,,De Reformatie".
ZENDINa
Vergadering van de Zendingsdeputaten
met de zendende kerk.
15 September 1920 te Middelburg
tiers, die als Rapporteurs van zending e.o. plaats
nemen. Welk eeu verscheidenheid van karakt r
en gaven. Het is wel goed, dat de kerken een
maal om de drie jaren samenkomen, al was
het alleen maar om te zien, welke weldaden God
aan ons geeft. Is het niet heer 1 yk om alleen
dit te noemen en dat, waar we onze vorige
Professoren zagen geengaan, onder wie er waren
van zeldzame bekwaamheid, er andtrm zijn,
die hun plaats met eere konden innemen. Ook
de jongeren onder hen toonden, dat zjj beschik
ken over een kenuis, welke tot waardeering
noopt. Het was alleen jammer, dat Professsor
Bavinck slechts enköle dagen de vergadering
kon bewonen, wijl krankte hem belette weer
le komen. We hopen, dat hjj nog teruggegeven
wordt a n zjjn arbeid, wjjl we nog in de ge
legenheid z\jn geweest hem om zjjns werkswil
hoog te schatten.
Het ligt voor de hand, dat er in zulk een
vergadering verschil van zienswijze aan 't licht
komt. Dit kan niet anders. En hot is dan ook
goed. Maar gedurende de gedachten wisseling is
er geen woord gesproken dat iemand zou hebben
kunnen kwelsen. Het meest heeft me daarbij
verwondert de kalme wijze, waarop Professor
Lindeboom zjjn gevoelen verdedigde, ook dan
als hij wel merkte, dat de vergadering niet met
hem meegiDg. Ea vau den eersten dag tot den
iaatsten bleet hij op zjjn post en niets ootging
hem blijkbaar. Het is een voorrecht, als iemand
op ruim zeventig jarigen leeftijd nog zoo frisch
is. In den strijd om eenige liederen aan onzen
kleinen bundel toe te voegen stond hjj vooraan.
In dit opzicht kan men niet alleen zeggen, dat
hij met zijn tijd meegaat maar dat hij dien
ver vooruit is. Even onvervaard als hij voorheen
was, is hij nog altijd en hjj kan zijn overtuiging
nog duidelijk zeggen.
Opmerkelijk is het, dat de discussie haast
altijd eindigde met een bijna eenparig genomen
besluit. Dit was in elk geval zoo, als het
gold gewichtige zaken. En dit is verbiedend,
want het doet zien welk een kracht er pchuilt
in een gemeenschappelijke geloofsbelijdenis.
Als het duidelijk blfjkt, dat onze roeping eischt,
wat voorgesteld wordt, dan behoeft men er
niet aan te twijfelen of het wordt aanvaard.
Voor willekeur is er ge«n plaats en ook niet
voor de een of andere liefhebberij.
Afgedacht van de gevolgen welke de be
sluiten dezer Generale Synode zullen hebben
en deze zullen niet gering zijn is er
oorzaak van dankbaarheid, dat er zulk een
goede stemming van 't begin tot het einde
heeft geheerscht. We zien daarin Gods goede
hand over onze kerken en een verhooring van
't gebed dat uit zoo menig hart opgezonden
werd.
Algameen werd gevoeld, dat de tijdsomstan
digheden onze kerken plaatsen voor ingrijpende
vragen en we mogen erkentelijk zjju voor de
antwoorden, welke aanvankelijk gegeven zijn.
We zijn er daarmede nog niet we weten
dit ook wel zelfs is 't waar, dat er nog een
zeer bezwaarlijke arbeid volgt en er zal nog
menig woord gewisseld worden vóór de kerken
op elk in 't gedrang zijnde punt een helder
bescheid kunnen geven, maar dit neemt niet
weg, dat deze Synode zich duidelijk bewust
was. laDgs welken weg we voorttrekken moeten
en kunnen. De zeldzame eer stemmigheid in
dit opzicht voedt de hoop, dat de Gereformeerde
kerken ook te midden van de verwarring onzer
dagen een zeker geluid zullen doen hooren en
daaraan is zeer dringende behoefte.
Een nieuw Weekblad tot ontwikkeling van
het gereformeerde leven, onder Redactie van
P/of. dr. F. J. J Buitendijk, ds. K. Dijk, ds.
V. Hepp en ds. B. Wielenga. Het eerste num
mer is verschenen en het openingswoord van
de Redactie doet zien, welke een grootsche taak
het Blad zich voorstelt.
