,,De Reformatie". ZENDINa Vergadering van de Zendingsdeputaten met de zendende kerk. 15 September 1920 te Middelburg tiers, die als Rapporteurs van zending e.o. plaats nemen. Welk eeu verscheidenheid van karakt r en gaven. Het is wel goed, dat de kerken een maal om de drie jaren samenkomen, al was het alleen maar om te zien, welke weldaden God aan ons geeft. Is het niet heer 1 yk om alleen dit te noemen en dat, waar we onze vorige Professoren zagen geengaan, onder wie er waren van zeldzame bekwaamheid, er andtrm zijn, die hun plaats met eere konden innemen. Ook de jongeren onder hen toonden, dat zjj beschik ken over een kenuis, welke tot waardeering noopt. Het was alleen jammer, dat Professsor Bavinck slechts enköle dagen de vergadering kon bewonen, wijl krankte hem belette weer le komen. We hopen, dat hjj nog teruggegeven wordt a n zjjn arbeid, wjjl we nog in de ge legenheid z\jn geweest hem om zjjns werkswil hoog te schatten. Het ligt voor de hand, dat er in zulk een vergadering verschil van zienswijze aan 't licht komt. Dit kan niet anders. En hot is dan ook goed. Maar gedurende de gedachten wisseling is er geen woord gesproken dat iemand zou hebben kunnen kwelsen. Het meest heeft me daarbij verwondert de kalme wijze, waarop Professor Lindeboom zjjn gevoelen verdedigde, ook dan als hij wel merkte, dat de vergadering niet met hem meegiDg. Ea vau den eersten dag tot den iaatsten bleet hij op zjjn post en niets ootging hem blijkbaar. Het is een voorrecht, als iemand op ruim zeventig jarigen leeftijd nog zoo frisch is. In den strijd om eenige liederen aan onzen kleinen bundel toe te voegen stond hjj vooraan. In dit opzicht kan men niet alleen zeggen, dat hij met zijn tijd meegaat maar dat hij dien ver vooruit is. Even onvervaard als hij voorheen was, is hij nog altijd en hjj kan zijn overtuiging nog duidelijk zeggen. Opmerkelijk is het, dat de discussie haast altijd eindigde met een bijna eenparig genomen besluit. Dit was in elk geval zoo, als het gold gewichtige zaken. En dit is verbiedend, want het doet zien welk een kracht er pchuilt in een gemeenschappelijke geloofsbelijdenis. Als het duidelijk blfjkt, dat onze roeping eischt, wat voorgesteld wordt, dan behoeft men er niet aan te twijfelen of het wordt aanvaard. Voor willekeur is er ge«n plaats en ook niet voor de een of andere liefhebberij. Afgedacht van de gevolgen welke de be sluiten dezer Generale Synode zullen hebben en deze zullen niet gering zijn is er oorzaak van dankbaarheid, dat er zulk een goede stemming van 't begin tot het einde heeft geheerscht. We zien daarin Gods goede hand over onze kerken en een verhooring van 't gebed dat uit zoo menig hart opgezonden werd. Algameen werd gevoeld, dat de tijdsomstan digheden onze kerken plaatsen voor ingrijpende vragen en we mogen erkentelijk zjju voor de antwoorden, welke aanvankelijk gegeven zijn. We zijn er daarmede nog niet we weten dit ook wel zelfs is 't waar, dat er nog een zeer bezwaarlijke arbeid volgt en er zal nog menig woord gewisseld worden vóór de kerken op elk in 't gedrang zijnde punt een helder bescheid kunnen geven, maar dit neemt niet weg, dat deze Synode zich duidelijk bewust was. laDgs welken weg we voorttrekken moeten en kunnen. De zeldzame eer stemmigheid in dit opzicht voedt de hoop, dat de Gereformeerde kerken ook te midden van de verwarring onzer dagen een zeker geluid zullen doen hooren en daaraan is zeer dringende behoefte. Een nieuw Weekblad tot ontwikkeling van het gereformeerde leven, onder Redactie van P/of. dr. F. J. J Buitendijk, ds. K. Dijk, ds. V. Hepp en ds. B. Wielenga. Het eerste num mer is verschenen en het openingswoord van de Redactie doet zien, welke