Godsdienstoefeningen Rijopruisen en Westfaleo. UNIE-BLAADJE No. 54. Afschuwelijk misverstand fforb- «n fltaliMlnfeawi, OffifliëcU Btrlthttn. Verantwoording ran Liefdegaven. Uw Familieberichten behooren in de „ZEEUWSCHE KERKBOD E". Zij komen dan onder de oogen van duizenden lezers, die belang stellen in elkanders lief en leed. in de Gereformeerde Kerken in Zeeland op ZONDAG 22 AUGD8TDS 1920. Classe Middelburg, MIDDELBURG Bediening van den H. Doop iu de Gasthuiskerk. Gasthuiskerk 9lA uur Gesloten Classa Zierikzaa Classe Tholen. Classe Goes. Classa Axal. Het verslag van den geestelijken arbeid in die Duitsche gewesten over het verloopeD jaar, brengt aan de Geref kerken in Nederland het volgende nieuws: Deputaten der elasse Arnhem voor den arbeid onder de Nederlanders in Rgn-Pruisen en Westfalen, voldoende aan de hun opgegeven opdracht, hebben de eer het volgende te rap porteeren. Het jaar 1919 waarover dit rapport loopt, zette donker in. Immers na langdurig lijden nam de Heere op een der eerste dagen van Januari ds. W. B. Renkema tot zich. Reeds in het vorig jaarverslag is een woord van dank bare herinnering aan zijn nagedachtenis gewijd. Toen eenmaal de slag, die lang dreigde, ge vallen was, stonden Deputaten voor de ernstige en mceielijke vraag: Wat nu? Voor de nu herderlooze kerken te Duisburg en Ruhrort droeg de classe aan Deputaten op, te doen wat eens consulente is. Maar wut zouden zij, in den aanvang des jaars doen De politieke omstandigheden waren nog zoo geheel onzeker dat het niet raadzaam werd geacht, hoewel Deputaten op zichzelf van de noodzakelijkheid daartoe wel overtuigd waren, om persoonlijk reeds aanstonds de broeders en zusters in het Rijn-gebied te gaan bezoeken. In de eerste helft van het jaar hebben Depu taten er zich daarom toe bepaald door corres pondentie met de broeders en zusters aldaar, de gemeenschap te onderhouden. Maar toen de toestand eenigermate verbeterde, de afvaardiging uit Duitschland naar de classi- cale vergadering hervat werd en de overschrij ding der grens minder moeielijkheden met zich meebracht, werd in het najaar begonnen vaca turebeurten in Duisburg en Heiligenhaus te vervullen. Van de vereenigingen op ons terrein zijn nog slechts eenige verspreide leden overgebleven, met wie in Essen een samenspreking heeft plaats gehad. Van de ontwikkeling der toe standen in de toekomst zal afhangen of het mogelijk zal blijken onder deze verstrooiden nog arbeid te verrichten. Dat voor niet weinigen gevaar dreigt, is duidelijk. In Ruhrort is van de eens zoo liefelijk ople vende gemeente slechts een zwakke schaduw overig. Vroeger bezochten vele schippers hier de samenkomsten der gemeente. De oorlog deed dit ophouden. Eerst geleidelijk kan hierin onder den zegen des Heeren weer verbeteriug komen. Op versterking van het overblijfsel in Ruhrort, zijn Deputaten dan ook ernstig bedacht. In Duisburg kon op 27 Sept. weer voor het eerst het H. Avondmaal worden bediend. Een broeder deed openbare geloofsbelijdenis en een vijftal kinderen werden gedoopt. Ook in Heiligenhaus werd de gemeente bewaard in den wervelstorm van oorlog en revolutie. Door de classe worden nu geregeld vaca turebeurten toegestaan, die tot nog toe door de Deputaten zelve zijn vervuld. Van de wenschelijkheid dat een broeder zich meer geregeld en ook in de week aan dezen arbeid wijden kan, zijn Deputaten overtuigd. Zg hebben thans in den Heer Boorsma, die Ciassikaal gerechtigd is een stichtelijk woord te spreken een broeder