Met de redactie zullen velen medewerken om
het voorgestelde doel te bereiken. Ofschoon
we het Blad met blijdschap begroeten, toch
zal het ons benieuwen, of beide tot haar recht
zullen komen de eenheid en de verscheidenheid
Doch dit is van latere zorg en we zullen met
-belangstelling kennis nemen, wat het Blad ons
zal geveD, watt we kunnen wel vertrouwen,
dat het ons een degeljjken inhoud zal bieden,
en dat het volharden zal om het ideaal, 't welk
inderdaad schoon is, te benaderen.
Onze tijd vraagt inderdaad een voorlichting,
als men hier geven wil.
De uitgave is toevertrouwd aan de goede
zorgen van de Firma Oo9terbaan Le Cointre
De prijs is f 1,25 per drie maanden.
Booma.
1. Opening door ds. Kerkhof, die aanvan
kelijk het praesidium waarneemt. Een der depu-
taten is niet aanwezig. Volgens later ingekomen
bericht werd hij verhinderd te komen.
2. De notulen der vorige vergadering van de
deputaten worden goedgekeurd.
3. Verschillende zaken worden, nu onze
mis9ionaire8 ter vergadering hoopt te komen,
gereleveerd, opdat ze in geregelde volgorde met
hem kunnen worden besproken.
4. Verschillende kelken maakten hare begeerte
kenbaar, dat ds. Merkeljjn in haar midden zou
optreden.
^jOm onzen zendeling te sparen in zijn rusttijd
en de spreekbeurten billijk te v^rdeelen. wordt
een regeling in overleg met ds. Merkelijn noodig
geacht. Het is billijk, dat hjj in elke classis op
een paar plaatsen optreedt.
5. Ds. Merkelijn treedt de vergadering binnen.
De praeses heet hem hartelijk welkom in ons
midden en spreekt de hoop uit, dat. onze samen-
sprekingeu tot het welslagen van den zendings-
arbeid te Magelaog mogen medewerken. De
missionaris vertolkt zijn dank voor de aange
name en broederlijke samenwerking alsmede
voor den bereid willigen steun, dien hij door
gaans van de zendende kerk en van de depu
taten mocht ontvangen.
G. Alsnu doet de missionaris verslag van zijn
arbeid. Het luidt als volgt:
Geliefde Broeders,
Laat ik, om een overzicht te geven van den
arbeid, beginnen met den hoofddienst.
Bij niyn vertrek werd er op 14 plaatsen
samenkomsten gehouden Magelang, Glaga-
hombo, Setjang, Kopen, Vyvewet, Parakan,
Vgadiredjo, Moentilan, Blondo, Tempel. Maut-
jasson, Borobredoer, en bestond het aantal leden
uit 62 mannen, 38 vrouwen en 84 kinderen,
totaal 184 en het aantal Europeesche leden uit
14 mannen 13 vrouwen en 2G kinderen totaal 53
vanaf het bpgin mijner werkzaamheden te
Magelang heb ik den II. Doop mogen bedienen
aan 54 mannen, 33 vrouwen en 70 kinderen
totaal 157, van dit getal mocht ik er dit jaar
alleeu 43 doopen, waaronder 27, die als vrucht
van den arbeid in onze armenkolonie kunnen
worden beschouwd. De Heere heeft dus wel
zegen willen schenken, we zullen dit beter ver
staan als we het Magelangsche terrein verge
lijken met andere terreinen. Da. Bakker ver
telde me, dat hjj met zegen in Keboemeu had
mogen arbeiden on dat zjjn gemeente te Keboe-
raen. waar voor hem ook niemand gearbeid had,
na 9 jaren arbeids 60 leden telde in Magelang
bedraagt dit aantal 3 maal zooveel, die in een
ongeveer s-eljjk tijdperk mochten worden toe
gebracht. Dit doet zien hoe aan Zeolands en
Brabrants kerken een schoon zendingsterrein
gegeven werd en dat de bodem voor den arbeid
voldoende toebereid is.
