Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland 34e Jaargang. Vrijdag 1 October 1920. No. 40 UIT HST WOORD. Redacteuren Ds. L. BOUMA te Middelburg en Ds G. F. KERKHOF te Oost-Souburg. Vuti lidmrkirs: D.D. R. J. v. i. VEER. J. D. SIELEISA, F. J. i EIDE, B. MEIJER, H. P. I. S. DE WALLE n F. J. 10LF. PBRSVERBBN1G1NG ZEEUWSCflB KERKBODE. HET SPRAK ALS DE DRAAK. Eenmaal staat te komen de Antichrist, de meest principieele tegenstander van onzen Koning en Zaligmaker Christus Jezus. Vóór de komst van den Antichrist werkt door alle eeuwen heen reeds de anti christelijke geest onder de menschenkin- deren. Dat is die geest, die zich in ver schillende vormen en kleuren openbaart, die zich meester maakt van grooto denkers en voorgangers onder de massa, om door hun woorden en geschriften de geslachten der menschenkinderen te beheerschen, en wel zóó te beïnvloeden, dat zij zich keeren tegen het Evangelie, tegen Christus' Koninklijke heerschappij, tegen Gods sou- vereiniteit en tegen het Woord Gods. Door alle eeuwen heen oefent op die ma nier het rijk der duisternis grooten invloed uit op aarde door onder de menschen te zenden geesten van leugen en dwaling. Vooral in de dagen, die vlak aan Christus' wederkomst voorafgaan zullen, zal de kracht dier dwaling enorm sterk zijn. En dat niet het minst onder kringen, waarin eertijds het Evangelie iDgang vond, maar die nu zijn afgevallen van de waarheid en zich werpen in de armen van allerlei valsche leer en dwaaltheoriën. De anti christelijke geest grijpt aan de menschen uit gedoopte natiën, maar die nu niets meer weten willen van Christus den Zone Gods en die meenen alle heil uit den mensch zeiven te moeten verwachten. En die antichristelijke geest openbaart zich niet uitsluitend in wereldsche vormen, in bruut ongeloof, in stoute verwerping van Gods Woord en Christus' gezag, maar die openbaart zich evenzeer en dan is hij niet 't minst gevaarlijk in kerke- 1 ij k e gedaante. Allerlei valsche leer, met een schijn van vroomheid gemengd, wordt gepropageerd. Tallooze secten komen als paddestoelen uit den grond op. En op die manier zoekt de antichristelijke geest er velen te verleiden. Hij tracht, naar het woord van Christus, zoo mogelijk zelfs de uitverkorenen te verleiden. En vooral in het einde der dagen zal zich die macht der dwaling op schrikkelijke wijze doen gelden. Dat nu aanschouwde de apostel Jo hannes op Patmos ook in zijn visioenen, die hij ons boekte in de Openbaring, ge lijk blijkt uit boven deze meditatie ge plaatsten tekst. Hij zag een „beest opkomen uit de aarde". Ieder lezer begrijpt, dat daarmede eene symbolische voorstelling gegeven wordt van een of andere opkomende macht. Dat beest uit de aarde is onderschei den van het beest uit de zc9, dat Jo hannes zag opkomen, en van het beest uit den afgrond en van het beest, in hoofdstuk 12 „de groote roode draak" genoemd. Het opkomen uit de aarde be duidt, dat deze macht niet van boven maar van beneden opkomtniet uit den hemel, maar uit het zondige menschdom, uit het in duisternis gedompelde mensche- lijke geslacht. Die macht is uit de aarde aardsch, en dieszondig, verdorven, on heilig, verkeerd. Zij ontleent hare be zieling niet aan God, maar aan den booze. Het doel van die macht is dan ook om de menschen van God af te trekken, ze van het Evangelie van Christus te ver vreemden, ze niet meer te laten buigen voor den Christus als Koning Sions. Dat beest uit de aarde opkomende, is symbool (zinnebeeld) van het valsche profetisme; het teekent de macht van leugen en dwaalleer en sectegeesten, zie Opoiib. 