Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland
34e Jaargang.
Vrijdag 16 Juli 1820
No 29
UIT HET WOORD*
Redacteuren Ds. L. BOUMA te Middelburg en Ds Q. F. KERKHOF te Oost-Souburg,
lasti lidivirkirsD.D. R. J. v. iVEER, J. 0. «IELEI6A, F. J v. i EIRE, B. MEIJER, H. P. I. G. OE NALLE bi F. I. L VQLF.
UIT&AY1 YAH DE
FERSVBREBN1GING ZEEÜWSCHB KERKBODE.
Adrts vu dt Administratie j
Firma LITTOOIJ A OLTHOFF, Middelbarg.
Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiên tot
u i t e r 1 k Vr jdaf morf en te zenden aan de Drukkere
LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg.
BOUWT GIJ UZELVE.
I.
Het z;ch-zelf-bouwen waartoe de dienst
knecht des Heeren, Judas, hier opwekt en
vermaant is een bouwen op het geloof.
Hij schrijft toch: bouwt gij u zelvi op
Uw allerheiligst geloof.
Vraagt ge nu onzen kantteekenaars
waaraan ge bij dat woordje geloof" te
denken hebt, dan geven ze U de keuze
tusschentwee opvattingen. Bij het woordje
„geloof" teekenen ze aan „dat isop het
vertrouwen, dat gij hebt op den Zalig
maker Jezus Christus, om dat te behouden,
daarin toe te nemen en daarop alle Chris
telijke deugden te vestigen". O f „Op
de leere der heilige profeten
en apostelen, die gij geloofd en een
maal aangenomen hebt, om daarin dage
lijks meer toe te nemen en bij deze vast
te blijven".
Om den zin van het woordje „geloof"
echter goed te vatten moet ge van de,
door de kantteekenaars te gegeven, wijsheid
van keuze tusschen deze twee maar niet
gebruik maken en het woord „geloof"
nemen in een zin, die beide deze beteeke-
nissen omvat.
Als Judas van dat geloof preekte als van
„Uw geloof" dan denkt hij ongetwijfeld
aan dat geloof, gelijk het subjectief ge
werkt was in de harten der lezers van
zijn brief. Maar dan denkt hij niet alleen
daaraan. Dan denkt hij bök aan de leere
der heilige profeten en apostelen, waarop
dat vertrouwen op den Heere Jezus Chris
tus gegrond was. Daar is toch geen ver
trouwen zonder kennis. En omvat dan het
woord „geloof" hier die beide beteekenis-
sen „vertrouwen" en „leer", de rairuk
valt dan, in het verband, op de laatste.
Te denken is dan hier bij het „geloof"
vooral aan de leer der waarheidaan
dié leer der waarheid en dat geloof, waar
van de apostel in vs. 3 gezegd heeft, dat
die eenmaal den heiligen overgeleverd zijn.
Tot die vermaning van het zich-zelf-
bouwen op het allerheiligst geloof vond
Judas n.l. aanleiding (blijkens het verband)
in opnemende dwaalleer. Niet daarin vond
hij die aanleiding dat de lezers van zijn
brief al te intellectualistisch waren wel
hun hoofd vol zetten met allerlei dogma's
maar het vertrouwen des harten lieten
verkwijnen. Van zulk een kwaad van
overwerking van het hoofd en overwerking
van het hart spreekt de brief niet. Een
geheel ander kwaad gaf Judas aanleiding
naar de pen te grijpen. Dat kwaad was
het kwaad van de dwaalleer. Van
zulke dwaalleer, die ook op den wandel
een ellendigen en verderfelijken invloed
uitoefende en getypeerd wordt in een drietal
goddeloozenKaïo, Bileam en Korach (vs.
11.) Naar de meening van vele uitleggers
waren er in de gemeente ingeslopen j >deD,
die, in bun vrijzinnigheid en zucht tot
een losbandig leven, een afkeer hadden van
de strenge wet van Mozes en die nu,
komende van een gemeente, die zich be
roemde in de vrijheid, aansluiting zochten
bij de Christelijke gemeente. De vrijheid
in de gemeente vereenzelvigden zij met
hun verkeerde opvatting van de vrijheid
en meenden dan, dat zij in die gemeente
hoorden. En deze goddelooze menschen
gingen dan, zoogenaamd met het Evangelie,
verdedigen hun goddelooze levenspractijk.
Tegen die schrikkelijke dwaling gaat nu
de vermaniDg uit om te staan naar opbouw
in het allerheiligst geloof. En die vermaning
wil dus allereerst er toe bewegen toe te
nemen in de kennis van de leer des
Evangelies.
Wanneer toch de adressanten van dezen
brief onervaren waren in de leer des Evan
gelies, zouden ze lichtelijk zich laten mis
leiden door iemand, die hen wilde wijs
maken, dat de zondedieüst kon gepaard
gaan met het Evangelie. Een uit zijn ver
band gerukte tekst als b.v.»Waar de
Geest des Heeren is, aldaar is de vrijheid"
kon hen dan doen meenen, dat bij die
vrijheid alles geoorloofd was.