gevonden, die zich voor dezen arbeid wil geven. (Op de classis-verga- dering te Arnhem 1 Juli 1920 gehouden werd deze broeder voor een jaar aangesteld.) Waar wg dus staan voor een geleidelijke uitbreiding van den hervatten arbeid, blijven Deputaten krachtig aandringen op den steun van al onze kerken door gebed en gaven TOT EEN TEEKEN. Opdat dit tot een teeken zij onder ulieden wanneer uwe kinderen morgen vragen zullen, zeggendewat zijn u deze steenen Jos. 4 6 Wij zijn nu, naar wg hopen, met onze scholen met den Bijbel aan 't einde van de woestijn- reize, die wel ongeveer tweemaal veertig jaar heeft geduurd. Wij staan gereed, Kanaao, het land waarop wij met onze scholen recht hebben, in te gaan. Onverwacht zijn wij door de Jordaan gegaan en op den effen rechtsbodem gekomen. Wat zullen wij doen? Rusten? Ons legeren in de vlakke velden van Jericho, om daar te blijven en het land te laten in de handen van hen, die het verontreinigen Dat zij verre Nu moeten wij aan het veroveren. Met de geestelke wapenen, die de Heere ons in Zijn Woord schenkt, moeten wij aan 't werk. Zelfs moeten wij niet lang wachten, Geen getalm. De poli tieke strijd is uit. De paedagogische vangt, aan, zal wel langer dan 80 jaar duren, zal meer krachtinspanning en zelfopoffering vragen dan de schoolstrijd tot nu toe van onze vaders en van ons heeft geëischt, en stelt ons en onze kinderen voor een heilige taak. De vervulling van die taak zal ons noch onzen kinderen mogelijk zijn, indien wij ver geten wat God in het verleden gedaan heeft en de wegen verlaten, waarin onze ouders en grootouders hebben gewandeld. De zaak van de School met den Bijbel blijft de zaak des Heeren, die wij nooit anders dan in Zijne kracht kunnen verdedigen en bevorderen. Te staan in des Heeren kracht, dat moeten wij en onze kinderen leeren. Dat wil de eere Gods. Daaraan herinnert ons het verleden. Dat predikt ons de Uniecollecte. De herinnering aan het verleden en aan Gods daden in dat verleden heeft Gods volk altijd noodig gehad. Bfj de instelling van het Pascha had de Heere erop gerekend. „Het zal geschieden, wanneer uwe kinderen tot u zullen zeggen wat hebt gij daar voor een dienst Zoo zult gij zeggen: dit is den Heere een paaschoffer, die voor de huizen der kinderen Israels voorbij ging in Egypte." Dat paaschlam zou de nieuws gierigheid der kinderen opwekken, en de ouders nopen tot verhaal van den dienst in en den uittocht uit Egypte. Behalve sacrament van het verbond Gods, was dat Pascha voor het volk tot een teeken van de daden Gods. Zoo was het ook na den doortocht door de Jordaan. De steenen uit het midden der Jor- daanbedding werden aan den rechteroever der Jordaan opgericht tot een teeken, een monu ment, dat sprak van de machtige daad Gods, die Israël binnen Kanoau bracht. Zouden wfj aan zoo'n teeken geen behoefte hebben Zouden wij er niet reeds een hebben Zouden wij het niet gaarne behouden, ja be hoorlijk onderhouden Tot een teeken is ons de Unie-collecte. Als in Augustus of September de collectanten bij u aan huis komen met de Unie Collecte, dan zullen uwe kinderen vragen„waarvoor dient toch die collecte wat is dat toch En dan moet gij aan 't antwoorden. Dan zjjt gij niet getrouw, als gij alleen zegt: dat is voor de School met den Bijbel. Gij moet méér gaan vertelleD. Gij moet dien kinderen vertellen van vóór 70 en 30 jaar, hoe toen hun groot-en overgrootouders zijn verongelijkt en hebben moeten offeren en lgden om hun kinderen het eenig goede onderwijs