een grootsche taak het Blad zich voorstelt. Met de redactie zullen velen medewerken om het voorgestelde doel te bereiken. Ofschoon we het Blad met blijdschap begroeten, toch zal het ons benieuwen, of beide tot haar recht zullen komen de eenheid en de verscheidenheid Doch dit is van latere zorg en we zullen met -belangstelling kennis nemen, wat het Blad ons zal geveD, watt we kunnen wel vertrouwen, dat het ons een degeljjken inhoud zal bieden, en dat het volharden zal om het ideaal, 't welk inderdaad schoon is, te benaderen. Onze tijd vraagt inderdaad een voorlichting, als men hier geven wil. De uitgave is toevertrouwd aan de goede zorgen van de Firma Oo9terbaan Le Cointre De prijs is f 1,25 per drie maanden. Booma. 1. Opening door ds. Kerkhof, die aanvan kelijk het praesidium waarneemt. Een der depu- taten is niet aanwezig. Volgens later ingekomen bericht werd hij verhinderd te komen. 2. De notulen der vorige vergadering van de deputaten worden goedgekeurd. 3. Verschillende zaken worden, nu onze mis9ionaire8 ter vergadering hoopt te komen, gereleveerd, opdat ze in geregelde volgorde met hem kunnen worden besproken. 4. Verschillende kelken maakten hare begeerte kenbaar, dat ds. Merkeljjn in haar midden zou optreden. ^jOm onzen zendeling te sparen in zijn rusttijd en de spreekbeurten billijk te v^rdeelen. wordt een regeling in overleg met ds. Merkelijn noodig geacht. Het is billijk, dat hjj in elke classis op een paar plaatsen optreedt. 5. Ds. Merkelijn treedt de vergadering binnen. De praeses heet hem hartelijk welkom in ons midden en spreekt de hoop uit, dat. onze samen- sprekingeu tot het welslagen van den zendings- arbeid te Magelaog mogen medewerken. De missionaris vertolkt zijn dank voor de aange name en broederlijke samenwerking alsmede voor den bereid willigen steun, dien hij door gaans van de zendende kerk en van de depu taten mocht ontvangen. G. Alsnu doet de missionaris verslag van zijn arbeid. Het luidt als volgt: Geliefde Broeders, Laat ik, om een overzicht te geven van den arbeid, beginnen met den hoofddienst. Bij niyn vertrek werd er op 14 plaatsen samenkomsten gehouden Magelang, Glaga- hombo, Setjang, Kopen, Vyvewet, Parakan, Vgadiredjo, Moentilan, Blondo, Tempel. Maut- jasson, Borobredoer, en bestond het aantal leden uit 62 mannen, 38 vrouwen en 84 kinderen, totaal 184 en het aantal Europeesche leden uit 14 mannen 13 vrouwen en 2G kinderen totaal 53 vanaf het bpgin mijner werkzaamheden te Magelang heb ik den II. Doop mogen bedienen aan 54 mannen, 33 vrouwen en 70 kinderen totaal 157, van dit getal mocht ik er dit jaar alleeu 43 doopen, waaronder 27, die als vrucht van den arbeid in onze armenkolonie kunnen worden beschouwd. De Heere heeft dus wel zegen willen schenken, we zullen dit beter ver staan als we het Magelangsche terrein verge lijken met andere terreinen. Da. Bakker ver telde me, dat hjj met zegen in Keboemeu had mogen arbeiden on dat zjjn gemeente te Keboe- raen. waar voor hem ook niemand gearbeid had, na 9 jaren arbeids 60 leden telde in Magelang bedraagt dit aantal 3 maal zooveel, die in een ongeveer s-eljjk tijdperk mochten worden toe gebracht. Dit doet zien hoe aan Zeolands en Brabrants kerken een schoon zendingsterrein gegeven werd en dat de bodem voor den arbeid voldoende toebereid is. Tot den hoofddienst behoort ook de colpor- tagearbeid, of liever, de bekendmaking van het Evangelie door geschriften. De arbeid is drie voudig. I verspreiding van Mardi-Rahardjo. ons Javaansch blaadje in een oplaag van 5500 exemplaren alleen voor Magelang; dit blaadje, dat door mjj in Magelang wordt uitgegeven, wordt iedere maand in een oplaag van 35000 exemplaren gedrukt en