16 13 en 20 10. Het is eene openbaring van den antichristelijken geest, die de leer der waarheid zoekt te vervalschen, die de betrouwbaarheid van Gods Woord tracht omver te stooten, die de belijdenis van Christus' kerk op aarde tracht te ondermijnen, die door critiek- oefening op den bijbel de bijbelgeloovigen tracht af te voeren van het rechte fun dament ter zaligheid, van den Christus naar de Schriften, om ze te doen aanhangen allerlei menschelijke philosophie, een Christus der fantasie, schijnvrome theo- riën zonder vaste basiswant op die ma nier bereikt die dwaalgeest op listige manier zijn doelde waarheid Gods wordt geloochend en de leugen, die uit het rijk der duisternis opdoemt, wordt aangehangen. Dat is klaarblijkelijk het doel van alle sectegeest, dwaalleer, valsch profetisme. Het beest, dat uit de aarde opkomt, is er op uit menschenzielen te verderven. Zijn doel is een d u i v e 1 s c h doel, gelijk de duivel was de amenschenmoorder van den beginne", Joh. 8 44. Ia zijn manier van optreden lijkt dat beest wel wat op den Christus Gods. Het heeft »twee hoornen, des Lams hoornen gelijk". Zooals Christus zijne predikers uitzendt om het Evangelie te verkondigen aan alle creaturen der aarde, zoo heeft ook het beest uit de aarde zijn profeten, die de dwaalleer propageereD, en daarin schuilt de kracht van dat beest. Hoor nen zijn beeld van de kracht. Het beest uit de aarde maakt evenwel geen propaganda voor de waarheid, maar voor leugenen, en dwalingen. Het verleidt de menschenkinderen. En om dat te doen, gaat het beest uit de aarde listig te werk. Het verloochent zijn slangenaard niet. Staat er niet in Gen. 3:1: „De slang nu was listiger dan al het gedierte des velds?" Op listige wijze sprak de slang tot de vrouw: „Is het ook, dat God gezegd heeft: gijlieden zult niet eten van alien boom dezes hofs?" en met die listige slangen- taal verwekte de duivel twijfel aan Gods Woord in Eva's hart. Welnu, precies op diezelfde wijze gaat het valsche profetisme te werk. Johannes schrijft van het beest uit de aarde: „Het sprak als de draak". Nog juister vertaald zou zijn „als een draak", of„als een slang". Dat wil zeg gen zoo sissend en zachtlispelend als een slang haar geluid doet hooren. Stiliekens komt de slang aanschuifelen, zacht haar lichaam krommend, om op 't onverwachts een niet onaangenaam zelfs musicaal gesis te laten hooren. Dat slangengeluid is heusch niet angstverwekkend als het blalïen van een hond of het brullen van een leeuw, het brommen van een beer of het huilen van een hyena. Het slangengeluid klinkt veeleer liefelijk zacht, betooverend, verleidelijk,aangenaam, innemend. Zoo is ook de stem van het valsche profetisme, de stem van de dwaalleer in de kerk, de stem van den sectepropagan- dist. Die stem verschrikt niet, maar lokt aan. Die stem is zacht, liefelijk, innemend, aangenaam, bekorend, betooverend. Die stem laat aangename muziek hooren, schoone woorden in een liefelijken vorm. Juist daarom is die stem zoo gevaar lp. Verleidelijk is ze en tegelijk verblindend, verderfelijk, doodend door haar vergifti genden inhoud. Het beest uit de aarde sprak als een slang, als een draak. Daarom moeten we zoo op onze hoede zijn voor die listige taktiek van dwaal leeraars. Ze spreken zoo mooi, zoo beko rend, zoo verleidelijk. Maar achter die stem schuilt de macht van den zieleverderver, de anti-christelijke geest, die tracht twijfel te wekken aan het Woord Gods. Ook in onze dagen tracht de duivel menschenzielen te vangen met de zelfde list als waarmee hij in 't Paradijs Eva's hart bekoorde„Is 't ook, dat God gesproken heeft en wee weewie dan naar dat liefelijkklinkend sirenengeluid luistert I Gode zij dank, dat de gemeente des Heeren, waarin Christus met Zijn Geest woont en welke Geest haar in alle waar heid leidt, door dien Geest geleid waar van valsch vermag te onderscheiden. Zij toetst alle predikers aan het onfeil bare Woord Gods. Zij beproeft de geesten, of ze uit God zijn. De dwaalleeraars en leugenprofeten, hoe schoon en verleidelijk hun taal ook klinke, spreken „uit de wereld", en daarom hoort hen de wereld, 1 Job. 4 5, maar Gods volk hoort naar de predikers van het zui vere Evangelie, gelijk het door de apostelen is verkondigd en in de Schriften te boek gesteld, zie 1 Joh. 4 6. Luistert niet naar 't musicale slangen- geluid van 't valsche profetisme. Laat u voeden met de gezonde woorden der Schrift, en bidt ootmoedig om de verlichting uws verstands door den Heiligen Geest, dan zult ook gij waar en valsch van elkan der kunnen onderkennen. Er is inderdaad noodig diepe kennis en geoefendheid in de Schriften