de pauzeBespreking sectiestelsel. C de Bkuijn, Voorzitter. i. de Wolff, Secretaris. C a s s Middelburg. MIDDELBURG Bediening van den H Doop in de Hofpleiokerk. Heidelb. Catech. Zondag 7. (Vr. 20) Gasthciskebb 91/j uur ds. J. H. Telkamp 2 uur Gesloten. Hofpi.binkkrr 9Yj uur Gesloten. 2 uur ds. G. H. Toebes Km. pred. te Middelburg. 6 uur ds. H. S. Bouma W. 9Vs uur ds. J. H. Telkamp 2 uur ds. L. Bouma Vrjjdag 1 Va uur Huwelijksbevestiging. Noorpbrkkre 9Vi uur ds. H. S. Bouma van Leeuwarden. 6 uur ds. J. H. Telkamp W. 7 uur ds. J. H. Telkamp VL1SSINGJKN. Middelbeek 91/j eu 6 uur ds. H. Brinkman van Westerlee. Arnimcidbn 91/i en 2 uur ds. J. Runia Bed. H. Av. en Dankz. Domburg 9 en 2 uur Lszen eener Leerr. W. 9 uur ds. F. J. v. d. Eade 2 uur ds. A. Scheele van Kapelle Biezeliüge. Gamngb 9lA en 2 uur ds. J. Brinkman Bed. H Av. en Dankz. W. 9lA eo 2 uur ds. P. van Djjk van HeiDkenszand. Qrupskirkb 9 en 2 uur ds. G. de Jager W. 9 en 2 uur ds G. de Jager Koupbkbres 9 en 2 uur ds- A- C Heg W. 9 en 2 uur ds. A. C. Heg St. Laurbns 9V« uur Lezen eener Leerr. 2 uur Gesloten 6 uur ds. G. de Jager W. 9Vs en 2 uur ds. R. J v d Veen van Goes 6Vi uur ds. R. J. v. d. Veen Rede Jongel. Vereen. Mbliskbrkb 9 uur Lez eener Leerr. 2 uur ds. H. Brinkman van Westerlee. W. 9 en 2 uur ds. R. Brouwer van Baarland. Oostkapbllb 9 en 2 uur ds.D H.Th.Vollenhoven Bed. H. Av. en Dankz. W. 9 en 2 uur ds. D. H. Th. Vollenhoven Sbbooskbrkb 9 en 2 uur ds. W. Faber W. 9 en 2 uur ds. W. Faber 's middags Dankuur Christel. Ouderwijs. Souburg 9hj en 2 uur ds. G. F. Kerkhof Bed. H. Av. en Dankz. W. 9lA en 2 uur ds. G. F. Kerkhof Vbbbb 9Yt uur ds. R. J. v. d. Veen van Goes. Bevestiging. 2 uur ds. I K. Wessels Intrede. W. 9lA en 2 uur ds. J. Runia Vrouwrnpolprr 9Vj en 2 uur ds. F. W. J. Wolf W. 9% en 2 uur ds. F. W. J. Wolf Wbrtvaphilb 9Yi en 2 uur ds. F. J. v. d Ends W. 9 A uur ds. A. Scheele vaa Kapelle-Biezelinge. 2 uur ds. F. J. v. d. Ecde Glass® Zierikzee. örouwbr8havbn 10 en 3 uur ds. F. Tollenaar Bruinj88i 9lA en 2 uur Lezen eener Leerr. Cci.ijnsplaat 10 en 6 uur ds. F. Staal 2 uur Lszen eener Leerr. Gbbbsdijb f> Vj 2 en 5Y» uur Lezen eener Leerr. Raahstbds 9 l/i en 2 nur ds. W. Goedhuis Kampbblahd 9, 2 en 6 uur Lezen eener Leerr. fïibüwbrkbrk 9lA2 en 6 uur Lez. eener Leerr. Oostbrland 9Ys, 2 en 6 uur Lez. eener Leerr. Scharxndijkb 9*A en 2 uur Lezen eener Leerr. Wissbkbrkb 9lA en 2 unr Lezen eener Leerr. Zierikzbb 10 en 6 uur ds. C. J. Wielenga Zonhbmairr 9*A en 2 uur ds. Z. Hoek Glasse Tholen. AnnaJacobaPoldbb 9lA en 2 uur ds.J.D.WieleDga 's Middags Dankstond Schoolwet. W. 91/1 en 2 uur ds. J. D. Wielenga Bbrgbn op Zoom 91A en 5Yi uur ds. A. H. v.d.Kooi Erabbbndijkb 9 en 2 uur ds. A. H. Nieboer Poobttlibt 9lA2 en 6 uur Lezen eener Leerr. Rillanp-Bath 9 en DA nur dhr. B. W. de Graaf Tholbn 10 en 2lA uur ds. A. Bolwjjn OuD-VosMisB ölA en 2 uur ds. C. Staal Class© Goes. Baarland 9lA en 2 uur Lezen eener Leerr. Dbiiwbgin IOVj en 3 nur ds. R. Brouwer Kapbllb-Bibzblingb 9lAen2 uur ds. A. Scheele Voorber. H. Av. Bobsblb 9lA en 2 uur Lez. eener Leerr. Gobs 9*A en 6 uur ds. Thjjs van Meppel. 'a Gbatrnpoldbb 9Yi en 2 uur Lezen eener Leerr. Hbiskbnszand 9*A en 2 nur ds. P. van Djjk 1br8bkb 9Vi en 2 uur ds. B. Mager W. 9Vj en 2 uur ds. B. Mejjer Wbuildings 10lA en 2 uur d9. P. J. Baajj Era. pred. te Kamperland. Kruininqbn 9lA en 2 uur Lezen eener Leerr. Nibuwdorp 10 en 2l/s uur ds. G. Doekes Wolpbaartrdijk 9lA en 2 uur ds. A. P. Lanting Glass® Axil. Axbl 9 en 2 nur Host 9 en 2 uur Oostbcrg 9lA uur 2 uur ds. A Thielen ds H. v. d. Wal ds. J R Gone Lezen eener Leerr. Oostburg (dienst Aabdbnburg) 9Yj en 2Yi uur Lezen eener Leerr Scboobdukb 9V« uur Geen dienst 2 uur ds J. R Gorit Wegens uitbouw der Geref. kerk wordt de dienst in de Ned. Herv. kerk gehouden, die daartoe welwillend is afgestaan een halve dag Tirniuzin 9Vi en 2Ya uur ds. S. Groeueveld Zaamil-ag 9lAen21A uur ds. H. P. M. G. de Walle

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1920 | | pagina 3