Belijdenisvragen. De arbeid onder de verstrooide Gere formeerden in Noord-Brabant en Limburg. Losse gedachten. Kerk- en Sohotlnleaws. Met het oog op den Dankdag worden de Catechisaties de volgende week niet gehouden. -,]V Ds. L. Bouma. Ds. J. H. Telkamp. Verantwoording van Liefdegaven. INGEZONDEN STUKKEN. Onder de gewenschte dingeD, die door ver schillende kerken op de verlaDgljjst aan de Generale Synode aangeboden wareü, behoorde ook, dat de Synode zou opstellen een coKcept- belgdenisvragen, te gebruiken bjj het utleggen van openbare Belijdenis. Tot op heden is erin onze Gereformeerde Kerken geen eenheid, althans geen eenvormigheid in dit stuk. Soms worden gebruikt de aigemeene bekende zeer korte vragen, welke afgedrukt staan in sommige uitgaven van de Liturgie echter het Kort Begrip in de uitgave van prof. Rutgers boven hst Avondmaaisformulier. Uit een van de preekenbundels van wjjlen ds. H. Hoekstra van Arnhem blijkt, dat deze Die naar des Woords ook die korte vragen bjj de openbare geloofsbelijdenis gebruikte. In vele kerkeraden werden met behulp van den predi kant ietwat langere en breedere vragen opge steld en voortaan gebruikt. Met name werd bjjv. een vrasg opgenomen over het erkennen, dat de Gereformeerde Kerken in ods vaderland de meest zuivere openbaring van het Lichaam van Christus vormen en men zich mitsdien bij haar als belijdend lidmaat wenscht te voegen. Opge nomen werd ook dikwerf een vraag, waardoor men bij bevestigende beantwoording zich ver plichtte getrouw gebruik te zullen maken van 't Avondmaal. In enkele kerken gebruikt men de welbe kende vp vragen uit het Doopsformulier voor volwassenen, met de daaraan toegevoegde zegenbede „De goede en almachtige God verleene „goedertierenljjk tot dit uw heilig voornemen. Zijne Goddelijke genade en zegen, door onzen „Heere Jezus Christus. Amen." Een formulier, waarin uiteengezet wordt de beteekenis van het belijdenis doen, heeft zoo zoo ver wij weten nog niet één kerk gebruikt. Welnu aan dat laatste, aan eeo ietwat breeder formulier, werd door vele kerken behoefte gevoeld. En de Synode is aan dat verlangen tegemoet gekomen, door aan de commissie, die de Liturgie zal herzien, ook op te dragen het opstellen van een formulier met vragen voor 't doen van openbare belijdenis. De Heraut geeft reeds eenigermate een schema aan n.l. aldus „Het kan kort worden ingericht, met een toe spraak, waarin het doel van deze handeling wordt uiteengezetdaarna kunnen de vragea volgen en 't geheel met een zegenbede worden besloten. Een dergelijk nieuw formulier zou een verrijking van onze liturgie zijn." Vooral dient dan o.i. kort en bondig aangege ven het verband tusscben Do:p en Avondmaal en de beteekenis van het belijdenis doen a's middel om te komen tot Avondmaalsviering. Zulk een concept zal algemeen belangstelling vinden in onze kerken. Van de Particuliere Synode van Brabant en Limburg is weer een verzoek uitgegaan tot steun van baar zoogenaamden Evangelisatie- arbeid. Feitelijk is die arbeid meer gericht op het bijeenverzamelen van de verstrooide Gere formeerden in die provincies om hen voor ons Geref. kerkelijk leven te bewaren en ze geestelijk naar behooren te verzorgen. Gelijk eea moeder voor haar