Godsdienstoefeningen Kwestie-Netelenbos. Offitiië®!® Berl«ht0n. Verantwoording van Liefdegaven. INGEZONDEN STUKKEN. VEREENIGINGSLEVEN Uw Familieberichten behooren in de „ZEEUWSCHE KERKBOD E". Zij komen dan onder de oogen van duizenden lezers, die belang stellen in elkanders lief en leed. in de Gereformeerde Kerken in Zeeland op ZONDAG 1Z SEPTEMBER 1920. Classe Middelburg, Classe Zierikzee. Classe Tholen. Classe Goes Classi A x dienstigneid niet verkeerd. O men is zoo religieus. Maar het moet in het vage bleven. Geen belijdenis, geen dogma, als het u belieft. Men wil de wetenschap en vooral de cultuur be houden. Geen afscheid nemen van de wereld. Dat behoeft ook niet. Geen bekrompenheid zal u redder. En het komt op het hart aan. Al deze beweringen hebben waarlijk invloed op sommige gereformeerden. Ook zjj vertellen u dan dat wjj wel eens te veel beginselen hebben gehad. Onze tjjd is bang voor begin selen. D. w. z. voor dingen, die zoo zjjn, omdat God gezegd heeft dat zjj zoo zijn. Onze tijd is ook bang voor een vaste belijdenis, d. w. z. voor waarheden, die waarheden zjjn alleen om de simpele reden dat God ze in Zijn Woord waarheden noemt. En|nu wordt gezegd, helaas ook wel in onzen kring, soms zelfs op den kansel de belijdenis is wel goed, maar wat geeft het u of gij het met den mond belijdt Het hart, daar komt het op aan. Ik vind zulk spreken voor een gereformeerde verfoeilijk. Die belijdenis, met het blosd der vaderen bezegeld, zou dus alleen waarde krijgen door onze volle aanvaarding. Zij zou niets geven dan onder de voorwaarde dat ons hart er in leeft. Het is wat fraais. Daar ligt de gewel dige dwaling onder verscholen, dat de waarheid eerst waarheid wordt als wij dio en voo-zoover wij menschen die aanvaarden. Maar zoo is het niet. De waarheid der belijdenis, der gereformeerde belijdenis, die het meest den vollen raad Gods ons geeft, is een groote troost en een rijke schat voor wie van harte gelooft en haar aan vaardt. Zij is een verschrikkelijke zaak voor den ongeloovige. Zjj is een nog veel ver schrikkelijker zaak voor den man, die haar met den mond belijdt maar met het hart er verre van bleef. Laat ons dat zeggen tot onze jongelieden, die men bslgdenisschuw wil maken. Laat ons tot hen zeggen, dat zjj door die waarheid ge oordeeld zullen worden en dat het daarom zaak ia haar goed te kennen. Mij dunkt, dan komen wij juist aan een anderen kant als waar de ethischen staan. Daar is nog een eigenaardig betoog, dat van ethische zijde gehoord wordt en soms indruk maakt. Men droomt daar nog altijd van een verzoe ning van christendom en cultuur, zooals een Chantepie dat wilde. ti En dan wijst men op die stijve gerefor meerden, die immers altijd de cultuur hebben tegengestaan, maar later meegaan. Daar waren menschen die, toen de spoortrein kwam, over wogen of zjj wel mee mochten rijden. Zij noemden het zonde. Daar waren er die de fiets veroordeelden. Thans rijden zij als alle men schen. Zoo ging het met de vliegmachinein één woord die oude vromen zijn aan allen vooruitgang vjjandig. En nu moeten wjj de wereld met anderen blik aanzien. Niet zoo bang wezen. Fliok meedoen. Niet meer dit verbieden en dat verbieden. Gaat de wereld maar in, als gij maar uw hart zuiver houdt. Ik moet eerlijk zeggen de kracht van dit betoog niet te vatten. Er is een tijd geweest dat Nederland in de cultuur, in wetenschap en handel, voor staat en maatschappij vooraan stondde wereld een paar eeuwen vooruit