Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland
34e Jaargang.
Vrijdag 1 October 1920.
No. 40
UIT HST WOORD.
Redacteuren Ds. L. BOUMA te Middelburg en Ds G. F. KERKHOF te Oost-Souburg.
Vuti lidmrkirs: D.D. R. J. v. i. VEER. J. D. SIELEISA, F. J. i EIDE, B. MEIJER, H. P. I. S. DE WALLE n F. J. 10LF.
PBRSVERBBN1G1NG ZEEUWSCflB KERKBODE.
HET SPRAK ALS DE DRAAK.
Eenmaal staat te komen de Antichrist,
de meest principieele tegenstander van
onzen Koning en Zaligmaker Christus Jezus.
Vóór de komst van den Antichrist werkt
door alle eeuwen heen reeds de anti
christelijke geest onder de menschenkin-
deren. Dat is die geest, die zich in ver
schillende vormen en kleuren openbaart,
die zich meester maakt van grooto denkers
en voorgangers onder de massa, om door
hun woorden en geschriften de geslachten
der menschenkinderen te beheerschen, en
wel zóó te beïnvloeden, dat zij zich keeren
tegen het Evangelie, tegen Christus'
Koninklijke heerschappij, tegen Gods sou-
vereiniteit en tegen het Woord Gods.
Door alle eeuwen heen oefent op die ma
nier het rijk der duisternis grooten invloed
uit op aarde door onder de menschen te
zenden geesten van leugen en dwaling.
Vooral in de dagen, die vlak aan Christus'
wederkomst voorafgaan zullen, zal de
kracht dier dwaling enorm sterk zijn. En
dat niet het minst onder kringen, waarin
eertijds het Evangelie iDgang vond, maar
die nu zijn afgevallen van de waarheid
en zich werpen in de armen van allerlei
valsche leer en dwaaltheoriën. De anti
christelijke geest grijpt aan de menschen
uit gedoopte natiën, maar die nu niets
meer weten willen van Christus den Zone
Gods en die meenen alle heil uit den
mensch zeiven te moeten verwachten. En
die antichristelijke geest openbaart zich
niet uitsluitend in wereldsche vormen, in
bruut ongeloof, in stoute verwerping van
Gods Woord en Christus' gezag, maar die
openbaart zich evenzeer en dan is hij
niet 't minst gevaarlijk in kerke-
1 ij k e gedaante. Allerlei valsche leer,
met een schijn van vroomheid gemengd,
wordt gepropageerd. Tallooze secten
komen als paddestoelen uit den grond op.
En op die manier zoekt de antichristelijke
geest er velen te verleiden. Hij tracht,
naar het woord van Christus, zoo mogelijk
zelfs de uitverkorenen te verleiden. En
vooral in het einde der dagen zal zich die
macht der dwaling op schrikkelijke wijze
doen gelden.
Dat nu aanschouwde de apostel Jo
hannes op Patmos ook in zijn visioenen,
die hij ons boekte in de Openbaring, ge
lijk blijkt uit boven deze meditatie ge
plaatsten tekst.
Hij zag een „beest opkomen uit de
aarde".
Ieder lezer begrijpt, dat daarmede eene
symbolische voorstelling gegeven wordt
van een of andere opkomende macht.
Dat beest uit de aarde is onderschei
den van het beest uit de zc9, dat Jo
hannes zag opkomen, en van het beest
uit den afgrond en van het beest, in
hoofdstuk 12 „de groote roode draak"
genoemd.
Het opkomen uit de aarde be
duidt, dat deze macht niet van boven
maar van beneden opkomtniet uit den
hemel, maar uit het zondige menschdom,
uit het in duisternis gedompelde mensche-
lijke geslacht. Die macht is uit de aarde
aardsch, en dieszondig, verdorven, on
heilig, verkeerd. Zij ontleent hare be
zieling niet aan God, maar aan den booze.
Het doel van die macht is dan ook om
de menschen van God af te trekken, ze
van het Evangelie van Christus te ver
vreemden, ze niet meer te laten buigen
voor den Christus als Koning Sions.
Dat beest uit de aarde opkomende, is
symbool (zinnebeeld) van het valsche
profetisme; het teekent de macht
van leugen en dwaalleer en sectegeesten,
zie Opoiib. 16 13 en 20 10. Het is
eene openbaring van den antichristelijken
geest, die de leer der waarheid zoekt te
vervalschen, die de betrouwbaarheid van
Gods Woord tracht omver te stooten, die
de belijdenis van Christus' kerk op aarde
tracht te ondermijnen, die door critiek-
oefening op den bijbel de bijbelgeloovigen
tracht af te voeren van het rechte fun
dament ter zaligheid, van den Christus
naar de Schriften, om ze te doen aanhangen
allerlei menschelijke philosophie, een
Christus der fantasie, schijnvrome theo-
riën zonder vaste basiswant op die ma
nier bereikt die dwaalgeest op listige
manier zijn doelde waarheid Gods wordt
geloochend en de leugen, die uit het rijk
der duisternis opdoemt, wordt aangehangen.