Tot den hoofddienst behoort ook de colpor-
tagearbeid, of liever, de bekendmaking van het
Evangelie door geschriften. De arbeid is drie
voudig. I verspreiding van Mardi-Rahardjo. ons
Javaansch blaadje in een oplaag van 5500
exemplaren alleen voor Magelang; dit blaadje,
dat door mjj in Magelang wordt uitgegeven,
wordt iedere maand in een oplaag van 35000
exemplaren gedrukt en verzonden naar alle
terreinen der Geref. Kerken en aan terreinen
van andere Zendingscorporatiën. Behalve Mardi-
Rabardjo, worden er ook iedere maand 1000
exemplaren van een Maleisch maandblaadje
onder redactie van ds. Tiemersma in Magelang
verspreid.
In de 2e plaats worden er in het Mage
langsche enkt-le honderden brieven verzonden
over den Christel. Godsdienst aan de Prijeji's
ontwikkelde inlanders en Chineezen. In deze
brieven wordt op eenvoudige wjjze in geregelde
volgorde bjjbelsche geschiedenis gegeven. Deze
brieven worden over 't algemeen trouw gelezen
en vruchten van dezen arbeid zijn aanwijsbaar.
In de 3e plaats de colportage van Christe
lijke boeken door colporteurs, die er iederen dag
op uitgaan om op de markt en langs de huizen
hun boeken te verkoopen, of ook verkocht
worden in daarvoor opgerichte kiosken. Van de
kiosk in Montilan schreef ik reeds een en
andermaal, ik kan er nu aan toevoegen, dat de
tweede kiosk in Magelang geopend werd; die
kiosken zjjn gezellige huisjes van 8 opper
vlakte, met voldoende ruimte dus om enkele
personen binnen te laten deze kiosken zjjo,
door de vele gesprekken, die er worden gevoerd
van veel beteekenis, en voor menig Christen-
Javaa» was de kiosk van Moentilan het middel
om den Heere Jezus te leeren kennen. Het
voorbeeld van Magelang vindt dan ook reeds
navolging op de audere Zendingsterreinen,
overtuigd als men ook daarin van de beteekenis
die deze kioskeu arbeid voor de Zending kan
hebben. In de kiosk worden ook andere arti
kelen dan boeken verkocht; men kan er pok
schrijfbehoeften enz. koopeu dit laatste om
verschillende redenen, o.a. ook om eenige winst
te maken en waardoor dezen arbeid zichzelf
kan bekostigen; de omzet van f200,per
maand in de kiosk van Magelang, doet hopen
dat dit doel van zelfbekostiging ook zal worden
bereikt.
De beteekenis van dezen arbeid maakt het
zeer gewengcht, dat op de drukste plaatsen
van Uw zendingaterrein nog enkele kiosken
verrjjzeD, en gaarne zou ik mjjn verloftijd ook
willen benutten voor het bijeenbrengen van een
bedrag van f 5000 voor de organisatie van een
goeden Colportagearbeid. In dezen arbeid zjjn
op 't oogeublik 8 personen werkzaam.
Derde tak van arbeiden de scboolarbeid.
Van beteekenis is de arbeid der Holl. Inl. en
Holl. Chin. School. Het aantal leerlingen op
deze twee scholen loopt over de 600, terwijl er
weldra een 16tal onderwijzers en ouderwjjzeres-
sen aan deze scholen verbonden zullen worden.
Niet tegenstaande Rome verleden jaar een
Holl. Inl. School opende en dit jaar reeds een
tweede, was 8r toch nog plaats ook voor ons
om een school op te richten de eerste klas
van een 2e Holl. Inl. School werd in Juli j.l
geopend. Met de Zendingsscholen gaat het niet
zoo goed ze bestaan, maar daar is alles mee
gezegd; tot bloei kwamen ze nog nietbehalve
het bestaande 3 tal van die scholen, werd er
dit jaar nog een opgericht te Blondo voor de
kinderen van het armenhuis; jde kosten, aan
de oprichting en exploitatie dier school ver
bonden komt echter geheel voor rekening van
het armenhuis.
In de vierde plaats is daar wat maatschap
pelijk werk, in verschillende dessa's liggen
gronden die voor rekening van het armenhuis
werden gekocht, in 't geheel zal dat bedragen
een 10 Hectare grond deze grond wordt door
inlanders bewerkt, maar volgens de regelen,
die door een gediplomeerd InlaDdsche land
bouwkundige worden bekend gemaakt. Deze
gediplomeerde landbouwkundige, die iu dienst
der Zending staat, wordt echter geheeljbetaald
door 't Gouvernement. De beteekenis van dezen
arbeid is, dat de Javanen zouden zien, dat we
ook in maatschappelijk opzicht het goede voor
hen zoeken. Bovendien levert deze arbeid eenige
winst op, welke ik gaarne voor de komende
ziekenhuizen zou willen bestedeD.