te doen genieten met gebed en dankzegging, met gezang en lezing van Gods Woord, door onderwijzers, die den Heere Jezus liefhadden en dienden en die knap waren om de kinderen goed te onderwijzen. Van dien schoolstrijd gaat gij hun dan wat vertellen, en hoe God in Zijne ontferming de harten van de mensehen zóó veranderd heeft, dat wij nu zooveel meer vrijheid hebben, even veel als alle andere menschen in Nederland. Gjj gaat dan uw kinderen zeggen, dat gij uit dank baarheid aan uwen en hunnen God uw dank offer in die collecte schenkt, en dat zij uit hun spaarpot ook iets daarin geven moogt. Dan gaat gij met de uwen zingen God heeft bij ons wat groots verricht, Hij zelf heeft onzen druk verlicht. Dan kunt gij hun de namen noemen van Minister Mackay, Minister Kuyper, Minister De Visser, van De Savornin Lohman en Pier- son en zoovelen meer. Gjj krijgt door die col lecte als door een teeken zooveel heerlijke din gen te vertellen, dat gij die Augustus-coliecte niet gaarne missen zoudt. Uw geloof wordt er door versterkt. Al was zij maar een monument zonder meer, zooals die steenen van Jozua, dan was zij reeds al de moeite waard, die hare organisatie eischt, Maar ook zakelijk beteekent zij veel en heeft zfj terdege recht van bestaan. Uw eigen school heeft mogelijk onder de nieuwe wet niet zooveel noodig, hoewel dat ook niet mee zal valleo, als gij de school haar karakter van School met den Bijbel wilt doen behouden. Uwe onderwijzers moeten niet alleen w i 11 e d, maar ook kunnen Christelijk on derwijs geven, waarvoor zij ook eigenlijk een diploma moeten hebben. Dat is te krijgen. En als ze 't hebben, moeten ze er voor beloond worden. Maar die belooning moet gij als ouders geven, en dat kunt gij doen door de Unie- Collecte. Uwe onderwijzers moeten opwassen en toe nemen in de kennis van de Christelijke op voedingsleer. Daartoe moeten zfj onderzoeken en studeeren. Gij behoort er voor te zorgen, dat aan uwe school een bibliotheek voor hen verbonden wordt. Daarvoor kunt gij uwe Unie collecte voor een deel gebruiken. Bovendien is er zooveel, waaraan de Unie collecte noodig besteed moet worden. Mag ik het eens zóó zeggen: de Heere uw God zal niet verlegen staan met uw dankoffers, al wa ren ze nog zoo grootLaat de man, die in uwe plaats de collecte organiseert, alles wat hij niet aan eigen school besteedt, maar zenden aan den penningmeester der Unie. De alge- meene vergadering der Unie van het volgend jaar zal dan wel beslisser, waarvoor dat geld het best besteed wordt. Allerlei roept. Een leerstoel voor Hooger Onderwijs in de Paedagogiek moet er komen die kost jaarlijks ettelijke duizenden. Daaraan moet de Unie meewerken. Voor de opleiding van onderwijzers zal wel flinke steun noodig blijven. Roepstemmen als uit Suriname, zullen wel niet zoo spoedig zwijgen. Waarlijk, de al- gemeene vergadering houdt keus genoeg. Tot een teeken waren die steenen van Jo sua voor ieder die ze zag. Dat monument werd niet hodekt. Laat zoo de Unie-collecte gerust publ ek gehouden worden. Het danken voor de verlr8gen ruimt) voor de Scholen met den Bijbel is een vrije zaak. Evenzoo het brengen van een dankoffer. Alleen vergete men niet, dat er zijn, die danken en offeren willen, en van wie gij dat niet verwacht hadt: ook die niet danken en nog minder offeren, van wie gü het toch wel hadt mogen verwachten. Tot welke behoort gij „Offert Gode dank en betaalt den Allerhoogste uwe geloften". De heeren dr. J. G. Geelkerken en dr. J. C. Brussaard