verzonden naar alle terreinen der Geref. Kerken en aan terreinen van andere Zendingscorporatiën. Behalve Mardi- Rabardjo, worden er ook iedere maand 1000 exemplaren van een Maleisch maandblaadje onder redactie van ds. Tiemersma in Magelang verspreid. In de 2e plaats worden er in het Mage langsche enkt-le honderden brieven verzonden over den Christel. Godsdienst aan de Prijeji's ontwikkelde inlanders en Chineezen. In deze brieven wordt op eenvoudige wjjze in geregelde volgorde bjjbelsche geschiedenis gegeven. Deze brieven worden over 't algemeen trouw gelezen en vruchten van dezen arbeid zijn aanwijsbaar. In de 3e plaats de colportage van Christe lijke boeken door colporteurs, die er iederen dag op uitgaan om op de markt en langs de huizen hun boeken te verkoopen, of ook verkocht worden in daarvoor opgerichte kiosken. Van de kiosk in Montilan schreef ik reeds een en andermaal, ik kan er nu aan toevoegen, dat de tweede kiosk in Magelang geopend werd; die kiosken zjjn gezellige huisjes van 8 opper vlakte, met voldoende ruimte dus om enkele personen binnen te laten deze kiosken zjjo, door de vele gesprekken, die er worden gevoerd van veel beteekenis, en voor menig Christen- Javaa» was de kiosk van Moentilan het middel om den Heere Jezus te leeren kennen. Het voorbeeld van Magelang vindt dan ook reeds navolging op de audere Zendingsterreinen, overtuigd als men ook daarin van de beteekenis die deze kioskeu arbeid voor de Zending kan hebben. In de kiosk worden ook andere arti kelen dan boeken verkocht; men kan er pok schrijfbehoeften enz. koopeu dit laatste om verschillende redenen, o.a. ook om eenige winst te maken en waardoor dezen arbeid zichzelf kan bekostigen; de omzet van f200,per maand in de kiosk van Magelang, doet hopen dat dit doel van zelfbekostiging ook zal worden bereikt. De beteekenis van dezen arbeid maakt het zeer gewengcht, dat op de drukste plaatsen van Uw zendingaterrein nog enkele kiosken verrjjzeD, en gaarne zou ik mjjn verloftijd ook willen benutten voor het bijeenbrengen van een bedrag van f 5000 voor de organisatie van een goeden Colportagearbeid. In dezen arbeid zjjn op 't oogeublik 8 personen werkzaam. Derde tak van arbeiden de scboolarbeid. Van beteekenis is de arbeid der Holl. Inl. en Holl. Chin. School. Het aantal leerlingen op deze twee scholen loopt over de 600, terwijl er weldra een 16tal onderwijzers en ouderwjjzeres- sen aan deze scholen verbonden zullen worden. Niet tegenstaande Rome verleden jaar een Holl. Inl. School opende en dit jaar reeds een tweede, was 8r toch nog plaats ook voor ons om een school op te richten de eerste klas van een 2e Holl. Inl. School werd in Juli j.l geopend. Met de Zendingsscholen gaat het niet zoo goed ze bestaan, maar daar is alles mee gezegd; tot bloei kwamen ze nog nietbehalve het bestaande 3 tal van die scholen, werd er dit jaar nog een opgericht te Blondo voor de kinderen van het armenhuis; jde kosten, aan de oprichting en exploitatie dier school ver bonden komt echter geheel voor rekening van het armenhuis. In de vierde plaats is daar wat maatschap pelijk werk, in verschillende dessa's liggen gronden die voor rekening van het armenhuis werden gekocht, in 't geheel zal dat bedragen een 10 Hectare grond deze grond wordt door inlanders bewerkt, maar volgens de regelen, die door een gediplomeerd InlaDdsche land bouwkundige worden bekend gemaakt. Deze gediplomeerde landbouwkundige, die iu dienst der Zending staat, wordt echter geheeljbetaald door 't Gouvernement. De beteekenis van dezen arbeid is, dat de Javanen zouden zien, dat we ook in maatschappelijk opzicht het goede voor hen zoeken. Bovendien levert deze arbeid eenige winst op, welke