kinderen zorg draagt, zoo moeten ook de Geref. kerken voor haar in Roomsche streken verstrooide lidmaten goede zorg dragen. De Brabantsche en Limburgsche kerken hebben in dat opzicht een veelomvattende taak. Ze ver dienen daarbij den steun van alle kerken in Nederland, aangezien uit allerlei streken des lands Gereformeerden naar het „donkere Zui den" trekken. In 't afgeloopen Synodejaar was uit de kleine kerken van Brabant en Limburg zelf ingekomen voor dezen arbeid f3000Uit andere deelen van 't land f7000.Er bleef nog een tekort van f 957.44. Giften zoowel van particulieren als van kerken zijn dos zeer welkom. Men zende ze aan den penningmeester br. L. J. Schalekamp te Klundert Van den arbeid wordt in de toegezonden circulaire het volgende verteld Wij begonnen wat Limburg betreft voor onderscheidene jaren den arbeid te Venlo. De eerste kerk, die in Limburg tot openbaring kwam, nadat de Deputaten voor den Evan gelisatie-arbeid er een bescheiden kerkgebouwtje gezet hadden, was da kerk van Venlo. Hier moest ook een pastorie zijn en de ijverige Die naar, die daar jarenlaüg gewerkt heeft en nog werkt, werd hier het middelpunt van ver strooiden in zeer verren omtrek. Hij reisde door heel Limburg, van Mook naar Roermond en Weert, naar Sittard en Maastricht. Maar zie, het mjjDgebied io Zuid-Limburg riep om eene aparte bearbeiding, sinds de bearbeiding, sinds de oorlog en de kolennood hier duizenden arbeiders had heengel-id. Een kerkgebouw moest er komen in Heerlen niet ver van Valkenburg, bij velen uwer welbekend, want daar zou een tweede gerefor meerde predikant in Limburg zijn standplaats hebben. Welk een kosten en welk een jaarlijks wederkeerende offers vroeg dit werk. Maar het moest aangepakt. De schreiende geestelijke nood van zeer velen riep er om. En zie, spoedig kon één predikant, hoe ijverig bij was, het werk hier niet meer 'af. Weldra moest er toch ook gearbeid worden te Hoensbroek, te Lutterade, te Terwinselen enz. Er moesten onderscheidene vergaderplaatsen worden ingericht, een 2de predikant voor dit deel van Limburg, plotseling zoo volkrijk gewordeü, moest er bij komen. Te Treebeek kwam nu in het afgeloopen jaar een gereformeerde kerk tot openbaring, nadat Heerlen in 1915 was geïnstitueerd. En hier in deze jonge Kerken heerscht zoo groote offer vaardigheid, dat men nu zelfstandig tot beroe pen kon overgaanmaar het arbeidsterrein wordt al grooter en vraagt telkens nieuwe offers in verdere omgeving. Ook ia Maastricht, waar voor eeuwen de gereformeerde waarheid bloeide, maar het licht des zuiveren Evangelies was uitgedoofd, waar Rome aan de eene zijde en het Modernisme aan de andere zijde heerschte, kwam in bat ver- loopen Syoodejaar de Gereformeerde Kerk opnieuw tot openbaring. Ook hier is een kerk- gebouwJje geopend, en hier moet al weer heel noodig een predikant beroepen worden, die dan ook Lutterade in het mingebied bij Sittard kan verzorgen. Maar voor het honorarium van zulk een Dienaar alleen moet dan nog een f 1500 van buiten inkomen, want de broederkring te dezer plaatseD, hoe meelevend en belangstellend ook, is nog zwak. Voorts werden we genoodzaakt dit jaar grond te koopen in Roermond daar we de door onze gehuurde woniDg. waarin