Godsdienstoefeningen Zeeland. Noord-Brabant en Limburg UIT Dl P1B». Onwaar en Onwaardig. (Nog eenmaal: de qnaestie ds. Netelenbos). Arbeid en loon. Kerk- en ftshttlnftnwi. OMelëcls Berichten. Geref. Kerk Middelburg. Verantwoording van Liefdegaven. Gereformeerd Theologisch Tijdschrift. Hebt gB het al gehoord in de Gereformeerde Kerken in Zeeland op ZONDAG 1 AUGUSTUS 1920. Class® Middelburg, Classe Zierikzee. Classe Tholen. Classe Goes. Classe Axel. Ds. L. Bouma, Middelburg Ds. R. J. van der Veen, Goes Oud. D. Mulder, Zierikzee Oud. D. Scheele Azn Terneuzen Secundi Ds. G. Doekes, Ds. G. F. Kerkhof, Oud. J. Donner, Oud. J. Verkerke, Nieuwdorp Souburg Goes Bergen op Zoom Ds. W. Bosch, Almkerk Ds. S- Doornbos, 's-Hertogenbosch Oud. H. Both, Besoyeu Oud. A. C. v. Drimmelen, Klundert Secundi Ds. H. de Bruh'n. Ds. D. Sikkel, Oud. A. Bax Gzn., Oud. F. Bulthuis, Nieuwend\jk Klundert Zevenbergen Venlo Onderstaande stukje wordt overgenomen uit de Bazuin van 23 Juli jl. G. F. K. De Redactie van „de Nederlander" liet er zich tot ons leed onlangs toe verlokken te schrjjven „Ook al houdt men zich enkel aan de mededeelingen van ds. N., die behoorlijk ge documenteerd zijn, dan kan niemand ontkennen, dat geheel deze procedure den toeleg bewijst, om ds. N. schuldig te verklaren, zonder dat hem behoorlijk en precies en voorgoed wordt med-gedeeld waarop hij zich te verdedigen heeftzonder behoorlijken waarborg, dat de aangeklaagde zich voor zijne verdediging kan voorbereidenzonder inachtneming van het beginsel, dat de beklaagde het laatste woord moet hebben, en dat den getuigen van beide zijden gelijk recht van spreken moet worden gegund". De7e beschuldiging is onwaar en onwaardig. Ik meen geenszins te kort te doen aan hetgeen door den kerkeraad, de classe en de particuliere Synode in deze zaak is gedaan, als ik opmerk, dat ten slotte het rapport van de Commissie van Advies (bestaande uit prof. Geesink, prof. Hoekstra, ds. Landwehr en ondergeteekende) tot de afzetting van ds. N. heeft geleid. Welnu deze Commissie (die met ds. N. zelfs niet sprak over zijn Advies in zake het grava men van dr B.) heeft er ernstig en biddend naar gestreefd, zoo mogelijk ds. N. voor de Geref. Kerken te mogen behouden en heeft dezen toeleg door woord en daad duidelijk aan ds. N. getoond. In elk geval wist ds. N, bij de op zijn ver zoek gehouden tweede en derde conferentie met de Commissie van Advies „precies' waarop hij zich te verdedigen had. Dientengevolge had ds. N. ook ruimschoots den tijd zich voor zijne verdediging voor te bereiden. Eveneens schonk de kerkeraad van Middel burg op z\jn verzoek aan ds. N. den tijd schrif telijk zijne bedenkingen tegen de conclusie van het rapport der Commissie van Advies in te brengen, alvorens de kerkeraad zijne laatste beslissing nam. Ja, aan die laatste beslissing ging vooraf eene bespreking tusschen ds N. eenerzijds en collega Hoekstra en ondergetee kende anderzijds, die uren duurde en waarbij de geheele kerkeraad tegenwoordig was- Wat blijft er op deze wijze van de beschul diging van „De Nederlander" over en mag van een christelijk blad niet verwacht, dat ze haar intrekt? Nog dit. Ik sta in de stellige overtuiging, dat wan neer ds. N. precies alles meedeelt aan ethische Godgeleerden wat hij over zijn standpunt ten opzichte van de H. S. heeft gezegd, deze Theo logen zonder aarzelen zullen erkennen, dat de Commissie van advies terecht constateerde af wijking van de gereformeerde belijdenis. Aan hen, voor wie „de waarheid is boven al", verschaft de procedure in zake ds N. helder licht mits zij