Weekblad voor de Gereformeerde Kerken in Zeeland 34e Jaargang. Vrijdag 23 April 1920. No 7 Redacteuren Ds. L. BOUMA te Middelburg en Ds. G. F. KERKHOF te Oost-Souburg, lasfi MmrïmDl R. J. i. d. ÏEEI, J. 0. IIELEMM, F. I s. I ESÖE, B. S3EIJER, H. P. N. G. DE WALLE sb F. ff. J. WOLF. UITGAYB VAN DE PERSVBRBBN1GING ZBEUWSCHB KERKBODE. Adr«e v» ds Administratie Firma L1TTOOIJ OLTHOFF, >flddslbnrg. DIT HET W(KJ IIIX OVERTUIGING VAN ZONDE, GERECHTIGHEID EN OORDEEL. Wie het zoet van Jezus' nabijheid ge niet, wil Hem altijd bij zich houden. En de gedachte, ver van Hem of zonder Hem te moeten leven, ia ondraaglijk zwaar voor wie Jezus liefheeft. En al weten wij, dat Jezus dicht bij ons kan zijn en wij bij Hem, ook al is Hij lichamelijk nu hoog daar boven in den hemel en al zijn wij beneden op de aarde, toch kan al wie Jezus als zijn Zaligmaker kent, zich ge makkelijk voorsteilen, wat smart het voor de jongeren van Jezus moet geweest zijn, toen Hij zei, van hen te zullen scheiden. De droefheid daarover vervulde hun hart. Geen wonder. Maar ook geen wonder, dat Jezus hen nu in die smart komt troosten. Want, waar Hij zonder omwegen de harde werkelijkheid laat zien aan zijn discipelen, daar doot Hij ook, voor wie Hij liefheeft, de bron der vertroostingen vloeien. Waar Hij zei,,I k ga u verlaten," daar zei Hij ook, dat de Trooster komen zou. Geen ellende zoo groot en geen ge dachte zoo neerdrukkend, of er is een volkomen tegenwicht in den Goddelijken troost, dien Jezus ons biedt. In Johannes 16 troost Jezus Zijne disci pelen over Zijn ophanden zijnd heengaan mot de belofte van den Trooster. Let daarop eensHij troost met een be lofte. Met wat Hij eerst later doen zal. Met een belofte sterkt en troost Hij ook nu nog altijd Zijn volk. Gods volk kan nu eigenlijk nog alleen bij de belof ten leven. En dat zal zoo blijven tot aan het eind der dagen. Met Zijne beloften houdt de Heere ons vast en staande. We kunnen niet leven bij de dingen, die we zien, maar bij de komende dingen, bij de beloften, bijN het geloof in de waarachtig heid van hetgeen Hij ons heeft toegezegd en beloofd. Maar zullen we nu in die Goddelijke beloften een genoegzamen troost hebben voor leven en voor sterven, dan is 't noodig niet alleen, dat die beloften er zijn, maar dan is 't ook noodig, dat die belof ten ons toespreken, ons op het hart ge bonden zijn, dat die beloften Gods in Christus ons dragen en ons kracht instor ten. En daarvoor zorgde Jezu3 nu ook bij Zijn discipelen. Hij was de auteur van de beloften, Hij gat ze, Hij zei vooruit, wat Hij doen zou, maar bovendien zorgde Hij ervoor, dat de jongeren die beloften aan grepen in het geloof en dat ze erdoor werden versterkt, verkwikt en opgebeurd. Hg troostte ze ook met de beloften. Doch, wanneer Christus nu heengegaan zou zijn van Zijn discipeleu, wie zou dan bewerken, dat zo die beloften indachtig bleven on erdoor werden bemoedigd en gedreven tot vaste hope. Ook dan zou Christus het doen, maar dan door den Heiligen Geest, dien Hij zenden zou, door dien anderen Trooster, die bij hen blijven zou in eeuwigheid. Het was wel moeilijk te verstaan voor de discipelen en het leek hun wel onge rijmd toe, dat Jezus' heengaan hun gewin was, »doch", zei Jezus, »Ik zeg u de waar heid, het is u nut, dat ik wegga, want indien Ik heenga, zoo zal ik den heiligen Geest tot u zenden en Die, gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel". Ja, 's Hee- ren heengaan bracht gewin, groot gewin n.l. de komst van den Geest, Die ervoor zorgen zou, dat temidden van een wereld vol haat en vijandschap het evangelie van Jezus Christus niet vergeefs zou worden gebracht door Zijn getuigen. Die geest zou komen doen, wat Hij nu nog immer doet: de wereld overtuigen. Er is een geest uitgegaan, al van oude tijden af, al van 't begin der schepping Gods, om heel de wereld te verleiden. Te verleiden tot zonde, aan te sporen rus teloos tot overgave aan en tot volharding bij het leven der zonde. De zonde wordt door de menschen gediend onder aandrij ving van een geest. Een geest, die