wjj godsdienstoefe ningen hielden, binnenkort verlatea moeten, Zoo moet ook hier een vergaderlocaal verrijzen. Want hier in deze geheel Roomsche stad woneD reeds een 60 Gereformeerden, die we toch niet geestelijk onverzorgd kunnen laten, te minder waar hier in de buurt binnenkort ook mijnen tot ontginning zullen komen, en het getal gere formeerden dan nog aanmerkelijk zich uit breiden zal- Dan arbeiden wij nog tot steun van de nog kleine, schoon vooruitgaande Geref Kerken te Eindhoven, Helmond en Tilburgterwijl in de Classis Klundert te Roozendaal een evangeliö- satie-post gevonden wordt. Uit deze meedeelingen blijkt wel, hoe onze Brabant cbe zusterkerken onzen steun hard noodig hebben om haar taak te kunnen blijven vervullen. Het koopen van grond, bouwen van locaaltjes eischt jaarlijks *en groote som voor rente en aflossing. Bjj uitbreiding van den arbeid moeten ook de inkomsten stijgen. Daarom bevelen wij dezen arbeid aan de belangstelling van onze Zeeuwsche kerken en gemeenteleden. Brabant en Limburg steunen ons getrouw bij het zendingswerk op Java, laten wij anderzijds hun getrouw steunen in hun EvaDgelisatiearbeid Kerkhof. UIT ÖE FEBII. 16 Een vergenoegd Christen is gelijk aan een horloge, al draagt ge het onderstboven, het raakt niet van den gang, de raderen gaan niet verkeerd, het behoudt zijn goede beweging. 17. De lamp des geloofs dient geyuld te zjjn met de olie der liefde. 18. Bij de verzoeking in de woestijn gebruikt Christus drie gladde s'eentjes tegenover Goliath, n 1. „Er staat geschreven." 19. Al was de hemel mffn predikstoel en mijn gehoor al de engelen en ik de eeuwigheid voor mij had, dan zou Christus mjjn tekst zjjn. (Augustinus) 20. Geloof, hoop en liefde zjjn drie zijden van eenzelfde zaak: n.l.: van het nieuwe leven uit God. 21. Wjj zjjn Christus niet voorbijgegaan, omdat Hjj ons niet is voorbijgegaan. 22. Gol geeft ons soms Simsonskracht, maar wjj laten ons door de Delila's der wereld vaak de haarlokken afsnijden en ons van onze kracht berooven. 23. Dreigt uw oliekruik ledig te worden, deel die met een ander en gedurende de jaren van hongersnood zal er genoeg zjjn voor u en uw broeder. 24. Is uw last hard en zwaar, sleept gjj u zeiven met moeite voort? Help uw broeder's last dragan, God zal u dragen en uw last tevens. 25. Zjjt gjj verkleumd en vermoeid op den bergweg Zoudt gjj insluimeren te midden der sneeuw? Wrjjf en koester dien bevriezende nevens u, en weldra zult gjj beiden warm worden. 26 Zjjt gjj gewond in den strjjd des levens Vele gewonden kermen rondom u. Stort uw zalf over hen uit en zjj zal u zelf genezen. 27. Uw hart wordt rijk door te geven, al zjjn rjjkdom is levend graan. Zaden, die schimmelen in de schuur, zulleD, wanneer ze uitgestrooid worden, het dal met goud vervullen. 