ik gaarne voor de komende ziekenhuizen zou willen bestedeD. Tot dit maatschappelijk werk behoort ook de oprichting van een rijstschuur, waarin in den oogsttijd rijst wordt opgestapeld, die dan in den duren tijd aan de helpers en als het kan aan andere Christenen tegen inkoopsprijs wordt verkocht. Ook behoort tot dezen arbeid het armenhuis, waar omstreeks mjjn vertrek bjjna 100 arme Javanen in waren opgenomen deze armen worden daaraan geregelden arbeid gewend, als mattenmaker, touwvlechten, ook arbeid op het land hoewel het nog slechts een jaar bestaat, mochten er reeds 27 den H. Doop ontvangen de Christel, sfeer waarin de armen daar leven, het dageljjksch onderwijs, de Christel, verzor ging, hot werkt alles mee om die stumperds die nog zoo weinig vriendschap ondervonden, begeerig te maken om te hooren wat de leiders van dien arbeid hen van het Evangelie vertellen, 't Is een hoopvolle arbeid en van veel beteeke nis voor de komst van Gods koninkrijk op Java. Bovendien zjjn de plannen tot oprichting van een hospitaal nu zoo ver gevorderd, dat de subsidie voor een goedgekeurd plan kon wordön aangevraagd telkens waren er plannen inge diend, die weer afgekeurd werden door de Regeering eindelijk is er een plan klaar, dat de goedkeuring der Reg. mocht verwerven. Ik was van plan in Uw middsn het pleit te voeren voor de oprichting van 2 hulphospitalen, een te Parakan en een te Salaman, maar de duurte van den bouw heeft me vau dit voornemen afgebrachtik kreeg n 1. eergisteren telegra fisch bericht uit Mageling, dat de begrooting voor een hospitaal te Parakan f 62000 bedraagt en voor dat te Salawan f 55000 aan subsidie zal 8/4 worden genoten, dat als U besluit om te Parakan een hospitaal op te richten, aan de Regeeringssubsidie nog een bedrog van f 15 500 zal moeten worden toegevoegd. (Wordt vervolgd.) Bargen op Zoom, 22 September 1920. Onder begunstiging van schoon weder werd heden alhier in het Coehoornpark de Zen dingsdag van de Geref. Kerken in de classe Tholen gehouden. Te 10 uur opende ds. Nieboer van Krabben- djjke de samenkomst, en werd gezongen Ps. 67 2 en 3, waarna ZEerw. voorging in gebei en daarna al de aanwezigen, inzonderheid ds. Merkeljjn het welkom toeriep. Alvorens tot zjjn onderwerp „Gebed en Zending" over te gaan, begon spreker met enkele wenken te geven tot het welslagen van den Zendingsdag, die dankbaar werden aanvaard en ook opgevolgd. Ds. Nieboer zette daarna uiteen wat hjj van Gebed en wat van Zending wilde zeggen, en stelde zich voor antwoord te geven op de vragen Is er verband en wat is de zegen van dat verband? Het verband is dat van een twee-eenheid. Spr. illustreerde dit met het voorbeeld der Siameesche tweelingen en paste dit beeld toe. Het gevaar tot scheiding van de tweelingen is groot, maar tot schade van beiden. Is dat verband er, dan bereiken wjj de bezieling, 2e wordt de beteekenis van beiden recht verstaan3 a men gaat beiden beoefenen en 4e beider oogmerk wordt bereikt. Met tal van voorbeelden uit de H. Schrift en de historie, ook die der zending, staaft spreker zjjn gezegdes. De zegen van het juiste verband toont spr. breed voerig aan. Zjj wordt ondervonden door den bidder, in den arbeid en in alles wat met het werk in verband staat. Veel gaven zjjn noodig, spr. wjjst op het sluiten der geldleening door Zeelands Deputaten, maar bovenal is gebed noodig, dan wordt Gods souvereiniteit in het werk der Zending openbaar of in de bekeering of in de verharding van den blinden heiden. Nadat gemeenschappelijk is gezongen „Heer ik hoor van rjjken Zegen," laat Rillands zang koor enkele nummers booren, die zeer in den smaak vielen. Echter was er een teleurstelling, daar ds. Lauwers