Tot dit maatschappelijk werk behoort ook de
oprichting van een rijstschuur, waarin in den
oogsttijd rijst wordt opgestapeld, die dan in
den duren tijd aan de helpers en als het kan
aan andere Christenen tegen inkoopsprijs wordt
verkocht.
Ook behoort tot dezen arbeid het armenhuis,
waar omstreeks mjjn vertrek bjjna 100 arme
Javanen in waren opgenomen deze armen
worden daaraan geregelden arbeid gewend, als
mattenmaker, touwvlechten, ook arbeid op het
land hoewel het nog slechts een jaar bestaat,
mochten er reeds 27 den H. Doop ontvangen
de Christel, sfeer waarin de armen daar leven,
het dageljjksch onderwijs, de Christel, verzor
ging, hot werkt alles mee om die stumperds
die nog zoo weinig vriendschap ondervonden,
begeerig te maken om te hooren wat de leiders
van dien arbeid hen van het Evangelie vertellen,
't Is een hoopvolle arbeid en van veel beteeke
nis voor de komst van Gods koninkrijk op Java.
Bovendien zjjn de plannen tot oprichting van
een hospitaal nu zoo ver gevorderd, dat de
subsidie voor een goedgekeurd plan kon wordön
aangevraagd telkens waren er plannen inge
diend, die weer afgekeurd werden door de
Regeering eindelijk is er een plan klaar, dat
de goedkeuring der Reg. mocht verwerven.
Ik was van plan in Uw middsn het pleit te
voeren voor de oprichting van 2 hulphospitalen,
een te Parakan en een te Salaman, maar de
duurte van den bouw heeft me vau dit voornemen
afgebrachtik kreeg n 1. eergisteren telegra
fisch bericht uit Mageling, dat de begrooting
voor een hospitaal te Parakan f 62000 bedraagt
en voor dat te Salawan f 55000 aan subsidie
zal 8/4 worden genoten, dat als U besluit om
te Parakan een hospitaal op te richten, aan de
Regeeringssubsidie nog een bedrog van
f 15 500 zal moeten worden toegevoegd.
(Wordt vervolgd.)
Bargen op Zoom, 22 September 1920.
Onder begunstiging van schoon weder werd
heden alhier in het Coehoornpark de Zen
dingsdag van de Geref. Kerken in de classe
Tholen gehouden.
Te 10 uur opende ds. Nieboer van Krabben-
djjke de samenkomst, en werd gezongen Ps. 67
2 en 3, waarna ZEerw. voorging in gebei en
daarna al de aanwezigen, inzonderheid ds.
Merkeljjn het welkom toeriep. Alvorens tot zjjn
onderwerp „Gebed en Zending" over te gaan,
begon spreker met enkele wenken te geven tot
het welslagen van den Zendingsdag, die dankbaar
werden aanvaard en ook opgevolgd. Ds. Nieboer
zette daarna uiteen wat hjj van Gebed en wat
van Zending wilde zeggen, en stelde zich voor
antwoord te geven op de vragen Is er verband
en wat is de zegen van dat verband? Het verband
is dat van een twee-eenheid. Spr. illustreerde dit
met het voorbeeld der Siameesche tweelingen en
paste dit beeld toe. Het gevaar tot scheiding
van de tweelingen is groot, maar tot schade
van beiden. Is dat verband er, dan bereiken wjj
de bezieling, 2e wordt de beteekenis van beiden
recht verstaan3 a men gaat beiden beoefenen en
4e beider oogmerk wordt bereikt. Met tal van
voorbeelden uit de H. Schrift en de historie, ook
die der zending, staaft spreker zjjn gezegdes. De
zegen van het juiste verband toont spr. breed
voerig aan. Zjj wordt ondervonden door den
bidder, in den arbeid en in alles wat met het
werk in verband staat. Veel gaven zjjn noodig,
spr. wjjst op het sluiten der geldleening door
Zeelands Deputaten, maar bovenal is gebed
noodig, dan wordt Gods souvereiniteit in het
werk der Zending openbaar of in de bekeering
of in de verharding van den blinden heiden.