om de twijfelwekkende schoone taal van dwaalgeesten te kunnen onder scheiden en te kunnen brandmerken gelijk 't behoort, als slangengesis. Dat de geloo- vigen niet meegevoerd worden met die verleidelijke taal ligt niet aan hun grooter veratand noch aan hun knappar of wijzer zijn dan andere menschen. In 't geheel niet. Maar dat hebben zij alleen te danken aan den Heiligen Geest, die in hen woont en hen verlichte oogen des verstand schenkt, gelijk Johannes zegt„Hij, die in u woont (d.i. de Heilige Geest) is meerder (krach tiger) dan die in de wereld is (d.i. de antichristelijke geest"). Indien Gods Geest ons hart en verstand niet verlicht, dan zouden we evengoed als onze medemenschen ten prooi worden aan de liefelijke klanken der leugenprofeten, welke ten verderve leiden. Vooral in onze dagen hebben wij noodig gesteund en gesterkt te worden tegen de bekorende klanken van het valsche pro fetisme. Daarom ging er ook uit van onze Generale Synode een krachtig „Getuigenis" om ons allen te waarschuwen. Hoedt u voor alle prediking, die aan Gods Woord twijfel wekt. Hoe schoon in vorm ook, ze verleidt de zielen. De Heere Jezus heeft zijne gemeente gewaarschuwd tegen de valsche profeten, die inschaaps- kleederen gehuld tot haar zullen komen, maar die van binnen niet anders zijn dan grijpende wolven. Ze spreken als de draak. Ze doen een lieven klank hooren als slangengeluid, maar uw geest wordt er door bezwadderd met doodelijk venijn. Terwijl ge meent levens brood te eten, eet gij u den dood aan die verderfelijke dwaalleeringen. Op velerlei wijze komt 't valsche pro fetisme op ons aanin dwalende philo sophie, in valsche religie, in theosofie en secteleer, in ketterij en wetenschappelijke critiek op den bijbel. Bewaart uwe zielen boven al wat te bewaren is, als gij van verre zulk slangen gesis verneemt, 't Is de geest van den Antichrist, die loert op uwe zielen, om haar te verderven. Leent nooit 't oor naar theoriëa, die aanvangen met een: dIs het ook, dat God gesproken heeft". Uw kloek en beslist antwoord zij„Ga achter mij, satanas, want gij verzint niet de dingen die Gods zijn, maar die des menschen zijn". Dankt uwen God, dat Hij u zijne waar heid deed kennen, van harte belijden en dat gij haar ook van harte wilt beleven. Handhaaft haar dan tegenover allerlei listige leugen profetie. Christus roept u van uit Zijne heerlijk heid toe: sHetgeen gij hebt, houdt dat, totdat Ik zal komen", Op. 2 25. Kerkhof. KBBKBUJK LBYB1». De eenstemmigheid op de Synode. Abonnementsprijs: per kwartaal b$ vooruitbetaling 90 cent. Afzonderlijke nummers 7 cent. Advertentieprijs t 15 cent per regelbij jaarabonnement van minstens 500 rebels belangrijke reductie. UITGtAVl YAH DE Adres tm da Administratie Firma LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg. Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot uiterl|k Vrijdagmorgen te eenden aan de Drukkere LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg. En ik zag een ander beest uit de aarde opkomen, en het had twee hoornen, des Lams hoornen gelijk, en het sprak als de draak. Openbaring 13 11. Naar mjjn belofte wil ik nog enkele indrukken weergeven, welke de Generale Synode van Leeuwarden op mjj gemaakt heeft. Het is meer malen gebeurd, dat zulk een vergadering van Gereformeerde kerken met spanning tegemoet gezien werd, omdat men wist, dat er gewichtige beslissingen zouden genomen worden, maar dan bleek het ook wel, dat er geen eenstemmigheid gevonden werd, tengevolge waarvan ook na da Synode de verschillen bleven voortduren an een brandende kwestie geen oplossing kreeg. Da tweeërlei gedachte bleef en de kerken moestan er in berusten. Thans echter heerschte er een eenstemmigheid ook in belangrijke zakenf walke weldadig aandeed. Dit is zeker wel der vermelding wa&rJ. Zooals ieder weet komen er acht-en-veertig afgevaar digden uit het geheele land samen, van wia de helft ouderlingen zjjn. Daarbg komen nog de Professoren in de H. Godgeleerdheid van Amster dam en Kampen, alsmede onderscheiden broa-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1920 | | pagina 1