28. Uw kracht zal vergaan, als ge die alleen voor u zeiven gebruikt, door het dienen zal uw kracht toenemen. TWEETAL te Kralingen S. P. Dee te Dwingeloo G. K. Kuyper te Haarlem. BEROEPEN te Amsterdam G. R. Kuyper te Haarlem te Purmerend R. Haitsma te Gaast te Arnhem G. R. Kuyper te Haarlem te Bunschoten B. A. Knoppers te Almelo te Stadskanaal: H de Brujjn te Nieuwendjjk te Wolvega: P. Hekman te Gorredjjl?; te Drachter Compagnie G. A. Langhout te Garrelsweer. AANGENOMEN naar Vorden: C. A. van Nood te Lopik. BEDANKT voor Nieuwerkerk-OosterlandH. N. B-soski te Moerdjjk voor MeedenD. Drenth te Leimuiden; voor NiezjjlO. Boersma te Koudum voor Zalk J. Dekker te Ambt-Vollenhove. Ds. J. B. Jansen te Zevenhuizen hoopt 21 November afscheid te preeken en 28 Nov. intree te doen te Doesburg. De cand. tot den H. Dienst G. Krujjs- wjjk te Amersfoort hoopt 14 Nov. intree te doen te Oudega, na bevestigd te zjjn door zjjn schoonvader, Ds. D. Rignalda van Den Haag. Ds. G. M. van Rennes te 's Gravendeel hoopt 14 Nov. afscheid te preeken. Bjj gaat naar Heeg en hoopt daar 28 Nov. intree te doen. De heer D. de Wit, van Leidschendam, ber. pred. te Berlikum (Fr.) is na gehouden peremptoir examen door de Classis Leeuwarden toegelaten tot de bediening der Woords en der Sacramenten. Hjj hoopt intree te doen op 21 November. De heer H. Ormel werd 20 October te Groote Lindt nabjj Zwjjndrecht tot zijn dienst werk ingeleid door Ds. D. Hoek van Eakhnizen met Fil. 1810. Zondagmorgen tjjdons de godsdienst oefening had in de kerk te Goes een droevige gebeurtenis plaats, die niet weinige ontvoering teweegbracht. Onder de predicatie van Ds. v. d Veen zakte een der aanwezigen, een geachte ingezetene der gemeente D. H door een be roerte getroffen, in elkaar. Toen men hem weg droeg, bleek hjj reeds overleden te zjjn. Tusschen ons en den dood is slechts één schrede. Wegens het aanwezig zjjn van ernstige zieken in de pastorie te Stad aan het Haring vliet zal Ds. J. Verseur aldaar zjjn 25-jarig ambtsjubileum Diet zoo gedenken als eerst voorgenomen was. Zondag 31 Oct. zal hjj in den morgendienst een gedachtenisrede houdeD. Ds. Landwebr wjjst in Geref. Kerkbode van Rotterdam op het groote verschil tusschen de Reformaties van weleer en de beweging der zich noemende Jong-Gereformeerden. Eertjjds vroeg men juist naar zuiverder omschrijving van de waarheid en naar meer levensernst thans zien we juist het tegendeel. „De jong-Gereformeerden zeggen niet: wjj moeten terug, wjj moeteu zuiverder ljjnen voor de waarheid hebben, wjj dringen aan op een nauwer leven. NeeD, 't is nu juist andersom. De jong-Gereformeerden vinden bjj ons alles te eng, te muf, te beljjcd. De heer Netelenbos heeft in bescheidenheid eraan herinnerd, nadat hjj door de Generale Synode veroordeeld was, dat hjj de ramen wat open had willen zetten, om frissche lucht binnen te laten. En die het met hem eens zjjD, de gemaskerde held uit de N. R. C. ingesloten, roepen allen 't is ons te benauwd bjj de Gereformeerden. Men voelt er niets voor de kunst Men is er tegen de schouw burg, het dansen en tal van andere dingen. Men laat niet toe, dat iemand een eigen op vatting heeft over den Bjjbel. Bab, wat muf? En wat zal men nu doen Men wil een frisscher omgeving. Daarover geeft men in Utrecht al gesproken, maar wie het verslag van deze vergadering ge lezen heeft, heeft ongetwijfeld geen hoogen dunk ontvangen van de eenheid onder deze j ong-Gereformeerden. Men wist eigenlijk niet, wat men wilde. Zou men een Kerkgemeenschap stichten Neen Zou men tot de Ned. Herv. Kerk o?ergaan? Neen Zou men zich aansluiten bjj de N. C. S. V. Neen Zou men de Geref. kerk verlaten Neen Maar