Nadat gemeenschappelijk is gezongen „Heer
ik hoor van rjjken Zegen," laat Rillands zang
koor enkele nummers booren, die zeer in den
smaak vielen. Echter was er een teleurstelling,
daar ds. Lauwers van Brussel, die nu zou op
treden, niet was gekomen. Ds. Bolwjjn van
Tholen had zich op dringend verzoek, onvoor
bereid beschikbaar gesteld om enkele mededee-
lingentedoen uit het leven der Javanen, waarmee
hjj als oud-predikant van Soerabaja, van nabjj
kennis had gemaakt. Met genoegen werd ge
luisterd naar zjjn vertellingen betreffende
huweljjk, echtscheiding, besnijdenis, tanden-
vjjlen enz. Met warmte beval spr. den arbeid
van ds. Merkeljjn aan, en gaf nuttige wenken
uit zjjn ervaring.
Nu volgde de pauze, waarin het Fanfarecorps
van „Vrederust," dat ook den zang begeleide
enkele nummers ten gehoore gat en ook Rillands
zangkoor weer ons aangenaam vergastte op
enkele met vaardigheid gezongen liederen.
Nadat gezongen was Ps. 865 en 6 trad ds.
Merkeljjn voor ons op. Wat was er aandacht
voor zjjn woord. Hjj verhaalde van de keus van
Magelang als arbeidveld, terwjjl men een heel
ander terrein op het oog had en deelde mee
den rjjken zegen die hjj thans daar in velerlei
opzicht reeds mocht ondervinden. Verhaalde dat
de inlandscho gemeente thans 120 leden telt,
waarvan er 110 door hem werden gedoopt,
somde op de verschillende takken van dienst,
benevens den hoofddienst op verschillende
plaatsen, was er de schooldienst, die zich sterk
uitbreidde, de hospitaal-arbeid, de colportage
en zjjn nu pas aangevatte werkzaamheden voor
het oudeliedenhuis. Bjj de colportage-arbeid
zou spr. breedvoeriger stilstaan. Hjj verhaalde
dan hoe het voor hem op een nieuw terrein de
vraag was hoe het best met de bevolking in
aanraking te komen. Vertelde van de gevolgde
methodes. Hjj meende gebruik te moeten maken
van het voorrecht dat bijna het meerendeel der
bevolking lezen kon. Zoo begon hjj met en
kiosk waarin boeken, Bjjbels enz. te koop waren
met de uitgave van zjjn Maandblad, dat thans in
een oplage van ruim 35.000 ex over Java eu
verschillende andere eilanden wordt verspreid.
Hjj .plaatste advertenties in diverse bladen,
stuurde brieveD, kunstmatig vermenigvuldigd
aan adressen van pray Is. De aanknoopings-
punten door al dezen arbeid verkregen waren
vele. De reactie was groot. Vijandschap open
baarde zich niet weinig. Spr. verhaalde treffende
staaltjes daarvan. Maar de zegen op al dezen
arbeid was niet gering en geeft goede hope
voor de toekomst. Met veel belangstelling werd
naar de mededealingen van onzen Missionaire»
geluisterd. In de methode van arbeiden leidde
hjj ons in. Met de moeilijkheden maakte kg
ons bekend, byv. toen hjj opsomde welke vragen
hem werden gezonden in verband met het
maandblad of op het zenden van een brief.
Vooral den arbeid onder meer ontwikkelden
werd door spr. als zeer belangrjjk aangewezen.
Dat is werk voor den z°ndeling zelf. De
helpers brengen de bladen rond, zoeken aan
sluiting en vinden die ook. De Missionaire»
houdt voeling met hen die door de helpers
worden aangewezen en bezocht.
Na het uitspreken dezer belangrijke rede
werd spontaan Ds. Merkeljjn staande toege
zongen, Ps. 134 3.
Nu betrad Prof. Los het preekgestoelte. Hjj
zou ons inlichten over het donkere Afrika. Spr.
begon met er zjjn blijdschap over uit te spreken,
dat hjj juist heden over Afrika mocht spreken,
terwjjl in Bloemfontein gehandeld werd over
de toekomst van dat land, wjjl besproken werd
wat spr. noemde de kwestie of Juda en Efraim
voortaan als broeders zouden sameDgaan, dan
wel of de breuke tusschen de betrokken Staten
zou bljjven bestaan. Uit de historie licht spr.
ons toe de groote plaats, die het volk daar
inneemt. Hjj verhaalt van hun strjjd de tegeu-
werking daar ondervonden, en het schrikkelijk
leed in bloedige oorlogen geleden. Met tal
van feiten toont spr. aan zoowel uit den oorlog
van 1880 als van 1896 hoe het volk der boeren
in groote mate onrecht is aangedaan om dan
aan te wijzen het hooge belang van desamen-
komst te Bloemfontein waar tevens beslist wordt
over de toekomst van het volk, of het vrjje
republiek dan wel een volk van slaven zal zjjn.