was. Dat kwam zeker omdat onze vaderen een ethisch preekje gaarne beluisterden Neen, Let kwam omdat zij ge streden hadden voor de echte gereformeerde belijdenis. Als onze vaderen indertijd bijv. allemaal lid waren geweest van zooiets als de N. C. S. V., dan was er nimmer een krachtige republiek der Yereenigde Nederlanden .ontstaan. Daar kan men zeker van zijn. Maar bovendien, hoe onwaar is ook de be wering, dat echte orthodoxe vroomheid, die zich stellig meer dan eens in wereldsche din gen vergist, de oorzaak van vertraging in eenig opzicht zou zijn geweest. Neem de locomotief. Wie heeft het best de beteekenis ervan gevoeld Da Costa. Wie begreep er niets van? Een Thiers bijv., de machtige Fransche minister, die het ding goed vond voor een speelreisje van Parijs naar St. Germain. Het is een alfemeen menseheljjk verschijn sel, dat ongeloof in allerlei uitvindingenen dit ongeloof heeft met het vasthouden aan de gereformeerde belijdenis niets te maken. Als het onzen God belieft een godvreezend man tot een uitvinder te maken, dan zal zulks wel geschieden. En ik kan niet inzien dat halfheid in de belijdenis een mensch meer ge schikt maakt tot het doen van uitvindingen, die de eultuur vooruit helpen. Maar zegt men christenen zijn toch wel eens bekrompen geweest en zij hebben met hun vragen mag dit en mag dat, zich meer dan eens van onschuldige zaken onthouden. Het is waar. Maar wat zegt dat Als een kind zich van iets onthoudt, omdat het ten onrechte meent dat vader en moeder het verboden hebben en vader en moeder ver nemen dat later, zullen zij dan zeggen domme, achterlijke jongen hoe kon je toch zoo dwaas wezan Neen zij zullen het kind in de armen sluiten en God danken dat zij zoo'n gehoorzaam kind kregen. Van dat onthouden is het niets minder geworden. Zoo hebben vele christenen wel eens in ts groote stijfheid dingen afgekeurd, die zij later inzagen niet verkeerd te zijn. Maar geestelijk hebben zjj daaronder niet geleden. En de cul tuur heeft er ook niet onder geleden. Wie hebben zich verzet tegen de machine Niet de vrome lieden, die nauw vasthielden aan hun belijdenis, maar een breede arbeiders bevolking die er gevaar in zag voor zichzelf. Zulke stroomingen tegen de eene of andere uitvinding hebben met het geloof heel weinig te makea. De mensch is van nature bekrompen en daarom zijn er geloovige en ongeloovige be krompen menschen. Maar de geloovige is het best af, want zijn blik wordt telkens weer naar ruimer horizon getrokken, wijl hij gericht wordt naar de eeuwige dingen. Weet ge wat m\j menigmaal frappeert in die menschen, die zeggen dat het toch meer op het leven aan komt dan op de belijdenis? Men zou verwachten, dat zij deze uitspraak deden op grond van hun meening, dat men het met het leven nauwer nemen moet. Maar juist het omgekeerde is het geval. Zij willen de wereld iu. Zij zeggen nietdit mag niet en dat mag niet. Neen zij vervallen in een andere dan de christelijke vrijheid. En die vrijheid is ook groot. Onmetelijk groot. Zoo groot, dat een christen, die zijn eigen hart kent, er bang voor zou kunnen worden, als hij niet wist dat God hem bewaart. Maar juist omdat de gereformeerde belijder zoo vast staat in zjjn belijdenis van de christe lijke vrijheid, daarom is hij zoo sterk in het zich ontzeggen van vele diDgen. Neem een eenvoudig voorbeeld. Gij zjjt vrij in uw maatschappelijk leven omdat gij een groot vermogen hebt. O, pas nu op Dit dringt juist om des te nauwgezetter