hebben zich tot de synode gewend, die 24 Aug. D. Y. te Leeuwarden samenkomt, teneinde revisie te vragen van het afzettiDgs- besluit, dat ds. Netelenbos getroffen heeft. In hun adres stellen genoemde heeren het zoo voor, dat er eigenlijk geen sprake kan zijn van af gaan van art. 4 en 5 onzer belijdenis. Al hebben zfj ook zelf ernstige bezwaren tegen sommige uitdrukkingen, die de heer Netelendos gebezigd heeft, toch is deze niet van de Gere formeerde leer afgeweken, ook niet in zijne geruchtmakende brochure „de grond van ons geloof". Men heeft hem misverstaan. Men, d. w z. de classis Middelburg, de synode van Zeeland, de heeren professoren Geesink, Honig, Hoekstra en ds. Landwehr. Daarbij is het af- zettingsbesluit ook formeel niet in orde, zoodat ds. Netelenbos wsl ernstige reden tot klachte heeft en ds eer onzer Kerken in het gedrang komt. Eén lichtpunt is er in deze verwarrende constellatie. De heeren Geelkerken en Brussaard behooren tot de weinigen, de 16 studenten zonderen we uit, die het denken en streven des heeren Netelenbos wel vatten en niet mis verstaan. Misschien wel, doordat hun lidmaat schap van da N. C. S. Y. hen geleerd heeft, waarheid en dwaling scherp van elkander te onderscheiden. Wanneer in latere tijden de geschiedenis on zer dagen in „woord en beeld" nog eens het licht zal zien, zou het niet ongepast zijn, be halve 'n kiekje van de 16 Amsterdamsche stu denten, ook in den tekst op te nemen het wel gelijkend portret van ds. Netelenbos, geflan keerd door het conterfeitsel van z|jne paranym- phen Geelkerken en Brussaard, die hem zoo goed begrepen en daarom kloekmoedig verde digd hebben. (Frieech Kerkblad DRIETAL te Ermelo B. v. Halsema te Hallum R. K. M. Hummelen te Heerenveen D. Pol te Boskoop. TWEETAL te Overschie: A. B. W. M. Kok te Velzen H. Z. de Mildt te Spgkenisse te Zuidlaren J. Y. Tiemersma te Tzummarum F. Wiersma te Oosterbierum. BEROEPEN te Koudekerk a.d. Rfjn N. G. Kerssies te Wezep te Westbroek G. Krugswgk cand. te Amersfoort te Zuidwolde (Dr.)J. D. Boerkool cand. te Haarlem te FijnaartG. Krugswgk cand. te Amersfoort te Wapenveld (Geld): H. v. d. Zanden te Harmeien te Breukelen J. A. Tazelaar te Haarlemmer meer (Oostzijde) te Tienhoven (U)J. G. Fernhout, prop. te Arasterdam te Coevorden M. Ufjtenhoudt te Emlicheim te Delft (vac. Ploos van Amstel)D. B Hage- beek te Vlaardingen AANGENOMEN naar Utrecht: Dr. H. Kaajan te Rot'erdam; naar GiesendaraS. O. Los te Leerdam. BEDANKT voor WoudsendJ. S. Post te Echten voor Koog-Zaandijk N. Buffinga te IJmuiden voor Ureterp: J. Tonkens te Lutjegast. Afscheid van Metslawier ds. D. v. d. Meu- len met Hebr. 13 20 21 van Niezijl ds. K. Bakker met Openb. 2 10b van Uithuizen ds D. v. D|jk met Jes. 54 1113. Ds. J. Veenstra te St. Anna Parochie her dacht zijn 25-jarig ambtsjubileum met Ps. 71 17—18. W. Voor hen, die in de Noorder-, Hofplein- of Gasthuiskerk een plaats wenschen, houdt de Plaatsencommissie a.s. Dinsdag 24 Aug., des avonds van 89 uur zitting in de consistorie der Noorderkerk. De voorn. Commissie, J. W. den Hollander. C v. d. Klbijn. W. v. d. Kleijn. Meliskerke, 7 Aug. Heden ontvingen wij van onzen beroepen Herder en Leeraar den WelEer w. heer ds. A G. Wolf, te Loenen-Vreeland be richt, dat h|j geen vrijmoedigheid heeft kunnen vinden om onze roeping op te volgen. W|j z|jn teleurgesteld. Wijze de Koning der kerk, die weet wat w|j van noode hebben, ver der den weg, opdat w|j, kon 't zijn binnenkort, den man Zijns raads mogen vinden. Namens