Maar wanneer zij ervaren zouden zijn
in de leer des Evangelieszouden weten
wat het Evangelie als geheel leert, dan
zouden ze tegen zulke verderfelijke dwa
lingen gewapend zijn en zich daarvoor niet
laten verlokken tot het wandelen op
zondige en schadelijke wegen.
Daarvoor was noodig toeneming in de
kennis van het geloof. En die toeneming
moest dan komen in den weg van opbouw.
Kaïo, Bileam en Korach 1 Hoe ziet ge
ze in onzen tijd herleven 1 Kaïa, de man,
die voor broedermoord niet terugdeinst,
maar Abel, dien bij om zijn geloof
doodslaat. Bileam, die zijn doel zoekt te
bereiken, door de lusten des volks in 't
gevlei te komen. Korach, de revolutionair.
In het veel besproken bolsjewisme",
vindt ge ze alle drie, èa Kaïo, die voor
broedermoord niet terugschrikt èa Bileam,
die van de hartstochten gebruik maakt en
die ontketend om maar zijn doel te be
reiken en Korach, die de van God gestelde
ordinantiën met voeten treedt in revolu
tionair verzet.
En ook dit vindt ge nu, dat deze knech
ten van Satan zich aandienen in een
Christelijk gewaad. Daar zijn er immers,
die zich noemen Christen-revolutionair. In
Duitschland zyn er, die zich uitgeven voor
Christelijke Bolsjewisten 1
En hoe leerzaam is het volgende bericht,
uit de N. R. C. van 5 Juli j.l. ook voor den
toestand in ons vaderland.
Een voorganger van de afdeeling Bus-
sum van den Ned. Protestantenbond hield
op de laatste jaarvergadering van dien
Bond te Zaandam een rede, waaruit zijn
bolsjewistisch gevoelen duidelijk sprak.
Men meende aanvankelijk dat dit optreden
schade zou doen aan die afdeeling en velen
voor hun lidmaatschap zouden bedanken,
maar het tegendeel bleek het gevolg te
zijD. Eén lid zeide wel zijn lidmaatschap
op, maar 88 nieuwe leden lieten zich in
schrijven en nog 10 begunstigers.
Wat is dan noodig onderscheiding der
Geesten om zich door die dwalende gees
ten niet te laten afleiden van den weg
des heils. Hoe noodig is opbouw in het
allerheiligst geloof!
Maar hierover moet wélde klacht
worden opgeheven, dat er zoo weinig
is dat noodige z i c h-z e 1 f-b o u w e n op
het allerheiligst geloof. Wat gegeven wordt
io de voorlichting van de mannen van
Gereformeerde wetenschap, wat uitgedeeld
wordt in de prediking en op de catechisatie,
in de Christelijke pers en op de vergade
ringen van ODze Geref. JongeliDgsvereeni-
gingen en dergelijke, wordt zoo weinig
verwerkt.
Waar zijn de huisgezinnen waar's Zon
dags na den kerkdienst gesproken wordt
over den inhoud van de prediking en
het daarin gebrachte Woord Gods? Hoe-
vele 2ijq de catechisanten, die z'ch ernstig
voorbereiden voor de catechisatie en die
daarna thuis het gehoorde verwerken
Waar zijn de huisgezinnen, waar de ouders
ook toezien op het catechisatiewerk van
hun kinderen? Hoevele zija de leden van
onze jongelingsvereenigingen en knapen-
vergaderiögen en dergelijke, die ook zelf
wat doen die maar niet passief zijn in
het ontvangen maar ook actief? Hoevelen
zijn er, in 't algemeen gesproken, waar ge
vindt dat zich-zelf-bouwen op het
allerheiligst geloot?
Dat dit alles ganschelyk zou ontbreken
zouden we niet willen beweren. Die huis
gezinnen zijn er nog weldie catechisanten
zijn er nog weldie leden van onze jon
gelingsvereenigingen en andere vereeni-
gingen zijn er nog wel, die zelf arbeiden
maar dat dit alles te weinig gevonden
wordt, dat staat wel vast en blijkt ook uit
het volgende.
Kenmerkend is voor onzen tyd een
tweeërlei klachteen klacht over de Over
heid en een klacht over de kerk.
Volgens velen is er aan de overheid zoo
wat niets goeds meer. De overheid doet
alles verkeerd en schiet in alles tekort. Van
allerlei moest de overheid, volgens hen,
doen en zij doet zoo wat niets. En op
staatkundig terrein komt een nieuw dogma
op, dat die de beste staatsburger is, die
het heftigst tegen die voorgewende tekort
koming van de overheid protesteert. Maar
de oorzaak is, dat men de overheid wil
laten doen, wat verricht moest worden door
eigen initiatief. Als de menschen zelfs gaan
aanvatten, zal verminderen de klacht over
de overheid.