Dat is klaarblijkelijk het doel van alle
sectegeest, dwaalleer, valsch profetisme.
Het beest, dat uit de aarde opkomt, is
er op uit menschenzielen te verderven.
Zijn doel is een d u i v e 1 s c h doel,
gelijk de duivel was de amenschenmoorder
van den beginne", Joh. 8 44.
Ia zijn manier van optreden lijkt dat
beest wel wat op den Christus Gods. Het
heeft »twee hoornen, des Lams hoornen
gelijk". Zooals Christus zijne predikers
uitzendt om het Evangelie te verkondigen
aan alle creaturen der aarde, zoo heeft
ook het beest uit de aarde zijn profeten,
die de dwaalleer propageereD, en daarin
schuilt de kracht van dat beest. Hoor
nen zijn beeld van de kracht.
Het beest uit de aarde maakt evenwel
geen propaganda voor de waarheid, maar
voor leugenen, en dwalingen. Het
verleidt de menschenkinderen.
En om dat te doen, gaat het beest uit
de aarde listig te werk. Het verloochent
zijn slangenaard niet. Staat er niet in Gen.
3:1: „De slang nu was listiger dan al
het gedierte des velds?"
Op listige wijze sprak de slang tot de
vrouw: „Is het ook, dat God gezegd heeft:
gijlieden zult niet eten van alien boom
dezes hofs?" en met die listige slangen-
taal verwekte de duivel twijfel aan
Gods Woord in Eva's hart.
Welnu, precies op diezelfde wijze gaat
het valsche profetisme te werk.
Johannes schrijft van het beest uit de
aarde: „Het sprak als de draak".
Nog juister vertaald zou zijn „als een
draak", of„als een slang". Dat wil zeg
gen zoo sissend en zachtlispelend als een
slang haar geluid doet hooren. Stiliekens
komt de slang aanschuifelen, zacht haar
lichaam krommend, om op 't onverwachts
een niet onaangenaam zelfs musicaal gesis
te laten hooren. Dat slangengeluid is heusch
niet angstverwekkend als het blalïen van
een hond of het brullen van een leeuw,
het brommen van een beer of het huilen
van een hyena.
Het slangengeluid klinkt veeleer liefelijk
zacht, betooverend, verleidelijk,aangenaam,
innemend.
Zoo is ook de stem van het valsche
profetisme, de stem van de dwaalleer in
de kerk, de stem van den sectepropagan-
dist. Die stem verschrikt niet, maar lokt
aan. Die stem is zacht, liefelijk, innemend,
aangenaam, bekorend, betooverend. Die
stem laat aangename muziek hooren,
schoone woorden in een liefelijken vorm.
Juist daarom is die stem zoo gevaar lp.
Verleidelijk is ze en tegelijk verblindend,
verderfelijk, doodend door haar vergifti
genden inhoud.
Het beest uit de aarde sprak als een
slang, als een draak.
Daarom moeten we zoo op onze hoede
zijn voor die listige taktiek van dwaal
leeraars. Ze spreken zoo mooi, zoo beko
rend, zoo verleidelijk.
Maar achter die stem schuilt de macht
van den zieleverderver, de anti-christelijke
geest, die tracht twijfel te wekken aan het
Woord Gods. Ook in onze dagen tracht de
duivel menschenzielen te vangen met de
zelfde list als waarmee hij in 't Paradijs
Eva's hart bekoorde„Is 't ook, dat God
gesproken heeft en wee weewie dan
naar dat liefelijkklinkend sirenengeluid
luistert I
Gode zij dank, dat de gemeente des
Heeren, waarin Christus met Zijn Geest
woont en welke Geest haar in alle waar
heid leidt, door dien Geest geleid waar
van valsch vermag te onderscheiden.
Zij toetst alle predikers aan het onfeil
bare Woord Gods. Zij beproeft de geesten,
of ze uit God zijn.
De dwaalleeraars en leugenprofeten, hoe
schoon en verleidelijk hun taal ook klinke,
spreken „uit de wereld", en daarom hoort
hen de wereld, 1 Job. 4 5, maar Gods
volk hoort naar de predikers van het zui
vere Evangelie, gelijk het door de apostelen
is verkondigd en in de Schriften te boek
gesteld, zie 1 Joh. 4 6.