den Kerkeraad, C. Polderman, Scriba. ZENDING. Met vriendelijken dank ontvangen van J. de Ridder 100 halve centen. Mbj. C. Littooij. Molstraat F 90, Middelburg. OntvaDgen collecten van de Gereformeerde Kerken in de elasse Middelburg voor de Theol. Faculteit aan de Yr|je Universiteit te Amster dam. Arnemuiden f 24,20 Domburg f 15,45 Ga- pinge f 5,92 Grgpsfeerke f 30,20 Koudekerke f 21,56Vs St. Laurens f7,13; Meliskerke nog niet ontvangen Middelburg f55,96lA Oost- kapelle f 17,31XA Serooekerke f 28,16 Son- burg (Oost en West) f 18,58 Veere f 12,90; Vlissingen f 55,03Vs Vrouwepolder f 7,72 Westkapeile f4,16Vs- De Correspondent voor de classicale collecten, A. Pont Middelburg, 19 Aug. 1920. 2 uur ds. W. Faber Hovpi.kinkkrk 9lA uur dhr. A. Punt 2 uur Gesloten Noorderkerk 9lA uur ds W. Faber Bevestiging van ds J. H. Telkamp. 6 uur ds. J. H. Telkamp Intrede. VLISSINGEN. Middklkkrk 9*A en 5lA uur ds. J. Brinkman Abnbmuidbn 9lA en 2 uur ds. J. Runia Wegens schilderen der kerk in de Chr. School. Domburg 9 uur ds. F. J. v. d. Ende 2 uur Lezen eener Leerr. Gahngb 9lA en 2 uur ds G. de Jager Grijprkbrkb 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. Koudekerke 9 en 2 uur ds- A. C. Heg St. Laurens 9lA en 2 uur ds. G. H. Toebes; Meliskerke 9 en 2 uur ds. K. Teen van O. en N. Bildtdgk. Voorber. H. Av. Oostkapbi.lb 9 uur ds. F. W. J. Wolf 2 uur Lezen eener Leerr. Serooskbrkb 9 en 2 uur dhr. Weasels ber. pred. te Veere. Souburg 9Vt en 2 uur ds. Bolinan Veere {BA en 2 uur Lezen eener Leerr. Vrouwenpolder 9lA uur Lezen eener Leerr. 2 uur ds. F. W. J. Wolf Wbhtkapeixb 9lA uur Lezeu eener Leerr. 2 uur ds F. J. v. d. Eude Brouwershaven 10 en 3 uur ds. F. Tollenaar Bruinissb 9l/a en 2 uur Lezeu eener Leerr. Ccujnspi.aat 10 en 6 uur ds. F. Staal 2Vs uur Lezen eener Leerr. Gebrsdijk 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. Haamstede 0lA en 3 uur ds- W. Goedhugs Kamperland 10, 3 en 7 uur Lezen eener Leerr. Nibuwbbkbbk 9%, 2 en 6 uur ds. Eskes Em. pred. te Leiden. Oostbrland 9lA, 2 en 6 uur Lez. eener Leerr. ScHABENDiJKE 9l/i en 2 uur ds. Douma van 's Graveuhage. Wissbkirke 91/i en 2 uur Lezen eener Leerr. Zibkikzbb 10 eu 6 uur da. C. J. Wielenga ZONNEMaire 9% 6D 2 UUT ds. Z. Hoek AnnaJacobaPoldbr 10lA euBuur ds.J.D.Wielenga Bergen op Zoom 9lA en 5*A uur ds. A. H. v.d. Kooi Krabbbndijkb 10 en 3 uur ds. A. H. Nieboer Poortvliet 9*A, 2 en 6 uur Lezen eener Leerr. Rilland-B atb 9 en PA uur dhr. B. W. de Graaf Tholen 10 en 2lA uur Lezen eener Leerr. Oud-Vosmeer 9lA en 2 uur ds. C. Staal Baarland 10 en 2lA uur Lezen eener Leerr. Dbibwbgbn 10lA en 3 uur Lezen eener Leerr. Kapellb-Biezblingb 9lA eo 2 uur ds. A. Scheele Borsilb 10 en 3 uur ds. G- Doekes n.m. Bed. H. Doop. Gobs 9lA en 6 uur ds. R J. v. d. Veen 'a Gravenpolder 9lA en 2 uur ds. R. Brouwer Hbinkbnszand 9lA en 2 uur ds. P. van Dgk Ibrsekb 9Vs en 5Vs uur ds. B. Mejjer 2 uur Lezen eener Leerr. Wbmeldingb 10lA en 3 uur Lez. eener Leerr. Kruiningbn 9lA en 2 uur Lezen eener Leerr. Nibuwdorp 10 en 2*A uur Lezen eener Leerr. Wot.phaartsdijk 9lA 6d21A uur Lez.eeuer Leerr. Axel 9 en 2 uur Hoek 9lA en 2 uur Oostburg 10 en 2Vi uur ds. A Thieleu ds H. v. d. Wal Lezen eener Leerr. Voorber. II. Av. OeSTBUBG (dienst Aardenburg) 10 en 2Va uur Lezen eener Leerr. Voorber. H. Av. Sohoohdijib 10 eu 3 uur ds. J. R. Goris Tbrnbuxbn 9lA en 2Ya uur ds. S. Gróeneveld /aanslag 9lA eu 2lA uur ds. H P M.G.deWaile

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1920 | | pagina 3