nauwkeurig het standpunt van ds. N. in zake de H. Schrift kennen en op de hoogte zijn met de verschillende opvattingen van de ingeving des Bijbels. Als straks ds. N. voor de Generale Synode letterlijk herhaalt zijn gevoelen in zake de Heilige Schrift, dan zal heel de deskundige theologische wereld erkennen, dat de Commis sie van Advies juist oordeelde en dus ook de kerkelijke vergaderingen, die zich bij het rap port der Commissie aansloten. Natuurlijk zal dan de Commissie van Advies en aan de Synode niets liever zijn, dan her roeping van zijn dwalend gevoelen. En dit blijve een zaak des gebeds Maar zonder herroeping staat voor de Com missie vast, wat het oordeel der Generale Synode zijn zal. Horna. Er is een tijd geweest, dat de werkgevers voor het minst mogelijke loon het meest moge lijke werk gedaan zochten te krijgen. Deze zwarte tijd ligt nog niet zoo heel ver achter onzen rug. Het waren de dagen, toen gezongen kon worden „het lied van het hemd". Op het gebied van den arbeid bestonden toestanden, die met recht God geklaagd en ten hemelschrei end genoemd konden worden, zonder dat men behoefde te vreezen zich aan overdrijving schul dig te maken. Het loon der arbeiders is inder daad opgeklommen tot den Heere Zebaoth, omdat het verkort is geworden. Het zijn niet de socialisten alleen, die daar een oog voor hebben gehad, ook al hebben zij het luidst deze dingen van de daken gepredikt, en de donkere schildering dezer wantoestanden dienstbaar ge maakt aan de propagandeeriDg hunner revolu tionaire beginselen. Ook het christelijk geweten heeft zijn stem er tegen verheven, al moet het hierbij toegegeven worden, dat vele christenen ongevoelig den maatschappelyken jammer heb ben aanschouwd en de maatschappelijke ongerechtigheid zonder consciëntiebezwaar hebben helpen bestendigen. Dat was toen de algemeene regelhet minst mogelijke loon voor den meest mogelijken arbeid. Die zwarte dagen zijn voorbij. De zonde is getuchtigd en wordt nog getuchtigd. In de wereldgeschiedenis is waar te nemen een wereld gericht. De kruik gaat zoolaDg te water tot zij berst. De arbeider is zijn loon waardig, zegt de Schriften het is recht, dat ieder loon ont vangt naar zijnen arbeid. Wat natuurlijk niet beteekent, hoewel velen in onze dagen het alzoo schijnen te verstaan, dat alle arbeid gelijkelijk beloond moet worden. De kwaliteit en de kwan titeit van den arbeid dient hier voorzeker wel in rekening te worden gebracht. Dat een man, die ten volle staat voor zijn werk, op gelijke wijze bezoldigd moet worden als een ander, die ternauwernood een halve kracht kan worden geacht, getuigt niet van een gezonde opvatting der dingen. Alle waar is naar zijn geld. Op ieder gebied ook op dat van den arbeid Som migen z\jn het dubbele waard, van wat zij ontvangen en anderen de helft nog niet, van wat zij verdienen. Doch dit niet uit het oog verloren zijnde, moet het met de Schrift in de hand worden gezegd, dat de arbeider zijn loon waard iszulk een loon, dat hij met God en met eere zichzelven en de zijnen kan onder houden. De zwarte dagen van het minste loon voor het meest mogelijke werk zijn voorbijgegaan. De geweldige wereldberoering heeft er een eind aan gemaakt. Maar nu dreigt er een ander en niet minder ontzettend en verderfelijk gevaar. Het gevaar, dat men voor het meest mogelijke loon den minst mogelijken arbeid zou willen verrichten. De loonen stijgen, en dat is op zichzelf zoo vreese- lijk niet, al vraagt men zich wel eens af, waar de grens zal blijken te zijn, want aan alle elas ticiteit is een einde maar het onrustbarende