te leven. Gij moogt met uw geld doen wat gij wilt. Juist, maar daarom zijt gij zoo nauwgezet in het besteden er van. Als het goed met u is namelijk. Hoe meer gij beseft de waarde van de christelijke vrij heid, groot kleinood, des te nauwer wordt uw leven, d.w.z. des te meer hebt gij ts vragen naar den wille Gods, naar geestelijke vastig heden in het leven. Des te meer hebt gij be hoefte om gereformeerd te zjjn. Met hartelijke groeten en heilbede. Uw toegenegen Mabnix. TWEETAL te Idskenhuizen R. Haitsma te Gaast A. S. Schaafsma te Grijpskerk te Stadskanaal W. Bouman te Leiden H. de Bruin te Nieuwendijk te Glanerburg C. Diemer te Silvolde N. WoldiEga te Mildan te HeegS. Groeneveld te Terneuzen G. M. van Rennes te 's Gravendeel te MeliskerkeW. H. Bouwman te Nederhorst den Berg B. Meijer te Ierseke. BEROEPEN te Metslawier en Niawier c.a.E. Beukema te Dragster-Compagnie te Vrijhoeve, Grevelduin-Capelle en Sprang A. G. Wolff te Loenen-Vreeland te Koog-Zaandijk: J. S. Post te Echten (Fr.); te Kruiningen en HollumJ. D. Boerkool cand. te Haarlem te EnumatilJ. Koppe te Franeker te Idskenhuizen R. Haitsma te Gaast te ScheveniDgen (3e pred. plaats)J. Waterink te Zutphen. te Heeg G. M. van Rennes te 's-Gravendeel te Oostburg: A. G. Wolff te Loenen-Vreeland. AANGENOMEN naar Ermelo B. v. Halsema te Hsllum(Fr.); naar Assen (vac.-Gispen)T. Gerber te Oenkerk; naar Wapenvelde: H. van der Zanden te Harmeien BEDANKT voor Koudekerk aan den Rijn: N. G. Kersies te Wezep (Geld.) voor DelftD. B. Hagenbeek te Vlaardiügen voor ZuidlarenJ. Y. Tiemersma te Tzum- marum. Ds. J. E. Vonkenberg. Door de classis Dordrecht der Geref. Kerken is het verzoek behandeld van Ds. J. E. Vonkenberg te. Zwjjn- drecht om hem wegens zijn benoeming tot directeur van den Nederl. Bond van Jonge- liDgsvereenigiogen op Geref. grondslag, naar art. 13 emeritaat te verleenen. De depp. der Part. Synode gaven het advies af te wachten wat de ophanden zijnde Gen. Synode in deze materie zal besluiten. Daarna verlaten zjj de vergadering. Overeenkomstig het uitgebrachte advies wordt gehandeld Alzoo besloot de verg. gezien de verklaring der Geref. Kerk van Zwjjndrecbt, dat zij Ds. Vonkenberg wegens vermelde be noeming op de meest eervolle wijze van zjjn verbintenis aan die kerk heeft ontslagen, harer zijds eveneens Ds. Vonkenberg op de meest eervolle wjjze van zjjn dienst in de cl. Dor drecht te ontslaan, om op de eerstvolgende gewone verg. in Sept. e.k. te beslissen of dit ontslag den vorm van emeritaat zal hebben. De Generale Synode der Geref. Kerken te Leeuwarden heeft, in haar eergister gehouden vergadering, de afzetting van ds. J. B. Nete lenbos te Middelburg met algemeene stemmen gehandhaafd. Ds. Netelenbos was in deze vergadering tegen woordig en werd binnengeleid. Prof Aalders las het kerkrechtelijk deel, Dr. Djjk het dogma tische deel van het uitgebreide rapport der Commissie van prae-advies. Nadat ds. Netelenb;s de gelegenheid kreeg om het woord te voeren, werden de volgende con- clusien genomen De Synode uitspraak doende in zake het bezwaarschrift van br. J. B. Netelenbos te Middelburg. I. erkent de .juistheid van het eerste deel van zjjn bezwaar, en verklaart de door de Classis Middelburg d.d. 9 Juli 1919 op hem toegepaste suspendeering onrechtmatig a. wjjl deze suspendeering ten onrecbJ0 alfl een automatische intreding werd aangeduid l b. wjjl destjjds, schoon eenigen twjjfel aan" gaande sommige gevoelens van br. Netelenbos