Luistert niet naar 't musicale slangen-
geluid van 't valsche profetisme. Laat u
voeden met de gezonde woorden der Schrift,
en bidt ootmoedig om de verlichting uws
verstands door den Heiligen Geest, dan
zult ook gij waar en valsch van elkan
der kunnen onderkennen. Er is inderdaad
noodig diepe kennis en geoefendheid in de
Schriften om de twijfelwekkende schoone
taal van dwaalgeesten te kunnen onder
scheiden en te kunnen brandmerken gelijk
't behoort, als slangengesis. Dat de geloo-
vigen niet meegevoerd worden met die
verleidelijke taal ligt niet aan hun grooter
veratand noch aan hun knappar of wijzer
zijn dan andere menschen. In 't geheel niet.
Maar dat hebben zij alleen te danken aan
den Heiligen Geest, die in hen woont en
hen verlichte oogen des verstand schenkt,
gelijk Johannes zegt„Hij, die in u woont
(d.i. de Heilige Geest) is meerder (krach
tiger) dan die in de wereld is (d.i. de
antichristelijke geest").
Indien Gods Geest ons hart en verstand
niet verlicht, dan zouden we evengoed als
onze medemenschen ten prooi worden aan
de liefelijke klanken der leugenprofeten,
welke ten verderve leiden.
Vooral in onze dagen hebben wij noodig
gesteund en gesterkt te worden tegen de
bekorende klanken van het valsche pro
fetisme. Daarom ging er ook uit van onze
Generale Synode een krachtig „Getuigenis"
om ons allen te waarschuwen.
Hoedt u voor alle prediking, die aan
Gods Woord twijfel wekt. Hoe schoon in
vorm ook, ze verleidt de zielen. De Heere
Jezus heeft zijne gemeente gewaarschuwd
tegen de valsche profeten, die inschaaps-
kleederen gehuld tot haar zullen komen,
maar die van binnen niet anders zijn dan
grijpende wolven.
Ze spreken als de draak. Ze doen een
lieven klank hooren als slangengeluid, maar
uw geest wordt er door bezwadderd met
doodelijk venijn. Terwijl ge meent levens
brood te eten, eet gij u den dood aan die
verderfelijke dwaalleeringen.
Op velerlei wijze komt 't valsche pro
fetisme op ons aanin dwalende philo
sophie, in valsche religie, in theosofie en
secteleer, in ketterij en wetenschappelijke
critiek op den bijbel.
Bewaart uwe zielen boven al wat te
bewaren is, als gij van verre zulk slangen
gesis verneemt, 't Is de geest van den
Antichrist, die loert op uwe zielen, om
haar te verderven.
Leent nooit 't oor naar theoriëa, die
aanvangen met een: dIs het ook, dat God
gesproken heeft".
Uw kloek en beslist antwoord zij„Ga
achter mij, satanas, want gij verzint niet
de dingen die Gods zijn, maar die des
menschen zijn".
Dankt uwen God, dat Hij u zijne waar
heid deed kennen, van harte belijden en
dat gij haar ook van harte wilt beleven.
Handhaaft haar dan tegenover allerlei
listige leugen profetie.
Christus roept u van uit Zijne heerlijk
heid toe: sHetgeen gij hebt, houdt dat,
totdat Ik zal komen", Op. 2 25.
Kerkhof.
KBBKBUJK LBYB1».
De eenstemmigheid op de Synode.
Abonnementsprijs: per kwartaal b$ vooruitbetaling 90 cent.
Afzonderlijke nummers 7 cent.
Advertentieprijs t 15 cent per regelbij jaarabonnement van
minstens 500 rebels belangrijke reductie.
UITGtAVl YAH DE
Adres tm da Administratie
Firma LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg.
Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot
uiterl|k Vrijdagmorgen te eenden aan de Drukkere
LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg.
En ik zag een ander beest uit de
aarde opkomen, en het had twee
hoornen, des Lams hoornen gelijk,
en het sprak als de draak.
Openbaring 13 11.
Naar mjjn belofte wil ik nog enkele indrukken
weergeven, welke de Generale Synode van
Leeuwarden op mjj gemaakt heeft. Het is meer
malen gebeurd, dat zulk een vergadering van
Gereformeerde kerken met spanning tegemoet
gezien werd, omdat men wist, dat er gewichtige
beslissingen zouden genomen worden, maar dan
bleek het ook wel, dat er geen eenstemmigheid
gevonden werd, tengevolge waarvan ook na da
Synode de verschillen bleven voortduren an een
brandende kwestie geen oplossing kreeg. Da
tweeërlei gedachte bleef en de kerken moestan
er in berusten. Thans echter heerschte er een
eenstemmigheid ook in belangrijke zakenf walke
weldadig aandeed.
Dit is zeker wel der vermelding wa&rJ. Zooals
ieder weet komen er acht-en-veertig afgevaar
digden uit het geheele land samen, van wia de
helft ouderlingen zjjn. Daarbg komen nog de
Professoren in de H. Godgeleerdheid van Amster
dam en Kampen, alsmede onderscheiden broa-