is de algemeene klacht over de toenemende ver mindering van arbeidsprestatie, over de ljjntrek- kerij bij den arbeid. De Schrift zegtde arbeider is zjjn loon waar dig. Maar dit mes snijdt van twee kanten. De arbeid moet naar waarde worden beloond, en bij de bepaling van dat loon moet gevraagd worden, naar hetgeen recht en goed is voor God. Doch de arbeid moet dan ook waarlijk arbeid zijn noeste vlijt, inspanning van alle kracht, aanwen ding van alle talenten od vermogens; energieke arbeid van hoofd en hand. Al wat uwe hand vindt om te doen, zegt de Schrift, doet dat met uwe macht. Het is een god- delooze regel: het minst mogelijke loon voor den meest mogelijken arbeid. Het heeft zich ge wroken. Maar het is een niet minder goddelooze regelhet meest mogelijke loon voor den minst mogelijken arbeid. Ook dit zal zich wreken. De arbeider is zijn loon waardig. Maar de weegschaal moet dan ook in het effen. Arbeid in de eene en loon in de andere schaal. Niet veel arbeid tegen weinig loon, ook niet veel loon tegen weinig arbeid. De schalen moeten gelijk zijn. Dat is recht voor God. Laten onze christelijke arbeiders dit niet ver geten Laten zij een voorbeeld geven. Goed loon, maar ook goed werk. Ik hoorde laatst van een karwei, waar het met de lijntrekkerij verschrik kelijk toeging. Slechts één werkman deed er niet aan mee en die één was een christen. Zoo behoort het. Gij z$t het zout der aarde. Dit is beter, dan wanneer gezegd wordtchristelijk of niet-christelijk, het is allemaal gelijk Laten bij de inzinking van den arbeidslust, welke een van de bedenkelijkste en gevaarlijkste verschijnselen is in onzen doodeljjk kranken tijd, de belijders van den Christus Gods nooit vergeten het woord des Heilands„Werkt, zoolang het dag is!" Jezus heeft niet, gelijk lasterend gezegd is, de luiheid gepredikt. Maar Hij heeft gezegd „Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ookIa Zijn voetstappen wandelend, zult gij zegen zien rusten op uw loon maar anders zal de vloek het verteren. Laman. DRIETAL te Oude Pekela R. Haitsma te Gaast en Praam S. O. Los te Leerdam H. P. M. G. de Walle te Zaamslag. TWEETAL te De BildtC. A. v. Nood te Lopik G. v. d. Zanden te Renkum. BEROEPEN te UreterpJ. Tonkens te Langeslag te Utrecht: dr. H. Kaajan te Rotterdam; te Zalk, St. Pancras en Heer-Hugowaard J. G. Fernhout cand. te Amsterdam te Hardenberg J. v. d. Meulen te Schoonoord te KrommenieG. Kruijswjjk cand. te Amers foort te HuizumF. W. H. Bramer te Hoogeveen te Woudsend J. S. Post te Echten te HeegJ. Waterink te Zutfen. BEDANKT voor OudegaR. Middelveld te Hoogkerk voor Oppenhuizen G. Ploos v. Amstel te El burg voor MeedenK. Prins te Balk. Wijkverdeeling. I. De wijken A, B, G, H en I Langedelft tot Markt, St. Janstraat, Zusterstraat en Nieuwe Haven de ouderlingen J. J. Fanoy en W. A. de Rjjcke Sr. II. De wijken I Markt, Gravenstraat, Gort- straat, Vlissingschestraat en Hoogstraat, K Zuidzijde Langeviele en wat hiervan ten zuiden ligt ais Geere, Gortstraat, Vlissingschestraat, Beenhouwerssingel, P Vlissingsch Wagenplein en Teerpakhuizen, Q vanaf de Winterstraat tot zuidzijde van de Zandstraat de ouderlingen J. Janse Jz. en L. Janse. III. De wijken P Maisbaai tot en met de Stationstraat, U en V Oude Vlissingeche weg (westzijde) en nog enkele gezinnen op Nieuw en St. Joosland, de ouderlingen L. Joosse en B. Lahr. W. A. de Rijcke Sb., waarn. Voorz. J. J. Fanoy, Secretaris. Gevonden in de collecte f 5,voor de Diaconie onder letter V. Hiervoor dank. Diakenen der Geref. Kerk te Middelburg. BOEKAANKONDIGING. 