wat wilde men dan Men wist het niet. Dit wist men alleenwat meer frissche luchtWat vrjjere opvattingen Wat ruimer standpunt 1 Alles niet zoo eng Het komt ons voor, dat deze Reformatie alle kans heeft op een Deformatie uit te loopen. Ds. H. W. Laman schrjjft in het Geref. Kerkblad voor Drente en Overjjsel omtrent de Kerkrechtelijke behandeling der kwestie Nete lenbos in de Commissie van de Generale Synode te Leeuwarden, waarin hjjzelt zitting had, het volgendeDe verkregen gegevens moesten daarna worden geordend, en tegelijker tijd aan het kerkrecht getoetst. Naarmate ge durende dit zorgvuldig onderzoek de historie helderder voor den geest der commissie kwam te staan, werd het ook meer en meer duidelijk, dat er wel niet opzettelijk, maar toch beslist ernstige kerkrechtelijke fouten waren begaan. De commissie heeft dit in haar rapport ook onomwonden erkend en aangewezen niet om de kerkelijke vergaderingen door welke deze fouten waren begaan, te blameeren want het moet erkend worden, dat het lichter viel de gemaakte fouten van achteren aan te wijzen, dan ze in den loop der procedure te mjjden. De kerkelijke vergaderingen in Zeeland ver dienen meer lof dan blaam, want al is er over de wjjze, waarop ze de zaak getrakteerd hebber^ critiek te oefenen, dat zjj den moed hebben gehad om deze zaak, terwjjl ze nog in een zeer duister stadium verkeerde, aan te vatten, ver dient, geljjk het ook terecht is uitgesproken, aller lof." Ds. A. van Wjjk te Thesinge in de classis Groningen heeft 21 Oct. ?jjn gouden ambtsjubileum gevierd. Eerst diende hjj 12 jaren de kerk van Sapps- meer, en daarna 38 jaren die van ThesiDge. De heeren C. van der Woude (uit Sneek) en J. H. Kuiper (uit Kampen) slaagden aan de V. U. voor het candidaatsexamen in de Theologie. Eerstgenoemde cuin laude (met lof.) De Geref. Kerk van Njjmegen heeft een ouderling benoemd, die speciaal belast is met de geestelijke verzorging der rjjpere jeugd, br. A. Floor. Dat is een resultaat van het re feraat van Ds. Renting, hetwelk ook in onze Kerkbode opgenomen werd. De bouwkosten der nieuwe kerk te Haarlem op de gedempte Oude Gracht, aan vankelijk op f164000 geschat, zjjn nu gestegen door aankoop van twee perceelen, een nieuw orgel, centrale verwarming en lichtinstallatie tot f243428.Ook wordt daar ter plaatsede bouw van een tweede kerk overwogen. Ds. L. P. Krijger, missionair pred. op Soemba, besloot niet te repatriaeren, maar te Karoeni te bljjven, totdat een andere Dienaar des Woords uit Nederland komt om zjjn plaats te vervaDgen. Ds. B. Boekenoogen van Apeldoorn hoopt 28 Nov. afscheid te preeken met 't o)g op zijn vertrek naar Tienhoven, waar te voriin Ds. Hejj arbeidde. De Oogstcollecte te Stad aan 't Harin vliet bracht op f 1045.60 Een navolgenswaard g exempel Ia de Oosterkerk te Utrecht ia Zondsti morgen Dr. J. C. de Moor bevestigd door Ei P. J. W. Klaarhamer, meb Matth. 