van Brussel, die nu zou op treden, niet was gekomen. Ds. Bolwjjn van Tholen had zich op dringend verzoek, onvoor bereid beschikbaar gesteld om enkele mededee- lingentedoen uit het leven der Javanen, waarmee hjj als oud-predikant van Soerabaja, van nabjj kennis had gemaakt. Met genoegen werd ge luisterd naar zjjn vertellingen betreffende huweljjk, echtscheiding, besnijdenis, tanden- vjjlen enz. Met warmte beval spr. den arbeid van ds. Merkeljjn aan, en gaf nuttige wenken uit zjjn ervaring. Nu volgde de pauze, waarin het Fanfarecorps van „Vrederust," dat ook den zang begeleide enkele nummers ten gehoore gat en ook Rillands zangkoor weer ons aangenaam vergastte op enkele met vaardigheid gezongen liederen. Nadat gezongen was Ps. 865 en 6 trad ds. Merkeljjn voor ons op. Wat was er aandacht voor zjjn woord. Hjj verhaalde van de keus van Magelang als arbeidveld, terwjjl men een heel ander terrein op het oog had en deelde mee den rjjken zegen die hjj thans daar in velerlei opzicht reeds mocht ondervinden. Verhaalde dat de inlandscho gemeente thans 120 leden telt, waarvan er 110 door hem werden gedoopt, somde op de verschillende takken van dienst, benevens den hoofddienst op verschillende plaatsen, was er de schooldienst, die zich sterk uitbreidde, de hospitaal-arbeid, de colportage en zjjn nu pas aangevatte werkzaamheden voor het oudeliedenhuis. Bjj de colportage-arbeid zou spr. breedvoeriger stilstaan. Hjj verhaalde dan hoe het voor hem op een nieuw terrein de vraag was hoe het best met de bevolking in aanraking te komen. Vertelde van de gevolgde methodes. Hjj meende gebruik te moeten maken van het voorrecht dat bijna het meerendeel der bevolking lezen kon. Zoo begon hjj met en kiosk waarin boeken, Bjjbels enz. te koop waren met de uitgave van zjjn Maandblad, dat thans in een oplage van ruim 35.000 ex over Java eu verschillende andere eilanden wordt verspreid. Hjj .plaatste advertenties in diverse bladen, stuurde brieveD, kunstmatig vermenigvuldigd aan adressen van pray Is. De aanknoopings- punten door al dezen arbeid verkregen waren vele. De reactie was groot. Vijandschap open baarde zich niet weinig. Spr. verhaalde treffende staaltjes daarvan. Maar de zegen op al dezen arbeid was niet gering en geeft goede hope voor de toekomst. Met veel belangstelling werd naar de mededealingen van onzen Missionaire» geluisterd. In de methode van arbeiden leidde hjj ons in. Met de moeilijkheden maakte kg ons bekend, byv. toen hjj opsomde welke vragen hem werden gezonden in verband met het maandblad of op het zenden van een brief. Vooral den arbeid onder meer ontwikkelden werd door spr. als zeer belangrjjk aangewezen. Dat is werk voor den z°ndeling zelf. De helpers brengen de bladen rond, zoeken aan sluiting en vinden die ook. De Missionaire» houdt voeling met hen die door de helpers worden aangewezen en bezocht. Na het uitspreken dezer belangrijke rede werd spontaan Ds. Merkeljjn staande toege zongen, Ps. 134 3. Nu betrad Prof. Los het preekgestoelte. Hjj zou ons inlichten over het donkere Afrika. Spr. begon met er zjjn blijdschap over uit te spreken, dat hjj juist heden over Afrika mocht spreken, terwjjl in Bloemfontein gehandeld werd over de toekomst van dat land, wjjl besproken werd wat spr. noemde de kwestie of Juda en Efraim voortaan als broeders zouden sameDgaan, dan wel of de breuke tusschen de betrokken Staten zou bljjven bestaan. Uit de historie licht spr. ons toe de groote plaats, die het volk daar inneemt. Hjj verhaalt van hun strjjd de tegeu- werking daar ondervonden, en het schrikkelijk leed in bloedige oorlogen geleden. Met tal van feiten toont spr. aan zoowel uit den oorlog van 1880 als van 1896 