21e jaargang. Afl. 2 Juni 1920. Oranje- Nassau drukkerij, Baarn. Een aflevering met zeer interessante artikelen. Allereerst een van ds. J. Waterink van Zut fen over „Nederlandsche trekken in het karakter der „reformierten Gemeinden" over onze Oos telijke grenzen". Daarna het slot van K Schil- der's artikel over den „Ondergang van den Antichrist", waarin allereerst de vraag onder oogen wordt gezien of bij Christus' wederkomst ook de ongeloovigen in een punt des tijds ver anderd zullen worden, en daarna besproken het afzonderlijke gericht dat gaan zal over den persoon van den Antichristterwijl het gevoelen verdedigd wordt, dat met den val van den An tichrist ook onmiddellijk „de waanzin van het feest der geculmineerde zonde" zal gebroken zijn. Ten derde levert dr. H. W. van der Vaart Smit een lezenswaardig artikel over de Rec torale Ovatie van prof. Visscher in Utrecht, waarin hij constateert diens afwijken van de Gereformeerde lijn. Voor hem is Visscher tenzij .hij deze oratie herroept voortaan niet meer „de banierdrager eener Gereformeerde wereldbeschouwing aan de Utrechtsche Uni versiteit". Eigenaardig is de conclusie, waartoe dr. v. d. V. Smit opeens komt „Ja, de eisch, dat de opleiding van de aanstaande dienaren des Woords, om der wille der waarborgen aan die opleiding te stellen, staan moet onder meer rechtstreeksche zeggenschap der kerk, ontvangt bij dergelijke wetenschappelijde verwordingen van princi- piën, aanmerkelijken steun", eene conclusie, die ons evenwel nog wel wat te machtig is. Beter zijn we 't met hem eens, als hij zegt: „De Vrije Universiteit vindt grond voor haar bestaan", maar o.i. ligt de diepere oorzaak van zulke afwijkingen in het aanvaarden eener philosophie, die niet gebaseerd is op de beginselen der H. Schrift. En dat gevaar dreigt tegenwoordig overal, ook bjj philosofen die een philosoof als prof. Visscher teljjfgaan cn weerstaan» We moeten niet de philosofische lijn op. Een philosofie, die rekent met Gods Woord, is uitnemend maar verreweg de meeste philosofischie systemen en redenee ringen gaan buiten de beginselen der Schrift om. Ds. Ferwerda schrijft een korte „Kroniek" omdat de vacantie lokt en komt daarom nog eens terug op zijn vorig onderwerp: Gerefor meerd internationalisme, waarbij hij den zeer verstandigen raad geeft om maar eeDs uit „scharrelen" te gaan bij de Calvinistische na buren. Voorts wijst hij op het verschijnsel, dat „de jongeren" niet alleen bij ons, maar ook in de ongeloovigekringen breken met de „ouderen", waaruit hij concludeert tot het bestaan van een probleem de gezinskwestie. Met een heen wijzing naar de belangrijke agenda der a s. Generale Synode besluit bij. Met de recensie van een Duitsch philosophisch handboek van dr. Th. SimoD, door prof. Hoek stra, wordt deze aflevering geëindigd. We lazen 't geheel met belangstelling en genoegen. Een geluk is 't, dat ons Tijdschrift nog niet begraven behoefde te worden Steunt 't, broeders, opdat zijn bestaan ver zekerd blijveKerkhof. INGEZONDEN STUKKEN. {Buiten verantwoordelijkheid der Redactie Tijdens de kermis houdt de Geref. Jonge- ling8vereeniging haar Anti-Kermisavonden 1 Van 2—7 Aug. eiken avond om 8 uur (pre cies in het Militair Tehuis (bovenzaal). Hebben alle Kerkbodelezers reeds hun besluit genomen? Hebben alle Gereformeerde jonge lingen reeds hun plannen gemaakt Waar gaat gij naar toe Naar de markt Ach doet me een genoegen. Lees dan nog eens de Kerkbode van vorige week. Daar kont gij 2 stukken lezen over het gevaar der kermis. De kermis is een gevaar Kom daarom naar ons. lederen avond een referaat. Bovendien is er een groote voorraad van voordrachten en samenspraken. Ook muziek en zang. Het zal er ongetwijfeld hoogst gezellig zijn. Rooster van 27 Aug. 2. „De eere Gods in de historie gehandhaafd," door I. de Wolff. 