En wat een klachten vallen op kerkelijk
terrein te beluisteren over de kerk. Daar
deugt volgens velen aan die kerk
zoo wat niets meer. En in die beschouwing
is de beste christen hij, die 't meest aan
critiek doet. Hoe bewijst dan die overmacht
van critiek dat teveel wordt geëischt van
de kerk omdat ontbreekt, wat Judas noemt,
het zich-zelf-bouwen op zijn allerheiligst
geloof.
En zal er nu waarljjk komen de beteriDg
waarom men roept; zal er in dezen tjd
verweer zijn tegen de goddelooze dwaal
leer, die de zielen zoekt te verleiden, dan
is noodig dat zich-zelf-bouwen.
Moge er dan komen een luisteren en
doen naar de vermaning van Judas, den
dienstknecht des Heeren en meer en meer
gevonden worden dat z i c h-z e 1 f-b o uwen
op zijn allerheiligst geloof.
MKBKJEL1JK LETE1V.
Eerste Walchersche Pro Rege-dag op
Weslhove.
Abonnementsprijs: per kwartaal bjj vooruitbetaling 90 cent.
Afzonderlijke Bummers 7 cent.
Advertentieprijs 15 cent per regelb® jaarabonnement van
minstens 500 regels belangrijke redactie.
Maar, geliefden, bouwt gij uzelve
op uw allerheiligst geloof, biddende
in den Heiligen Geest.
Jddas 20.
Eq de vermaning is er dan een tot een
zichzel f-b ouwen op het allerheiligst
geloof. Bouwt gij u z e 1 v e op uw aller
heiligst geloof." Het was den apostel niet
genoeg, dat zy aan zichzelf zouden laten
arbeiden om gebouwd te worden in
hun allerheiligst geloof; hij wilde, dat zij
ook zelf daarin actief zouden werkzaam
zijn. Hun beeld mochten zijn lezers niet
vinden in den leerling die wel trouw ter
school komt, maar thuis nooit wat doet.
Hun beeld moesten zij vinden in den leer
ling, die ook trouw gebru kt de gelegenheid
hem geboden om kennis op te doen maar
die dan ook thuis zoekt zichzelf verder te
bekwamen. Ook dat laatste was noodig
met het oog op het groote gevaar, dat
dreigde van de verleidende dwaalleer. En
op dat laatste vestigt dat woord bijzonder
den nadruk, als het aanwijst de roeping
zich-zelf te bouwen.
Eq zoo mag op deze vermaning ook in
onze dagen wel met allen nadruk gewezen
worden.
Eq als we dan zien op die dreigende ge
varen van de dwaalleer, behoeven we niet
te klagen, dat het ons ontbreekt aan de
noodige voorlichting om die dolende gees
ten te kunnen onderscheiden. Van de leids
lieden van ons Gereformeerde volk ver
schijnt studie na studie, die in helder licht
stelt wat de geloovige te denken heeft van
wat onder schoonen schijn en met groote
beloften hem wordt voorgespiegeld maar
afwijkt van den regel des Evangelies. De
DSteenen" tot den opbouw van zijn aller
heiligst geloof worden den geloovige niet
onthouden. En die asteenen" worden hem
ook uitgedeeld. De kerk en de pers en
allerlei vereenig'mgen brengen die asteenen"
onder zijn bereik.
Heij.
De Zeeuwen zijn in den regel niet haaitig,
als het een nieuwe zaak geldt. Niet dat zjj
minder nieuwsgierig zfjn dan anderen, want
als ik dit zeide, zou ik mg vergissen. In dit
opzicht is er naar ik meen geen onderscheid.
Op Walcheren althans zjjn we wel begeerig
om iets nieuws te zien en te hooren. Maar ik
bedoel, dat de bewoners van onze eilanden niet
zoo spoedig er toe overgaan om zich voor een
nieuwe zaak te geven, daarvoor te werken.
Maar al doen we het niet spoedig, als de zaak
deugdelijk is, dan komt het toch wel in orde.
Dat hebben de mannen begrepen, die onze jonge
mannen aansporen om vrijwilliger te worden
van den landstorm, en het blijkt dat z$ hun
doel bereiken. Daarover verblijden we ons,
want de zaak is noodig en goed. Als er een
aanslag gesmeedt wordt tegen de veiligheid van
ons volk, dan is ieder, die de wapenen weet
te hanteeren, verplicht om de orde te hand
haven.
Daarom juichen we het ook toe, dat er op
Zaterdag den 24ste Jnli a.s op Westhove een
samenkomst gehouden wordt, waarin onder
scheiden sprekers het woord zullen voeren over
onderwerpen, welke uitlokken om te gaan hoo
ren. Daarbij zal er muziek zjjn en gemeen
schappelijk gezang. Als het weer gunstig mag
zjjn, dan kan het een namiddag van intens ge-