heel de wereld aanzet om alle ongerechtigheid te doen, om te lasteren en te vloeken, om don Sabbath te schenden en te rebel- leeren tegen de machten, om ontucht an zingenot te zoeken, om hebzucht te be drijven, om te liegen, te bedriegen en te stelen. Om alle zonde te zoeken en het evangelie der genade van Jezu3 Christus te verachten en te bestrijden. Om te sma len en te spuwen, den »infame", om de conscientiëa te smoren en 't oordeel weg te denken en van ganscher harte te vol gen de goden van den tijd. Om te ver blinden, en te verharden en te misleiden. Die geest werkte van ouds. Die geest werkt nog. Er is een geest uitgegaan om heel de wereld te verblinden. Maar er is ook een andere geest, een Geest, die uitgaat om de wereld te overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oord:el. De Heilige Geest overtuigt de wereld van der wereld zonde. Die geest is het, welke do menschbeid tot de kennis van haar zonde brengt. Hoe di8 Geest dat doet, laat ik nu eens daaralleen zij dit gezegd, dat de Geest daarbij gebruik maakt van de Heilige Schrift, van de prediking der apostelen en profeten, van de onderwijzing in het Woord. Maar hoe dan ook, de Geest des Heeren brengt de overtuiging bij aan de wereld, van hare zonde. Van het on miskenbare feit der zonde, van de groote zondes c h u 1 d, van de bittere, wrange zondev r u c h t. Maar merkt nu opJezu3 zegt, dat de Heilige Gee3t de wereld overtuigt van één zonde, die eigenlijk de zonde is, de groote allesbeheerschende zonde der wereld, zóó groot, dat ze alle verder bewijs van zonde overbodig maaktde zonde dor C h r i £r tusverwerping. »Van zonde", zoo lezen we in vers 9, »omdat ze in Mij niet gelooven". Met an dere woorden Do Heilige Geest doet on weersprekelijk aan de wereld zien, hoe zondig zij is door ze te doen zien het kruis van Christus, dus haar ongeloovig verwer pen van de gave van Gods gena. Daar is volgens dit woord geen grooter zonde der wereld dan dat de wereld gezegd heeft en zegt: weg met Jezus. Daar is geen zonde, die ontzettender gevolgen heeft dan het ongeloof. Want hoe zullen zij ontvlieden, die geen acht slaan op zoo groote zalig heid. Der wereld zonde zijn vele en zwaar. Maar wanneer men recht ontdekt wordt aan zijn zonde, leert men het ongeloovig verwerpen van het evangelie der vrije ge nade Gods in Christus als de groote zonde zien. Natuurlijk wordt die overtuiging van zonde alleen daar door den Heiligen Geest gewerkt, waar het evangelie kwam. Van daar dat Christus van die overtuiging der wereld door den Geest ook spreekt als een belofte, die na Zyn hemelvaart komt. Ten tweede overtuigt de Heilige Geest de wereld van gerechtigheid. Om de wereld van zonde te overtuigen, legt Hij aan het hart, wat Jezus der wereld was en laat Hij het kruis zien en om te overtuigen van gerechtigheid leidt Hij ons wederom tot Christus en laat Hij ons Zijn hemelvaart zien. De menschelijke gerechtigheid, die voor God bestaan kan en die in allen deele beantwoord aan Gods eisch is in de wereldgeschiedenis na den val nergens gezien dan in Christus. Zijn gerechtigheid is de eenige menschelijke gerechtigheid, voor God bestaanbaar en daarmee moet dan ook een zondaar nood zakelijk bekleed worden, zal bij voor den rechterstoel Gods kunnen verschijnen, zon der te worden verdoemd. Maar wie zal de wereld daarvan nu overtuigen. Dat n.l. de menschelijke gerechtigheid alleen in Chris tus ligt, die daarom aan de rechterhand Gods is geplaatst Dat zal de Heilige Geest doen. Daarom zegt vers 10Die zal de wereld overtuigen van gerechtigheid, om dat Ik tot Mijnen Vader henenga en gij zult Mij niet meer zien. In de derde plaats overtuigt de Geest de wereld van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is. De wereld buiten Jezus staat onder de heerschappij van Satan. Satan is de overste dezer we reld. Maar hij is alreeds geoordeeld. Hij, Satan en zijn rijk. N.l. door Christus, Die gekomen is om de werken des duivels te verbreken, om uit de duisternis te trekken tot Zijn wonderbaar licht, en om ze te ontrukken aan