3. „Een held in volle wapenrusting" door A. F. de Jong. 4. „De ondergang der eerste wereld" door G. de Wolff. 5 „Psalmen in den nacht" door P. de Jonge 6. „De joDgeliDg en de wereld" door H. Meerman. „Vriend! gij hier?" door F. A. de Jong. 7. „In strijd met Gods Woord" door J. J. Schuman. Namens de regelingscommissie, dh Wolf. N. B. Zondag 1 en 8 Augustus houdt de J. V. geen vergadering. MIDDELBURG Bedieniug van den H. Doop in de Hofpleinkerk. Gasthuihkkbk 9lA uur Cand. Wessels van Goes 2 uur Gesloten Hofplein kurk 9tyi uur Gesloten 2 uur ds. W. Faber van Serooskerke. Woensdag 4 Aug. 10Vs uur ds. G. H. Toebes Huwelijksbevestiging. Noordbrkbrk 9*A uur ds. W. Faber 6 uur Cand. Wessels VLISSINGEN. Middelkerk 9ty» en 5*A uur ds. A. P. Lanting van Wolfaartsdgk. Arnbmuidbn 9Vi en 2 uur ds. J. Runia Domburg 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. Gapingi 9lA en 2 uur ds. H. R. Nieborg van Heerjansdam. Grijpskbrkb 9 en 2 uur ds. P. J. Baafj Em. pred. te Kamperland. Koudbkireb 9 uur Lezen eener Leerr. 2 uur Cand. I. K. Wessels St. Laubbn8 9la en 2 uur ds. G. H. Toebes Voorber. H. Av. Mbliskbrkb 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. Oostkapelli 9 en 2 uur ds Dalhuijzen Em. pred. Skrooskbrkb 9 en 2 uur Lezen eener Leerr.? Souburg 9Vi en 2 uur G. F. Kerkhof Bed. H. Av. en Dankz. Vbbrb 9lA en 2 uur Lezen eener Leerr. Vrouwbnpoldbr 9*A en 2 uur ds. F. W. J. Wolf Bed. H. Av. en Dankz. WisTKAFBi.Li 9lA en 2 uur ds F. J. v. d. Ende Brouwershaven 10 en 3 uur ds. F. Tollenaar Bruinissb 91/i en 2 uur Lezen eener Leerr. Cclijnsplaat 10 en 6 uur ds. F. Staal 2Vs uur Lezen eener Leerr. Gbirsdije 9 en 2 uur Lezen eener Leerr. Haamstbdb 10lA en 3 uur ds. W. Goedhuis Kamperland 10, 3 en 7 uur Lezen eener Leerr. Nieuwirkirk 9lA, 2 en 6 uur Lez. eener Leerr. Oostebland 9lA, 2 en 6 uur Lez. eener Leerr. Scharbndijkb 9lA en 2 uur ds. Douma van 's Gravenhage. Wissbkbbkb 9lA en 2 uur Lezen eener Leerr. Zierikzee 10 en 6 uur ds. C. J. Wielenga Zonnbmaibb 9Vi en 2 uur ds. Z. Hoek AnnaJacobaPoldbr 10y, en3uur Lez. eener Leerr. Bbrgbn op Zoom 9*A en 5lA uur ds. A. H. v.d. Kooi Kbabbbndijkb 10 en 3 uur ds. A. H. Nieboer Poortvliet 9lA, 2 en 6 uur Lezen eener Leerr. Rilland-Bath 9 en DA uur dhr. B. W. de Graaf Tholen 10 en 2*A uur ds. C. Staal Bed. H. Av. Oud-V08MBIR ÖXA en 2 uur Lezen eener Leerr. Baarland 10 en 2Vt uur ds. R. Brouwer Driewegen ÏO1^ en 3 uur Lezen eener Leerr. Kapellb-Bibzelingb 9lA en 2 uur ds. A. Scheele Borsblb 10 en 3 uur Lezen eener Leerr. Gobs 9lA en 6 uur ds. J. G. Mijnen van Baarn. 's Gravbnpoldbr 9Vi en 2 uur Lezen eener Leerr Hbinkbnszanb 9Vi en 2 uur ds. P. van Djjk [brsbkb 9xA en 5Va uur ds. B. Meijer 2 uur Lezen eener Leerr. Wbmbldingb 10lA en 3 uur Lez. eener Leerr. Kbuiningbn 91/» en 2 uür Lezen eener Leerr. Nieuwdorp 10 en 21/» uur ds G. Doekes Woi.phaartsdijk 9lA en 2"ur ds. Tibben Em. pred. te Haarlem. Voorber. H. Av. Axel 9 en 2 uur ds. A Thielen Hoek 9*A en 2 uur ds H. v. d. Wal Oostbubg 10 uur Lezen eener Leerr. 2Vj uur ds. Goris OesTBUEG (dienst Aardbnbubg) 10 uur Lezen eener Leerr. 6Vs uur ds. Goris Schoondijke 10 uur ds. J. R. Goris 3 uur Lezen eeDer Leerr. Terneuzen 9tA en 2Vs uur Prof.dr.H.Bouwman van Kampen. Zaamslao 9tA en 2xh uur ds. R. Koolstra van Hoek van Holland.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1920 | | pagina 3