13 55 „Een iegeljjk schriftgeleerde in het Koninkr der hemelen onderwezen i3 geljjk aan een he des huizes, die uit zjjn schat nieuwe en onjde dingen voortbrengt", waarbjj hjj sprak over den rechten Dienaar des Woords, zjjn taak en de vrucht van zjjn arbeid. Het was hem tot groote dankbare vreugde dezen dienstknecht des Heeren als zjjn opvolger tot zjjn werk te mogen inleiden. De zegebede uit ps. 134 werd den nieuwen leeraar staande toegezongen. Donderdagavond hoopt Ds de Moor in dezelfde Kerk intree te doen. Dr. H. A. van Andel van Solo verhaalt in Amsterdam in de Zondagmorgenbeurten v»n zjjn Zendingsarbeid op Java. Hjj ving er j 1. Zondag mee aan in de Haarlemmerpoortkeiik. Prof. T. Hoekstra van Kampen leidde in de kerk te Hazerswoude een bidstond Ijsr voorziening in de behoefte aan dienaren Woords, en sprak oyer Ef. 4 11 en 12. Een opmerkelijk verschijnsel is, dat dit jaar zoo weinig studenten in de theologie zi|ih lieten inschreven aan de Rijksuniversiteiten, zich voorbereidende voor den dienst in de He| v. Kerk te Leiden 2, te Utrecht 9 en te Gi EiDgen 2. Waarlijk dan hebben onze Gei! Kerken nog niet te klagen. Ds. G. Ploos van Amstel van Elburg zal D.V. 7 Nov. afscheid preeken en 14 Nov. te Oppenhuizen intree doen, na bevestigd te zgn door Ds Koopmans van Sneek. Ds. J. E. Rejjenga preekte afscheid te 't Zandt over 1 Petr. 1 24 en 25. Ds. N. D. van Leeuwen, gekomen van Murmerwoude, deed 24 Oct. intree te Harkerm Opeinde met 2 Petr. 1 19 na bevestigd tezjn door zjjn voorganger ds J. Scholten. Ds J. S ^cbaafsma hoopt 5 Dec. afsch iid te preeken te Opeinde-Njjega en 19 Dec. int ee te doen te Gasseltarnjjeveen. Een onbekende gever schonk aan de kork te Apeldoorn een gift van f1000. Te Maastricht heeft de kleine gemeente, tellende slechts 77 zielen, voor f 1000 vrijwillige bjjdrsge ingetaekend. Ean mooi begin Te Maassluis worden weer pogingen aan gewend om te komen tot ineensmelting van A en B. Bsrlchttn. CLASSIS KLUNDERT. Ontvangen voor de Zending te Magelang van Willem B en Wouter de M. te Roosendaal bespaard door Meikevervangst f 0.50 doorMej. Rademaker, Moerdjjk van de Zondagschx ol- kiaderen, de Jondedochters- en Zusterverèen. f24.Pink8tercoll. te Drimmelen f 13, Saldo van den Classic. Zendingsdag 1 f 150.bespaarde halve centen door Ca M. Roosendaal f0,15l/s gecomm. voor Eva en Zending uit de busjes te Zevenbergen f 81 L. G. Goris, dep. Zevenbergen, 15 Oct. 1920. Vlissingen. Gevonden in de collecte voor de diaconie een gift groot f 1voor de k«rk, met bijschrift„uit dankbaarheid." Hartelijk dank aan gever of geefster. G. J. Feos, scriba. De Kerkeraad der Geref. Kerk te Heinkens- zand zegt hiermede gever of geefster voor gezonden f10.postmerk Middelburg, voor Kerk en Armen, harteljjk dank. Namens den Kerkeraad, J. Steketee. adm. Ouderling. Heinkenszand, 27 Oct. 1920. Diaconaal Hulpbetoon. Oadergeteekende deelt onder vriendeljjken dank mede, dat door haar is ontvangen de som van f 19.Deze gelden zgn ter hand gesteld aan enkele leden onzer vereeniging, die ze daarna aan mij hebben afgedragen. Mej. J. J. de RiddeeLaebnoes, Penningmeesteresse. g (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie Geachte Redactie I Nu men zoo veel schrjjft en spreekt over de pluriformiteit, mag ik toch ook wel eens rnjjn hart ontlasten. Wjj lezen Hand. 2 37 „als zjj dit hoort en, werden zjj verslagen in hunne harten en zei len tot Petrus, wat zullen wjj doen". O dat ooi nu eens door de bjjzondere werking des H. G

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1920 | | pagina 2