was gerezen, nochtans niet duidelijk was go- blekeD, dat deze met de drie Formulieren van Eenigheid strijdig behoorden te worden geacht. II. ontkent daarentegen de gegrondheid van het tweede deel van zjjn bezwaar, en ver klaart mitsdien de op hem door den Kerke- raad van Middelburg, bjj besluit van 8 October 1919 toegepaste en de door de Classis Middel burg bjj besluit van 19 November 1919 uitge sproken en door de Part. Synode van 2 en 3 Juli 1920 bevestigde afzetting wettig en recht matig. a. daar door Kerkeraad en Classis, geheel in overeenstemming met de art. 79 en 80 K. O. is gehandeld b. wjjl Oüjuist is de meening van br. Nete lenbos, als zou de schorsing en afzetting niet op denzelfden grondslag zjjn geschied c. wjjl deze grond, de afwijking van br. Netelenbos van de art. 4 en 5 onzer Geloofsbe lijdenis, door de Synode volkomen juist is be vonden, br. Netelenbos gehoord. constateert dat deze leert hetgeen in het rapport uitvoerig is vermeld. III. Besluit van de uitspraak mededeeling te doen aan br. J. B. Netelenbos te Middelburg, Kerkeraad en Classis Middelburg, alsmede aan de Particuliere Synode van Zeeland. Dit besluit werd door de Synode met al- gemeene stemmen genomen. Vervolgens werd besloten de adressen uit Middelburg over deze zaak voor kenuisgeving aan te nemen, en op wat in een ander adres opgemerkt is over het wachtgeld, aan br. Ne telenbos door den Kerkeraad toegestaan, geen uitspraak te doen, aangezien br. Netelenbos zelf zich in dezen Diet op de Synode heefc be roepen. Hierna werd de appellant Netelenbos door den Synode-Voorzitter zeer ernstig toegesproken en daarna ter Synode uitgeleid. CLASSIS ZIERIKZEE. De vergadering der Classis Zierikzee zal ge houden worden op Woensdag 29 September. Stukken voor het agendum in te zenden vóór 22 September D. Mulder, Correspondent. Middelburg9 September 1920. Naar aan leiding van een wensch op de laatstgehouden gemeentevergadering uitgesproken, om aan ouden van dagen en kranken, die de Gods dienstoefeningen niet kunnen bijwonen, lectuur te verschaffen, heeft de kerkeraad besloten voor dat doel een Bibliotheek op te richten. Er zjjn reeds ongeveer 100 nummers aanwezig. De kerkeraad noodigt die broeders en zusters in de gemeente, die daarvoor boeken ter be schikking hebben, vriendelijk uit, deze voor dit doel af te staan en bjj de Commissie voor attestatiën enz. te doen bezorgen. Aan onze ouden van dagen en kranken deslen we mede, dat van de aanwezige boeken reeds gebruik kan worden gemaakt. De Commissie voor ontvangst en uitgave der boeken zit eiken Woensdagavond van 8 tot 9 uur in het bovenkamertje der Noorderkerk. Gevonden in de collecte f 5,voor de diaconie lett. V. Met vriendeljjken dank. Diakenen der Geref. Kerk te Middelburg. ZENDING. Met vriendeljjken dank ontvangen van Keetje Cevaal 100 halve centen; van de kinderen der Chr. school Gravenstraat een doos zilverpapier van Annie van Lujjk 421 halve centen van Magdalena Christiaanse een zakje zilverpapier en 50 cent en van Klaas, Louw en Piet Jon- gepier, Serooskerke, 100 halve centen. M«j. C. Littooij, Molstraat F 90, Middelburg. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie Mjjnheer de Redacteur! Beleefd verzoek ik U eenige plaatsruimte voor het volgende, waarvoor bjj voorbaat mjjn dank. In een ingezonden stuk van mjjn hand, voor komende in Uw blad van 30 Juli '20 werd door mjj besproken de wjjze waarop ik meende dat de in de bijeenkomsten van ds. Netelenbos ingezamelde gelden door de diaconie indertijd werden geweigerd. Uit een daarop gevolgde bespreking is mjj evenwel gebleken, dat de door mjj gegeven voorstelling van zaken op een misverstand be rust, weshalve ik den lezers van Uw blad verzoek mjjn eerste schrijven als ongedaan te willen beschouwen. Hoogachtend, J. Corbé. Middelburg, 8 September 1920. De Geref. Jong. Vereen. Herman Faukeel" vergadert eiken Zondagavond te kwart over acht in de consistorie der Gasthuiskerk, Mid delburg. Rooster van as. Zoadag: Voor de pauze„Opwekking van Lazarus" Joh. 11 door vr. Plansoen. Na de pauze„Gesch. v.h. Calvinisme" Calvjjn door vr. P. van Dijk. C. de Bbuijn, Voorzitter. i. de Wolff, Secretaris. MIDDELBURG Bediening van den H. Doop in de Gasthuiskerk. Collecte Hulpbeb. Kerken. Gasthuiskerk 91/j uur ds. J. H. Telkamp 2 uur ds A. C. Heg van Koudekerke. Hofplkinkkrk 91/i uur ds. A. C. Heg Voorber. H. Av. 6 uur ds. P. J. Baag Em. pred. vau Kamperland. Noordhbkbbk 9% uur ds. P. J. Baag 6 uur ds. J. H. Telkamp VLISSINGEN. Middki.kkrk 9% en 5% uur ds. J. Brinkman Arnbmuidbn 9l/i en 2 uur ds. J. Runia Domburg 9 uur Lezen eeuer Leerr. 2 uur dsJF. J. v. d. Ende Gamngb 9% uur Lezen eener Leerr. 2 uur Geen dienst 6Vs uur ds. G. de Jager. Guijpskbrkb 9 en 2 uur ds. G. de Jager Koudbkbrkb 9 en 2 uur ds. L. Bouma van Middelburg. St. Laürbns 9% en 2 uur ds. F. W. J. Wolf Mbliskbrki 9 en 2 uur ds. F. W. H. Bramer van Hoogeveen. Oostkapbllb 9 en 2 uur ds. Lauwere van Brussel. Sbbooskbbkb 9 en 2 uur ds. W. Faber Souburg 9tyf en 2 uur ds. G. F. Kerkhof Vbbbi 9% en 2 uur Lezen eener Leerr. Vrouwbnpoldbb 9% en 2 uur Lez. eener Leerr. Wbstkapblli 9% uur Üs. F. J. v. d. Ende 2 uur Lezen eener Leerr. Brouwibshavbn 10 en 3 uur ds. F. Tollenaar Bbuinissi 9% en 2 uur Lezen eener Leerr. C I.IJN8PLAAT 10 en G uur ds. F. Staal 2% uur Lezen eener Leerr. Ghbsdijk 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. Haamstbdb 10en 3 uur ds. W. Goedhugs Kampbbland 10, 3 en 7 uur Lezen eener Leerr. Niiuwibkibk 9%, 2 en G uur Lez. eener Leerr. Oostbblind 9%, 2 en 6 uur Lez. eener Leerr. Sohabindïjkb 9% en 2 uur Lezen eener Leerr. Wissbkbbkb9% en 2 uur Lezen eener Leerr. Zibrikzbb 10 en 6 uur ds. C. J. Wielenga Zonnbmairb 9% en 2 uur ds. Z. Hoek AnnaJacobaPoldbr 10% en3uur ds.J.D.Wielenga Bbrgbn op Zoom 9% en 5% uur ds. A. H. v.d. Kooi Kbabbbndijkb 10 en 3 uur ds. A. H. Nieboer PooRTTLirr 9%, 2 en 6 uur Lezen eener Leerr. Billand-Bath 9 en 1% uur dhr. B. W. de Graaf Tholim 10 en 2% uur ds. A. Bolwgn Oud-Vosmibb 9% en 2 uur ds. C. Staal Baarland 10 en 2% uur Lezen eener Leerr. Dbibwbgbn 10% 6n 3 uur Lezen eeuer Laerr. Kapitxi-Bibzilingi 10% en 3 uur ds. A. Scheele Borsblb 10 en 3 uur ds. R. Brouwer Bed. H. Doop. Gobs 9% en 6 uur da. R. J. v. d. Veen 's Gbatbnpoldbb 9% en 2 uur Lez. eener Leerr. Hbinkbnszand 9% en 2 uur ds. P. van Djjk Ibbsbkb 9% en 5% uur ds. B. Mejjer 2 uur Lezen eener Leerr. Wbmbldingb 10% en 3 uur Lezen eener Leerr. Kruiningbn 9% en 2 uur Lezen eener Leerr. Nibuwdorp 10 en 2% our ds. G. Doekes Wolphaabtsdijk 9% en 2% uur ds. A.P. Lanting A.xbl 9 en 2 uur ds. A. Thielen Hobi 9% en 2 unr ds H. v. d. Wal OosTBUBo 10 en 2% uur Lezen eener Leerr. Oostbubg (dienst Aabdbnbubg) 9% en 6% uur Lezen eener Leerr. SonooNDiJKB 10 en 3 uur ds. Hopman van Helmond. Tbrnbuzbn 9% en 2% uur ds. S. Groeneveld Zaamslag 9% en 2% uur ds. H P M.G.deWalle

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1920 | | pagina 3