hoe het volk der boeren in groote mate onrecht is aangedaan om dan aan te wijzen het hooge belang van desamen- komst te Bloemfontein waar tevens beslist wordt over de toekomst van het volk, of het vrjje republiek dan wel een volk van slaven zal zjjn. Met de herinnering aan de Wet, Bejjer, de la Rejj, komt spr. aan zjjn eigenlijk onderwerp over het donkere Afrika. De toestanden der kaffers worden door spr. weergegeven, om dan te wjjzen op de groote moeilijkheid om onder hen, die zoo laag staan, die niet lezen of schrijven kunnen, zelfs geen taal bezitten, om hen daarin het Evangelie te brengen, waarna hjj stilstaat bjj het zendingswerk onder hen, wjjzende op het voorwerp der zending het onderwerp en de middelen. Het voorwerp is het meest primi tieve menscheljjk geslacht dat we kennen. Achterlijk, dom, lui en van godsdienst geen spoor. Men leeft als wilde dieren, de jongens voedt men niet op, maar laat men aan hun lot over, de meisjes opgevoed om later duur te worden verkocht, in hun woorden is de betee kenis van Godsdienst niet duidelijk te maken. Bovendien heeft de kaffer een afkeer en haat tegen den blanke. De eenige weg is om de jeugd te bewerken door middel van scholen, om alzoo een geslacht te kweeken dat misschien na 20 a 30 jaar voor bearbeiding rjjp is. Verder is alleen de Boer de aangewezen persoon om de kaffers te bewerken. Hij kent hen en verstaat ze. Het onderwerp, de zending, mist het vertrou wen. De zendeling is een moordenaar. Met een voorbeeld uit het leven van Oom Paul illustreert spr. dit. Da Herv. Kerk in Afrika heeft geen zending De Kaapgche Kerk wel, maar werkt niet in het meest donkere deel. De Geref. Kerk heeft het zendingswerk aangepakt, op Geref. leest geschoeid, zjj heeft een dienaar, door Pretorias kerk uitgezonden, door Dr. Los bevestigd, die geheel werkt als onze missio naire dienaren echter met deze groote uitzon dering, dat hjj zich heeft verbonden bjj zjjn bevestiging ora nooit meer het Evangelie aan blanken te verkondigen. Dit om zjjns levens wil. Anders was hjj niet veilig. De middelen der zending zjjn niet vele, ge zien de primitieve ontwikkeling De boeren kunnen in hun eigen omgeviog, onder eigen kaffers gezegenden invloed uitoefenen. Verder onderwjjs der jeugd, en alzoo meewerken op dat God door zjjne algemeene genade deze bevolking op hooger levensmilieu brenge, waarna de zegeningen van de particulie ge nade pas door hen kunnen worden genoten. Verder bearbeiding der predikanten opdat men den zendingsarbeid zoo ruim mogeljjk in eigen omgeving toepasse. Het arbeidsveld der Geref. Kerken in Zuid-Afrika is een van die histo rische plaatsen daar, waarbjj spr. ten slotte nog stilstaat om te eindigen met opwekking tot meeleven in dezen moeilijken arbeid en be langstelling te toonen voor wat te Bloemfon tein wordt beslist. Na deze met stille aandacht gevolgde rede wordt gezongen Ps. 22 12 en 14, waarna Ds. Nieboer allen, die hebben meegewerkt tot wel slagen van den Zendingsdag hartelijk dank zegt. Nadat nog gezongen is Ps. 7211 eindigt Ds. v. d. Kooi met dankgebed. Door het fanfarecorps van Vrederust wordt nu nog een slotnummer uitgevoerd, waarna het zangkoor „Sursum Corda" van Bergen op Zoom, nog van zjjn bekwaamheid bljjk geeft door enkele stukken te vingen. Deze welgeslaagde Zendingsdag was door ruim 700 personen bezocht. De collecte voor dekking der onkosten bracht ruim f 61.op, die voor Colportage-arbeid en Evangelisatie op Magelang f 132.terwjjl nog voor ruim f 40. aan Zendingslectuur werd verkocht. E«rk- «n Kflh^elnltiwa TWEETAL. te NiezjjlO. Boersma te Koudum H. Fokkens te Boornbergum

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1920 | | pagina 2