Met de herinnering aan de Wet, Bejjer, de la
Rejj, komt spr. aan zjjn eigenlijk onderwerp
over het donkere Afrika. De toestanden der
kaffers worden door spr. weergegeven, om dan
te wjjzen op de groote moeilijkheid om onder
hen, die zoo laag staan, die niet lezen of schrijven
kunnen, zelfs geen taal bezitten, om hen daarin
het Evangelie te brengen, waarna hjj stilstaat
bjj het zendingswerk onder hen, wjjzende op
het voorwerp der zending het onderwerp en
de middelen. Het voorwerp is het meest primi
tieve menscheljjk geslacht dat we kennen.
Achterlijk, dom, lui en van godsdienst geen
spoor. Men leeft als wilde dieren, de jongens
voedt men niet op, maar laat men aan hun lot
over, de meisjes opgevoed om later duur te
worden verkocht, in hun woorden is de betee
kenis van Godsdienst niet duidelijk te maken.
Bovendien heeft de kaffer een afkeer en haat
tegen den blanke. De eenige weg is om de jeugd
te bewerken door middel van scholen, om alzoo
een geslacht te kweeken dat misschien na 20 a
30 jaar voor bearbeiding rjjp is. Verder is alleen
de Boer de aangewezen persoon om de kaffers te
bewerken. Hij kent hen en verstaat ze.
Het onderwerp, de zending, mist het vertrou
wen. De zendeling is een moordenaar. Met
een voorbeeld uit het leven van Oom Paul
illustreert spr. dit. Da Herv. Kerk in Afrika
heeft geen zending De Kaapgche Kerk wel,
maar werkt niet in het meest donkere deel. De
Geref. Kerk heeft het zendingswerk aangepakt,
op Geref. leest geschoeid, zjj heeft een dienaar,
door Pretorias kerk uitgezonden, door Dr. Los
bevestigd, die geheel werkt als onze missio
naire dienaren echter met deze groote uitzon
dering, dat hjj zich heeft verbonden bjj zjjn
bevestiging ora nooit meer het Evangelie aan
blanken te verkondigen. Dit om zjjns levens
wil. Anders was hjj niet veilig.
De middelen der zending zjjn niet vele, ge
zien de primitieve ontwikkeling De boeren
kunnen in hun eigen omgeviog, onder eigen
kaffers gezegenden invloed uitoefenen. Verder
onderwjjs der jeugd, en alzoo meewerken op
dat God door zjjne algemeene genade deze
bevolking op hooger levensmilieu brenge,
waarna de zegeningen van de particulie ge
nade pas door hen kunnen worden genoten.
Verder bearbeiding der predikanten opdat men
den zendingsarbeid zoo ruim mogeljjk in eigen
omgeving toepasse. Het arbeidsveld der Geref.
Kerken in Zuid-Afrika is een van die histo
rische plaatsen daar, waarbjj spr. ten slotte
nog stilstaat om te eindigen met opwekking
tot meeleven in dezen moeilijken arbeid en be
langstelling te toonen voor wat te Bloemfon
tein wordt beslist.
Na deze met stille aandacht gevolgde rede
wordt gezongen Ps. 22 12 en 14, waarna Ds.
Nieboer allen, die hebben meegewerkt tot wel
slagen van den Zendingsdag hartelijk dank
zegt. Nadat nog gezongen is Ps. 7211 eindigt
Ds. v. d. Kooi met dankgebed.
Door het fanfarecorps van Vrederust wordt
nu nog een slotnummer uitgevoerd, waarna
het zangkoor „Sursum Corda" van Bergen op
Zoom, nog van zjjn bekwaamheid bljjk geeft
door enkele stukken te vingen.
Deze welgeslaagde Zendingsdag was door
ruim 700 personen bezocht. De collecte voor
dekking der onkosten bracht ruim f 61.op,
die voor Colportage-arbeid en Evangelisatie op
Magelang f 132.terwjjl nog voor ruim f 40.
aan Zendingslectuur werd verkocht.
E«rk- «n Kflh^elnltiwa
TWEETAL.
te NiezjjlO. Boersma te Koudum
H. Fokkens te Boornbergum