Satan en weer te brengen tot God. Hij heeftj den Satan den kop verplet. Satan zal buiten geworpen worden en allen die hem dienen. Het oordeel is geveld over den overste der wereld en 't wordt volvoert door den Zone Gods. Maar wie zal de wereld daarvan overtuigen Dat konden de discipelen niet. Eu dat kan geen prediker. Maar Jezus zeide De Hei lige Geest zal komen en die zal de wereld overtuigen van een oordeel, van een af rekening met de wereld, waarvan men even zeker kan zijn als Jezus den Satan, den overste der wereld als een bliksem uit den hemel zag vallen. Er zijn dingen, waarvan de ééne mensch den anderen kan overtuigen. Maar wie zal een mensch van de waarheid Gods over tuigen, als die mensch zóó in de leugen zit verstrikt, dat hij de waarheid niet kan zien. Wie zal iemand overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel En wie zal een volk daarvan overtuigen. En wie de volkeren altegaar En wie de wereld De Geest zal het doen, dien Jezus verwierf. De Heilige Geest overtuigt de wereld van de waarheid des evangelies. Bij den rondgang van 't evangelie onder de vol keren gaat de Geest mee om te overtuigen. Nu moet ge echter goed verstaan. Die overtuiging der wereld van zonde, gerech tigheid en oordeel, die door den Geest wordt gewerkt, overal, waar de bediening des Woords kwam, heeft tweeërlei uit werking. Soms leidt ze tot g e 1 o o f en bekeering, soms gaat die overtuiging ge paard met verharding. (Hetgeen ook weer niet buiten den Heiligen Geest om gaat.) De genoemde drievoudige overtui ging heeft niet altijd een zaligmakende werkiüg. Ja, meestal zelfs niet. Ze wordt gevonden bij geloovigen, zoowel als bij ongeloovigen. Die overtuiging wordt heel het leven daar uit gewerkt, en wel bij allen, die het evangelie kennen. Die over tuiging is daar ook, waar we ze misschien niet zouden verwachten, is menigmaal waar de lippen anders spreken. Ze is dikwijls verborgen. Ze komt bij gansch ODgeloovige en Goddelooze menschen in heel bange oogenblikken wel eens onge dacht naar buiten, b.v. in huu sterven. Soms evenwel ook nooit. Tenminste in dit leven niet. Want eens zal 't anders zijn. Als Jezus wederkomt. En als de Christen volkeren voor Zijn rechterstoel verschijnen moet. Dan zal blijken, dat die overtuiging ook daar door den Geest Gods was ge werkt, waar men ze niet erkende en er zich over heen zette. Want deze over tuiging van zonde, gerechtigheid en oor deel mag niet vereenzelvigd worden m.i. met het onweerstandelijke zaligmakende werk des Heiligen Geestes in de harten der verkoornen. Waar die overtuiging is, is nog niet het geloof. Bij Judas Is- karioth was overtuiging van zonde en van de grootheid der schuld, die op hem rustte en er was ook overtuiging van gerechtig heid, want bij beleed, dat bij onschuldig bloed verraden had en er was overtuiging van oordeel, maar bij ging verloren. Een mensch kan tegen zijn overtuiging iD, den weg des verdorfs kiezen. Het evargelie heeft altijd een uitwerking. Daarvoor zorgt de Heilige Geest. Het werkt óf geloof en zaligheid óf verharding tegen de overtuiging, tegen de consciëntie in. Hot is een reuke des doods ten doode of een reuke des levens ten leven. Want de Heilige Geest is gekomen, om de heele wereld te overtuigen. F. J. YAN DER ENDE. Opmerking: De hier gevolgde opvatting van Joh. 16 814 volgens welke de be doelde overtuiging des Geestes niet altijd zaligheid uitwerkt, maar ook door verhar ding kan gevolgd worden, is o.a. verdedigd in Ger. Theol. Tijdschrift 17e jaarg. p. 62 v.v. Zeeuw sche Kerkbode. Abonnementsprijs: per kwartaal bjj vooruitbetaling 90 cent. Afzonderlijke nummers 7 cent. Advertentieprijs i 15 cent per regelbij jaarabonnement van minstens 500 regels belangrijke redactie. Berichten, Opgaven Predikbeurten en Advertentiën tot uiterlijk Vrijdagmorgen te zenden aan de Drukkers LITTOOIJ OLTHOFF, Middelburg. „En die, gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde en van gerech tigheid en van oordeel." Joh. 16 8-11.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1920 | | pagina 1